kesäkuussa 2010 laskettuaika

  • Viestiketjun aloittaja haicu
  • Ensimmäinen viesti
ekaakertaako?
Voi kun harmillista kuulla "kakkosta yrittäen", että teillä vaikeuksia saada toista. Toivotaan, että se tärppää nyt sitten kuitenkin. Mun siskolla synty juuri kolmas ja hän ajatteli samalla lailla tästä raskaudesta, ettei voi saada kun kesti aiempaa kauemmin tärpätä. Ei kannata siis vaipua epätoivoon!

Mua harmittaa lukea paljonkin juttuja keskenmenoista jne. jotenkin ne hiukan "varjostaa" tätä omaa mieltä ja odotuksen aikaa, kun tuntuu että voiko olla totta ja voiko tämä nyt tästä edistyä ja voinko nyt oikeesti sen lapsen saada jne jne?? Niin monella tuntuu menevän kesken ja on epäonnea raskauksissa. Näistä johtuen on jotenkin niin vaikea nauttia tästä raskaudesta ja ei oikein uskalla luottaa siihen ja olla onnellinen ettei sitten tule kauhea pettymys.. Kuitenkin haluisin kovasti jo lueskella kaikkea kirjallisuutta ja sovitella siskon antamia raskausvaatteita jne, mut tuntuu vaan että pakko pitää jarrut päällä.. onko muilla yhtään samoja fiiliksiä? Millä sais enemmän positiivisia ajatuksia??
 
nimbu
ekaakertaako: Mulla oli ihan samanlaisia fiiliksiä viime kerralla. Olin joka päivä ihan varma, että "tänään tulee keskenmeno", ja olihan se ahdistavaa. Siinä tietysti jotenkin suojelee henkisesti itseään pettymykseltä, mutta ihan turhaa stressiähän se on, kun ei asia ainakaan panikoimalla parane. En kuitenkaan osaa antaa mitään hyviä vinkkejä, kun itsekin aloin pelätä vähemmän vasta rakenneultran (rv20) jälkeen. Nyt kun on yksi onnellisesti päättynyt raskaus jo takana, on puolestaan pitänyt toppuutella itseään innostumasta liikaa, kun meinaa pitää ihan itsestäänselvänä, että ensi kesänä tarvitaan tuplarattaat jne.

Minä sain hyviä uutisia neuvolasta: mulle tehdään kunnan puolesta varhaisultra, vaikka normaalisti ultrataan vain np-ultra (rv11-13) ja rakenneultra (rv20). Saan varhaisultran sen takia, kun viime raskaudessa viikot ei täsmänneet yhtään edellisiin kuukautisiin, ja nyt voi olla sama juttu. Aika kiva homma, kun ehdin jo järkyttyä yksityisten hinnoista (100-150e Kela-korvauksen jälkeen).

Mulla on ensimmäinen neuvola-aika 20.10, ja np-ultra 17.11, mikäli viikot ei kovasti siirry varhaisultrassa. Sen varhaisultran pitäisi olla nyt parin viikon sisällä.
 
ekaakertaako?
Voi kun kiva kuulla Nimbu, että jollain muullakin on ollut samanlaisia ajatuksia.. ei se varmaan tietenkään ihan erikoistakaan ole, että pelottaa ja miettii ja uskoo ja toivoo samaan aikaan. Kuitenkin aika iso muutos tulossa ja varmaan nää ajatukset pyörii muidenkin päässä..

Kai sitä pitäis vaan rauhottua ja keksiä jotain muuta tekemistä ja muuta ajateltavaa.. huh, mutta miten ihmeessä??
 
Catriina
Muakin välillä pelottaa tosiaan jos jotain sattuu ja sitä kovasti, kovasti, kovasti odotettua kesävauvaa ei tulekaan. Mulla oli maaliskuulla km viikolla 8. Mutta yritän pitää mielen positiivisena ja uskoa vakaasti, että kaikki menee nyt hyvin loppuun saakka.

T'änään tuli vähän huono olo ilta-aterian jälkeen. Aikaisemmin tuota ällötystä oli vain aamupäivisin. Rinnat ovat myös kipuilleet tänään enemmän ja eilisiltana oli kovaa viiltelyä alavatsalla. Kattelin netistä ja ihan normaalia sen pitäs olla näillä viikoilla.

Hienoa Nimbu, että pääset varhaisultraan kunnan puolesta.

Catriina rv 5+1

 
ekaakertaako?
huomenta kaikille! Päivä kerrallaan edetään.. paljon pyörii mielessä erilaisia asioita ja jostain luin, ettei seksiä suositella ensimmäisen kolmanneksen aikana niille henkilöille kenellä kohonnut keskenmenon riski (esim jokin perussairaus). Tämä vissiin perustu siihen, että sperma saattaa laukaista kohdun supistelun (?) Onko kokemuksia / mielipiteitä asiasta? Tuntuu aika pitkälle ajalle odotella tuonne marraskuun puoliväliin.. Tosin mitä vaan olen valmis tekemään / jättää tekemättä uuden tulokkaan vuoksi..
 
nimbu
Mun nähdäkseni seksikielto tulee kyseeseen silloin, jos kyseessä on TOSI pahasti kohonnut keskenmenoriski, mutta normaaliodottajalle ei seksistä ole mitään varaa. Varmasti läheskään kaikki perussairaudetkaan (vaikka asma) eivät nosta km-riskiä niin suureksi, että sillä olisi mitään merkitystä seksin kannalta.

Olen ymmärtänyt, että sperma voi laukaista kohdun supistelun vain silloin, jos se on muutenkin käytännössä jo tapahtumassa. Eli esimerkiksi ihan viimeisillään raskaana olevalle seksistä voi olla hyötyä synnytyksen käynnistymisessä, mutta vain, jos synnytys on muutenkin käynnistymäisillään. Ja tässä yhteydessä tarkoitetaan oletettavasti sitä, että kohdunsuulla on jo tapahtunut isoja muutoksia. Esimerkiksi itse jouduin pitkälle sairauslomalle ennenaikaisten supistusten vuoksi (noin rv 20 ->) , ja sain käskyn minimoida kaikki liikkuminen, mutta siltikään ei kehoitettu välttämään seksiä.

Jos kauheasti pelottaa, niin kannattaa puhua asiasta neuvolassa, mutta nekin varmasti sanoo, että älä stressaa ;)
 
ekaakertaako?
Kiitos nimbu vastauksesta. Täytyy pohtia asiaa ja odottaa neuvolaan ainakin jos vaan suinkin pystyy.. Pitäs nyt vaan oikeesti lopettaa tämä stressaaminen tämän raskaus asian kanssa!!
 
kakkosta yrittäen
Itse luin jonkun hyvin tieteellisen artikkelin jokunen aika sitten spermasta ja sen sisältämistä aineista. Ja siellä oli esimerkiksi että sperma auttaisi jo kiinnittymisestä lähtien aina sikiön kuntoon ja vointiin. En nyt muista tarkkaan kun siitä kun luin kyseisen artikkelin on jo jokunen kuukausi. Kuitenkin pointti oli että kannattaa harrastaa seksiä. Ellei sitten tietenkin ole erikseen kielletty tai oma vartalo sanoo että ei.
 
kakkosta yrittäen
http://www.mtv3.fi/helmi2005/viikonvaihde/artikkeli.shtml/438229?viikonvaihde-viihdetta
Tuossa on yksi linkki, ei se jota hain mutta aiheestahan löytyy vaikka kuinka paljon tietoa kun jaksaa lukea esim googlesta.
 
kesävauva
Täällä myös plussattu sunnuntaina haalealla plussalla. Tänään ajattelin vielä varmistustestin tehdä, mutta aika varma olen plussasta.. oireet ovat sen mukaiset. Nyt olisi rv 4+4. Neuvolaan en ole ollut vielä yhteydessä.
Alustavasti laskettu aika olisi 12.6.2010.
 
ekaakertaako?
Kiitos kaikille. On tämä kyllä vaan merkillistä kun eri lähteistä saa niin erilaista tietoa!! Toisessa lähteessä ei suositella seksiä raskauden aikana ja toisessa taas suorastaan toivotaan ja kehoitetaan seksiin.. Ketä ja mitä tässä nyt uskoa?? Parempi varmaan lakata lukemasta ja selailemasta mitään! = /
 
Catriina
Me jätetään sekstailut ainakin nyt ekalla kolmanneksella väliin. Kertakaikkiaan oon niin väsynyt etten edes jaksaisi.

Oottko jo mammavaatteita hommaillu? Mulla jo housujen vyötärö kiristää ja vatsa tuntuu jotenkin kovemmalta just tuosta alavatsan kohdalta. Pitää varmaan kohta ottaa mammahousut käyttöön.

Olo on suht ennallaan eli aamuisin öklöttää eniten ja myös jonkinverran iltapäivisin. Onko kenelläkään kokemusta hiivasta raskauden aikana? Mulla on tuntuu pikkasen sellaiselta. Yritän pärjätä ílman lääkitystä kun kutina ei kuitenkaan ole vielä pahaksi yltynyt. Mulla ei koskaan aikaisemmin ole hiivaa ollut.

Mitä mieltä olette tuosta possuflunssarokotteesta? Mä oon vielä ihan kahden vaiheilla. Pitäs kai pian päättääkin.

Catriina rv 5+3

P.S. Mä pinosin meidät. :) Tarkennetaan sitten laskettuna aikoja sitä mukaa kun ne varmistuu. Korjatkaa jos on virheitä.

3.-4.6.2010 Haicu, toinen
3.-5.6.2010 Corianteri, ensimmäinen
?.6.2010 KiiraLiina, toinen
4.6.2010 Nimbu,toinen
5.6.2010 Eka kertaako?, ensimmäinen
6.6.2010 Catriina, toinen
12.6.2010 Kesävauva, ?
13.6.2010 Sanni80, ensimmäinen
 
Sanni80
Ekaakertaako?? Olen Lahdesta. En muutamaan päivään ehinyt edes kirjoittaa tänne, mutta kävin nopeasti lukemassa teidän juttuja. Jotenkin mieltä rauhoittaa,kun kuulee että muillakin on samoja ajatuksia. Olipa kiva tunne, kun näki Catriinan listauksen lasketuista ajoista ja näki omankin nimimerkin siellä. Heh! Oikein Sanni siellä on.
Tänään taas lenkin jälkeen vatsaa nippaili ja tuntui kuin olisi tehnyt vatsalihasliikkeitä?!omituinen tunne.. Mutta rauhoittui kun pääsin sohvalle telkun ääreen.
Nyt 4+3 netin laskurin mukaan :)Ajattelin kyllä että voisin käydä yksityisellä alkuraskauden ultrassa. Niin se kyllä rauhoittaisi mieltä kun näkisi että siellä sydän sykkisi ja kaikki on hyvin. Nähtävästi tämä epävarmuus on ihan normaalia näin alussa. :) Leppoisaa odottelua kaikille!
 
ekaakertaako?
Huomenia kaikille! Kivasti olet catriina kirjannu meidät! Minä tuossa aamulla vielä tein testin varmuudeksi kun on niin epäuskoinen olo.. Kyllä se niiin vahvaa plussaa näytti jo ennen kun oli tehti mennyt edes läpi, testiruutuun tuli heti vahva plussa. =) =) JEEEEE!!

Mammavaatteita en oo varsinaisesti hommaillu, sain siskolta ison kasan housuja ja pari paitaa. Muutamat niistä menee kyllä ainoastaan aivan alussa. Mulla sama homma, että ei mahdu normaalit vaatteet kunnolla päälle ja se johtuu vain ja ainoastaan suklaasta ja sipseistä =). Tosin mun housut paljon lantio-mallisia ja kireitä ja ne ei oikein tunnu miellyttäville päällä, tuntuu kun kiristää alavatsan kohdalta et siellä rutistuu sisällä se "millinen". Laitoin tänään yhdet tosi napakat mustat mammahousut päälle. On tosi mukava nyt olla duunissa, kun istun toimistolla koneen äärellä päivät pitkät. =)

Itse oon miettinyt mennä tuohon varhaisultraan. Vissiin joskus rv 8 paikkeilla kannattaa mennä? jotkun menny kait aikasemminkin.. Tosin mietin, kun mulla neuvola jo rv 9 ja ajattelin josko saisin tuon varhaisultran kunnallisen kautta, kun mulla pari perussairautta ja oon joutunu jättämään kaikki lääkkeet pois ja todennäköisesti naisten klinikalla on kaikki kontrollit.. Onko kellään kokemuksia tällasista varhaisultrista, miten ja miksi niitä saa kunnallisen kautta?

hmm.. possuflunssaa olen miettinyt itsekin vähän. En tiedä yhtään, kun kuitenkin rokote on uusi, niin miten se itse rokote vaikuttaa??? Odotan melkein jos / kun asia otetaan neuvolassa esille niin kyselen ja kuulostelen ja luotan alan ammattilaisiin tässä asiassa kun parempaa tietoa asiasta mulla ei ainakaan ole.
 
Sanni80
Mietin kans tuota sikarokotetta.. Jotenkin vähän arvelluttaa se. En haluaisi ottaa mitään riskejä. Mutta onhan siinäkin varmasti riskinsä jos sitten sairastuu sikaan. Pitääkin nyt olla jotain sika-aaltoja, just kun on raskaana :) Juu, mä taidan kans kysellä tuolta neuvolasta sitä sitten. Voi kun haluaisi jo että aika menisi vähän nopeammin.. Haluaisin olla jo siinä 12 raskausviikon tiennoilla :) Niin olisi siellä turvallisemmilla vesillä. Eiköhän se siitä! Pitää ottaa vaan rennosti ja antaa päivien kulua.
Vaatteet on aika hyvin vielä mahtuneet päälle. Vatsan kohdalta tuntuu hieman ahtaalle ja rintsikatkin hieman puristaa. Taidan mennä katselemaan housuja ja rintsikoita vkl :)
 
nimbu
Mä uskoisin ottavani sikapiikin, koska kaksi lääkäriä on sitä mulle suositellut. Kyllähän normaalia kausi-influenssarokotettakin pistetään raskaanaoleviin. Ja olen käsittänyt, että sikainfluenssarokote on aika samanlainen kuin perusinfluenssarokotekin.

Tämä HUSin sivuilta ihan tavalliseen influenssaan liittyen:
"Influenssarokotus voidaan antaa muillekin kuin riskiryhmässä oleville äideille. Raskauden aikana sairastettu influenssa voi olla erityisen raju ja myös riski jälkitaudeista on suurempi."
 
haicu
Huomenia vaan kaikille :) Vika saikkupäivä menossa ja maanantaina sit töihin ja ekaan ultraan :) vautsi vau. Tämään myös poksu viikot 6+0 olis nyt mittarissa ;) kylläpä aika rientää...

Tosta rokotteesta... Mä ajattelin välttää sitä niin pitkään kun pystyn. En luota että on turvallinen sikiölle ainakaan ekan kolmanneksen aikana. Joten jos ei vaikka muuta niin eristän koko meidän perheen tänne sisätilaan puoleks vuodeks ;)

Mammavaatteita en ole vielä ajatellutkaan hankkivani. Sitten vasta kun vaatteet tosiaan ei mahdu päälle... Onneks on hieman varaa vielä noissa vaatteissa kun on tullut jojo laihdutettua. On pientä ja on isoa ja kaapit pursuaa sen mukaisesti...

Noh, nyt aamupalalle , moips

haicu ja matkalaiset 6+0
 
ekaakertaako?
Huomenia. Täällä rv 6 vika päivä, eli 5+6 päivät. Huomenna poksuu! =) Tuntuu että on jo niin pitkällä kun rv 7!! Sehän on kohta jo toinen raskaus kk takana! =) =) =) Kerro Haicu miten varhaisultra menee ja mitä näkyy.. Mietin itse että menisin vasta rv 8, mutta kovasti himottais jo aikasemmin mennä..

Onko muilla pahaolo yöllä? Mä saatan herätä joskus yöllä etovaan oloon ja hiukan helpottaa kun juo tai saatan herätä myös siihen, että janottaa. Nyt mulla onkin aina vettä yöpöydällä.. Onko muilla vastaavaa... Mulla niinkään ei pahoinvointia enää muuten, aamuisin ihan ministi, mut ei muuten mitään..
 
nimbu
Päiviä vain kaikille.

Onnea ekaakertaako pahoinvoinnin vähenemisestä! Täällä mennään vastakkaiseen suuntaan, sain ensimmäisen kerran ihan tosissani kakoa tänä aamuna. Onneksi ei sentään vielä tullut oksennus. Viime kierroksella olin ensimmäisen kerran jo sairauslomalla viikolla 5+ jotain, kun mikään ei pysynyt sisällä.

Mulle tuli se ultra-aika ensi tiistaille. Vähän aikaista mun mielestä, kun jos jälleen siirtyy jonkun kolme viikkoa takaperin, niin ultrassa tuskin näkyy mitään. Kuukautisten perusteella nyt on rv 6+6 (luultavammin oikeasti noin 5+6 koska kierto on pitkä), eli ultrassa olisi 7+3 tai 6+3, mutta jos käy niinkuin viimeksi, niin tosiasiassa onkin jotain 4+3 ja sitten se on aikalailla hukkareissu. Jos ultra-aika olisi ollut edes viikkoa myöhemmin, niin näkyisi luultavasti kuitenkin jo jotain. Mutta odottavan aika on pitkä, että sikäli kiva päästä äkkiä ultraan :)
 
kesävauva
Heippa hei kaikille pitkästäaikaa!

Tosiaan varmistelin testin vielä pari päivää sitten ja vahva plussahan sieltä tuli. Niin ja esikoista meilläkin odotellaan. Oireita on ollut n. viikko ovulaatiosta saakka. Alussa rintojen turpoamista ja outoa tunnetta alavatsalla, selkäkipua ja sitten se tunne, että on raskaana. Nyt kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa, niin menkkamainen juilinta alkoi ja sitä kesti pari päivää, housut kiristää jo alavatsalta ja vessassa saa juosta koko ajan.

Ensiviikolla varaan ajan neuvolaan ja katsotaan sitten milloin ultraan pääsee. Sikainfluenssarokotetta en oikeastaan ole edes hirveästi vielä miettinyt, oman kropan mullistukset ovat vieneet kaiken huomion.. Täytyykin alkaa sitä miettimään.

Itseäni kovasti mietityttää se, mitä saa syödä ja mitä ei. Niin paljon kirjoitellaan mm. kahvista ja tänään jopa näkkileivän haitallisuudesta.. Mites muut, onko teillä samoja ongelmia?
 
Ensimmäinen
Moikka!
Olipas mukava lukea tekstiänne. Itse sain vko sitten plussa viiva. Laskettuaika olisi neuvolan mukaan 5.6.2010. Ensimmäinen lapsi tulossa ja kaikki on niin outoa ja jännää. Väsymystä, rintojen arkuutta, ummetusta ja vatsan nipistelyä ja yhtäkyytistä vessassa käyntiä ;)
Neuvola varattu 2.11. Nyt olisi RV 6 +1.
Terveisiä kaikille :)
 
nimbu
Tervetuloa Ensimmäinen!

kesävauva: minä noudatan neuvolan suosituksia vältettävistä ruoka-aineista (listoja löytyy googlettamalla) enkä stressaa sen enempää. Ja niistä neuvolan ohjeistakin mietin vähän maalaisjärjellä: jos välttämisen peruste on sellainen, että ruuasta kertyy jotain elimistöön, niin silloin pidän vain huolen siitä että syön niitä todella harvoin, jos ollenkaan. Mutta en ala tosiaan jokaista syömääni leipäpalasta syynätä, että onkohan siinä pellavansiemen tai jopa kaksi. Kokonaan vältän sellaisia ruokia, joista voi kertasyönnillä käydä huonosti: käytännössä siis niitä, missä on listeria-/noro- tms. tautivaara.
 
ekaakertaako?
Heissan kaikille. Täällä rv. 7 ja tarkemmin 6+1 menossa.. Varailin tuossa varhaisultraa ja se olis torstaina jolloin 6+5, onko liian aikaista mennä ultraamaan, vai pitäiskö odotella viikko vielä? Kyselin hiukan hintoja ja niissä TODELLA suuria eroja yksityisten klinikoiden välillä, edullisin hinta oli noin 130 €, kun kallein oli 379€!!!!!! Tsiisus, liekkö tuo varaaja naikkonen voinu katsoa hintaa oikein. Kyse oli kuitenkin niinkin tunnetusta ja laajasta ketjusta kun Mehiläinen! Missä ootte muut käyneet / kyselleet..
 
Ensimmäinen
ekaakertaako?
Mulla on ihan samat fiilikset, että ensi viikolla menisin ultraan varmistaan asiaa. Kuuleman mukaan kuulin et yksityisellä olis joku alle 70€ alatieultra.
Mietin, että näkyyhän/kuuluuhan siellä nyt sitten jo?
on tää niin jännää aikaa. Välillä asian unohtaa jne :)
 
nimbu
Ensimmäinen: itse en menisi vielä viikolla 6+, jos varaisin aikaa yksityiselle. Kun silloin ei kai varmuudella terveenkään lapsen kanssa näy vielä sykettä, ja jos niin käy niin sitten tulee vaan paha mieli. Eli tästä syystä ottaisin ajan vasta 8.-9. viikolle.
Ultran hinta varmaan vaihtelee kunnittain, mutta meillä ainakaan ei alle 107 euron saanut yhtään mitään. Ultran hinta itsessään saattoi olla noin 70e, mutta siihen päälle tulee sitten vielä lääkärinpalkkiot ja toimistomaksut, jotka nostivat hintaa melkein tuplaksi.
 

Yhteistyössä