kesäkuussa 2010 laskettuaika

  • Viestiketjun aloittaja haicu
  • Ensimmäinen viesti
Sanni80
Ahaa, eli nyt ei facebookissa kukaan muu näe niitä juttuja kun vaan ne jotka ovat "jäsenenä"?!
Olen kyllä siellä jo mutta en ole kirjoitellut sinne, koska myös sos-terv.alalla työskentelen.. Ja mielelläni tänne kirjoittelen enemmän mietteitäni. Vaikka jotain tuonne facebookkiinkin sitten jotain laittaisi.

Kiitos tsempeistä! :) Kyllä tässä on mennyt jo päiviä eteenpäin ja vaikuttaa aina vaan paremmalta. Näin kun lepäilee vaan, eikä saa mitään tehdä. Supistelutkin on niin paljon vähentyneet :) Ainoa tässä on vaan se kun joutuu makaamaan, niin tylsäähän tämä on. Mutta kyllä se tästä! Ei täällä sohvan pohjalla joudu loppuikäänsä olemaan. Kyse on vaan muutamista viikoista vielä. Onneksi on ihana mies, joka töiden jälkeen hoitaa sitten kodin ja tekee ruuan sekä passaa mua. Muutenhan olisin joutunut osastolle,jos kotona ei tämä onnistuisi.

Mä olen kans nyt havainnut hikan. Se on kyllä hauskan tuntuista! Sellaista rytmistä lliikettä :)

Taas oli viime viikolla lekuri, kun viikoittain käyn nyt äitipolilla. Tilanne oli pysynyt melkein samana. No ihan muutaman millin lyhennystä kohdunkaulalla. Mutta sama lepohoito jatkuu. Ensi viikolla taas lekuri ja saas nähä kauan ne mua pötkötyttää. Nyt on rv 32+3. Luulisi että sinne rv 35 asti ainakin. Se on mun mielestä sellainen hyvä raja :)
Nyt se lekuri ei katsonutkaan painoarviota, kun edellisellä viikolla sen teki. Ja silloin se oli sen 2099g. Et onhan sillä vauvelilla kokoa jo :)

Ruokailu on kyllä muuttunut, että ei tosiaan kerralla pysty niin syömään. Mutta ruokahalu on ollut vielä ainakin hyvä . Joskus kyllä tulee ruokailun jälkeen hieman huono olo. Vähän niinkuin alkuraskaudessa mulle tuli. Mutta toivottavasti se ei tule jokapäiväiseksi. Voisiko nyt johtua tuosta närästyksestä, kun huomaa sen vähän vaivaavan.

Millaisia öitä on teillä ollu?! Mulla on nyt taas pari yötä mennyt oikein hyvin. Olen nukahtanut heti ja muutamat kerrat herään vessaan, mutta nukahdan onneksi heti. Kun enemmän tässä on ollut niitä levottomia öitä. Uni ei meinaa ensin tulla, kun jalat on levottomat ja vessattaa taas kun aikansa odottaa unta. Ja sitten viimein jos nukahdan niin herään vessaan ja sen jälkeen ei sitten uni tulekaan. Tässä tuli useampi yö nukuttua 3-4h unilla. Mutta sitten olen päivisin ottanut pienet torkut. No toivottavasti tämä hyvänyön putki nyt jatkuisi. Viime yönäki nukuin vessareissuista huolimatta ainakin sen 8h. :)

Jenkka: Otan osaa :(
 
Helmiisi
Täälä ollaan kotona lepohoidossa...rv 32+1 menossa ja supistelut rauhoittuneet kun on vaan pitkällään..kotiuduin viime su kotihoitoon.
Eilen tuli käytyä ruokakaupassa ja tänä aamuna olikin tullut taas rusehtavaa vuotoa.
Synnärille soitin ja sanoivat et voin olla kotona jos ei muutoksia tapahdu.
Ensiviikolla on läkärille käynti,saas nähdä onko muutoksia tapahtunut.
Paljon kivempi pököillä kyllä himassa kuin sairaalassa :)
Jotenki masentaa tämä loppuraskaus jos menee näin loppuun asti..olin kuvitellut tekeväni vaikka mitä kun äippis alkaa mut näillä mennään, ei voi muuta.

Vauvan liikkeet tuntuu voimakkailta ja kyllä täälläkin hikotellaan päivittäin.
Yöllä saa käydä veskissä vaihdellen 2-5kertaa, mutta uni maistuu jos ei pikkuinen valvota mua :)
unet menee melkein 21-07 ja 1-2h päikkärit :) pitää nyt nautiskella unista kun kohta alkaa ne yöheräämiset :)

eipä tässä muuta vaivaa taida olla kuin et pikkuisella tahtoo olla kiirus maailmaan.
Makea tosin maistuu päivittäin ja pitäisi siitä päästä eroon...ehkä sit raskauden loputtua :)
 
kesävauva
Älä masennu. Kohtalotovereita on jo monta. Itsekin synnärillä kävin eilen supistelujen takia ja nyt sitten levätään. Yhtään ei kiinnostaisi makoilla, mutta parempi kotona kuin sairaalassa. 7 tuntia vierähti eilen tiputuksessa ja supistus- ja sydänkäyriä seuraillessa. Lääkkeet lopettivat supistelun, mutta tänään on taas liikkeellä ollessa tuntunut.. eli ei auta kun makoilla vaan.

Parempi olisi kuitenkin, että pikkuinen vielä kehittyisi muutaman viikon.

Jaksamista!

kesävauva rv 33
 
pikinen
lepoa täällä harrastaa muutkin ajoin torstaina 100 km päähän synnytys valmennukseen ja jäinkin sinne sairaalaan sitten tiputukseen kun tuli supisteluja 2-3 min välein.

Nyt eilisestä asti kotona rauhassa jos vielä sais viikkoja lisää
 
Sanni80
No on muutamat muutkin saanut lepäily ohjeet. Koitetaahan jaksaa pötkötellä, vaikka osaa ollakin välillä niin tylsää. Varsinkin kun tilanne on mulla nyt rauhoittunut ja ei koko aikaa suppaile ja energiaakin tuntuisi löytyvän. Mutta levättävä se nyt on, kun paikat on kuulemma niin kypsät jo ja kohdunkaulaa ei paljoa ole.
Juu, mielummin täällä kotona lepää kun että sairaalaan joutuisi.
Mutta kyllä tämä lepo näyttää tekevän hyvää. Joten mielellään tätä vielä jatkaa, että vauvelli kasvaisi vielä masussa. Kohta on 2 viikkoa saanut vauva kasvuaikaa lisää :) Ja näyttää menevän vielä eteenpäin. Ainakin olen toiveikas.. Ensi viikon KE olisi taas lääkäri äitipolilla ja sitten alkaisi raskausviikko 34. Saa nähä mitä se lääkäri meinaa, että vieläkö on täyslepoa. Luulisi että sinne 35 viikkoon asti ainakin joutuisi lepäämään ja sitten on jo vielä paremmat viikot jos se sitten päättää jo syntyä. Näin se lekuri kyllä kaavaili,että tulossa on jos en lepäilisi. Onkohan sitä edessä nopeakin synnytys..
En uskonut, että vielä joudun miettimään synnytystä, tuli aika puun takaa. Mutta niin se vaan on ja tokkopa sitä joutuu odottamaan LA asti.
Leppoisaa odotusta kaikille! :) Ja kertoilkaahan kuulumisia!
Rv 33
 
Esikko-81
Voi että, ikävää luettavaa kun niin moni on saanut lepomääräyksen :(

Mua suoraan sanottuna V#tuttaa kun en ole varma onko nää supistuksia vai ei... Eilenkin vaihtelevasti koko päivän sattui alavatsaan josta säteili häpyluun kautta reiteen, ja kivut tuli ja meni muutaman min. välein. Vatsa on kokoajan niin pinkeenä etten osaa erottaa millon vatsalihakset jännittyis supistuksen voimasta.
Meinasin eilen mennä käväsee synnärillä kun vauva liikkuikin omituisen vähän :(
Öisin on vaikeeta löytää asentoa enkä meinaa päästä ylös sängystä vessaan kun alavatsaa jomottelee niin ikävästi.. Valivalivali, nyt on vähän kyllä vaikeeta.
Onneks enää tää viikko töitä, sitte jos lepäiskin vähän ;)

Mä en ole ilmoittanut facebookissa että olen raskaana, joten en vissiin sitte sinne viitti liittyä ennenku vauva on syntynyt kun kaikki näkee päivityksissään mihin ryhmään kukakin liittyy.
 
kesävauva
Moi Esikko-81!

En minäkään erottanut varsinaisia supistuksia, jotain kiristelyä oli ja sitten nivusen ja alavatsan kipuilua. Mutta supistuskäyriä seuratessa, kyllä siellä oli ihan selkeitä suppareita ja sitten ne alkoivat tuntumaankin erilaisilta. Jos sinusta tuntuu, ettei kaikki ole välttämättä ihan kunnossa, niin käy ihmeessä tutkituttamassa asia.

Itsekin epäilin, että minut nauretaan suunnilleen sieltä pihalle, mutta toisin kävi. Sain supistuksiin estolääkettä ja olin tipassa. Lisäksi eilen lääkäri määräsi antibioottikuurin streptokokkibakteerin vuoksi ja mitä nyt lueskelin netistä tuosta bakteerista, niin b-streptokokki voi aiheuttaa jopa vauvalle sepsiksen ja aivokalvontulehduksen synnytyksessä lapseen tarttuessaan, erityisesti ennenaikaisesti syntyneellä vauvalla ja niistä voi olla pahojakin seurauksia jatkossa. En nyt halua pelotella, mutta itse säikähdin todella noita tekstejä ja olen erittäin hyvilläni, että kävin synnärillä. Tuo bakteeri voi aiheuttaa myös ennenaikaista supistelua.
 
Vintti10
Nythän on näköjään noita sohvareseptejä jaettu oikein urakalla, ei muuta kuin tsemppiä ja sitkeyttä. Ois kyllä aika haastavaa itsellekkin, kun yleensäkin on tullut tavaksi mennä aika voimien äärirajoilla.. Hivenen on hirvittänyt kyllä välillä lueskella noita juttuja noista supistuksista ja reaktioista niihin. Meillä ei nimittäin niin vain reagoida supistuksiin oikeestaan näköjään mitenkään. Kerroin neuvolassa niistä että välillä menossa ja väsyneenä maha kirraa ja menkkajuilintaakin on, mutta kuuluu kuulemma asiaan. Ja se ainokainen lääkärikin oli siis jo yli kuukausi sitten, eli mistäpä noita tietää tekevätkö jotain pehmitystä kohdunsuulle vai ei.. Äitipolilla ei pahemmin tuu piipahdettua ihan heti, kun on tuota matkaa sen verran kuitenkin, ja neuvolakin on että ei haittaa.. Ois jännä tietää että mikä se olo on mistä noita sohvareseptejä tosiaan jaetaan, kuinka usein teitä sitten supisteli/-lee ja onko kipeitä? Kun oon joskus sellaistakin lukenut että ihan kivuttomat ja ns. "onko nää nyt niitä vai mitä"-supparitkin saa joskus paikat aukeen.. Toki tuo Pikisen muutaman minuutin tahti on toki juu liikaa eikä varmaan voi olla huomaamatta. Ja noista bakteeriasioista en oo ees kuullukkaan..

Mutta en mä aina hoksaa milloin se supistus oikeestaan alkaa ja loppuu ja kauanko se kestää, etenkin kun töissä tuntuu olevan ihan älyttömän kiire, esim tänään en muista liikkuiko vauva juurikaan päiväseltään.. Taitaa olla kohtelias tapaus, kun tuumii että nyt ei taida viittiä häiritä äitiä kun se niin juoksee paikasta toiseen... Iltasella myllää sitten senkin eestä. Mutta en mä vielä muutenkaan hirveesti oo esim öisin häiriintynyt liikkeistä. Viime viikon neuvolassa kätilö tuumas että ihan normaali/ei-niin-valtava vauva noin näppituntumalta on, ja reiluissa vesissä siellä uiskentelee. Sf-mitta menee aika nätisti keskikäyrän ja yläkäyrän välimaastossa. Ja toi töissä liikekannallaolo on kyllä ollut ihan hyvä varmaan mun kokonaisvoinnin osalta, eipä noita kiloja ollut tullut sitten eka neuvolakäynnin kuin se reilu 6.. Ja mä niin pelkäsin että mä räjähdän ihan käsiin tän raskauden myötä. Mutta väliin kyllä väsyttää ja tulee sellainen ihan sama-fiilis. No, enää kaks viikkoo töitä tän jälkeen, ihanaa! Kaippa sinne asti jaksaa sinnitellä, ja tarttee ihan ruveta vapaaehtoisesti ottaan rauhallisemmin, ettei tuu pakkoa.

Facebookissa en myöskään minä ole avoimesti raskaana, vaikka suurin osa kourallisista kavereitani sen varmaan tietääkin. Mutta eipä se nyt mikään varsinainen salaisuuskaan ole, enpähän vaan ole viittinyt erikseen mainostaa. Mutta nythän sielläkin voisi yhtä hyvin keskustella mutta käyhän se tässäkin.

rv32+2
 
Ensimmäinen
Moikka kaikilta lomalta :)

tosiaan ensimmäistä talviloma viikkoa vietellään. Jotenkaan ei tajua ees että nyt ollaan vuosi kotona. Mutta eikö se tästä pikkuhiljaa.
Yrittäny oon nukkua aamulla myöhälle, tuloksetta. Ei unta vaan piisaa jotenkaan enää.
Yöt mulla menee vielä hyvin. 1-3 vessareissua mutta muuten nukun ihan täysin sikeästi.
hotellis viikonloppuna pehmeässä sängyssä tuli oltua niin vattallani nukuin.

Vauvan liikkeet on säännölliset..aamulla noin 8 aikaan, puoli 10, puoli1, puoli 5 . puoli 8 ja 10 mais illalla.
Voi ku säilyiski noin, ois hauskaa..

nyt pitäs alkaa noita vaatteita peseen. ja laittaa oikeille paikoilleen.
Neuvolat nyt sitte tihenee 2 vkon välein. Kohdun korkeus oli 31 viime viikolla ja vauvan koko tosiaan vastas ko. viikkoja. Kerto ettei ole kookas lapsi. Saas nähä sitte.
Kyllä kieltämättä ne ajatukset synnytykses jo on..jännää..

Mites sinne fb meidän suljettuun pääsee, en ole ainakaan saanut kutsua?

Jeps, mutta mukavaa viikon jatkoa..

t ensimmäinen rv33+3
 
Sanni80
No mulla supistuksia tuli kans tosi tiuhaan(2-5min luokkaa) ja oli kipeitäkin tai sitten niin napakoita, että ne kyllä huomasi. Vauhti pysähtyi töissä välittömästi. Lisäksi oli tuota menkkamaista jomotusta selän -ja etupuolella. Ja painon tunne jalkojen välissä. Ja olo oli kaikinpuolin tuskainen ja kipeä.
Lääkäriin näistä oireista laittoivat ja siellä oli supparit tehnyt tuhoa. Vauva oli laskeutunut ja siitä syystä tuo mahoton painon tunne alakerrassa. Kohdunkaula oli lyhentynyt ja paikat kypsyneet jo. Ja hälyyttävän aikaisin näin ensisynnyttäjällä.
Nyt viime viikon lopussa oli taas lääkärin kontrolli äitipolilla ja kohdunkaulalla tuntui sormin mittaa nipin napin n.1cm, mutta ultralla oli n.2,3cm. Et oli taas lyhentynyt vaikka levossa olen ollut. En näista mitoista tiedä paljoa, mutta kuulemma tuo on vähän ja koko ajan se näyttää vähenevän vaan. Ja kun tuo kohdunkaulan häviäminen alkoi tapahtumaan niin aikaisin jo.

Ottivat taas supistuskäyrääkin n. 20min ajan. Ja taas sen huomasi kun kävelin autolta sinne, niin tuli siihen käyrään kunnon suppareita taas. Kätilö sanoi, kun tuli päästämään mua siitä pois, et etkai vielä meinaa synnyttää.. Mutta totesin, että toivottavasti en!
Mutta kyllä tämä lepo on tehnyt hyvää ja olo on suht hyvä. Mitä nyt kipuilee ja suppaileekin aina välillä. Mutta olo ei ole enää niin tuskainen ja kyllä sen olostaan silloin huomasi, että kaikki ei ole kunnossa.

Mutta kehoitan myös herkästi soittelemaan terkalle, jos olo muuttuu tuskaiseksi. Ja myös äitipolille iltaisin ja viikonloppuisin, jos olossa muutosta ja epäilee ettei kaikki ole hyvin. Kyllä ne ennemmin tutkivat tilanteen kun sivuuttamat sen :) Ainakin sellainen tunne mulle on tullut. Ja äitipolilla kun nyt olen käynyt kontrollissa, niin muistuttavat joka kerta, että herkästi vaan soitat tänne jos kontrollien välissä tulee jotain muutosta voinnissa. Ja olen pari kertaa joutunut soittamaan, kun supistukset on aina välillä villiintyneet. Olen saanut kyllä hyviä neuvoja ja mieli on rauhoittunut :)
Tsemppiä vaan kaikille ja mukavaa odotusta!
Nyt rv 33+5 Ja vieläkin on vauveli pysynyt mukana :) Mahtavaa!
 
Helmiisi
Mulla oli viimeviikolla neuvola+lääkäri...kohdunkaulaa 1cm jäljellä ja pehmennyt on, joten vuodelepoa jatketaan parisen viikkoa,sitten saa alkaa touhuamaan..
Hemo oli noussut,jes! ja painoa oli tippunut -500g :)
Muuten kaikki kunnossa.
Ihmeen nopeasti päivät mennyt vaikka ei ole tehnyt mitään :)
Onneksi mummot on pystyneet hoitamaan meidän esikoista joten saa itse levättyä.

Mitään en ole laittanut vielä valmiiksi, sairaalakassin pakkaamista pohdiskelen jo :)

Mukavia odotuspäiviä!!!

Rv 33+4
 
Esikko-81
Nyt on sitten äitiysloma alotettu :D Tai siis kesäloma 1vko ja sitte vasta... Kiitos kesävauva ja muut viesteistä jotka kehottivat lääkärin luokse, käväsin tsekkauttamassa tilanteen ja onneksi kaikki oli vielä niinkuin pitääkin. Lääkärikin kyllä sanoi että hyvä kun tulin, sillä koskaan ei tiedä minkälainen supistus pistää paikat pehmenemään / avautumaan.. Sanoi että kivuliaat supistukset voi olla monta viikkoa tekemättä mitään, ja päinvastoin kivuttomat, pienet supistukset voi saada paikat avautumaan. Kaikki siis vaan lääkäriin joista siltä tuntuu!

Nyt olis hyvä sauma lähteä vaikka etelään kun on niin monta viikkoa ennen laskettua aikaa ;) Eipä siellä olosta kyl varmaan kauheasti nauttis ku mun kävelytkin on sellasta mummomeininkiä et oksat pois.. Millon vauva painaa virtsarakkoa tai muuta, alaselkää jomottaa, ei saa happea, häpy/lonkkaluita kolottaa.. Ei oo helppoa ei. Välillä melkein naurattaa kuinka avutonta meiniki välillä on.. Hyvä kun saa sukat jalkaan. Pöheikkö alakerrassa kasvaa varmaan kohta umpeen kun ei nää sitäkään siistiä :D

Ymmästääköhän sitä miksi on "lomalla" ennenkun pikkanen on oikeasti maailmassa...? Mä en varmaan kyl tajua, vaikka eilenkin silittelin vauvan vaatteita ja kattelin sen tavaroita muutenkin.. Jotenkin on vaan niin käsittämätöntä edelleenkin et meille on tulossa vauva.

Jep, eipä taas muuta tähän hätään. Kaikille hyviä vointeja ja jaksamisia vuodepotilaille :(
 
Jenkka
Hiphei ryhmäläiset. Kävin tänään neukussa ja ensi viikolle sain lääkäri ajan. Ja saan toivottavasti lähetteen sairaalaan vaavin koko arvioon (edelliset muksut 4100g ja 4500g ja pahat repeämät päälle). Vauvan tän hetken painoarvio tänää oli n. 3000g, joten oli sitä mieltä, että iso kaveri olisi tulossa.. Jospa ei tarvis kolmatta viikkoa yliaikaa odotella.
Nyt alkaa töissäolo olemaa vähän tukalaa, mutta puolitoista viikkoa vielä ja sitten alkaisi loma. Eipä silti mielummin töissä olen, kun kökötän kotona. Ehkä sitä jotain tekemistä keksii :) ennen vauvan syntymää.

Rv 35
 
Sanni80
Helmiisi: Katsoiko ne samalla sen hetkisen painoarvion vauvasta?! :) Mä sain viimeksi jo vähän tässä kotosalla liikkua, mutta enemmän pitäisi lepäillä. Katsottiinko se sun kohdunkaulan mitta ultralla vai oliko se sentti sormilla?!
Mulla ultralla just just tuo sentti, mutta ultralla oli sen 2,3cm. Ja paikat on "kypsät"
Mutta nyt on oma olo ollut parempi, eikä enää supistele. Vaikka oli mennyt taas hiukan huonompaan suuntaan. Kyllä sitä tässä on pohdiskellut, että koskahan tämä vauva sitten syntyy, kun noin paikat on jo valmiit..

Mä pakkasin sairaalakassin jo valmiiksi eteiseen, et jos se lähtö tuleekin ennen kesäkuuta.

Mut yllättävän nopeasti on päivät kyllä menneet, vaikka täällä neljän seinän sisällä sitä aikaa viettää.

Esikko-81: Kivaa lomaa ja äitiysloman alkua :) Kyllä sitä aika mummo olo on ja niin avuton ja vaivat kuulostaa tutulle. No on sitä kyllä niin loppusuorallakin, ettei tässä enää kauaa mene. Kyllä tämä aika on mennyt yllättävän nopeasti. Kun juurihan sitä plussaili testiä..tai ainakin siltä tuntuu.

Jenkka: Onko sulle tehty sitä raskausajan sokerirasituskoetta!? Mulla viimeksi vauvan painoarvio oli 2300g Ja viikkoja oli sen 33+0. Ja nyt puhuivat että sen sokerirasituksen voisi tehdä. Et menisi vauva vähän yläkäyrillä. Ihan pelottaa et kuinka iso sieltä sitten on tulossa, jos loppuun asti menee.
Onko sulla aikaisempien lapsien kanssa pitänyt paikkaansa nuo painoarviot?!

Onko muilla ollut unettomuutta nyt loppuraskaudessa?! Mulla on kyllä alkanut olemaan.. no joku yö menee paremmin, vaikka ravaankin 3-4 kertaa vessassa ja kestää aikansa ennen kuin nukahdan. Mutta taas viime yö meni valvoessa, kun ei vaan uni tule ja kaikki vaivat vaivaavat.. Ja nukahdin sitten 6.30 aamulla ja nukuin sen 4h. Toivottavasti tämä ei nyt ole jatkuvaa..blaah!

nyt rv 34+0

Toivottavasti palsta ei nyt hiljene :) tämä on kuitenkin se meidän alkuperäinen paikka jossa plussailujakin kerrottiin! :D Oi sitäkin aikaa..
 
Helmiisi
Sanni 80: Kun olin sairaalassa vuodontakia rv 31 tuolloin oli painoarvio 1850g ja lääkäri totesi et olisi reilusti isompi vauva tulossa kuin esikoinen..esikoinen oli 3130g.
Kohdunsuu oli kiinni,mutta pehmeä ja kaulaa oli ultralla jälellä 2cm.Vauva oli laskeutunut ja on raivotarjonnassa :)
Nyt rv 32+4 oli neuvola+ läkärintarkistus niin sormella totesi olevan 1cm jäljellä..

Nopeasti päivät kuluu kotona =) pissalla mäkin saan ravata monesti yöllä..siihen heräänkin kun pissattaa niin vimmatusti..
Maitoakin tulee jo :) hyvä merkki!!
Unettanut hyvin tähän asti ainaskin kera päikkäreiden :)

Nyt rv 33+5 ensiviikolla olisi neuvola ja toivon saavani kutsun synnytystapa arviointiin :)
 
Yammy mammy
Hei kaikille, hieman hiljaista tosiaan.. Mulla nyt rv 33 (kai?:). Pientä nukahatamisvaikeutta, ja joskus käväisen yöllä vessassa mutta aika pienimuotoista tohon 3-4 kertaa yössä tahtiin verrattuna.. Joltain tulee jo maitoa?? Multa ei tuu mitään :(..pitäiskö jo tulla vai mikä on normaalia?

Mulla paino nyt tähänmennessä noussut semmosen 10kg.. nuosee varmaan lisää vielä, eikö se kasvupyrähdys tule sitä loppua kohden...

Näin unta, että synnytin ensin pojan ja pari päivää sen jälkeen tytön..synnytys hoitui kätevästi vessassa ja vei pari minuuttia :D..ongelma oli, ettei maitoa tullut tisseitsä yhtään.. kääk.. toivottavasti ei ollut enne uni (paitsi synnytyksen keston osalta).
 
Jenkka
Sanni80: Juu on tehty, mutta siinä arvot ihanteelliset. Edellisessä synnytyksessä teki lääkäri painoarvion pojasta että alle 3 ja puoli kiloa ja sitte herra painoi sen neljä ja puoli. Että en ihan kauheesti luota noihin painoarvioihin. Mä kysäsin neuvolassa asiasta ihan vaan siksi kun molemmat pojat on yli kaksi viikkoa yliaikasia ja kuitenkin reilun kokosia, että josko ei tarvis ihan niin kauan odotella, koska luulenpa että täytyy käynnistää (mulla ei oo lähteny ilman käynnistämistä synnytykset käyntiin) kuitenkin. Se on toinen asia mitä lääkärit on mieltä.

Jippii kohta lähdetään ystävien kanssa katsomaan kummankaa stand up show :))
 
Vintti10
Sielläpä siellä FB:ssä.. Aika on kyllä mennyt huiman nopeesti. Mulla oli kans tänään neuvola, hb: ja paineet hyvät, pissanäytteen vien leukkareitten vuoksi labraan joku aamu. sf oli 31 sekä sykkeet 135 ja raivotarjonnassahan tuo on ollut kokoajan mitä ovat kertoneet sijaintia. Muutenkin olo ja elo on ihan hyvä, mitä nyt alaselkä ränää vähäsen ja rennie on ystävä. Niin joo, maitoa on tullut joinain öinä, nänneistä löytyy sellaisia kuivia murusia vähän kuin jotain kuivahtanutta kirkasta/kellertävää sokerijuttua. Ja taannoin kun vaihdoin lakanat niin siinäkin oli vaaleita tahroja niillä main. Mutta muuten pääsääntöisesti on tullut nukuttua ihan hyvin. Vielä ensi viikko olis töitä ja sitten alkaakin loma, ihanaa!
rv. 33+3
 
Sanni80
Mulla on kans kuivia murusia rinnanpäässä, mutta ei kyllä mitään näkyvää nestettä ole vielä tullut. No eiköhän sitä näkyvääkin ala sitten tulla kun sitä tarvitaan.. toivottavasti :)

Jenkka: Niimpä, et se syy ei välttämättä ole niiden sokereiden. No itsekin olen vähän epäileväinen noista painoarvioista. Ja jostain olen kuullut, että jos on vaikka pitkäraajainenkin vauva massussa, niin siitä tehdään herkästi isompi ultrassa. Tiedä sitten.. Mut joku kerran mainitsi että meille olisi tulossa pitkän huiskea. No ehkä se tulee vanhempiinsa.. Tai no mä olen sen 171cm mut tuo mies on 190cm ja onhan meilläkin tota raajaa :D
Aikamoinen painoarvio virhe tullut sulle..huh huh! ei kiva!!

Mulla olisi huomenna se sokerirasitus. Mulla on kyllä alkanut olemaan tässä loppuraskaudessakin hieman huono olo ruokailun jälkeen, niin on kyllä käynyt mielessä että jos se johtuukin liiallisesta sokerin noususta tai sitten siitä että vatsalaukku on hieman enemmän puristuksissa nykyään ja kyllähän tuo närästyskin vaivaa..
Mut nyt on sellainen pelko persiissä et ois kuitenkin ne sokerit syynä..Blaah! Ihme ettei sitäkään voitu tehdä mulle vähän aikaisemmin. No mulla ei tietysti ollut mitään muuta syytä siihen, kun se vaan että vauva menee siinä yläkäyrällä ultran mukaan. No toiv. kaikki hyvin..

Aina sitä keksii uutta aihetta mistä huolestua ja märehtiä. Tää vauvan painoarvio on nyt mua häirinnyt, mut ehkä niihin ei kannata luottaa 100% Odotan kyllä ensi viikon lääkäriä, kun katsovat taas vauvan kokoa..et vieläkö se jatkaa saman käyrän mukaan kasvua.

Painoa mulle on tullut kokonaisuudessaan se 10kg ja hoikka aina olen ollut. Et ihan ihmettelee minne tuo paino on kasaantunut. Kun muuten olen saman kokoinen kun alussa, ainakin vaatteet mahtuvat hyvin, paitsi että vatsahan se on aika iso ja ei siitä kohdasta mahdu :0) Ehkä sit sinne ja rinnat on kyllä paisunneet pari kuppikokoa.

Tisseistä tulikin mieleen, että mulla ei vielä ole imetysliivejä hommattu. Muistelin että jotkut olivat jo hommanneet.. Mutta kun ei oikein tiedä minkä kokoista ostaisi, jos ne vieläkin tästä turpoaa kun maito nousee rintoihin. hmmm..

Helmiisi: Aika samat tilanteet meillä tuolla alakerrassa. Sormelle tosin nipin napin 1cm, ultralla hieman reilu 2cm ja kypsät paikat. Mutta kohdunsuu on vielä kiinni. Sain viimeksi alkaa jo hieman liikkumaan, mutta tässä kotosalla. Olen kyllä alkanut miettimään, että tämä menee kuitenkin yli ja sitten käynnistetään..vaikka nyt tälläinen säikäytys tuli ja laitettiin jo kortisonitkin vauvan keuhkoja parantamaan. Mut hyvä tietysti että asia otettiin tosissaan, koska silloin oli kyllä sellainen olo, että kyllä se vauva olisi sieltä tullutkin jos en olisi vuodelevossa ollut. Oli sen verran kipeä.
Mut tästä vauvasta kans epäillään vähän isompaa..Hieman vaan pelottaa et kuinka isoa. No ensi viikolla se selviää ja paljon on taas kasvanut.

Nyt rv 34+1 Kivaa lomaa kaikille joilla se on jo alkanut ja tsemppiä levossa oleville. :) kirjoitelkaahan kuulumisia!
 
kesävauva
Heipä hei!

Kirjotellaas välillä tällekin puolelle..

Neuvolassa kävin ja siellä oli kaikki ihan ok. Sf-mittaa oli kertynyt huikeat 34,5, joten yläkäyrällä mennään. Ei kuitenkaan ollut terkkarin mukaan ihan tarkka mitta kaverin asennosta johtuen. Minua kans hirvittää tuo vauvelin koko asia. Neuvolassa arvio oli, että 3,5-4 kg vois olla, mutta tiedä sitten mihin asti päästään.

Herkästi tuntuu supistelevan, mutta ei säännöllisesti tai kipeästi. Yöllä tuntui reidessä sellaisia suonenvedon tyyppisiä nykäyksiä, alakerran luut on kipeät ja maha tuntuu välillä todella tukalalta.. kiristää ja puristaa, tuntuu, että nahka repeentyy. Maitoa (esimaitoa) on alkanut täälläkin erittymään. Ja myös minulle Renniestä on tullut erittäin hyvä ystävä, joskin hivenen närästys on helpottanut vimeaikoina.

Käveleminen on sellaista ankan vaappumista nykyään. Ja ne kengät ja sukat.. mitenkähän ne saisi sillein ihan ihmismäisesti laitettua jalkaan. Ja todellakin.. niin kuin joku mainitsi, tuo maha on just hyvin tuossa edessä, ettei vahingossakaan näe tuonne alakerran suuntaan.. =))))

Kyllä nyt alkaa jo tuntua siltä, että haluais laittaa omat vaatteet päälle ja painella pihalle vaikka vaunulenkille, kunhan vain tuo masukaveri olis valmis.. Ihanaa aikaahan tämä odotus on muuten ollut, jos ei noita vaivoja lasketa. =) Huomenna alkaa muuten äitiysloma.

kesävauva 34+5
 
EnnaN
Äitiysloma alkoi ja vaivat lisääntyvät :-D
Selkä vaivaa edelleen satunnaisesti, erityisesti jos joudun istumaan pitkään, varsinkin selkärangan tyvi kipeytyy. Rennietä täytyy myös napsia silloin tällöin. Pissalla tulee käytyä kolme-neljä kertaa yössä. Vauva painaa niin, että sängystä noustessa rakkoon suorastaan sattuu. Kaikkein hauskinta on jalkoihin vapun jälkeen ilmestynyt hillitön turvotus. Erityisesti yöllä ylös noustessa kävely on selän ja nilkkojen jäykistymisen takia varsinaista vaappumista.

Myös sormien nivelet ovat aamuisin jäykät ja arat. Naamakin on pullamuorilta lainassa. Ei tiedä nauraako vaiko itkeä: nilkat ja jalkaterät ovat kuin täynnä ilmaa, näyttää siltä, että varpaat ovat räjähtämäisillään irti. Juon vettä paljon, vältän suolaa ja nostan jalkoja ylös pari kertaa päivässä. Neuvolassa totesivat, että vaikka se onkin hurjan näköistä niin ei aiheuta syytä huoleen, jos muita oireita ei tule. Pissassa ei ole sokeria eikä valkuaista, verenpaine ei ole kohonnut, ei ole vatsanalueen kipuja tai kivuliaita supistuksia eikä päänsärkyä. Toisilla turvotus helpottaa kuulemma pikku hiljaa vasta pari viikkoa synnytyksen jälkeen.

On tullut huokailtua miehelle pariinkin otteeseen, että odotan sitä kun saan taas "oman" kroppani takaisin. Mikähän se oma vain tulee olemaan?

Vauva on kasvanut keskikäyrällä. Kokoarvion saan ensi viikolla lääkärineuvolassa. Syke oli 150-160, kuten koko raskauden ajan. Vauva oli asettunut pää alaspäin jo viime käynnillä ja pysynyt siinä. Pää on alhaalla lonkkaluiden välissä.

Olen vihdoista viimein käynyt läpi kaikki saamani vauvanvaatteet ja lajitellut ne kaappiin. Olen alkanut myös kasaamaan sairaalakassia ja tehnyt listaa mitä pitää vielä hankkia. Pari tuttipulloa ja vaippoja puuttuu vielä.
 
Ensimmäinen
mois kaikille!

Kyllä kuule Enna ihan kun mun äänellä ja menneiden päivien kokemuksella oisit kirjoittanut fiiliksistäs.
Täysin samat, ainut että mulla on jopa oikean käden etusormen ja keskisormen päät melkein tunnottomat. tai sellaiset puutuneet.
Jalkapöytä ja nilkat laskee kyllä yön aikana, mutta illalla on tosiaan sen näköiset että poksahtavat.
Neuvolassa sanoivat että kun kehräsenluu vielä näkyy ni ei hätää.
Juon kans tosi paljon ja yöllä saa käydä vessas jopa 5 kertaa.
Nooh, aikansa kaikkea :)

Pian on sitten nyytti kainalos.

Talviloma pidetty ja eilen alko virallisesti äippäloma, nyt kone pyörittää pikkuvaatetta ja osa jo paikoillaan. listalla on vielä jotai hankittavaa, edelleen se punkka, sit vaippoja, topsia jne. pieniä juttuja.
Kivasti on kyl vauvalla vaatetta vaikken ite kamalasti oo ostellukkaan..kiitti kaverien ja sukulaisten :)

Ens viikolla on lääkäri, saa nähä saako mitää arviota. toivotaan.
Jeps, kirjoitelkaa vaan kaikki kuulumisia, kiva niitä lukea.

EKaakertaako, missä sinä olet?

T ensimmäinen rv 35+1
 
Amelie81
Heippa, pitkästä aikaa! Oon käynyt lukemassa kaikki viestit, mutta jotenkin vaan ei oo jaksanut kirjoittaa... Nyt ajattelin reipastua, kun meinaa käydä aika pitkäksi äippälomaillessa.

Täällä on samoja vaivoja =) Vessaan nousen vähintään kolme kertaa yössä, kylkeen sattuu ja kylkikaaren alle, häpyluut on kipeenä (varsinkin eilisen pitkän lenkin jälkeen, en enää illalla meinannut päästä mihinkään). Maha mulla ei mielestäni mikään älyttömän suuri onneksi ole, ei millään uskoisi, että tosiaan on enää kuukausi laskettuun aikaan. Kenkien ja sukkien laitto ei kyllä enää mitään herkkua ole eikä puhettakaan, että alapäätä taipuisin siistimään. Pitää toivoa, että ne lääkärit ja kätilöt ei vähästä säikähdä =D Hyvä vaan, ettei ite näe, miten paha tilanne siellä on!

Viikolla 31 mulla oli vähän vuotoa ja supistuksia tuli tiuhaan tahtiin. Jouduin sitten käymään muutaman kerran tarkistuttamassa tilannetta, mutta onneksi rauhoittui ja selvittiin säikähdyksellä... Nyt ei sitten enää väliäkään koska vauveli päättää maailmaan tulla.

Paitsi, että kaipaisin kyllä vielä sen kuukauden henkistä valmistautumista! Mä oon jotenkin hirveesti alkanut stressaamaan, et miten sit pärjään/pärjätään sen vauvan kanssa, mitä jos en osaakaan imettää, mitä jos mä en heti tykkääkään siitä ynnä muuta hullua! Toivottavasti tämäkin on normaalia...

Mukavaa loppuodotusta kaikille!

Amelie rv 35+5
 
Helmiisi
Eilen oli neuvola ja kaikki arvot oli kunnossa...painoa tullut nyt kaikkiaan 11kg..apua!
Toivotaan et lähtee nopeasti poiskin. Esikoisesta tuli 10kg ja kaikki jäikin sairaalaan :)
Neuvolatäti ei tiennyt saanko lähetteen synnytystapa arviointiin, yrittää laittaa lähetteen ja katsotaan pääsenkö! Alkaa olemaan jo tuskasta mahan kanssa kun ei taivu mihinkään ja pissattaa koko ajan...yms!
Ja kaikkein pahin on ,et olen saanut kasvoihin maksaläiskiä :( onko muilla ilmennyt?
Vauvan vaatteet pesin jo valmiiksi ja sairaalakassi on pakattu melkein valmiiksi.
Mukaan lähti vaaleanpunaista tytölle ja neutraalimpaa pojalle..saas nähdä kumpia siten käytetään kun kotiin tullaan ;)
Hankittavaakin vielä olisi, tuplarattaiden osto, kehto makuuhuoneeseen, liivinsuojia,rintakumeja,vaippoja yms pientä....
Menis vaan niin äkkiä tämä loppusuora...alan olla ihan kypsä tähän norsu oloon :)

Aurikoista päivää teille! aivan ihana ilma tulossa....

Rv 34+5
 

Yhteistyössä