kesäkuussa 2010 laskettuaika

  • Viestiketjun aloittaja haicu
  • Ensimmäinen viesti
ekaakertaako?
Huomenta kaikille!

Viikonloppu takana ja väsy ollu kova, mutta nyt ihmeen virkee olo.. Kolme viikkoa olis virallisesti hommia vielä jäljellä. tämän viikon nyt ainakin sinnittelen kun niin hommat kesken, mutta katotaan sitten ens viikkoa kokonaan uusiksi..

Viikonloppuna käytiin Mäntässä kaverin synttäreillä ja matkalla ostin kauan etsimäni retron kolmipyörän =)=) =) Löysin huutonetistä vihdoin sellasen 70-luvun metalllisunkoisen pyörän, missä oikein suuret renkaat edessä ja takana.. hintaviahan nuo on, mutta ei niitä oikein rahassa voi mitata, itsellä oli lapsena sellanen ja siksi halua tällekin samanlaisen. Vielä se ei sillä polje moneen aikaan, mutta laitan sen parvekkeelle aj kukkia koriin ja satulan päälle jne.. ensi vuoden kesällä saattaa vaavi jo hiukan pyörää kokeilla, ainakin päällä istua..

Voinnit on ollu ihan kohtalaiset.. käsiä särkee vaan ja hiukan aina helpottaa kun muistaa 4-5 litraa juoda, mutta vessassa saa kyllä oikeesti käydä vartin välein = /

Joku täällä kyseli koirasta.. meillä on vuoden ikänen koira on kyllä aika outo välillä. Alussa oli kokoajan vatsan päällä, nyt sitten ruvennu temppuileen, pissaa sisään, tuhoo paikkoja (mitä ei ole aikasemmin tehny) jne kasvattajan kanssa puhuin ja sano, että saattaa johtua maha-asukista kun koira hakee huomiota kokoajan enemmän. Varotteli vaan kun vauva syntyy olemaan skarppina..

nyt ei tule mitään muuta mieleen... kirjottelen taas kun jotain liikkuu päässä = ) Tsemppistä kaikille!

rv 32+ 2
 
Helmiisi
Täälä ollaan supisteltu pe lähtien ja soittelin neuvolaan ja antoi keskiviikolle lääkärille ajan..
jouduin jäämään saikulle maanantaista alkaen...vaikka olen huilinut ja ottanut rennosti,ei tunu helpottavan..tulee voimakkaita suppareita ihan levossakin.
Huomista lääkäriä odotan,jotta näkee onko supparit aiheuttanut mitään muutosta...saas nähdä mitä mieltä se on mun töiin paluusta vai jäänkö saikulle äippislomaan asti.

ekassa raskaudessa oli rv 36 1cm auennut..joten pelkään jos tämä tulee etuajassa :(
esikoinen syntyi rv 39.

Olen pohtinut kaksosten rattaiden hankintaa:eek:nko muilla hankinta edessä?
Ikäeroa lapsille tulee 1v11kk ja neiti on hyvä kävelemään kun sille päälle sattuu..osaa myös heittäytä maahan jne...joten luulen et käyttöä olisi ekalle 6kk..nyt oli lastentarvikkeisiin tullut uusi sisarus ratas malli jossa ne saavat laitettua päällekkäin,joten olisi kevyet ja eivät vie tilaa...suht edullisetkin 360e
saahan ne kaupattua pois kun ei enään käyttöä ole :)

apteekista sain ostettua nyt rautatabletteja ja ovat sopineet vatsalle!onneksi....ei tarvitse kärsiä ummetuksesta.

eipähän kummosempia..nyt vaan lepoa ja lepoa!!!

Rv 30+4
 
Sanni80
En nähnyt Ensimmäisen nimimerkkiä ollenkaan tuossa listassa. Siellä on kyllä ensimmäinen moneen otteeseen kun tarkoittaa onko ensimmäinen vai toinen tulokas jne..
Mutta nyt taas vähän päivitystä:

2.6.2010 Catriina, toinen - esikoinen 12/07
4.6.2010 Nimbu,toinen
4.6.2010 Wimpula, toinen - esikoinen 03/04
4.6.2010 EnnaN, esikoinen
8.6.2010 Ekaakertaako?
10.6.2010 Amelia81, ensimmäinen
10.6.2010 Mary
12.6.2010 Kesävauva, ensimmäinen
12.6.2010 Esikko-81
13.6.2010 Ensimmäinen
16.6.2010 Sanni80, Ensimmäinen
16.6.2010 Pikinen, kolmas ja neljäs - lapset 01/01 ja 08/02
17.6.2010 Pinja28, ensimmäinen
18.6.2010 Helmiisi, toinen - esikoinen 07/08
18.6.2010 Yammy mommy, ensimmäinen
20.6 2010 Vintti10 ensimmäinen
23.6.2010 barbalala, toinen - esikoinen 11/08
25.6.2010 Barbara69
27.6.2010 S.Sopuli
KiiraLiina
Kesä10
taskulaatikko
 
Sanni80
Helmiiisi: No eiköhän ne siitä rauhoitu pidemmällä levolla. Toivotaan parasta. Mulla ainakin lepo tekee hyvää. Mutta viime viikolla kun oli tuo kipeämpi episodi työpäivän päätteeksi suppailujen kera niin ei meinannut millään rauhoittua. Pelkäsin jo pahinta.
Lääkärillä kävin ja jouduin jäämään saikulle äippäloman alkuun asti.
Mä kans huomista käyntiä jännään, kun laittoivat mut vielä äitipolille käymään. Ja se olisi huomenna. Pitää kuulemma paremmin tarkistaa tilanne, kun oli saanut mun supparit ja jomotukset muutosta aikaan. Toivon vaan että pidemmälle vielä menisi omakin raskaus. Nyt rv. 30+6

Tsemppiä huomiseen!

Paljonko olette saaneet painoarviota vauvasta?! vai oletteko saaneet?!
Mulla nyt viime viikon ylimääräisellä käynnillä painoarvio oli 2kg ja raskausviikkoja 30+2.
Ja taas lääkäri sanoi, että vaikuttaa että olisi pidemmällä. Onkohan tulossa isokin vauva sitten.. Alkaa ehkä tuota tulevaa synnytystä jo vähän jännäämään, niin kaikkea sitä miettii.
Aina ne on mulle kyllä ultrissa sitä sanoneet. Mutta eivät muuttaneet LA kuitenkaan, kun kätilö taas katsoi sitä LA aikaa silloin ja sen mielestä ei ollut pidemmällä. Niin sitä ei muutettu! Kaikkien lääkäreiden mukaan olisin pidemmällä. Oman arvion mukaan olisin ainakin viikon pidemmällä.
No samapa tuo.


Nyt alan laittamaan vauvan sänkyä kuntoon. Varmuuden vuoksi pakkasin kassinkin sairaalaan.. onpahan sitten valmiina. :)
 
Ensimmäinen
Kiitos sanni80 kun lisäsit mutkin listoille :)

Täällä voidaan aika paksusti. Hieman tosiaan on alkanut turvotusta olemaan, mutta kun vaan juo niin pysyy hanskas ja muistaa nostaa jalkoja ylemmäksi.
Ensi viikolla jään talvilomalle ja sitten äitiyslomalle.

Eilen oltiin äitiysneuvolas ja jotenkin sitä pysähty miettimään tulevaa. Kuulemma kun 2 vkon päästä, eli raskausviikolla 34 ei estellä enää synnytystä, jos sattuu että se alkaisi etenemään.

Apua, niin lyhyt aika, ollaanko me vielä valmiita..on se vaan niin kova muutos.
Jossain vaihees puhuttii mahalla nukkumisesta, mites on, vieläkö pystyy?
Mä meinaan nukun osaksi vattallani edelleen...toki on vähä sellaista osittaista kylkiasentoa.

nyt on meneillään 31+2 ja kohdun korkeus oli 30cm. En ole saanut kokoarviota, mutta meinaan kyllä ottaa ja kysyä nyt ensi viikon neuvolassa.
Liikkeet on ainakin tällä kaverilla säännölliset, yöt nukkuu, ja aamu 8 aikaan riekkaa, sitte siinä 13 aikoihin ja nyt paraikaa 20 aikoihin, ja sekä sitte ku sänkyyn rauhoitun niin iskäkin saa käteensä mojovat potkut aina samasta kohtaa tuosta kyljestä.
Viime neuvolas sanottii, että on jo oikein päin mahassa vauva, mutta välillä niin riekkaa että tuntuu että mitenkähän päin se siä vaan on :)

meillä hankinnat on tehty. Oikeestaan punkka enää uupuu.
Heti lomalla alan pestä vaatteita ja laittaan ne valmiiksi.

Joku oli olikos se (Sanni80) niin kirjoittanut, että on pakannut sairaalakassin valmiiksi. mitäs te ootte sinne sitte laittaneet.
Jätättekö vauvan haku vaatteet ym kaukaloon kotiin oottaan, vai heti samaan kassiin mukaan?
On tää kyllä, tuntuu että 9kk on pitkä aika mutta nyt se aika vaan vähenee.

Hyviä vointia.

Ensimmäinen rv 31+2
 
kesävauva
Heips!

Ensimmäinen: kyselit vatsallaan nukkumisesta.. Itse olen oikeastaan aina tykännyt nukkua vatsallani, paitsi nyt raskausaikana. Alun jälkeen kylkiasento on ollut hyvä ja tietysti selinmakuuasento. Selinmakuuta ei ilmeisesti kuitenkaan kovin suositella. Olen kokenut parhaaksi tavaksi nukkua kylkiasennossa sellainen pitkänmallinen tyyny polvien välissä ja ohut tyyny tai peitto taitettuna vatsan alla.

Tämän päivän olen kärsinyt vasemman käden puutumisesta. Onko teillä muilla puutumisoireita? Ajoittain myös vihloo nivusen seudulle.

Aika on kyllä mennyt todella nopeasti.. todellakin parin viikon päästä vauvaa ei enää estellä, jos on syntyäkseen. Onko teillä jo aiemmin synnyttäneillä kokemuksia ennenaikaisista synnytyksistä, miten pitkään vauva joutuu olemaan sairaalahoidossa, mikäli syntyy ennen vkoa 38? Hieman on sellainen olo, että vauva voi syntyä ennen aikojaan. Liekö sitten jotain kuvitelmaa, mutta jotenkin vain tuntuu siltä.

Sairaalakassia olen itsekin alkanut pakkailemaan, mutta en ole vielä sinne laittanut muuta kuin vauvalle kotiutumisvaatteet (mm. body, housut, sukat, tumput ja myssy), itselle imetysliivit ja alusvaatekerran, oleskeluhousut ja t-paidan. Varmaan laitan sinne liivinsuojia ja siteitä matkaan sekä vauvalle lämpimämpääkin vaatetta. Ehkä jotain lukemista ja hedelmiä + omat hygieniatarvikkeet sitten lähempänä.. Mitähän sitä vielä tarvitsisi??

kesävauva 31+3
 
ekaakertaako?
Hei..

nukkumisasennoista täällä suosikki ehdottomasto oikealla kyljellä, vasen kylki vielä ok, mutta selällään ja amhalla nukkuminen mahdotonta.. Käsien puutumista täällä paljon, nyt helpottanut hiukan kun juon säännöllisesti 4 litraa vettä päivässä. Muuten yöt aivan tuskaa ja nukkumisesta ei tule mitään. Vessassa saa toki juosta yölläkin, mutta mieluummin se kun ne kaameat säryt..

Sairaalakassia en oo vielä pakannu enkä oikein perehtynytkään sisältöön. Jossain oppaassa oli hyvä lista tarvikkeista, täytyy kaivaa esille kunhan pääsen kotiin lepäilemään. Kotiintulo vaatteet pakkaan kassiin mukaan jo kyllä, kun mies aika hajamielinen näissä asioissa ja helposti saattaa jäädä sitten kotiin kuitenkin. No me asutaan muutaman sadan metrin päässä synnäriltä, jtoen voishan nuo vaatteet stten vielä hakeakin tarvittaessa.

imetysliivejä en itseasiassa ole vielä edes hommannu, onko kokemuksia / vinkkejä hyvistä liiveistä. Ajattelin parit kunnolliset ostaa ja pestä sitten vuoronperään. En oikein erittäin suuririntaisena noita halpiksia H&M liivejä suosi..

Mä en ole saanut kun toisessa ultrassa koko arvion vauvasta, sen jälkeen ei mitään arvioita. Viimeksi lääkäri vaan sano, että hyvin on tilaa vielä liikkua. ei muuta..

Helmiisa: Onko sinulla mahdollista laittaa rattaisiin sellaista sisaristuinta vaunujen päälle? Itse ajattelin moisen hankkia jos joskus saadaan vielä toinen pienokainen niin, että moiselle tarvetta. Oletteko te muuten mitään puhuneet lisälapsista miehienne kanssa? meillä on ollu puhetta. Minä haluan ehdottomasti toisen, mies hiukan varovaisempi asian suhteen, kun hänellä on jo yksi entuudestaan. No ollaan puhuttu kuitenkin että toinen tehdään jos luoja suinkin vaan suo ja puhuttu, että samaan pötköön toinen tehdään myös. Mun työn ja uran kannalta on paljon järkevämpää olla pötköön pois, kun mennä välillä puoleksivuodeksi-vuodeksi töihin.. no ei siitä enempää..

Hankinnoista homma jo aikalailla hanskassa, joten pieniä vaatteita vielä, potkaria ja yökkäriä tarvitaan ja tuttipulloa yms. ja edelleen meillä turvakaukalo hankkimatta, se pitää käydä ostamassa ens kuun alussa kyllä viimeistään.

Miten, onko muilla tullu maitoa rinnoista? Mulla on parina yönä tullu oikeen kunnolla, eli siis ihan on valunu niin, että yökkäri on vasemman rinnan kohdalta märkä?!?!? Ihan jo pidemmän aikaa oon huomannu, että nänneihin on kertyny "kuivaa maitoa" mitä saa rapsutella pois suihkussa, mutta nyt parin viikon aikana on priin otteeseen maitoa tullu oikein kunnolla.. Onko muilla moista?

rv 32+4
 
Esikko-81
Moi kaikki! Onpas ollut hankalaa saada aikaseks kirjotella tänne :( Monta kertaa olen viestin alottanu mutta todennutkin sitte etten jaksakkaan...

Monet on kirjotelleet huonosti nukutuista öistä ja aikasista heräämisistä, sama täällä. Saatan herätä ihan virkeenä kuuden maissa ja sit väsyttää päivällä... Välillä heräilen kun vauveli potkii ja välillä siihen kun on vaan niin tukala olo, ja luulen että sillon olen koittanut nukkua mahallani.. Mahaa särkee myös välillä alhaalta ja sivuilta kun herään, mitä lie sekin. Nukun molemmilla kyljillä ja osittain kans mahallaan, aikasemmin olen aina nukkunut mahallaan..

Yhdessä perhevalmennuksessa ollaan käyty, ens ja seuraavalla viikolla olis kättärin synnytys / lapsivuodeaika valmennuksia. Viime viikolla olin rentoutusryhmässä jossa oli puhetta mm. synnytyslaulusta. Mahtaa olla kauniin kuulosta kun pääsee tositoimiin ;) Joo, laulua vaan kehiin ja sit vaikka joogahengitystä, niillä mennään eiks je? Kiva ajatus mut käytännön näkee sitte kun hommat alkaa edetä!

Naureskelin töissä ääneen kun EnnaN kirjoitti kuinka ei pysynyt tavarat käsissä :) Tuttua hommaa ja tuntuu että saa koko ajan olla nostelemassa jotain lattialta.. Kömpelyyttä havaittavissa siis täälläkin suunnalla.. Ja käsien puutuminenkin on tuttua.

Tän viikon jälkeen 2 viikkoa töissä ja sit alkais kauan odotettu äitiysloma :) Aika on mennyt kyllä hirveen nopeesti, nyt kun asiaa alkaa miettimään! Vauvan vaatteet on pesty, silitetty ja viikattu kaappiin, ehkä vähän aikasta mutta halusin päästä hipelöimään niitä oikein kunnolla! Varmaan jää ainoaksi kerraksi kun kaikki vaatteet näkee silitysraudan ;) Odottelen innolla reilu viikon päästä olevia lapsimessuja ja toivoisin että siellä tekisi hyviä messulöytöjä! Rintapumppu, pinnasängyn reunasuojukset, hoitoalusta ja jotain pientä ois vielä hakusessa. Oon miettinyt kovasti pitäiskö ostaa joku valmiskapalo ja nukuttaa vauva ekat kuukaudet siinä? Unipussikin olis aika söpö :) Ajattelin nukuttaa vauvaa pinnasängyn sisälle laitetussa äitiyspakkauksessa ja peitot on kyllä aivan liian isoja sinne..

Mitään painoarviota en ole saanut, vois vaikka kysästä ens viikolla neuvolassa. Ootteko muut jumpannu paljon ohjeiden mukaan? Tai tehnyt lantiota avaavia harjotuksia tms..? Mies yrittää kovasti saada pakkaamaan sairaalakassia mutten ole vielä pistänyt rikkaa ristiin asian hyväksi.. Voishan sitä tehdä edes listan mitä sinne ottais mukaan :/ Jotenkin ei vaan tunnu vielä ajankohtaselta vaikka lähtöhän vois periaatteessa tulla millon vaan.. Asutaan kans aika lähellä synnytyssairaalaa niin mies voi vaikka kävästä kotoota hakemassa jotain mikä puuttuu.

Ekaakertaako? Mulla on pari kuukautta ainakin ollut kans tollasta kuivuneen maidon olosta nänneissä mutta maitoa ei oo vielä tullut, vaikka usein suihkuun mennessä niitä vähän puristelenkin ;) Oliko muuten niin että meet kans kättärille? Jos joo niin asutaan sitte aika lähekkäin ;)

Meinasin ostaa imetysliivit mutta myyjä sanoi ettei kannata kun rinnat turpoo vielä 1-3 kuppikokoa kun maito nousee rintoihin.. Täytyy tehdä sitte vauvan kanssa eka reissu rintsikkakauppaan!

Kaikennäköstä kolotusta, ummetusta, häpyluiden kipua sun muuta löytyis listalta mutta jätetäänpä ne toiseen kertaan!

Niin ja ens lauantaina ois muutto edessä... Huh huh!


Aurinkoisia kevätpäiviä toivottaen :)
 
EnnaN
Kävin lääkärillä maanantaina kun sairaslomani oli päättymässä. Selkä edelleen toooodella kipeä. Ajattelin, että saan ehkä pari päivää tai viikon lisää saikkua. Lääkäri kysyi paljonko minulla on jäljellä töitä ennen sairaslomaa. Vastasin, että kaksi viikkoa. Tuo sinun vaivasi ei tule paranemaan kahdessa viikossa, hän kirjoittaa loppuajan sairaslomaa.

Olin täysin motivoitunut olemaan töissä loppuun asti, joten se tuli vähän yllätyksenä. Selkä on kyllä koko ajan enemmän ja vähemmän kipeä eli sen puolesta ei moraalista ongelmaa, mutta jotenkin tuntui....no, pahalta...kyseenalaistin kipuani ensimmäisen pari päivää. Ihan kuin olisin pettänyt jonkun. Se tunne meni kyllä ohi kun kävin töissä siivoamassa pöydältäni keskeneräisiä töitä pois ja pääsin kuuntelemaan pomoni ajatuksia minusta kehityskeskustelun nimissä.

Tavarat lentelevät käsistä edelleen. Janottaa ja pissattaa. Vatsa on kovalla. Toisaalta synnärillä kuulemma ohjeistavat ponnistamisessa että pusaa kuin kovaa kakkaa. Harjoiteltu on.

Toinen kerta perhevalmennusta oli tänään. Nyt tunsin, että sain jotain irti. Aiheena oli vauvan hoito. Ensin terveydenhoitaja puhui aiheesta niitä näitä: jälkivuoto, imetys, kantaminen, kylvettäminen, navan hoito, nukkuminen. Toiskertalaisille tuttua kauraa, mutta minusta oli ihanaa, että ihan oikea ihminen puhui niistä ja vielä siihen tyyliin, että teille saattaa tulla tällaisia ja tällaisia ongelmia, mutta se on ihan normaalia. Sain ihan oikeita vinkkejä ja neuvoja. Sitten juttelemassa oli vanhemmat pienen vauvansa kanssa. Synnyttäneiden osastolla olemisesta vauvan kanssa sanottiin, että sinun pitää pyytää ja/tai vaatia että saa hoitoa, ohjausta imetyksessä tai jos tarvitsee levätä niin että ottavat vauvaa (eivät välttämättä silti ota). Kotona oli kuulemma huomattavasti mukavampi kun lapsen isä pystyi osallistumaan hoitamiseen.
 
ekaakertaako?
Moikka!
Otetaan tänään uusiksi.. Kirjottelin eilen pitkät pätkän, kun netti tilttas ja kaik-män.. uusilla sormilla tänään.. = )

muutamat täällä ainakin käy valmennuksissa, ihan kiva kuulla kommentteja ja mielipiteitä niistä, kun itse en pääse ensimmäisiin osallistumaan. On sellaseen aikaan, että pitäs olla pois täistä ja en nyt enempää viitti olla poissa raskauden takia. Meen kyllä viimeiseen, kun se käsittelee synnytystä ja on vasta mun äippärin aikaan.

Varmaan alkaa kaikilla olemaan pikkuhiljaa ongelmia tavaroiden kanssa. Mulla ei tosiaan oo pitkiin aikoihin hommat enää toiminu sujuvasti. koiranruokakupit lentelee ja raksut pitkin lattioita, maitotölkit maassa ja luuttuaminen mahan kanssa muutenkin niin kivaa.. ei oikein siis pelitä näpit.. = /

Esikko-81: Meillä alkaa samaan aikaan äippäri, eli 30.4. Me ajateltiin myös mennä messuille, turvakaukaloa ja varmaan paljon muutakin vielä puuttuu.. Siellä voi olla ihan kiväja messutarjouksia ja löytöjä.. Mä oon kanssa jo pyykänny vaatteet ja lakanat ja silittelin ne kaappiin, tuskin tulee tosiaan toistamiseen tehtyä moista hommaa.. no nyt siitä ihan nauttii = ) En oo tehny mitään harjotteita, pitäs varmaan tsempata, tuskin ne nyt ihan hyödyttömiä ainakaan on.. Mulla on synnytys naistenklinikalla, joten ihan vieritysten ei asuta, mutta ei kovin kaukanakaan.. = )

Imetysliiveistä kuulin smaa, että rinnat kasvaa vielä, mutta siskon kanssa juttelin ja oli sitä mieltä, että kun mulla on nyt jo kasvanu rinnat sen pari kokoa ainakin ja maitoakin tulee jo valumalla, niin tuskin kauheen paljon turpoo enää synnytyksen jälkeen. Ajattelin mennä siis yhdet liivit jo ostamaan, mitkä hieman reilut, varmaan jostain H&M:stä niin ei mene älyttömän paljon rahaa hukkaan jos ei sitten passaa ollenkaan synnytyksen jälkeen. Onpahan sitten laitoksella jo jotkut, kun oon niin isorintanen, että mielellään tukea rinnoilla pitää..

Sisko puhu samaa, että synnytyslaitoksella pitää erikseen mennä viemään vauva hoitajille, että saa olla yksin jos haluaa ja mielellään pitäisivät vauvan silti äidillä.. No sen nyt sitten näkee miten paskana sitä on..

meinaatteko muuten perhehuoneita ottaa? meillä on koira joten en oikein tiedä, enkä tiedä onko moiseen mahdollisuutta edes synnärillä minne meen.. Koti on kyllä ihan kulman takana, joten mies pääsee kyllä hyvin ravaamaan laitoksen ja kodin väliä. Koira laitetaan varmaan kuitenkin hoitoon kun mies kuitenkin haluaa olla paljon laitoksella mun ja vauvan kanssa..

Tää viikko alkais taas olemaan jo paketissa. Enää virallisesti kaksi viikkoa.. huh huh.. palaillaan taas

rv. 32+6
 
vintti10
Eipä tainnut mennä putkeen mun taktikointi sen äippäpakkauksen suhteen. Vein paperit viime viikon perjantaina, ja eilen tuli päätös paketista että kahden viikon sisään olis postista noudettavissa. Eli tosi nopsaan tuli ainakin tuo. Saas nähdä kuinka käy, mutta vähän on sellainen vuoden 09-laatikon kutina.. Mutta hyvä kun tulee niin saa aloiteltua noita pyykkäyksiä. Kaikki kirpparilöydöt on vielä pesemättä kopassa.

Muuten oma olo on ollut ihan ok, pieniä juilimisia ja jomotuksia siellä täällä mutta eipä vielä oo vaivaksi tai valitukseksi asti kuitenkaan. Töitten jälkeen oon ollut tän viikon aika väsy, mutta oonkin ollut yksikseni kollegan lomaillessa vanhoja lomia mun äippäloman alta pois. Mutta ihan kiitettävästi oon saanut juosta työntekijöiden ja asiakkaiden kanssa. Ja katastrofikin meinasi perhepiirissä tapahtua, mutta olipa onnea ja enkeleitä onnettomuudessa mukana. Miehellä oli työtapaturma, josta kuitenkin selvittiin säikähdyksellä ja ruhjeilla, vaikka äkkiseltään ajatellen todennäköisempää olis ollut neliraajahalvaus taikka hautajaiset... No, elämässä kun voi sattua mitä vaan eikä jossittelua kannata harrastaa jälkeenpäin. Mutta nyt täytyy vaan toivoa että noi tapaturmat ois meidän osalta tuossa. Jos pahasti käy niin ei siinä paljon vakuutuksetkaan lämmitä.

Ensi viikolla olis taas neuvolaa pitkästä aikaa ja viimeinen perhevalmennuskin. Ostin parit imetysliivit kun halvalla liiviliikkeen lopettajaisista sai. Oli ihan käsittämätöntä sovittaa kun oli kerrankin liian isojakin liivejä. Mutta mulle löytyi siis G90-kokoiset "purjeet" parilla kympillä. Ja nekin oli suht joustavat eli vielä olis turpoamisvaraakin.

Semmoisia kuului viikolle 31. Rauhallista viikonloppua kaikille!
 
Sanni80
No niin.. nyt jaksoin tulla kirjoittamaan kuulumisia. Olen tässä yrittänyt sopeutua uutiseen mikä nyt varmistui äitipolilla. Olin tosiaan KE äitipolilla lisätutkimuksissa kohdunkaulan tilanteen takia. Kun sormille tuntui vajaa 2cm niin ultralla oli 3cm. Lääkäri ensin sanoi, että ihan ok! Mutta sitten mua supisti siinä tutkimushetkellä ja mitta muuttui tuolloin alle kahden ultrallakin. Ja lääkäri oli sitä mieltä että turhan herkästi se nyt reagoi supisteluihin ja muuttuu liian pieneksi sentit. Ja vauva on tosiaan hyvin alhaalla jo.. Sen sanoi kyllä viimeksi neuvola lääkärikin kun laittoi mua eteenpäin tutkimuksiin ja hän kehoitti myös että otan nyt rauhallisesti. Mutta ei sen enempää puhunut mihin tämä tilanne voi johtaa.
Olen nyt sitten levossa. Kotiin sain tulla lepäämään, jos tuntuu hyvältä. Mutta jos tulee jotain muutosta tilanteessa niin pitää ottaa herkästi sairaalaan yhteyttä. Oisivat muuten ottaneet sairaalaan seurantaan. Mutta kotona osaan kyllä levätä yhtä lailla. Eli en ihan vuodelepoon ainakaan vielä joutunut, mutta en saa lenkittää koiraa, ei saa siivota, tehdä oikeastaan yhtään mitään. Vessassa ja suihkussa saan käydä ja kotona vähän liikkua, mutta paljon pitää olla pitkällään. Ja ei saa antaa supistella.
On kuulemma ennenaikaisen synnytyksen riski olemassa.

Mutta pitää olla tyytyväinen siitä, että tämä on huomattu ja nyt osataan varautua tähän. Muuten ois voinut käydä huonommin ja tämä olisi täältä jo tullut maailmaan.
Ei tarvitse kuulemma huolestua, mutta hyvinkin mahdollista ettei pääse LA asti. Mutta tämä on nyt hoidossa ja seurannassa niin nyt pitää vaan ottaa rauhallisesti. Pääasia että nyt menisi vielä viikkoja eteenpäin. Nyt on vasta rv 31+2. Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä että ollaan hyvässä tilanteessa ja nyt vaan seurataan viikoittain.
Sain heti samana päivänä ensimmäisen kortisoni piikin, joka kypsyttää vauvan keuhkoja. Ja eilen sain sen toisen piikin. On kuulemma hyvä olla varautunut kuitenkin ja se on vaan vauvan parhaaksi. Ei kuulemma mitään haittaakaan piikeistä ole vaikka se päättäisikin tulla sitten myöhemmin.
Mutta tälläistä tänne! Kaikkea yllättävää sitä voi tulla, kun itse sitä kuvitteli että loppuun asti menen samaan tahtiin ja menee varmasti yli LA:kin. Niin kuin yleensä ensisynnyttäjillä menee.
Koitan olla positiivisella mielellä ja lepäillä paljon. Vaikka tilanne pelottaakin ja mietin kuinka vauva jaksaa jos nyt sieltä jo tulee..Kaikki pyörii mielessä ja varsinkin ne huonot kohtalot. Toivotaan parasta että pikkuinen pysyisi vielä masussa.
 
jenkka
Vieläkö kerkiän ilmoittautua mukaan? Mulla LA 8.6 ja kolmatta odottelen. Kysymyskin teille muille odottajille, Onko teidän vatsat laskeutunu?? Kun edellisestä on jo seitsemän vuotta ja en yhtään muista kuin on ollut poikien kohdalla, mutta nyt toissa yönä mun maha on laskeutunu huomattavasti.. Ihmetyttää..
 
Sanni80
Jenkka, tervetuloa mukaan :) Laitoin sinut listalle.

2.6.2010 Catriina, toinen - esikoinen 12/07
4.6.2010 Nimbu,toinen
4.6.2010 Wimpula, toinen - esikoinen 03/04
4.6.2010 EnnaN, esikoinen
8.6.2010 Ekaakertaako?
8.6.2010 Jenkka, kolmas
10.6.2010 Amelia81, ensimmäinen
10.6.2010 Mary
12.6.2010 Kesävauva, ensimmäinen
12.6.2010 Esikko-81
13.6.2010 Ensimmäinen
16.6.2010 Sanni80, Ensimmäinen
16.6.2010 Pikinen, kolmas ja neljäs - lapset 01/01 ja 08/02
17.6.2010 Pinja28, ensimmäinen
18.6.2010 Helmiisi, toinen - esikoinen 07/08
18.6.2010 Yammy mommy, ensimmäinen
20.6 2010 Vintti10 ensimmäinen
23.6.2010 barbalala, toinen - esikoinen 11/08
25.6.2010 Barbara69
27.6.2010 S.Sopuli
KiiraLiina
Kesä10
taskulaatikko
 
Helmiisi
Heippa odottajat :)

Tämä tyttö joutui eilenä lähtemään sairaalaan,alkoi rusehtavaa vuotoa ja menkkakipuja.
Vauva ultrattiin ja olisi painoarvio 1k850g ja rasakusviikkoja 31+1. Vauvalla kaikki hyvin, on laskeutunut ja on asettunut raivotarjontaan. Kohdunsuu on pehmennyt ja lääkäri epäili vuodon tulevan sieltä..sain eilenä kortisonipiikin ja kohta saan toisen annoksen..2x annettu supisteluihin estolääkitystä mikä on auttanut...saas nähdä milloin tämä poksahtaa,alkaa siltä näyttää että etuajoissa tullaan..kunpa vielä kasvaisi muutaman viikon masussa.
En tiedä kauan joudun olee sairaalassa.

että semmosia kuulumisia tänne :)
 
Sanni80
Kiitos Pikinen. Sen verran kyllä säikäytti että otan kyllä tosi rauhallisesti :) Ja olo on ollut nyt kaikinpuolin hyvä. Supistelee paljon vähemmän. Pitää toivoa parasta, että tämä lepo auttaa ja menee pidemmälle. Mutta aika on tosiaan lyhyt tässä elämässä ja teen kyllä kaikkeni vauvan eteen, että masussa vielä pysyy :)
 
Sanni80
Helmiisi: Kuulostaa tutulle.. Paitsi, että tuota vuotoa mulla ei ole ollut. Mulla kans vauva hyvin laskeutunut ja raivotarjonnassa. Eli tuloillaan olisi, jos en lepohoidossa pysyisi. Kohdunkaula lyhentynyt ja pehmentynyt. Sain tulla kotiin lepäämään näillä näkymin, mutta äitipolilla käyn kontrollissa. Sanoivat kyllä että sairaalaan heti jos tulee vähänkin muutosta tilanteeseen. Ja ottavat osastolle jos ensi viikon kontrollissa on muutosta tullut enemmän. Mulle laitettiin myös nämä kortisonipiikit, että kypsytetään vauvan keuhkot sillä.
Tsemppiä sulle ja toivotaan parasta että vauvat vielä pysyisivät masun lämmössä.
 
Ensimmäinen
Voi tsemppiä teille jotka olette joutuneet vuodelepoon..lähetän niin paljon voimia kun pystyn :)

Itellä synnytysvalmennukset on nyt sitten takana, ja työpäiviä on vielä 3. Sitte ansaittu talviloma ja siitä tiputus äippälomalle. Outoa aatella tulevan töihin takaisin sitten vuoden päästä.

Neuvola oli myös eilen. Kohtu norm kokoinen, samoin vauva vastasi ko. viikkoja. Ei tuntunut kuulemma suurelta käteen..Onneks ;)
Äidin arvot oli ok. hb, paineet, yms.
Sykkeet oli 150 plus ja laukkaavat. Kovasti tilaa viä mahas liikkua ja kääntyillä. Oli kuitenkin pää alaspäin pysynyt. kohdun korkeus 31cm. On mennyt siä käyrien yläpuolella ni nyt on tasoittunu melkein keskiviivalle.
Hikan oon tuntenu ny muutaman iltana aina samaan aikaan, klo22.Hauskalta tuntuu..säännöllinen potku niinku ois :)
hoitopöytä haettii sunnuntaina kaverilta, ja taas todentu ku yks huonekalu vauvaa varten on kotona lisää.

Kenkiä on hankala laittaa jalkaan, ja muutenkin kumartelu esim syönnin jälkeen tekee kylläs sellaisenki puuskutusolon, että. Niinku vanha akka ois kysees ;)

Mites teidän ruokahalut/syöminen?
Nälkä tulee mulla mutten pysty oikein syömää paljoa kerrallaan. jos syö vähäkin liikaa ni heti on sellainen öklö outo olo. Ei vaan sovi täyttää vattaa niin täytee. Pitäs syödä vähä aina kerrallaan :)

ensimmäinen

ps. kiva teitä nähä facebookis :)
 
Vintti10
Huomenna olis neuvolaa ja sit vielä vika rästiin jäänyt valmennus imetyksestä. Viime viikon lopuilta asti on alaselkää jumittanut ja se säteilee etenkin vasempaan pakaraan aiheuttaen väärässä liikkeessä lähes halvauksen joka onneks menee istumalla ohi.. sit välillä se on kuin ei mitään, mut yksikin väärin tehty kumarrus saa käsittämättömän tuskan aikaseksi. kylmägeeli ja miehen hieronta auttaa, samaten nuo polvien koukistukset (niin kuin kai yleensäkin pitäisi nostaessa nostaa reisillä ja polvilla eikä selällä?) ..

Toi Facebookki vähän arveluttaa, en välttämättä halua nimlläni sinne kaikkea mahdollista tuntemusta kaikkien luettavaksi laittaa. Osa tästä "vainoharhasta" tulee kun olen tavallaan sosiaalialalla enkä välttämättä halua että kaikkien menneiden ja tulevien asiakkaiden (etenkään mahdollisesti mieleltään hieman epästabiilimpien) lueskelevan itsestäni oikeastaan yhtään mitään siviilielämääni liittyvää. Eli mieluusti liityn sinne keskustelemaan omalla nimelläni jos siitä saa suljetun kerhon, tai sitten täytyy luoda alterego profiili tai jotain.. En nyt muutenkaan ole kauhean hyvä näissä asetuksissa saisko sen sitten sieltä jostain? yksityisyyssäädöt kun on tapissaan kait jo valmiiksi.. mut saa valaista tässä asiassa mua..
 
Jenkka
Tsemppiä teille levossa oleville.

Minä parka olin laskeny äippäloman "vähän" väärin :))) Eli alkais 3.5 ja mie olin jotenkii laskenu, että alkais 10.5. Eipä silti olen voinu tosi hyvin, niin joudan hiuksia sinne 10 päivään asti tohtoroimaan.

Meidän perhettä kohtasi viikonloppuna suru kun minun 95-vuotias pappani kuoli sunnuntaina. Asuttiin papan kanssa vuosi, ennenkuin hän muutti palvelutaloon vuosi sitten. Vanhempi poika on ottanut mielettömän raskaasti tilanteen (on muutenkin herkkä lapsi), hankalaa selittää pojalle, että miten niin näin voi olla parempi. Ja mitä vastata lapselle, joka sanoo, että antaa mitä vaan jotta näkee papan vielä kerran?? Mutta yllättävän vähän vaikuttanut omaan olooni, supisteluja on, mutta ei sen enempää kuin ennenkään. Moni läheinen on huolissaan tämän vaikutuksesta raskauteeni, mutta ilot ja suruthan kuuluvat elämään.
 

Yhteistyössä