***Kesäkuun Vauvat 2008***Tammi

Ihanaa mom81 et kaikki oli hyvin! :heart:

Omaan (.)aan ei mitään kummempia. Meillä ei ikinä oo ollu vaakaa, mut mulla on ihan sellanen tunne, et olisin ihan pikkusen laihtunu?! :eek: Tosi outoa olis, koska en o liikkunu yhtään ja syöny kuitenki ihan miten sattuu. Ei sinäänsä et haittais, ei sitte olleskaa! ;) Naama vaa tuntuis näyttävän kapeemmalta (taitaa olla toiveajattelua ;) ).

4d ultra kuulostais kyllä tosi kivalle, mut eipä taida olla varaa... :( Eipä olla muutenkaa rahoissa.

Sellasta oon miettiny, et ku musta tuntuu, et tästä keväästä voi tulla aika rankka, ni miten noi sairaslomat? Mullahan on aika kevyt työ ja lyhyet päivät (20h/viikko), mut joudun liikuskelemaan paljon ja taukoihin ei o pahemmin mahollisuutta (oon siis koulunkäyntiavustaja tokaluokalla). Mulla on heikko selkä, supistellu on jo monta viikkoa (kuulemma kyllä vaarattomia), aina rasittuessa sattuu mahaan ja muutenki joutuu köpöttelemään tosi hissukseen. Miten hyvin ootte saanu sairaslomaa raskauaikana ihan vaa leväteksenne?
 
Kävin katteleen Lastentarvikkeessa tänään yhdistelmiä. huhhuh että päätä huimaa ne hinnat. Graco merkkiset oli suht hyvän näkösiä ja tuntusia noin äkkiseltään, 199 makso ne. No Emmaljungat maksaa 400 ylöspäin, ei pysty :eek:

Di 18+6

 
Iltaa!

Täälä on pietty unikoulua ja 5 yö tulossa.. saappat nähä miten mennee :whistle: .. nti ei kaipaa enää mammapulloa, mut ihme raivareita saa yöllä.. mä luulen et ne on uhmaa ku ei sais ees koskee ja huutaa vaan mut rauhottuu aika äkkiä sitte.. mut eipä se auta ku ite ja mies kumminki herää ja välil muutki nii nukahappa sitte uudestaan, ku se ois itellekki nii helppoa ku pienelle lapselle

hoitopöydästä meillä mies teki esikolle semmosen ja sillon se oli tarpeellinen ku asuttiin kaksiossa ja ei ollu kaappitillaa kunnollla.. mut ku muutettiin omaan ekaan taloon nii myytiin pois se ku meil kodaris on kuitenki pöytätilaa ja siel pehmuste.. musta kodaris on nii kiva vaihtaa vaippaa tms ku kuitenki pesuhuone siin vieres..

hankinnoista haluaisin uudet yhistelmät, mut taijan ostaa sohvat tähän uuteen taloon =) meil brion yhistelmät (mut en tykkää niistä väreistä enää :x ) sit gragon matkarattaat ja abc kolmipyörä kaksosten rattaat ja oon kyl niistä tykänny.. kevyet puskia ja vaik juostakki ;) (ja kolme mahtuu suosiolla kyytiin)

mut mie ehkä ostasin nyt ennemmin täyskumipyörät ku ilmakumit.. eipähän tarvis varoa et menee rengas puhki..me ainaki ollaan semmosia retkeilijöitä et maasto voi olla kovinkin epätasainen :D ja mummola maalla nii niitä nauloja tms voi olla vaik misä

mullois rakenneultra 29pvä ja jos oikein muistan niin ousisa on 4d ultra jota tosin ei nii palio käytetä "normi" tutkimuksissa.. tosin kerran oon ite päässy siihen ja kyllä sen kuvan laadun huomas heti kättelys..
 
rakenneultra kuulumisia..
tänään käytiin, kaikki kunnossa ja kohdallaan :heart: oli taas henkeä salpaava hetki :D molemmat mentiin ihan hiljaseksi. tänään oikeasti ensimäistä kertaa olen antanut itseni uskoa siihen että meillä kesäkuussa täällä on oma perhe :heart:

palaan mammailemaan hetimiten, nyt konetta malttamattomana vieressä mies. oli pakko vaan tulla kertomaan kuulumisia :)
jaksamisia kaikille ja voikaa paksusti

marleena83 ja vinski 20+3
 
nii semmonen yks "hauska juttu" piti viel kertoa et ku mies tossa yks pvä kysy et "palioko rouvalle on tullu kiloja lisää?" tuumasin et 3kg nii hän kysy et "ai niikö iso se jo on?" (siis ihan huumorilla) :LOL: ku meillei kukaan oo painanu 3kg syntyissään :D
 
Illat vielä! Kirjoitanpa nyt, kun muistan, piti sanomani jo päivemmällä...

Kylpyammeesta: Kun tuo esikoinen syntyi, me saatiin työkaverilta sellainen jalallinen amme, johon sai kannen päälle -> toimi siis myös hoitopöytänä. No, kerran sitten tyttöä siinä tyytyväisenä kylvettelin (olikin muuten ihan kätevä, kun sai itse olla seisallaan eikä kyykkiä lattianrajassa) ja räiskis, siitä ammeesta lohkesi reunasta niin iso palanen, että koko amme rojahti lattialle :eek: Onnekseni pitelin tytöstä niin lujaa kiinni, ettei se pudonnut vaan sain kopattua ilmasta syliini. Amme oli jo vanha ja monella lapsella käytetty, liekö sitten muoviosat haurastuneet ja nyt sitten veden painosta hajosi lopullisesti.

Tuon episodin jälkeen hankimme ihan tavallisen ammeen ja tytöstä onkin kehkeytynyt mahdoton vesipeto. Nykyäänkin tyttö saunoo ammeessaan, meillä on niin iso sauna, että amme mahtuu hyvin olemaan siinä jalkojen tasolla ja leikkii siinä ankalla, kastelukannulla ja ämpärillä kun me isin kanssa otamme löylyjä yhtä laudetta ylempänä. Jos vaan toivoa saisi, tahtoisin ammeeseen sen pohjatulpan, olisi tyhjentäminenkin helppoa, amme meinaan painaa aika paljon, kun se on täynnä vettä.

Nyt saunaan, tyttö nukahti jo. Meillä on lähtenyt unikoulu todella hyvin liikkeelle, vasta 4 iltaa on pidetty ja nukutusaika on lyhentynyt 40sivusta 5sivuun (ekana iltana ehdin siis lukea kirjaa huomattavasti enemmän kuin esim. tänä iltana). Yötkin rauhoittuivat heti, ilmeisesti neidillä oli vaikeuksia nukahtaa itsenäisesti, jos yöllä heräsi.

Hyvät yöt!

Hulda ja masunpaukuttaja
 
Moi kaikille! Olette ihailtavasti kirjoitelleet tänne, täytyy oikein ajan kanssa lueskella teidän tarinat.

Tänään aamulla oli se kauan odotettu ultra - mutta sinne meno oli tarina sinänsä...

Mä sain viime torstaina ihan järkyttävän flunssan. Torstaina nousi korkea kuume ja tuli kamala kurkkukipu, joka piti valveilla pari yötä. Kävin lauantaina lääkärissä kuulemassa sairastavani kurkunpään tulehdusta ja sain sairaslomaa ja käskun välttää puhumista huomiseen asti. Eskari-ikäinen esikoisemme oli viime viikolla pari päivää kuumeessa, joten luulin saaneeni tämän häneltä.

Vielä eilen oli kuumetta ihan kunnolla, vaikka olen käytännössä maannut neljä päivää putkeen. Viime yönä esikoinen tuli meidän väliin nukkumaan, laittoi pikku kätensä kurkulleni (!) ja klo 5 tänä aamuna mä heräsin siihen, että se pieni käsi siinä mun kurkulla oli tulikuuma. Kohta muksu heräsi yskimään ja ääni oli ihan samallalailla painuksissa kuin mulla on ollut monta päivää, pojalla kuumetta 40 ja rapiat. Eli mikä lapsella viime viikolla olikaan, mä en saanut sitä häneltä, vaan toisinpäin.

Poitsu heräsi klo 5 eikä häntä saatu enää nukkumaan. Oli pakko ottaa mukaan ultraan, sillä mä olin niin heikkona vielä etten uskaltanut lähteä itse ajamaan sairaalaan eikä lasta voinut viedä päiväkotiin. Ressukka oli ihan itkuinen lähtiessä ja nukahti matkalla sairaalaan.

Kun sairaalaan päästiin, mun aikani oli kateissa...mutta löytyi sitten jostain kaivamalla. Mulle on aika usein käynyt Jorvissa niin, että kun menen sovittuna aikana paikalle, aletaan kysellä että ootko sä varma että se aika oli tänään ja onko sulla jotain ajanvarauskorttia mukana (usein ei ole, sillä nykyään ajat annetaan puhelimitse...). Aina nousee kylmä hiki pintaan että tulinko mä nyt turhaan - ja tänä aamuna se odottaminen siinä luukulla tuntui erityisen pitkältä.

Jotain positiivistakin sentään: vauvalla kaikki ok, kasvaa ja komistuu ja lopuksi jopa tuleva isoveikkakin sai tulla kurkkaamaan ultran kuvaa. Ressukka oli vain niin nääntynyt, että alkoi jännittää sitä ultrahuonetta ja suostui kurkkimaan kuvaa vain sieltä verhon takaa pikkuisen.

Yksi juttu jäi mietityttämään, mutta olin liian tokkurassa että olisin tarpeeksi kysellyt asiasta kätilöltä: istukan paikka. Mulla se on ihan edessä ja alhaalla, lähellä kohdunsuuta. Sitä käänneltiin ja väänneltiin ja lopulta kätilö sai lukeman, että siinä on 7mm rakoa kohdunsuuhun. Musta se kuulostaa tosi pieneltä. Kuulemma se saisi olla 2mm kohdunsuun päällä, joten ehkä pitää olla onnellinen, meillähän on 9mm pelivaraa? Se tuntuu aika pieneltä. Se meinasi ensin että viikolla 30 olisi ultrattu uudelleen ja tarkistettu tilanne, mutta tulikin siihen tulokseen, että ei tarvitsekaan. Nyt mua huolettaa... olisko pitänyt vaatia se yksi ultra vielä? Olin oikeasti niin tokkurassa kuumeen ja aikaisen heräämisen vuoksi, etten vaan jaksanut alkaa kinata, kyllähän ne tietää mitä ne tekee.

No, tällä viikolla vielä neuvola, pääsen sinne sitten tenttaamaan...

 
Kiva lukea nuita ultrakuulumisia, kun oma on "vasta" keskiviikkona :) hyvä että masussa kaikki hyvin vaikka Viipperää jäikin istukan paikka mietityttämään. Aika pieneltä 7mm kuulostaa :O Mut en kyllä näistä asioista mitään tiedä :D

Kauhee väsymys taas vaikka kello ei ole juuri mitään ja pitäisi tenttiinkin jaksaa lukea. Mieskin on yövuorossa niin kotonaki on kauheen hiljasta.

Menhit ja Ella-Viljami rv 21+0
 
huomenta!

VIIPPERÄ: mulla sama tilanne tuon istukan paikasta, tosin en vielä tiedä kuinka lähellä kohdunsuuta se on. selviää maanantaina kun menen ultraan. neuvola lääkäri vaan vihjasi että jos se on ihan kohdunsuun edessä niin tulisi joitakin rajoituksia kantamisien suhteen ettei saisi kantaa paljon maitotölkkiä painavampaa,mutta en tiedä muuta mulla ei ennen ole istukka ollut edessä.olen miettinyt itekkii et onko siintä muuta haittaa kun kantamisien rajoitukset
 
Heissan!

Kivoja kuulumisia rakenneultrista monella =) Itsellä se on viikon päästä... Tuossa just pähkäilin että mitenköhän tuon tytön hoidon järjestän, kun on tuo ultra klo 13.45 ja neiti useimmiten tuohon aikaan vielä päiväunilla. Pitänee kysyä tuttua naapurin tätiä tänne istuskelemaan ja odottelemaan tyllerön heräämistä...
Viipperä kyseli eteistukasta. Jos istukan jossain vaiheessa raskautta todetaan olevan osittain kohdunsuun päällä tai lähellä sitä, tilannetta seuraillaan ja useimmiten kohdun kasvaessa istukka siirtyykin pois kohdunsuun päältä. Mutta jos se siihen jää, alatiesynnytys on mahdoton ja lapsi syntyy suunnitellulla sektiolla. Lisäksi se aiheuttaa juurikin noita rajoituksia kantamisten ja itsensä rasittamisen suhteen ja saattaa aiheuttaa verenvuotoja. Toivottavasti seuraavassa ultrassa todetaan, että istukka on siirtynyt kauemmaksi kohdunsuulta ja todennäköisesti näin käykin :)

Nyt teen keittoon ja vähän oikaisemaan yhdessä lapsosen kanssa. Hyvät voinnit!

Kylkiluu ja Muumi 19+1
 
Niin, sitä seuraavaa ultraa ei enää kunnallisella puolella ole vaan kätilö tuli siihen johtopäätökseen että seurantaa ei tarvita. Se kyseli onko ollut vuotoja ja kun kerroin että ei ole, keskustelu loppui siihen. Kantorajoituksista ei puhuttu mitään - ja tähän asti olen silloin tällöin kanniskellut vielä meidän eskari-ikäistä 18 kiloista "vauvaa", jos se on ollut väsynyt... toi täytyy varmaan nyt lopettaa, vaikka varmaan kauppakasseja kannankin jatkossa. Kiitokset kaikille vastauksista, en olisi älynnyt tuota kanniskelujuttua ajatellakaan.

Ylihuomenna neuvola ja 4D ultra muutaman viikon päästä ja tenttaan jatkossa neuvolatädiltä ja Bruno-sedältä miltä tilanne näyttää...
 
Tervetuloa Elppa!

Rypäle:Kannattaa jutella neuvolalääkärin kanssa työssäjaksamisesta.Mä olin esikoisen odotusaikana seisomatyössä ja tosi aikasin neuvolalääkäri olis halunnut mut sairaslomalle.Voin sillon niin hyvin,etten itse nähnyt tarvetta sille,mutta aika herkästi saa sairaslomaa jos tuntuu että työ on liian raskasta.

Puolukkainen ja Hulda:Tsemppiä unikouluun :hug:

Viipperä:pikaista paranemista teille molemmille!Ota tosiaan neuvolassa puheeksi se istukan paikka ja jos kovasti jää asia vaivaamaan,niin pyydä neuvolasta lähete uusinta ultraan.Aika monesti se istukka nousee raskauden edetessä,eli aika harvalle se lopulta jää huonoon paikkaan.

Täällä masussa myllätään jo kovasti :heart: Helpottaa kun tietää että kaikki on ainakin hyvin pikkuisella :)

Bamse 20+4
 
Lady Di:Onnea ihanista ultra kuulumisista!

Viipperä:Bruno osaa ainakin sanoa mitä kannattaa tehdä.Hän ainakin niillä laitteilla näkee onko tarvetta seurantaan.
Munkin pitäisi pikkuhiljaa alkaa varailemaan Brunolle aikaa... :)
 
meille tulee vauva kuinka moni on seurannut sitä sarjaa neloselta??
mä katselin tänään vasta ensimmäistä kertaa ja oli kyllä kieltämättä mielenkiintoinen ohjelma.. :D

Lady Di Onnittelut ultra uutisista :flower: :flower:
 
Lady Di: Onnittelut uutisista :heart: :flower:

Viipperä: Lepäile tarpeen mukaan, ja yritä tosissaan rajottaa niitä painavia kantamuksia =)

Mulla meni nyt pasmat sekasin, kun mun äiti on kivenkovaan väittänyt, että Tauno on tyttö ja nyt esikon synttäreillä vaihtokin, että poika maha selvästi. Kolmen viikon päästä olis lääkärikäynti taas ä-polilla, niin pitäsköhän kysästä, että kumpikohan sieltä olis tuloillaan? Olin jo tyystin asennoitunut toiseen neitoseen...

No täyty käydä ostamassa neutraaleja kestovaippatarvikkeita, jottei prinssistä tehdä prinsessaa =)

Venla ja Tauno 21+2
 
onnea kaikille jotka jo kayäneet ultras...kiwa että kaikki hyvin =)

Mä oon seurannu sitä Meille tuli vauva sarjaa viime viikosta lähtien...ja kyllä ne on aika opettavia...niitä on kiwa katsella..

Jeee, enään kaksi päivää niin meillä ultra... :heart:
 
Lady Di: Onnittelut ultrakuulumisista :heart:

Hitsi vie ku oon ihan varma, ettei se ultraaja huomenna syystä tai toisesta voi/pysty/halua kertoa kumpi siellä massussa asustaa :D oon kyllä nyt ihan asennoitunu poikaan, koska sekä mies että hänen isänsä vakuuttavat koko ajan että poika se on.

Menhit ja Ella-Viljami rv 21+1
 
Viipperä Mulla sama, tai oikeastaan vielä pahempi tilanne tuon istukan suhteen kuin sulla. Eli mulla on ihan täysi eteisistukka, eli istukka on ihan kokonaan kohdunsuun päällä. Tai ainakin oli viikolla 15+jotain. Seuraava ultra on ens tiistaina ja istukan paikkaa seurataan loppuun asti tiiviisti. Vielä ei ainakaan ole annettu mitään rajoituksia... Mutta loppuun asti ei missään tapauksessa voi olla töissä jos istukan paikka ei muutu :( Mut en tiedä, miten kotonakaan voisin olla kun on viisi pientä (kaksi enemmän tai vähemmän kannettavaa) lasta. Hankalaks menee jos se onneton istukka nyt meinaa jämähtää siihen missä se nyt tällä hetkellä on :( :/ Mut koitetaan elää päivä kerrallaan...

Ens yöks pitäis mennä töihin. En millään jaksais mut pakko kai se on :/ Vielä reilu pari kuukautta ja sitten jään kesälomalle ja varhennetulle äitiyslomalle! Ihanaa! :) Mulla siis alkaa äitiysloma 30.4. ja kolme viikkoa lomaa ennen sitä... Nyt ruokaa laittamaan!

hankku ja muhku 17+2 :heart:
 
Neuvolassa käyty ja Pipsa oli todellakin elossa. Siis kuulin nyt ekaa kertaa sydänäänet! Eikös se 150 ollut sitten merkki tytöstä? Kiusasin siinä terkkariakin asiasta, että eikös se näin ole. Väitti vaan että ei hän koskaan näitä asioita mieti kun kuuntelee...höpö höpö sanoin minä. Siihen vain terkka totesi, että eikös se trio ole ihan mukava?

Painoa= liikaa...voi h....600 g/viikko
Verenpainetta= liikaa...terkkari vain kommentoi että enemmänhän tuo ihme olisi jo jotain normaalilukemia sulta saataisiin
Hb= ei edes merkitty (en ole koskaan syönyt rautaa)
Kohdunpohjankorkeus= 14 eli yläkäyrillä ollaan

Aion siis synnyttää jättiläistyttären ellen keskosta, ylipainoa tulee ja pelkään edelleen sitä toksemiaa. Voihan elämä, kyllä tämä raskaana olo on sitten niin raskasta! :ashamed:

Sirkkis ja Pipsa 17+5
 
hellurei!

Onnittelut ultrassa käyneille. Täällä mennään perjantaina, jännittää.
Onneksi vauva liikkuu nyt päivittäin niin on ollut levollisempi mieli.
Sirkka-Liisa : älä anna sen ylipainon masentaa! Raskasta tää tosiaan välillä on...

Mulle ei sanottu istukan paikasta mitään np ultrassa. täytyypä kysästä missä se on.. :x

Huomenna neuvolaan, saas nähdä paljonko täällä mittari värähtää :eek:

Mulla on edelleen paineen tunnetta alavatsassa ja eilen vasen nivunen tod. kipee! Ihanaa venymistä ja paukkumista näillä viikoilla, kasvu on vissiin hurjaa :LOL:
Tarttee varmaan ottaa jo töissä rauhallisemmin kun tuntuu että supistaa jos tekee hommia entisellä sykkeellä. :headwall: vatsa menee ihan pinkeeksi ja on vaikea olla.
Hyviä vointeja ja onnea ultriin!

Kylli ja vaavi 20+2- ( jess!!! yli puolen välin!!)
 
Neuvolasta terveisiä!

Hb 121 (aiemmin 140 ja 132), eli alaspäin menty; rautaa saa kuulemma syödä jos haluaa.
Verenpaineet 116/60, normit mulle.
Paino oli 17+2 -1kg, nyt 21+0 oli +2,7kg :ashamed: , eli tullut kuukaudessa 3,7kg :eek: Kauheeta. Sokerit oli tosin normaalit, joten neuvolatäti oli sitä mieltä että kunhan painnonousu ei ole loppuraskauden samanlaista, niin kaikki on ok.
Sanoi muuten että painoa SAISI tulla 8-12kg, kaikki muu on liikaa. Jahas - mitä näille jotka on saaneet sen 20+kg sanotaan neuvolassa? Mun neuvolatäti näyttää olevan muutenkin aika tiukka.. :D

Ai niin, ja SF-mitta 19,5cm, eli yläkäyrillä mennään, ja reippaasti.

Jostain syystä kaikki on nyt ISOA.

Maha pystyssä päivään seuraavaan!

Elppa & Möykky 21+0
 

Yhteistyössä