***Kesäkuun Vauvat 2008***Tammi

Rakenneultra oli tänään ja ensin kaikki näytti olevan OK. A:n eli alempana olevan painoarvio on 237 grammaa. Lapsivettä oli molemmilla riittävästi eli lapsivesinäytteestä ei näyttäisi olleen haittaa. Olin kyllä tosi tyytyväinen, että tuli käytyä, kun lääkäri lausahti, että B näyttäisi olevan pienempi ja mainitsi samassa lauseessa tuon punktiossa käynnin. Lääkäri perui kuitenkin sanansa, kun B:n painoarvioksi paljastui 224 grammaa.

A:n sydäntä piti kuitenkin katsoa tarkemmin ja A:lla näyttää olevan reikä sydämessä. Lääkäri laittoi lähetteen lasten sydänlääkärille. Lastenklinikalta soitettiin jo tänään ja sain ajan ensi viikon torstaille. Silloin selviää enemmän. Reikä saattaa olla vaaraton ja sulkeutua itsestään ensimmäisinä elinvuosina. Jorvista lähtiessä en ollut kovinkaan huolissani, mutta meninkin sitten lukemaan netistä kaiken maailman sydänviosta :headwall:. Tämä raskaus on kyllä yhtä huolehtimista.

Neliapila + pikkuiset 19+2
 
neliapila :hug: Siskontyttö s.03/04 todettiin myös reikä sydämessä rv23. Synnytyksen jälkeen, olisko ollut 4kk iässä reikää ei enää todettu.. Joten tsemppiä, onneksi lastenklinikalla osataan :)
 
neliapialle :hug: Reikä sydämmessä voi tosiaan olla sellainen joka sulkeutuu itsestään joten elä siitä kauheasti huolehdi, eläkä lue liikaa asioita netistä ;) Itse jonkin verran tiedän nuista sydänvioista työni puolesta :)

Meillä oli tänään neuvola. Ollaan käyty nyt joka kerta miehen kanssa yhdessä kun hän on työttömänä tällä hetkellä. Minulta otettiin vain verenpaine ja kuunneltiin sydänäänet sillä edellisestä käynnistä oli niin vähän aikaa. Syke vauvalla oli 145 tällä kertaa. Ensi viikolla sitten rakenneultra, jännittää jo ihan liikaa. Työn puolesta kun tietää mitä kaikkea vikoja voi olla niin ne pelottaa :|
 
Ultra kuulumisia täältäkin, mutta ei ihan täydellisiä. Elikkäs vauva vastaa kai kokonsa puolesta viikkoja, mutta lääkäri ei saanut kunnon pysäytyskuvaa sydämen lokeroista ja sanoi että pitää tulla uudelleen, antoi ajan parin viikon päähän, olisin päässy jo ens viikolla uudelleen mutta lähdetään canarialle Inglesiin lomalle viikoks. Se ei siis saanu näkyyn kaikkia neljää lokeroa, sanoi kyllä et se vilahtaa siellä mutta kun ei saa sitä pysäytyskuvaa. Hiukan pelottaa onko kaikki kunnos, jonkin verran varmaan latistaa tätä tulevaa lomatunnelmaa, sekin tuli heti mieleen kun tuttuni vauva kuoli muutaman minuutin päästä synnyttyään sydänvikaan vaikka kaikki piti olla kunnossa. Istukka oli hyväs paikas ylhäällä takaseinässä.

Kuinka kauan teidän muitten lapset on ollu siinä nuhakuumeessa, kun meidän pojat sairastu eilen kuumeeseen, elikkä mahtaako olla toivoakaan et päästään lähteen edes sinne lomalle kun lähtö on sunnuntaina? Kuume huitelee siinä 38 asteen molemmin puolin ja yskä on aika kova sit välillä ne oksentelee mut se varmaankin on tosta kuumeesta, vaikka tää jyllää kyllä kova mahatautiepidemiakin mutta tää on varmaan ihan flunssaa ja kuumetta. Infulenssaa tää ei viä oo tavattu ja pojat on kummatkin rokotettu.

nasu & prinssiprinsessa 20+0
 
neliapila missä käyt äippäpolilla?mua jäi vaan vaivaamaan ku mullakin oli eilen rakenneultra ja kaikki mahdollinen mitattiin ja ne merkattiin koneelle mut painoarviosta ei ollut puhetta eikä siitä laitettu mainintaa äitiyskorttiinkaan..kaikki oli kyllä loistavasti eikä kummaltakaan mitään ihmeellistä löytynyt mut musta tuntuu et kaikilla muilla tuplaodottajilla on alettu arvioimaan tota painoa just rakenneultrasta lähtien,mietin vaan riippuuko sitten missä käy äippäpolilla..?
nii ja älä turhaan murehdi siitä reiästä sydämmestä kummipojallakin todettiin kun syntyi ja se sulkeutui itsestään eikä mitään vikaa siitä jäänyt,oikeen terve ja reipas 5vuotias nykyään :heart:
nasu79kaikki on varmasti vauvalla hyvin :hug:
tosta flunssataudista meillä kesti 2päivää vaikka tokana päivänä kuume nousikin 39 ja poika oli tosi kipeenä,seuraavana päivänä ei enää noussut ja olo parani ihan silmissä yskä tosin kesti vähän pidempään mutta alkoi sekin hellittää pian kun kuumekin lähti pois,oli sen jälkeen muutaman päivän vielä köhää mutta se ei enää menoa haitannut :D

mami+tiku&taku20+1
 
Meilläkin sairastetaan. Tyttö on ollu vatsataudissa perjantaista asti, eikä millään tunnu menevän ohi. Kaks päivää oli korkeeta kuumetta, mut nyt on ollu muutaman päivän vaan oksentelua ja ripulia. Ja tyttö ei juuri mitään suostu syömään ja juominenki on tosi vähäistä. Ollaan tosi huolissaan, mut tänään lääkäri sano, että kotihoidolla pitäis pärjätä. Litran pitäis tommosen alle 10 kilosen juoda ja hyvä kun saadaan puolta litraa päivässä juotettua. Ei oo tottunu vielä juomaan muuta ku maitoa ja maidosta oksennus lentää heti. Mehua on nyt maistellu, mutta ei oikein tykkää. Lääkäri antoki tänään ruokaohjeeks sipsit ja makean mehun. Siis tietenki muutama sipsin murunen sillon tällön, mutta silti. Kun ei tuo suostu syömään, niin pakko jostain saada suoloja ja sokeria, että pysyy tolpillaan. Hurjalta vaan tuntuu tollaselle vajaa yks vuotiaalle sipsejä syöttää.

Tyttö on nyt ensimmäistä kertaa elämässään kipeä ja kyllä tuntuu äidistä niin pahalta, ettei olis ikinä osannu kuvitella. Ja kaikki sanoo, että lapsethan sairastaa vähän väliä. Kaipa sitä ajan myötä tähän tottuu. Nyt on vaan pakko käydä vähän väliä kattomassa, että onko toinen vielä hengissä kun tuolla nukkuu. Ja kun se on niin laihtunu ja ressukka. Sylissä vaan haluu olla ja vaan hetken jaksaa leikkiä.

Kyllä tässä huomaa, että jää tämä masuvauva aika pienelle huomiolle. Esikoista kun odotti, niin koko ajan oli mielessä raskaus. Nyt hyvä kun muistaa illalla kun sänkyyn kaatuu, että ai niin oon raskaana. Ehkä uus tulokas alkaa sitten lähempänä synnytystä enemmän pyöriä mielessä.

Olipas vuodatus. Toivottavasti en pitkästyttäny teitä kuoliaaks jorinoillani.

emilija ja rontti 18+6
 
Tarkistakaa teitonne...

Eli tervetuloa tänne kesäkuisiin ja tosiaan kaikki uudet ja kaikki päivitystä tarvivat, mulle yv:nä...

On niin kiwaa ku tämä porukka suurenee!!! :heart:
Mun piti jo tehdä uusi toinen sivu että mahtuu....
Merkatkaa otsikkoon kumpaan listaan kuulutte, baby vai baby2...niin olis helpompaa... =)listat menee pvm kohtasesti, eka 1-15.6, toinen 16-31.6


http://www.geocities.com/kesavauvat08/baby
http://www.geocities.com/kesavauvat08/baby2
 
Olipaspas kauhea yö....

Heräsin monta kertaa yössä kun maha oli kipeä. Kolotti, pisti, väänsi ja teki vaikka mitä!

Olen parhaillaan saikulla supistusten takia. (Viikko sitten kyselin täälläkin että onko normaalia että juilii menkkamaisesti mahassa.) Vkonloppuna menin päivystykseen kun kivut yltyi. Olin ihan varma että minulla on pissatulehdus mutta kaikki olikin ok ja lääkäri sanoi kipujen olevan supistuksia. Yllättävää!!

Nyt en tiedä supisteleeko vai mitä tuolla mahassa tapahtuu. Yöllä tuntui siltä että mankat alkaa ihan justiinsa. Väänsi jos miten mahasta!
Onneksi neuvola huomenna. Edellisestä aikaa jo kuusi viikkoa. Vähemmästäkin huolestuttaa että onko kaikki hyvin....

Rakenneultraan vielä kuukausi. Ihan liian pitkä aika mutta minkäs teet....

Kolotukset ja säryt mahassa kai kuuluu raskauteen??? Esikoista odottelen joten kaikki on uutta ja yllättävää. Lääkärikin kysyi että supisteleeko. Minä siihen kiukkuisena ja kipeänä että mistäs minä tiedän!

VKoja 17+6
 
ikionnellinen
Eilen käytiin rakenneultrassa, taas tuttu kiva lääkäri.
Kaikki oli kunnossa, rakenteet ja elimet. Hurjaa miten tarkkoja noi laitteet on, kun kaikki pienet munuaiset ja sydänläpätkin ym näkyy.
Kovasti meidän söpöliini liikuskeli ja söi pikkupeukkua :heart: :heart:
Painoarvioksi antoi n.300g eli vastaa viikkoja. Ja hei, tänään on puoliväli eli 20+0. Kääks, pian on jo kesä!!! :D

Jakselkaa hyvin!
ikionnellinen 20+0
 
Malehalle: Koita ottaa rauhallisesti ja toivotaan todella, että lepo auttaa! Ultrasiko ne siellä päivystyksessä sitä lainkaan?
Mulla oli ensimmäisen raskauden alussa (ensimmäisten kahden kuukauden aikana) tosi kovia supistuksia ja epäilivät aluksi kohdun ulkopuolista raskautta ja lähettivät neuvolasta päivystykseen. Kaikki oli kuitenkin ok, ja supistelukin loppui sitten muutaman viikon aikana, mutta oli aluksi tosi herkkä alkamaan esim. portaita noustessa. Raskaus meni supistelujen loppumisen jälkeen ihan hyvin ja normaalisti. Toivotaan, että sullakin tuo olo helpottaa ja supistelut lakkaavat pian! Jos kovasti asia mietityttää, muista että sinne neuvolaan voi aina soittaa. Voimia sinulle!
 
Emilija:Voimia sairasteluun!Meillä oli noro-virus,kun poika oli 10kk ja olimme lopulta Jorvin päivystyksessä,koska poika ei juonut eikä syönyt.Suosittelen Osmosal-liuosta (saa apteekista) ja sitä ruiskulla suuhun 5ml kerralla 10 minuutin välein.Meillä poika oli jo tunnissa virkeemmässä kunnossa.Sen episodin jälkeen meiltä löytyy aina Osmosalia lääkekaapista.Maitoa ei suositella vatsatautiin,juuri sen takia kun se saattaa pahentaa oloa. :hug:

Maleha:Lepäile paljon äläkä tee yhtään ylimäärästä!

Neliapila:Siskontyttö syntyi reikä sydämessä ja nyt pari vuotiaana se on mennyt jo itsestään umpeen. :hug:

Nasu79:Jos ne lokerot kuitenkin vilahteli siellä ruudulla,niin eiköhän kaikki ole ok.Lääkärit haluaa tietenkin varmistaa,että kaikki on varmasti hyvin.Yritä nauttia lomasta ja auringon lämmöstä B)
Korvat kannattaa käydä tarkistuttaa ennen lentoa.Meillä oli syksyllä pojalla korvatulehdus,joka todettiin juuri lähtöpäivänä,saatiin kunnon lääkekuuri ja kipulääkkeet ja lentokin sujui hyvin.

Ikionnellinen:Onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Bamse 20+5
 
Vein pojan aamulla hoitoon ja siellä oli pojan lisäksi kolme muuta lasta..kaikki muut kuulemma kipeenä...suurin osa parvorokossa...

no siinä sitten keskustelin hoitsun kanssa joka käski lähtee niihin vastaaine kokeisiin.

no äskön sitte soitin neuvolaan ja minä en siis pääse vasta-aine kokeisiin koska sinne pääsee vain raskaana olevat jotka on töissä päiväkodissa... (eli kunta perkele säästää

no ohjeet sain että jos poika sairastuu niin sitten pääsen kokeisiin ja jos en ole tautia sairastanut ja se tarttuu minuun niin sitten ei voida muuta kun tarkkailla vauvaa. voi kuulkaat mikä itku alkoi tuon puhelun jälkeen, hormoonit vaikuttaa aika lailla mutta uutta keskenmenoa en haluaisi ja kun ollaan näinkin pitkälle päästy, voihan se olla että en edes saa tartuntaa mutta nyt en saa sitä asiaa mielestä.

muuten kaikki hyvin ja uusi viikko pyörähti taas käyntiin.. ja sitä perjantain ultraa odotellessa.

haikeilla mielin wiivi84 &? 19+0
 
Neliapilalle: :hug: toivottavasti se reikä sydämessä häviää raskauden myötä

Maleha:lepoa vaan kovasti,niin saat supistelutkin toivottavasti kuriin :hug:

Emilija: pikaisia paranemisia :hug:

ikionnellinen: ihania ultrakuulumisia =)

Nasu79:varmasti on vauvalla kaikki hyvin ja on vain liikkuvainen kaveri :hug:

(.)
Kävästiin tänään pojan kanssa 6-vuotis neuvolassa ja muuten meni kaikki hyvin,mutta kun poika ei osaa sanoa R ja S pistäisi neuvolan täti hänet puheterapeutille ja toimintaterapeutille kun ei osaa hyvin piirtää.. :eek:
kuuluuko edes kuus vuotiaan piirtää täydellisesti???

viillot mahassa onko muilla ollu viiltoja mahassa?mulla on sellainen olo kun joku kävis aina välillä viiltämässä "puukolla" mahassa... :/

eilen meillä vedettiin sitten oikein kunnollinen potkusoolo ja liikkumistuokio... :D
mieskin oikein tunsi ne liikkeet kun niin kovasti mentiin masussa :heart:

mutta nyt lähtee hän välipalan tekoon :wave:

tuire ja mini 18+5 :heart: :heart:
 
Mä en koskaan pojan kanssa piirrellyt, niinpä hänen kynän käyttönsä kouluikään asti oli surkeaa, piirrokset samoin. Me harrastimme enemmän sanoilla ja äänteillä leikkimistä ja siitä on toden totta ollut paljon enemmän hyötyä lukemisen, ymmärtämisen ja itsensä puhumalla ilmaisemisen saralla. Piirtämisen on oppimassa vasta nyt 9-vuotiaana.

lutuliini 19+2 (sokerirasituspöpperössä)
 
Noniin, nyt on ultrassa täälläkin käyty :wave:
Siellä pyöriskeli ultraajan mukaan terve pieni tyttö :heart: Nauratti kovin kun pikkunen kävi venyttelemään niin että nosti jalat ylös ja tarttui niistä käsillä kiinni :D

mahan "viiltelystä" Itsellä viiltää ihan perkuleesti oikeaan alamahanan kun oon pissillä käyny. Sattuu niin ettei pysty suorassa kävelee, mutta menee sitten aina ohi. Tätä on siis ollut tänään :O Nyt tosin jo mietin että pitäisiköhä soittaa jonnekkin (niin ja minnehä, synnytyssairaalaan vai paikalliseen terveyskeskukseen, missä hyvä jos yksi lääkäri löytyy vai minne) ja kysyä onko tuo "normaalia". Ihmetyttää kun se liittyy tuohon rakon tyhjennykseen, mut virtsatientulehukses en menis sitä sanomaan kun ei tunnu yhtään samalta ja luulisin että jo tiedän miltä ne tulehukset tuntuu ku sen verran useesti ennen raskautta tullu niitä tuskia koettua :|

Hieman huolestunu Menhit ja Ella(-Viljami) rv 21+2
 
Helou!!

En sit pysynytkään palstalta pois ;) , Liikkeet alkoi tuntumaan viikon lopulla selkeenä ja kerralla paljon joten huoli väistyi, huoh!! Nyt odotellaan maanantain rakenne ultraa.

EMILIJA: Tuli minullakin heti mieleeni että annappas tosiaan tuota osmosalia niin kyllä typy virkistyy. Meidän kuopus oli oksetus taudissa syksyllä kun palasimme aurinkolomalta ja sitä kun annoimme niin pikku jäbä virkosi kyllä piakkoin. Pidettiin ensin useampi tunti ettei juomaa mennyt ja lopulta hänellä oli niin kova jano että ei ollut ongelmia sen suhteen vaan joi mielellään. Tokeni muutamassa tunnissa jo parempaan suuntaan.

Täällä oli kyselty hankinnoista...Piti miettiä että mitä uupuu ja lähinnä tuli mieleeni ne tuplat, mutta ne hommataan vasta kun vauveli on syntynyt. Ajattelin etten ennakkoon niitä hommaa koska eipä koskaan tiedä mitä mutkia tulee matkaan. Hoito tason aion myös ostaa joka tulee pinnasängyn päälle.Esikoisen aikaan meillä oli sellainen ja se kätevä meillä. Kuopuksen aikaan oli lainassa hoitopöytä mutta vei paljon tilaa enkä muutenkaan tykästynyt. Ja kaukaloa mietin...mutta ajattelin että entinen saa kelvata koska nyt viimeksikin poika oli vaan pari kk siinä kun hommasimme jo istuimen joka oli 0 kg ylöspäin.Niin teemme nytkin.Minusta kun sitä kaukaloa on niin hankala kanneskella kun tämmöinen "persjalkainen" olen. Muutapa ei olekaan listalla...paitsi sit myöhemmässä vaiheessa hyppykiikku ja ai niin imetystyyny täytyy myös hommata. Vaatetta en sorru nyt ostamaan sillä jos poju niin omasta takaa löytyy ja mikäli tyttö niin pikkusysteriltä saan lainaan.
Nyt menee muutenkin paljon euroja tuon esikoisen vaatteisiin kun tuntuu kasvavan ihan silmissä.Vasta tein henkalta tilausta jossa samalla tilasin myös kuopukselle...en voinut välttää kiusausta sen suhteen. Kesäksi täytyy molemmille ostaa kenkiä, ulkoiluvaatetta ja muuta...joten raha reikää kyllä piisaa.

Nyt sitten tuli tääkin vaihe etten enää sit masullaa nuku. masu kuin yht äkkiä hyppäsi kunnolla esiin..eipä ole enää epäselvää että puoli väli lähestyy.

- Ansku71 + masukki 19..ja jotain-
 
Menhit. Mulla on kaiken kaikkiaan odotus sujunut hyvin, mutta tuota masun kaikenlaista viskomista on esiintynyt jo jonkin aikaa ja viimeksi kysin neuvolassa asiasta ja siella kertoivat, etta on ihan normaalia. Huilaamisen ja kuulemma sen, etta ei anna virtsarakon tayttya maximiin tai, etta ei syo itseaan ihan tayteen, pitaisi auttaa.
 
Mun piti viella sita kysella teilta muilta, etta onko teille tullut paljon finneja? Mulla niita ei ole koskaan ollut kauheesti ei edes teinina. Mutta nyt ihan viime kuukauden aikana on naama alkanut kukkimaan tosi paljon. Olen kuullut, etta raskauden aikana nain voi kayda, mutten osannut kuvitella, etta niita tulis ihan nain kauheesti. Koitan pesta naamaa useammin ja meikit huuhtelen heti pois naamalta tyopaivan paatteeksi, mutta mikaan ei tunnu auttavan. Onko teilla kokemusia/neuvoja tallaiseen ongelmaan?

Nyt vasta huomasin, etta olette merkanut aina viestin loppun milla raskausviikolla olette, joten laitetaan nyt sitten omakin.....18+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja pregnu:
Mun piti viella sita kysella teilta muilta, etta onko teille tullut paljon finneja? Mulla niita ei ole koskaan ollut kauheesti ei edes teinina. Mutta nyt ihan viime kuukauden aikana on naama alkanut kukkimaan tosi paljon. Olen kuullut, etta raskauden aikana nain voi kayda, mutten osannut kuvitella, etta niita tulis ihan nain kauheesti. Koitan pesta naamaa useammin ja meikit huuhtelen heti pois naamalta tyopaivan paatteeksi, mutta mikaan ei tunnu auttavan. Onko teilla kokemusia/neuvoja tallaiseen ongelmaan?

Nyt vasta huomasin, etta olette merkanut aina viestin loppun milla raskausviikolla olette, joten laitetaan nyt sitten omakin.....18+1
Ei yli 2kertaa/päivä! Mä oon ihan tärpistä asti ollu varsinainen rupisammakko; naama, selkä ja rinnat - kaikki paiseilla. Ja viel sellasia oikein kipeitä ja isoja kutteja. Vaikka mitä myrkkyjä oon kokeillu, mut ei auta. Kannattaa pestä, laittaa naamioita ja (huom) rasvata, jos vähän helpottais. Eipä noille hormoonipateille oikee muuta voi tehä. Mulla on nyt pikkusen vissiin hormoonit tasaantunu (auvoisa keskiraskaus ;) ) ja näpytki vähän vähentyny, mut pois niitä ei kuulemma saa ku synnyttämällä. :headwall:

(.) Ei potkuja vieläkää... :/ Jos oikee yrittää tunnustella, saattaa jotain pientä tuntea, ehkä, mut seki saattaa kyl olla toiveajattelua. Vähän taas huolestuttaa, vaik kyl neuvolatätiki sano, ettei vielä mitää hätää... Viikko vielä rakenneultraan, siellähän se selvii, jos jotain on... :/

Rypäle ja ostbågen 18+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Valmet:
Moikka!!

Liikkeet tuntuu aina päivä päivältä voimakkaammin, KIVAA!!!!

Tarvikkeista on paljon puhuttu: meillä kaikki tarpeellinen jo vanhemmilta lapsilta, hoitopöytä myytiin koska sitä ei ainakaan meidän perheessä tullut käytettyä. Kaksikerroiksisessa talossa se oli yläkerrassa lastenhuoneessa eikä sinne vaan tullut kiivettyä, parempi vaihtoehto oli juuri khh:n tasolle laitettu alusta!

Itsellä hakusessa myös ABC:n kolmipyöräiset tuplarattaat. Meillä ollut kaverilta ne lainassa muutamissa lomareissuissa ja on kyllä HYVÄT!!!! Ne on tosi kevyet työntää vaikka olisi raskaampikin lasti.

Onko moni menossa 4D-rakenneultraan? Me nyt mennään ihan tavalliseen koska kunta sen maksaa mutta olisi hieno nähdä 4D-kuva kun en ole sellaista ikinä nähnyt!! Joten jos niitä jotenkin tänne palstalle "näytille" saisi...

Voimia kaikille yökukkujille ja sairaille :heart:

Valmet 18+2
Metsästetäämpäs sitten yhdessä nuita tuplia. =)
Kumpi löytää ensin? :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elppa:
Neuvolasta terveisiä!

Hb 121 (aiemmin 140 ja 132), eli alaspäin menty; rautaa saa kuulemma syödä jos haluaa.
Verenpaineet 116/60, normit mulle.
Paino oli 17+2 -1kg, nyt 21+0 oli +2,7kg :ashamed: , eli tullut kuukaudessa 3,7kg :eek: Kauheeta. Sokerit oli tosin normaalit, joten neuvolatäti oli sitä mieltä että kunhan painnonousu ei ole loppuraskauden samanlaista, niin kaikki on ok.
Sanoi muuten että painoa SAISI tulla 8-12kg, kaikki muu on liikaa. Jahas - mitä näille jotka on saaneet sen 20+kg sanotaan neuvolassa? Mun neuvolatäti näyttää olevan muutenkin aika tiukka.. :D
Maha pystyssä päivään seuraavaan!

Elppa & Möykky 21+0
Täällä kanssa on ihan hirviö se neuvolatäti..Saa pahan mielen kun käy siellä, kun moittii painonnoususta minuakin. Lähtöpaino oli alhainen, ja nyt on tullut n.6kg lisää ja menossa rv20+1.
Raivostuttavaa kuunnella tuommoista soopaa minun mielestä, jos et paina 200kg vaan lähinnä nyt olet normaalimitoissa.
Meinasin ens kerralla sille sanoa, että painosta ei tarvii puhuu sitten mitään, muutenkaan kun ei aina tuo itsetunto tule perässä, saati sitten että toinen marisee kiloista suoraan odottavalle äidille.

:ashamed:
 

Yhteistyössä