Kesäkuun lapsettomuushoitojen plussaajat, PART III

HH Onnea! :flower:
Minä varmaan laitan viestiä ainakin kotiporukalle lähdön aikaan. Muille taidan ilmoitella vasta kun käärö on jo sylissä, niin en saa kovin montaa uteluviestiä ja hermostuneita puheluita kavereilta ja tutuilta. :kieh:

Minulla on tällä hetkellä niin hyvä olo, että synnytys tuntuu todellakin tosi kaukaiselta asialta. Olen pystynyt imuroimaan ja tein eilen jopa lumitöitä, eikä pahoja supistuksia tullut, vaikka ennen ei melkein yskiä kestänyt.

Noh, onpa tässä aikaa vielä. :xmas:

Haalistunut ja vaavi 36+2
 
Kiitoksia vaan onnitteluista =) ja kiitoksia kaffeista (taidankin syödä kerma munkin jonka ostin kaupasta sen kanssa)
Mies lähti taas kurssille, en tiiä mitä tässä kehittelis. Jotain jos puuhailee niin se kyllä kostautuu illalla kunnon suppailuina vaikkakin tänään suppailut on alkaneet jo nyt päivällä ja valkkari muuttunut tahmeaksi muttei kuitenkaan varmaankaan ole limatulppaa kun on valkoista.
Haalistuneella onkin jo hyvin viikkoja kasassa, vai uskallat tehdä lumitöitäkin?? Ite en uskaltaisi edes lapiota nostaa.... Ei vais kävin yksin tänään kaupassa kun mies oli yön auraamassa ja nukkui että jaksoi lähteä kurssille.
Soittivat äippäpolilta ja ens tiistaina menen synnytystapaan (rv35+3) eli pari viikkoa norm. aiemmin. Siellä otetaan vauvan sydän käyrää ja pissa +
lääkäri tekee tutkimuksen.

HH 34+6
 
Ranja
Onnea Hormonihirviölle! :flower: Miten mä muistelen että asutaan samalla seudulla, että kaffetta vaan keittämään, tullaan illalla kylään ;)

Lampukalla kuulostaa supistukset jo siltä, että synnytys ei tosiaan ois kaukana. Toivottavasti pieni pysyy masussa vielä sen kaks vkoa, niin ois valmiimpi maailmaan!

ON: Eilen oli käynti äpkl:lla. Paino oli viime kerrasta laskenut 100g, kiitos tiukan diabetes-ruokavalion. Painoa tullut nyt yhteensä 9kg. RR 130/72, pulssi 89. Vauvan painoarvio 2110g, ei lääkärin mukaan päästä ennätystenkirjaan tällä vauvalla :p On vähän hirvittänyt kuin suureksi ehtii kasvaa tuon diabeteksen takia, ei onneksi enää huoleta. Kohdunsuu kiinni, saan jatkaa uimista :)

Esikko kömpi just ylös sängystä, ei kuulemma väsytä vaikka päiväuniaika. Täytyy lähteä palauttamaan Muru takas sänkyyn.

Ranja 34+3
 
HH:lle suuren suuret synttärionnittelut! :flower: :flower:

Me varmaan ilmotellaan mun vanhemmille sitten kun lähtö tullee. Asutaan kans n. 15 min matkan päässä sairaalasta, joten ajatuksena meillä kans että mies saa käydä sitten koirat pissittämässä. Mutta täytyy tottakai mennä sillä varauksella että saapi miun vanhemmat sitten käyttää koirat jos mies ei pääse. Katsellaan sitten menoa. :)

Täällä ollut muuten hyvä päivä tuon tauti-episodin jälkeen, mutta väsyttää vietävästi. Niin ja pahoinvointi jälleen nostaa päätään. Sehän alkoi jo muutama viikko sitten samanlaisena kuin silloin alkuraskaudesta. Ei kyllä jaksaisi senkin kanssa vielä taistella, mutta onneksi nyt voi syödä normaalisti jne. :)

Mukavaa viikonloppua kaikille! :wave:
 
Uskalsin minä hissukseen lapion kanssa eilen huhkia. Sellaisella lumikolalapiolla jota ei tarvitse paljoa nostella.
Nyt on liitoskivut taas kauheat. En pysty kävelemään normaalisti, kun oikeaa jalkaa käyttäessä sattuu liikaa ja täytyy vähän varoa.
Aina vaan ulkona on liukasta keliä ja senkin takia joutuu vähän varomaan.

Meillä synnärille (tays) on matkaa runsaat 90 km. joten täytyy vaan osata ajoissa lähteä.

Viikonloput! :wave:
 
HH: :flower: :flower: :flower: Hyvää syntymäpäivää!

Meillä on viiden minuutin matka sairaalaan, joten onneksi siitä ei tarvitse ottaa stressiä. En vielä tiedä, ilmoitetaanko kenellekään kun lähtö tulee, ehkä äidille voisi, ja siskolle, anopille ei... :kieh:

Täälläkin on liitoskivut tulleet takaisin, häpyluun seutu on niin kipeä että hyvä kun liitoksissaan pysyy. :whistle: Lisäksi mua on alkanut arveluttaa se, voiko neuvolaterkkari + lekuri tosiaan tietää kummin päin maha-asukas on, että pitäisikö yrittää päästä vielä ultraan että nähtäisiin että onko se tosiaan pää siellä alhaalla ja peppu ylhäällä vai toisin päin...

Mies lähti hakemaan elokuvaa ja karkkia, vietetään leffailta. :D

Hauskaa viikonloppua kaikille!

Jiksu
 

Kotona ollaan! Kyllä oli rankka viikko. :( Ja edelleen yhtenä kappaleena.
Nupsu, Onnea todella paljon. Ihana uutinen :heart: :heart: :heart: :heart:
Lampukka, tsemppiä. Toivotaan, että tulee vielä viikkoja lisää! Hurjalta kuulostaa nuo supparit.
HH.LLE Onnea :flower: :flower:

Sitten on: Eli raskasta oli tuo sairaalassa makoilu. Verenpaine saatiin loppujenlopuksi lääkityksellä kuriin ja kotona jatkuu vielä Albetol lääke.
Olen todella turvoksissa ja nyt ei sitten ole enää kenkiä mitkä mahtuu jalkaan :| Samoin housut ei enää sovi! Onneksi on yhdet verkkarit mitkä saan jalkaan. Pukeminen yksin on hankalaa. Lähinnä sukkien kanssa tarvitsen miehen apua :x
Käynnistykseen ei lähdetä jos raskausmyrkytyksen merkkejä ei ole ja pojat voivat hyvin. Tällä kerralla oli lääkäri sitä mieltä, että äidin voinnilla ei ole niin suurta merkitystä :(
No, ajattelin että ehkä näin on parempi. Pojat ovat nyt sitten täysaikaisia. Uskomatonta, joulukuussa kun jännitin syntyykö keskoset.
Kohdunsuu 2cm auki, kanava pehmeä. Avautumisvaihe on tod. näk. sitten nopeahko.
Nyt tervetuloa supistelut ja tervemenoa lapsivesi!!!! Huumori alkaa jo vähitellen loppua. Tiistaina taas os. käynti ja kontrolli.

Kiitos kaikille tsemppauksesta ja todella mukavaa viikonloppua mammat :hug:

Roosa ja pojat 36+6
 
HH:lle iloiset synttärionnittelut :flower: Kiitos vaan kahvikutsusta...keittelin tuossa juuri kupposet ja sulatin pakastimeen ''unohtuneet'' korvapuustit... :p

No voi höh Roosa, vielä yhtenä kappaleena! Oltiin täällä aivan varmoja että sulla on jo tuhisevat kääröt sylissä tässävaiheessa....kylläpäs ne sua nyt piinaa :(
Onneksi pojilla kaikki hyvin! Pitkää pinnaa sulle!
Mä voin vaan arvailla mikä on sun olotila,kun täälläkin nuo koivet muistuttaa norsunjalkoja, ja sukkia ei meinaa saada jalkaan.Maha on kokoajan tiellä, väsyttää 24h,ja liitokset vaan naksuu ja paukkuu.Makuuasennossa ei ole hyvä ollenkaan, tekis mieli nukkua yöt nojatuolissa.

Lapukka: piinavia päiviä sullakin! hurjilta tosiaan kuulostaa supparit ja tilanne siellä, ja vielä kun pitäisi niitä viikkoja saada lisää. Tsemppiä ja yritä olla huolehtimatta liikoja. Jos vauva syntyy kuitenkin jo lähiaikoina onneksi Suomessa on niin hyvä keskoshoito että kaikki menee varmasti hyvin.

Ranjalla oikein hyvänkokoinen vauveli viikkoihin nähden.Meitin nykerö oli noilla viikoilla 2250g, ja nyt toissapäivänä oli jo 2900g. Verensokerit mulla on ollut kohdallaan, mutta makea maistuu sen verran hyvin että pakostakin miettii onkohan poika kokoajan ihan sokerihumalassa ja paisuu siellä hyvää vauhtia jättikokoiseksi. Eihän noihin ultrassa annettuihin painoarvioihin ole aina luottaminen. Nekin voi kai heitellä aika paljon .

Taidanpa tästä uppoutua nojatuoliin ja vauvakirjaa opiskelemaan.Olin niin päättänyt että äippälomalla sitten luen kaikki vauvalehdet ja kirjat, mutta tuolla ne on edelleen pölyttymässä yöpöydällä :x

Kitty 36+4
 
Kiitos onnitteluista. Vielä on hieman ristiriitaiset tunteet, kun vaavi on edelleen teholla. Eikä oikein vielä osaa iloita pienokaisesta.

Tässä tarinamme pähkinänkuoressa:
Perjantaiaamuna klo 10 herätessäni huomasin, että vettähän housuihin oli tullut. Laitoin siteitä, ja kun ne kastuivat toistamiseen, sanoin miehelleni /oli onneksi vapaapäivä/ että tästäkö se sitten alkaa... Jännitti tosi paljon!

Soitin synnärille ohjeita, sillä edellisellä viikolla tutustumiskäynnillä oli sanottu, että vedenmenosta laitetaan nykyään vielä kotia odottamaan. Kehottivat kuitenkin tulemaan, kun viikkoja ei vielä ollut riittämiin. Niinpä sitä sitten otettiin sisään ja osastolle. Antibioottitippa laitettiin, koska vedenmeno oli sen verran runsas, että infektioriski oli olemassa. Olin juuri edellisenä päivänä käynyt normaalissa neuvolalääkärissä, ja siellä oli todettu, että paikat olivat pehmenneet, yhdelle sormelle auki ja vauvan pää painaa todella alas. Ei siinä silti ollut puhetta synnyttämisestä... No, kun pääsin osastolle sisään, lähetin miehen kotiin, sillä ennuste oli, että synnytys käynnistyy itsestään 1-2 vrk:n sisällä. Ajattelin, että sunnuntaina sitten...

Eikös mitä, supistukset alkoi samana yönä puoliltaöin. Piti vielä kysyä hoitajilta, että onko nämä menkkakivut niinku niitä supistuksia. Kysyivät, että tuntuuko selässä. Eivät tuntuneet, niin antoivat parasetamolia ja rentouttavaa lääkettä /unilääkettä/. Sanoivat, että menee tod.näk. ohi. Ehkä siinä vähän aikaa horrostinkin, mutta sitten oli pakko lähteä jalkeille, kun makuuasento ei supistusten aikaan houkuttanut. Supistuksia tuli ehkä 10-15 minuutin välein, ja olivat edelleen sellaisia menkka/mahakipujen oloisia. Lopulta yököt sitten ottivat vauvan sydänääni- ja supistuskäyrät, ja katsoivat kohdunsuun tilanteen klo 01:30 -02:00 paikkeilla. Useampi kätilö siinä yritti sitten tutkia, kuinka paljon paikat on auki, mutta kun lapsen pää painoi jo niin paljon, niin en kyllä saanut mitään lukemaan heiltä. Lähettivät kuiten vaatteiden vaihtoon ja synnytyssaliin.

02:30 synnytyssalissa otti vastaan vanhempi kätilö, joka totesi, että synnytys on jo niin pitkällä, ettei epiduraalia ehditä laittamaan. Tarjosi kuiten ilokaasua. En ilmeisesti tajunnut oikeaa tekniikkaa, sillä mitään apua ilokaasusta ei ollut. Kokeilin pariin supistukseen, mutta heitin sitten pois. Mies ei kuitenkaan jaksanut ilmeisesti katsella kiemurteluani /itse en tajunnut siinä tilassa mitään pyytää/ että vaati jotain. No, anestesialääkäri saatiin lopulta laittamaan spinaalia. Kätilökin vaihtui nuorempaan. Spinaali helpottikin tilannetta, ja torkuin varmaan tunnin verran. Supistukset näkyivät /kuulemma/ käyrällä, mutta eivät tuntuneet. Minä vain horrostin siinä vaiheessa.

Vähän ennen kuutta kätilö sanoi, että paikat olisi nyt auki, että eikun ponnistamaan kun siltä tuntuu. Mitään pakonomaista tarvetta ponnistaa en tuntenut, mutta supistuaallot alkoivat tuntua jo pikkuhiljaa spinaalin läpi. Kätilö oli aivan upea, hän näki heti minusta, milloin alkoi supistamaan, ja kehotti ponnistamaan. Yhden supistuksen aikana ehti ponnistamaan pari-kolme kertaa. Kuuntelin pelkästään kätilöä ja tein työtä käskettyä. Ponnistusvaihe meni 13 minuutissa!

Eli lauantaiaamuna 19.1. klo 6.13 syntyi poikamme. Eikä missään vaiheessa tuntunut liian pahalta. Mutta kätilön mahtava asiantuntemus, opastus ja kannustus ja miehen tuki hartioista/selästä siivitti noin upeaan suoritukseen. Vauva parkaisi ja nostettiin rinnalle. Saliin oli kutsuttu ponnistusvaiheessa lastenlääkäri, koska viikkoja oli liian vähän takana. Lastenlääkäri tutki vauvan eri huoneessa, ja vielä ennen teho-osastolle lähtöä vauva kävi äidin luona.

Heti ponnistusvaiheen jälkeen kätilö paineli mahaa, ja jälkeisetkin tulivat täydellisinä 12 minuutin kuluessa. Mielenkiintoista oli, että istukka oli kaksiosainen: kätilö kysyi, oliko odotuksen aikana ollut veristä vuotoa /oli kahden eka kuukauden aikana/ ja epäili, että kyseessä on saattanut olla aihio identtiselle kaksoselle. Minullehan siirrettiin vain yksi alkio. Kaikkiaan synnytys oli nopea: avautumisvaihe oli 4:30 h, ponnistuvaihe 0:13 h ja jälkeiset 0:12 h.

Ennenaikaisuudesta johtuen kaikki lapsivesi ei pusertunut ulos synnytyksessä, ja keuhkot eivät vielä täysin toimi. Tämä näkyy veren matalana happipitoisuutena. Nyt poikamme on ollut 7 vrk teho-osastolla, jossa hänelle laitettiin alkuksi happea ylipainenasaaliputkella ja nyt on ollut 4 vrk kevyemmillä viiksillä, jossa hapetettu ilma tulee vain ilmavirtauksella. Välillä on pärjätty ilman lisähappeakin pieniä aikoja! Lisäksi pullosta ja rinnasta syöntiä on harjoiteltu myös tuo 4 vrk. Lisäksi vauvalla on ollut keskosille tyypilliseen tapaan keltaisuutta, ja valohoitoa on annettu jo kolmeen kertaan. "Keskosemme" on huoneen suurin vauva, painoa syntymähetkellä oli jo huimat 2,9 kg, joten paino ei ole onneksi ongelma. Pituuttakin oli jo kertynyt 50 cm, joten pitkä ja hoikka on poika. Mikähän jätti siitä olisi tullut, jos olisi vielä neljä viikkoa ollut masussa!

Oma maidonnousu on ollut melkoisen hidasta johtuen varmaankin juuri tuosta, että vauva on eri paikassa, eikä sitä voi normaalista hoivata. Mutta otin lainaan sairaalasta sähköpumpun, ja lypsäilen kotona. Mutta sairaalassa sitten tulee oltua paljon, onneksi asumme viiden minuutin ajomatkan päässä.

Tähän ennenaikaisuuteen ei osannut varautua, ja on melko rassaavaa, kun vauva on kaapissa, letkuissa ja johdoissa. Hoivaaminen on hankalaa, ja itse säpsähtelen kaikkia hälytyslaitteita, jotka soivat tiuhatiheään. Olen myös ihmetellyt, ettei "äitiosastolla" puhuttu mitään keinoista, millä selviytyä, kun vauva jää sairaalaa, ja itse lähtee kotiin. Mitään opastusta ei annettu vauvanhoitoon, ja lypsämiset ja muut sai itse ottaa selville. Osasto oli sellainen, jossa on pääsääntöisesti odottavia äitejä, ja sellaisia synnyttäneitä, joilla on vauva lastenosastolla. Eli sen ohjeen voisi sanoa, että älkää jääkö odottamaan apua, vaan vaatikaa sitä!!! Mulla synnytyssairaalana oli OYS.

Nupsu ja poika, 7 vrk
 
Nupsu: Kiva kun kävit kertomassa synnytyksestä. Toivottavasti saatte pian pojan kotiin. :hug:

Tuntuu että esim. perhevalmennuksessa puhutaan tosi vähän siitä että aina kaikki ei menekään niin kuin oppikirjoissa. Varmaan senkin takia, että eivät halua "maalailla piruja seinille" mutta voisi olla hyvä kuitenkin puhua myös siitä että mitä jos vauva joutuukin jäämään sairaalaan kun itse lähtee kotiin.

Olen tämän aamun yrittänyt perehtyä kestovaippoihin ja meni jo hermot kun yritin taitella harsovaippaa kolmioksi enkä tajunnut ideaa ensin millään. Mies onneksi tajusi... :D

No, surffailin mm. Me&Maman kestovaippaoppaan sivuilla ja olen tullut siihen tulokseen, että näillä näkymin meidän perheessä tullaan kokeilemaan harsovaippoja ja villavaippahousuja ja vaippakuoria. Ajattelin kutoa itse villavaippahousut ja ostaa toiset, katsotaan sitten miten jatketaan. Mitä te muut olette ajatelleet? Joskus tästä on taidettu jo keskustellakin, mutta en muista mitä aiheesta on puhuttu kun olin silloin vielä ihan pihalla. ;)

Olisihan se taloudellisesti ja ekologisesti ajateltuna hieno juttu jos kestoilu onnistuu... Todennäköisesti meillä käytetään molempia, kestoja ja kertakäyttöisiä, jälkimmäisiä varmaan ainakin öisin.

Jaapa-jaa, nyt oisin hilautua ylös koneen äärestä, alkaa selkää särkeä ja kai tässä pitäisi jotakin muutakin tehdä tänään... Jos oikein reipas olisi niin lähtisi ulos köpöttämään jonkun pikku lenkin...

Jiksu 34+3
 
No heippa pitkästä aikaa täältäkin;-)

Nupsu:
Miljoonasti onnea tuoreelle äidille ja isille :flower: :hug:

HH:llekin synttärionnittelut :hug:

Täällähän on tapahtunut paljon pienellä aikaa :) Aiemmin ehti aina töistä kirjoittelemaan, mutta nyt, kun on ollu sijaisharjoittelija "häiritsemässä", on sitten netissä roikkuminenkin jäänyt, kotonakaan ei ole sitten oikein enää jaksanut koneen ääressä istuskella;-)

Neljä päivää olisi töitä vielä jäljellä, sitten saan aloittaa miekin äitiysloman; otin tuon varhennetun version, ehdin sitten paremmin laittamaan kaiken kondikseen, ja saan vaikka vähän omaa aikaakin, ennen kun poika putkahtaa maailmaan :)

Mutta eipä ihmeempiä, ajattelin vain miekin ilmoitella olemassaolostani;-) Ihanaa, pitkästä aikaa paistaa aurinko, pakko lähteä koiran kanssa kävelemään pieni lenkki =)

Ihanaa viikonloppua kaikille toivotellen

Dooris ja sinttipoika 30+3
 
Kiitos nyt vielä onnitteluista =)

Ranja me ollaan vielä pohjoisempana eli lumilinna kaupungissa, avataan muuten tänä viikonloppuna (käsittääkseni). Jos vauva nyt syntyisi saisi kai olla l-pks mutta jos jotain häikkää olisi tultaisiin mekin oysiin synnyttämään.

Nupsu sulla tuntuu olevan hyvä synnytys kokemus, onnea vielä kerran!

En ala kestoilijaksi, hyvä kun jaksan vauvan hoitaa 'kunnialla'. Kukaan ei ottanut kantaa kun yritin tyrkyttää äippäpakkauksen kestoja, eli ne ois vielä kaupan jos joku haluaa. Pilkkahintaan myyn, ei viitsisi laittaa roskiinkaan.

Kävin ostamassa rintapumpun kun oli kertynyt noita bonuksia lastentarvikkeeseen, Emma merkkinen 28e ja käsin pumpataan (pitihän mun kokeilla ja jännästi ottaa/imaisee nännin esille ja tuntuu olevan ihan tehokas. Pystyy ite säätämään tehot. Ostin vauvalle mekon ja kesäksi hupparitakin :) lindexillä hyvät alet (70%)

Suolaista piirakkaa leivoin ja täytekakku pohjan huomisille kaffeille. Vähän kostautuu tuohuilu -> suppailee. Yöllä taas valvoin 2-4 ja lonkatkin vaivaa...

HH uudelle viikolle 35+0
 
Koeta Lampukka sinnitellä yhtenä kappaleena! :hug: Saatko järjestettyä itsellesi tarpeeksi lepoaikaa? Oletteko evakossa vesijuttujen vuoksi?

Koeta Roosa jaksella!!! Aika hienoa, että pojat ovat päässet näin hyville viikoille. Äidillä on vain hiukan kestämistä...

Nupsulla oli siis nopea yllärilähtö. Jotenkin muiden synnytystarinat auttavat omaan valmistautumiseen. Kumallista, että sairaalasta ei opasteltu. Tuntuu, että silloinhan sitä juuri tarvitsee tukea kun joutuu tuohon tilanteeseen. Toivottavasti saatte pojan piakkoin kotiin.

HH:lle myöhästyneet synttärihaltsut :hug: Olis se kiva kiva hörpätä tällä porukalla kaffet joskus reaalimaailmassa, mutta taidetaan olla aika tasaisen levällään ympäri maata ja Eurooppaa.

Täältä singahtaa respectiä Jiksulle ja muille kestoilijoille. Kertokaa sitten kuinka helpolta/vaivalloiselta se tuntuu. Koen jo valmiiksi huonoa omatuntoa ekologisen jalanjälkeni suuruudesta, mutta kestoilu vain tuntuu ylitsepääsemättömän hankalalta.

Tuo Kittyn heitto nojatuolissa nukkimisesta ei ole kyllä huono idea... Makuu asennossa ei ole helppo löytää hyvää asentoa.

Vielä ihme kyllä loisotkunto jatkuu. Päivä Ikeassakin otti lähinnä vain hermojen päälle ruuhkan vuoksi. Huomenna tiedossa sukubiletystä herkkuineen :p Arvaatte varmaan miten rentouttavaa on ollut miettiä mitä laitan päälle. Ei viitsisi ostaa mitään mihin sopii elämässään viikon verran. Jos vuokraisi muumiasun :whistle: Täytyy vain ajatella, että kunhan on muuta siistiä ja silitettyä kuin farkut niin sen on kelvattava.

Jaksamisia ja mukavaa viikonloppua koko jengille!

Amodini 33+2
 
Sunnuntaita kaikille!

Käytiin miehen kanssa melkein tunnin kävelyllä, viimeisessä ylämäessä se työnsi mua selästä eteenpäin että jaksan varmasti. :D No, tuli happea ja nyt saa lusmuilla hyvällä omallatunnolla koko loppupäivän... ;)

Mulla iskee talvitakkiongelma, kun oma toppikseni maukuu jo vetskarin kohdalta. On aika kapea malli ja ensi viikon jälkeen varmaan ei enää mee kiinni. Mitähän sitä sitten pistää päälle? Pitääköhän tässä ostaa kuukauden takia joku jättikokoinen halpistoppis että tarkenee? Höh. Ehdotuksia, anyone?

Amodini: Kestoilu on tehty kyllä mahdottoman hankalaksi, kun erilaisia vaihtoehtoja on niin paljon, että niiden äärelle uupuu ihan totaalisesti. Mä olen koko raskauden ajan yrittänyt perehtyä aiheeseen ja yleensä ajatus on katkennut jossakin vaiheessa just siihen että vaihtoehtoja on AIVAN LIIKAA. Mutta eilen joku valo syttyi päässä, kun koko aamun surffasin netissä aiheen tiimoilta, ja päätin mitä me kokeillaan. En ole mitenkään erityisen "ekologinen" ihminen, mutta kaikki uusi kiinnostaa. Mä kerron sitten miten meidän kokeilun käy...

Jiksu 34+4
 
Sunnuntaita täältäkin!

Ilma on kaunis ja aurinkoinen, pakko päästä pihalle haukkamaan happea! Kävelylle ei taida uskalta, joten ajattelin mennä vaikka kiikkuun istuskelemaan... :D

Yhtenä kappaleena edelleen, onneksi! Iltaisin supistelee säännöllisesti, mutta toistaiseksi supistuksen rauhoittuvat tuolla neuvolan lääkecoctaililla jonka otan nyt yöksi. Mua pelotti aloksi vetää noin iso annos rauhoittavaa (joka ei todellisuudessa edes ole mikään jättiannos) kun pelkäsin että sikiö lamaantuu... Mutta masun asukas tuntuu vähät välittävän äidin rauhoittavista ja jatkaa mylläystä :heart: Omituista nukahtaa, vaikka vatsassa riehutaan :) Yöt on kyllä lyhyitä ja pätkittäisiä, ja väsymys alkaa painaa aika kovasti päälle. Eilen valmistauduttin miehen kanssa synnytykseen, ja kokeiltiin kuivaharjoitteluna kolmea ponnistusasentoa. Enimmäkseen käytiin kyllä henkistä puolta läpi, ja katsottiin synnytyskuvia.

Mulla on kyllä niin ihana mies, etten tiedä mitä se mun kanssa tekee...

Amodini, lepoaikaa on nyt järjestetty! Mies on venynyt valittamatta äärimmilleen jo monta viikkoa, mutta nyt alkaa lapsilla olla niin kova vauvajännitys, ettei ne pysy oikein nahoissaan. Isoimmat lapset lähetettiin viikoksi äidilleen ja kaksi nuorinta jaettiin isovanhemmille, toinen junalla ja toista on mies viemässä (ja äidillä on jo ikävä... :'( )

Koulusta ei onneksi tullut mitään mukinoita. Olisin varmaan räjähtänyt, jos ne olis kieltäny viikon poissaolon :x

Emme ole evakossa. Onneksi asutaan alueella, joka on saatunut vain vähän tai ei lainkaan. Kaikki käyttökiellot on ollet päällä, koska asiasta ei ole varmuutta. Nyt vettä saa käyttää pesemiseen ja keittämällä sais juoda/ laitta ruokaakin, mutta arvatkaas kaksi kertaa juodaanko |O No ei varmasti, kun saastuneella alueella vedessä on jo alkueläimiäkin ja vaikka mitä... Aivan käsittämätöntä touhua!!! |O Toistaiseksi olen itse käynyt taaperon edelleen suihkussa appivanhempien luona Tampereen puolella, ja samalla saanut hiukan huilata isompien lasten iltatouhuista. Raskasta sekin vain on, vaikka ajomatkaa ei paljoa olekaan. Kasvoja ja alapesuja varten mulla on oma vesisaavi saunassa.

Kuulkaa Luojan kiitos otettiin miehen työsuhdeasunto kun muutettiin tänne! Apua, jos tätä pitäis ryhtyä myymään! Ollaan nyt jätetty tarjous yhdestä isosta rivitaloasunnosta Tampereella, mutta myyjä mietti vielä. Tampereella asunnot ei ole kovin halpoja, ja Ylöjärvikin on harkinnassa.

Jiksu, löytyisköhän kirppikseltä halpaa talvitakkia? Tai oletko ajatellut kantaa vauvaa? Jostain nettikaupasta sai tilata raskaus/kantotakin, jossa on edessä irrotettava lisäosa. Takista saa siis myös tavallisen takin, aika kätevää! Suunnittelin itse syksyllä sellaisen ostoa, mutta kun masu onkin yllätykseksi ollut pieni, mahdun aina vain omaan takkiini. Toppahousujen vetoketju ei mene enää kiinni, mutta olen laittanut napinläpeen kuminahan, jonka kiinnitän nappiin... Hätä keinot keksii, sanoo anoppi aina :D

Millaisia HH ne äitiyspakkauksen kestot on? Harsot on kyllä mun mielestä kätevimpiä, kun ne on aina oikean kokoisia. Jiksu, villavaippahousut kannattaa neuloa hahtuvalangasta. Itse olen taitellut harson lisäimuksi flanellin. Esikon kanssa olen ollut "sekakäyttäjä", ainakin ensimmäiset kuukaudet yöllä kertakäyttövaippa on kätevä kun sitä kakkaa tulee milloin sattuu... oman jaksamisen vuoksi. Nyt esikolla on kertakäyttövaipat, kun alkoi käydä potalla jo 1v iässä ja vaippoja menee nykyään tosi vähän (1v8kk vanha nyt). Kalsareitakin treenataan kotona pieni aika kerrallaan. Tulokkaan kanssa aion mennä oman jaksamisen mukaan, aluksi kokonaan kertakäyttöisillä.

Olepas HH varovainen sen pumpun kanssa! Ettet vain vielä käynnistä synnytystä :x

Nupsulle kiitos kun kerroit synnytyksestäsi. OIkein paljon voimia sairaalassa kulkemiseen, maidon pumppaukseen, ikävään ja kaikkeen muuhun :hug: Älä syytä itseäsi jos kaikki äidintunteet ei ole vielä heränneet, se on luonnollista kun ennenaikaisuus yllättää eikä vauvaa saa pitää vierellä. Anna itsellesi armonaikaa, vauvaan kyllä kasvaa kiinni ja se ilokin tulee kun elämä muuttuu normaalimmaksi. Koita levätä ja nukkua nyt paljon kun poika on vielä sairaalassa, se ei ole itsekästä vaan akkujen lataamista tulevaan. Fyysinen toipuminen auttaa henkistäkin jaksamista.

Roosalle myös jaksamista! Pääsisitköhän jonnekin lymfahierontaan? Jos lääkäri antaa luvan. Se vois helpottaa turvotuksia. Mun tekee aivan pahaa sun kurja olo, mutta onneksi olet saanut ison lahjan, täysiaikaiset kaksoset! Onnea etapistasi!

Nyt lähden viettämään hiljaista päivää ja hiljaista viikkoa, aivan oudolta tuntuu... Laskeutukoon lepo mieleen ja jäseniin.

Lampukka 34+4
 
Heips!

Kestot on täälläkin aikeissa ottaa käyttöön. Mulla on tuolla kaapissa tosi paljon harsoja, kun niitä on sukulaisiltakin tullut vinot pinot, joten ajattelin hankkia niitä kuoria vielä. Muut vauvantarvikkeet ovatkin nyt hankittuna, kun tuo sänkykin viimein tuli. En uskalla vielä rakennuttaa sitä, jotenkin taikauskoinen olen minäkin.
Äitini yrittää toppuutella, etten rasittaisi itseäni sitten liikaa harsojen pyykkäämisellä, mutta kun mitä minäkin olen opiskellut kestoista, niin niitä ei todellakaan tarvitse olla koko ajan pesemässä.

Tuossa äitiyspakkauksessa tuli sellainen tosi pieni kestovaippa (1 kpl) jossa on kuoriosa ja imuosa, vähän vaikean näköinen on, joten se taitaa täälläkin jäädä käyttämättä. :headwall:
Mieluummin ostan itse omanlaiseni kestot.

Nupsun synnytyskertomus oli tosi kivaa lukemista. Harmi, että noin vähän on käsitelty ennenaikaisuutta ja että siinäkin pitää itse tietää etukäteen kaikki asiat, jotta osaa hakea oikeanlaista apua. :eek:
No eipä niillä sairaalassa taida kovin olla aikaa ihan kaikkeen. Taitaa olla yleistä ihan jokaisessa sairaalassa tuo resurssipula. :headwall:

Vointini on nyt yllättävän hyvä. Teimme tänään oikein kunnon suursiivouksen, kun minulla tuo siivoaminen on jäänyt tosi vähälle viime aikoina.
Oudot kipukohtaukset vain vaivaavat toisinaan. Tuolla kohdun suun tienoilla tuntuu sellaisia omituisia nipistyskipuja, ihan kuin vauva kourisi kohdun seinämiä ja kohdunsuuta. Lieneekö yhteydessä pehmenemiseen ja avautumiseen.

Sellaisia täältä tällä kertaa! :wave:

Haalistunut ja vaavi 36+4
 
Lampukka: Joo, voisi käydä kirppiksellä katsomassa jos löytyisi joku halpa hyvä teltta :LOL: loppuajaksi. En varmaankaan kanna vauvaa ulkona, sisähommissa olen ajatellut ja sitten vähän lämpimämmillä säillä mahdollisesti... tai mistäpä sitä tietää. Veikkaan vaan että sellaiset kantotakit on aika tyyriitä.

Mäkään en oikein lämmennyt sille äippäpakkauksen kestolle, en edes tajunnut miten se toimii... :headwall:

Hahtuvalankaa olen ajatellut mennä ostamaan heti huomenna, ja yksi kaveri lupasi jo tehdä yhdet villapöksyt, se kun on harvinaisen kätevä käsistään ja ostaa taivaspaikkaa tukemalla kestovaippailua. :D

Lampukka ja Haalistunut:Millaisia kuoria te olette käyttäneet harsojen kanssa (muuta kuin villikset)? Osaisitteko suositella jotkn vaippakuorimerkkiä?

Anoppi kävi "ilahduttamassa" läsnäolollaan. Voi että kun voi välillä joku ihminen ottaa hermoon... sillä on sellainen tapa että se sanoo mitä sylki suuhun tuo ja sitten jälkikäteen alkaa miettiä että loukkaantuikohan joku. Yleensä loukkaantuu... Miettisi etukäteen niin ei tarvitsisi sitten aina selvitellä. *raskas huokaus*

Huomenna neuvola, toivottavasti paino ei ole taas noussut... pitäpä juoda litra ananasmehua ja syödä ananas tänään jos turvotus vähän laskisi...
:LOL:

Jiksu
 
Sunnuntai päivää!
Pikaisesti käyn vaan moikkaamassa, kaffittelijoita tulee kohta.....
Heräsin aamulla jo puoli 5, aikani sängyssä pyörittyäni lähdin täyttämään täytekakkua =) eipä vois olla parempaa tekemistä 5 jälkeen yöllä :LOL: Siivottu tänään miehen kanssa paremmin ja nyt alkaa olla takki tyhjä.... |O
Supisteluja on edelleen muttei kipeitä. Niin ja en mää pumpannut kun ihan kokeeksi sillä rintapumpulla, pari viikkoa pitää typyn vielä pysyä sisällä.
Jaksamisia kaikille!

Hormonihirviö 35+1
 
Sunnuntaita kaikille!

Kiitos nupsulle kertomuksesta! ja tsemppiä ja jaksamista muutoinkin sinne! :hug: On se tosiaan tavallaan hassua ja kurja juttu ettei missään valmennuksessa käsitellä tuota ennen aikaisuutta. Meilläkin vaan puhuttiin niin kuin kaikki olisi oikeasti täysi aikaisia ja muutoinkin menisi hyvin. Tietysti eihä sitä varmaan haluta pelotella, mutta toisaalta onhan ne kuitenkin faktoja. Uskon että tuo on todella rankkaa mitä nupsu nyt kokee, kun poika vielä sairaalassa.

Roosalle onnittelut tosiaan poikien täysiaikaisuudesta! Hienoa! Vaikka olo onkin sitten varmasti jo todella kurja. Josko pojat sitten pian tulisivat pois pienistä yksiöistään! :heart: :heart:

Lampukalle myös tsemppiä ja nyt vaan sitten lepoa kun muut lapset ovat hoidossa. Nyt keskityt sitten vain itseesi ja vauvaan ja annat miehen puuhata kaiken. =)

Tuliu tuosta Jiksun takki ongelmasta, mulla menee vielä oma useamman vuoden vanha takki. Jossa vyötäröllä säätö. Mutta se alkaa vinkumaan kanssa masun kohdalta. Olen päättänyt siirtyä miehen johonkin telttaan sitten kun tarve vaatii. :p

Minä muuten nostan kanssa hattua kaikille jotka meinaavat kestoilua toteuttaa! Mulla vaan samanlaiset ajatukset kuin HH:lla, että kunhan vauvan "kunnialla" hoidan. Musta ei vaan yksinkertaisesti olisi tuohon kestoiluun. Sen verran laiska ihminen ja mukavuuden haluinen omalta osaltani. Mutta tosiaan hieno ajatus ja kertokaas sitten muut kokemuksianne kun olette aloitelleet! :)

Jespsis, mutta nyt sohva kutsuu jo rauhoittumaan sunnuntain viettoon. :)

Nampula 33+2
 
Heippa!

Kirjoitin jo puoli romaania, mutta kaikki katosi bittiavaruuteen... joten lyhyesti nyt:
Olipa kiva, kun Nupsu jaksoit jakaa synnytyskertomuksesi meidän kanssamme. Outoa on, että rankassa tilanteessanne sinun piti hankkia kaikki tieto noin omatoimisesti. Toivottavasti poika pääsee pian luoksenne kotiin ja voitte molemmat hyvin.

Jiksu, minäkin olin aluksi aivan pihalla kestovaippaviidakossa. Vaippoja kun on niin monenlaisia. Onneksi löysin Kestovaippayhdistyksen sivut netistä. Sieltä löysin tiedon paikkakunnallamme toimivasta paikallisyhdistyksestä ja sen kestovaippatukihenkilöistä. Meilasin tukihenkilölle, jolta sain tosi hyviä neuvoja. Kuulin myös kestovaippalainaamosta, josta saa halvalla vuokrata kestovaippailun aloituspakkausta. Pakkauksessa on monenlaisia vaippoja, joita kokeilemalla selviää, mitkä vaipat omalle lapselle parhaiten sopivat. Ei heti tarvitse summamutikassa hommata isoa läjää ehkä ihan vääränlaisia vaippoja. Jotain olen kuitenkin hankkinut: harsoja, parit villavaippahousut ja muutamia taskuvaippoja.

Olen jo huomannut vauvamaisen vuorokausirytmin oikein sopivaksi tämänhetkiseen olotilaani: päivällä maistuvat päiväunet ja yöllä välipala! Olen yleensäkin aikamoinen yökukkuja ja nyt äitiyslomalla se on vain pahentunut, kun ei aamulla tarvitse nousta aikaisin. Poikakin on vauhdikkaimmillaan myöhään illalla. Katsotaan mahtaako samanlainen rytmimme jatkua vielä synnytyksen jälkeenkin. Minulla on vielä senverran "normaali" olo eikä supistuksia ilmene muuta kuin isomman rasituksen jälkeen, että veikkaan synnytyksen menevän lähemmäs laskettua aikaa. Se olisi kyllä ihan hyvä juttu niin saisin hoidettua työhuoneen muuton pois alta. Huomenna menen pakkaamaan ja ensi viikonloppuna olisi sitten tarkoitus muuttaa. Itse kyllä ajattelin istua tuolissa ja toimia työnjohtajana parille muuttomiehelle...
Nyt rentoutumaan ja katsomaan Wallander-elokuvaa. Hyvää yötä!

Ai niin: onnea synttärisankari Hormonihirviölle ja Lampukalle lepoa ja rentoutumista!

Posteljooni Petshkin 36+5
 
Kyllä kannatti tarjota kaffit eilen, saatiin 7 päivää vuosikerta, mulle: vichyn kasvovoide, silikoninen pullasuti ja patalappu. Pentikin iso tuikkulyhty, mies sai partateriä+vaahtoa =) Arvatkaas vaan kuinka illalla suppaili sitten :whistle: tuli välillä jopa minuutin sisään kaksikin supistusta mutta edelleen kivuttomia. Sängyssä oli kyllä menkkatuntemuksia, ei tässä nyt vielä lähdetä synnyttämään! Ylämaha oli kans tosi kipeä (uusi oire). Huomena on se lääkäri sitten....

Hormonihirviö 35+2
 
Maanantaita kaikille! :)

Pitäisi ryhtyä liikkumaan kohti neuvolaa kohta, ahdistaa vähän onko paino noussut taas ihan hirveästi. En tiedä miksi mä niin sitä stressaan, kai sen takia että on menneisyydessä "pientä" taakkaa tuosta liiallisesta painontarkkailusta... meni yhessä vaiheessa opiskeluaikoina touhu ihan överiksi ja laihduin tikkariksi (= iso pää ja muuten laiha tikku). Sen jälkeen olen yrittänyt olla tarkkailematta liikaa ettei mopo karkaa käsistä ja nyt sitten on PAKKO mennä puntariin joka viikko... ja paino vaan nousee... :(

Viikonloppu oli kiva mutta nyt on taas vähän matalalentoa. Välillä iskee huoli tulevaisuudesta ja pärjäämisestä, taloudellisesta ja muutenkin... Miehen mielestä ei kannata ajatella mutta vaikea se on aivojaan pois päältäkään laittaa.

No, mä ryhdyn nyt pukemaan. Pakkasta -20. HRRRRRRRR... :whistle:

Jiksu 34+5
 
Terveisiä neuvolasta!

Hemppa oli laskenut entisestään. Kummasti tuli heti heikko olo. :eek:
Mulla on verensokereiden kanssa jotain ongelmaa, kun tulee yhtäkkisiä heikotuskohtauksia. Muutoin kaikki oli ihan ok. mutta paino oli taas oikein kunnolla noussut, yli kilon viikossa. :(

Viime yönä sain hädin tuskin nukuttua, vatsa oli hirmu kipeä. Ilmeisesti söin eilen jotain sopimatonta. Kunnollista asentoa en itselleni sängystä löytänyt ja lähdin sitten sohvalle evakkoon kun mieskin rupesi heräilemään minun pyörimisiin ja puhalteluihin.

Minä pidän raskaana olosta, mutta jotkut olotilat ovat ihan sietämättömiä, esim. närästys, vatsavaivat ja liitoskivut.

Kestoista vielä: Kuulemma ne villavaippahousut ovat vähän epäkäytännölliset, niiden vaihtamiseksi kun pitää riisua kaikki housut pois. Mutta siis materiaalia ovat käyttäjät kehuneet kovasti, ne kun hengittävätkin kunnolla.

Mutta nyt taidan ojentua vaakatasoon ja otan pienet nokoset.
:wave:

Haalistunut ja vaavi 36+5
 

Yhteistyössä