Kesäkuun kullannuput **LOKAKUU**

Moikkanen taas,

Susupalalle :hug: täältä. Jaksamisia ja onnea uuteen plussaan.
Mulla on taustalla yksi n. viikolle 4 +/- sijoittunut km. Tietty nyt olen erittäin jännittynyt kuinka käy kun ikää on ja hieman vuotoakin tuli tuossa n. viikko sitten. Toisaalta on onni että tiedätte raskauden olevan mahdollinen. Alkuraskauden km. on aika yleinen mutta niiin kovin surullinen. Sitä kerkeää käydä uskomattoman määrän ajatuksia ja toiveita läpi.

Mun piti varata varhaisultraan aika mutten ole saanut aikaseksi. Olen taikauskoinen..huomaan. Haluan jostain käsittämättömästä syystä odottaa viikolle 8 ennen ku soitan neuvolaan.

Nyt olo on aika kankea ja suorastaan huono. En oksenna mutta kaikki tuntuu ällöttävän. En yleensä syö makeaa ollenkaan mutta nyt tekee mieli. Mulla ekassa raskaudessa painoa tuli +25 kg. n. 5 kg jäi melko pitkäksi toviksi mut sitten kun arki lähti pyörimään töiden ja opiskelun kanssa niin kilot läks. Nyt en ole edes käynyt punnitsemassa..Tääkin varmaan jotain taikauskoa. Tykkään urheilla ja koetan jaksaa sitä niin pitkään kuin suinkin.

Mustikka ja pökönen 6+5
 
vaelimerkki: mulla on 4-vuotias tyttö ja pojat ovat 1v9kk ja 8kk..nyt tulis sit ikäeroa kolmannelle ja neljännelle 1v4kk =) mähän en saanut lapsia olleskaan vaikka kuinka yritettiin kun olin alipainoinen vuonna 2000-2007 ei käytetty mitään ehkäsyä mutta sitten kun lihotin reippaasti oisko ollut 7kg niin HETI tulin paksuks!! ja sen jälkeen nää onkin tullut kun sieniä sateella=P vaikka en mä nytkään mikään iso oo kun painan 48 mutta ennen painoin jotain 40-42!! niin ja lopetin myös tupakoinnin kokonaan silloin joten voi olla sekin yks syy että nyt on niiku kerrasta aina tullut paksuks kun on vaan jättänyt ehkäsyn pois=P
 
Me tullaankin sit toukokuusta tänne :)

3.6/Kirsikkabanaani/29/1./NKL

En tiiä lohduttaako tämä nyt ketään, mutta mulle on kerrottu että en voi tulla raskaaksi ilman hormonihoitoja kun on PCOS. Ilman ehkäisyä ollaan oltu n. 6 vuotta, laihdutin n. 30kg ja nyt oon tadaa luomusti raskaana :D Jo se tieto, että oon raskaana ja pienellä lyö kovasti sydän on enemmän kuin oon koskaan osannut toivoa (tai uskaltanut unelmoida). Vaikka menisikin kesken niin tiedän, että voin tulla raskaaksi ja ovuloin <3
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ennestään lapset poika kohta 12v.,tyttö 9v ja poika 7v. Sitten on vielä miehen tytär 12v.

Onnea synttärisankarille :flower: . Miul ois kk pääst synttärit ja en kyllä meinan juhlia mitenkää moisia välivuosia (29v) :).



muoks. osasin nyt sitte ohjeil ton laittaa :D kiitos neuvosta :)
 
Viimeksi muokattu:
Lapsettomuusklinikalla sanoivatkin että naisella ylipaino (ja varmaan alipainokin) on suurin hormoneihin vaikuttava tekijä ja sitä kautta aiheuttaa lapsettomuutta ja miehellä pahin on tupakointi.

Pitää kokeilla nyt itsekkin :)

 
rakkaudesta äiti mä oon sit varmaan se joka ohittaa sut luistellen räkä poskella, veren maku suussa :D Nyt uutena villityksenä käydä koiran kanssa hiihtämässä meren jäällä.

Meille tarjos suoraan kahta ultraa, koska mentiin niin aikasin. Meinas, että saadaanpahan ekalla kerralla se varmuus ja mielenrauha ja tokalla kerralla sydänäänet ja valokuvat.

häpimama mulla kans synttärit kuukauden päästä (28v) ja aijon juhlia! Rakastan synttäreitä, oli vuosi mikä hyvänsä ;)
 
seinisipe voi ei! :hug: Paljon voimia! :heart:

Onko kenelläkään mitään vinkkejä ummetukseen? Mutustan päivittäin luumuja eikä auta mitään. Ähh niin ärsyttävää! Noh ei pitäis valittaa, tätä olotilaa tehtiin yli puoltoista vuotta :D
 
Jaksuja kaiklle mentyksen kokeneille.

Lasten iät: meille ennestään yksi poika, joka juuri täytti kaksi. Ikäeroa olisi siis tulossa sellanen 2 v 8kk, jos kaikki menee hyvin.

Mä olin laihduttanut ennen kun aloitin esikkoa odottamaan vähän vajaassa vuodessa 10 kg. Tai siis lopetin vaan kaiken herkkujen syömisen. Raskasaikana paino nousi 13 kg, tästä suurin osa oli turvotusta ja sairaalaan jäi 10kg. Pari kiloa sitten tippui kotona. No viime syksynä paino lähti sitten uudestaan nousuun, kun sorruin herkkuihin ja mässäilyyn ja painoa nyt 8 kg enemmän kun kolme vuotta sitten :( Sapettaa vietävästi, mulle tää kotiäitiys on kyllä sen vuoksi tehnyt tosi huonoa. Nyt sitten pitää skarpata, raskauskilot on jo valmiiksi kerrytetty ;)

Terese rv 5+4
 
Viimeksi muokattu:
seinisipe tosi paljon voimia ja iso halaus täältä! Tosi kurja juttu. :'(

Pelko on ihan hirvee, ettei tuolla mitään elämää olekaan. Vuosien yrityksen jälkeen mulla ei vaan pää kestäisi....

Ummetuksesta: jos jollain on ässä hihassa, niin kertokoot! Itse vedän pussillisen liotettuja luumuja kerralla, ja se auttaa jotenkuten....
 
Luumuja syökää eri muodoissa ja itselle tärkein apu on ollut vesi! ja meinaan huoneenlämpöinen vesi. aamulla laitan kannun tiskipöydälle ja juon siitä ja toistaiseksi ja ihan oikeasti suoli toimii... illalla on kyllä ihan kauheasti ilmavaivoja, mutta mieluummin se ku ummetus.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikille!

Heti alkuun onnea kaikille plussanneille ja pahoittelut susupalalle
ja Seinisipelle. :hug:

Olen teidän menoa seurannut jo muutaman viikon mutta jotenkin taikauskoisena pysytellyt taaempana. Nyt kuitenkin oli pakko jo päästä höpöttämään mukaan.

Eli minulle voisi laittaa tiedot KRISTIS86/5.6./25V/TOINEN LAPSI/NKL

Ja tekniikan ihmelapsi kun olen niin en tietenkään osannut laittaa tota punaisella.:ashamed:

Omasta olosta sen verran että vessa pönttö on kyllä kauniin kiiltävä kun se verran paljon sen kanssa viettää aikaa. *yöks*
Muutenkin väsyttää ja paleltaa koko ajan.

Mutta en höpöttele nyt enempää kun tahtoo jo peiton alle.

Hyviä oloja kaikille! ;)

T. Kristis ja shrimpy 7+2
 
  • Tykkää
Reactions: Naapurin tyttö
Seinisipe voi harmi :'( Jaksuja ja tsemppiä uuteen yritykseen :hug:

Onnea ja tervetuloa uusille :)

Muruset nukkuu ja isäntä vielä töissä joten voi hetken olla ihan rauhassa koneella :LOL: . Lapset ei vielä tiedä asiasta niin pitää hiukka varovaisesti olla täällä koska osaavat lukea :) .

Mitenkäs teillä muilla unimaailma? Onko vaikutttan raskaus? Mulla jotenki toooosi vilkas tuo unimaailma ja ihan ihme uniin nään.. Aamul voi toisinaa miettii et huh huh! :D
 
Hööpi nuo liotetut luumut..siis laitat luumuja veteen(kö?) tyhmä ei ymmärrä miten se vaikuttaa :LOL:

unista mulla raskaus ei ole tullut eikä vaikuttanut uniin. Johtuukohan siitä että välillä unohdan olevani raskaana :D tänäänkin kaupasta tuli mukaan aurajuustopatonki mutta meinasin kuitenkin uskaltaa syödä...
 
Aurajuustopatonki, eikö noita juustoja voi syödä kun ne on kypsytetty? Vai oonko mä taas ihan pihalla :D Musta nuo ravinto-ohjeet on ihan surkeat muutenkin, vakuumipakattu kala? Mitä se on? Mun lempparia on loimulohi, mutta en osaa sanoa onko se pakattu vakuumisti vai ei. Ja mikä siinä nimenomaan VAKUUMIssa on pahempaa kuin missä tahansa muussa pakkausmenetelmässä? Mikä siinä on se tekijä joka nostaa listeriariskiä verrattuna mihin tahansa muuhun pakkausmenetelmään. Ja eikös mikä tahansa listeria häviä kuumennettaessa vai olenko ihan pihalla tästäkin, joten mitä väliä siinä on että joku on vakuumipakattu jos sen kypsentää?

En ole koskaan uskonut mitään mille ei ole tarkkoja perusteita. Kusen vielä omaan silmään tässä. Loimulohta omnomnom...

Kyllä musta tuntuu että ainakin mun tapauksessa neuvolan olisi pitänyt olla jo aiikoja sitten. Se on ensi viikolla ja mä olen tehnyt tässä välissä väärin ihan kaiken. En ole ryypännyt enkä polttanut tai vetänyt lääkkeitä mutta varmasti ihan kaiken muun olen tehnyt aivan just niinkuin ei pitäisi. Ja oon syönyt aurajuustoa ja muutakin juustoa ja tuorejuustoa. Kypsynnettynä nyt ainakin ja jossakin voileipäkakussa sitä taisi myös olla kun en tajunnut että eihän voileipäkakkuja kypsynnetä.

Meillä ei lähetetä himaan neuvolasta mitään lappusia vaan kai ne antaa siellä paikan päällä. Mikä on huono siinä mielessä että olisin halunnut etukäteen katsoa että ymmärrän miksi joku asia on kielletty, ja jos sitä ei ole tarpeeksi hyvin lippulapuissa avattu niin haluaisin ottaa selvää... Toivottavasti neuvolatädit vastaavat sitten meileihin :D
 
naene vakuumipakattu on siis tyhjiöpakattu, eli siitä on otettu ilma pois ja tilalla sellainen suojakaasu joka suojaa sitä ruokaa pilaantumiselta. Eikös kaasusana kerrokin jo loput miksi sitä ei suositella :D

Miekin aion soitella neukkua maanantaina ja aion saaha nopeasti ajan sillä oon ensikertalainen ja tällä hetkellä haluan varmuutta esim juuri ruoista vaikka tiedän että maalaisjärelläkin pärjää melko pitkään :)
 
Mitä olen tietoa etsinyt niin vakuumipakattua kalaa ei suositella sen vakuumin tuottaman lisälisteriariskin takia. Mutta että tämä pitäisi kumoutua kypsentämisellä. Vaiko eikö :D

Ja suojakaasut lienevät yhdentekeviä, kai sitä on vähän joka pakkauksessa muutenkin?
 
Viimeksi muokattu:
Joo mäkin tajusin myöhemmin että se patonkihan on kuumennettu yli 72 asteen :) Listeria pystyy kasvamaan ja lisääntymään anaerobisesti eli ilman happea, myös korkeassakin suolapitoisuudessa näissä kraavilohissa sun muissa on juuri siksi suuri listeriariski. Ja siis listeria tuhoutuu juurikin kun elintarvike on kuumennettu kauttaaltaan yli tuon 72 asteen. Itse tiedän yhden ihmisen kenellä raskaus keskeytyi listerian vuoksi, pitäisi varmaan itsekin olla vähän tarkempi kun vähän väliä vahingossa syö elintarvikkeita mitä ei suositella.

Ja noista luumuista... siis tajusin että on noita kuivattuja luumuja mutta mitä tuo liotus auttaa? Siis varmaan ne kengänpohjaluumut turpoaa tms mutta onko siis välttämätöntä vai auttaako myös jos syö kuivattuja sellaisenaan? Itsellä mielikuva jostain turvotetusta löysästä luumusta...yök! :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Naene
hyih yök tänään herätty yöllä ihan järkyttävän pahaan oloon,yököttää nyt niiku lähes kaikki hajut ja mikään ei mee alas..=)
noista luumuista: syön vaan ihan tuoreita luumuja=P mulla ei oo toiminut vatsa nyt vissii 3 päivään eli eiköhän tuo ummetusta taas vaihteeks tarkoita..ja siitä sitten mulla yleensä tulee niitä peräpukamia auts=S yritän nyt juoda tota vettä mahdollisimman paljon jos se auttais..niin ja lenkille lähtö vois kans jeesata =)
T.evamaria82 5+3 (vasta)
 
senisipe paljon voimia sinulle! :hug:

Saako ultrasta aina valokuvan mukaan? Varhaisultrastakin? Mietittiin että siinä olis hyvä isänpäivälahja tulevalle vaarille :heart:. Jos siellä on kaikki ok, niin sitten ajateltiin paljastaa lähisukulaisille.

Elba Juotko teetä? Mun entinen liikunnan opettaja sanoi joskus, että vihreän teen juominen lopetti hänellä ummetuksen, kun mikään muu ei auttanut asiaan.

Unista: Mä nään tosi harvoin unia, mutta nyt oon nähny joka yö jotain raskauteen tai vauvaan liittyvää. Ne vaihtelee painajaisista iloisiin uniin. Viime yönä näin ihme unta siitä varhaisultrasta, voipi johtua siitä että mulla on pieni lääkärikammo… Onko täällä muita joilla on jonkinmoista pelkoa lääkäreitä ja sairaaloita kohtaan? Mua hirvittää jo valmiiksi kaikki sairaalan hajut ja koko se paikka… :(

Täälläkäään ei neuvolasta lähetetä mitään, vaan täytetään sitten ekalla kerralla. Ei malttais odottaa. Terkkareita en pelkää ihan niin paljoa kuin lääkäreitä.

Sinihomejuustosta: Eli saan tehdä tänään sinihomeella täytettyjä sisäfilettä ruuaksi, huh. Melkein tuli jo iso harmitus jos se herkku olisi täytynyt jättää väliin :D. En oo vielä yhtään uhrannu aikaa vältettävien ruokien miettimiseen.
 
Susupalalle ja Seinisipelle jaksamisia.. :hug:

Unista itsellä kanssa ollut nyt välissä ihan ihme unia, pari yötä sitten näin unta että vanhempi koirani synnytti ja jätti minut hoitamaan pentunsa.. Viimeyö menikin puolestaan työunien kanssa |O

Ensimmäinen neuvola takana, nyt on lähete laitettu ultraan ja odotetaan että sinne asti päästään :) Neuvolatäti sanoi, että jo parin viikon päästä voisi olla mahdollista päästä, neuvolan laskujen mukaan kun olisi jo 8+4 ja LA 27.5. Itse luotan kuitenkin enemmän tuohon netissä laskemaani, mutta kohtahan se selviää =) Meillä neuvolasta neuvottiin itse tulostamaan etukäteen päihde- ja esitietokyselyt.

Naapurintytölle oikein paljon onnea! Ja samoin muillekin plussanneille!

murkku & pallero 8+0

Ainiin ja lähete sokerirasitukseenkin lähtee sukurasituksen takia. Vielä olisi iän ja painon suhteen tuon välttänyt, mutta kun suvussa joka puolella diabetesta niin ei voi mittään..
 
Viimeksi muokattu:
Mä ajattelin että voisin tehdä jo jonkun salasen fb-ryhmän meille. Olis paljon kivempi jutella siellä. :)

Jotka haluu jo mukaan, niin laittakaa mulle tänne yv:nä nimi ja vähän tietoo miltä näytätte (jos monta samannimistä) niin lisään kaveriks ja ryhmään. :)
 

Yhteistyössä