~Kesäkuun kullannuput 2010~

Painoa mulle tuli sen 24kg ja tosiaan, edelleen lanteilla roikkuu se 9kg, mut kaikki aikanaan vaikka päähän ottaakin...

Päätä
meillä kannatellaan päivä päivältä upeemmin, niskaa ei juurikaan tarvitse enää tukea, pitää vaan huolen ettei pääse retkahtaa jos poika on väsynyt, eli pää on pystyssä oli sylissä, olalla tai lattialla! :)

Mites muilla, joko imetään nyrkkiä?Meillä kuola valuu ja koko ajan on käsi suussa jos tutti tippuu..Viime yönä oli pakko nousta syöttää poika kun jätkä kyllä nukku hyvin, mut lussutti kättään koko ajan ja mä en enää kestäny kuunnella sitä litinää ja lätinää mikä siitä lähti.. :D

Vaihdoin sitten korvikettakin, jätkän kakka oli nimittäin koko ajan ihan vihreetä ja hais kamalalle, ostin s-marketista baby semppiä ja poika on nyt eilisestä asti syöny sitä, aamulla saatiin vaippaan jo ihan normaalilta vaikuttava tuotos, joten josko se vika tosiaan nannissa oli.

bannah
Johan siellä nyt on ollu huvittavan virkaintoinen täti.. :D Mä piutpaut välittäisin tollasesta, musta on aika normaalia et niitä spurtteja tulee, ottihan meidänkin jätkä vajaassa kk pari kiloa painoa ja plussa käyrillä mennää, mut ei siitä kukaa mitää sanonu!Mä luulen et nyt me aletaan olemaan jo reilusti yli 6 kilon, ellei jopa enemmänkin!

Miumiu mä luulen kanssa et meillekkin tulee parin viikon päästä kehotus alkaa maistelee kiinteitä, kasvuvauhti nimittäih huimaa päätä ja korvikemäärät on edelleen kamalia..

Mutta mitä oon seurannu niin järjestäen kaikki tutut on saanu neuvolasta ohjeen kolmikuisina aloittamaan kiinteiden maistelun..

Tänne ei mitään sen kummempaa, päivät menee samalla kaavalla kun aina ennenkin, toki piristystä tuo se että aamulla sängyssä odottaa pieni poika jonka naama loistaa kun naantalin aurinko ja kuuluu vaan hihkuntaa.. :) :heart:

Mutta meillä unikänistään, joten täytyypi käydä katsomas..

Hyvät voinnit kaikille!

Maira ja emppu
 
Hienoja nimiä on kullannuput taas saaneet, moni on ollut omallakin suosikkilistalla, mutta yhtään palstakaimaa ei vielä ole ;) Onnea kaikille :flower:

Mammaliini: Kyllä varmasti pelotti ajella Aarnin kanssa ukkosella ja kaatosateessa. Onneksi autossa on turvallista, kunhan ei kolaria tule. Onneksi selvisitte reissusta :hug:

Hukkapätkä: Onnea lonkkavaljaista pääsyn johdosta! Suloinen Peppihän se siellä suloisessa kesäasussa pötköttää =)

Häsätius: Mairalle yh:ta, jotta hän laittaa tietojasi etusivulle, jos haluat enempikin tulla turisemaan. Meillä makuulla tuo pään/niskojen kannattelu on vielä aika heikkoa ja yrityshalua nolla eli huuto alkaa, kun masulle laittaa.

Jonnalle paranemisia synnytysvaurioista! Toivottavasti Leon seurannat menee hyvin! Myöhästyneet onnittelut synttäriesi johdosta :flower: Meilläkin tuo vauvauinti, tai meillä se olisi sisarusuinti, on mietinnässä, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi tehdä asian eteen mitään. Neiti on meillä vaan sellainen sinappikone, että kauhistuttaa uinnin aloitus. Ja toinen on tuo itkuisuus, että hmmm, mitähän sitä tekisi asian kanssa?!

Miumiu: Hyvä, että sait apua neuvolasta! Ja hyvä, että bataati maistuu ja helpottaa elämäänne =)

Milkei: Päiväseltään meillä syödään miten sattuu eli en osaa vastata olisiko syönnissä joku rytmi. Mutta samaa vikaa, eli tottumuksesta tungen rintaa suuhun, kun itku alkaa, vaikka itkun syy olisikin joku muu. En vielä erota näitä itkuja toisistaan :ashamed:

Gardenin esikoiselle mukavaa tarhanaloitusta =) Miten meni eka päivä?

Papuneiti :hug:

Bannah: Rotavirus-rokote ei ole ylimääräinen, vaan kuuluu nykyisin rokotusohjelmaan. Ilmeisesti nuo käyrät on luotu sitä varten, että varsinkin näin pienillä vauvoilla voi olla jotakin pahastikin vialla, jos ei pysy käyrillä. Siksi kyttäävät käyriä ja tutkivat tarkemmin ne 10 lasta, jotta ajoissa löydetään ne kaksi, joilla on jotain vikaa ja joita ajoissa saatu apu auttaa eniten. Itse en siis käyrien kyttäämistä katso pahalla, vaikka esikon kanssa jouduimmekin lisätutkimukseen, kun ei menty normien mukaan. Kaikki kuitenkin oli kunnossa silloin. Teillä ei varmaan kyllä ole mitään syytä huoleen, kun on painoa tullut kivasti, enempi yllensä huolestuvat, jos painoa ei tule tarpeeksi :hug:

Maira: Myös meillä nyrkki maistuu, huvitutti ei, valitettavasti!

Varokaahan kuumetautia, jota liikkeellä. Aiheuttaa monen päivän kuumeen ilman muita oireita ja aikuisillekin nostaa kuumeen 40 C:hen!

Ensi viikon keskiviikosta alkaa sitten normaali arki eli kaikki kerhot ja avoimet päiväkodit pyörähtävät käyntiin. Esikko jäi pois tarhasta mun jäätyä mammalomalle ja hän aloittaa nyt oman kerhon 2krt/vko. Tutustumassa jo kävimme ja hän tykästyi, kun oli niin hienoja leluja siellä. Mukava päästä arkeen kiinni :D
 
Miumiu Meillä aikoinaan esikoinen aloitti luumusoseella 2.5 kk:sena mahavaivojen takia.

Maira Meidän poitsulle kans nyrkki maistuu ja välillä lutkuttaa peukkua, jos tutti hukassa. Samoin kuola valuu.

Bannah Sehän on suloista, kun vauva on pyöreä. Nlalääkäri kirjoitti tytön neuvolakorttiin, että pulska poika!

Milkei Bravadon liivit mullakin käytössä ja ihanat. Meidän poju syö noin 2-4 tunnin välein. Mullakin anoppi, joka puuttui joka asiaan ja tiesi asiat paremmin kuin minä.

Ihania nimiä ovat vauvanne saaneet!

Ristiäiset vietetty. Poika sai nimekseen Milo Eemil. Lahjoja: kummilusikka,valokuva-kellokehys, lasinen taulu, jossa siniset jalanjäljet(kummitaitelijan tekemä), rahaa ja vaatteita.

Tänään oli 2kk neuvola: paino 4760g(2 vkoa sitten 4120g) pituus 57cm (56cm) ja pipo 40(38.9). Milo kasvaa nyt hienosti ja lisämaidollekaan ei ole enää tarvetta. Rotavirusta vastaan sai rokotteen(kiva kun annetaan suun kautta ei tarvi pientä kiusata pistämisellä) Kotona sitten itkeskeli kovastikin, aiheuttaakohan rokote vatsakipuja? th mainitsi vain ulosteen lisääntymisestä.

Mami7 ja Milo 2kk 3pvä
 
Voi jessus, mä en saanu eilen illalla unta ja mietiskelin sitä kesäkuun alkua ja pakkohan sitä ketjua oli nyt käydä lukemassa ja tippahan siinä tuli linssiin... :) Voi juma mitä fiiliksiä ja tunteita tuo ketju sisältää... :D Suosittelen uusintalukua kaikille jos vaan aikaa jossain kohtaa on! :heart:
 
Maira Joo, meinasi ti tulla tippa linssiin, kun nähtiin neuvolassa ihan vastasyntyneitä. Onpa aika mennyt nopeasti! :)
Täälläkin imetään nyrkkiä, mutta tutti ei maistu.
Mami7 Meillä tuli Rorarokotteesta itkuja parin päivän päästä.
Lenniina Kiitos! Ruokailumuutos on selvästi auttanut.
Meillä tuli ensimmäinen "bataattikakka" vajaan vuorokauden päästä ulos. Ihan ilman mitään vääntöä tai kitinöitä.

Poika on parin päivän sisällä alkanut kiljahtelemaan iloisesti
=)
 
No niin esikoisen eka tarhapäivä takana sitten pariin kuukauteen ja alku hieman tökki, sillä tyttö oli mun jalassani kiinni ensimmäiset 10 minuuttia eikä päästänyt lähtemään. Vasta kun tuli tuttuja tyttöjä moikkaamaan niin malttoi päästää äidistä irti. Kaikin puolin hyvin oli kuitenkin päivä mennyt tuon alun jälkeen. :D

Ja poitsu tykkää imeskellä täälläkin tuota nyrkkiä, jos tutti sattuu putoamaan. Muutenkin kuolaa reippaasti... näyttäisi olevan yleistä tämän ikäisillä, kun muillakin on samaa... =)

Täytyy varmaan mennä kans fiilistelemään tuota kesäkuun odotus-ketjua ja niitä tunnelmia... :D
 
Onnea kaikille kastejuhlaa tai nimiäisiä viettäneille! :flower: Kauniita nimiä!

Meillä on hulinaa niin, etten kirjoitella ehdi tms. Jos ehdin koneelle, niin aika on mennyt kestovaippaostoksilla tai -keskusteluissa sekä keittiösivuilla. Rakennusprojekti edistyy siis vauhdilla ja pikku hiljaa pitää käydä eri keittiöfirmoissa laatimassa suunnitelmia ja kysellä tarjouksia. Lisäksi esikoisen eskarin olisi pitänyt alkaa tällä viikolla, mutta harmiksi hän sairastui kuumeeseen, joten sairastupaa olen pitänyt. (kiitos Lenniina tautiteidosta, olenkin ihmetellyt, kun kuume vain nousee kolmatta päivää eikä muita oireita ole.)

Päivät sujuu mukavasti pikkuneiti kantoliinassa. Kovin hymyilee ja juttelee hereillä ollessaan. Allergioiden kanssa päästään reilun viikon päästä tutkimuksiin sairaalan lastentautien polille. Nyt on suht hyvä tilanne, vaikkakin joku tekee vielä kiusaa. Maidottomalla ja viljattomalla siis olen edelleen.

raskauskilot: Minulle niitä tuli 19kg ja nyt 7 viikkoa synnytyksestä jäljellä on 3kg ja koko ajan tuntuu mukavaa tahtia tippuvan. Kait se on tuo rajattu ruokavalio, imetys ja geenit, jotka tiputtaa nopeasti painon normaaliksi. Mukavasti suurin osa vanhoista vaatteista jo mahtuu päälle.

Päänkannattelu: Sylissä kannattalee hyvin ja lattiallakin jaksaa ihan kivasti, mutta hermot menee meidänkin neidillä mahallaan ollessa.

Yökyläily: esikoinen oli yön yli erossa minusta vasta 3-vuotiaana ja molemmista vanhemmista vasta 4 vuotiaana. Todennäköisesti nytkään ei tämän pienimmän tyttösen kanssa ole tarvetta kovin nopeasti yön yli eroihin. Meillä asiaan on vaikuttanut mm. allergiat, täysimetys, lapsen luonne ja vanhempien luonne ja tarve.

liikunta: Taitaa jäädä lähikuukausina vaunulenkkeihin, koska mies on paljon rakennuksella ja itselläkin riittää tuon projektin kanssa ja lasten kanssa puuhaa niin paljon, että katsotaan, kun on talo saatu valmiiksi ensi vuoden alkupuolella. Ryhti on kyllä täysin hukassa, joten jotain täytyy kotioloissa asialle tehdä.

Jaha, esikoisen iltalääkkeet täytyy antaa ja hampaat pestä. Voikaa hyvin! :)
 
Onko teillä tullu oireita Rota-rokotteesta?Meillä ilmeisesti on, en ainakaan muuta selitystä keksi pojan muuttuneeseen käytökseen. Sai siis rokotteen tiistaina, ja eilisen ja tämän päivän on ollut tosi kiukkuinen ja itkuinen. Ei viihdy yhtään itekseen, vaan koko ajan sylissä. Nukkuu entistä lyhyempiä pätkiä ja on tosi väsyneen oloinen. Ja enhän minä ole mitään särkylääkkeitä eli niitä suppoja älynnyt ostaa hälle, voiko niitä antaa jo 10 viikkoiselle vauvalle edes...Saako niitä suppoja ilman reseptiä...Tässä taas yksi esikoistaan hoitava =) Luin jostain, että sivuvaikutukset voi kestää viikon ja ylikin, niin kiva kiva.
Pojan mitat 10 viikkoisena 6450g, 61,5cm. Ja minun maitoa vaan syö-noin kahden puolen, kolmen tunnin välein. Syntymämitat oli 3930g,51cm.Elikkäs hyvin kasvaa, vaikkei imetys aluksi varsinkaan helppoa ollut.
Raskauskiloista:Mulle tuli raskausaikana 10 kiloa painoa, josta 7 kiloa jäi synnytyssairaalaan. Kaksi kiloa lähti viikon aikana synnytyksestä ja nyt on kilo lähtölukemiin, tosin lihoin ennen raskautta jonkun kolme kiloa. Mutta nyt ei kyllä putoa paino yhtään, kun makeenhimo ja ylipäätään syömishimo on ihan mahoton. Ja vara olis kyllä lähteä, mitat 167cm,ja 69kiloa. Plääh.Mutta iteppähän ruokaa suuhuni lappaan, syyttömiä muut näihin läskeihin on :kieh:
Nyt nukkumaan!
 
Moi

Täällä taitaa olla koliikkia jo :x panttaa kakkaa ja itkee melkein kaikki hereilläolo aikansaa... välillä vaan kirkuu.. ei siis enää oo ees itkemistä.. kamalan kuulosta :( tänään vien pojun vyhyketerapiaan.. jospa olis ees vähän apua.. esikon puolesta vaan harmittaa, ku meinaa jäädä vähän huomiotta liikaa, ku tää poju vie kaiken ku itkee niin paljon :( mut jospa se tässä kuukauden sisään helpottais.. nyt on jännästi reilu viikko sitten pahentunu tää.. mut onhan hää kokoajan aika itkunen ollu, mut nyt vielä enemmän..

Ensviikolla alkaa onneks nuo kerhot, nii saa vähän jotain rytmiä elämään ja esikkokin välillä jotain toimintaa :)

Miulla kans on raskauskiloja vielä 9 jälellä + ainakin 5 kiloa vois mennä alle lähtöpainonki :) mut ei tunnu täälläkään tippuvan, vaikka poju lähes täysimetyksellä.. juo ehkä 30-50ml korviketta päivässä lisäksi..

Mut nyt taas hyssyttelemään.. huoh.. univelka on jo melkoinen..
jos vaik puistoon tänään menis :) Su on meillä ristiäiset :) onneks miehen äidillä pidetään, niin ei tarvii ite ressata tän hyssyttelyn lomassa..argh

Jaksuja muillekkin

Anzzu ja pieni mies 1,5kk
 
Anzzu
Mitä korvikettä annat?Meillä alko tulee tota itkusuutta ihan kamalasti ja mahaa kipristi, syy oli nannissa...Tai ainakin nyt kun vaihoin semp 1:seen mua oottaa aamulla hymyilevä pikkupoika eikä naama rutussa huutava hyeena. :hug:
 
pohtijatar Me hankittiin suppoja rokotuksien varalle, saa apteekista ihan ilman reseptiä, mutta pakkauksessa lukee ettei saa antaa ilman lääkärikäyntiä alle 3kk.
Meilläkin oli samanlaista itkuisuutta Rotarokotteen jälkeen, mutta meni sitten päivässä parissa ohi :hug:

Anzzulle jaksuja! Voin kuvitella miten rankkaa moinen on. Meillä meni kirkumiseksi kun oli kova nälkä. Jos teilläkin olis vaan nälkää, tai auttaisko ummetuslääke? Mallasuute tms.
 
nannia annoin, mut nyt eilen nutrilon comfortia.. ei varmaankaan nälkää oo, kun syö hyvin ja vaikka pullosta antais lisäksi, nii ei ota sitä.. rintamaito riittää kuitenki kunhan malttais poju vaan syödä... tää siis kirkuu silleen, et saattaa olla ihan rauhallinen sylissä ja iha yllättäen mahasta vääntää ja sit huutaa 30 sekkaa ihan täyttä ja vähitellen taas rauhottuu... pierutkin haisee kamalalle ja niitten jälkeen usein myös itkee... kumma juttu.. nyt ostin distafyliä ja koklaan sitä, jos auttais ku antais 2 kertaa päivässä... saa nähä miten auttaa se hoito

anzzu
 
Heeeiiippa piiiitkästä aikaa!

Samoja syitä hiljaisuuteen kuin muillakin, lukemassa käyn kun se sujuu tyttö sylissä mutta kirjoittaminen on jäänyt... Ja voi sitä asiaakin olis ihan kauheasti!!

Pohtijatar - Joo noi on niin suhteellisia, ihmisen mitat ja mistä varaa ottaa pois... Minä 160cm ja 88kg - ja raskaudesta tulleet 9kg+5kg (viimeiset viis kolmen viimeisen viikon aikana ennen synnytystä, nestettä kait) on jo lähteneet!!! Mulla noi reippaat 20 ylikiloa on ennen raskautta kilpirauhasen vajaatoiminnan tuomia ja odottelenkin koska toi lääke kicks in ja alkaa tapahtua kunnolla... Mutta tosiaan ensin kun synnytyksen jälkeen paino putos, tuli tosi "hoikka" olo mut nyt tunnen olevani vaan läski... :(

Meidän tytöllä todettiin lievä refluksi lastentautien polilla ja saatiin lääkettä. Nyt toivotaan, että lääke auttaa... Ei ole ollut oksentelua, pari kertaa vain on pulauttanut kaaressa, mutta muut oireet löytyy; örinä, selän kaarelle vetäminen, nieleskely, irvistely, hikka ja ihan lurinaa kuuluukin kurkusta kun hapot menee ees taas ja silloin alkaa rintakapinakin. Ikävää katsella kun pienellä on paha olla, vaikka pieniä murheitahan nämä on.

Samainen lastenlääkäri oli sitä mieltä, että tissi maistuu liiankin hyvin, ikää 7 viikkoa ja painoa oli nyt 5240g ja pituutta 55,8cm kun syntymämitat 3490g ja 50cm. :) Mä oon silti ylpeä, koska mennään pelkästään mun maidolla. Tosin tää tytön tila on aikamoinen noidankehä syömisen suhteen. Usein ajatellaan, että ei voi olla refluksia jos paino nousee, mutta usein silent refluksin sairastajat menee painon yläkäyrillä koska rinta paitsi lohduttaa niin maidon juominen itsessään auttaa oloon. Elikkä jospa ei "lihota" meilläkään enempää kun saadaan refluksivaiva kuriin. Lääkäri myös totes, että meidän likka on sieltä energisemmästä päästä tämän ikäisiä vauvoja kun kädet ja jalat kävi koko ajan. :D Uskonkin että tuo lähtee liikkeelle heti kunhan fysiikka antaa myöden.

Päätä kannattaa sylissä ja olkapäällä, mutta vatsallaan hiukan heikommin - iso takaraivo raukalla, isänsä tyttö. :haha: Eipä silti ole vatsallaan ollutkaan lattialla kuin muutaman kerran, viihtyy sylissä ja osaa siinä hienosti mukailla minun/isin liikkeitä. Eli jäntevyyttä ja kehon hallintaa löytyy kyllä. :)

Vempeleistä, jotka ollaan todettu hyödyllisiksi... Meillä on Tomyn Nalle Puh yövalo/projektori, jota tyttö rakastaa! Siis sellainen, joka soittaa sävelmää ja heijastaa samalla kattoon kuvaa. Hyvä väline, jotta pääsee itse vessaan, keittämään kahvia tms. Lähes poikkeuksetta viihtyy 5-10 minuuttia sitä katsellen, eikä juuri kauempaa olla häntä lelun äärellä pidettykään. Samoin mulla on hänen kanssaan aamurutiini, jossa katselee/kuuntelee tyynyyn tuettuna sängyssään Baby Fehnin mobilea, joka soi ja jossa puput ym. pyörivät. Viidestä seitsemään kierrosta menee joka aamu ja ehdin itse sillä aikaa laittamaan kahvin tippumaan, käymään vessassa ja päästämään koirat takapihalle. :) Ihana laite!
Meillä on myöskin Fisher Pricen sitteri, joka soittaa muutamaa melodiaa, imitoi kohtuääniä ja sitten siinä on vibrana "sydämen syke". Ei ehkä muutoin oltais hankittu, mutta jostakin loppuunmyynnitä löydettiin hintaan 33? ja ajateltiin kokeilla. Ja ihana on. Antaa just ne hetket kädet omaan käyttöön kun jotakin ehdottomasti on tehtävä niin ettei vauva voi olla sylissä.

Mutta sylissähän toi olis kaiket ajat - tai tissillä. :) Parhaiten itkuisuus loppuu ja pääseen uneen myöskin sylissä kun kävellään ympäri kämppää ja heijataan. Raskaana ollessakin vielä sanoin, että sellaiseen en sitten opeta, mutta eipä tuo kauaa vaadi sitä toimintaa kerrallaan. Ja ollaan kyllä molemmat miehen kanssa sitä mieltä, että se on aivan ihanaa kantaa pientä ja tuntea, kuinka oma syli ja läheisyys hänet rauhoittaa. :heart: Toki alkais olla eri juttu jos vaatis tuntikaupalla kantamista...

Ja hymyilee ja jokeltaa, ai että se on niin ihanaa katsella ja kuunnella!! :heart: Jonkun aikaa on jo tuntunut siltä, että kyllä mä haluan (lue: suostun) synnyttämään toisenkin kerran... Koska tää on jotakin ihan uskomattoman ainutkertaista, aika oman pienen lapsen kanssa! Täälläkin siis äiti ihan tohkeissaan vauvasta... Mutta olen silti pari kertaa ollut jo pienesti viihteelläkin, jolloin tyttö on ollut isänsä kanssa ja saanut mun maitoa pullosta. Hyvin on mennyt puolin ja toisin, ainoastaan rinnat on olleet räjähtää erossa ollessa! Mua ainakin oma aika on piristänyt valtavasti. :attn:

Ristiäiset on meillä ensi viikon lauantaina ja oon suunnitellut kaikkia ihania asioita... Niistä sitten toisella kertaa! Millaisia ristiäiskutsuja teitte/ostitte vai kutsuitteko muuten? Koitan omasta laittaa kuvan vaikka kunhan kerkiän. Nimivaihtoehtoja yhä pyöritellään, kun en osaa päättää... Keskiviikkona tulee rovasti juttelemaan, joten siksi olis kiva olla tiedossa jo! :eek:

Paljon ihania vauvantuoksuisia hetkiä kaikille!!!! :heart: :hug: :heart:

Shawne & Baby Princess 7+2 (viikkoa+päivää :) )




 
Lääkärineuvolassa käyty... ja poika sen kuin kasvaa, yli yläkäyrän mentiin, että hups vaan! Painoa nyt siis 6 855g ja pituutta 60,5cm, päänympärys 40cm. Sanoivat, että saa olla tuhti kun kerran pelkällä äidinmaidolla mennään... itseni mielestä vähän liian hurjaa vauhtia kasvetaan kyllä... minkäs sille mahtaa. Kamala myöntää, että hävettää kun ihmiset kysyy, kuinka vanha poika on, kun tän kokoista vähintään 4-kuiseksi luullaan :ashamed: Ehkä pitäis ottaa puheeksi tuo refluksi kun nyt unohin kun jännitti yksinään mennä ja ensimmäinen lääkäri. Meillä oksennellaan edelleen siis hurjasti, välillä heti syötön jälkeen on itkuinen ja oksentelua seuraa usein hikka. Ja välillä tosiaan örisee ja rimpuilee tissillä. Siis jotain tässä nyt on oltava. Poika ei mahdu enää vaunuihinkaan :'( On Brion Happyn se pehmeä kantokassi joka on kyllä kauhian kapea, mutta että alle 2-kuinen ei mahdu siellä olemaan? Tai mahtuu just ja just, hartiat ottaa vaan kiinni reunoihin. Ja miust tuntuu niin kurjalta. Varmaan osin myös siksi, että pojan isän suvulla on taipumusta ylipainoon, tän isällä on parikymmentä kiloa ainakin ja hänen veljellään sitten tosi reippaasti, olisikohan 50 kiloa ainakin, siis todella vaarallinen ylipaino jo.

Muuten siis kuitenkin kaikki hyvin, lantio yms toimii kuten pitää. Oikea korvanlehti on vähän ylöspäin kääntynyt ja siitä kysyin, josko sille voisi jotain tehdä, ja lupasivat ottaa selvää.

En tiiä mikä minuu vaivaa, oisko se baby blues iskenyt nyt sitten. Ainut kaveri muutti tänään Tukholman liepeille ja nyt lähinnä olevat sijaitsevat Kööpenhaminassa. Tekis kovasti mieli muuttaa koto-Suomeen, jos ei tilanne muutu, niin ei muu auta. Mieskin on enemmän ja enemmän vain poissa kotoa, kohta lähtee yli kuukauden kiertueelle... mitäs sitten tehdään? Anoppiakaan en jaksa koko sitä aikaa.

Jos vaikka testailisi sitä babyjoogaa, kun kirjakin saapui postissa. Sillä tuskin hoikennutaan, mutta jos mieltä piristäisi vähän. Miulle tuli siis raskausaikana 30 kiloa, joista on nyt lähtenyt 21kg. Nää viimeiset 9 ei tunnu imettämisellä lähtevän, vaan jumpata täytyy.

Toivottavasti teillä muilla menee mukavammin!

milkei & Oliver 6vk 4pv
 
Milkei - Jos Oliver kovasti oksentelee, saa käsittääkseni apteekista (täällä ainakin) maidonsakeuttajaa, joka tekee tavaran paksummaksi ettei niin helposti tule ylös. Kovan oksentelun kohdalla täällä ainakin halutaan tutkia ja poissulkea mahaportin ahtauma/tukkeuma tms. mutta siitä tuskin teillä on kyse koska painoa on tullut hienosti ja poika hyvin kasvaa. Mutta refluksi on kait yleisempi pojilla ja usein siihen liittyy pojilla just kova oksentelu.

Toivottavasti saatte avun! Jaksamista myös baby bluesin kanssa arjen keskellä! :hug:

 
Hei,
Apuja kaivataan! Meillä poika kova nukkumaan päivällä, niin mietinkin että kuinkakohan paljon voisi hänen antaa nukkua ilman että yöunet kärsivät? Tuntuu että valveilla olo aikoja on päivässä vain lyhyitä pätkiä. Ootteko yrittänyt pitää hereillä vauvojanne?

Marjukka ja poju 5 vk
 
Marjukka-82, olen lukenut, ettei alle 4kk vauvan unirytmiin pitäisi puuttua. Paljonko vauvasi sitten nukkuu?Ja miten nukkuu yöt?Vauvan pakolla hereillä pitämisellä et saa aikaiseksi kuin yliv'äsyneen vauvan, joka vaikuttaa ylivirkeältä, kiukkuiselta ja hermostuneelta, joten en suosittele.
Täällä on ollut vähän päinvastaista ongelmaa, ei meinaan päivällä nuku kuin tunnin pätkissä, no viimesen viikon aikana joinakin päivinä olen saanut nukkumaan vajaat pari tuntia kerralla, kun herätessä käy laittamassa tutin suuhun. Mutta yöt sitten meneekin niin hyvin, nukkumaan noin yhdeksältä, syöttö yleensä yhden-kahden välillä ja toinen syöttö noin kuudelta. Toiselta syötöltä ei kyllä yleensä nukahda heti vaan juttelee itekseen sängyssä vajaan tunnin ja sitten nukahtaa vielä tunniksi. Aamu alkaa noin kahdeksan maissa.

Mutta eikös ne vielä tuossa vaiheessa nuku helpostikin vuorokaudessa 16-17 tuntia. Minä olen jonkinverran pitänyt unipäikkyä tuon nukkumisista ja aika tarkasti se vaan vuorokaudessa saman määrän nukkuu, eli jos päivällä vähemmän, niin yöllä enemmän tai sitten tasaa seuraavina päivinä. Meillä nukkuu nyt vuorokaudessa jotain 14-15 tuntia,ja on valveilla kerrallaan 1-2h.

Täällä rota-rokotusoireet onneksi menivät ohitse, toivottavasti niitä ei enää tulekaan. Pari päivää siis oli tosi itkuinen ja kävin sit tänään niitä suppoja ostamassa. No laukussa ovat edelleen, mutta ovatpahan pahan päivän varalla jemmassa :saint:

Shawne78: voi kun teillä on vauvalla vaikka mitä kivoja vempaimia =) Meillä ei ole kuin leikkimatto, vanha perus babysitteri ja musiikkimobile sängyn yläpuolella. Kaikki saatu kavereilta paitsi toi mobile ostettu huutonetistä. Joskus tuntuu, että vois kyllä olla kiva olla lapselle enemmän virikkeitä, mut en sitten piheyksissäni ole raskinut ostaa, enkä oikein tiedä mikä olis hyvä "virike". Tuo leikkimatto kyllä on osottautunut hyväksi.

 
Ei täälläkään mitään ihmeempiä virikkeitä ole.. ei miusta tuon ikänen vielä kamalasti tarvii muuta ku vanhempien kasvot ja semmosta.. sit ku kasvaa niin jotain leluja :)

Täällä ainakin näyttäis, et se eilinen hoito klassisella osteopaatilla autto pojua :) Hoidossa poju välillä itki kovastikkin, kun tuntu inhottavalta, mut nyt on ollu ihan tyytyväinen eikä enää itke vaan :) oli jäykkyyttä yläselässä ja niskoissa.. niitä avas se täti, niin nyt on helpompi pojalla olla :) mennään vielä kerran tai kaksi samaan käsittelyyn ja sitten varmaan on jo hyvä :)

Anzzu ja vähän tyytyväisempi poju :)
 
pohtijatar poika nukkuu aika vaihtelevasti, joskus useita tunteja ja toisinaan vain pieniä pätkiä. En ole kokonaismäärää seurannut. Tossa eräs päivä oltiin liikenteessä kierreltiin kaupoilla ja asioilla, hän nukkui melkein koko ajan eli n 4 tuntia. Jos laitain pojan sitteriin hän nukahtaa, samoin rintareppuun ja vaunuihin, autosta puhumattakaan. Tosin ihan hyvä juttu on kun nukkuu. Illalla laitan nukkumaan 20-21 maissa. Herää syömään yhden ja neljän aikoihin. Tosin välillä ei meinaa millään nukahtaa uudelleen vaan saattaa valvoa tunninkin. Aamulla herää 7-8 aikaan mutta joskus jatkamme vielä unia klo 9:n. Mietin että johtuuko yö kukkumiset liiasta päivällä nukkumisesta.
 
Meilläkin oli aika lailla refluxin kaltaisia oireita, ilman oksentelua. Minullakin oli tunne että jotain on vialla - luottaisin Milkei siihen tunteeseen:) En tiedä oliko sitä, nyt on kyllä helpottanut PAljon soseen aloittamisen jälkeen.
Nostaako muut pikkuiset kädet pystyyn jos menee lähelle..ei kai tuo vielä osaa osoittaa haluavansa syliin :eek: Siltä se nimittäin näyttää. Syödessä on niin kiva tutkia ja hivellä omaa päätä ja repiä korvaa :D
 
Onnea taas uusien nimien johdosta :flower:

Garden: Mukavaa, että eka päivä tarhassa meni mukavasti =)

Syyshortensia: Jaksuja taloprojektiin, se on kova pala ilman lapsiakin, kokemusta on! Toivottavasti allergiasairaalasta saatte tulokseksi, että ei olisi kovin pahoja/paljon allergioita, niin sunkin ruokavalio- ym. arki helpottaisi! Parantumisia esikollesi ja toivottavasti muut säästytte! :hug:

Anzzu: Jaksuja koko perheellesi! Hyvä, että vyöhyketerapiasta oli apua :hug:

Shawne: Jaksuja refluksin kanssa ja toivottavasti lääke auttaa! Me ostettiin ristiäiskutsut kirjakaupasta, sellaiset valmiit - ei jaksettu tällä kertaa alkaa itse väsäämään. Mukavia ristiäisiä teille!

Milkei: Älä turhaan häpeä "vanhemmalta näyttävää lasta". Mulla esikko ollut melkein syntymästä lähtien ikäistään pidempi ja tänä päivänä järjestäen kaikki luulevat häntä vuoden vanhemmaksi kuin mitä on. Täytyyhän pitkäksi kasvavan lapsen oltava pitkä jo lapsena. Jaksuja refluksin (tai mistä oireet nyt johtuvatkaan) kanssa!

Miumiu: Meillä varsinkin alussa, tyttö tukisti itseään syödessään, joskus jopa niin, että häiritsi syömistään, raukka :|

Täällä taas riuhukais-isoveli (3,5v) vauhdissa ja me ukon kanssa väsyjä häneen, huoh! Sovitttiin just, et katsotaan nyt rauhassa, miten kerhojen aloitus vaikuttaa esikon kokonaiskäytökseen ja vasta parin kk päästä mietitään uusia vaihtoehtoja, jos ei yhtään helpota ylienergisuutta! Joudutaankohan tässä parin vuoden päästä adhd-testeihin :headwall:

Hamuliinin kanssa arki helpottamaan päin (koputtaa puuta). Pahat ilta-itkut loppuneet kokonaan ja tuntuu, että rintamaito riittää. Pulauttelee edelleen vähän melkein joka ruuan jälkeen ja kakkaa usein, lievästi vihertävää (kuplastopia en ole enää antanut, vain Jekovitia). Vaunuihin olen nyt saanut nukutettua muutamana päivänä, kunhan vaan nämä helteet helpottaisivat. Ja nyt on hereillä ollessaan jo tyytyväinen, nauraa, juttelee ja leikkii leikkimatollaan. Toki luonnetta löytyy edelleen!

Lenniina ja Hamuliini ~2,5kk
 
Pohtijatar - Onhan siinä teillä virikkeitä vauvalle! Tuo mobile varmasti on yksi lapselle tärkeimmistä, ainaskin meillä. Ja puuhamattohan meiltä puuttuu, mutta hankkimassa ollaan. :)

Anzzu1984 - En tarkoittanutkaan, että kaikkia mahdollisia vempeleitä tarvitsisi olla, eikä meilläkään ole kuin nuo kolme, joista kerroin. Mutta siitä olen kyllä hiukan eri mieltä, että parikuukautinen ei tarvitsisi muuta virikettä kuin vanhempien kasvot tms.

Kaikki melodiat kehittävät kuuloaistia ja rauhoittavat, värit ja liike kehittävät näköaistia ja silmän lihaksia, ja tutkimusten mukaan nämä kaikki edistävät lapsen henkistä, älyllistä ja emotionaalista kehitystä. Toki vanhempien kasvot ja ääni varmasti riittävät, mutta aika lailla saa ilmeillä ja jutella ja lauleskella koko päivän, että lapselle "riittää". Ainakin meillä. :) Ikävä kyllä minusta ei siihen 24/7 ole koska pitää käydä pissalla, laittaa itselle välipalaa ja ruokaa jne välillä myös lapsen hereillä ollessa. Ja meillä tyttö nukkuu päivällä lähes poikkeuksetta vain sylissä. En tietenkään pitkiksi ajoiksi jättäisi vempaimien viihdyttämäksi enkä käyttäisi niitä lapsenvahtina, mutta en usko että niillä voisi kehitykseen negatiivisesti vaikuttaa - päinvastoin! Ja oppii siinä samalla tyttö olemaan hiukan erillään äidistäkin myös hereillä ja tuntemaan olonsa turvalliseksi myös "yksin" omassa sängyssä tai sitterissä. Meillä ainakin nykyään vauva herätessäänkin jokeltelee eikä ala heti itkeä, ja uskon näiden meidän omien pikku "rutiinien" vaikuttaneen siihenkin positiivisesti. Ja soittorasioista, joita meillä on kait viisi erimelodista, tyttö tykkää kovasti jokelteluista ja hymyilystä päätellen!

Lenniina - Kiitos, ja samoin jaksamista esikoisen kanssa. Toivotaan että vähän vauhti tasaantuu. :) Hamuliinille myös parempaa vointia pulauttelun suhteen! :hug:

Kaikki tavallaan, mutta meillä tosiaan virikkeitä pyritään antamaan mahdollisimman monella eri tavalla, myös näillä eri vempaimilla. Ja sylissähän vauva viettää kuitenkin tosiaan valtaosan päivistä eli ei ne äidin kasvot siellä virikkeistä viimeisenä taida silti olla. :)
 
Jaksuja kaikille refluksista kärsiville (todetuille ja epäillyille) Meillähän se myös tytöllä todettiin ja lääkityksestä saatiin apu.
Marjukka-82: En lähtisi vauvaa väkisin valvottamaan. Kuten Pohtijatar kertoi, tulos on luultavasti vaan huonompi. Hyvin kuulostaa nukkuvan vauvasi. Yökukkumiseen voi koittaa vaikuttaa niin, että tekee selvän eron yöllä ja päivällä, päivällä valoisaa ja virikkeitä ja juttelua hereillä ollessa, yöllä taas huone mahd. pimeänä eikä ala seurusteleen vauvan kanssa vaikka tämä kuinka yrittäisi vaan pelkkä syöttö ja vaipan vaihto jos tarvii. Kyllä se siitä alkaa yö ja päivä erottua pikkuhiljaa. 5 viikkoinen on kuitenkin niin pieni vielä :heart:

Meillä myös omat nyrkit maistuu ja kuola valuu :D

Virikkeistä: Meillä on leikkimatto, jossa on myös äänitoiminto ja yksi ikivanha (-80-luvulta) soittorasia ja erilaisia vauvaleluja on kertynyt jo esikoisen aikana aikamoinen määrä. Sitteri on perus baby björn jossa on lelukaari ja siinä viihtyy katselemassa mitä äippä touhuaa. Mutta virike nro 1 on ehdottomasti tuo melkein 3v. isoveli :heart: Pää pyörii kuin väkkärä kun veikka touhuaa ja riemunkiljahduksia ja sätkimistä riittää :D
Lenniina: Jaksuja esikoisen kanssa :hug: Meillä vähän samaa ilmassa, mietin myös että onkohan tuolla adhd, siihen malliin virtaa riittää ja usein keksii jos jonkinlaista hölmönhommaa :whistle: Välillä tuntuu että osaako tuo edes normaalisti leikkiä.. Toinen puoli on sitten oikein äidin kultamuru joka kaipaa hirveesti läheisyyttä ja hyväksyntää. Meillä alkoi jo päiväkoti ja onneksi poika on siellä hyvin viihtynyt pari päivää viikossa.

Huomenna on ristiäiset vihdoinkin ja tää päivä on menny siivotessa ja viimesiä tarjottavia tehdessä. Mies on ollu tän viikon lomalla niin on saanu hyvin valmisteltua. Me kutsuttiin vieraat ihan puhelimitse.

Ai niin, ihanan uutisen sain myös: me päästään vauvauintiin :) Olisin hirveesti halunnut jo esikoisen kans, mut sillon täällä ei ollu vielä uimahallia, ja lähikunnissa ryhmät oli täynnä. Nyt päästään omaan uimahalliin. Toivottavasti tyttö tykkää. Minä ja esikoinen ollaan ihan innoissaan =) Ainoo huono puoli on aika: Lauantai klo 7.30...
Myös muskariin ilmottauduin, se alkaa loppukuusta.

Nyt mies haluaa koneelle.. Lapset nukkuu jo :saint:

-minttu ja Elsi 3kk
 
Kiitos teille tsempeistä! Täytyy maanantaina soittaa neuvolaan ja kysyä, mitäs tuon kanssa tekisi. Viime yö oli aika tuskaa, poika ei suostunut nukkumaan selälteen lainkaan joten nukkui sitten miun mahan päällä lähes koko yön. Mahalteen sänkyyn en uskalla laittaa.

On muuten järkyttävää hommaa tuo pyykkääminen.. meillä kun tulee sitä pyykkiä kun kaikki vaatteet, sekä lapsen, että omat on koko ajan jossain puklussa, eikä tänne huoneistoon saa asentaa pyykkikonetta. :kieh: Poika kainalossa sitten juoksen tuolla toisessa päässä taloa kaatosateessa. Manducaa en jaksa joka kerta laittaa. Noh, tuleepahan mukavat muskelit, kun kanniskelee sateenvarjoa, pyykkivuorta ja 7-kiloista Oliveria :)

Virikkeistä. Meillä on pari tuollaista baby gymiä ja sitterissä lelukaari, muttei tuota vois vähempää kiinnostaa ne, ahistaa sitä vaan. Tää katselee sitten mielellään meidän verhoja (on Ikeasta tästä kankaasta: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30153973) ja olen hoitopöydän viereen tehnyt hälle "taulun" liimaamalla pöllölahjapaperia kartonkiin. Niille pöllöille tämä juttelee iloisesti joka kerta, ellei ole ihan unessa :) Neuvolassa oli hirmu ihana mobile, tehty jostain muovikristallieläimistä ja haluisin tälle kanssa sellaisen, mutten ole löytänyt. Muuten sitten tosiaan lauleskelen ja juttelen, ihan kun kahdestaan ollaan kävelemässä tai kaupoilla, niin olen huomannut keskustelevani Oliverille vähän kun kaverille ikään :D Hulluna minuu pidetään täällä varmaan.

Nyt on pojalla taas unirytmit sekaisin, on nukkunut nyt kohta neljä tuntia putkeen, saas nähdä, nukkuuko äiti tänäkään yönä :kieh: No, tähän on kerran lähdetty... :)

Hyvää yötä, mamit!
 

Yhteistyössä