~Kesäkuun kullannuput 2010~

Pitkästä aikaa linjoilla...
Ei tahdo keritä mitään tekemään, nukun kun poikakin nukkuu ja kun se valvoo niin sitä pitää viihdyttää...
Juu-u meidänkin poitsulta puuttuu itsensä viihdyttämisen taito kokonaan, alusta asti ollu sellanen että jos yksin jää niin alkaa huuto heti.
Aina pitää olla naama näkyvissä.
Olen jo tossissani miettinyt että tulostan kuvani tohon viereen :kieh:

Imetän vielä ja maito riittää hyvin...
Oli tuossa jonkun aikaa etten imettänyt mutta nyt taas 3 päivää imettänyt.
Mulla oli oikeessa tississä jokin paise, joka tulehtui ja maito piti lypsää pulloon.
Noh poitsupa ei tissin parantumisen jälkeen suostunut sitä tissiä imemään.
Ja pikkuhiljaa alkoi hylkiä myös toista tissiä, kun oli pullostakin saanut ja se oli helpompaa.
Lypsin jonkin aikaa pulloon ja pullosta juotiin.
Noh suht usein piti lypsää ja sama aika meni lypsäessä kun että ukko ois tissillä.
Päätin vaan yrittää,kun maitoa riittää.
Yks vuorokaus huudettiin ja pikku mies oli ns. "nälässä" kunnes tissi alkoi kelvata.
Aluksi kun imi vain sen verran että sai paineet pois eli oli sitten kokoajan nälkänen.
No nyt imetys taas sujuu JEE!!

Jaa pitää rientää taas
 
Lenniina: Äidinmaidon kautta voi olla allerginen ihan mille vaan, valitettavasti on asiasta kokemusta itsellä ja lähipiirillä. Välttämisdieetit ei ole kivoja, mutta kyllä niiden kanssa oppii pärjäämään. Minun teki aluksi ihan hirveästi mieli kaikkea maidollista ja viljallista, mutta melko nopeasti tähän tottuu. Onneksi nykyisin on kaupassa hyvä valikoima kaikkea valmista herkkua ja ruokaa, ettei ihan tarvitse itse alusta alkaen kaikkea tehdä eikä katsella vesi kielellä muiden syöntiä.

Meillä odotetaan aikaa sairaalaan, jossa selvitellään tyttösemme allergioita. Muuten sujuu mukavasti, kunhan kantoliina on kovassa käytössä. Nautin pääsääntöisesti arjestamme ja hoitelen samalla oman osani talon rakennusprojektissamme eli sisutukseen liittyviä asioita ja kaiken maailman lomakkeiden/papereiden hoitamista ja puuhailua.

Voikaaa hyvin! Jaksua ja voimia kaikille tasapuolisesti vauva-arkeen!

-Sh ja pikkuneiti 6vkoa
 
Hei taas vaan kaikille tasapuolisesti.... ei meinaa jaksaa kirjoitella, kun kädet puuduksissa kantelen tätä pientä jättiläistä päivät pitkät. Eli kiva kuulla, etten ole yksin läheisyysriippuvaisen lapsen kanssa. Ei jaksa vieläkään innostua baby gymistä kun ehkä 5 minuutiksi, sitten alkaa rääkyminen. Käyn siis vessassakin tän kanssa, muutaman kerran on kamala hätä yllättänyt kesken imetyksen eikä ole auttanut muu kuin poika tississä hoitaa asiat :whistle: Auta armias jos keskeyttää hyvät imut niin on kuin sikaa tapettaisiin.
Iltaisin ollaan nyt tehty niin, että isi on nukuttanut pojan kehtoon - mie kun yritän, niin hamuaa vaan tissiä koko ajan ja kun nukahtaa tissille/syliin, niin herää heti, kun laitan kehtoon. Muuten se olen mie, joka tätä kanniskelee. Vähän kiukuttaa välillä, kun mies tulee töistä ja pyydän katsomaan poikaa, niin mukisematta ottaa pojan, mutta muistaa joka kerta sanoa, että hänen pitää sitten tehdä sitä ja sitä ja tätä ja tuota ja... :kieh: Sitten itse saa kamalalla kiireellä hoitaa omat asiat. Ja ne "omat asiat" on yleensä siivoamista tai jotain muuta huushollin ylläpitämiseen liittyvää, ei siis omaa aikaa. Valivali.

Tuttia ei meilläkään huolittu alkuun, mutta lopulta sitten natsas. Tosin putoaa kanssa helposti edelleen ja vaunuajeluista on sen jälkeen tullut yhtä helvettiä - heti kun tutti putoaa, alkaa huuto, oli sitten unessa tahi hereillä. Eli vaunut ovat seisseet tuolla toimetonna ja olen käynyt kaupoilla manducan kanssa vain. Suosittelen kyllä tuota kapistusta lämpimästi Minotchkalle! Meillä nukahdetaan tai vähintään hiljennytään tyytyväisenä alle minuutissa.

Tänään poika on taas oksennellut aivan kamalasti. Siis tuntuu, että välillä kaikki mikä menee sisälle, tulee ulos. Alkaa tuo refluksitauti tuntua täälläkin aiheelliselta ottaa epäilylistalle. Nimittäin tuntuu, että tällä on koko ajan nälkä, ei tämä nyt joka kerta voi pelkästä tissin ihanuudesta huutaa... tai sitten voi, mene ja tiedä. Ensi viikon perjantaina meillä on neuvolalääkäri, joten otanpa asian esille siellä.

Sitten kauhean pinnallinen kysymys... :ashamed: kun meidän pojan toinen korva on tuolla lailla vähän kippuralle taipunut, niin onko muilla kokemusta, tehdäänkö noille yleensä jotain? Vai meneekö itsestään normaaliksi? Olisi kurja, jos olis mahdollisuus korjata asia, enkä tekis asialle mitään ja sitten teininä poikaa kiusattais sen vuoksi. Ei se nyt niin paljoa ole, mutta kuitenkin.

Tilasin myös forummainonnan uhrina nuo Bravadon Seamless -liivit, saman tien näemmä lähettivät! Oon maailman nirsoin ja mukavuudenhaluisin mitä liiveihin tulee, joten jännityksellä niitä odotellessa... Tilasin samalla myös amazonista raskauden jälkeen -treenidvd:n ja pari kirjaa... vauvajoogakirjan ja Pantleyn The No-Cry Sleep Solution: Gentle Ways to Help Your Baby Sleep
Through the Night, mitä oltiin jollain toisella forumilla suositeltu. Lempeä matka höyhensaarille tms tais olla suomeksi. Ensimmäiset vanhempainrahat on siis saatu :D

Kirjoista puheenollen, kuuluttaisin vielä sen "Minä en sitten muutu" -kirjan perään, jos jollain olisi se myytävänä?
Voin myös vaikka vaihtaa pöllöihin ;) :D Nyt mennäänkin pojan kanssa ensimmäistä kertaa viikonlopuksi anoppilaan, josko siellä saisi kädet välillä sen verran vapaiksi, että virkkailisi hieman...

Lykkyä pyttyyn sinne luvattuihin helteisiin! Tänne on luvattu koko viikonlopuksi sadetta. Ei haittaa! Pilipilipom!

milkei ja Oliver 5vk 3pv
 
Hellurei pitkästä aikaa!!

Jospa saisin muutaman rivin rustattua... nyt neljännen jälkeen on alkanu tuntuun että ei ehdi yhtään mitään! Mulla on uusia lehtiä ja pari lainattua kirjaa (mm. Eve Hietamiehen Yösyöttö) mutta saas nähä koska saan edes avattua yhtään. Oltiin mummolassa maalla lähes koko kesä ja nyt operaatio kamojen raivaus/pyykkäys menossa ja samalla koittanu pitää tuvan kunnossa ja kattoa ristiäisjuttuja.

Ristiäiset tulevana sunnuntaina mummolassa (tähän nykyiseen "tilapäis"kämppäämme ei mahdu montaa vierasta ja pihaa ei juuri ole joten oviakaan ei viiti pitää auki). Lähden huomenaamulla aikaisin vauvan kanssa edeltä ja mies tulee loppujen kanssa lauantaina perässä. Pakkasin sille kaikki jo valmiiksi, sen kuin nappaa lapset ja kassit sitten kyytiinsä, ei tarvi sen alkaa miettiin kaapilla että mitähän kellekin... vois löytyä vaikka ja mitä tai sitten ei mitään!! :LOL:

Nimi ollut hakusassa tai mulla on ollut jo n. puoli vuotta etunimi valmiina mutta nyt vasta meni läpi mutta nyt on ongelmana vielä että mikä on se kokonimi... kaks vai kolme nimeä. ;) Ehkä se vielä sieltä tulee.... onhan tässä reippaasi vielä aikaa! :LOL:

Ihania kuvia ootte laittanut! En nyt osaa kommentoida moneenkaan asiaan kun oon hätäseen lukenu mitä teille kuuluu... imetys hieman tuntuu takkuavan täälläkin, itellä kans stressi maidon riittämisestä kun painoakaan ei oo kauheasti vauvalle tullut, huomaan että en juo ite riittävästi ja saatiinki neuvolasta ohje että vielä katotaan ens nla ja sitten tarvittaessa lisämaitoa.. pitäis alkaa juomaan mutta en tiiä miksi tuo vesi maistuu vaan niin pahalle! Ja oon ite niin allerginen että mehujakaan ei juuri ole mitä voin juoda.

Pikku-ukko valvoo lähes koko päivän! Ja tarvis olla vaan äitin kainalossa seurustelemassa... :heart: Tänään imuroin ja poika oli sitterissa siinä vieressä ja pää kääntyili sitä mukaan kun äiti kulki ja kun menin kauemmas niin itku tuli! Aika herkän luontoinen mies meillä. Tänään kävelin mukulakivipihalla kaupungilla, vauva gracon matkiksissa kaukalossa ja ilme oli kyllä näkemisen arvoinen!! Kattoi mua että äiti auta, tää ei oo kivaa ja viimein alahuuli kääntyi rullalle ja alkoi leuka väpättään!!! ite siinä ihan tippa linssissä kans! :heart:

Mutta palailen taas kun sopiva rako tulee... nyt jotain naamariin ja petiin kans että jaksaa olla ennen seittemää liikentees...

Jaksamista ja mukavia hetkiä nyyttien kans kaikille!

ps. meillä ollaan menty mahalta selälleen kolmesti. Saas nähä kuinka kiire tällä ukkelilla on muiden mukaan!!
 
Tervehdys!

Tää yökukkuminen on ihan ihme juttu. Mun "oma aika" alkaa klo 21 kun lapset menee nukkumaan, eikä sitä heti osaa mennä nukkumaan. Sit kun venyttää puoleenyöhön asti, ei edes kannata mennä nukkumaan, kun vauva herää kuitenkin syömään klo 1. No, illat ja yöt tuleekin sitten vietettyä pihalla, lenkillä ja koneella. Eipä sitä mihinkään osaa lähteäkään.

Syyllinen olo tulee omasta valituksesta, kun lukee teidän ongelmia. :ashamed: Pyryllä on kuitenkin selkee päivärytmi, lapset nukkuvat päiväunet samaan aikaan ja menevät yöunille samaan aikaan. Ei allergioita, imetys sujuu todella hyvin, vauva kasvaa todella hyvin (viime neuvolassa 58 cm & 5,8 kg), oma terveys mallillaan. Haluankin nyt lähettää voimahaleja kaikille vaikeuksien kanssa kamppaileville!

Suolisto-ongelmien helpotuttua Pyryn luonne on alkanut tulla hyvin esille. On kyllä sellainen hymypoika, äidin mussukka! Tarkkailee kovasti ympäristöä ja punkee itseään ylös - nostaa jo itsensä suorien käsien varaan. Herkkähän tuo on - kovat, äkilliset äänet saa aikaan itkun, kuten myöskin vaipan- ja vaatteiden vaihto hyvin usein. Sylissä viihtyy, mutta onneksi nykyään myös hetken yksin leikkimatolla ja sitterissä. Se koliikkikeinu on ollut ihan pelastus alusta asti!

Ristiäiset meni kivasti, joskin isäntäväeltä juhlat meni hiukan ohi, kun täytyi huolehtia kahvipöydästä ja juomatarjoilusta. Pääasia, että vieraat viihtyivät! Pyry käyttäytyi kirkossa todella hyvin ja pappi piti hienon puheen nimistä ja meidän perheestä. :heart: Vieraita oli kolmisenkymmentä ja suurin osa viihtyi parvekkeella ja ulkoterassilla juhlien ajan. Illalla kutsuttiin vielä naapureita istumaan iltaa ja grillailemaan tuohon terassille. Meni myöhään, mutta onhan tässä jo totuttu vähiin uniin. :LOL: Meidän kahvitustarjoilut oli ihan perinteiset: 2 kinkkuvoileipäkakkua, 2 savukalakakkua (mies savusti kalan itse), 2 valkosuklaa-vadelmatäytekakkua, sitruuna-juustokakku (gluteeniton), tomaatti-mozzarellapasteijoita, gluteenittomia pasteijoita (anoppi toi, en tiedä mitä niissä oli), pikkuleipiä, sydänvaahtokarkkeja, lapsille jäätelökakkua, pullakranssi (lahja). Juomat: kahvi, tee, itse tehty alkoholiton sangria, mehu (lapsille), valkoviini. Iltamenu: peuran sisäfilee (isännän ampuma), marmorifilee, grillikasvikset, keitetyt siikli -perunat, fetajuustosalaatti ja juomina valkoviini, alkoholiton ja holillinen sangria, karpalolonkero, olut, ikisuosikit mansikkamargarita & mojito (valmistettuna terassin omassa baarissa). Eivät siis olleet mitkään ryyppäjäiset, vaikka lapset olivatkin jo nukkumassa. Meillä vaan on aina noita sortteja tarjolla.

Esikoisella tuo uhma pukkaa jo päälle. Tänään oli hyvä esimerkki. Uskaltauduin yksin noiden kahden kanssa HopLoppiin ja täytyy sanoa, että ei oo helppoo ryömiä niissä muoviputkissa vauva Manducassa esikoisen perässä. Hirveet raivarit sai esikoinen sitten kun oltiin lähdössä ja vielä autossa kotiportin kohdalla valitti: "Loppiin, Loppiin". Miehen avulla saatiin lapset sisään. En tiiä miten olisin yksin selvinnyt siitä! Onneks Pyry oli tosi tyytyväinen koko reissun, kiitos Manducan! Jotenki tuntuu, että kun toinen on hyvällä tuulella, niin toinen on huonolla. No, ei voi kaikkea saada!

Tulipahan juttua! :LOL:
 
Heip

Enpä oo taas paljoo ehtiny kirjottelee..
Aika itkuinen poitsu meillä.. :( iltasin varsinkin 4 tuntia kitisee.. ei kokoaikaa huuda kurkkusuorana mut aika paljon :( nyt on kakkaki hukassa.. ti viimeeksi kakkasi.. ennen on kakannut joka päivä.. nyt jotenkin vähän pahentunut tuo itkeminen, kun itkee melkeinpä aina hereillä ollessaan :/ kolikkikeinuun onneks aika hyvin rauhottuu :) se on meijänkin pelastus.. viimeyönäkin nukkui siinä 5h putkeen.. ei ollut kokaikaa päällä, mutta sen aikaa, että nukahti :) en meinannut mihinkään muuhun saada rauhottumaan.. ja mies ei tietenkään yhtään jaksa.. mietti jo hotelliin yöksi menemistä, vaikka poitsu yöllä ihan suht hyvin nukkuu.. mut sillä on aika lyhyt tuo pinna.. ei se tuota miun esikkoakaan kamalan hyvin jaksa, kun sillä on uhma päällä... mut kai tää tästä kohta helpottaa :) tulis vaan se kakka tänään viimeistään.. en tiedä vaikuttiko se sitten, ku ti hän joi korviketta enemmän kun yleensä, kun oli hoidossa kun olin parturissa.. voiko se kovettaa mahaa ?

mekin päästäis la vähän rentoutuu, ku mummo ottais lapset yöksi, mut en oikeen tiiä, raaskinko vauvaa vielä yöksi antaa vielä kun on nii itkunen iltaisin, vaikka ukkeli hermon meinaa menettääkkin itkemiseen.. vaikee päättää.. pitäis koittaa pumpata maitoa, et ei tarviis nii paljoo korviketta hänen juoda..esikko kyllä voi mennä :) helpottaahan se jo, kun yks on yötä :)

 
Tätäkö tää äitinä olo on?Ensin kieli pitkällää ootat vapaa iltaa ja sit kun pitäis alkaa jotain tekee sen eteen et sen vapaan saa, yrität vetkuttaa ja hidastella ettei ihan vielä tarttis toista luovuttaa mummolle? :D Meillä jo mummo soitti et älä nyt iltaan jätä sitä tuomista et ehdit itekki tekee jotain ja mä en millää saa aikaseks pojan tavaroita ees kasata vaikka aamulla taas aattelin et ihanaa, vapaata kun huuto alko.. :snotty:

Rehellisesti, mulla on nyt jo morkkis et poika on mummolaan menossa, vaikka tiedän et tää on kohtuu harvinaista herkkua ja nyt pitää tarttua tilaisuuteen.
 
Tuosta vauvan yökyläilystä... Meillähän kävi esikoisen kohdalla niin, että mies oli järjestänyt mulle ylläripäivän esikon ollessa ihan pieni vauva. Ollessani spa-hoidoissa 4 tuntia, mies oli vienyt vauvan anopille hoitoon. Koko päivä oli mulle ylläri, joten en tiennyt sen jatkuvan yön yli. Mies ei vain tajunnut, että ei äiti voi olla niin kauaa vauvasta erossa. Pumppaamisesta vielä selvisi, mutta ikävä oli aivan järkyttävä. Lypsäminen ja pumppaaminen oli kuitenkin pitkin päivää ja iltaa sen verran raskasta, että välit kasvoivat jopa 4 tuntisiksi. Tämän rentoutus-vuorokauden seurauksena imetys tökki todella pitkän aikaa ja syyllisyys niin pienen vauvan hoitoon laittamisesta vaivaa YHÄ. En kuitenkaan miestä syytä, halusi vain minun parastani, eikä tajunnut tuota hoitoonlaittamisjuttua. Traumat mulle kuitenkin jäi (vauvalle tuskin mitään aiheutti) ja kuopuksen kohdalla olen jo viisaampi! Miettikää siis ERITTÄIN tarkkaan tuota hoitoon yöksi viemistä, että kestättekö sen sitten henkisesti ja mitä seurauksia sillä mahdollisesti on. En nyt tuomitse ketään, halusin vain varoittaa, kun tuota omaa kokemusta löytyy.

Kaikesta huolimatta, mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Vauvan yökyläilystä: Meillä esikoinen oli reilu puolivuotias kun oli ekaa kertaa yöhoidossa mummulla. Sitä aikasemmin en ollut valmis oleen yötä erossa hänestä ja silloinkin itku tuli kun lähdin sieltä pois. Mutta mitään syyllisyyttä en tuntenut, olinhan itse saanut päättää, koska olen valmis olemaan yön erossa vauvasta. Elsiähän oli viime viikonloppuna mun äiti hoitamassa meillä kotona, kun oltiin häissä ja ihan hyvin pystyin rentoutumaan vaikka välillä mietinkin miten täällä pärjätään. Ja hyvin oli pärjätty. Tyytyväinen, hymyilevä vauva oli äitiä vastassa aamulla :heart: Minä jätin vauvan sänkyyn oman pesemättömän paitani, ajatuksena että ainakin äidin tuoksu on vauvan lähellä. Ehkäpä Mussupussun kokemuksen tekee niin traumaattiseksi se, että ero vauvasta tuli yllätyksenä etkä voinut siihen valmistautua henkisesti.
Mutta jokatapauksessa: Hauskaa iltaa Maira sulle ja miehellesi, jos nyt maltat pojan viedä hoitoon =)

minttu ja Elsi :heart:
 
Joo mä vähän kans luulen et jos jollekulle tästä traumoja jää niin se olen minä, jätkähän oli naama virneessä heti kun kuuli meidän äidin äänen, et sen puoleen ei oo mitään ongelmaa, se on se oma henkinen vointi mikä tässä tosissaa voi kolauksen saada jos saa. Noh, oli niin tai näin, meidän huushollissa vallitsee omituinen hiljaisuus tällä hetkellä joten kai mä alan siivoomaan..
 
Milkei: :hug: Jaksuja sinne, meillä alkoi jo helpottaa, ehkä teilläkin tissitakiaisen kanssa kohta. Vessaan en sentäs pojan kanssa mennyt tissi suussa :LOL: sitterissä kyllä on joskus vieläkin mukana. Virkkaamisesta vauvan kanssa.. meillä tuo viihtyy hyvin imetystyynyn päällä sylissä ja jos vielä vähän hytkyttää jalkoja viihtyy oikein hyvin. Siinä sitten alkuaikoina luin parikin kirjaa ja olisin voinut myös kutoa, jos olisin halunnut. Viihtyisiköhän teidänkin poitsu? Ettei pöllösten tuotanto vallan tyrehtyisi.
Tuosta pulauttelusta.. olin esikoisen kanssa ihan paniikissa, pulautteli todella paljon ja lopulta pidin jopa pulautuspäiväkirjaa neuvolan pyynnöstä (lähinnä siis oman mielenrauhan kannalta, terkka ei ollut niinkään huolissaan). Luin kauhulla kaikki refluksijutut netistä. Ei ollut refluksia ja pulauttelu väheni selvästi neljän kuukauden ikään mennessä ja ihan siis tissimaidolla mentiin silloinkin. Liiveistä; olen edelleenkin tyytyväinen, äsken tuli jopa kokeiltua nopea puistoimetys ja toimivat tavallisen t-paidankin kanssa hyvin. (Jostain syystä aina tulee tissin tarve kun ei ole imetyspaitaa päällä ).

Noista yökyläilyistä.. Esikoinen oli vajaa kaksi kun oli ekaa kertaa oikeasti yökylässä mummilla. Olihan sitä kaikenmoista menoa ja käytiinkin niissä, mutta mentiin yöksi kotiin. Tai jos oli omaa menoa niin sitten mies hoiti. Siitä tosin sain aina välillä kummastuneita katseita, tyyliin miten uskalsit pienen vauvan jättää.. omalle isälleen, muutamaksi tunniksi? Kaipa tuo osaa poikaansa hoitaa aivan kuten äitikin. Riittää kun tisumaitoa on ja pulloa osaa syödä. Jokainen tavallaan ja lapsen mukaan. Tämä on sellainen tissimaakari, ettei varmaan edes onnistuisi ilman huutoa yökyläily. Tissimaitoa kannattaa muuten pumppailla aina välillä pakkaseen, niin ei sitten tule paniikkia kun on joku meno. Niin ainakin meillä toimii hyvin.

Nautihan illasta Maira, hyvin Juha pärjää! Oikeasti vauvakin voi hyvin, jos äiti saa rentoutua!
 
Ei ollut siis mitenkään Mairalle kohdistettu tuo mun pohdiskelu! Mairahan ei edes imetä, joka mulle oli se suurin murheen kryyni vauvan hoidossaolon jälkeen, kun se ei sitten jatkunutkaan yhtä hyvin ja jouduttiin antamaan lisämaitoa todella pitkään. Täällä on moni puhunut tuosta vauvan hoitoon laittamisesta, niin siksi kerroin oman kokemukseni esikoisen kanssa. Kyllä sitä ehtii sitten viihteellä ravata, kun lapset ovat isompia, siis jos jaksaa/haluaa sellaista. Äidin hyvinvointi on myös tärkeää, se on totta! Minttu on varmaan oikeassa siinä, että se oli mun kohdalla se yllätystekijä, minkä takia pasmat meni sekaisin ja syyllisyys kalvaa. Miten voi vieläkin, vaikka siitä on jo 1,5 vuotta...? No, en enää tästä jauha, vaikka ihan kivasti herätti keskustelua ja muiden kokemuksia on kiva lukea.

Maira: imuri veks ja nauti siitä hiljaisuudesta! Oot vaan ja juot rauhassa kupin kahvia ja luet lehteä. =) Elämä on ihanaa!
 
yökyläilystä: Meillä vauva oli maantai-tiistai välisen yön mummilassa. Tuli vauvan kummisetä ja täti käymää ja he innostuivat ottamaan, nii itelläkin rupesi menojalka vipattamaan ja suu napsaamaan. Mies sitten soitti äidilleen, ja mielellään hän otti vauvan hoitoon. Oli se kyllä hankala viedä lapsi sinne, itse tippalinsissä sinne jätin. Vaikka tiedän, että hän jos kuka osaa hoitaa vauvaa, itse hän on ollut töissä vauvalassa ja kolme hienoa lasa kasvattanut. Noh sainpahan vapaa illan ja sen jälkeen itsellä ollut ihana olo :p Piristi kummasti ja helpotti vauva arkea.
Seuraavan kerran sovittiin, että mies hoitaa lasta kun äiti lähtee humputtelemaan vanhojen kavereiden kanssa. Meillähän menee sillee, ettei miulla paljon maitoa tule niin monta kertaa vuorokaudessa pitää antaa tuttelia lisäksi niin se yö meni pelkällä tuttelin voimalla.
Joten rohkeasti vaan lapsi hoitoon, se auttaa henkisesti itseä jaksamaan vauva-arkea kun hetken aikaa saa omaa aikaa :)

Uih, tänää oli ihanaa. Kun vauva ensimmäisen kerran nousi kyynenvarsien varaan mahallaan ollessaan ja tuijotteli ihmeissään maailmaa, kyllä siinä tippalinssiin äitillä tuli :) Meillä vauva pyörähtelee selältä ensin toiselle kyljelle ja sitten toiselle kyljelle mutta ei vielä mahalleen asti. Ja kova on yritys selältä kierähtää mahalle ja pienellä avustuksella tämä onnistuukin. Hui kauhea kuinka pieni kasvaa kovaa vauhtia :)

Tänään kävi hauskasti, kun otin videon pätkää vauvasta kun hän tykkää jutella :p (ihmeellistä huutoa, mutta ei ole mikää hätä kaipaa ihmistä juttelemaan lähelleen) katsoin sitten videon niin vauva oli ihan ihmeissään ja rupesi uudestaan juttelemaan, varmaan yritti keskustella ns. toisen vauvan kanssa, eikä ymmärtänyt että sehän on hän itse. :D

Olen todella iloinen, että vauva viihtyy suht. hyvin itsekseen sohvalla tai lattialla. Ja leikkimatto ja sitteri ovat hyvä homma, voi olla jopa tunnin kaksi itsekseen siinä. Välillä pitää käydä juttelemassa vauvalle mutta viihtyy todella hyvin siinä. Ja kauheasti vauva on kiinnostunut ihmiskasvoista.

mutta nyt nukuttamaan vauvaa, jotta saisi itselleen hieman aikaa :)
Jaksamisi tänne päin :heart:

-Anna ja Linda sunnuntaina 2kk :)
 
ai nii unohdin kirjoittaa siitä, että täällä ei enää tutti maistu. Aluksi neiti tykkäsi tuttia imeä, mutt nykysyin ei siis millään. Enemmin oma nyrkki tai sormi menee suuhun. Onkos muilla samantyyppistä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja milkei:
Sitten itse saa kamalalla kiireellä hoitaa omat asiat. Ja ne "omat asiat" on yleensä siivoamista tai jotain muuta huushollin ylläpitämiseen liittyvää, ei siis omaa aikaa. Valivali.
Just valitin miehelle ihan samasta asiasta! No tänään sain sentään nukkua. Mies otti pojan aamulla ja jätti minut nukkumaan. Teki hyvää.

Oltiin eilen taas ystävien kanssa puistossa ja ulkoilemassa. Illalla poitsu sai taas aktiivipäivän jälkeisen kohtauksen. Huusi vaan ja ei mikään kelvannut. Rinnallakin vaan huusi, osaksi ruokailuväline suussa
:D Luulen ettei ollut päivän aikana osannut syödä tarpeeksi ja aloittaa normia iltatankkausta ajoissa, kun vaunuissa oli niin kiva nukkua, läheisyyttäkin taisi kaivata. Lopulta miehen piti ensin hyssyttää hiljaiseksi, kun minun sylissä vaan hamusi ruokaa - mutta siitä ruokailusta ei kuitenkaan tullut mitään. Huh.
Nyt sitten mietin uskalletaanko sittenkään lähteä myöhemmin parin kaveripariskunnan kanssa mökkeilemään, jos silloinkin menee ns.omat rytmit sekaisin ja poika on JOka ilta yhtä levoton :/

Pakkasin juuri lähes kaikki koon 56 vaatteet pois, poika on ihan yhtäkkiä venähtänyt hirveästi pituutta. Nyt sitten kokoa 62, jotkut niistäkin bodeista näyttävät hieman "lyhyiltä:) Jännä nähdä mittoja ens viikon neuvolassa.

Miumiu & poika 9vkoa 3pvää
 
Miumiu83, täällä kans välillä ihan samanlaista pojan kanssa. Tosi helposti, kun vähäkin erilainen päivä, ilta hysteeristä, itkee kamalasti ja ei suostu syömään, ennen kuin on saatu rauhoittumaan. Minä olen ajatellut, että jos on nukkunut vaunuissa, kantoliinassa, turvakaukalossa tms. uni on ollut jotenkin pinnallista ja on vaan yliväsynyt. Mutta voihan se olla ihan nälkääkin. Meillä ei tuota iltatankkausta olla kyllä koskaan harrastettu, imetyksessä on oltava väliä vähintään 2 tuntia, muuten vetää herneet nenäänsä!

Ostin tänään apteekista pojalle kuplastoppia. Disflatyl pullo alkaa olla käytetty. Mutta mitäs mitäs, miten se on niin paksua, että tulee yhtenä pötkönä pullosta, vaikka ravistelin pullon???Muilla samaa?Miten siitä voi mitään tippoja annostella?Onkohan tuo joku viallinen pullo, ja vielä kun menin ja nakkasin kuitin roskiin.Harmitus ärrin purrin.

Noh, siinäpä päivän tärkeimmät. Poika päikkäreillä, illaksi lähden vaunulenkille. Olen nyt käyny parina iltana melkein pari tuntia kävelemässä, uutta rutiinia luomassa ennen yöunia. Nyt taas poika viihtyy suht. hyvin vaunuissa, vaikkei nukkuiskaan. Ehkä siksi, että alkaa lelut kiinnostaa ja katselee niitä.
Pohtijatar ja poika 9vk 2 pv.
 
Tervehdys kaikille taas pitkästä aikaa. Ei ole kauheasti ehtinyt/jaksanut/viitsinyt kirjotella. Lueskellut olen silloin tällöin imetyksen lomassa.

Imetyksestä. Poika siis syntyi hätäsektiolla ja vietti ensimmäisen viikon lasten tehostetulla osastolla. Sitten minulle vielä iski kohtutulehdus, joten olin vahvoilla antibiooteilla 10 päivää. Imettää ehdin muutaman päivän ennen tuota kuuria, ja kuurin aikana pumppasin maidon viemäriin (pojun maha ei kestänyt lääkkeitä ). Siinä olikin jo monta syytä, ettei maidon tuotanto ole lähtenyt kunnolla käyntiin.

Maidon määrä ei ole missään vaiheessa riittänyt, eikä vieläkään kaikesta yrityksestä huolimatta riitä. Nania siis annetaan lisäksi, ja paljon. Silti en luovuta. Tavoitteena saada maidon tuotantoa lisättyä pikkuhiljaa vastaamaan kysyntää. Tällä hetkellä menee imetyksen lisäksi vielä 100-150 ml nania joka syötöllä. Toki saa pikkuinen ne vasta-aineet ym. tuosta pienestäkin maitomäärästä, joka minulta tulee. Ei siis hätää.

Kasvamisesta. Täällä poika kasvaa hyvin. 12 päivää vanhana neuvolassa paino oli jo 4800 g (syntymäpaino 4290 g) ja pituus 55,5 cm (syntyessä 53 cm). 3 viikkoa ja 5 päivää vanhana paino 5540 g ja pituus 58,2 cm. =)

Nukkumisesta. Täällä on alusta asti nukuttu 3-5 tunnin unia vuorokauden ajasta riippumatta. Joskus ollaan välissä hereillä tunti ja joskus 7 tuntia. Yleensä kuitenkin 2-3 tuntia.

Poika on ottanut katsekontaktia jo päivän vanhasta asti ja nostanut päätä ylös masullaan maatessa viikon vanhasta asti. Nyt on alkanut ihan aitoja hymyjä tulemaan. Kyllä vaan on ihana tunne, kun pikkuinen hymyilee ikenet loistaen. =)

Nimiäiset oli viikko sitten, ja poika nukkui koko juhlien ajan. Loppusiivousta tehdessä hän sitten heräsi ja ilmoitti, että on nälkä. Välttyipä äiti siis siivoamiselta. :whistle:

Tulipa taas omaa (ja pojan) napaa. :ashamed:

Masuasukki (pitäisi kai vaihtaa nikkiä ) + poika 4 viikkoa ja 2 päivää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pohtijatar:
Ostin tänään apteekista pojalle kuplastoppia. Disflatyl pullo alkaa olla käytetty. Mutta mitäs mitäs, miten se on niin paksua, että tulee yhtenä pötkönä pullosta, vaikka ravistelin pullon???Muilla samaa?Miten siitä voi mitään tippoja annostella?Onkohan tuo joku viallinen pullo, ja vielä kun menin ja nakkasin kuitin roskiin.Harmitus ärrin purrin.


Itse ihmettelin samaa asiaa täällä. Sen kuuluu olla sellaista. Joku väitti että siitä olisi jopa helpompi annostella kun on jäykkää, ei mun mielestä vaan. Jos siitä annostelis sen 10 tippaa niin kyl päivässä parissa olis pullo tyhjä! Ite oon alkanu tekee niin et puristan siitä sellasen 1cm pituisen pötkön, se saa luvan olla sen 10 tippaa :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja pohtijatar:
Miumiu83, täällä kans välillä ihan samanlaista pojan kanssa. Tosi helposti, kun vähäkin erilainen päivä, ilta hysteeristä, itkee kamalasti ja ei suostu syömään, ennen kuin on saatu rauhoittumaan. Minä olen ajatellut, että jos on nukkunut vaunuissa, kantoliinassa, turvakaukalossa tms. uni on ollut jotenkin pinnallista ja on vaan yliväsynyt.
Tuo on varmasti ihan totta!

Hankin minäkin sitten Kuplastoppia, kun Cuplaton oli jo vähissä. Mutta Kuplastop ei sopinutkaan meille. Hirveät kitinät, jotka loppui kun lääkkeen lopetti.

Meillä on nyt ehdottomasti jotain ongelmia ruokailujen kanssa, eilen oli tappokuuma päivä ja pikkuinen ei iltasella suostunut syömään oikein mitään. Ei rinta kelvannut, eikä pullo. Lopulta sitten saatiin hyvä satsi korviketta syötettyä.
Onneksi alkuviikosta on neuvola.
 
Miumiu83: Meillä mielestäni kanssa alussa aiheutti lisäkitinöitä tuo kuplastop, mutta sitten koin sen auttavan. Enää ei pahemmin tarvita. Joskus aamuisin (kuten tänään) on kauheat kitinät ja silloin annan.

En tiedä vauvoista, mutta joillakin isommilla lapsilla kuumuus aiheuttaa syömättömyyttä, voisikohan olla teidän vauvalla sitä. Eihän tällainen helle ole normaalia Suomessa ja tätä on nyt jatkunut ikuisuuden, huh B)

On tuolla kyllä kuuma ja kostea ilma. Mies vei onneksi esikoisen uimalaan ja mun ei tarvitse lähteä vauvaa viemään tuonne. Esikoinen kun hyppii seinille, jos sitä ei vie pihalle tai johonkin toimintaan. Onkohan niissä HopLopeissa ilmastointi? Meillä olis yks tossa vieressä, mutta en ole vielä arvannut tuota viedä. Jos on ilmastointi, niin sittenhän sitä voisi harkita. (tai siis tietysti on ilmastointi, mutta tarpeeksi viileää ). En ymmärrä mistä noilla parivuotiailla riittää energiaa oli helle tai ei.
 
Jane: Hienoa, että tulehduksesi parani ja sait imetyksen taas sujumaan!

Mammaliinilla ristiäiset tänään - toivottavasti mukavat sellaiset =)

Anzzu: Kyllä korvike kovettaa eli korvikelasten kakka tulee harvemmin - tämä ihan neuvolasta saatu tieto.

Tajusin just, et meidän esikko (3,5v) ei ole vieläkään ollut missään yö-kylässä. Mutta jokainen äiti tekee sen mukaan, miten löytyy hyvä hoitaja ja itse kokee tarpeelliseksi. Ja kyllä esikko on isänsä kanssa ollut - hän oli reilu 1,5-vuotias, kun kävin tyttöporukalla Pariisissa pitkän viikonlopun juhlimassa kolmekymppisiä :saint:

Miumiu: : Jaksamista syömistaistoon ja toivottavasti helpottaa pian :hug: Meilläkin pakattu 56-koko pois ja käytössä 60/62-kokoiset, joista osa on vain just ja just sopivia.

Masuasukki: Jaksamista imetykseen - toivottavasti alkaa sujua :hug:

Meillä pari yötä sitten Hamuliini nukkui kapaloituna klo 18-04 heräämättä edes syömään :eek: Mutta seuraavana päivänä tuntui, että yritin nukuttaa häntä koko päivän eli 14 tuntia. Otti toki minitirsoja päivän mittaan, mutta ei yhtään pidempää päiväunijaksoa ja tirsojen väliajat tapansa mukaan itkuinen :headwall: . Nyt on onneksi taas rytmi palannut ennalleen =)

Mitäs vauvelit on saaneet ristiäis/nimiäispäivälahjoikseen? Meillä Hamuliini sai valokuva-albumin kaiverruksineen, vaatteita, kudotun peiton vaunuihin, kaksi soittorasiaa (kova ja pehmeä ), kastehelmet, rahaa, helistimen, kylpypyyhkeen, pesuainetta ja sinkkivoidetta sekä puisen pituusmitan, johon saa valokuvia. Vielä on tulossa kummilusikka jälkijunassa kaiverruksineen.
 
Unna12 No sanos muuta, kuuma on! Onneksi täällä päin pitäis huomenna helpottaa. Tähän asti poika ei ole kuumasta oireillut, mutta ehkä liika on liikaa. Meillä tuli Kuplastopista ummetus, kakka ei liikkunut mihinkään ja olo oli selvästi tosi kurja.

Lenniina Huomasin eilen myöhemmin että kappas pojallahan on 68 koon body päällä :D
Vaikka ei kai noita kokoja voi sokeasti tuijottaa, vaihtelee niin paljon merkeittäin.
On tosiaan kiva jos välillä nukuttaa yöllä tosi hyvin, mutta vähän pelottaa miten käy seuraavan päivän unien.
 
Lukemassa käyn päivittäin,muttei meinaa ehtiä tai jaksaa kirjoitella :whistle:

Meillä käytössä 62-68cm vaatteet :heart:

Kaikki kolme lasta ovat sairastaneet torstaista asti nuhaa,yskää ja kuumetta,kukin vuorollaan,pikkumies käytettiin lääkärissäkin tänään :ashamed:

Yöt mennään kahdella syötöllä,joskus yhdellä :heart: Edelleen rintamaito riittää.

Päivisin välillä nukutaan hyvin ja välillä vain puolen tunnin torkkuja :whistle:

Kovasti poika jokeltaa ja koettaa kääntyä mahalta selälleen,sängyssä oli kääntynyt yksi aamu masulleen ;)

Rapu ja T 2,5kk :heart:
 
Meillä oli tänään ristiäiset ja Pikkumies sai nimekseen Joel Toivo Juhani. :heart:

Lahjoiksi tuli: valokuvakehys kaiverruksella, lusikka, puinen soittorasiakuva-boxi ja rahaa.

masuasukki2010: Ihana kuva! :heart:

Papuneiti ja Joel 7vko 3pv
 

Yhteistyössä