~Kesäkuun kullannuput 2010~

Niin tuosta lempilelusta: meillä se on edelleen se Fisher-Pricen jumppalelu, sen parissa menee yllättävän hyvin aika, mutta mm kirjat on kans kivoja, Akkaria yhä "luetaan" kovaäänisesti:heart:.

Käytiin tänään 4kk lääkärineuvola (3vrk vajaa 4kk, kun ens viikolla syyslomaillaan muualla), kaikki hienosti. Th tuumas että oletpa taas venyny ja itsekin olis luullu et pituutta olis tullut suhteessa enemmän -mut joko viimeks oli reilu mitta tai nyt kutistusmitta, kun vain 1cm lisää saatiin eli mitat nyt 70cm ja 9.7kg, paino olis siis suhteessa vähän noussut, pituudessa kai vähitellen tasaannutaan edes himpun lähemmäks odotettuja lukuja.

Vaatteista 68 alkaa käydä pieneks - siis hihat ja lahkeet lähinnä, ei niinkään leveys. Kävinkin neuvolan jälkeen hakemassa Lindexin nettikauppapaketin -ihania vaatteita ja noita 80cm bodyjä, joita kahden isomman lapsen kohdalla viel ihmettelin, ettei kai kukaan enää käveleväl lapsella pidä noita kovin kätevinä - näin se siperia opettaa:D.
 
Ja juuri kun eilen pääsin sanomasta, nuoriherra oppi kääntyy myös mahaltaan takaisin selälleen ja nyt myös viihtyy mahalteen jonkun aikaa ja hakee konttausasentoa, toivottavasti ei ihan hetkeen sitä hokasis... :D Kamala kiire tuntuu tyypillä olevan oppia uutta, ei oo ihme että yöt on levottomia...
Viime yönä tosin pystyy jo äitin hyppäyskerrat laskee yhden käden sormilla, joten kuka tietää, ehkä tää tästä helpottuu! :)
 
Heippa!

Piiiitkään aikaan en olekaan kirjoitellut, minäkään, vaikka lukemassa olen käynytkin välillä.
Tytön kanssa meillä sujuu kaikki hienosti, mutta äiti on vaan saanut uusia vaivoja ja on siksi
hyvin väsynyt. Vauva nukkuu normaalisti puolesta yöstä 4-5 ja syö vähän, sitten nukutaan kasiin tai ysiin asti. Välillä nukkuu pitkät yöunet ihan 7-8 asti. Joka tapuksessa sitten vielä nukutaan viekukkain välillä tisuttaen johonkin 11 asti. Ihana rytmi, vaikka sais mun puolesta se eka syöminen olla vasta 7-8 eikä yöllä ollenkaan kun olen alkanut jotenkin pelätä yötä ja pimeää enkä haluaisi peiton alta nousta… Menetettiin mun viimeinen mummu taannoin ja on sen jälkeen ollut kuolemanpelko ja kaikki muut kauheat pelot ja paniikit läsnä… Mut kai tämä tästä. Vauva ei siis valvota, ja siitä oon onnellinen! Mutta nyt mulla epäillään nivelreumaa ja fibromyalgiaa eli pehmytkudosreumaa kun on sormista ja päkiöistä nivelet hellänä ja kovasti leposärkyä. Oon menossa ultrattavaks ja reumalääkärille odotan pääsyä. Vetää niin väsyneeks kun kaikki yöt on uni rikkonaista kun kaikki paikat sattuu, ja toi fibromyalgia kun on hermosärkyä niin mitkään normitabut ei auta. Triptyyliä, jota siihen määrätään, en ole vielä uskaltanut ottaa vaikka lääkärin mukaan ei imetykseen vaikuta. Kellään kokemusta? Tuntuu myös pahalta kun kädet on niin kipeät, ettei pysty pitkiä aikoja pitämään tyttöä sylissä ja kaikki nostamiset ja kaukalon kantamiset, pukeminen yms on tuskallista. Niin ja mullahan oli alla vielä molemmissa käsissä rannekanavaoireyhtymä. L Niin ja ne loppuraskaudesta vaivanneet liitoskivut on tulleet takas… Synnytyksen jälkeen on tasaisesti paikat paukkuneet, mutta nyt on tulleet välillä kivutkin. Kiva. No, se mikä ei tapa… Ja kantoliinat on nyt kovassa käytössä ja uusia oon tilannut!

Tänään oli 4kk neuvola, vaikka vielä on 4 päivää vaille, ja mitat oli 6765g ja 63cm (6195g ja 60cm). Painoa suhteessa pituuteen tullut vähemmän, mut viimekshän se oli toisin päin. Meillä muuten käännytään vatsalta selälle mutta ei toisinpäin. Kellään muilla alkanut kääntyileminen näin päin? Peppu myöskin nousee selällään ollessa, vetää kaukalossakin ilman vöitä selän ihan kaarelle. Vatsallaan menee välillä konttausasentoon ja vetää peitosta tms millä onkin kaksin käsin, toistaiseksi on liikkunut peitto eikä vauva. Ja Nyt lauantaina juhlitaan 1/3 vuotta ensimmäisillä sosemaistiaisilla ja iltavellillä. Pelkällä tissulla kun on tyttö ollut ja oon välillä miettinyt jääkö nälkäiseks illalla kun nukahtaa tisulle.

Mitäs muuta… Meilläkin tyttö yrittää sylissä koko ajan istumaan. Jalkoja jännittää aina kun ne vaan johonkin osuu, välillä ei meinaa saada sitteriin tai kaukaloon kun yrittää siitä reunalta jaloilla ponkaista johonkin. Kova kiire tuntuis olemaan liikkeelle. Kova on juttelemaan myös. Viimeisin hitti oli kun keksi millainen ääni tulee kun vetää ilmaa sisäänpäin, eli sellainen ”hinku”ääni ja nyt on alettu ”kuiskailla” elikkä ei varsinaisia äänteitä vaan hengittää kovaäänisesti ulospäin ja tykkää siitä äänestä… En tiedä ymmärtääkö noista mun selityksistä mitään? Mut en osaa paremminkaan kuvailla… J

Refluksin kanssa pärjätään edelleen Gavisconilla, oireita on yhä mutta lääkkeellä pysyy kurissa. oksennettu ei meillä ole tosiaan kuin kaiken kaikkiaan KOLME kertaa, ihmettelen. Pienemmätkin pulautukset on laskettavis yhden käden sormilla. Nii ja tuttia ei edelleenkään huoli, omat nyrkit on kyllä koko aika suussa.

Seksi ei mua kiinnosta henkisesti oikein yhtään, mutta fyysisesti tuntuu olevan hormonit hyrrällään eikä ole mitään kuivuusongelmaa tms… Keho viestii, että tarttis saada, mutta mieli ei oo samoilla linjoilla. Yritä siinä sitten jotakin. :/ Mites teillä?

Yritän palailla ens kerralla hiukan aiemmin… Asiaa tuntui tällä kertaa olevan niin pirusti. :O
Jaksamista ja kaikkea ihanaa syksyynne, äidit ja vauvelit!!!! <3

Shawne & pikku mamie melkein 4kk
 
Shawne, pidän peukkuja, että omalla kohdallasi olisi kaikki parhain päin. Toki se on aina positiivista, että oireuden syy selviää, mutta se ei ole positiivista, jos oireiden syy on kovinkin ikävä juttu. Meillä on myöskin kääntyily alkanut niin päin, että Valo osaa kääntyä mahalta selälleen, mutta ei toisin päin. Tosin sekin vielä on huteraa, kun hän välillä muistaa käden paikan väärin ja tunkee kättä sillai, että ei sitten pääsekään ympäri.

Toivotaan, että Mairalla yöt alkais sujuu rauhaisammin. Meillä oli viime yö aika rauhaton. Vauva heräsi monta kertaa itkemään, mutta rauhoittui onneksi heti tuttiin lähes joka kerta.

Hyppyytättekö te miten teidän vauvoja? Valo tykkää, kun häntä pitää polven päällä ja hyppyyttää siinä. Mies vaan tänään arveli, että saakohan 5 kuukautiselle (keskoselle) vielä tehdä niin, jos se on pahasta selälle. Minä hyppyytän häntä ihan kunnolleen, sillee että Valo heiluu ja nauraa ihan kunnolleen, mies heiluttaa vähän rauhallisemmin ja siksi epäilikin, että olis pahasta niin kova hyppyyttäminen.
 
Saagatar: Viisaita sanoja tarkoituksesta ja merkityksestä. Ja onhan niissä ero! Ei suinkaan mitään pilkun viilaamista. Mä vaan ahdistun raskaus- ja imetysaikoina kaikesta maailman pahuudesta ja vääryydestä, niin yritän jotenkin suojella itseäni, enkä katso edes kovin ahdistavia leffoja... Kun kuulen ikäviä juttuja, ne jäävät pitkäksi aikaa surettamaan ja tulevat uniin. Aiheuttavat unettomuutta. Ehkä sitten kun hormoonitasapaino taas normaali, kestän paremmin ikäviä juttuja.

Shawnen vauvalla hassusti melkein samat mitat kuin meidän Pyryllä. :) Jaksuja vaivojesi kanssa!

Maira: Kiitti riisipuuromuistutuksesta! Sitähän me esikoisellekin annettiin. Muut puurot keitettiin (ja keitetään edelleen) itse, enkä ole koskaan joutunut mitään kauraryynejä tehosekoittimella hienontamaan. Tyttö oli vauvana niin helppo noiden ruokien kanssa - kaikki uppos! Jotenkin nuo puurojauheet epäilyttää... Onkohan niissä lisättyä sokeria tai muita aineita? Täytyy perehtyä asiaan! Tänään kuitenkin ostin sitä Muksun riisipuurojauhetta ja sitä sit Pyrylle annettiin. Levoton iltahan siitä syntyi ja kamalat paukut. Nukahti kuitenkin vihdoin ja varpaat ja sormet ristissä äiti ja isi ja sisko täällä toivovat pidempiä yöunia. On meinaan Pyrtsillä niin kimee ja äänekäs nälkä-huuto, että siinä kyllä herää koko talo... Toivon Maira teillekin rauhallisempia öitä, meinaan kyllä se väsymys syö naista! Huhhuh!

Kääntymisestä: Esikoinen kääntyi myös (kuten Pyrykin) ensin mahalta selälleen ja vasta myöhemmin selältään masulleen. Kumpikaan ei oo oikein koskaan selällään viihtynyt. Nukkuvatkin kyljellään. Esikoisesta tuli ainakin ihan normaali...

Hyppyyttämisestä: Esikoinen oli niin hurja tapaus, että ihan huolella sai vauvaakin pompuuttaa. Luulisin, että vauva ilmoittaa, jos olo on epämukava tai jos meno käy liian hurjaksi? Pyry taas tykkää, kun pyörittää sylissä välillä pääalaspäin tai kun roikuttaa jaloista. Hellästi oon sitä tehnyt ja aina on hurjan hauskaa vauvalla.

Ajattelin EHKÄ uskaltaa huomenna YKSIN noiden kahden kanssa uimaan. Saa nähdä... No muskari on ainakin aamulla ja siitä molemmat tykkää hirmuisesti!

Mulla on nyt aika rankka valinta edessä ton imetyksen kanssa, kun pitäis aloittaa lääkekuuri, jonka aikana ei voi imettää. Asiasta on keskusteltu lääkärin kanssa ja nyt näyttäis siltä, ettei muuta vaihtoehtoa ole, kuin imetyksen lopettaminen. :'( Se on mulle tosi kova pala. Yritän nyt sinnitellä imettäen ainakin kunnes Pyry on 6 kk, eli noin kuukauden.

Aaargh, kello on taas miljoona! Täytyy vielä tutustua mun uuteen kännykkään ennen nukkumaan menoa... Ostin tänään sen HTC:n Desiren. Öitä!
 
|O:kieh: argh, nukuin viimeyönä yhteensä varmaan 3h! Meilläkin on alkaneet yölevottomuudet, vähän niinkun Maira kuvaili. Hammas siellä tuntuu terävänä ja kuultaa ikenen läpi, mutta jotenkin musta tuntuu että tää ei nyt johtuis siitä. Ja kun suppokaan ei auttanut yhtään.
Tyyppi vaan on Niin levoton, oli kyllä eilen ihan hyperaktiivinen kun tultiin vauvaryhmiksestä, tais olla kivaa. Yöt sitten sätkii ja ähkii, niin ettei viihdy omassa sängyssä ja jos pidän vieressä, niin en varmasti saa unta. Ja haluaa tietysti syödä kun herää.
Vaihtoehdot taitaa olla hammas, uuden oppimisesta ja näkemisestä johtuva levottomuus tai nälkä. Harkitsen nyt minäkin vähän sitä puuroa..
 
Ggrrrrr!!! Hormonihirviö iski Tuusulalaiselle työmaalle eilen aamulla. Vetivät prkl agregaatin käyntiin ja aloittivat hommat 5:50:mad:. Sama työmaa jossa kävin jo kesällä mainitsemassa, että ennen klo 7 ei saa aloittaa metelöintiä ja se pitää lopettaa klo 22 mennessä. Tällä kertaa urakoitsijan edustaja oli ihan rauhallinen ja hyvin empaattinen ja antoi rakennuttajan numeron. Soitin sille (toivon, että äijä oli nukkumassa) ja mainitsin agregaatin aiheuttamasta metelistä ja että lakikin kieltää metelöinnin ennen klo 7. Vastaukseksi sain, että vika on Fortumin, kun eivät ole toimittaneet heille sähköä. Miten voi olla Fortumin vika, että hommat aloitetaan ennen klo 6 aamulla!?! Noh, puhelu meni huutamiseksi ja ukko totesi, että sanokoon laki mitä sanoo, eli ei paljon kiinnostanut. Seuraava puhelu olikin sitten ilmoitus poliisille kotirauhan häirinnästä.

Taistelu rakennuttaja vs. hormonihirviö:stick: eteni siten, että valitin asiasta ympäristösuojelutarkastajalle. En tiedä ehtikö hän jo ottaa rakennuttajaan yhteyttä, mutta illalla soitti rakennuttajan edustaja (eri henkilö kuin kenen kanssa aiemmin puhuin) ja kertoi että työt jatkuu poikkeuksellisesti klo 12 saakka ja että agregaatti oli siirretty vähän kauemmas. Kello 02:00 agregaatti pärisi ja jotkut lattianhiomakoneet jyrisi edelleen niin etten saanut nukuttua joten soitin sitten sille rakennuttajalle (toivottavasti se oli nukkumassa) ja vartin päästä tuli hiljaista :)

Meidän piti lähteä lattareihin, mutta nyt toi poika nukahti.
Yöllä heräsi joskus ennen 2 syömään, 4 aikaan kukkumaan muuten vaan ja sitten taas ennen 7 oli sitä mieltä että nyt on aamu ei enää nukuta. Ja ukko heräs 4 ja sanoi että täällä on niin hiljaista etten saa unta :O sit se meni vähän ajan päästä talliin laittaa autoa.

Mairalle ja Juhalle tilataan unihiekkaa ja paranemista selkäkivuista

Shawnelle jaksuja

Mussupussu mua myös ahdistaa ihan suunnattomasti kaikki pahat asiat. Erityisesti lapsiin kohdistuva väkivalta ja kaltoin kohtelu saa mut menettämään yöuneni. Siksi yritän nyt vältellä jopa uutisointia, jossa kerrotaan lapsiin kohdistuvista kauheuksista. Tiedän, ettei pitäisi työntää päätä pensaaseen, mutta nyt ei vaan kykene sulattamaan kaikkea.

Parempaa päivää kaikille!

Kärttyinen äiti ja uninen lapsi
 
Mä ymmärrän, että ei halua nähdä/kuulla pahuutta, ainakaan sellaista, mikä on ihmisen aiheuttamaa. Suru ei ole kuitenkaan pahuutta. Se on surua. Osa normaalia elämää, jolta kukaan ei tässä elämässä tule välttymään.

Silloin kun mulla oli suru suurimmillaan ja ahdisti koko ajan, aivan koko ajan, muistan kun soitin kerran eräälle "ystävälleni". Hän ei vastannut puhelimeen eikä hänestä kuulunut aikoihin mitään. Sitten häneltä tuli muutaman kuukauden kuluttua viesti, että hän on pahoillaan, kun ei ole ollut yhteydessä, mutta hän ei olisi kestänyt nähdä ja kuulla minua. Vaikka näin ei saisi ikinä tehdä niin kyllä minä sillä hetkellä toivoin, että saamari, kun sulle sattuis omalle kohdalle tämmöistä niin mieti miltä tuntuu, kun ystävät pakenee sillä verukkeella, että heitä ahdistaa kuunnella sun surua. Minä olen elänyt tätä joka ikinen päivä yli 8 kk ja toinen ei voinut muutaman minuutin puhelua puhua mun kanssa, kun olis ahdistanut liikaa.

Mutta on mulla itsellänikin ollut aikakausi, jolloin en kestänyt mitään ikävää. Sitä kesti useamman vuoden ajan. Työpaikallakin lähdin kahvipöydästä, jos keskustelu lähti kovin murheellisille linjoille. Ehkä minä silloin latasin itseäni tätä koettelemusta varten, jotta nyt jaksan.
 
Haha, hyvä Jonna H!:) Tein itse joskus samaa ja soittelin rakennusvalvontavirastoon (vai mikä taho olikaan, netistä löytyi) kun naapurissa rakennustyömaalla tehtiin töitä ihan miten sattuu. Minä en edes ollut hormooneissa, vaan ihannormaali itseni:D
Moni ei taida tietääkään noista "lain mukaan ajoista
 
Millonkohan sitä pääsis yön vaikka 2-3 heräämiskerralla?? |O
Ei tää ukko nuku öitä vaikka mitä keksis.
Nyt on jo 4 yötä mennyt maksimissaan 4h yö unilla ja n. 1h päikkäreillä.
Mä en oikeesti kohta enää jaksa...
No eilen tultiin molemmat kamalaan räkä tautiin!
Molemmilla nenät vuotaa solkenaan kirkasta ja mulla kurkkukin kipeenä : /
Ei pysty ukko oikein syömään kun nenä täynnä räkää samantien vaikka just ois tyhjätty.
Mä en tajua miten mä en oikein taho saada tolla niiskuttimella nenää kunnolla tyhjäks...
Kun ei tullu yöllä syömisestä mitään 7 krt koitin imettää, mutta ukko imas sen verran et sai maidon tuleen ja alko huutamaan... Nälkänen nyt sitte kokoajan ku syöminen ei onnistu.

Äsken kun imetin niin jannu puras muutaman kerran ihan kunnolla.
Mutta en mä kyllä hammasta löytänyt suusta, mutta tulossa on kovaa vauhtia.
Koittaa noita leluja tunkee suuhun, mutta lopuksi aina nyrkki sinne menee.

Josen 4kk mitat 6,5kg 61,5cm pää 40,7cm
Ens kerralla taas rokotuksia ei kivaa!
 
Mussupussu: Huh, sulla on varmaan tekeminen kun on kaksi pientä ja kun Pyry ryömii jo! Meillä on niin paljon pieniä legoja yms. lattioilla, että kauhulla odotan tuota ryömimistä. Vaikka kuin yrittää esikoista opettaa huolehtimaan leluistaan, aina niitä pieniä osia jostain vaan tulee esiin. Meillä on myös paljon vauvanvaatteita. Ihan liikaa. Nyt olen joutunut ostamaan lisää, kun olen suosinut esikoisella hoikanmallin vaatteita ja Nuuk ei usein niihin mahdu.
Onpa kurja tuo lääkekuuri, toivotaan, että pystyt sinne 6kk asti jatkamaan vaarantamatta omaa terveyttäsi. :hug:

Pulinapata: Onpas hyvän kokoinen mussukka teilläkin siellä, hurjan pitkä kyllä :) Kiitos muuten Anton&Nina vinkistä, sieltä löytyi mukavia housuja Nuukille. Meillä myös paljon noita 80 cm bodyja käytössä. Muutama 86 on myös. Täällä yks joka tykkäs pienellä kävelevälläkin lapsella pitää bodyja, varsinkin ulkoillessa oli tosi käteviä, ikinä ei ollut selkä paljaana haalarin sisällä. Nyt pitää ostaa varmaan jatkopaloja tuolta netistä, että voi Nuukillakin käyttää pidempään.

Shawne78: :hug::hug: Ei ole kokemusta ko. lääkkeestä, mutta reumasta on. Toivotaan, että sulla ei oo sitä. Mun systerillä oli toisen lapsen jälkeen mielettömät nivelkivut ja turvotukset sormien nivelissä, mutta ne meni ohi. Itellä selkärankareuma lievänä, mutta sen verta voin sanoa, että en tiennyt mitä kipu on, ennen kuin tuo tuli. Nyt onneksi on muutama vuosi ollut oireettomana. Mulla ei ollut kuin tulehduskipulääkkeet tarvittaessa käytössä. Ite oon kauheen lääkekammoinen, enkä niitä syö ellei ole pakko, mutta reuman kanssa oppi, että kun pienikin kivun häivähdys tuntu, otti lääkkeen, ni sillä saatto selvitä muutaman kuukauden ilman kipua. Jos sinnitteli ja päästi kivun pahaks, sai sitten syödä paljon lääkkeitä ennen kuin helpotti. Tsemppiä ja toivotaan, että selviää, tuo diagnisointi ei ole ihan yksinkertaista reuman kohdalla.
Meillä Nuuk kääntyili ekaksi selälleen, mutta oli niin nuori, että neuvolasta sanottiin, että pää vie vauvaa;) Nyt kääntyy massulleen ja vasta muutaman kerran on kääntynyt takas selälleen. Selkää myös meillä vedetään kaarelle ja valutaan sitteristä/sylistä pois.
Seksi on ihan jees, harvemmin sitä tosin ehtii harrastaa kuin ennen, yhden lapsen aikana: / Eihän se usein ole ekana mielessä, mutta kun ryhtyy on mukavaa. Mulla on lapsen saannit vaan parantaneet fyysistä nautintoa, tiedä sitten mistä johtuu.

Saagatar: Välillä hyppyytetään, mutta alkaa tuo olla niin painava, että ei pahemmin jaksa. Enemmän tulee varmaan sitten hyppyytettyä kiikun avulla. Uusi hyppykiikku pitäis kyllä hommata, sellainen jossa saa säädettyä kokoa. En kyllä muista mistä iästä sitä sai alkaa käyttää ja sekin on kuulemma pahasta, mutta kokeillaan silti. Esikoinen tykkäsi kovasti ja aiotaan se ilo suoda Nuukillekin.

Miumiu83: Jaksuja yöheräilyyn:hug:

Jonna H: Jaksuja rakennustyömaan kanssa, pitääkin puuttua jos ei ajat pidä ja unet häiriintyy!!! Meillä rakennetaan paljon tähän lähelle ja oon joskus kiukkuinen jo ihan tavallisesta melusta, varsinkin päiväuniaikaan tapahtuvasta ;)
 
Viimeksi muokattu:
ja jatkuu :LOL:

Jane 69: Jaksuhalit sinnekin yöheräilyyn ja flunssaan.:hug:

Meillä on superkiljumiset tulleet entistä kimeämpänä takaisin tauon jälkeen. Istumaan punkeaminen on mennyt ihan mahdottomaksi, sitterissä ei enää pysytä, vaan pöngetään ja liutellaan siitä alas. Mittarimatoa yritetään leikkiä, onneksi ei vielä kovin pitkää matkaa päästä etiäpäin, vaikka sitä yritetään selällään ja mahallaan ollen. Eilen kiemurteli selällään niin, että pääsi muutaman kymmenen senttiä eteenpäin kun jalat oli tukevasti lattiassa ja leikkimatto luisti mukavasti parkettia pitkin. Leluja ottaisi mielellään vasemmalla kädellä (toivottavasti ei tuu vasuri) ja sitten vaihdetaan kädestä toiseen. Isot lelut otetaan vieläkin molemmilla käsillä. Päiväunirytmiä tuntuis taas vaihtelevan myös.. näköjään heräileekin just, että säästytte pidemmiltä löpinöiltä =) Piti viestikin pilkkoa kun tuli hankalaksi tuo wordista kopiointi. Nyt hoivailemaan pientä.
 
Jane: Minkälainen niistäjä sulla on? Jos sellanen pikkuniistäjä, niin suosittelen heittään sillä vesilintua ja ostamaan nenä-friidan. Siinä on muoviosa joka laitetaan sieraimen suulle ja letku jolla imetään räkä pois. Ennen imemistä vois laittaa muutaman tipan keittosuolaliuosta nenään, niin räkä irtoo paremmin. Meillä molemmat lapset on huutanu kuin syötävät tolla imiessä, mutta ainakin henki kulkee sen jälkeen.. Lisäks nuhassa on kohotettu sängyn päätyä, vapor-eze käymään ja vauva on saanu nukuttua. Vapor-eze (en muista kirjotetaanko noi..) on ostettu prismasta sellanen valkonen pieni laite, johon saa eucalyptus/menthol lappuja ja johto seinään. Jaksuja heräämisiin!
JonnaH Repesin :LOL: Mutta onpas ärsyttäviä ihmisiä, kun eivät aattele muita : / Mä varmaan räjähtäisin ihan totaalisesti tossa tilanteessa. Ihan riittävästi ärsyttää jo naapurin setä, joka ei prkl voi hommata lämmitys piuhaa autoonsa, vaan aamulla ennen kuutta käynnistää auton ja kaasuttelee siinä samalla kun kaikessa rauhassa polttelee aamutupakkansa. Nyt se onneks lähti reissuhommiin, ei tarvi kuunnella kuin maanantai aamusin.. Mutta oikeesti kyllä ketutti kun esikoinen oli vauva ja heräs joka arkiaamu siihen meteliin..
Saagatar: Kurjaa tuo mitä ystäväsi kanssa tapahtui, niinhän se on että vaikeessa tilanteessa ystävyys punnitaan. Vaikeaahan se on löytää sanoja lohdutukseksi, eikä niitä varmasti ole. Monesti vain ihmisiltä unohtuu se ettei siihen sanoja tarvita, kunhan on läsnä ja kuuntelee. Ja joskus on parempi kun ei yritäkään keksiä sanottavaa, mulla on yks ystävä, joka kommentoi joka asiaan ja on aina neuvomassa muita ja lapsettomuuskriisissäni monesti pahoitin mieleni hänen sanomisistaan.
 
Heippatirallaa piiiiiiitkänpiiiiiitkästä aikaa kaikille!:)

Milloin lie viimeks olenkaan kirjoitellut, sen jälkeen on tapahtunut yhtä ja toista, muuteltu sinne ja tänne, Suomeenkin hetkeksi ja nyt jälleen onnellisesti Ruotsissa...*pitkä juttu*
Tänään saatiin nettikin sitten lopulta ja ihanaa todellakin päästä taas surffaileeeeeeeeen...:D
Tuo neiti kasvaa hurjaa vauhtia, kaikki on mennyt oikein hyvin ja helppo vauva on ollut kyllä. Täällä pyöritään jo molempiin suuntiin ja leikitään ja riehutaan ja kikatetaan jo kovasti...:heart:
Kirjoitan paremmalla aikaa enemmän!

-Elettaria & Ada 4kk
 
Mussupussu & Jonna H, kiitos ja :hug: sinnekin! Mussupussu, Pyry hienoissa mitoissa siis! ;)

Saagatar, kiitos sulle myös! On vähän kakspiippusta kun toisaalta toivoo, että ei olis mitään pysyvää eikä tulis diagnoosia, mutta toisaalta olis kiva, että tilanne sais "nimen" ja pystyis alkaa asennoitumaan siihen mitä mahdollisesti on tulossa. Myöskin jos jollain voi tilaa hoitaa, olis kiva tietää. Sinä olet kyllä mun sankari täällä, olen ihaillut voimiasi ja rohkeuttasi siitä asti kun sinuun tällä palstalla "tutustuin". Sanat eivät riitä kertomaan miten pahoillani olen ollut Toivosta ja miten onnellinen Valosta puolestasi. Katsoin myös ohjelmasi, itkuhan siinä tuli mutta ohjelmankin suhteen voin vain ihailla henkisyyttäsi. Olet varmasti tuonut monelle menetyksen kokeneelle äidille lohtua ja uskoa tulevaan. Tarkoitusta en minäkään näe menetyksesi suhteen, mutta uskon että merkitys on suuri monella tapaa. Itsehän ehkä menetin toisen sikiön raskausviikolla 9, kun luulin saaneeni keskenmenon. Tiesin vain yhdestä sikiöstä, joten kun kuulin yhä raskaana olevani, en osannut oikeastaan surra vaan vain iloita yhä kohdussa olevasta. Sitähän ei koskaan saada tietää odotinko alkuun kahta vai tuliko minusta ulos vain iso verihyytymä, mutta raskauden varrella ja etenkin nyt vauvan kanssa olen asiaa aina välillä pohtinut. En mitenkään yritä verrata omaa tilannettani sinuun, mutta tuosta syystä olen ehkä herkemmin kokenut myös sinun surusi. :heart:

Unna12, voi menispä nämä minunkin kivut ohi! Oon menossa nyt vielä tällä viikolla nivelistä ultrattavaks ja sitten ilmeisesti pääsen pikapuoliin reumapolille. Ajattelin soittaa tonne teratologiseen tietopalveluun ainakin tosta Triptylistä kysyäkseni enne kuin sitä uskallan ottaa. Outoa vaan,e ttä lääkeselosteessa sanotaan, että lääkkeen käytöstä tulisi varmuuden vuoksi pidättäytyä imetyksen aikana koska vaikutuksista imeväiseen ei tiedetä, mutta lääkärit sanoo että on ok. Paracetamolia oon nyt ottanut kun se kuulemma tehoaa fibroon paremmin kuin tulehduskipulääkkeet yleensä, kun nostaa seratoniinitasoja tms. Katsellaan...
Joiltakin on Triptyl kuulemma vienyt seksin osalta tuntoaistit, joten olispa sekin vielä hyvä lisä tähän muutenkin tosi innokkaaseen (not) vireystilaan... :)

Jonna H, oikein toimittu sen rakennuttajan suhteen! Että voi syödä ihmistä tollaset... Jatka vaan kovaa kuria!! :D

Shawne
 
Shawne, jaksamisia ja toivotaan että saat itsesi kuntoon.:hug:

Unna, kiva jos tykkäsit vaatevinkistä ja oli hyötyä. Innostuin tilaamaan myös Lindexin uuden nettikaupan kautta, sieltä tuli mukavia vaatteita myös - sopii tällaiselle äipälle, joka on laiska kierteleen kauppoja ja poikakin hermostuu jos vaunut vie sisälle kauppoihin tai vaikka postiinki, jos yhtään kestää... Ja onhan bodyissä tosiaan tuo hyvä puoli, oon siinäki vaan laiska, että kun vaipatkin vaihtuu isommalle "lennossa" tai pystyssä ainaki, niin bodyn pukeminen ei olekaan enää niin kätevää. Tosiaan pitkähän meidän ukkeli oli jo syntyessään (56cm), vähitellen näyttää pituus tasaantuvan - hieman tosiaan ihmeteltiin tuota 1cm "kasvua" nyt vajaan neljän viikon aikana, mutta hyvinkin voi olla että viimeksi oli vain löysä mitta, eihän noita saa kovin tarkasti mitenkään mitattua. Mutta ihan hyvä jos ei ihan jättiläinen tulekaan:p. Niin ja Unnalle vielä, että meillä ainaki esikoinen suosi alle 1v vasenta ja toinen vastaavasti oikeaa - kuitenkin esikoinen on oikeakätinen ja toinen vasuri, että mietin tuleeko tästä nuorimmastakin vasuri, kun oikea on selvästi vahvempi, tosin vähän tasoittunut.

Ihanasti tuo esikoinen tässä yksi päivä tuumasi, että hän luuli että vauva itkisi enemmän, kun sanoin että keskimäärin taitavat itkeä 2-3h päivässä, meinas että meillä ehkä 30min päivässä. Mutta mitäpä sitä huutelemaan, kun palvelu pelaa ja neljä syliä on tarjolla:heart:

Saagatar, varsinaisesti hyppimään ei oo "opetettu", mutta lempparia on kyllä toisten "mahalla seisominen" ja "lentokone", ne kyllä saa liki 100% hymyn/naurun aikaan, vaikka olisi minkälainen kitinä päällä.
 
Ai niin ja leikeistä piti sanoa! Meillä käytetään Pampersin 3-vaippoja nyt ja joka kerta kun vaihdetaan uutta vaippaa näytetään sen etunuksesta kuva ja toistellaan mitä kuvassa on. Niissähän on kuvia tyyliin tyttö, poika, nalle, heppa, norsu, mato jne... Tyttö katsoo aina tosi tarkkaan kuvaa ja kuuntelee kun sitä nimeä toistan! Jospa oppisi sanoja siinä salaa pikkuhiljaa... :) Ainakin tykkää rutiinista kovin. Ja ajattelin, että sitten kun kyvyt kasvaa saa itse valita vaipan korista. :)
 
Unna Meillä on vauva kirja, jossa on eritelty vaiheita ja taitoja. Siitä luin että lapsi vaihtelee vahvempaa kättä ihan 1,5-2 vuotiaaksi asti ja ylensä jää sitten oikeaksi:)

Huh, sain sitten jotenkin nkuttua korvatulppien kanssa, sulkee pois suurimman osan pojan ähinästä.
Maisteltiin eilen 2tl tuota suosittua riipuuroa luumusoseen kanssa ja ei tullut mitään vatsavaivoja. Tänään hieman enemmän.
Poika oli puuron jälkeen niiin energisen oloinen ja kääntyikin sitten ekan kerran vatsalleen=)
Ilmeisesti sitä myös on opetellut tässä öisin, kun viime yönä piti sitten kesken syötön alkaa pirtänä kääntyilemään:D

pulinapata Minäkin tykkään Lindexin lastenvaatteista, ainakin näille pienille:) Ja verkkokauppakin tosiaan toimii.
 
Shawnelle voimia kivun kanssa elämiseen :hug: Toivottavasti apu löytyisi pian.
lempileluista: Meillä noita vauvaleluja on kertynyt melko paljon jo esikoisen aikaan ja muutaman kivan tuntuisen oon ostanut kirpparilta Elsille. Lemppareita on tiny loven leikkimatto/kaari, siihen vaihdellaan leluja välillä. Helistimet ja purulelut on nyt in, niitä on hauska järsiä. Kirpparilta löysin 3 eurolla sellasen fisher pricen koiran, joka laulaa ja juttelee kun eri paikoista painaa, niin se on ihan hitti, sille jutellaan takasin ja nauretaan :D
Kääntymisestä: Elsi käänty ekan kerran selältä mahalleen 4kk1vkon iässä, mut ei oikeen innostunu siitä eikä vieläkään kääntyile kuin ihan satunnaisesti. Enemmän se yrittää nousta selältään suoraan istuun, mikä ei tietenkään onnistu.. Neuvolassa sanottiin et jos lapsi alkaa nouseen suoraan istuun, niin tulee helposti peppukiitäjä ja jää konttaus väliin. Oonkin nyt yrittäny leikeissä vähän kannustaa siihen kääntymiseen ja miettiny et pitäisköhän jumpata jotenkin. No, esikoinen oli tyytyväisenä paikoillaan lattialla 5,5kk asti, kunnes yhtäkkiä alko kääntyä ja kulkikin sitten vähän aikaa kierimällä paikasta toiseen ennenkun alko ryömiin ja konttaan. Me jo miehen kanssa aateltiin et eiks se oikeesti tajua että muutakin voi tehdä kun maata paikallaan selällä tai mahalla. Ja nyt aatellaan et eiks se vois ees hetken pysyä paikallaan :LOL:
Syömisestä: Kyllähän se Unna on haikeeta että toinen istuu jo syöttötuolissa (eikä ainakaan paranna mun pahenevaa vauvakuumetta:LOL:). Meillä ei noi lusikalla syötettävät oikeen tahdo maistua, tekniikkakin on vähän hakusessa. Maissinaksuja tuo on syöttötuolissa mutustellu ja se tuntuu olevan kivaa. Eilen tein porkkana-kukkakaalisosetta ja höyrytin osan porkkanasta tikkuina ja kukkakaalia jätin myös soseuttamatta niin kovasti Elsi laittoi niintä suuhunsa. Ne oli vaan niin liukkaita ettei oikeen pysyny käsissä niin hermot meinas mennä. Tehtiin sitten niin, että mä pidin ruuasta kiinni ja Elsi piti mun kädestä molemmin käsin ja ohjas sen ruuanpalan suuhunsa. Suurin osa niistä paloista tietenkin tuli vielä suusta pois, mut kyllä se vähän nielikin. Vahvistui siis entisestään mun innostus sormiruokailusta.
 
Ai niin Shawne, jäi samomatta että teidän rytmi kuulostaa jokseenkin identtiseltä kuin meillä ja mäkin oon osannut nauttia noista aamu-unista, pienet tisuttelut ei haittaa:).

Miumiu, mä tosiaan nautin että pojallekin löytyy kivan värikästä -esikoisen (12v) aikaan tarjolla oli tummansinistä, -vihreää, mustaa ja harmaata - muissa väreissä oli sitten kukkia tai barbeja tmv...

Muoks - meinasin sanoa vielä noista peppukiitäjistä - meillä tuo keskimmäinen oli sellainen, eli kääntyminen ei kiinnostanu (kääntyi jonku kerran 2.5kk ikäisenä, muttei vaan viihtyny mahallaan) ja liikkui alkuun "potkutellen selälläään", 6kk iässä istui jo hyvin ilman tukea ja sitten tosiaan liikkui istuaaltaan. Eipä tuo ainakaan hidastanut kuitenkaan kävelyä, jossain vaiheessa kokeili konttaamistaki - tuumas kai et joutuu kuitenkin aina istuun että saa käteen jotakin, joten sama liikkua istuen valmiiks:saint: - silti päivä 1v synttärien jälkeen käveli sujuvasti, viikon päästä jo juoksi... Siis ihan sillä, ettei se välttämättä tuota ongelmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä ei-aktiivinen kesäkuun mamma kyselee että onko muilla vauvoilla tullut vihreetä kakkaa? Meillä tolla tytöllä on nyt pikkuhiljaa alettu soseita maistelee mutta pääasiassa edelleen rintamaidolla mennään ja nyt parina päivänä tullut vihertävää kakkaa. Montas kertaa päivässä teiän vauvat kakkaa? Meillä tuntuu että kakkaa tulee koko ajan. Ainakin 5 kertaa päivässä. Tytöllä on myös viimoset pari kuukautta ollut toisessa poskessa ihottuma vaivana, joka kylläkin häviää aina kortisonivoiteella... Allergiaa tässä alan itse epäilemään... Jaahas, nyt jo kutsu kävikin :D
 
hei...
varoitus.valitusta.pakko kuitenkin kirjottaa...
mä oon masentunu. varmaan väsymyksestä. siis mä haluisin vaan nukkua enkä tehä mitään muuta. mutta jok akerta kun meen yhtäaikaa päikkäreille pojan kanssa,musta tulee entistä väsyneempi ja vaikeampi herätä. kestää ainaki puoli tuntia nousta sängystä..ja nyt se heräs....:( puoli tuntia taas päikkäreitä!!!!!!ei herännykkään...unessa ulisi.

no,mua ja vauvaa kyllästyttää. tylsää kävellä yksin tuola ulkona. kavereita vauvoineen on,mutta usein sopii just eri päivinä, eli ei tuu nähtyä kuitenkaan. laitan pojan lattialle ja pötkötän ite vieressä, koska oon niin väsyny. tuntuu että poikakin aistii että äiti ei jaksa leikkiä. ja kun se niin kovasti haluis vaan liikkua ja tutkia maailmaa. vaan eipä osaa ees kääntyä tuo.

iltaunille menee 6-8 aikaan JO. väkisin ollaan yritetty sitä pitää hereillä, vaan turhaahan se on. ite oon iltavirkku ja valvon johki 23 asti. poika itkeskelee ja kylkeä pitää kääntää ja tuttia laittaa vähän väliä. murehdin asioita niin uni ei meinaa tulla. syömään poika herää enää 2 kertaa 1ltä ja 4-5ltä. ja tokalla kerralla se nukkuu max tunnin ja herää kokonaan! eli nyt ollaan vuoroteltu miehen kans ja herätty siinä 5n aikaan pojan kanssa "leikkimään"....plus mua ahistaa ku kummatki tiuskii toisilleen YÖLLÄ....ei oo kivaa ku molempia väsyttää. ja mies menee töihin sitte 7ksi. no nyt se heräs>>>>

joo,lattialla mahallaan on nyt tossa edessä.

niiin siis sitäkin että kun kiinteitä alotettiin on alkanu juomaan maitoa vähemmän, kakkaamaan vöhintään 6 kertaa päivässä(kun hetken se oli joka toinen päivä)ja nukkumaan lyhyempiä päiväunia ja herää aiemmin! että missä meni vikaan,hmm....
ja velli ei tolle maistunut kun kokeiltiin, alko vaan huutamaan maitoa ja sehän heti maistuikin.

meikäläinen on vaan rumempi ja nuhjusempi joka päivä ja kiukkusempiki....

ihana nauru-poikahan toi on,mutta silti äiti on väsynyt...ja tunnen syyllisyyttä siitä että tunnen näin. tulispa se mies jo kotiin........poikakin on heti niin onnellinen ku se tulee kotiin. varmaan siksi se kans herää niin aikasin että saa olla isin kaa vähän aikaa....

tai sit,mullon 30 kriisi!!! hyvin mahdollista sekin....joka on tulossa siis ensi vuonna.
että näin taas täällä. sorittelut lienee paikallaan.
 
Pikainen kommentti häsatiukselle:
Meillä kakataan myös moooonta kertaa päivässä ja välillä kakka on vihreää, mutta palautuu yleensä itsestään takaisin ihan normaaliksi. Luin vauvanhoito-oppaasta, että "vauva voi ulostaa joka aterian välillä tai vain kerran viikossa. Kumpikin on normaalia." Meillä yleensä kakataan syönnin jälkeen. Samassa oppaassa todetaan myös, että ulosteet voivat olla joskus hieman limaisia ja vihertäviä. Itsekin epäilin aluksi allergiaa, mutta en enää usko, että meillä on mitään poikkeavaa. Vauvat vaan on niin erilaisia. Mutta itse tunnet oman vauvasi parhaiten, joten kannattaa tutkituttaa asia, jos sinusta siltä tuntuu. Äidinvaisto on useinmiten oikeassa :)

Lisäksi olen huomannut, että seuraavat asiat etenkin hieman enemmän nautittuna lisäävät huomattavasti kakkaamisen määrää:
- kahvi
- ruisleipä
- maito
- kananmuna
Näitäkin voi kohtuudella nauttia, mutta ei siis paljoa. Kahvin ja maidon olen nyt jättänyt kokonaan pois. Maitotuotteista en kuitenkaan ole luopunut vaan vain maidosta sellaisenaan.

Mirna, oletko saanut yhtään vauvavapaata? Voitteko antaa vauvan esim. isovanhempien hoitoon vaikka yhdeksi illaksi? Se helpottaa oloa kummasti. Itse yritän keksiä jokaiselle päivälle jotain ohjelmaa, koska olen näin syksyisin vähän mörökölli ja jumitun sohvan nurkkaan mussuttamaan suklaata, jos en pidä itseäni tiukasti kurissa. Onko teidän mahdollista käydä esim. vauvajumpassa tai perhekahvilassa? Toivottavasti olosi piristyy.:hug:
 
mirnalle jaksu halit!
Mulla on myös tuollaisia päiviä, mutta ei ihan joka päivä kumminkaan.
Meillä kun tuo ukkeli tosiaan herää useasti yössä.
Laskin toissayön saldon 6 syöttökertaa ja 17krt tutti suuhun JIPII sanon minä!!
Kaikki välillä 21.30- 7.30
Välillä maataan vaan sohvalla vierekkäin ja näyttelen pojalle leluja, kun en jaksa olla pystyssä.
Olenkin nyt röyhkeästi ottanut pojan aamuyöstä viereen niin nukkuun pisimmän pätkän 2h.

Kakka on ollut aina normaalin väristä ei kertaakaan vihreetä.
Nyt kun on alettu syödä soseita niin kakkaa on alkanut tulla kolme kertaakin päivässä.

Josen lempi lelu on varmaan tuo pehmokirja, herra neliö. Tykkää kun vinguttaa sen nenää ja sivuja tuijottais vaikka kuinka kauan. Sitten hoitopöydällä yläkaappien pohjassa on nallepuh juliste, joka on kyllä ihan ykkönen! Sille nauretaan ja kiljutaan ja vaipan vaihto vaan kestää ja kestää. :LOL:
Tykkää kuitenkin tosi paljon leikkiä minunkin kanssa.

Jokohan uskaltas kaivaa syöttötuolin ja alkaa istuttamaan siinä kun syö? Nyt ollaan syöty vielä sitterissä. Olis itelle varmaan kivempaa kun ei tartte "lattialle tarjota"

Joko ootte niitä maissinaksuja antaneet, millon niitä voi antaa??
Minttu1 oli ainakin jo antanut...

Mulla on just se pikku niistäjä! Sängyn pääty on ylhäällä myös.
vapor-eze vois vilkasta ku isoon cityyn pääsen...

Menoks....
 
Viimeksi muokattu:
Jane: Sormiruokaa, eli myös maissinaksuja voi antaa, kun vauva osaa istua suorassa sylissä tai syöttötuolissa ja viedä sen itse suuhun. Ei siis esim. sitterissä missä on takakenossa, jolloin on tukehtumisriski.
Mirna: Onko teillä mahdollista saada vauvaa hoitoon että saisit vähän vapaata? Neuvolassa varmaan kannattaa ottaa puheeks, jos liikaa tuntuu että ei jaksa. Jos haluatte että vauva menis myöhemmin vasta yöunille, niin auttaisko jos antais nukkua vaan ihan lyhyet unet siinä alkuillasta. Meillä yleensä Elsi nukkuu vielä 17-18 välillä puolen tunnin unet, vaikka menee yöunille jo 19.30-20.00
 

Yhteistyössä