~Kesäkuun Kullannuput 2010~Maaliskuussa -10 <3 ensimmäinen rakkauspakkaus syntynyt <3

Hohhoijaa, huonosti nukutun yön jälkeen vois vaikka ottaa vähän kahvia koneeseen... mikäs sen pahempaa kuin julmetut lonkkakivut ja flunssa yhdessä...

sädehtijä siis aiemminkin joskus kirjoitin niistä lantiokivuistani ja kun ei pääse sängystä ylös tai ei pysty kunnolla kävelemään, niin niistä olisin tosiaan halunnut siis jäädä sairaslomalle, mutta neuvolalääkäri oli toista mieltä ettei tarvitse. Kohdunsuun tilanne on siis normaali ja niinkuin lääkäri päättikin niin ei tarvitse siitä ainakaan sairaslomaa ja kyllähän se mun puolestani on silloin ok, sillä kyllä sitä haluaa pitää lapsen loppuun asti masussa. Kirjoitin siis hieman harhaanjohtavasti siitä... mutta joka tapauksessa toivottavasti tilanteesi menee ohitse lepäämällä, kuin myös muiden jotka ovat samassa tilanteessa.

Ja sitten muutto... Kääk lähestyy ja kamat pitäis olla kohta pakattuna laatikoihin, mutta kun ei ole ihan! :ashamed: Mistä se kaikki tavara oikein onkin meille tullut?! Täytyy varmaan karsia suurin osa pois joukosta, niin ei tarvitse kantaa niin paljon uuteen asuntoon. :)
Pääsiäiseksi saadaan muutettua ja murehdinkin jo etten ehdi laittaa esikoiselle lainkaan rairuohoa kasvamaan, jonne voisi piilottaa muutamat pääsiäismunat...

Mutta kaikille muksaa sunnuntaita! =)
 
Huomenta äiteet ja pikkuiset!

Jonkun ihme piristyspuuskan seurauksena tuli järjesteltyä koko kämppä kuntoon jo ennen yhtätoista! Harvinaista kun oon nykyään aina niin väsynyt... Tosin tuli nukuttua eilen pitkin päivää, joten ehkä siksi on virtaa. :)

Lenniina - kiitos kovasti kauniista sanoista! Eiköhän näiden vaivojen kanssa pärjäillä kunhan vauvalla on kaikki hyvin ja pysyy matkassa. :hug:

Pikkuvarpunen - mahtaako niitä rasvoja voida tilata mistään tälleen itse, vai oliko ihan joku tukku mistä pomosi tilasi? Kuulostavat ihanilta!

Jonna H - vaunuista... Me ollaan tilaamassa Teutonian Fun tai Spirit S yhdistelmiä Saksasta. www.mypram.com -sivulta tulee rattaana aika edullisesti ja ilman postikuluja, tosin kantokassi tai -koppa täytyy tilata erikseen. Tarkkana siis kannattaa olla sen kanssa mitä siihen hintaan kuuluu. Ja toki Teutonian omilta sivuilta näkee muuten kaikki tiedot. Me kun saatiin ihan uusi kantokassi lainaksi aiotaan tilata ilman. Sivusto on englanniksi ja toimitus 7-8 viikkoa. Nyt kun noi ahtaajatkin rupes taas töihin niin luulis saapuvan ihan riittävän ajoissa. :) Ja jos toi pikkuinen tulee aiemmin maailmaan niin taitaa viettää juhannukseen asti kuitenkin sairaalassa taikka menee ekat viikot kantoliinassakin.

Sädehtijä ja Juupeli - toivottavasti saatte vielä kantaa vauvaa matkassa, mutta jos jotakin alkaa tapahtua niin voimia ja uskoa siihen, että kaikki menee parhain päin! Itse olen koko raskauden pikkuisen pelännyt ja laskenut päiviä ja viikkoja siihen, että syntyessä alkais olla mahdollisuus edes teoriassa selviytyä, ja viikko viikoltahan se on yhä enemmän mahdollista isommitta murheitta. Pikkuhiljaahan me aletaan kaikki olla jo täällä paremmalla puolella... onneksi!! Jaksamista siis teille ja kaikille saman asian kanssa painiville! Koittakaa vaan olla tiukkana lääkärissä, että saatte levätä saikulla jos siltä hiukankin tuntuu! :hug:

(.) Itsellä nyt sitten enää kolme työpäivää ennen ranneleikkausta. Olen kyllä todella onnellinen siitä neljän viikon huilista, mikä siitä automaattisesti tulee. Kun sitten vaan ei ihan kamalasti tylsistyis kun ei saa mitään oikealla kädellä tehdä. Ja luonnollisestikin olen oikeakätinen. :) Ja jospa sairasloman loppuessa olis jo kevättä ilmassa ja maassa...!! :flower:

Mukavaa sunnuntaita ja olkaa ulkona liukkailla varovaisia!

-Shawne ja pikkuinen 25+6
 
Mukavaa sunnuntaita kaikiile =)

Viime yö tuli nukuttua pitkästä aikaa hyvin...

Tässä olen mietiskellyt että saa nähdä että onko mun työt nyt sitten tehtynä.Reilu viikko vielä sairaslomaa supisteluiden takia..sitten olis neuvolalääkäri.Kohdunkaula oli lyhentynyt siis 2cm ja hieman suu raollaan..
minähän en alakautta saa enää synnyttää kun kaksi leikkausta takana...

rankkaa tämä kotona makailukin on...mutta toisaalta en kyllä riskiä haluaisi ottaa sillä että menen töihin ja paikat avautuu ja joudun sairaalaan...

onko täällä muutes muita joilla varma leikkaus edessä? minua pelottaa kovasti leikkaus... :( mutta täytyy yrittää olla ajattelematta koko asiaa....

voimia kaikille :hug:
 
Heips mammat ja mahat!!! :wave:
Mä oon ihan laiminlyönyt taas koko pinoa, en ole töiltäni kerennyt käymään. :( En siis oikeen tiedä mistään mitään, mitä kullekin kuuluu. Äsken pikasesti luin tän päivän kirjotukset, täytynee yrittää kohta lukea vähän pidemmälle.
Tsemppiä teille, joilla kipuja tms. hankaluuksia. :hug:
MILKEI; Mä herään kans monesti nälkääni, mut en jaksa/viiti lähteä keittiöön... Joskus joutuu tosin unta odotella pitkänkin tovin ennen kun nälkä antaa periks. Ja täällä kans kutisee sekä ala-että yläpää. :kieh: Mulla jatkuvasti hiivaa ja nyt alkanu kans päänahka kutisee ja hilseilee ihan järkyttävästi!!!!! Mitä se ei normaalisti tee...
Mulla tosiaan alko parin kuukauden työt, ja oon tykänny olla. Kivaa vaihtelua kotiäidin arkeen. Esikoinen 2,5v. on hoidossa 3pvää/vko tän 2kk ajan.
Hyvin olen jaksanu töissä, tosin iltasin on nyt meinannu vähän supistella mut ei mitenkään paljon...ei siis enempää ku ennen töitäkään. Mutta mitä on MENKKAMAISET KIVUT??? Siis tänään ollu järkkyjä "MENKKAKIPUJA". Autolla ajoin, ja mietin et voi ei...onkohan edes siteitä mukana ku taitaa menkat alkaa....ennen ku muistin, et ei taidakaan nyt ihan sitä enteillä. :) :headwall: Hyvä minä.

Mutta tässä pikaisesti kuulumiset, nyt luen nopsaa mitä teille muille kuuluu et pääsen vähän taas jyvälle. Mukavaa alkavaa viikkoa!!!! :heart:

-Maypo ja :heart: 28+6 (en totisesti ole varma mikä rv.....)
 
Voimia kaikille vaivojen kanssa kärvisteleville :hug:

maypo: Mulla on kans sellaista menkkakipua. Jos en ois paksuna niin usein olisin jo mennyt vessaan tarkistamaan että alkoko menkat.

garden: Toi muuttostressi on kyllä kamalaa! Viime kuun vaihteessa oli muutto ja stressasin siitä varmaan kuukauden etukäteen, mutta en silti saanut aikaiseksi esim. pakata ajoissa ja sitten muuttoviikolla iski paniikki. Ja meille kans oli jostain kertynyt ihan hulluna tavaraa. Voimia teille muuttohässäkkään.

Mulla on myös ruvennu yöt olemaan vähän katkonaisia, kun vauva möyrii niin aktiivisesti nykyään myös öisin. Levottomat jalat vaivaa myös joskus kun yrittää saada unta illalla. Se tuntuu kyllä inhalta.

toffo 29+6 (OMG, huomenna alkaa jo 31. viikko)
 
Sädehtijä: Mulla ekassa raskaudessa kohdunsuu kypsyi liian aikasin ja jouduin vuodelepoon ja sain kortisoonit keuhkoja kypsyttään. Poika syntyi rv37+0 eli just täysaikasena. Lääkäri sano sillon että usein käy niinkin että joutuu hyvissä ajoin vuodelepoon kohdunsuun tilanteen vuoksi ja sitten kuitenkin raskaus menee lasketun ajan yli ja joudutaan käynnistään.. Tsemppiä lepäämiseen! Itellä sama homma nytkin, kohdunsuu on jo alkanut aukeen sisältäpäin ja melko rasittavaa tää makaaminen on :whistle:
Menkkakivuista: Mulla myös niitä on ollu silloin tällöin ja mitä netistä oon ettiny, niin olis (harjotus)suppareita. Ja joillain voi enteillä loppuraskaudessa synnytystä.

-minttu ja rimprenssa :heart: 29+6
 


Huomentapäivää kaikille!

Menkkamainen jomotus on ollut ainakin vakijuttu minulla aina raskauden loppupuolella ja on yleensä kypsytellyt kohdunsuuta...mutta en nyt halua pelotella ketään, sillä en ole varma, tekeekö se välttämättä aina sitä.

shawne78 , pakko tarkentaa noita "selviytymisviikkoja", kun tullut perehdyttyä niihinkin aika hanakasti keskosuuden pelossa... :snotty:
Eloonjäämismahdollisuudet alkavat nykyään jo viikolta 22+, jolloin ne ovat 0-10%.
Viikolta 23+ mahdollisuus on 10-40%.
Viikolta 24+ mahdollisuus on 40-70%.
Viikolta 25+ mahdollisuus on jo 50-80%.
Viikolta 26+ mahdollisuus on 80-90%.
Viikolta 27+ mahdollisuus on enemmän kuin 90%.
Ja viikolta 30+ mahdollisuus on enemmän kuin 95%.

Että eiköhän aleta olla jo kaikki ihan turvallisilla vesillä!:)
Ja mitä keskosten terveyteen tulee, voidaan käyttää noita samoja prosentteja...siis jos vaikkapa vauva syntyy viikolla 27+, hänellä on enemmän kuin 90% mahdollisuus jäädä eloon ja näistä eloonjääneistä sitten enemmän kuin 90% syntyy terveinä.
Ja nämä tiedot on Tekayn sivulta. Luotettavia lukemia siis.

Lähden tästä kohtapuolin hammaslääkäriin näyttään yhtä hampaanväliä, josta väliin vuotaa verta ja sekös kummastuttaa...jospa se tohtori osais asiaan jotain sanoa, toivotaan. :snotty:

Närästystä, ristiselkäkipua, supistuksia, yövalvomisia, jatkuvaa pissahätää, painontunnetta+vihlontaa kohdunsuulla...sellasta alkaa olla jo kuvioissa, se on loppuraskauden merkki! ;)

Jaksamisia kaikille!

-Elettaria & murunen 28+2
 
Marsu: Kivoja vaatteita olet löytänyt ja hieno masukuva! Onko sun hemppa ok, kun noin väsyttää? Itselläni viime neuvolassa todettiin lisäraudantarvetta ja se onkin auttanut =)

Mipsu: Osanottoni sokeritilanteesi johdosta! Toivottavasti ruokavaliomuutos riittää! Jaksuja kipuihin!

Kaikku: Ei oireeton raskaus ole välttämättä merkki mistään: Mä olin esikon aikaan oireeton ja hyvässä kunnossa ja silti hää syntyi rv 36+6 ilman ennakkovaroituksia =) Nautihan oireettomuudestasi!

Sädehtijä: Mahdollisimman mukavaa sairauslomaa!

Garden: Parantumisia! Jaksuja muuttoon!

Zalmiakki: Osanottoni sokeritilanteesi johdosta! :hug:

Juupeli: Toivottavasti pieni pysyy masussa vielä :hug:

Pikinen ja Lumihiutale: :hug:

Maypo: Jaksuja hiivaan/hilseilyyn/oloihin!

(.) Äippäavustuspäätös tuli eli rahnaa on tulossa tilille. Viikonloppuna piipahdin kirppiksellä ja mukaan tarttui kasa pientä vaaleanpunaista vaatetta. Lisäksi löysin aivan ihanan sametti/pitsimekon, viinipunaisen, kokoa 74 hintaan 0,50 e :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja sädehtijä:
garden, se johtunee siitä että minulla on ensimmäinen lapsonen tulossa ja se lääkäri sanoikin että jos olisi toinen tulossa niin tämä olisi ihan normaalia. Toisissa ja sitä useammissa raskauksissa pehmeneminen ja kaulan lyheneminen olisi tässä vaiheessa ihan normaalia.
Eli tästä syystä sitten saikulla ja samalla yhdyntä kielossa ettei paikat ainakaan lähtisi aukeamaan..
Kiitos itselleni tärkeästä tiedosta! Olen yksikseni mietiskellyt, kun paikat jo pehmenneet ja kaula lyhyt 2,5 cm, että mikä meininki, mutta tuo kirjoittamasi selittääkin asian, kun olen uudelleensynnyttäjä =)
 
Elettarian viestiin täydennyksenä totean, että Tekay teki minulle istukan laserleikkauksen rv 22+0. Siitä lähtien hän on ultrannut meidät viikottain ja sanonut leikkauksesta lähtien, että jos päästään viikoille 27-28 niin hän ei epäröi enää yhtään leikata mikäli ongelmia ilmenee. Alamme siis olla "turvallisilla" vesillä ja minäkin olen uskaltanut hieman huokaista helpotuksesta elossa olevan pojan selviytymisen suhteen.

Saagatar & Valo 27+0 ja enkelipoika Toivo 22+0
 
Saagatar Kiva kuulla että teillä edelleen kaikki ok :)

Täällä ollaan taas suht oireettomia, ihon kutinakin helpotti kun aloitin kätilön käskystä rautakuurin. En ole kuullutkaan että alhainen hb voisi aiheuttaa moista, mutta kai se on mahdollista :eek: Kun ei muita muutoksia ole ollut.
Vatsassa on hirveä meno päällä koko ajan, viikonloppuna pikkuinen potki niin että se melkein sattui. Joku kohdunseinämästä ponnistusjumppa ilmeisesti :D

Aurinkoista viikkoa!

Miumiu&pikkupoika 29+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lenniina:
Alkuperäinen kirjoittaja sädehtijä:
garden, se johtunee siitä että minulla on ensimmäinen lapsonen tulossa ja se lääkäri sanoikin että jos olisi toinen tulossa niin tämä olisi ihan normaalia. Toisissa ja sitä useammissa raskauksissa pehmeneminen ja kaulan lyheneminen olisi tässä vaiheessa ihan normaalia.
Eli tästä syystä sitten saikulla ja samalla yhdyntä kielossa ettei paikat ainakaan lähtisi aukeamaan..
Kiitos itselleni tärkeästä tiedosta! Olen yksikseni mietiskellyt, kun paikat jo pehmenneet ja kaula lyhyt 2,5 cm, että mikä meininki, mutta tuo kirjoittamasi selittääkin asian, kun olen uudelleensynnyttäjä =)
Eihän mullakaan ole kaulaa "kuin" 2,5 cm alkuperäisestä 4cm, ensimmäistä odotan..Ei siitä olla nyt sen kummemmin mitään puhuttu, eli on ilmeisesti normaalia että se lyhenee jonkun verran loppuraskautta kohden(pehmeneminen onkin sitten asia erikseen.. )..Mitään kieltoja tai rajotuksia ei ole laitettu.
Menkkajomotusta on mullakin, välillä niin perkeleen kipeitä että..Just tätä perinteistä "joku kaivaa munasarjoja jäätelökauhalla" fiilistä ja oon huomannu sen et mitä kovempi stressi niin sen varmemmin sitä on, eli laitan harkkareitten piikkiin..
Noh, kai noi mielipiteet vaihtelee aina lääkärin mukaan.. :)
Pääasia että suurinosa on vielä yhtenä kappaleen! :D Jes, mun flunssa alkaa helpottaa!Ja nyt on pinniskin kasattu, nyt iskeekin sitten operaatio järjestyksen vaihto, ei meinaa nimittäin tavarat löytää paikkaansa oikein tekemälläkää... :whistle:
Mutta muuten ei juurikaan mitää uutta, palataan asiaan!

Maira ja eemeli 28+6
 
Nopea kysymys...

Miul on aamusta asti pistänyt kipeästi kylkiluiden väliin navan yläpuolelle. Varsinkin liikkuessa tulee sellaisia viiltäviä kohtauksia, että pääsee ihan älähdys. Onko muilla? Pitäiskö sitä taas soittaa neuvolaan? Vauva on kyllä liikkunut masussa tänään onneksi.
 
Minä olen ollut hiljaisella päällä, tosin en kovin montaa päivää muistaakseni. ;) Lukemassa olen käynyt kuulumisenne, mutta itse olen jossain kirjoituspadossa. Josko aukenisi pikku hiljaa.

Meillä on edessä kiireinen kuukausi talokauppoineen, muuttoineen, esikoisen kitarisan leikkauksineen ja asioiden järjestelyineen. Olen ollut viime päivät ihan tunnemylläkässä suunnitelmien nopean etenemisen vuoksi. Toisaalta on tosi upeaa, että asiat menevät eteen päin ja Pohjanmaa kutsuu lähisukuineen, mutta toisaalta jännittää ja tuntuu haikealta jättää eteläinen Suomi ystävineen ja arkineen 10 vuoden asumisen jälkeen.

Garden: Tsemppiä muuttoon! Kohtalotoveri lähettää virtuaalisesti voimia! Toivottavasti saatte paljon apua, ettet kuormitu liikaa.

Lepokäskyn saaneet: Voimia ja jaksua lepäilemiseen! Toivottavasti kaikki sujuu hyvin. :hug:

Miumiu: Hienoa, että kutina on helpottanut ja kätilön ehdottama rauta on auttanut.

EC: Kiitos Tekayn prosenteista. Helpottavaa luettavaa.

Tyynyt öisin: Tyynyt on ehdottoman hyvä keino löytää edes jonkinlainen nukkumisasento. Minulla tyyny/tyynyt on ollut käytössä öisin jo pitkään. Taisin jo viikolla 10 nukkua tyyny jalkojen välissä, kun minulla on näitä perussairauksia, joiden vuoksi lonkka ja alaselkäkivut vaivasivat jo aikaisin. Tällä hetkellä tyynyjen määrä on 3 (2 muhkeaa ja 1 imetystyyny). Niiden avulla saan vaihtelevasti nukuttua ilman jokaöistä sohvalle pakenemista. Katkonaisia ovat kuitenkin yöt ja useampana yönä viikossa olen öisin n. tunnin hereillä jalka- ja lonkkasärkyjen vuoksi. No, hyvää harjoitusta tuleviin yöimetyksiin. ;)

Tsemppiä yökukkujille ja huonosti nukkuville! :hug:

( . ): Vaivoja löytyy ja kipeät, säännölliset supistukset ovat taas hitusen lisääntyneet normaalista. Todennäköisesti stressi muutosta sun muusta on tämän taustalla. Josko stressi pikku hiljaa tasoittuu, kun asiat etenee. Jos vauva pysyy muuttohulinan ja stressin keskellä masussa seuraavan kuukauden, niin olen varma, että yli lasketun ajan mennään. Tähän kyllä uskonkin, koska tätä suurin piirtein samaa supistelua on pitänyt jo joulukuusta asti ja tosi pienin muutoksin on kohdunsuu säilynyt. Onneksi! :) Muuttoon ja kaikkeen onneksi on tiedossa apua, koska itse ei mihinkään isoon saa ruveta enkä kyllä pystyisikään, kun on nuo supistukset sen verran tujun kipeitä.

Iloista viikkoa kaikille!

-Sh ja Milla rv 28+0 (Jee, viimeinen kolmannes aloitettu!) :heart:
 
Milkei, minulla on noita ollut vaihtelevasti, varsinkin joitaki viikkoja sitten tuli sellaisia "tikariniskumaisia" vihlaisuja erityisesti esim. makuulta ylös pyrkiessä. Kylkeä juilii muutenkin, vauva on aika korkealla. Käsittääkseni ihan normaaleja, vaikka kurjia.

Itse odottelen keskiviikon lääkäriä, saa sokeriarvot ym - paastoarvo sormenpäästä oli 4.3, joten en usko että on mitään muutenkaan, painon nousu "nättiä" (th:n mukaan) ja sf-mittakin kulkee tasaisesti korkalla, mutta vielä alaviivan alapuolella. Kokoultraan n 3 viikkoa.
 
Hammaslääkärissä käyty, eikä löydetty vikaa hampaanvälistä (ei mitään hampaankolossa siis :snotty: )...voi olla, et olen sitä liiaksi hammaslangalla ronkkinut ja on siitä sitten herkistynyt. :ashamed: Raskaana muutenkin on taipumusta limakalvojen verenvuodoille, joten oisko jotain sellaista...

Mutta. Oli aivan pakko tulla kirpparin kautta ja siellä oli kuin kokonainen pöytä minulle katettu! :eek: 50-68 senttisiä, aivan uusia ja uudenveroisia tyttövauvan vaatteita, 10-15kr/kpl...no voitte vaan arvata, lähtikö sitä mukaan! :D Syli oli täynnä, kun siitä lähdin ja nyt on kyllä rinsessalle sitten vaatetta.:snotty: On niitä ollut ennestäänkin ja olemme saaneet aika vasta sukulaisiltakin melkoiset kasat...saa sit nähdä, kuka noita ehtii pitämään, mut hulluissa voi tuollaisia aarteita jättää kirpparipöydälle! :p :ashamed:
Oli kyllä melkoinen löytö se pöytä kaikkinensa, huh.

Pakko kertoa vielä ihan hassu juttu...näin unta taas viime yönä, et tämä muksu syntyi etuajassa, viikolla 28 (joka kyllä jo taisi mennä ) ja oli kyllä niin täydellinen, pieni ihminen...painoa oli 1308g ja pituutta 25,6cm ja synnytys kesti 2h3min, heh...jäi nuo lukemat mieleen... :D eikä meidän tarvinut jäädä edes sairaalaan, koska tyty oli niin terhakkana ja lähdin sit kotiin sellasen 25senttisen vauvan kanssa! :eek:
Hui, oli se melkoinen uni taas.

:xmas:
 
Nyt menee omaan napaan tämä!

Nyt ottaa päähän ja lujaa (viiltelee ranteita)
Tulin juuri neuvolasta kotiin, enkä suinkaan tällä kertaa tyhjin käsin :headwall:
Mukaan lähti tommonen mikälie sokerinmittausvehjehärdelli PIIKKEINEEN!
Mitä ne nyt tuommosen antoi mukaan PIIKKIkammoiselle ihmiselle, luuleeko ne että mä alan pistelemään itteeni vai?! :eek: NO WAY!
Voi hemmetin hemmetti!
Hyppäsin sitten Mipsun kanssa samaan veneeseen.
No eipä voi mitään ajateltava vauvan parasta nyt.
Totaali herkuttelu kielto tuli myös mä en kestä kesä ja jäätelö :eek:
Eikä tossa mitään jos kerran mut 5 kertaa päivässä näin aluksi! :'(
Eikä siinäkään vielä mitään jos joku muu pistäis ettei itte tartte, mutta mies on suurimman osan päivästä pois.
Oh tuntuipa hyvältä purkaa pelkoaan... heh :kieh:

Tässäpä näitä kuulumisia sitten

vk (25+1) 28+0
paino (76,9) 81,9 +1,75 |O
rr (117/67) 118/72
prot (+1) +2
gluk ( - ) +2
kohd.kork. (25) 29,5
tarjonta (PT) RT
syke (150) 150
liikkeet ( + ) ++

Että näillä mennään. Aikalailla yläkäyrillä :whistle:

Kipujakin on joka paikassa eniten jaloissa...

Ai niin ja kaipaisin myös apua! :wave:
Listatkaas tuotteita joissa ei ole sokeria?!
Lasketaanko hedelmien oma sokeri mehuissa,täti käski meinaan etsiä sokerittomia mehuja/juomia?!
Mä oon ihan h moilasena, että mitää mää nyt laitan suuhuni sitten...
Hitto en halua insuliinille... :headwall:

Mä menen tuijottelemaan tota vehjettä jos se mystisesti katoais :LOL:
Pahoitteluni purkautumisestani!

Jane ja veijokeiju 28+0 :heart:
 
Jaksamista Janelle! Mä en kyllä ymmärrä noita käytäntöjen vaihteluja. Mulle tuli ekassa raskaudessa noin 30 kiloa painoa lisää (lähtöpaino n. 56kg pelkkää lihasta, kun olin just kotiutunut armeijasta) eikä siitä koskaan sanottu mitään neuvolassa. Ite sitä aina kauhistelin. En joutunu edes mihinkään sokerilitkujen juonteihin tai mihinkään, eikä toi 2,5kg mikään sokerivauva ollut. Mulla vaan aineenvaihdunta stoppas ihan kokonaan ja nesteet kerty. Toisaalta, imetys sujui loistavasti ja kilot suli pois ja vauva sai täysimetyksellä ikätoverinsa kasvussa kiinni n. puolessa vuodessa. JOS mulle olis tullut vaan esim. 10 kiloa koko raskauden aikana, en varmaan olis pystyny niin hyvin imettämään. Kuulee vaan näitä kauhutarinoita "luurankoäideistä" puutostauteineen. Keripukki, vanha merimiesten tauti, on tullut takaisin just laihuuden ihannoinnin takia! Ihana kun äidiltä tippuu hampaat ja hiukset päästä. Tiedä näistä sitten. Mun kanta asiaan on, että LUONTO HOITAA! Kaikki ylimääräiset tökkimiset ja sörkkimiset pitäis kieltää lailla ja antaa asioiden mennä omalla painollaan. Ja Janelle vielä tuote, jossa ei oo sokeria: vesi! Usein syömme janoomme, mikä kuulostaa hassulta, mutta kun juo n. 3 litraa vettä päivässä, ei nälkä yllätä ja tulee naposteltua vähemmän. Voisin itsekin noudattaa näitä omia neuvojani joskus...

Pinelle myöhästyneet onnittelut! :flower: Mun mies sitten unohti mun synttärit, muttei kehtaa myöntää sitä. Eipä siitä sen enempää...

Miumiu: Täytyypä kokeilla sitä Dexemiä, koska mulla on taas vaihteeks pahentunu käsien ihottuma ja tullu tollasia rakkuloitakin! Hienoa, jos rauta auttaa sulla, mulla se ei auta. :(

Tukholman reissu meni kivasti ja laivalla halailtiin muumipeikkoa ihan kyllästymiseen asti. Meidän 1veestä paljastui oikeen luonnonlahjakas tanssija! Tanssi lasten diskossa ihan rytmissä, että mammat tuli oikeen kattomaan kuka siellä nytkyttää! :LOL: Pysyin mahani kanssa hyvin muun poppoon perässä ja molempina iltoina käytiin laivan mini-spassa rentoutumassa. Rahaa paloi, vaikka mun mielestä ei oikeen mitään ostettu... Johonkin sitä aina saa tungettua. Sitä rahaa siis. Viikonloppu meni lepäillessä, kun jäi päikkärit reissussa nukkumatta ja univelkaa kertyi jonkin verran...

Nyt ulkoilemaan!

Jaksamista kaikille vaivaisille ja vaivattomille!
 
Jane69, sokerittomia litrasen mehuja löytyy kyllä aika paljon, oliko se nyt marlilla ainaki ja muistin mukaan juicella. Varma en kyllä ole että onko niissä sitten minkään näköistä makeutus ainetta mitä ei sais ottaa. Sokerittomia karkkejakin on ;) Ja jäätelöstä kannattaa valita kasvirasva jäätelöt, bon abetit merkillä on aivan ihanaa vanilja jäätelöä. Suosittelen! :p
Että ei sen kesän tartte ihan ilman jäätelöä mennä :)

Kohta viikko ollaan sairaslomalla oltu ja aika pitkäksi kyllä tämä jouten olo käy.. :/
Koiran kanssa pieniä lenkkejä on kyllä pakko ollut käyä tekemässä, kun nuin hyvä ilmakin pihalla.
Maira, onko sinulla kohdun kaula sitten pehmentynyt eli kypsynyt?
Minun tietääkseni suoranaisesti lyhentymisellä ei ole niin suurta pahaa, mutta lyhentymisellä ja pehmentymisellä sitäkin enemmän. Ja sitähän se tarkoittaa että paikat on liian hyvää vauhtia kypsymässä synnytykseen. Mitä ei tässä vaiheessa tarvisi vielä tapahtua että päästää 37 viikon paremmalle puolelle.

Kevät aurinkoista päivän jatkoa kaikille! B)

Sädehtijä ja pikku mies 27+3 :heart:
 
Kiitoksia tsempityksistä muuttoon! Ja syyshortensiallekin jaksamista muuttoon ja muiden asioiden järjestelyihin!
Ajattelin toimia itse muuttopäivänä työnjohtajan roolissa, mutta tämä pakkaaminen ottaa kyllä päähän. Ja varsinkin, kun esikoisella on sellainen tapa, että hän purkaa laatikkoa sitä mukaa mitä sinne laittaa tavaraa. Tosi ihanaa siis... :headwall:

jane jaksamista herkkukieltoon! Ei ole varmastikaan kivaa alkaa piikittään itseään, kun piikkikammoinen! :hug:

EC:n unesta tuli mieleeni, että olen kanssa nähnyt muutaman unen, missä olen saanut sellaisen minikokoisen vauvan. Yhdessä unessa lapsi syntyi viikolla 32 ja oli muka ihan ok kaikinpuolin, mutta vain sellainen 15cm pitkä. :eek:

Ja tyynystä eli on muuten paras kaveri tällä hetkellä öisin. Ja auttaa ainakin hieman noihin lonkkasärkyihin, kunhan saa sen hyvään asentoon jalkojen väliin. =)
 
Jane: Etkö siis saanu mitään ruokavalio-ohjeita vaikka sokeriseurantaan jouduit?
Mä sain sillon heti neuvolasta paperin missä kerrotaan miten kannattais syödä ja mitä välttää. Sinänsä diabetesruokavalio ei ole mitään tähtitiedettä, se on hyväksi kelle tahansa, vaikkei sokereissa ongelmia oliskaan. Karkin ja muitten herkkujen välttäminen on mulle vaikeeta, sellanen herkkupeppu kyllä olen, enkä niistä ole kokonaan luopunutkaan, rajoitan vaan niiden syömistä..
Voisin tähän jotain laittaa tuosta paperilta:
Lautasmalli aterioita koottaessa; puolet lautasesta kasvikunnan tuotteita, 1/4 peruna/riisi/pasta ja 1/4 liha/kala/kana. Aterialla voi syödä leipää ja ruokajuomaksi voi valita maitotuotteen. Hedelmän tai marja-annoksen voi ottaa jälkkäriksi jos verensokerit pysyvät tavoitteissa.
Vähärasvaiset vaihtoehdot lihasta, makkarasta ja valmisruuista. Ruuanlaitossa on hyvä käyttää ruokaöljyjä kohtuudella, leivän päällä kevytlevitettä tai kasvimargariinia ja leikkeleitä. Kalan rasva on hyvää rasvaa, joten kalaa voi syödä 1-2xvko
Sokeria on syytä vältää (myös hunajaa). Makeutusaineista voi käyttää aspartaamia, asesulfaamia ja sukraloosia.
Nestemäiset maitotuotteet nostaa herkästi vs:a etenkin aamiaisella. Suuria kerta-annoksia on syytä välttää.
Kasviksia runsaasti raasteina, salaatteina ja kypsennettynä.
Viljatuotteista kuitupitoisimmat (ruisleipä parasta)
Perunaa kohtuudella (2-3/ateria) Tummaa riisiä ja pastaa otettaessa sopiva annos on 1-3dl
Puurot ja vellit saattavat herkästi nostaa verensokeria
Tavallisen pullan tai pullapohjaista marjapiirakkaa voi syödä silloin tällöin
Täysmehuja on hyvä vältää niiden sisltämän hedelmäsokerin vuoksi.
Itse kokeilemalla ja mittaamalla selviää "omat rajat". On aika yksilöllistä mitä kukakin voi syödä. Tsemppiä mittailuun, ei se kivaa oo, itekin pelkään piikkejä, mut nyt kun on täytyny jo monta viikkoo mittailla niin siihen on tottunu..

 

Yhteistyössä