~Kesäkuun Kullannuput 2010~ Joulukuussa -09

POKS! rv 16+0, hurjaa että nyt alkaa jo 17. viikko! :) :heart:

Muzilla: Hienot vaunut olit tilannut! Ja tuosta nenän tukkoisuudesta, mulla oli esikoisen kanssa tosi pahaa tukkoisuutta! Tosin se johtui myös siitä että olin töissä päiväkodissa missä oli kosteusongelmaa... :/ Kun jäin sieltä saikulle pari kk ennen äippälomaa niin tukkoisuus helpotti ajan mittaan jonkin verran, ei kuitenkaan kadonnut kokonaan. Nyt tässä raskaudessa on myös havaittavissa pientä tukkoisuutta ja limakalvojen kuivuutta. Monesti saa niistää kovia veripalloja.. :/

Meillä koira ei vaistoa raskautta, tai en ainakaan ole pistänyt merkille moista.

Liikkeitä täällä tuntuu jo jos jään esim. makoilemaan ja tunnustelemaan. Päivän mittaan hervemmin huomaan niitä jos touhutaan esikoisen kanssa tai teen kotihommia. Liikkeet mitä tunnen ei oo mitään hipaisuja, vaan ihan kunnon tönähdyksiä. Monesti tuntuu kun pikkuinen tekee kuperkeikkaa(?) mahassa. :heart:

Mulla oli lääkärineuvola reilu viikko sitten. Kohdun korkein kohta oli silloin jo 2 sormen leveyttä navan alapuolella! :eek: Nyt kun tunnustelen itse niin se on viikossa kasvanut, ja on jo melken navan korkeudella, ehkä 1 sormenleveys napaan. :) RR, hemppa ja pissa ok. Esikoinen 1v10kk oli mukana neuvolassa (niinkuin yleensä) ja oli ihan innoissaan kun sai seistä tuolilla ja katsoa kun sydänääniä kuunneltiin. Kun vauvan syke alkoi kuulua esikoisen ilme kirkastui ja hän katsoi minua innoissaan. Viime neuvolassa kerroin että se ääni on vauvan ääni, ja nyt hän selvästi ilahtui kuullessaan vauvan. :) :heart: Kotonakin haluaa monesti nostaa mun paitaa ja halata ja pussata mahaa. :) Toivottavasti sama hellyys jatkuu kun pikkuinen syntyy. :) Niin, ja senkin neiti tietää että vauva tulee pois mahasta kesällä, ja hän on ilmoittanut aikeensa kylpeä vauvan kanssa samassa uima-altaassa ensi kesänä. :D :heart:

Jouluun on enää viikko, ihanaa! Mukavaa joulunodotusta! :xmas:

Adalia 16+0
 
mipsu kiitos paljon! :hug:

Mutzilla: Kyllä vain, täällä sama homma. Nenä ollut tukkoinen jo pitkään, flunssainen en kuitenkaan ole muuten. Ja verta löytyy myös. Olen yhdistänyt raskauteen tämän. Liittyy varmaan siihen limakalvojen turpoamiseen tai johonkin vastaavaan...Osaako joku terveyden alaa tunteva vastata tähän tarkemmin??..

Meilläkin esikoinen tietää, että vauva syntyy kesällä. =) 4-vuotiaan innokkuudella haluaisi että vauva tulisi jo heti ulos. :heart: Annettiin neidille yksi ultrakuvista, ja toinen pitää sitä yöpöydällä esillä.

l . l Viikkoja pian vasta 13 kasassa, ja eilen sain esikoisen päiväkodin joulujuhlassa onnittelut raskaudesta asiasta täysin tietämättömältä..Siis häh, näkyykö se muka jo? :ashamed: Hämmennyin ihan totaallisesti..Mulla oli kyllä sellanen vähän vatsaa korostava kireä neuletunika päällä, ja iltaisin kun vatsa vähän turpoaa...Ja oon muutenkin tosi hoikka, niin kai sen sitten tarkkasilmäinen jo bongaa..Mutta joo vauvasta se vatsan kasvu ei voi viellä johtua, joten turvotusta sen oltava..Mutta ei tässä montaa viikkoa varmaan mene enää, kun kohdun kasvukin alkaa jo näkyä ulospäin..
Tänään täytyis varata toka neuvola-aika, voikun se olisi pian, tahtoisin kuulla jo sydänäänet!

Johanna 12+4 :heart:
 
Pakko tulla heti ilmoittelemaan, kun olen melko varma että tunsin ensimmäisen potkun. Istuskelin kaikessa rauhassa töissä tietokoneen edessä, kun hento ilmakuplan poksahdus tuntui vatsassa. Nyt vain hymyilyttää koko ajan. :D

Mairalle onnittelut naimisiinmenosta. :heart: :heart:

Joku puhui täällä häntäluun kipeytymisestä. Mulla kanssa kipeytyy häntäluu tosi kovasti. Viime perjantaina oli pidempi kokous töissä ja voi että kun ei olis pystynyt istumaan hetkeäkään paikoilla. Onneksi muuten töissä ei tarvitse istua kun aina hetkittäin tietokoneen edessä. Kotona taas väsymyksen takia tulee oltua enemmän vaakatasossa. Hellittääköhän tämä väsymys ikinä. Ensi maanantaina on neuvola ja jos sais jo alkaa rautaa syödä, kun alussa neuvolantäti niin ehdottomasti kielsi.

Vauvatavaroista: Mitään ei olla vielä ostettu ja paljon hankintoja pitää tehdä kun vasta ensimmäinen tulossa eikä ketään pienen lapsen vanhempia lähipiirissä ole. Luultavasti aletaan ostelemaan tavaroita vasta keväämmällä, kun ei tota tilaakaan ole liiemmin ja olen aika pessimistinen ja pelkään vieläkin huonointa. Voin vain uskoa miten kamalasti huolta aiheuttaa jos on ennestään ikäviä kokemuksia, kun ilman kokemuksiakin huolestuttaa kokoajan.

Olen aika kade niille jotka ovat jo keksineet nimen vauvalleen. Me ei miehen kassa tulla ikinä varmaan pääsemään yhteisymmärrykseen nimestä. Pidetään niin erilaisista. No ykskään lapsi ei ole jäänyt ilman nimeä niin eiköhän mekin joku vielä löydetä, vaikka menee varmaan vauvan syntymään asti ennen lopullista päätöstä ja kinastelua :ashamed:

no mutta nyt töiden pariin
Onerva 16+3
 
Huomenia!

Viikon päästä joulu, ihanaa :xmas:

Nenän tukkoisuus, täällä kans. Mulla on yleensä tukkonen olo illalla ennen nukkumaan menoa ja nyt on pari kertaa niistäessä tullu vähä verta mukana. Muutenki mulla on limakalvot herkemmät, huomaa siitä ku hampaita pestessä tulee lähes joka kerta vähä verta mukana, mut eikös se limakalvojen herkkyys kuulunu asiaan?!
Häntäluu kipeytyy myös täällä, joskus tuntuu ettei pysty edes istumaan tai kyykistymään jne ku on häntäluussa tosi kovaa kipua.
Liitoskivut on taas palannu muutaman päivän tauon jälkeen, pitää lähtä metsästään kauratyynyä jos siitä olis apua.
Nimistä, meillä on molemmille sukupuolille jo nimet valmiiksi. Tai oikeestaan meillä on tytölle kaks nimivaihtoa, mut pojalle ei oo ku yksi. Sen näkee sitte kun vauva on syntynyt, että toteutuuko nuo nimet =)

Hui, ulkona on -19 astetta pakkasta ja pitäis kohta tareta lähtä koululle. Yks tentti ja sitte lomalle =)

Mukavaa loppuviikkoa! :flower:

Niisku- ja rakas 16+1 :heart:
 
Täällä myös nenä tukossa, varsinkin aamuisin. Ihan veristä tavaraa tulee kun niistää. Jostain luin että limakalvot on jotenkin turpeammat, niin kuin koko kehossa. Siitä johtuisi nenän tukkoisuus?

Lenniina Mulla onkin jo hilseshampoo valmiina, pitää vaan vaihdella välillä. Oon tuosta Tresemmestä tykännyt kun hiukset tuntuu niin hyvältä pesun jälkeen, eikä rasvotu niin nopeasti niin kun tuo hilseshampoon jälkeen. :)

Kyllä täällä masu kasvaa, aamulla taas katselin. Pakko se on uskoa. :D Äitipuolelta sain jo pari neulepukua hieman isommalle lapselle. Eli aivan suloinen valkoinen asu jossa on paita ja semmoiset housut henkseleillä ja ankkurinapeilla. :heart: Menee sitten syksymmällä. Toinen on semmoinen hieman marjapuuroon vivahtava jossa on housut ja kietaisupaita. Söpöjä ovat. :D Ihan itse oli kutonut. Hän oli jo lastenammeenkin kuurannut valmiiksi, mutta mukaan en vielä ottanut. Kun ei tuota tilaa ole. Voi olla että meidän iskän puolelta tulee apua tavaroiden hankinnan suhteen. On tuo esikoinen jo ekaluokkalainen niin ei noita vauvatavaroita enää ole. :)

Olo on nykyään jo hyvä, pahoinvointi hävisi jo muutama viikko sitten. Häntäluu on täälläkin vihoitellut. Hetkenkin kun istuu ja ylös nousee niin köpöttelee kun vanha mummo. :LOL:

Tulipas tekstiä näin aamusella. :D

mipsu ja nöttönen 14+6 (huomenna POKS)
 
Raskauden suurin ongelma tällä hetkellä: Mitä mä muka alan kutomaan vauvalle, kun ei se villapukujakaan kesäkuussa tarvitse :D Nyt kun muutto on saatu ohi ja saanut kaivettua langat esiin tavaroista, mietin minne niitä alkaisin kuluttelemaan...
ei osaa olla kutomattakaan :)

Nimistä..
Meille se oli aika helppo päätös kuitenkin. Kumpikin haluaa merkitykselliset nimet, että niillä on jotain suurempaa tarkoitusta kuin se, että "tää nyt kuulostaa hauskalta". molempien suvusta sattui osumaan oikein hyvin perusteluin kivat nimet :D

Alkuraskauden pahoinvointi todellakin on tehnyt comebackin... Koko päivä mennyt huilatessa senkin takia.

 
Täällä sairaslomalla taas. Sain passituksen eilen loppuviikoksi lepäämään ja olemaan poissa töistä, kun alavatsa kipeytyi tosissaan (kosketusaraksikin) tulehduksen ja liian tiukan työtahdin vuoksi. Eilen tuli ensimmäiset kivuttomat supistuksetkin. Onneksi tänään on saanut olla kotosalla ilman stressiä ja puuhailla omaan tahtiin, joten tilanne on olut paljon parempi. Tietysti hiivalääkkeen vaikutuskin alkaa pikku hiljaa näkyä. Eilen kyllä pelästyin pahanpäiväisesti, kun oli niin kipeä tuo vatsa. Kaikki oli onneksi muutoin ihan ok ja eloa vatsasta lääkäri löysi dopplerilla.

Täällä siis ilmoittaudun muiden huolehtijoiden jatkeeksi. Itsellä ei ole keskenmenoja, mutta lähipiirissä on myöhäisiäkin vauvan menehtymisiä vatsaan ja yksi tosi huonosti päättynyt synnytys, joten liian paljon on tietoa ja luonnekin vielä hyvin taipuvainen huolestumaan.

Liikkeiden tuntumista odottelen, että vähän helpottaisi murehdintaa. Tosin liikkeitä tuskin vielä muutamiin viikkoihin tuntuu. Esikoisesta erotin rv 17 ja nyt taitaa istukka olla etupuolella, joten odotella saa.

Jdalmiinan tavoin täälläkin pahoinvointi on palannut voimakkaampana. Eihän tuo vielä päässyt edes loppumaan välissä, mutta oli siedettävämpää. Jaksua lepäilyyn Jdalmiinalle!

Nenän verisyys: Mulla vuotaa välillä ihan kunnolla veri nenästä ja niistäessä tulee aina viiruja. Mulle lääkäri neuvoi hankkimaan Nozoil-nenäsuihketta, joka voitelee limakalvoja. Sitä olen nyt alkanut käyttämään, jos ei vaikka ihan niin olisi verinen. Tukkoisuuteen siitä ei kyllä taida olla kovinkaan apua.

Mutzilla oli hankkinut kivat vaunut.

Nimet: Molemmille on jo nimet, mutta saa nähdä muuttuuko ne, kun vauva syntyy. Esikoisen kanssa kävi niin, kun ei ollutkaan yhtään tuumaillun nimen oloinen.

Maira: Onnea avioliiton solmimisesta! :flower:

Nyt pyörii tyhjää, joten hyviä vointeja pakkasten keskelle! :)

-Syyshortensia ja Millajoonas 14+3
 
Onerva 85 oih, onnittelut ekasta potkusta. On varmaan hieno tunne..sitä minäkin odottelen.
Jdalmiina, sama ongelma täälläkin. Minäkin tykkään neuloa, mut nyt en oo keksiny oikein mitään mitä tekisin. Aiemmin lapsettomuushoitojen aikoihin kerkisin jo parit villapuvut tehä, ne on kyllä enemmänkin pojalle sopivia kuin tytölle. Mulla on ollut viimoset kymmenen vuotta semmonen fiilis, että meille tulee poika jos joku on tullakseen. Mut nyt on kyllä ruvennu tuntumaan tytölle. mut jos keksit jotain kivaa neulomisohjetta niin vinkkiä tännepäin :wave:
Syyshortensia, älä etes puhu mitään nuista myöhäisistä keskenmenoista, kohtukuolemista, synnytykseen kuolemisista :eek: :eek: :eek: en kestäis.
Tavaroiden hankkimisista: mul tai meillä ei oo vielä mitään. No muutama vaatekappale kirpparilta hankittuna ja nekin siis vähä poikatyylisiä. Se pinnasänky, turvakaukalo(käyttämätön) ja sitteri on tulossa kavereilta. Vaunut epävarmat, mut voi olla että etsin jostain muualta käytetyt. Mut ei vielä muuta. Jotenkin tahtoo sen rakenneultran ensin, ennen kuin mitään alkaa ostelemaan. Vaikka eipä sen hoitopöydän väri muutu olipa tyttö tai poika. Ja toisaalta ollaan muuttamassa vuoden vaihteessa maatilalle ja uudesta talosta vanhaan taloon, niin sekin vähä aiheuttaa pähkäilyä. Nykyiseen taloon ei olis hoitopöytää tarvinnut, kun kodinhoitohuoneessa olis voinu hoitaa kaiken kätsästi. Vanha talo on vanha talo, mut oikeesti odotan muuttoa jo innolla. Pääsee tekemään remppaa :p
Ainiin , se ihana dopplerikin tuli tänään postissa. Ja pienen surffailun jälkeen sydänäänet löytyi!Kyllä mie oon taas niin onnellinen. Ja tuosta kapistuksesta en ihan heti luovukkaan. Ainoo mik' harmittaa, on se, etten ostanut sitä jo kuukausi sitten!

pohtijatar 16+3
 
Ainiin, sitähän mun vielä piti kysyä, että te joilla tää raskaus ei ole ensimmäinen tai teillä joilla on muuten tietoa. Niin missä vaiheessa ne alkaa ne synnytysvalmennukset ja onko vielä tulossa jotain muuta kivaa!?onko se fysioterapiajuttu kaikilla?
 
Alkuperäinen kirjoittaja syyshortensia:
Täällä sairaslomalla taas. Sain passituksen eilen loppuviikoksi lepäämään ja olemaan poissa töistä, kun alavatsa kipeytyi tosissaan (kosketusaraksikin) tulehduksen ja liian tiukan työtahdin vuoksi. Eilen tuli ensimmäiset kivuttomat supistuksetkin. Onneksi tänään on saanut olla kotosalla ilman stressiä ja puuhailla omaan tahtiin, joten tilanne on olut paljon parempi. Tietysti hiivalääkkeen vaikutuskin alkaa pikku hiljaa näkyä. Eilen kyllä pelästyin pahanpäiväisesti, kun oli niin kipeä tuo vatsa. Kaikki oli onneksi muutoin ihan ok ja eloa vatsasta lääkäri löysi dopplerilla.
Miten siulla ilmeni tuo masukipu? mulla jomottaa alamasua ja selkää ja hiivaan otin lääkkeen tuossa viikko sitten, mietin tässä kuumeisesti että pitäiskö huomenna koittaa päästä tutkimuksiin, et otettais näytteitä taas ja ottaisinko sen suun kautta otettavan lääkkeen kun tuo prevanar polttelee tuolla alhaalla inhottavasti, kuuluu haittavaikutuksiin :/
 
Mutzilla: Mulla alkoi noin viikko sitten jomotus alavatsalla ja sitten se lisääntyi koko ajan. Aluksi pidin kipuilua vain normaalina kohdun kasvukipuna. Lopulta alavatsa oli kosketusarka jopa vaatteille ja siellä tuntui koko ajan ikävää kipuilua, joten huolestuin. Lievää hiivaoirehdintaa havaitsin alkuviikosta ja tiistaina aloitin canestenin. Eilen kipuilua oli eniten masussa ja alaselkäkin oirehti menkkamaisesti ja siksi soitinkin neuvolaan, josta passitettiin heti lääkärille. Lääkäri otti bakteeriviljelyä varten näytteen ja käski käyttää hiivalääkkeen loppuun. Ensi tiistaina saan tulokset viljelystä ja sitten katsotaan, onko tarvetta vielä suun kautta otettavalle antibiootille. Oireiden pahetessa ennen tiistaita saan soittamalla suun kautta otettavat lääkkeet aiemmin. Esikoista odottaessakin mulla oli pari hivatulehdusta, muttei se koskaan tällä tavoin oirehtinut. Tosin voihan olla kyse muustakin tulehduksesta. Hankalia nämä tällaiset, kun osaksi oireet helposti kuuluu normiraskauteen, mutta sitten toisaalta takana voi muhia jotain tällaista. Itse rohkaisen soittamaan ja pyytämään näytteen ottoa ja parempia lääkkeitä, jos yhtään mietityttää. Saa ainakin varmuuden ja paremmat lääkkeet tarvittaessa. Toivottavasti vaiva helpottaa! :hug:

Pohtijatar: Pahoittelut ajattelemattomuudestani. Taisin vähän liian tarkasti kertoa taustoistani huoleen ja synnytyspelkopoliasiakkuuteeni. Ei ollut tarkoitus pelotella. :ashamed: Onneksi pääsääntöisesti raskaudet ja synnytykset sujuu hyvin. Siihen ajatukseen ainakin itse takerrun. Ihanaa, että doppleri tuli ja pääsit kuuntelemaan kaunista sykettä. Tsemppiä muuttotouhujen keskelle!

Hyvää yötä ja kauniita unia kaikille!
 
Noniin! Pientä matkakertomusta:

Tyttö sairastui nuhakuumeeseen heti ekana päivänä ja pientä kiukkua ja korkeaa kuumetta oli koko matkan ajan. Lennot oli yhtä #&%?$!*ä. Ei enää ikinä pienen lapsen kanssa! Syy selvisi kotona, kun mentiin lääkäriin - paha korvatulehdus. No ei siinä vielä kaikki. Valvottiin siis yötäpäivää lähes koko reissu ja kotiin tultiin ti-ke yönä. Seuraavana aamuna tytön kiukku yltyi, eikä oikein suostunut syömään mitään. Olin näppäränä mammana varannut tytön hammaslääkärin sille aamulle ja kauheella tohinalla sinne hammashoitolaan mentiin. Tyttö oksensi sen aulan täyteen. Ei siis mitään pientä puklua, vaan sitä tuli ja tuli ja tuli. Arvatkaapa auttoiko kukaan? Siinä oksentava lapsi sylissä kaivoin nenäliinapakettia ja koitin rauhoitella lasta, joka oli tietysti ihan paniikissa siitä oksentamisesta. Sillon siis mentiin lääkäriin, jossa todettiin se korvatulehdus. Molemmissa korvissa. Tärykalvot aivan veressä. Arveli oksentelun ja ripulin johtuvan korvatulehduksesta. Kotona juotettiin tytölle Osmosalia, joka auttoi illalla. Mulla alkoi samana iltana kiertää vatsassa. Jotenkin ajattelin, että ne on jotain supistusten kaltaisia, kun Saksassakin supisteli jonkin verran... En nukkunut koko yönä, kun oli niin huono olo. Oksensin ja ripuloin aamusta asti, 10 min. välein. Mies oli ja on edelleen ONNEKSI sairaslomalla flunssan takia. Pystyi jotenkuten huolehtimaan minusta ja tytöstä, joka aloitti taas oksentelun iltapäivällä. Nyt tyttö nukkuu, ei ole siis syönyt mitään lämmintä ruokaa kahteen päivään, ja mulla ehkä jo vähän parempi olo. Mies aloitti ripulilla pari tuntia sitten ja tunti sitten alkoi oksentelu. Meillä talo raikaa!

Jos joku kysyy millanen maa se Saksa on, ni ei mitään hajua. :headwall:

Onneks on kohta Joulu! :xmas:
 
Enpä ole mukamas joutanut tänne kirjoittelemaan... Höh, selityksiä... Tosiaan 17 vko on alkanut ja olotila voisi olla paljon parempi. Mulla on ongelmana ollut jo useamman viikon ajan toisen puolen iskias ja taas toisen puolen si-nivelen pahat kipuilut. Tänään joutuu luovuttamaan ja hakemaan sairaslomaa. Yöt menee valvoessa ja päivät hammasta purren. Mutta kyllä tästä selvitään, kun ei valita.

Onneksi on perhe pysynyt terveenä koko alkutalven. Ei ole nuhat ja lentsut iskenyt, vaikka kukaan meistä ei mitään rokotuksia ottanut, eikä ota. Melkoisesti on kaikenmoista nuhaa, kuumetta ja mahatautia lähipiirissä pyörinyt. Huh huh, ettei meillä!

Joulu valmistelut on kerrankin hyvällä mallilla. Yleensä kun olen jouluviikolla kaupoilla ja heilun luutun kanssa. :) Nyt saa ottaa rennosti, ja taidan jopa leipoa jotakin ylimääräisiä herkkujakin. Olisko kellään mittään hyviä vinkkejä? Uusia herkkuja on aina mukava kokeilla.

Masuasukki jo kovasti myllertää ja kolkuttelee seiniä. :) On se aina vaan yhtä ihmeellistä ja ihanaa tuntea pienet liikkeet. Aamukahvi on juotu ja kohta pitäisi alkaa puuron keittoon. Josko minäkin nyt muistaisin välillä käydä täällä laittamassa terveisiä.

Mipsu28 ja masuasukki rv 16+2
 
Pohtijatar Päädyin tekemään pikkukaverille jämäpuuvillalangoista kesäisen version Top Down Bonnet - piposta http://www.helloyarn.com/topdownbonnet.htm . Jos itse tykästyit, niin siihen on suomenkieliset ohjeetkin. Kiva lätsä, mikä sopii sitten molemmille sukupuolille. Tein joskus kummilikalle samanmoisen isompana, se ainakin tykkäsi. Mulla on yksi kiva kesäohje tuolla kesäselle puvulle, mutta saa nähdä alanko toteuttamaan.

Synnytysvalmennuksesta TAYS ei järjestä niitä enää ollenkaan, joten tampereella se on järjestetty yksityisesti. Muistan, kun esikkoa odotin, niin se oli siinä 7-8 kuun tietämillä. Jouduin kyllä sektioon, joten siitä ei paljonkaan ollut hyötyä. Kuopusta synnyttäessä oli se hyöty, että tiesi vähän mitä mahdollisuuksia ko. laitoksella on tarjota, mutta kuulemma karjuin täyttä päätä kätilölle että "Ei kiinnosta, ottakaa se lapsi ulos ja antakaa lääkettä" :whistle: :D

Mussunpussu Aika koettelemus :| Hyvä, että paranemaan päin! Sitä miestä lukuun ottamatta...



Peloista sen verran, että mulla jatkuu pelot varmaan sinne asti, kun on turvallista synnyttää jopa keskonen. Kolme perättäistä km:a on edeltänyt tätä raskautta ja sen takia kehittelen mitä kummallisimpia kauhukuvia päässäni jos en ole tuntenut potkuja päivään, pariin. Eihän ne alussa niin usein tunnukaan, mutta kun on tällänen pelkääjäluonne. Sitä luulottelee kaikenlaista eikä osaa nauttia, kun pelkää että siinä kun alkaa nauttimaan, tulee se pahin uutinen :headwall: :|

Mies tuli leipomosta kotiin tuomasta tuoretta sämpylää. Kahvia keitteleen :whistle: :whistle:
 
Olalaaa... posti toi eilen tilaamani Bola-korun! :D Ihana!
Katselin niitä jo silloin, kun en ollut raskaana ja päätin, että ostan sellaisen sitten kun vain siihen on tilaisuus. Ne ovat niin kauniita ja se niiden tarkoitus kuulosti niin mukavalle, niin miksikäs ei. :D

Nimistä:
Pojalle ei ollut esikoisen aikaan valmiina nimeä ja nyt on vieläkin sama tilanne. Jotenkin ei löydetä vaan sopivan tuntuista nimeä pojalle, kun taas tytölle keksittiin vaikkas mitä nimiä. Niin että nimien puolesta vois tulokas olla tyttö ja säästyttäis suurelta kinaamiselta. :D

mussupussu Olipas teillä reissu! Paranemisia sinne, kun olette noin kurjan taudin saaneet! :hug:
Myös syyshortensialle paranemisia tulehduksesta! :hug:

Täällä myös hieman välillä huolissaan asukin voinnista. Istukka tosin taisi sijaita etuseinämän puolella, joten niitä liikkeitä tuntee tosi harvoin jos lainkaan vieläkin. Esikoisesta istukka oli takana ja näillä viikoilla tunsin ensimmäiset pienet liikkeet. Oli tosin myöhemminkin vilkas liikkuja, että jos tää kuopus onkin vaan rauhallisempi tapaus. Ehkä vaan taas vähän liian innokaasti odottelen... :kieh:

Jaahas ja sitten olisi vuorossa pullan leivontaa eli taikina pitäisi väsätä nousemaan, että saadaan esikoisen kanssa leipoa. Vapaa päivänä on mukavaa kuluttaa aikaa siihen! =)

Rapsakkaa pakkaspäivää toivotellen,
garden ja nasu-reiska 16+6
 
Mussupussu voi että, teillepä sitte tuliki aika kurja reissu, ku noin lapsukainen sairastui ja sitte vielä te muutki. Pikaisia paranemisia sinne! :hug:

Tarvikkeista, mä olen ostanu alennuksista muutamia pikkuvaatteita, lähinna unisex kamaa, mut on siinä jtn. tytölle sekä pojallekin.
Meidän täytyy ostaa ainoastaan vaunut ja sitte ku vähä kasvaa nii syöttötuoli, muuten saadaan sitterit ja turvakaukalot miehen serkulta, onneksi. Saatais me vissiin vaunutki, mut mä haluan meille omat ku jos sitte tulee lisää lapsukaisia nii on kiva, että on vaunut sentään ihan omat. Vaatteita en taida kovin hirveesti ite ostella ton enempää, ku aion ottaa äitiyspakkauksen ja sitte kuitenki saadaan lahjaksi vaatteita.

Peloista, mä murehdin tasan siihen asti kunhan vauva saadaan turvallisesti maailmaan. Mulle on lähisuvussa vaan tapahtunu sen verran ikäviä asioita, että ihan pakosta ne laittaa miettimään omalleki kohdalle, tosin onneksi nuo asiat ei oo periytyviä.

Mutta nyt pitää lähtä laittaa tämä sekasorto huusholli kuntoon.
Mä lähen tänään kaheksi viikoksi reissuun, joten toivottelen teille kaikille rauhallista joulunaikaa sekä mukavaa uuttavuotta! =)
Voikaa hyvin :flower:

Niisku- ja rakas 16+2 :heart:
 
Heippa taas!

Paljon on taas kirjoituksia tullut...

Mutzilla oli hankkinut hienot kaksosten vaunut. Meillä sama hankinta edessä, mutta ensin pitäisi myydä esikoisen yhdistelmävaunut alta pois. Vähän on katseltu Teutonian tuplavaunuja; nähtiin sellaiset kaupungilla ja vaikuttivat tosi käteviltä. Ollaan noissa esikoisen vaunuissa niin totuttu kääntyviin pieniin etupyöriin, että sellaiset saisi kyllä löytyä tulevistakin vaunuista. Noissa teutonioissa olisi... hinta vaan on varmaan kaksinkertainen noihin Mutzillan löytämiin vaunuihin verrattuna.

Täällä on myös nenä tukossa! Erityisesti iltaisin nukkumaan mennessä. Olen myös ajatellut sen johtuvan raskaudesta, kun olen lukenut tuon saman, että limakalvot ylipäänsä ovat raskauden aikana turvoksissa. Vielä ei sentään ole tarvinnut verta niistää...

Masu on jo aivan selvästi näkyvissä, mutta toisaalta, onhan siellä kaksi kaveria mahaa venyttämässä. Ilmeisesti kohdun koko on kaksoisraskaudessa noin neljä viikkoa edellä, ja kyllä mulla esikoisestakin maha oli rv 19 jo ihan selvästi esillä. Mites Mutzillan maha?

Nimistä: meillä olisi nimet kaksostytöille ja yhdelle pojalle. Jos tulee kaksi poikaa, niin sitten onkin vaikeampi miettiminen edessä. Esikoinen on poika ja hänellä on jo se "kaikista kivoin" pojan nimi. No, täytynee kuitenkin ensin nähdä, näyttävätkö vauvat ollenkaan heille kaavailluilta nimiltä.

jdalmiina; tee vauvalle puuvillalangoista tilkkupeitto, sellaisellahan on aina käyttöä! Makoilualustana tai vaunuissa peittona... Tuo tekemäsi myssykin oli kyllä aivan ihana! Teitkö kasvoilla vai ilman?

Itse kuulun myös huolehtijoiden sakkiin. Meillä on taustalla yksi keskenmeno, nyt ollaan onneksi jo niiden viikkojen ohi, joten pahin jännitys on hieman helpottanut. Mutta kyllähän sitä niin paljon kuulee kaikenlaista, miten asiat voivat mennä pieleen, että ei se murehtiminen taida loppua ennen vauvojen syntymää. Ja sitten saakin ruveta pelkäämään kätkytkuolemaa... Liikkeiden tuntumista odottelen kovasti, ehkä olen jo jonkun kuperkeikan ollut tuntevinani. Esikoisesta tunsin liikkeet rv 17 ja jotain ja silloin oli istukka edessä. nyt on istukat takaseinässä, joten senkin puolesta liikkeet voisivat pikkuhiljaa ruveta tuntumaan.

Pohtijatar: meillä alkoi synnytysvalmennukset vasta elokuussa, kun esikko syntyi syyskuun loppupuolella. Tosin oltaisiin kuuluttu heinäkuiseen valmennusryhmään, mutta sitä ei pidetty kesälomien takia. Fysioterapiaa ei ainakaan täällä Turun suunnalla tarjottu edes vuonna 2008, ja tuskin nytkään, kun taloustilanne on vaan mennyt huonommaksi. Onneksi pääsen kaksosten takia raskauden jälkimmäisellä puoliskolla tiuhempaan seurantaan. Olen kuullut, että toista lastaan odottavat äidit ovat rv 20 mennessä käyneet tyyliin kerran neuvolassa ja kerran ultrassa, ihan kiva...

Ohhoh, Mussupussun perheessä on koettu kovia. Pikaista paranemista kaikille!

Jahas, nyt täytyy ruveta hyödyntämään pojan päiväuniaikaa. Lahjojen paketointia ja muuta joulupuuhaa...

Myntti ja tuplat 14+0 *POKS* :wave:

pst. jos tekstin on laatinut etukäteen muualla ja kopioi sen sitten tänne, niin saako noita hymiöitä mitenkään sijoiteltua tekstin lomaan? Täällä kaikki hymiöt vaan asettuu tekstin loppuun. Pöh.
 
Olen täällä nyt vähän taustaillut mutta kirjoittelen nyt pitkästä aikaa vähän väliaikatietoa.

Eilen oli neuvolalääkäri, kaikki arvot kunnossa ja sykekin löytyi :heart: . Sen löytymistä tai löytymättömyyttä jännäsin ja jotenkin otin etäisyyttä näistä raskausketjuista. Nyt saa nähdä jos jaksaa taas vähän aktiivisemmin osallistua ja kommentoida.

Tänään on tytön 2v. synttärit, tämä päivä menee kyllä vielä siivoessa ja leipoessa, huomenna vietetään juhlaa. Saas nähdä mitä tyttö tykkää kun ei viime synttärit ja joulut ole varmasti enää muistissa. Tuleekohan ihan riippuvaiseksi paketeista :D. Sunnuntaina lähdetäänkin sitten jo mummolaan joulua viettämään. Mennään hyvissä ajoin niin ei ole niin kamala stressi ehtiä käymään joka paikassa parissa päivässä.

Onnittelut ensimmäisten liikkeiden tuntijoille!
Malttamattomana täälläkin odotellaan, vaikka eihän niitä oikein vielä edes voi tuntea :). Maha on kasvanut mielettömästi, mutta taitaa olla lähinnä nestettä ja ilmaa (voi kun noita ilmavaivoja pystyykin olemaan koko ajan) mutta minulla on taaksepäin kallistunut kohtu niin voi mennä hetki. Esikoisessa tuntui varmaan joskus rv19.

Nimiä ollaan alustavasti mietitty, mutta aletaan kunnolla "hommiin" vasta rakenneultran jälkeen kun saa tietää sukupuolen (tai ainakin toivottavasti saa tietää ). Nyt vielä tuntuu kaukaiselta asialta.

Yleisesti vointi on alkanut parantumaan, väsymys ei ole enää niin kokonaisvaltaista, joskin mahan vääntelyt, nälät ja pissatukset tekevät nukahtamisesta ja nukkumisesta kovin katkonaista. Vieläkin tulee kammottava ällötysolo jos ei ole syönyt pitkään aikaan, mutta muuten on pahoinvointikin väistynyt. Toivottavasti olo alkaisi olemaan jo "keskiraskauden hehkeä" tuossa joulun tienoilla. Tällä hetkellä vielä ajatus lanttulaatikoista inhottaa.

Myntti: kirjoita ne hymiöt itse, painamalla ne tosiaan tunkee sinne viestin perään, mutta kaikilla on se oma "koodi" jonka voi itse kirjoittaa mihin haluaa.

Nyt hyvää viikonloppua, koitan tästä mennä ahkeroimaan sen leipomisen kanssa.

 
Sokerirasituksessa käyty tänään. Voi luoja, onneks en muistanut miten kauheeta se on. Kyllä teki niin tiukkaa juoda ne 2 mukillista sitä litkua.. No nyt se on ohi, odotellaan vaan maanantaihin, että saa tulokset verikokeista. Toivottavasti tämä on samaa kuin esikoisen kanssa, että mitään syytä ei huoleen ole. Onneks tähän osas jo varautua.

Mussupussu: Aika rankka kokemus teillä, toivottavasti paranette kaikki pian! :hug:

Joulua odotellessa ja masun kasvua..

Papuneiti ja tyyppi 14+6
 
Mairalle onnittelut rouviintumisesta!
Onnittelut ekojen liikkeiden tuntijoille!
Mulla myös nenä ollut tukossa pitemmän aikaa, vaikka mitään ei oo tullu niistäessä. Nyt tosin flunssaa pukkaa, koko ajan saa niistää ja kurkku on kipee. Viikonlopuks pitäis mennä töihin joten toivottavasti en nyt tämän kipeemmäksi tule..
Maanantaina on äitiyspoli käynti, terkka laittoi lähetteen sinne kun oli verenpaineet koholla. Ostin oman mittarin ja kotona paineet on ollu hyvät. Kävin sen mittarin kanssa neuvolassa mittauttamassa ja heti oli taas koholla, joten jännityksestä nousee. Terkka sanoi että voi perua sen äitiyspolikäynnin mutta sanoin ihan mielelläni meneväni sinne. Saanpahan sieltä ehkä mielipiteen noihin suppareihin joita on välillä ollut. Että kauanko sitä uskaltaa töissä olla ettei kohta olla samassa tilanteessa kun ekassa raskaudessa.
Sokerirasituksessakin oli 1 tunnin arvo koholla ja nyt täytyy sitten 6 päivää mittailla sokereita. Ainakin toistaseks on ollu kaikki arvot kirkkaasti alle rajojen. Onneks ei osunu jouluun toi mittailu :whistle:
Eilen hoidin viimeset jouluostokset ja aamulla paketoin ne. Tosin tekis hirveesti mieli ostaa vielä jotain miehelle ja pojalle :saint: Vauvallekin ostin eilen vaatteita vähän, en voinut vastustaa kun oli niin söpöjä unisex vaatteita. Äsken tilasin nettikaupasta tukivyön, kun on alkanut selkä vihoitteleen, toivottavasti auttais! Kuolasin myös manduca-kantoreppuja, hirveesti tekis mieli ostaa sellanen. Meillä on jo ergo, mutta siihen pitäis ostaa vauvatuki. Aattelinkin että jos myis ergon pois ja ostais manducan tilalle, mieheltä salaa :LOL:
Hienoo pohtijatar että sait sen dopplerin. Mulla se on kyllä hyvä huolen karkottaja. Vauva ei taida tykätä että häntä kuunnellaan, koska alkaa aina potkimaan anturiin ja lähtee karkuun =) :heart:
Ihanaa, enää vajaa viikko jouluun :heart: Miehellä ja pojalla alkaa tänään loma, mulla olis vielä la-ke töitä :/ Mutta saanpahan antaa työlistan miehelle ;)
Ai niin, Mussupussulla ollut kurja matka :( Varmasti ollut aika hermoja raastavaa! Pikaista paranemista!

-minttu ja pumpelo :heart: rv16+3
 
Heissan :wave:

Joululoma alkoi joten eiköhän sitä ehdi taas tännekin kirjoitella!

Mairalle onnittelut! Ja Mussupussun perheelle pikaista paranemista.
Hirveästi tekstiä tullut lisää, niin kaikkea en varmaan tajua kommentoida :ashamed:

Liikkeistä: Olen 95% varma että olen niitä nyt parina päivänä tuntenut! Sellaista hentoa kuplintaa. Saisi mun puolesta alkaa potkimaan siellä enemmänkin, niin ei tarvitsisi miettiä, onko kaikki kunnossa. Tosin onhan tässä aikaa..
Seuraavaan ultraan on aikaa vielä kuukausi, ja neuvola sitten joskus (olen yrittänyt saada sinne aikaa, mutta neuvolatädin mielestä mun ei kannata tulla ennen kuin joskus tammikuun lopussa aikaisintaan), niin liikkeistä olen kyllä tosi iloinen!
Nimestä: Meillä olis pojan ja tytön toiset nimet valmiina, mutta varsinkin pojan etunimi tuottaa päänvaivaa. Mulla olis ollut täydellinen pojannimi tiedossa, mutta serkku meni nappaamaan tuon ensin omalle pojalleen, joten en kehtaa samaa nimeä varastaa:D

Tarvikkeista: Ei kyllä olla hommattu vieläkään mitään, kuten aika moni muukin on täällä sanonut, niin koko raskaus tuntuu edelleen aika epätodelliselta. Varmaan rakenneultran jälkeen vasta aletaan tavaroita hamstraamaan. Tosin keksin että joululomalla voisin aikani kuluksi yrittää virkata jonkunlaiset villapöksyt/vaippahousut tai ainakin pipon. En todellakaan ole mikään haka käsitöissä, mutta tuollaisia olis ainakin kiva yrittää väsäillä. Ja tosiaan voihan sitä tehdä vaikka vähän isompiakin vaatteita valmiiksi, jos ja kun kesällä toivottavasti villavaatteille ei ole käyttöä.

Täälläkin nenästä tippuu verta harva sen päivä, erityisesti sen jälkeen, jos on joutunut oksentamaan. Neuvolaan soitin ja tosiaan terkkari sanoi olevan ihan normaalia, kun limakalvot kuivuu... Muita vaivoja pahoinvoinnin lisäksi ei vielä kamalasti ole, tosin huomaan kyllä, että selkää täytyy jumpata ja venytellä paljon entistä enemmän, että pysyy kunnossa.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Salma ja Sintti 15+6
 
Heippa kaikille, kiirettä on pitänyt ja 10 kokeen koeviikko takana. HUH!
Olen nyt ihan pihalla kaikesta täällä, täytyy illalla lukea ajan kanssa koko joulukuun pino.

Me ollaan nyt käyty muutamia viikkoja sitten ekassa ultrassa, kaikki oli hienosti, pallero potki ja pyöri ja käänsi lopuksi selkänsä "kameraan". Esittäminen sai ilmeisesti riittää ;)
LA aikaistui viidellä päivällä eli nyt 12.6 meillä odotellaan tulevaksi. Isosiskon häät siirtyi 7.3 eli pääsen sittenkin kunnialla kaason hommiin :D

Stressiä
Stressaan kokoajan kun seuraava eli 2. neuvola vasta tammikuussa, eli viikolla 17 eikä ole kertaakaan vielä kuunneltu sydänääniä yms. Missä vaiheessa teillä ollut lääkärintarkastukset? 2. ultrakin venyi tammikuun 29. pv, eli 20+6

kyselyitä opiskeluihin ja äitiyslomaan liittyen
Kelan konttorille menen jokupäivä selvittelemään kun netin tiedoista en tahdo saada tolkkua ja muutenkin kaikki tuntuu niin hankalalta :D Jos joku tietää tai on perehtynyt niin arvostaisin vastailuja ja vaivannäköä :)
Elikkäs;
1.Äippäloman viimeinen alotuspäivä on 7.5 tai varhennettuna aikaisintaan 13.4 Kelan mukaan, miten vaikuttaa rahoihin jos sinnittelen kuitenkin koulussa niin pitkälle kun vain suinkin pystyn?
2. Synnytyksen jälkeen en aio käydä ammatillisia opintoja syksyllä, mutta lukiokursseja pitäisi käydä yksi tai kaksi jotta saisin englannin ja terveystiedon kirjoittaa syksyllä jo pois alta. Miten taas tämä parilla kurssilla käyminen vaikuttaisi?

Tässä nyt ainakin nämä ensimmäisimmät mieltä painavat, kaikki on kuitenkin ihan sillä varauksella mikä on jaksaminen ja kuinka rankkaa meille tulee :)


Nea ja "Nipa" 14+6

OdottamatonOdotus.blogspot.com :heart:
 
Odottamaton odotus - Ei sinne kelaan tarvitse mun tietääkseni mitään ilmoitella, jos ei saa opintoihin liittyviä etuuksia. Itsekin opiskelin kolmannen odotusaikana ihan loppuun asti. Viimeinen kurssi loppui kaksi päivää ennen pojan syntymää.
 
Pitkästä aikaa taas...

Kävin eilen neuvolassa ja voi apua...
Th oli tosi mukava. Kysyi, että olinko käynyt ultrassa ja miten kävi LA:n kanssa. Sanoin, että LA muuttui. Th kirjoitti uudet tiedot koneelle ja se siitä. Muutenkin oli kaikki hyvin. Vähän olin laihtunut, mutta johtuu kai siitä, että olen syönyt niin "fiksusti".
Lääkärillä olikin sitten ihan toinen asenne.. Heti ensimmäiseksi katsoi, että LA oli muuttunut ja siitähän se saikin melkeen raivarin: "Ei se voi muuttua! Jos viimeiset kuukautiset ovat olleet tuolloin, niin LA on tämä. Ei LA voi muuttua!" Yritin siinä sitten puolustella, itku kurkussa, mutta ei se auttanut. Sitten housut pois, että pääsee tutkimaan. Ei kyllä ollut mukavaa.
Muiden tutkimusten jälkeen katsottiin vielä ultralla ja tietty lääkärin piti sit mittailla pikkuista osoittaakseen, että LA oli katsottu väärin np-ultrassa. Kun puin päälle, niin lääkäri tutkiskeli vielä jotain kirjaa koosta, mutta eipä kyllä mitään sanonut, joten taisikin koko vastata "uusia" viikkoja. Hah hah! Toivotti vielä lopuksi hyvää joulua ja nähdään taas! En kyllä olis niin varma!

Nyt kyllä tuntuu siltä, etten haluaisi mennä tälle lääkärille. Meillä ei ole muita gynekologeja neuvolassa, joten pitäisi mennä yksityiselle ja se maksaisi. Sen hinta olisi kuitenkin pienempi kuin tämä henkinen kärsimys jota eilen koin. Koko päivän mulla soi päässä "ei se voi muuttua"...
Millaisia lääkäreitä teillä on? Käyttekö neuvolan lääkärillä vai yksityisellä?

Mullakin tulee niistäessä verta nenästä. Nyt vasta, kun luin, että muillakin on sitä, niin yhdistin sen raskauteen. Luulin, että johtuu talvesta. Muuta kummempaa ei ole ollut.

Me ei olla ostettu vielä mitään, eikä varmaan ostetakaan vähään aikaan. Oon niin itsekäs, että meinaan hommata kaiken uutena, tietää sitten mahdollisen kakkosen kanssa, että tavarat on hyvin pidetty ja säilytetty.

Mä hommasin kanssa kotidopplerin. Kyllä helpottaa kuulla pikkuisen sydän, kun noita liikkeitä ei vielä tunnu.

:hug: tarvitseville!

Hyvää viikonloppua ja joulua kaikille!
Yritetään nauttia!!

Pine ja pikkuinen 15+4
 

Yhteistyössä