~Kesäkuun Kullannuput 2010~Huhtikuussa -10 <3 2 rakkauspakkausta syntynyt <3

Esikoisen suhtautuminen tulevaan vauvaan Sanoo sitä aika usein tytöksi, vaikka pikkuveljestä puhummekin hänelle. Kutittelee mahan päältä ja kysyy et kutiaako se vauva. :D Ei pahemmin muuten sille höpöttele tms.

Hikka on vauvalla yleensä joko aamulla tai sitten illalla... parhaimmillaan sekä että... Ja jatkuu varmaan syntymän jälkeenkin, jos esikoisen hikkaa muistelee. :D
Muutenkin vauva liikkuu aamusta ja illasta ihan hyvin, muulloin onkin hiljaisempaa eli aikas rauhallinen kaveri tuntuu olevan.

Mipsu Onpas kiva lukea, että tytöllä on kaikki hyvin. =)

Ja neuvolassa käyty taas... Kaikki ihan jees ja Hb:sta ylpeänä eli on taas noussut ilman mitään rautatabuja 134:n. Lapsivettä edelleen runsaasti eli jäbällä on oikein uima-allas vissiin missä polskutella, vaikka ahtaaksi alkaakin käymään. :LOL:
Ja mikä hienointa sairasloman kautta äitiyslomalle eli loput 5 päivää sairaslomalla ja ensi viikolla virallisella lomalla sitten. JES! :D

garden ja reiska 33+5
 
Maira Hyvä että sulla on neuvola niinkin pian mistä kysellä. Kyllä vaan! Lisärauta on vaikuttanut olotilaan paljon, pirteämpi olo nyt kun muutama viikko sitten.

Mipsu On tosiaan kaunis nimi! Voin kuvitella että Milla sopii pikkuiselle tytölle hyvin :)

Täälläkin suunnataan tänään hulluille päiville, tosin tarkoitus vaan käväistä siellä, noutamassa varauksessa olleet verhot.

Törmäilin tänään vatsan kanssa ensimmäistä kertaa, yritin pujahtaa henkilökunnan keittiöön kuten normaalisti, kun ovi hyppäsi eteen. Siinä sitten pari tykaveriakin kommentoi että taitaa jo vatsa olla vähän tiellä :LOL:

Pidetään kaikki hyvä mieli eikä stressata turhaan. Pitää nimittäin varmasti paikkansa mitä th tänään sanoi, että hyvä olo ja mieli kantaa sitten läpi synnytyksen ja näkyy myös jaksamisessa pikkuisen kanssa :)
 
Kiitos pulinapata ja muutkin tytöt myötätunnosta! :hug: Nyt on noro sairastettu ja töihin jo palattu. Oli kamala kokemus.Huh.

Doomoo- sitteristä joku kyseli, ja hauska sattuma, sillä kävin juurikin tuossa tunti sitten sen ostamassa. Ja vaikuttaa ihanalta! :heart:

Höööh, mä en ehtinyt nähdä mipsun tytön kuvaa... :'( Onnea ihanasta nimestä Millalle!! :flower:

Meidänkin 4 v esikoistyttö suhtautuu aivan ihanasti vauvan tuloon. Odottaa innolla ja jutellaan asiasta harva se päivä. Eilen tyttöön iski kärsimättömyys ja hän ilmoitti tekevänsä kohta reiän mahaan ja ottavansa vauvan sieltä jo ulos. =)
Mutta siis ihana isosisko hänestä tulee. Liikuttaa jo valmiiksi. :heart:

En malta enää odottaa, että muutetaan ja pääsen laittamaan uuteen taloon vauvalle omaa huonetta! Ja tietysti esikoisen huonetta myös. :heart:
4 viikkoa pitäisi töissä viellä puurtaa, sitten pääsen lomalle!
Vtasa kasvaa.....Ja nukkuminen on alkanut vaikeutua. Muutenkin huomaa, että energinen keskiraskaus on auttamattomasti ohi. Olen aika väsynyt vatsani kanssa.
Mutta mieli silti hyvä. Vauva taitaa olla edelleen rt:ssä. :heart:
Selälteen en ole voinut nukkua aikoihin. Kyljelleen mennään.
Ilmoitin itseni Bebesin synnyts-luennnolle toukokuussa.


Johanna ja Pikkiriikki 29+4
 
Aivan mielettömän ihanaa, ettei tarvinnut aamulla lähteä töihin. Vaikka heräänkin aina ennen miestä, joka töissä käykin, ilmeisesti hormoonien aiheuttama uusi rytmi... Nyt voi keskittyä taas olennaiseen, eli käsitöihin :D Ja jos sitä nyt jaksais vähän siivota, ihan hävityksen kauhistus koko huusholli. Kauhea lista vielä tekemistä muutenkin, kehto tuossa odottaa syyllistävän näköisenä, kun ei olla saatu sille tehtyä vielä mitään.

Tilasin eilen sen Doomoon sitterin sitten, taisikin olla viimeinen kappale kun hävisi tuolta sivuilta saman tien. Muutenkos olikin niin edullinen (899kr, eli oisko jotain 90e). Normihinta näkyis olevan 1400kr paikkeilla. Ehkä se on jonkun palautus.

Tuli muuten mieleen, kun kaikkien sairaalakassilistalla on tuo huulirasva. Mie oon käyttänyt jo pari vuotta tuota Lansinohin nännirasvaa huulirasvana erään äitituttavani suosittelemana (varsinkin talvisin) ja se on ihan hillittömän hyvä. Eli vinkiksi, jos teiltä unohtuu huulirasvat kotiin, mutta tuota Lansinohia löytyy laukusta! Eiköhän Bepanthenkin käy huulille, jos sitä käyttää mieluummin.

Sisarusten käyttäytymisestä tuli mieleen kaverin juuri kertoma juttu, kuinka heidän 3-vuotias oli laulellut "missä mun pikkusisko?" koko päivän. Ystäväni on juuri puoli vuotta sitten saanut toisen lapsen ja on vannonut muutaman vuoden tauon nimeen... Hän sitten kysyi lapseltaan, jotta mitä hän oikein laulelee, niin tyttö oli todennut vakavana, että "Pikkusisko on äidin mahassa. Mutta älä huoli, ei se ihan vielä tule ulos!". Nyt on kaveri paniikissa, ettei vaan hormoonikierukka olisi pettänyt :D

On kyllä juu mukavaa päästä ultraan parin viikon päästä, en malttaisi odottaa. Kuten EC sanoi, täällä ei niin usein ole noita lääkärikäyntejä. Itsellä edellinen ultra oli viikolla 19, eikä neuvolassa juuri muuta mitata kun SF, mitään ei ole todenneet lapsiveden määrästä edes. Voiko sen jotenkin sitten tuntea tuosta masusta päältä? Ja koska täällä ei sisätutkimuksia tehdä, niin tyhmä kysymys: näkeekö sen ultrassa, jos kohdun suu on pehmennyt tai pienentynyt tms? On meinaan noita sukkapuikkoviiltoja ollut tasaisesti pari päivää nyt, vai onko ne nyt vaan sitten tavallista liitoskipua?

milkei 30+3

 
Milkei, ultra on varmaan paras keino myös tuon kohdunsuun tilanteen toteamiseen. Minulle eilen totesi olevan vielä reilusti (5cm) sitä jäljellä ja kiinteä, tosin pää onkin hieman tuossa oikealla eli ei kiinnittyneenä. Eli ainakaan mulla nuo vihlaisut ym. eivät ole vaikuttaneet.
 
Moikka.
Mulla ainakin on ensi viikolla rv 34 neuvolalääkäri ultrataan ja katsotaan vauvan kokoa ;)
Sairaalakassi on nyt hankittu ja hygieniatuotteita jo sinne laitettu,pikku hiljaa laittelen sen sitten valmiiksi.
Vauvan vaatteet on melkein kaikki jo kaapissa pestynä,enää hankittava turvakaukalo,hoitopöytä ja sänky haettava mummulasta =)

Kiva kuulla Mipsun ja Milla tytön kuulumisia :heart:

Tvvo:n kuulumisia olisi myös kiva lukea ;)

Mä tunnen itseni tosi vaivaiseksi,kenkien laitto on hankalaa,närästää,kolottaa,yöt on katkonaisia yms... :|

Meidän 3v silittelee ja paijaa mahaa ja 5v kyselee koska vauva syntyy ja on kovin ärtyinen ja saa raivareita :/ Luulen,että isompaa jännittää uuden vauvan tulo :/

Rapu ja masuasukki 33+2 :heart:
 
Saagatar: Helpotusta kohtukipuiluihin. Jaksua! :hug:

Pulinapata: Mukavaa, että vointisi on hyvä. :)

EC: :hug: huolten keskelle.

Pikinen: :hug: pelkoihin.

Mipsu: Mukavaa kuulla kuulumisianne. Teillä on suloinen tyttö. Kaunis nimi on tytöllä. Meillähän on ollut sama nimi ajatuksissa alusta asti esikoisen nimettyä masuvauva Millajoonakseksi. Tsemppiä sairaala-aikaan!

Maira: Ensi viikon viikonloppuna muutamme. Olen yhteyksissä, kun saadaan itsemme ja tavaramme sinne. Toivottavasti nuo sinun varpusparvikipuilut hellittävät.

hikka: usein on täälläkin pikkuisella masussa hikka.

Lenniina: Kiitos. Löytyikö hulluilta päiviltä mitään? Itse kiersin eilen kaukaa Stockan, kun en jaksanut, vaikka mieli olisi tehnytkin. :)

Garden: Hienoa, että sait loput päivät sairauslomaa ennen kuin äitiysloma alkaa. Kyllä viimeisellä kolmanneksella on raskasta työskennellä tai vaikka jaksaisi, niin kiinnostus alkaa olla ihan muualla kuin töissä. Iloa!

( . ): Ei uutta auringon alla. Samaa supistelua, kipuilua ja kankeutta vaan. Enpä kyllä mitään uutta kaipaakaan. Näissä on riittävästi. ;)

Nyt hoitamaan pientä leikkauspotilasta. Voikaa hyvin!

-Sh ja Milla rv 31+3
 
Päivää mammat!

Kiva lukea kuulumisianne.

Löysin vihdoin imetyspaidat kokoa S jota olin etsinyt.
Ostoslistalla vielä:
imetysliivit
rintapumppu
sitteri
kylpyamme+tuki
hoitolaukku vaunuihin
kantoliina
videokamera (onneksi se on samalla miehen 25v syntymäpäivälahja)

Huuuh...kaikki raha on kyllä viime aikoina mennyt vauvahankintoihin! :ashamed:
Ja kaikki mitä on itselleen ostanut on jotenkin liittynyt pienokaiseen: suuremmat rintaliivit, alushousut, mammapaitoja ja tilavia housuja. Tarvitsisin kevättakin joka menisi kiinni vatsan kohdalta mutta jospa sitä sittenkin ostaisi vaan ison lämpimän hupparin tai lainaisi miehen vaatteita. Säästyisi edes ne rahat.
Millä raskausviikolla imetysliivit uskaltaa ostaa ja pitääkö ne olla kuppikokoa suuremmat kuin ostohetkellä?

Nyt on käyty viimeinen perhevalmennus ennen vauvan syntymää. Hauska nähdä sitten 6kk päästä kaikkien osallistujien pienokaiset :D

tinysteps 29+4 (29+0)
 
Heippa taas pitkästä aikaa!
Vähiin jäänyt minunkin kirjoittelut. Istuminen aiheuttaa sen verran kipuilua, että harvoin jaksaa kovin kauan koneella olla. Lueskella silti koitan kuulumisianne.

Mipsulle minultakin oikein suuret onnittelut pienestä ja suloisesta tytöstä! Hienoa, että neitonen voi hyvin.

Minulle on tullut kova paniikki vauvan koon takia. Sf-mitta huitelee tosi korkealla ja oli 30+1 32cm. Onko muilla näin hurjia lukuja? Painoakin tullut hävettävän paljon n. 20kg. Edellisistä 12kg ja 14kg ja nyt jo tässä vaiheessa näin paljon enemmän. Edelliset kasvaneet myös keskikäyrän tuntumassa ja olleet molemmat n.3,5kg. Pelottaa, että masussa on nyt jättiläinen. Painoarvioihin en oikein luota, kun molemmat edelliset on arvioitu reilusti alakanttiin. Terkkari tosin sanoi, että lapsivettäkin on paljon ja kasvattaisi masun kokoa, mutta onhan siellä muutakin oltava. Sokerirasitukseen eivät vieläkään laittaneet vaikka kyselin, koska bmi ollut normaali raskauden alussa. No ei auta kuin odottaa ja katsoa mitä aika tuo mukanaan. Pelottaa kovasti mahdollisesti ison vauvan synnytys meidän molempien puolesta.

Sitten vielä vinkkejä niihin levottomiin jalkoihin... Hulluus meinaa iskeä iltaisin, kun nukkumaan koittaa käydä. Kamala potkiminen alkaa lähes heti ja sitten on pakko nousta monta kertaa kävelemään. Sukkia pidän jalassa, kivennäis-hivenainevalmisteen juon illalla ja vatiinkin laitoin eilen jalat. Mies on hieronut ja olen kokeillut viilentäviä geelejä. Mikään ei auta :'( Löytyisikö vielä ideoita mitä kokeilla?

Tälläistä tällä kertaa. Kaikille hyvää vointia ja aurinkoisia päiviä!

-unelias-
 
aivan kamalasti taas tekstiä enkä varmasti muista puoliinkaan vastata

mutta vauvan hikka en oo kun kerran kuullut kun "elmeri" hikottelee ja sillonkin terkkatäti kuunteli sydänääniä niin sillon kuulin kun laite aina pysähty hikan ajaks ja sit taas jumputus jatku.

sisarusten odotus täällä 8½v, 5v9kk ja 4v odottavat kaikki malttamattomana vauvan syntymää
joka päivä kysellään koska syntyy. nuorin on jo jakamassa omia vaatteitansa vauvelin kans tyyliin tän elmeri saa ja tän.. toiseks keksivät myös nimiä vaikka mulla on se yks ja ainut nimi minkä haluan mutta ukkeli ei vaan lämpene sille nimelle.vielä mä sen ylipuhun =)
mustasukkasuutta ehkä sitten ilmassa kun syntyy saas nähä meillä esikon ja tokan välillä 2v8kk ja mein esikko otti homman todella raskaasti tietty kun oli se lellikki ollut =) alko tekeen pientä kiusaa piilottaan tutteja ja pissaan nurkkiin tätä ei kyllä onneks kestänyt kun ehkä max kuukauden.
tokan ja kolmannen ikäero oli 1v7kk ja toinen ei tainnut ees tajuta että tässä pitäs olla vähän mustiskin sen verran hyvin meni

käynnistys täällä ei oo ääneen puhuttu mutta ehkä käynnistävät riippuen tuosta elmerin painosta nytten miten lähtee kasvamaan.

sitten äippäpoli kuulumisia 32+6 (sulussa neuvola käynti 30+3)

verenpaine: 117/79 ( 114/74)
pissa proteiini + ( +) ja viikosta 22 asti ollut +,++ tai +++ u-gluk on ollut koko ajan - niin ja mun pissa oli ihan punaruskeeta ei niinkun lähelläkään keltasta tai keltasen mitään sävyjä.. tää lääkäri sit sanokin että luuli että siinä oli verta mutta ei ollut no se lähti kans teho testeihin ja kai mä huomenna kuulen jos pitää taas jotain erityistä tehdä.
turvotus - (-)
tarjonta rt (rt)
painoarvio 2,190g ( 29+6 1,650g)
vertakin imettiin taas 4 putkellista..

paino kuulemma ok ja muutenkin kaikki ok mutta elmerin mahanympärys on alkanut kipuaan jo yläkäyrän yläpuolelle =( eli viitteitä ns sokerivauvasta =(
kysyin että paljonkohan elmerin painoarvio on jos syntyy lähellä laskettua aikaa mutta tää ei kauheesti sanonut mitään ekalla kerralla ohitti mun kysymyksen tokalla kerralla sitten ihan ympäri pyöreesti vastas että alle 4 kiloa mä sit sanoin zoukille että juu 3,9kg johon tää vastas että ei kun 3995g.. noh kysyn viä lähempänä joltain muulta varmaan viä aika vaikee arvioida

huomenna sitten meen taas äippäpolille (juoksuttavat oikein) mun sokerit on olleet ihan shut ok mutta muutama 5,8 on eksyny joukkoon ja tää nyt epäili että mun pitäs alottaa insuliini. se diabetes lääkäri ei ollut paikalla jonka takia sit huomenna käyn sen juttusilla se kurkkaa viä noi mun sokerit ja miettii tilannetta ja jos insuliinille joudun niin mille ja opastaa käytön.

elmeristä sain ihanan 4d kuvan toisin nenä näytti ihan valtavalta perunalta..iiks..=) mutta käsi näky ja yllättäen oli taas menossa suuhun..

tänttärä ja elmeri 32+6 (jännää että oon ite syntynyt rv 33+risat 2,250g/44cm)ja mun masussa myllertää nyt lähes samanlainen heppu.. toisin näkee sit millanen pullaposki poika sieltä syntyykään =)

niin enkä kehdannut mainita pukamasta yhtään mitään kun ei siihen oo sattunut eikä muutenkaan..katson viä ite tilannetta ja sit lähempänä synnytystä otan asian puheeks.


unelias mun sf mitta oli 30+3 32cm =) ja huitelee siis jo yläkäyrän yläpuolella joka vähän kauhistuttaa sillä mun eka poika joka meni koko raskauden tasasesti keskikäyrällä ja vähän alle oli syntyessään 38+4 4,140g/52cm ja nyt kun tää tosiaan menee jo yläkäyröjen yläpuolella niin toi paino pelottaa mua todella paljon ja mitä lähemmäks synnytys tulee sitä enemmän tuo paino pelottaa en oikeastaan mitään muuta pelkää mut tuo paino kyl mä sen 4 kilosen kestän mut jos se onkin 4,5-5 kiloa..
 
Nyt on neuvola takana taas kahdeksi viikoksi. Seuraavan ajan sainkin sitten jo mammalomalle. 10 työvuoroa enää, vähän pistää haikeaksi. Seuraava neuvola onkin sitten päivää ennen kun pitäisi työporukan kanssa lähteä risteilylle, meiltä jää yksi eläkkeelle ja sitä pitäisi lähteä juhlistamaan. Toivottavasti pääsen, vähän huolestuttaa tämä turvotus ja hieman on verenpaineet noussut jo kotimittarilla. Neuvolassa pissa oli kuitenkin puhdas ja muutenkin kaikki ok. Mitä nyt uusi neuvolantäti mittasi sf-mitaksi 28 vaikka viimeksi on ollut 29.
Milkei: Täällä myöskin hikataan päivittäin ja molemmissa kyljissä tuntuu liikkeet välillä samaan aikaan. Neuvolan täti totesi tänään, että tätä vauvaahan on joka puolella ;) ja että hassusti on poikittain. Pitäisi kuulemma alkaa jotain venytyksiä tekemään, jos vaikka kääntyisi.
Miumiu: Saako udella, mitä rautaa syöt? Minulla ei tänään mitattu hb:tä, Obsidania syön eikä se ihan noin tehokas ollut, vaikka yritän parhaani mukaan ottaa sen niin, ettei tule syötyä maitotuotteita moneen tuntiin.
Tinysteps: En tiedä muuta, että itselle tosiaan oli yllätys kuinka paljon rinnat turpoavat kun maito niihin nousee. Omat liivit eivät enää sen jälkeen menneet päälle. Itsellä 2- kuppikokoa suuremmat imetysliivit. Se on tosin varmaan yksilöllistä ja liivimerkistäkin kiinni.

Hulluilla päivillä tuli tosiaan vierailtua tänään ruokatunnilla. Eihän sieltä tyhjin käsin pois tultu. Iso kassillinen tavaraa taas vaihtoi omistajaa.. Ei muuten, mutta kaikki oli heräteostoksia, eikä mitään suunniteltuja juttuja. Menin shoppailun ohella syömään aurajuustopastaa.. meillä töissä sanoivat, ettei raskaana olevien pitäisi syödä aurajuustoa, niin kai se sitten on. En tiedä, en ole aikaisemmin montaa kertaa syönyt kun en siitä erikoisemmin pidä..

Mies huutelee jo saunaan ja näköjään taas tuli kirjoitettua romaani

Unna ja Nuuk 32+2



 
Unna12 Täällä syödään rautana Retafer 100mg:sta. Olin itsekin vähän yllättynyt kun tuo hb nousi niin nopeasti, olin ymmärtänyt ettei niin välttämättä käy:) Olen yrittänyt ottaa raudan aina iltasella jonkun hedelmän kanssa.

Uskon että voit olla ihan turvallisin mielin tuon aurajuuston kanssa ja pastassa se oli varmaankin kuumennettu.
Teratologisessa tietopalvelussa sanotaan ettei homejuustoja suositella. Mutta minusta neuvolassa sanotiin että valion kaikki juustot olisivat ihan turvallisia, eli myös aurajuusto.
 
En minäkään tunne vauvan hikkaa :eek:

Garden: Onnea "mammaloman" alkamisesta :flower:

Esikon suhtautumisesta vauvaan: Hän on jo monta kk kysellyt, missä on ovi, josta se vauva sitten tulee. Olen tähän mennessä vastannut vain, että lääkäri sitten auttaa vauvan ulos ja ei ole mitään hätää. Uskon totuuden kertomisen olevan lapselle hyvä, tietysti ikätaso huomioiden, mutta tuohon kysymykseen en ole keksinyt kolmevuotiaalle sopivaa vastausta :LOL: Neuvoja?

Syyshortensia: Paranemisia esikollesi! Menikö leikkauksessa jne kaikki hyvin? Kyllä huoli varmasti painaa äidin sydäntä, kun on pieni leikkauspotilas, vaikka rutiinileikkaus onkin :hug:

Ostin Hulluilta Päiviltä ennakkoaikomukseni mukaisesti PetShop-lelupakkauksen lahjaksi kummitytölle ja kahden Cars-auton paketin (ei tarjouksessa) lahjaa varten, jonka esikko saa vauvalta synnärillä. Näiden lisäksi mukaan lähti vielä Cars-lippis esikolle heräteostoksena. En kauaa kierrellyt, mutta tyytyväinen olen!

Unelias: :hug:

Joku olikin ilmoittautunut Bebesin synnytysluennolle. Minä laitan vaan tähän linkin, missä oli mielestäni monta hyvää artikkelia vauvaan liittyen, jos joku haluaa lueskella http://www.bebesinfo.fi/

Lenniina POKS :heart: 33+0 :heart:
 
Long time, no write.. :)

On se kyllä hankalaa välillä saada aikaiseksi kirjoittaa tänne. Joka päivä kuitenkin käyn lukemassa, mutta tuntuu, ettei ole asiaa. Lopulta, kun sitten jotain kirjoittaa, niin romaani tahtoo aina syntyä.. :ashamed:

Mulla on enää 9,5 työpäivää jäljellä ennen äitiyslomaa ja hyvin on töissä mennyt.
Mulla on kyllä sinänsä siisti sisätyö, eli päätteen edessä istuskelen vaan, joten rauhallista on . Välillä tuntuu jotain selässä, mutta onneksi meillä on aika ergonomiset tuolit, niin saan tukea tonne alaselkään.

Kävin eilen neuvolassa (edelliset)
RV: 32+3 (28+1)
Painomuutos: +500 (+850) kaksi kiloa siis kuukaudessa tullut lisää, yhteensä n. 7kg
Turvotus: + (-)
RR: 116/67 (120/65) kuulemma hyvä. Mä en kyl tajuu näistä mitään...
Pissa: puhdas (puhdas)
B-Hb: 133 (121) oli noussut, vaikken ole edes lisärautaa syönyt. :eek:
Sf-mitta 29 (28) vain sentti tullut, koska meidän pikkuinen oli kääntynyt oikeinpäin
Tarjonta: RT (PT) jee!!
Syke: 150 (150)
Liikkeet: + (+) lääkärin ultrauksen mukaan oli rv 28+3 ++, mutta th laittaa aina +, vaikka nytkin sanoin, että tosi hyvin tuntuu liikkeet... En tajuu...

Tällä kertaa keskusteltiin tuosta synnytyssairaalastakin lisää. Tammisaarihan on menossa kiinni 1.6. alkaen, joten sinne en sit kuitenkaan taida päästä. :kieh:
Nyt mun pitää sit valita muista HUS:n alueen sairaaloista itselleni sopivin. Sijainniltaan sopivammat ehkä olis Kätilöopisto, Naistenklinikka tai Jorvi... Hirveen vaikee kyllä tehdä valinta. :headwall:
Saa suositella! ;)

On kyllä mukavaa, että pikkuinen on kääntynyt. En ole yhtään varma milloin se on tapahtunut, mutta viime viikon torstaina (8.4.), mä oksensin kesken ruokkiksen. Yksi työkaveri ehdottikin, että ehkäpä vaavi kääntyi silloin. Oishan se mahollista, koska se huono olo meni heti ohi.

Eilen tuli myös äitiyspakkaus. Yritin kokeilla sitä, että laitan hakemuksen sisään vasta huhtikuussa, jotta voisin sen 2010 pakkauksen saada, mutta 2009:hän tuli.
Kyllä tämäkin kelpaa, enhän mä edes tiedä mitä se 2010 pakkaus sisältää.. :)

Lenniinalle ja Mussupussulle kiitokset onnitteluista.

Hikkaa tuntuu meilläkin jonkin verran, lähinnä tuolla oikealla puolella. Ihan loogista kylläkin, sillä pikkuisen selkä on kääntyneenä mun oikealle puolelle.

Iso :hug: kaikille vaivojensa kanssa painiville!

Onnea :flower: poksumisista!

Hyvää viikonloppua kaikille mammoille ja vaaveille!

Pine ja pikkuinen 32+4
 
Unelias: Täällä myös tosi levottomat jalat. Kurja ja ärsyttävä vaiva, joka alkaa illalla sohvalla istuessa. Eilenkään ei mitenkään päin ollut hyvä. Jonkin verran olen huomannut apua olevan seuraavista toimista ennen nukkumaan menoa:
* Jalkojen venyttely
* kyykyssä istuminen tai kirjan/pienen kirjapinon päällä istuminen (jos pukamia/suonikohjuja alapäässä )
* varpaillaan kävely
* Jalkojen nosto maatessa hetkeksi ylös seinää vasten (minä olen kyljellä, kun en pysty selällä olla)
* nukkuessa (kyljelläni) muhkea tyyny ensin jalkojen alla ja lisäksi jalkojen välissä toinen tyyny
Näistä siis pientä apua, että nukahtaa, mutta öisin saattaa joutua tekemään uudelleen noi konstit, että taas vähän rauhoittuisi. Täydellistä apua en ole löytänyt.
Tsemppiä ja voimia sinulle ikävään vaivaan! :hug: Myös vauvan koosta huolehtimiseen helpotusta.

Tänttärälle :hug: vauvan koosta huolehtimiseen ja noiden proteiinien kanssa eloon. Tsemppiä sokereidenkin kanssa.

Tinystep: Kyllä kannattaa se kuppikoko isompi olla. Minulla ei tainnut ihan sekään riittää aluksi, kun maito nousi kohinalla. Ensimmäiset viikot suosinkin urheiluliivimäisiä imetysliivejä, koska niissä oli enemmän kasvun/jouston varaa kuin normaaleissa. Minä olen hankkinut jo kuukausi sitten imetysliivejä, mutta nyt onkin helpompi ostaa, kun tietää oman kasvunsa. Esikoisen odotuksessa taisin ostaa n. kuukautta ennen laskettua aikaa.

Lenniina: Leikkaus sujui hyvin ja samoin kaikki muut pikku operaatiot, joita tehtiin. Ihmeellistä, miten nopeasti pienet toipuu. Jotenkin olin varautunut suurempaan kipuiluun. Isoin huoli oli itselläni allergisen tyttömme nukutus jne. Pelkäsin hänen saavan jonkin allergisen reaktion, mutta onneksi huoli oli ihan turha.
Mukavaa, että löysit tarvitsemasi Hulluilta päiviltä.
Meillä 5-vuotias tietää melko tarkkaan vauvan syntymiseen liittyvät asiat ja itse asiassa myös lapsentasoisesti vauvan alunkin. Aiempina vuosina olen muistaakseni sanonut, että vauvan ollessa valmis syntymään, äidin alapäähän avautuu vauvaluukku, josta vauva pääsee ulos. Yksi hyvä keino on kokeilla kysyä, mitä lapsi itse tuumii, mistä se voisi tulla. Silloin saattaa saada häneltä avun kertoa asiasta. Tsemppiä kysymysten ja selitysten kanssa. Melkoista tuumailua on tuo vastaaminen. :)

( . ) Eilen supisteli tunnin 10 minuutin välein kipeästi. Onneksi lopulta loppuivat.
Tänään alkaa hurja pakkaaminen. Tosin minä enemmänkin vain seurailen ja ohjeistan siskokultiani, jotka tulevat viikonlopuksi auttamaan. Ihanat siskot! :heart:

Mukavaa viikonloppua kaikille!

-Sh ja Milla rv 31+4
 
Auuu,, kamala alaselkä ja lonkka/nivussärky... |O viime yön nukuin niin huonosti ja tuo meidän sänky joutais kaatopaikalle kun pystyis ostamaan uuden tilalle! Nuorin nukkui vieressä ja on itkeskellyt yöllä ja ite näin "painajaista" synnytyksestä... sama kaava kuin edellisessä ja osittain myös toiseksi vanhimman synnytyksessä... muka olin sairaalassa ja lapsivedet meni ja sitten ei tullut supistuksia millään... ravasin muka sairaalan käytäviä ees taas ja sisään ja ulos. Kun nyt oon päättänyt että oon kotona niin kauan kuin ikinä vaan kestän kun kahdella viimesellä on loppunut supistukset ja sitten kun ne alkaa taas niin kestää silti vielä kaaaauuan ennen kuin on saliin päästy.

Ensin saa pelätä just näin "liian" aikaisin että mitä nää supistukset tekee jne ja sitten mennään lähes yli ja millään ei lähe syntymään... :kieh:

ihana päivä siis tiedossa... |O

Nyt syömään jotakin,,,
 
Meinasin tulla nopeasti vastaamaan Lenniinalle, näköjään Syyshortensialla ollut aika lailla samanlainen tarina, eli tyttö syntyi esikoisen ollessa 2v4kk ja silloin selitin vain lyhyesti, että äideillä on oma "vauva-aukko", josta vauvat mahtuu tulemaan. Tuon ikäisille on mukavia kirjojakin asiasta, meillä sellainen "Minä ja vauva" (muistaakseni tuo nimi) oli vähä semmoinen humoristinen, jossa kerrottiin lapselle sopivasti mitä kaikkea "vaivaa" pikkusisaruksesta koituu, mutta kuinka sitten huomaakaan "rakastavansa ihan oikeasti sitä itkupilliä".

Tuosta mitä lapsi ajattelee, tuleekin mieleen nuo oman esikoisen kommentit. Vähän alle 3v rupesi miettimään kiveksien tarkoitusta, jolloin vastasin vain lyhyesti että siellä kehittyy vauvansiemeniä. Olikin aika pitkään riittävä vastaus (kerran satuin sivusta kuulemaan, kun 3v rupesi 1v siskoaan opastaan "kuulehan #nimi#, kun äiti ja isä meni naimisiin, me oltiin vielä isän pusseissa"
:LOL: .

No, sitten ollessaan noin 6v rupes miettimään, miten ne siemenet äidin mahaan joutuu, kerroin ihan totuudenmukaisesti (hyvin lyhyesti), johon poika helpottuneena totesi "ai, ei tarvi leikata" :heart: :D . Että kaikenlaista noiden lapsien mielessä saattaa liikkua...
 
Jaksamisia kaikille jotka kärsii uniongelmista, supistuksista ja muista kivuista! :hug: Nuo on niin hanurista..
Mä sen sijaan sain viime yönä nukuttua kunnon yöunet pitkästä aikaa ja on olokin sen mukainen! :) Levottomat jalat vaivaa muakin, eikä mitkään vippaskonstit auta, joten se on vaan yritettävä olla... :/

Tänne ei mitää erikoista, emppu se reuhaa mahassa minkä kerkiää, eli punkeeraa itteensä navasta ulos ja samalla työntelee jalkojaan kyljistä, halvat ne on huvit silläkin.. :D Isäntä tosin sano mulle et hän voi laittaa mut astianpesukoneeseen ja kokeillaan tekiskö munkin mieli venytellä jalkoja siellä.. :LOL: Näköjää miesväki pitää nyt jo yhtä.. ;)

Mutta kait mä lähen nauttii pikku lenkistä koiran kanssa ja sitten isännän kyytiin rekkaturistiks iltapäiväks, mukavaa päästä pois kotoo hetkeks.. :)

Maira ja eemeli 32+3
 
Voi kun väsyttäis..täsmällinen poika täällä, on herättäny mut tällä viikolla joka aamuyö klo 04:00. Tänään oikein säpsähdin kun alkoi lyömään rakkoa, tuli kiire vessaan.
Onko muilla yöhikoilua? Minä hikoilen oikein kunnolla, tosin kärsin siitä jo vähän ennen raskauttakin, mutta nyt on kyllä pahentunut.
Täälläkin hikataan yleensä pari kertaa päivässä, tuntuu alavasemmalla. Kai sekin vähän viittaisi että pikkuinen olis rt.
Pine83 Olipas meillä samat speksit neuvolasta :D

Onneksi on perjantai!

Miumiu&Luikeroinen 32+4
 
pikaista omaa (.)
neuvola lääkäri oli tänään.

viikot nyt rv30+5

rr 110/64 matala niinku aina..
pissa puhas
hb 121 myt mitattiin, hyvänä pysyny vaikken rautaa oo syöny.
=)
painoa +87g /viikko yht.tullu 6,2kg
tarjonta rt
sf ainut mikä vähän huolettaa nyt 25cm sama ku viimeksi. ekaksi sai 24 mutta sano, että eihan se nyt pienenpäää mittaa voi laittaa, ei oo mitta kasvanu kuukaudessa yhtään. Viikon päästä kontrolli.

Vauva oli kyllä alhaalla, että seki kyllä laskee tuota sf mittaa ja samoin maha ollu löysällä, se tuo kans vauvaa alaspäin kun suoli on tyhjänä...
Ihana ilma täällä arska paistaa täysillä!!! siivota pikaisesti osa taloa pitäis, huomenna loput. uloskin pitäis ehtiä kunhan koululaiset tulee niin puistoon mennään!!! Munkkeja tehtiin eilen 1,5l taikina niitä tässäihan urakalla syöty, ei taijha riittää vapuksi jos tätä tahtia napsitaan. Simatkin laitan tänään tekoon....

Hyviä vointeja mammoille , ei enää pitkä aika oo ku kääröt sylissä! :heart:
inkkukinkku 30+5

himusesti kirj.virheitä ku nopsaa näpyttelen.sori... :ashamed:
 
Täälläkin esikoinen odottaa kovasti vauvan syntymää ja laulaa ja silittelee mahaa ja usein tuo omia lelujaan vauvan sänkyyn että vauva saa tämän :heart: Mutta mustasukkaisuuttakin on ilmassa välillä, varsinkin jos mulla kovasti supistelee enkä pysty poikaa pitämään sylissä kun hän haluais, niin alkaa töniin mahaa. Meillä oli viime viikolla 7kk ikäinen kummityttö pari tuntia hoidossa ja kun hänelle annoin pullosta maitoa, niin poika olis heti halunnu kans mun syliin ja kun ei päässyt niin alkoi heitteleen tavaroita ja isin syli ei kelvannu millään. Kovasti on puhuttu pojan omasta vauva-ajasta ja katseltu kuvia hänestä vauvana ja ne häntä hirveesti kiinnostaa. Poika on nyt 2,5v ja kirjoja on luettu, mutta tiukoilta kysymyksiltä ollaan vielä säästytty. Onhan se ihan selvä että mustasukkaisuutta tulee, enemmän olisin ehkä huolissani jos poika luovuttais asemansa ainokaisena ihan tuosta vaan. Pitää vaan paljon huomioida häntä silloin kun ei ole vauvassa kiinni ja ottaa mukaan vauvan hoitoon. Ja varmasti on hyvä juttu että mies on isyysloman lisäks kesälomalla, niin saadaan pitempään totutella kaikki kotona 4 henkisen perheen elämään.
Täällä on ihan hermeettinen päänsärky :kieh: Yöt on todella katkonaisia, unta ei tule montaakaan tuntia yhteensä ja sitten vielä poika heräs viime yönä 2 kertaa just sillon kun olin sikeessä unessa :/ Tai toinen herätys oli klo5 ja sen jälkeen meillä ei enää nukkunutkaan kukaan.. Pitkään tässä menikin jo että tuo nukkui 6-7 asti aamulla, hitto jos nyt alkaa taas ton kukkumisen!
Muuten ei tänne mitään ihmeellistä, paitsi että tää käsien särkeminen ja puutuminen tekee mut hulluks! Vauva on ihanan aktiivinen ja tunkee itteensä navasta pihalle ja potkii kylkiluihin. Vaikka vähemmän noita potkuja enää tuntuu kuin aikasemmin, enemmän sellasta venyttelyä ja möyrimistä. Taitaa tila käydä vähiin :heart:

-minttu ja rimprenssa 33+3 :heart:
 
Tuosta isompien sisarusten suhtautumisesta pitikin vielä laittaa - että meillä kyllä itse vauva-aika meni esikoisen kanssa todella hyvin. Johtui varmaan osin siitäkin, että pikkusisko oli kova tyttö nukkumaan ja ehdin oikeasti esikoisen kanssa touhuta kaikkea - paljon enemmän kuin töissä ollessa. Eniten nahinaa tuli siinä vaiheessa kun vauva lähti liikkeelle ja tuli sotkeen leikit... Mä uskon että sekin auttoi, kun puhuttiin jo etukäteen ja synnyttyä, kuinka "vauva-parka ei saa syödä mitään muuta kuin maitoa" (imetystä ei protestoinut isoveli yhtään...) ja muutenkin sitä, kuinka ei vielä osaa muuta kuin syödä ja nukkua jne, eli puettiin asia niin päin, kuinka paljon vauva jää monesta asiasta paitsi, mitä "sinä isompana" jo osaat ja saat tehdä.

No nythän lapset on jo niin paljon isompia, että tämän iltatähden odotus on ihan erilaista siltä osin. Kovasti odottavat syntyväksi, vaikka välillä aina naureskellaan ja vitsaillaan siitä, että taas se huuto sitten alkaa jne.
 
Voi äh, kävin testauttamassa toksoplasmoosi vasta-aineet ja negatiiviset oli. Eli riski sairastua on. Testasin sen takia että anopin luona kyläilessä voisi olla pieni riski sairastua. Siellä on ulkokissoja jotka oleskelevat myös ruokapöydällä ja keittiön muilla pinnoilla. Voi hitsi.. Ja siellä tietenkin aina tarjotaan meille ruokaa jne. Olisi ollut helpotus tietää että olisi sairastanut sen joskus aikaisemmin eikä tarvitsisi miettiä koko asiaa. Enkä kehtaisi jäädä pois jokaiselta visiitiltä vaan tuon takia... :ashamed: Toisaalta, en haluaisi ottaa sitä riskiäkään että sikiö sairastuu. Miten tarkkoja te olette näiden asioiden kanssa?

Muuten tänne kuuluu hyvää, ottaa vaan päähän tuo.

tinysteps 29+5 (29+1)
 

Yhteistyössä