~Kesäkuun Kullannuput -10~Varaslähtö Toukokuuhun <3 14 Kullannuppua syntynyt <3

Tervetuloa Meriheponen :wave:

Mussupussu: Kiitos spinaali-tiedosta, voisin kokeilla sitä, jos tarve vaatii. Esikon kanssa riitti avautumisvaiheessa ilokaasu ja ponnistusvaiheessa mentiin luomuna, valitettavasti, kun olisin jotain lievitystä halunnut, mutta ei enää myönnetty.
Mulle ei sopinut esikon kanssa tuo makuulla ponnistaminen, en saanut vauvaa ulos omin voimin. Voi olla, että tuohon vaikuttivat muutkin asiat, mutta varmasti myös asennolla oli merkitystä - nyt haluan kokeilla jotain pystympää asentoa esim. synnytysjakkaraa, jolloin painovoima olisi apunani.

Tinysteps: Onnittelut uudesta autosta :flower:

Tupajumi: Mukavia juhlia teille, aurinkoa ja tules kertoilemaan huomenissa ä-poliuutiset =)

Lähden tästä lukemaan Ripen laittamaa linkkiä ;)

Lenniina 39+2
 
Meriheponen: Tervetuloa joukkoomme! :wave: Onnea raskaudesta ja siitä, että olet jo näin pitkällä. :)

Tupajumi: Minäkin kuulun niihin, joilla napa pullahti ulos melkein heti plussan jälkeen. :LOL: Esikoisen raskaudessakin pullahti ulos eikä itse asiassa enää sen raskauden jälkeen kovin syväksi kuopaksi mennytkään. Niinpä nyt pullahti heti, kun kumpu alkoi kasvaa.

JonnaH: Vaipattomuudesta olen lueskellut ja se kiinnostaa, mutta voipi olla, että jää kestovaippaintoiluideni alle eikä tule kokeiltua.

Puudutuksista olette käyneet mielenkiintoista keskustelua. Minä olen tässä raskaudessa perehtynyt mahdollisimman paljon erilaisten kirjojen ja nettisivujen kautta synnytykseen ja kivunlievitykseen. Tällä kertaa toivon pystyväni synnyttämään mahdollisimman pitkälle ilman lääkkeitä ja puudutteita mm. liikkumisen, suihkun/ammeen ja synnytyslaulun avulla, mutta poissuljettuja lääketietelliset kivunlievitysmenetelmät eivät ole, mikäli tilanne ja oloni niin vaatii. Ymmärtääkseni normaalissa synnytyksessä ja sen hyvässä etenemisessä on tärkeällä sijalla se, että äiti pystyy olemaan rentona, että paikat voivat avautua ja synnytys voi edetä. Joskus rentoutuminen onnistuu ilman lääkkeitä/puudutteita, joskus taas tarvitaan lääkkeitä/puudutteita, että rentous löytyy ja synnytys etenee. Pääasia on minusta, että synnytyksessä kuunnellaan äitiä ja vauvaa ja jokainen saisi mahdollisimman hyvän kokemuksen synnytyksestä, mikäli vain mahdollista.

Pikkuvarpunen: Tuo tens kuulostaa hyvältä ja toimivalta avulta. Itsekin sitä jossain välissä pohdin, kun etsin siitä tietoa suosittelujen jälkeen. Eipä vain taida olla mahdollista saada laitetta lainaksi. Kokemuksesi kuulisin mielelläni, kun sitä pääset käyttämään. :)

Liivinsuojat: Minä esikoisen aikana tykästyin kestoliivinsuojiin. Kertakäyttöisistä en pitänyt ollenkaan, kun tuntuivat vain takertuvan rintaan kiinni. Niinpä nytkin hankin noita kestoja, mulla on Aventin ja Ainun suojia. Ruskovillan pitäisi vielä hommata.

Kehto: Kiitos Milkei kehdon käsittely ideoista. Täytyy tuumata ja miettiä saanko vielä inspiraatiota jatkaa ennen vauvan syntymää vai vasta myöhemmin. ;) Vanhojen esineiden uudelleen henkiin herättäminen on kyllä hauskaa ja innostavaa puuhaa, vaikkakin työtunteja saa moiseen kulumaan. Sängynpääty kuulostaa upealta!

-Sh ja Milla rv 37+6
 
Tervetuloa Meriheponen joukkoomme, vastailinkin sinulle YV:n :)

Mie se menin ja täräytin eilen festareille katsastamaan tutun bändin keikan, kun kerran olo oli niin mainio :D Eipä olis pari viikkoo sitten tullut mieleenikään. Oli kyllä mukavaa nähdä tuttuja kasvoja ja poika sai kuulla vähän livemusiikkia. Hassuinta, että kävin muutamia henkeviä keskusteluita vanhemmuudesta ja synnytyksen ihmeellisyydestä muutaman ISIN kanssa, jäi kyllä kiva fiilis. Muutamia neuvojakin sieltä tuli :D Herttaista :heart: Mutta tuli vähän myös haikea olo, kun keikkailu ja kiertäminen kuului vielä vuosi sitten omaankin arkeen (aina silloin tällöin), nyt ne ajat on ohi. Snifl.

Kiitos kestosuojavinkeistä! Täällä ei valitettavasti ole saatavilla noita Ainun kestoja saati Ruskovillaa, joten voisin ehkä noita Bravadon suojia sitten testailla. Pitää myös tutkailla eBaysta ja Amazonista josko sieltä löytyisi jotain.

Onpa ollut kiva lukea kivunlievitysmietelmiä. Itse kirjoitin synnytyssuunnitelmapaperihässäkkään, että mie koitan kyllä kaikkea (paitsi aqua dropseja - vihaan poltteen tunnetta iholla enkä ole kuullut vielä mitään ylistyksiä tästä lievitystavasta). Mutta mutta. Haluaisin ainakin yrittää synnyttää pystyasennossa, koska minuu pelottaa kipu häntäluussa ja olen taas kuullut, että paine ei kohdistuisi pysty/kylkiasennossa niin paljoa tuonne taakse. Olen siis murtanut häntäluun varmaan pariinkin otteeseen ja se kipeytyy helposti. Kunhan nyt ei ihan palasiksi hajoaisi :| Mutta täällä mennään varmasti oman kropan mukaan, ei aavistustakaan miten se reagoi koko tapahtumaan.

Sitten pyyntö teille kaikille... Teen sitä isyyspakkausta ja siihen liitän kortin, missä on kaikki suomalaiset isä-sanan synonyymit. En nyt jostain syystä löytänyt googlaamalla ja oma pää lyö tyhjää, niin jos teillä tulee mieleen lisää täydentäkää mielellään listaa (ja jos on joku murresana, niin mistä päin Suomea se on kotoisin). Samanlaiset listat ajattelin tehdä myös isoäidille ja -isälle. Muutenkin olisi kiva kuulla, millä nimellä teillä kutsutaan äitiä ja isää / mummia ja ukkia ja onko se jotenkin juuriin liittyvä (kuten esim faija).

Tässä näitä:

ISÄ:
Isi, iskä, isukki, faija, fatsi, ukko...

ISÄNÄITI:
Isoäiti, mummi, mummu, mummo, mumma, mamma...

ISÄNISÄ:
Vaari, ukki, isoisä, taata, paappa, pappa...

Ainiin ja HYVÄÄ RUOTSALAISTA ÄITIENPÄIVÄÄ! :D

milkei ja babyzilla 37+0 - ja näin poksuimme täysiaikaisiksi!
 
Tosiaan, tervetuloa Meriheponen

Kivunlievityksestä tuli nyt mulle ongelma. Mitä enemmän aiheesta luen, sitä hankalammaksi menee, eikä tunnu löytyvän sellaista keinoa, joka olisi se itselle mieluisin. Täytyy varmaan sitten katella tilanteen mukaan. Luulen, että paras vaihtoehto olisi mennä ilman lääkkeellistä lievitystä, mutta vahvasti epäilen, etten kestä ilman.

Milkei minulla myös tuo häntäluu on osasyynä miksi haluan ponnistaa pystyasennossa. Lisäksi haluan hyödyntää noita fysiikan lakeja. Kun on kerta kookas vauva tulossa, niin käytetään kaikki mahdolliset keinot ja pistetään painovoimakin töihin :)

Tuolla miehen suvun kotiseudulla (satakunta) vaari vääntyy välillä faariksi ja miehen siskontyttö kutsuu mummia mammuksi. Sitten on tietty nuo ruotsalaisperäiset fammu ja muffa, joita olen kuullut myös.
Minua mies puhuttelee jo nyt mamaksi :heart:

Täällä olo on vaihteeksi ihan hyvä. Kävelylläkin tuli käytyä ja josko kohta lähtis markkinoille, sellaiset olisi tuossa kylillä.

Oho ja tänäänhän poksuukin sitten..
Jonttu & jättis 38+0
 
Milkei Meilläpäin isänäiti tosiaan väntyy myös famuksi ja isoisä fafaksi. Ja oon kuullut taattoakin käytettävän isoisän nimenä..

Maira mulla vähän sama asenne synnytykseen, lähinnä kiinnostaa kamalasti miten se menee ja mitä tapahtuu, aikalailla ilman ennakkoluuloja yritän mennä:)

Täällä olo edelleen vähän turhankin hyvä. Ei paljon auta siivoilut, verhojen asennukset ja monen kilsan lenkitkään, sitä saa aikaiseksi ehkä 2 kipeetä supistusta ja sitten se onkin taas siinä..
Mua on myös alkanut mietityttämään taas vauvan sukupuoli, kun tyttölupaukset ei kuulemma koskaan oo niin varmoja. Meille on tietysti kaikki sukulaiset ja tuttavat tunkeneet jo valmiiksi kaapit täyteen pelkkää vaaleanpunaista ja vauvan mekkoja, tosi sulosia kyllä, mutta en mä niitä pojan päälle laita. Oon yrittänyt painottaa että ei sitä oikeasti voi varmasti tietää kumpi se on, mutta vaaleenpunasta vaan tippuu postiluukusta.. :whistle:

Nyt takas ulos kun aurinko vaihteeksi paistaa!

Salma ja Sintti 39+1
 
Heippa!

Nyt jälleen omanapaista turinaa. Yö meni kärvistellessä supistusten kourissa, mutta kotona edelleen. Kipu alkoi kyllä olla jo sitä luokkaa, että muistui mieleen miltä ne supistukset tuntuvat h-hetkellä. Myös limatulppa alkanut irtoamaan. Kamala pettymys kuitenkin, kun supistukset vähitellen laantuivat ja loppuivat sitten kokonaan. Ehkäpä sitten ensi yönä... Pelottaa väsyminen, jos kovin kauan jatkuu olo tämänlaisena. Tiistaina olisi neuvola, mutta toivon olevani kahtena palana ennen sitä. Muuten joudun kyllä pyytäään jotain minkä avulla nukkua. Esikoisen aikana valvoin melkein viisi vuorokautta ennen, kuin hän syntyi ja vasta viimeiseksi yöksi sain synnäriltä nukahtamislääkkeet. Aamulla sitten lähdettiinkin synnyttämään. Liekö auttanut, kun sai nukkua ja rentoutua edes vähän, vai oliko vain sattumaa.

Hyvät sunnuntait kaikille! Koitan mennä nyt lepäämään, jos vaikka ensi yö toisi jotain mukanaan :)

-unelias-
 
Milkei, peräpohjolassa isovanhemmat on äiji ja ämmi :LOL: , niin hassuilta kun ne kuulostaa. Eli isoisä on äiji.

Sittenhän ne on hauskoja mitä lapset itse keksii tai suussa vääntyy, mitään virallisiahan ne ei ole, mutta esikoiselle isä oli pitkään "iä" ja kuopukselle taas "äijä" - tuota ei oppinut sitten kyl mistään, vaan jotenkin vaan suuhun vääntyi noin ;) .

Täälläkin eiliset supistukset taas tasaantuneet tuoksi "menkkajomotteluksi", kenelläkään muulla sitä kutakuinkin kokoaikaisesti päiväkausia...?
 
Milkei Tuttu tunne tuo pienoinen pettymys keikkojen suhteen. Suomessa on minusta vasta nyt alkanut olemaan oikein todella kiinnostavia keikkoja, mutta menevät nyt kesällä sivu suun. No ehtiihän niitä vielä nähdä, meidän kesän ohjelma on tietysti paljon ihanampi :heart:

Meriheposelle Heipat :wave: :)

Täällä jyrisee ukkonen, sitäkö se mun päänsärky enteili.

Miumiu&Luikis 38+6
 
minäkin lopulta rohkenen ilmoittautua mukaan viime metreillä :)
ikää on 31, esikoista(tyttöä) odotellaan, viikkoja on nyt 39+0, L.A. 6.6

supistuksia ym. ihme kipuja ollut jo pari viikkoa mut ei mitään säännöllistä :(

38+3 lääkärin ronkkiessa olin 1,5cm auki ja kaulaa jäljellä 1,5cm, mutta voi kuulemma hyvinkin mennä yliaikaiseksi :/

onnittelut :flower: kaikille nyyttinsä jo saaneille ja tsemppiä meille ketkä vielä odottavat!
 
Meriheposelle ja Tupuhupunalle tervetuloa!

Puudutuksista ja synnytyksestä:
En ole ollenkaan miettinyt koko asiaa!
Tapahtukoot mitä tapahtuu...
Olen piikkikammoinen ja kipuherkkä, että mahtaa tulla ihku synnytys! :whistle:
Voin sanoa, että tämä mamma huutaa niin kovaa, että koko synnäri raikaa jos siltä tuntuu!!
Puudutteita otan toki jos siltä tuntuu.

Isyyspaketinkin tein pari viikkoa sitten. Isäntä oli ihan haltioissaan! :heart:

Laitoin sinne ainakin:
kosteuspyyhkeitä
ensitutti
pari vauvan vaatetta
muumilaastareita
matkaensiapupakkaus (meillä ei oo ollu semmosta autossa ennen :whistle: )
tuttipullo
vauvakirja
valokuva-albumi
nessuja
Iso nalle
ensi palapeli
ruokailusetti (lautanen,muki,välineet)
vauva öljyä
talkkia
rasvaa
pari siideriä
pieni suomiviinapullo
axe
suklaata

Liivinsuojia pitää käydä ostelemassa lisää! Ei riitä noi mitkä äp tuli heh B)
 
Syyshortensia kerron joo sitten, oliko TENS hyödyksi synnytyksessä. Oon nyt testaillut sitä, ja siitä lähtee kyllä sellaiset tehot, jos tarvis vaatii että huhhuh. =) Sehän perustuu siihen, että ne sähköimpulssit mitä siitä lähtee, estää kipuviestien kulun aivoihin. Ja siis ilman sivuvaikutuksia vauvaan tai äitiin. Lisäksi se vapauttaa kehon omia endorfiineja synnytyksessä. Tehoja saa itse säädellä supistuksen aikana oman tuntemuksen mukaan napista painamalla.
Tiesitkö, että niitä saa lainata täältä:
http://aksytens.blogspot.com/

Mukavaa sunnuntaita kaikille :hug:

Johanna ja Pikkiriikki 36+0 POKSISTA!!
 
Meille syntyi tyttö maanantaina 24.5 rv 36 painoa 2530g ja pituutta 46,5cm pää 33cm

Raskausmyrkytykseni meni erittäin pahaksi ja vauva leikattiin masusta pois.
vauva oli pari päivää keskoskaapissa mutta voi loistavasti.täydet 10 pistettä sai.

minun oloni ei vaan vielä meinaa korjaantua.verenpaine on todella korkea ja vuodepotilaana olen vielä pari viikkoa kouristusriskin vuoksi.

onnea kaikille vauvan saaneille.
 
Mussupussu, Niiskuneiti, Rapu, Myntti ja Lumihiutale onnea vauvoista! (Myntille tuplasti) :flower: :heart:

Meidän rakkauspakkaus syntyi sitten 26.5 klo 16.11 raskausviikoilla 39+4 :heart: Pituutta oli 50cm ja painoa 3220g. Pipo 34cm. Agparit 9/9/9. Hän on maailman ihanin ukkeli, reipas ja veikeä, ja ollaan niin rakastuneita häneen :heart: Tänään päästiin kotiutuun, tarkkailtiin vielä bilirubiiniarvoja aamuisella verikokeella, mutta ne oli kunnossa kuitenkin. Synnytyksestä jäi positiivinen kuva, kätilöt oli ihania ja kivunlievitys riittävää, toki välillä sattu niin et itku tuli, mut se oli sen arvosta! :) Pieni eppari tehtiin, oisko joku 2-3 cm, niin ja hän syntyi sikiökalvoissa :D Puhdas poika oli kun rinnalle nostettiin. Istukkaa irroteltiin tovi, onneksi ei kuitenkaan leikkuriin tarvinnut sen takia lähteä.

Imetys ei oikein tahtonut lähteä hyvin käytiin, imuote oli/on väärä, mutta nyt rintakumin kanssa pystyn kyllä imettämään, toivottavasti tilanne muuttuu kun pahin turvotus lähtee rinnoista ja opetellaan vähän molemmat sitä imetystä.

Vauvantahtisia hetkiä jo vauvautuneille ja sen myöhemmin kokeville, en ehkä ehdi nyt niin usein täällä pyörimään, kaikki aika menee tuota ihmettä katsellessa ja ihmetellessä :) Hyvää kesää kaikille! :flower:
 
Onnea myös Lumihiutale ja Pikkuapina :flower: , hui kun täällä alkaa olla vilkasta. Onkohan Mairakin lähtenyt hakureissulle, kun ei ole täällä "näkynyt" tai ollut päivittämässä, kun yleensä on aktiivisesti täällä ollut =) ?

Mulla oli päivä pitkään mennä ihan mönkään, tosi huono olo - pienet iltapäivätirsat teki hyvää. Mieskin tuumas että sähän oot saanu yhdessä illassa enemmän aikaan ku kuukaudessa :/ . Liekö vire jatkuu pitempäänkin :D ...

Sänkykin koottiin tänään ja kissamme kävi siel istumassa verkosta huolimatta - karkoitetta laitoin, jospa oppis sitä välttämään, hieman jännittää miten tulokkaan ottaa vastaan.

Ja "virallisten papereiden" mukaan olis nyt just 38+0 täynnä...
 
mjm
Onnea Lumihiutaleelle ja perheelle tytöstä sekä Pikkuapinalle ja perheelle pojasta! :flower: =)

Noista kivunlievityksistä on tosiaan hyvä keskustella, jakaa kokemuksia ja ottaa selvää niinkuin Mussupussu sanoitkin. Tärkeää on, että keskustelussa annetaan tilaa niin luomuilulle kuin lääkkeellisemmälle lähestymistavalle ilman arvottamista - kukin tavallaan ja omista lähtökohdistaan. Muoks. Eli täällä herne vain käväisi nenässä ;), koska vaikea on uskoa, että kukaan tosissaan luomuilisi pelkästään paremmuudentunteen, pätemisen tai jalustalle nostamisen vuoksi. Siitä ollaan yhtä mieltä, että ehdottomuus ei monestikaan ole kovin hedelmällistä.

Itselläni tämän tulevan synnytyksen "luomupyrkimykset" (tilanteen sekä vauvan ja oman voinnin/jaksamisen mukaan kuiteskin) ovat lähtöisin ensimmäisen synnytyksen voimakkaasta lääkkeellisyydestä. En ottanut asioista oikein sisäistäen selvää ja tuntui, että toimenpide seurasi toistaan. En saanut ponnistusvaiheessa liikkua ja nousta, vaikka siihen olisi ollut kova tarve ja vaisto. Tämä osin toimenpiteistä johtuen muoks. ja osin mahdollisesti sen takia, että se oli kätilölle helpompaa/"käytännöllisempää", että makasin :eek: - en tuolloin tiennyt, ettei epiduraali yleensä estä pystyasentoon nousemista, joten en osannut/tiennyt uhmata kätilöä. Myöhemmin selvisi, että lapsi oli avosuisessa tarjonnassa. Olen kirjoista (mm. Michel Odent: Luonnonmukainen synnytys, Janet Balaskas: Aktiivisynnytys) ja netistä tietoa etsien käsittänyt, että tarjonta olisi todennäköisemmin korjaantunut jossain muussa asennossa kuin selällään maaten. Näistä kokemuksista johtuen haluan olla tässä synnytyksessä itse aktiivisempi ja ottaa kivunlievityksistä monipuolisemmin selvää (esim. liikkuminen, äänenkäyttö, vesi yms. ja toisaalta tarkemmin lääkkeiden haittavaikutukset). Olen tietoinen siitä, että tilanteet voivat muuttua nopeasti ja olla yllättäviä/ennakoimattomia, jolloin toiveitani ei ehkä voida toteuttaa. Koen tärkeäksi, että saan olla oman synnytykseni ohjaksissa aktiivisesti mahdollisuuksien mukaan ja että minulla on aidosti sellainen olo ja kokemus, että minua kuunnellaan.

Huh, taas kukun, vaikka meinaa väsymys iskeä. Tuntuu, että tekemistä on kauheesti, vaikkei jaksais heilua... :whistle:

Halit ja jaksut kaikille! :hug:
 
Pitihän tänne tulla vielä kurkkaamaan yömyöhään... ja saldona taas kaksi uutta vauvaa :D
Ihanaa, paljon onnea lumihiutale82 ja Pikkuapina! :heart: :heart:
Lumihiutaleelle vielä pikaista paranemista ja voimia omaan oloon.

Kiitos Lenniina onnitteluista, ollaan ihan innoissamme tuosta autosta kun nyt sinne mahtuu sitten ihan koko perhe koiraa ja lastenvaunuja myöten :)

Kävästiin kaupoilla tänään ja sain vihdoin ja viimein ostettua imetysliivit. Tuo oli stressannut mua jo jonkin aikaa mutta nyt sitten sain ostettua, toivotaan että on sopiva koko sitten kuukauden päästä. Huomenna pitäs yrittää pakata tuo laukku valmiiksi. Se on ollut jo monta kuukautta tuossa esillä mutta vielä siitä uupuu tavaraa. Tosin tietyt tavarathan voi pakata vasta lähtöhetkellä...

Eilen tehtiin miehen kanssa DemiMooret :D Tai mä siinä olin kuvassa ja mies kuvaajana, studio viritettiin eteiseen ja hienoja kuvia tuli! Nyt vaan mietin mihin valokuvaliikkeeseen noita kehtaa mennä kehittämään, hihi. Ihan kunnon studioon mennään sitten kun vaavi on maailmassa, silloin pitää saada ammattilaisen ottama perheportretti :heart: Silloin tosin ihan vaatteet päällä :D

Eikun öitä vaan kaikille ja huomiseen.

tinysteps 36+1 (35+4)
 
huomenta kaikille, piti tulla ilmoitteleen että lapsivedet meni tuossa hetki sitte ja supparit alkoi lähes heti. Nyt muistan mitä on kipeät supistukset.. ja hulluko on niin tätä päivää on odotettu... taitaa syntyä vielä tälle kuulle :D

Mariann ja vauveli 38+6
 
Lumihiutaleelle ja pikkuapinalle paaaaaljoooon onnea :flower: :heart:

Lumihiutaleelle voimia jaksamiseen ja toipumiseen. Yritä ottaa rauhallisesti. Tiedän mistä puhut :hug:

Mariann taitaapi saada vauvan toukokuulle :heart: Helpotuksia ja voimia kipeisiin suppareihin B)

Kohta lapset ylös, aamupalalle ja kevätretkelle hoitoon. Toivottavasti nauttivat viimeisestä hoitopäivästä. Onneks sattu kevätretkipäivä... hieman erilaista. Huomenna alkaa sitten ihana arki kotiäitinä :heart: Isompi pääsee ainakin srk-kerhoon, jonne luultavasti kuopuksenkin kanssa suunnataan jos olo sallii.

Tulen sitten ä-poli kuulumisia myöhemmin kertomaan :wave:

tupajumi ja keijo 37 :heart:
 
kääk, hirveesti mammoja jo jakautuu, mäkin haluun B) Onnea jakautuneille ja menossa oleville
tinysteps saakos udella minkä auton ostitte?
T: 2 koiran omistaja joka pitäisi saada tungetuksi kans koko potretti kerralla autoon :|
 
Onpas moni päässy tositoimiin :) mieki haluun...

Ite yöllä vaan heräsin, ku kai vähän supisteli.. sit ne muuttu menkkajomotukseksi ja sit otin 2 banadolia ja pystyin taas nukkumaan.. ja nyt ei oo taas mitään... argh... tää ei varmaan ikinä synny.. huoh..

Tämmöstä valitusta... nyt kahvin keittoon ja sit esikon kans vaikka vähän vaunulenkille :D

Anzzu ja pieni rv 38+

 
Huomenta!

Täällähän tapahtuu vaikka Kesäkuukaan ei ole alkanut =)

:heart: Onnittelut Lumihiutale ja Pikkuapina pikku kääröistä :heart:

Mariann ja Nan-nan-naa =) Hengessä mukana!!!! Perästä tullaan

Oliivitar ja Heppuli 37+3
 

Yhteistyössä