Vauvan koko: Minä liityn isompien vauvojen odottajiin. :wave: Olen kyllä uumoillutkin, että tämä tulokas on isompi kuin esikoinen (3290g), vaikka kohdunpohjankorkeus on täysin sama, keskikäyrän alapuolella. Eilen sype-polilla pääsin siis ennakkosuunnitelmista huolimatta myös lääkärille, joka ultrasi. Vauvan kooksi arvioi 3,3kg (rv 36+3). Esikoisesta painoarvio oli rv 35+1 2,6kg. Pikkuisesti siis eroa...
Lääkäri arivoi, että vauva olisi lasketunajan tienoilla noin 4 kiloinen. En kyllä ihmettelisi, jos menisi ylikin. Hyvin kuitenkin pitäisi mahtua syntymään tuosta minun synnyttäjän lantiosta.
Vähän tässä on mielessä pyörinyt koko, mutta luotan siihen, että sujuu hyvin. Vauvan koosta suhteessa kohdunkokoon (31 cm) täytyy kyllä todeta, että kohtu taitaa olla todellakin täynnä vauvaa verrattuna esikoiseen.
Kiitos tsempittäjille!
Sype-käynti oli tosi hyvä juttu. Juttelin ihanan synnytyssalin kätilön kanssa. Hän vastaili kysymyksiin ja sain heille siellä tiedoksi mieltä vaivaavat asiat (lähinnä raskausmyrkytys- ja sektiopelkoni ja toiveeni saada faktatietoa synnytyksen käänteissä, en siis kaipaa pään silittelyä).
Raskausmyrkytyksen suhteen olen nyt rauhallinen. Mitään oikeaa merkkiä ei kohdallani löydy, vaikka yksittäisi oireita onkin. Esim. proteiiniplussat johtuvat ilmeisesti munuaisten falskaamisesta (mm. suklaan syönti saattaa näkyä proteiiniplussana). Lisäksi sain täytettäväksi kaksipuolisen kyselylomakkeen, jonka vien mukanani synnytykseen. Siihen kirjaan vielä keskustelemamme asiat ja toiveeni. Lähinnä siihen tulee pelkojeni taustat ja toiveeni. Kätilö tuki hienosti ajatuksiani. Nyt olen valmis menemään synnyttämään, kun aika on. =)
Äitipolin lääkäri: Pääsin lääkärillekin samalla käynnillä, vaikka alunperin niin ei pitänyt olla. Lääkäri oli oikein mukava. Sain kyseltyä mm. rakon sairaudestani, joka on tällä hetkellä tosi huonossa jamassa. Käyn vessassa pissalla 59 kertaa vuorokaudessa ja kovia kipujakin on. Lääkäri totesi tämän kuullessaan, että kahden viikon päästä voisi ajatella käynnistämistä sairauteni huononemisen vuoksi
. En ollenkaan odottanut tuollaista. En kyllä lämmennyt ajatukselle ollenkaan. Ennemmin haluan tämän käynnistyvän itsestään, kun vauvalle sopii. Minä vielä jaksan oloni kanssa.
Tällä hetkellä kohdunsuuta oli edelleen jäljellä normaalisti ja vain ulkosuu sormelle auki. Kovat ja runsaat supistelut ei siis ole vieläkään tehneet mitään synnytykseen viittaavaa. Paikat ei todellakaan ole valmiita synnytyksen käynnistymiselle.
Ultrassa kaikki oli vauvalla ja kohdussa hyvin. Edelleen näytti enemmän tytöltä, mutta varmaksi ei uskaltanut sanoa, kun oli sen verran kuitenkin piilossa haaroväli. Salaisuus pysyy siis loppuun asti.
Lääkäri suositteli synnytyksessä käytettävän spinaalipuudutusta, koska siitä olisi todennäköisesti hyötyä synnytyskivun lievityksen lisäksi rakon sairaudelleni. Laitan korvan taakse, mutta en tee isompia suunnitelmia vaan katsotaan, miten tarvitsen mitäkin lievitystä. Toiveissa olisi selvitä ilman, mutta ehdoton en tämän ajatuksen kanssa ole.
Pahoittelen omanapaisuuttani. Palailen myöhemmin kommenttien kera.
-Sh ja Milla(?) :heart: rv 36+4