Kesäkuun kullanmurut *marraskuussa*

Mulla muuttui tämän päivän neuvolassa la13.6. Eli ollaan nyt sitten loppujen lopuksi vääntämisen ja mittaamisen jälkeen viikolla 9+2.
Siellä se tyyppi mutkuili ja heilutti käsiään. Repesin niin, että kuva hävisi lääkäriltä hetkeksi :LOL: ja läpätti sydänkin vimmaa tahtia. Kotiin ajaessa mietin, että josko tästä ihan uskaltaisi iloita?

Mielialan vaihteluita on ollut, itkuja lähinnä, jos kaikki ei ole mennyt suunitelmien mukaan. Tai jos näkee hellyttävän mainoksen tai kuvan.

Oireita ei ole kummoisia edelleenkään, mutta niillä mennään mitä on annettu. Ei edes tissit ole kasvaneet!

Kertooko Pihla kukkakaaligratiini reseptin, mun tekisi hirmuisesti sitä mieli tehdä itsekin :)

Tämä lähtee nyt saunaan kera alkottoman siiderin ultran kunniaksi.

Tsemppiä viikkoon kaikille olojen kanssa :wave:
 
Mullakin kyllä mielialat heittelee aika lailla ja ihmeelliset asiat itkettää. Alussa oli enemmän sellaista masentunutta mielialaa että itkeskelinkin ihan ja olin välillä päiväkaupalla tosi pahalla päällä ihan syyttä suotta. Puolisoraukkahan sen sitten saa niskoilleen kun niin paljon aikaa yksissä vietetään... Nyt ehkä ärsytys liittyy enemmän siihen että menee hermot kun on 24/7 kamalan paha olo ja joutuu makaamaan kotona, ihan selvästi pinna on pidempi ja mieli parempi niinä päivinä kun ei okseta.

Meilläkin puoliso on aina ollut enemmän ruoanlaittaja ja nyt on vastuu siitä hommasta ollut kokonaan hänellä. Ja kaupasta saan kyllä pikatilauksella mitä vaan sivulauseessa mainitsen, että palvelu pelaa.. Toivon kyllä että saisin vähän pikkuhiljaa itsekin tehtyä ei ole kivaa passuuttaa toista kaikessa!
 
Tähkä81
Täällä ei ole varsinaisia mielialanvaihteluita, mutta entisestään voimistuva ympärivuorokautinen pahoinvointi vetää mielen välillä matalaksi. En ole tainnut viime keskiviikon jälkeen pystyä poistumaan kotoa, ja eniten ketuttaa yhden maissa yöllä tuleva pahoinvointi, joka pilaa unet melkein joka yö. Kun muutenhan ei vielä tarpeeksi väsytäkään... No, josko tämä tästä joskus.

Mies on kyllä ollut tavallistakin huomaavaisempi. Totesi taannoin, että kun ei kerran voi osallistua raskaana olemiseen, niin tekee sitten muut hommat. Hoitaa siivouksen, pyykkäyksen, kaupassakäynnit ja ruuanlaiton sekä kiikuttaa mulle mitä milloinkin tarvin. Toivon myös, että pian pystyisin tekemään asioita itsekin enkä vain olemaan täysin passattavana, mutta korvaamaton apuhan tuo puoliso on ollut. :)

Tähkä81 8+0
 
Lauwra, niinhän niitä kuulemma saa. Jotenkin silti oma on oma ja varmasti puhdas :D

Ruu79, mä olen käyttänyt tätä reseptiä Vanhan ajan kukkakaaligratiini - Makunautintoja Mimmin keittiöstä - Vuodatus.net En ihan pilkuntarkasti. Mä en mittaile :D ja joskus laitan kukkakaalin sekaan parsakaalia. Tuo on mun mielestä toimiva ohje. Tulee hyvää :) en tykkää niistä kukkakaali-ruokakerma-juustosekoituksista, mitä myös gratiiniksi kutsutaan, mutta mitkä on hädintuskin sinnepäin. Kunnon paksu juustokastike siinä olla pitää :)

Me ostettiin kaupasta ihan oikeita ruokatarvikkeita tänään. Ajattelin yrittää huomenna tehdä nakkikastikkeen, jos olo on tälläinen kuin tänään on ollut :) mies tykkää. Ja taapero tykkää. Paremmin uppoaa ihan kotiruoka kuin nuo purkkipöperöt. Ja huomenna tietty etoo niin, ettei voi ajatellakaan tekevänsä ruokaa :D tytön odotuksessa ei tälläistä ollut. Pystyin ihan hyvin laittamaan ruokaa joka päivä ja syömäänkin sitä.

Nyt on taas taaperon nukutuspuuhat meneillään. Onkin ihan simahtamispisteessä jo :) jospa itse jaksaisi hetkeksi kaivaa kirjan esille, kun mies jäi vielä katsomaan Simpsoneita.
 
Heippa jälleen!

Eletty niin kiireisiä viikkoja työn puolesta ettei tännekkään enää ehdi, nyt kuitenkin saan nauttia 2 vapaa päivästä.

Neuvola oli maanantaina, laskettu-aika pysyy sama ja höpöteltiin taas kaikennäköstä.

Varhaisultrassa olin viime perjantaina, siellä se pikkuisen sydän jumputti ja kehittynyt normaalisti. Seuraava ultra onkin kunnalliseööa NT ultra

Raskausoireet Viime viikolla aloin oksentamaan, en onneksi joka päivä silloin tällön aamuisin, palelen hullun lailla ja tissit on valtavat...

Mies on tottunut jo ns. Minun raskauksiin :D Auttaa tarvittaessa, nytkin on tehnyt mukuloille ruokaa kun itselle tehnyt pahaa ja kuskannut lapsia sinne ja tänne.



Saara 9+3
 
Täällä alkaa jo normaali ruoka mennä alas ihan ok. Tosin eilen mies laittoi salaatin sekaan jotain etikkaista kastiketta ja valkosipulijauhetta ja sitä en pystynyt syömään ollenkaan. Hän hokasi kyllä itsekin sit, että ei nyt tajunnut ajatella, että jättäisi salaatin ilman mausteita mun takia... :)

Nt-ultraan pitää vielä malttaa 3 yötä! Ja lauwralla vain kaksi. ;) Kovasti on yhä epäilevät fiillikset, mutta sittenhän ainakin selviää mikä on tilanne tällä hetkellä.

Kovasti toi maha on kyllä kasvanut. Taitaa olla lähinnä jotain turvotusta ja öisin siltä tuntuukin, kun ilma kiertää vaan vatsassa. Mutta kuitenkin useamman ihmisen oon jo huomannut silmäilevän mun mahaa mutta onneksi vielä tästä "lihomisesta" ei kukaan kehtaa kysellä. Jos kaikki on ultrassa hyvin, niin meen ostamaan mammafarkut parin viikon päästä.

Huomenna poks!

Boni 10+6
 
SaaraN, onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! :)

Bonille tsemppiä pitkiin piinapäiviin ultraa odotellessa :D mun mielestä pari viimeistä päivää meni ihan järkyttävän hiiiiitaaaasti.

Missä kaikki on? :) vai onko tämä nyt sitä vaihetta, kun ei oikein ole mitään kerrottavaa :D

Tein ruokaa. Jopa söin sitä. Ei ole tänään etonut oikein muutenkaan :) tissit on kipeät ja alavatsatuntentumukset, sekä nuo muut tuntemukset kuitenkin on tallella. Ja kurkku kipeä... Voi että, jos tähän nyt pukkaa flunssan just kun olo ei ole enää ihan niin zombi. Huomenna kenties kanasoppapäivä ;)

Oliko täällä aiemmin puhetta eläinten oudosta käytöksestä? Nyt se on rantautunut tännekin! Öisin ei tarvi palella. Täkin lisäksi mulla on nykyään usein myös kissapeitto, kun laumana tunkevat mun päälle nukkumaan :D ei ihan tyypillistä käytöstä. Kyllä joku joskus sängyssäkin nukkuu, mutta ei ne tuollaisena jenginä tule. Lisäksi yksi tytöistä juoksee välillä mun perässä ja huutaa kuin hullu ja kiehnää ihan hulluna. On se sitä ennenkin tehnyt, mutta ei tuossa mittakaavassa. Eilen en meinannut päästä saunaan, kun kissa juoksi perässä ja huuteli... Koirissa en mitään huomaa, mutta ei ne tytön odotusaikanakaan käyttäytyneet poikkeavasti. Kissoissa oli silloinkin poikkeavaa käytöstä havaittavissa, mutta ei kyllä tässä mittakaavassa! Kai ne on kahdessa vuodessa aikuistuneet niin paljon tai vaistot on herkistyneet. Pentu (8kk) ei käyttäydy poikkeavasti, mutta nuo muut sitten senkin edestä.

Ei mullakaan oikeastaan ole mitään uutta kerrottavaa. Vähän jänskättää, jos meinaa flunssa iskeä, että miten tässä sitten jaksaa taaperon kanssa kaksin miehen työpäivät. Eipä sitä tietysti vielä kannata murehtia.

Pihla 12+2
 
Onko kenelläkään teistä ruvennut oma mies inhottamaan?

Olen huomannut viime päivinä, että ärsyttää ihan joka ikinen asia, mitä mies tekee tai sanoo. En halua olla hänen lähellään, en edes halua puhua hänelle.
 
Boni, lähellä on ultra, molemmilla :)

Minut on pitänyt vieraat kiireisinä pari päivää ja ovat täällä vielä huomenna, joten en ole ehtinyt edes ultraa jännätä. Eiköhän se sitten torstai aamuna iske!

Paha olo on täällä edelleen, mutta onneksi vain ajoittain; eilen ei mitään, äsken sai kakoa vessassa. Viikonloppuna pitäisi jaksaa lähteä ystävää moikkaamaan Helsinkiin, tekisi mieli vaan nukkua koko viikonloppu...

lauwra 10+6
 
Mae pikana taas
Mulla vaihtui taas päivätyö vuorotyöhön (pitkä juttu) ja on taas ollut opettelua.

Mulle on tullut hirmuisesti energiaa ja tänään kävin jopa salilla. Tosin muutamana päivänä on ollut sellaisia harjoitussupistusten tuntuisia tuntemuksia, tuskin kuitenkaan mahdollista. Alavatsaan tulee hurja paine.

Mulle on tullut yökötykseksi broileri. Aivan kamalaa on edes ajatus siitä, että joutuisin syömään esim. broilerkastiketta. Yöks. Tänään sitä jouduin lapsille väkertämään, ajattelin että enköhän mä loppujen lopuksi pysty itsekin sitä sitten syömään. No en pystynyt, onneksi oli jämät kinkkukiusauksesta. Myös salaatin lehdet ällöttää ja paprika, on normaalisti mun herkkuja.

Sain kuulla tänään myös iloisia uutisia ystävältäni, hän on myös raskaana ja tulee n. 4,5vk mua jäljessä. Ihanaa <3 <3

Vointeja kaikille!

Mae ja Mini 10+3
 
Valkoinen; mulla on alkanu! Ihan omituista, ärsyttää aivan kaikki vaikka toinen yrittää parhaansa.. Ja en halua että edes koskee! Toivottavasti menee nopeesti ohi tämmönen :/ Mulla on kyllä kaikkia todella omituisia juttuja ollu tässä alkuraskaudessa..
Tänään 10+0 :)
 
Mun on pitänyt kirjoitella jo monena päivänä mutta en vaan ole saanut aikaan. Mulla on pahin väsymys helpottanut, en ole enää aivan jatkuvassa koomassa =) Samoin pieni nälkä ei enää aiheuta välitöntä heikotusta. Muutenkin oireet tuntuis jotenkin helpottaneen, ehkä mun kroppa alkaa tottua tähän.

Tosin maanantaina sattui outo juttu kun jouduin yhtäkkiä oksentamaan! Saattoi kyllä johtua siitäkin että mulla oli migreeni vielä vähän päällä. Tajusin vasta myöhemmin sen migreenin, töissäkin yritin sinnitellä muutaman tunnin. Tyhmä minä!

Minullakin on ollut tuota että ajoittain mies ällöttää, varsinkin kosketus :/ En ymmärrä, mutta laitetaan hormonien piikkiin.

Neuvola piti olla maanantaina mutta jouduin perumaan sen migreenin takia. Taas siirtyi viikolla, eli ensi maanantaina jos vihdoin pääsisi ekaa kertaa neuvolaan.

Kuusama ja Pikku rv 8+5
 
Kuusama, Miiula ja Valkoinen: täälläkin on jotain samantapaista. Mies ei ärsytä tai ällötä niinkun periaatteessa. Haluaisin ite kokoajan lähelle. Mutta sitten jos tulee lähelle niin erityisesti pussailu on kamalaa, melkeen tulee oksennus ja tuntuu etten saa henkeä.:ashamed: tosi outoa, yleensä oon sellanen pussailija.

Mae: Mullakin broileri alkanut ällöttää. Ja ruisleipä. Yleensä syön noita paljonkin. MUTTA siihen toiseen asiaan mun pitikin kommentoida. Mun äidin kanssa viikonloppuna juteltiin ja se sano että sillä tuli jo toisella kuulla aikaisia supistuksia. Se ei ensin oikeen tienny mitä ne on mutta kun meni lääkäriin niin sillä todettiin aikaset supistukset ja sillä oli kohdunsuu 2 cm auki. Raskaus meni hyvin ja terveen tytön synnytti, mutta sille määrättiin jotain lääkettä joka pitää supistukset poissa. Sama sitten oli toistunu mun, eli toisen lapsen kohdalla. Eli supistuksia tosi aikasessa vaiheessa ja kohdunsuu auki taas sen 2 cm. Ei ollu auennu enempää ennen synnytystä kummallakaan kerralla kylläkään. Kannattaa kuitenkin mainita asiasta neuvolassa, koska niitä supistuksia VOI tulla jo näin aikasin.

Pihla: Meilläkin erityisesti tyttökissa (leikkaamaton) käyttäytyy tosi oudosti mun lähellä. Tulee tosiaan kokoajan päälle ja miukuu ja kävelee perässä. :)

Täällä olo kohenee... Oon ollu jo ihan normaalipäiviä töissä tällä viikolla. Pari oksennusta sillon tällön mutta paljon parempi jo :) vielä pitäis vajaa kaks viikkoa odottaa nt-ultraa... Eipä muuta :)
 
Heippa kaikille! Olen tuolla facebook ryhmässä ollut aktiivisempi, mutta käynyt täällä kuitenkin lueskelemassa välillä. :)

Täällä on kaikki hyvin, maanantaina kävin alkuraskaudenultrassa ja siellähän se pieni polskutteli ja hyvin vastasi viikkoja. Nyt 8+0. :)

Laitoin sulle yksäriä piupom! :)
 
Minut voi poistaa listalta. Tänään ultrassa käyty ja rypäleraskaus epäily kovin vahva sellainen. Pää lyö tyhjää ja olo on kurja. Naistentautien polille aikaa odottaen. Toivon kaikille hyvää odotusta ja pysykää kaikki mukana tästä edes. Oon onnellinen teidän kaikkien puolesta. T. Itkuinen&surullinen Unna1
 
Paljon voimia Unnalle <3

Täällä vaihtelevasti parempaa oloa ja välillä oksentelua. Kovasti ootan että sais dopplerilla sykkeet kuuluviin niin helpottais tätä epätietoisuutta ja sais konkreettisia todisteita että pikkuinen siellä kasvaa.

7+3..
 
Unnalle paljon voimia!

Ja onnea hyvistä ultrakuulumista :)

Mä jouduin tänään kertoo raskaudesta harkkapaikalla, koska äkisti tuli ihan järkyttävän huono olo! Alkuun tuntu et vähän helpotti, mut ku aloin syödä (miehen tekemää) vähän liian tulista ruokaa ni eipä tarvinu paljo enää pöydässä istua. Vessanpöntön halailun jälkeen kotiin. Nyt makoilen sohvalla tärisevänä,väsyneenä,palelevana :/ Olo on siis melkosen kurja just nyt. Sain onneks yhen leivän ja omenan syötyä ja jos nyt yrittäs vähän nukkua.

Lisäks ku heräsin aamulla, mulla oli lonkat tosi kipeet ja on yhä. Pystyy kävelee mut on semmonen krooninen kipu. Voiko oikeesti näin aikasin alkaa? Mikä vois helpottaa?

aida1& pikkukaveri 11+4
 
Unna, paljon voimia :hug: Toivon sulle kaikkea hyvää jatkoon ja pikaista toipumista. Toivon myös, että rypäleraskausepäily ei pitäisi paikkaansa. Joskus ne vahvatkin epäilyt on olleet kuitenkin jotain muuta. Voimia.

Mua ei mies ällötä, mutta en halua sitä silti lähelle. Odotan aika kovasti, että tulee töistä kotiin ja saan aikuista juttuseuraa. Mutta minkäänlaista läheisyyttä en kaipaa, enkä halua. Sama oli tytönkin odotusaikana. Voin kyllä halata, mutta en halua istuskella sylikkäin tms. Edelleen yksi iso tekijä on se tupakanhaju, joka tekee pahaa. Kyllä se sitten ohi menee. Viimeistään joskus vauvan syntymän jälkeen :D mehän ei tytön odotusaikana edes juurikaan harrastettu seksiä. Yhden käden sormilla laskettavissa ne kerrat... Onneksi 5 viikkoa sektion jälkeen seksielämäkin taas vilkastui :) mä koen, ettei ole pitkässä parisuhteessa ihan hirveän iso asia, jos raskauden takia ei hirveästi peittoja heilutella. Mies tietää, että vika ei ole hänessä, vaan mun pääkopassa (ja vähän kropassa) ;)

Meidän oudosti käyttäytyvät kissat on kaikki leikattu. Paitsi tuo juniori, kun täällä kukaan ei suostu leikkaamaan, jos ei ole ollut yhtä kiimaa. Joten kevättä odotellessa...

Eipä mulla oikein muuta. Tyttö unilla ja hetken hengähdystauko :) oltiinkin koko aamupäivä leikkimässä siskonpojan kanssa ja vasta äskettäin tultiin kotiin. Johan tässä kaipaakin levähdystaukoa :D

Pihla 12+3
 
Viimeksi muokattu:
Ei meilläkään mitenkään hurjastella ton seksin määrän kanssa, mutta kyllä mä hellyydestä tykkään :) Vähän hankaloittaa vaan toi iltapahoinvointi sitä lähekkäin oloa...

lauwra poksuttelee 11+0 ja huomenna aamusta nt-ultra! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Boni
Unnalle voimia :hug:

Täällä ensimmäinen neuvola käytynä, mukava täti kyseessä. Alle tunti meni, kun ei tarvinnut ihan A:sta Ö:hön käydä kaikkea. Käytiin edellinen synnytys läpi ja miten nyt voidaan. Hieman konkretisoitui tämä raskaus käynnin myötä, mutta todeksi se muuttuu todenteolla sitten nt-ultrassa. Sinne vielä kolmisen viikkoa aikaa. Aika tulee postissa.

Hb oli 150, eli väsymykseen ei helpostusta ole purkista saatavilla :) Pitää vain yrittää nukkua. Onneksi hieman on alkanut pahin väsymys hellittämään. Verenpaineet 124/76 eli hyvät, ekassa raskaudessa oli alusta asti 140/80, nousten loppua kohden. Eli nyt ainakin lähtötilanne on huomattavasti parempi. Toivottavasti pysyvät aisoissa.

Sokerirasitukseen en joudu, jee! Viime raskaudessa sen kävin, täällä jokainen yli 25-vuotias ensisynnyttäjä siihen joutuu, ja kun se oli silloin puhdas, niin ellei virtsaan ala sokeria tulemaan, niin jää litkut juomatta.

Ensi viikon lopulla menen verikokeet otattamaan ja virtsanäytteen antamaan, ja sitten se on vain nt-ultran odottamista.

Muuten olot aikalailla ennallaan, ruokaa pitää muista syödä parin tunnin välein ettei nälkä yllätä. Silloin tulee huono olo, mutta ei kuitenkaan okseta. Raskaalta tuo alavatsa tuntuu, kaipa siellä kyytiläinen kasvaa :)

Catnip82 + kyytiläinen 8+3
 
Täällä pahoinvointi on hiipinyt takaisin, kävin maanantaina lääkärissä ja tällä kertaa kirjoittikin kerralla viikon sairaslomaa. Onneksi, ettei tarvitse koko ajan siellä ravata. Sen jälkeen sitten auto-oksentelut ja nyt kaksi aamua vessan lattialla. Mutta onneksi viikonloppuna sain syötyä, nyt "jaksaa taas paremmin oksentaa"... :D Jospa tää kohta loppuis.

Mä oon linnoittautunu meidän makuuhuoneeseen ja mun on tosi vaikea mennä esim. keittiöön, koska musta kaikissa muissa huoneissa haisee tosi pahalta, siis niin pahalta, että se on laukaissu oksennusrefleksin. Ja joo, mieskin välillä vähän etoo just tän pahoinvoinnin takia. Pussatessa hengitän aina ulospäin ja välttelen sen kosketusta, koska se jotenkin tuntuu kauhea kuumalta ja oon mieluummin viileässä, koska kuumuus alkaa kans oksettamaan.

Ihana oksetuskertomus taas. :D

Mamira ja 8+6
 
Tän päiväsen jälkeen annan kyllä kaikki sympatiani mamiralle ja muille runsaasti pahoinvoineille! Mä oon selvinny kohtuu vähällä koko ajan, väsymys on ainoo sanoin kuvaamaton. Tänään siis oksensin kerran ja oon saanu jopa syötyä vähän pastaa ja jogurttia, mut silti olo on _aivan_ järkyttävä! Lievää lämpöä pitelee ja veto on ihan pois. Oon ihan loppu! Ja hei, tätä on kuites kestäny vaan puol päivää xD

Taidan kohta mennä yöunille ja lopettaa tän sohvalla nuokkumisen. Mut jotain hyvääki tähän päivään :) taidettiin taas löytää sydänäänet.

Tsemppiä ultriin, muutamalla tais olla tällä viikolla. Meillä vielä viikko ooteltavana :(

aida1& pikkukaveri 11+4
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä