Kesäkuun kullanmurut *joulukuussa*

Meillä varmaan suurin hankinta tulee olemaan tuplarattaat. Tyttö on n. 2v5kk, kun vauva syntyy, joten melkein ne tuplat on hankittava, kun ei noihin nykyisiin taida sisaristuinta saada. Paljon kuitenkin koirien kanssa kävellään, eikä tyttö vielä ensi kesänä jaksa pitkiä matkoja. Reipas kävelijä kyllä on, mutta mä haluan päästä ihan oikeasti lenkille :) muuten meillä on säästetty kaikki, joten isompi hankintoja ei tule. Tytölle uusi sänky, että vauvan saa pinnasänkyyn. Sitterit, turvakaukalot sun muut on kaikki tallessa. Rattaat on tarkoitus katsoa käytettyinä jostain ja tietysti myydä vanhat pois.

Ultrassa mulla muuttui laskettuaika, kun heittoa oli just se 6 päivää :D ihan kiva mennä tarkoilla viikoilla.

Vieläkö muilla on yövalvomista? Mulla on edelleen sitä, että kun herään vessaan, niin saattaa mennä parikin tuntia, ennenkuin nukahdan uudelleen. Ärsyttävää.

Mulla on ensimmäinen neuvolalääkäri vasta joulunpyhien jälkeen. Se on sellainen niukkasanainen vanhempi nainen. Kovakourainen kuin mikä. Tytön aikana kävin sillä kerran ja sitten yksityisellä, mutta budjetti ei näin joulukuussa anna periksi mennä yksityiselle. Täytyy kai vaan pyytää, ettei olisi niin kovakourainen.

Nyt sohvalle kirjan kanssa, tyttö nukkuu :)

Pihla 16+1
 
Mä olen täysi vaunufriikki, seurannut ja testannut varmaan viimeiset 10 vuotta vaunumaailman kehitystä ja malleja :ashamed: Olenkin jo aika varma että meille rantautuu sitten aikoinaan isoimmat ja vakaimmat mitä markkinoilta löyty, varmaankin Emmaljungan Edge Duo Combit. Olin aiemmin kuolannut jotain pieniä, kevyitä ja kääntyväpyöräisiä kunnes aloin tosissani miettimään meidän "oikeaa" käyttöä ja tarvetta. Kauppareissuille sitten matkikset ja metsälenkeille kantoliina/kantoreppu. Minä olen jo seuraillut tori.fin ja huutonetin markkinoita, käytettynä meinasin löytää meille sopivat vaunut. Niinkuin vähän kaikki muutkin tarvikkeet.

Äitini työnsi kainaloon kaksi valtavaa pussillista minun ja sisarusteni 70-luvun vaatteita. Aivan mielettömän ihania kuoseja ja värejä :heart: Samoin anoppi on jo testamentannut miehen ja sisarustensa vanhat vauvakokoiset vaatteet meille. Minun vanha pinnasänkykin on tallessa, se tulee käyttöön sitten myöhemmin. En ole mikään ekohippi, mutta tykkään kierrättää ja käyttää tavaroita joilla on jo historia. Turvakaukalo ostetaan varmaan uutena, muuten kierrätetään =)

Viikon päästä toinen neuvola, jee! Mieskin pääsee mukaan. Tänään tosin käyn taas vaihteeksi antamassa verta (kolmatta kertaa!) kun ovat joka kerta aiemmin jotenkin sekottaneet näytteeni tai hukanneet ne tms. Hyvin toimii terveydenhuolto.

Väsymys helpottaa hiljalleen ja seksihalut nostaa taas päätään, siinä kai ne tärkeimmät :LOL: Kuvotus on myös loistanut poissaolollaan. Mites muilla, onko ollut vilkasta vällyjen välissä? :D

Kuusama ja Pikku rv 12+3
 
Tähkä81
Nt-ultra oli tänään, ja pelkkiä hyviä uutisia sieltä tuli. Vauvalla kaikki hyvin, vastasi viikkoja päivälleen, ja riskiluvut olemattoman pienet. Kovin oli vilkasliikkeinen.

Joku kyseli verenpaineesta. Itselläni alapaine on kolmessa viikossa noussut hyvästä liian korkeaksi. :/ Toivon, että se tasoittuu nyt, kun ei ole enää tarvinut oksentaa ihan koko ajan ja kroppa pääsee helpommalla. Sain viikko sitten viimein myös pahoinvointilääkkeet (Postafen), mutta en nyt sitten ole niitä syönyt, kun olo on muutenkin ollut parempi.

On kyllä vieläkin niin onnellinen olo tuosta ultrasta, että hymyilyttää vaan koko ajan. :)

Tähkä81 12+1
 
Monen viikkojen pelko, huoli ja stressaaminen on nyt ohi. Lääkäri soitti tänään tuloksista. Molaa ei ollut oli tavallinen keskenmeno raskausmateriaalia oli vain niin paljon. Yhet menkat ja sit sais alkaa yrittämään koska vain itse on valmis. Voitte varmaan vaan kuvitella mikä mun oloni on nyt. Voikaa hyvin <3
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos hyvistä vaunuvinkeistä.
Pitääkö turvakaukalossa olla se topattu sisä kaari? Huomasin, että nykyään uusissa näyttäisi sellainen olevan. Vai onko se näitä uutuus hiplee juttuja? :D

Meillä "harrastamiset" näyttää olevan piristymään päin pikkuhiljaa. Onneksi mies jaksoi odottaa, vaikka tosi vähillä harrastuksilla mentiin koko syksy.

Turvotuskin ja sellainen öklötäysi ja tukala olo on takana päin. Mutta mun uuma on silti hävinnyt! Jonkun rasvakerroksen se on kylkiin kiinnittänyt, ei makkaroita kuitenkaan. Ja maha on alkanut pömpöttämään, ei kauaa voi enää salailla.

Onnea alkaneen viikon hyvistä ultra kuulumisista=)

Ruu79 ja 13+2
 
Ruu79, se pehmuste auttaa tukemaan pientä ihmistä kaukalossa. Meillä oli esikoinen talvivauva niin varmasti toppavaatteetkin auttoi pitämään vauvan paikoillaan, mutta varsinkin kesävauva on keveimmissä vaatteissa, niin tuo tuki tukee vauvaa hyvin. Ei pääse pää retkahtamaan sivulle :) Meillä se taisi olla siinä ekat 2-3kk ja sitten alkoi tuntumaan ahtaalta ja otettiin pois.

Verenpaineet: esikoista odottaessa ne oli koko ajan hieman koholla, nyt itsellä ne on normaalit. Siinä 120/65 kun olen mittaillut. Esikoisen aikana 140/80 oli normi lukemat, sitten loppuvaiheessa alapaine jatkuvasti 90 tietämissä tai yli. Ihan lopussa se huiteli 100... sairaalasta tulleessa epissä luki, että käynnistetty synnytys äidin raskaudenaikaisen verenpainetaudin takia. Sen takia nyt mittailen kotosalla, mutta ei onneksi aihetta vielä huoleen. Saa syödä lakuakin ilman syyllisyydentuntoa :)

Meilläkin edessä tuplarattaiden hankinta, kun esikoinen on kesäkuussa sen 1v7kk. Pitää keväämmällä alkaa tutustumaan aiheeseen. Pohdin kovasti myisikö nuo nykyiset vai säästäisikö niitä. Sitten kun esim. esikoinen jaksaisi seistä niin voisi sen seisomalaudan hankkia siihen ja pienempi matkustaa rattaissa. Mutta liikaa ei kyllä ole varastossa tilaa...tärkeitä asioita mietittävänä talven pitkinä iltoina :)

Muista hankinnoista, niin nyt ajattelin hankkia kantoliinan. Mietin, että siinä olisi pikkuista kiva kannella ja saisi samalla esikoisen kanssa puuhasteltua. Meillä on kantoreppukin, mutta jotenkin kantoliina tuntuu jotenkin lähemmällä olevalta ihan pikkuisen kanssa. Kantoreppu on kyllä ollut todella hyvä väline, suosittelen siihen tutustumaan. Meillä on Ergon, Manducaa kanssa on kokeiltu. Vain positiivista sanottavaa molemmista!

Nyt suihkuun ja iltapalan tekoon ja sitten vain jännittämään...enää 14h ultraan :D

Catnip82 + kyytiläinen 12+1
 
Onpas tullut paljon tekstiä! Ensin onnittelut kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille,tsemppiä tuleviin ultriin ja unnalle onnittelut hyvistä uutisista :)

Hajuaisti on täälläkin voimistunut mutta ei onneks ihan mahottomiin sfääreihin. Mut jos haistan jotain hyvää, ni sit alkaa tehä mieli ja on pakko ostaa. Subin ohi on tuskaa kävellä :D

Verenpaineet on mulla pysyny aika entisellä tasollaan. Kotona ei oo mittaria,mutta miehen vanhemmilla käydessä oon mittaillu. Syke sen sijaan on noussut :O keskisyke ilman suurempaa rasitusta on joku 90 ku ennen se oli 78. Onko muut huomannu samaa?

Meillä on huomena toinen neuvola. Lääkäriajasta ei tietoa, kai se varataan huomena?

Hankinnoista ja vaunuistaki on puhuttu. Me on kateltu aika paljon varsinki vaunuja ja nyt tiedetään kohtuu tarkasti millaset halutaan. Esim. emmaljunga duo edge tai brio happy :) Sänkyjäki on jonkunverran katottu,mutta voi olla että otetaan mun ja veljen vanha.

aida1& 15+2
 
Unna1, ihania uutisia, varmasi huojentavaa tietää, että pääsee pian uuteen yritykseen. Tärppionnea! Toivottavasti saatte sen pysyvän plussan pian :)

Aida1, mulla on myöskin melko korkea syke. Neuvolassa ekalla kerralla oli 115 ja viime kerrallakin 100. Kotona en ole mittaillut, mutta tytönkin odotusaikana oli korkea syke.

Turvakaukalossa meillä se sisällä oleva pehmuste tuli tarpeeseen, vaikka tyttö on talvella syntynyt. Oli käytössä melko pitkäänkin, kun tuo on tuollainen pikkuinen :) ja koska en tälläkään kertaa odota isoa vauvaa (mistäs sitä koskaan tietää :D ), niin tulee varmaan vieläkin enemmän tarpeeseen, kun on kesävauva.

Mies on flunssassa ja taapero on ollut mahdoton koko illan. Taitaa tulla aika pitkä väsytystaistelu, ennenkuin tuon saa nukkumaan. Huomisesta vasta kiva päivä tuleekin, jos mies jää kotiin potemaan "miesflunssaa" :D
 
Ylihuomenna neuvola ja sitä ennen piti tehdä testi, muuten en pääse asiakkaaksi. Testi tehty tänään, ja "näyttöön" tuli suomen lippu, joten raskaana ollaan. Nyt sitten kun testi tehty, niin on todellista. Ihan kivaa, mutta mä en jaksa tätä pahaa oloa. Joka toisaaltaan vähän lievempi kuin viimeksi. Tuntuu, että mä erakoidun ja istuisin vaan nojatuolissa, jotenkin pelottaa lähteä kotoa yhtään mihinkään kun ei tiedä milloin iskee kuvottava olo ja pitäisi olla syömässä. Syödä pitää parin tunnin välein, joskus aika on lyhyempi ja joskus pitempi. Muutaman kerran olen myös joutunut turvautumaan rennieen, sen jälkeen alkaa oksettamaan ja paljon. :( Miestä vihaan ja äksyilen sille ihan liikaa. Mä en tykkää olla raskaana, mä olen hirveä silloin ja munsta tuntuu hirveältä. Tän jälkeen en kyllä raskaaksi tule enää koskaan, joten sterilisaatio kun tästä on selvitty. Kuusi ipanaa riittää, en tiedä onko julmaa sanoa, mutta toivon poikaa. Ei tarvitse esikoisen olla viiden siskon veli, vaan saisi yhden veljenkin elämäänsä. Kerrottu ei olla tietenkään kenellekkään vielä, nythän se meillekkin varmistui vaikka merkit ovat olleet kuukausia. Huoh.
 
seuraaja
Vaunuja on täälläkin pohdittu. Meillä joudutaan vaunut vaihtamaan sisarusrattaisiin kun ikäeroa meillä kans tulee se päälle 1v7kk. Meillä on nyt Emmaljungan duo edge combit ja todella hyvät on ollut! Vaunukoppa meni pitkään kun on niin tilava ja vaihdettiin sitten kun tyttö ei jaksanut enää vaan makoilla vaunuissa vaan halus välillä istuakkin. :) Toivottavasti nää sitten aikanaan menee kaupaksi kun pitää ne uudet vaunut sitten ostaa. Ollaan katteltu Baby Joggerin City selectejä. Vaikuttaa tosi näppäriltä kun muuntomahdollisuuksia on niin paljon! Vierekkäin istuttavat olisin periaatteessa halunnut, mutta niissä sitten tulee se leveys vastaan. Vanhemmille saatiin kerrottua ja hyvin ottivat vastaan. Ilmeisesti muutkin sukulaiset jo tietää, mutta ei mitään kommenttia ole kuitenkaan tullut.. ei edes onnitteluja, mutta voipi olla, että vaikuttaa kun sanoin, että en halua tästä raskaudesta taas mitään numeroa tehdä.

Täältä sivusta seuraaja.. 14+4
 
Meillä kanssa ollut Emmaljungan Esge Duo Combit sport rungolla ja olen todella tykännyt! Tuplarattaat varmaankin täytyy hankkia, katsotaan sitä sitten vauvan tultua... Kesän nyytti menee kantoliinassa vaikka taapero olisi rattaissa ja lähipuistoon on tosi lyhyt matka, että katsotaan nyt tuleeko niille oikeasti käyttöä. Uusi kaukalo täytyy hankkia kun vanha annettiin pois :)

unnalle kaikkea hyvää jatkoon!

Uusi tuttavuus eli naapurin rouva tulee päivällä kylään ja saan sieltä ison kasan äitiysvaatteita ja rintapumpun, kantoliinan ja muuta tarpeellista :)
 
Kiitos kaikille neuvoista! Kai niitä vaunuja täytyy käydä tutkiskelemassa jossain liikkeessä. Appivanhemmat haluavat ehdottomasti ostaa ne, mutta katellaan kyllä käytettynäkin. Mulla on ehkä vähän ristiriitaisia toiveita kun haluaisin jykevät kärryt joilla voi jyrätä koirien kanssa lenkkeillessä vaikka lumihangessa ja toisaalta kevyet ja pieneen tilaan menevät julkisilla (varsinkin junalla) liikkumista varten.

Turvaistuimestakin olen vähän ymmälläni: me ei autoilla, kyydissä ollaan joitakin kertoja vuodessa kun kyläillään sukulaisilla. Mitenhän tämä hoidetaan.... ostetaan turvaistuin jota raahataan sit junalla ja bussilla sinne sukulaisille mukaan? Entäs pitkän matkan bussissa, missä laitteessa vauvan on parasta matkustaa?

Lasketusta ajasta sanoisin että ehkä siksi eivät muuta ihan pienestä heitosta koska laskettu aika on aina vain summittainen arvio ja jostain muistan lukeneeni että vain 5% lapsista syntyy laskettuna päivänään (mutta 80% kahden viikon aikahaarukassa siitä). Sillä ei siis ole niin kauheasti väliä heittääkö parilla päivällä. Sikiön koko taas voi heittää suhteessa raskauden kestoon. Meillä sikiön tarkka ikä tiedetään tuntien tarkkuudella kun on ivf:llä laboratoriossa saanut alkunsa. Silti nt-ultrassa oli ikäänsä kolme päivää isompi.
 
Nt-ultrassa käyty ja yksi vilkas liikkeinen kyytiläinen siellä viuhtoi menemään <3 Seuloissa matalat riskit, 1:20000 ja 1:100000. Laskettu aika muuttui, uusi 19.6. Kätilö sanoi, että tämä on se virallinen. Kk laskettu kun voi aina heittää. Samapa tuo, syntyy kun on syntyäkseen :)

Catnip82 ja kyytiläinen 12+4
 
Viimeksi muokattu:
Staffy85, ensimmäisellä lääkärikäynnillä on gyne-tutkimus. Eipä oikein muuta.

Rattaita mä en ole vielä edes katsellut. Ehdin hyvin sitten keväämmälläkin :) varmaan ensisijaisesti käytettynä etsitään. Nuo nykyiset on uutena ostettu, mutta jospa nyt löytyisi hyvät käytettynäkin :)

Mies jäi kotiin potemaan miesflunssaa. Huoh. Valivali ja sitä rataa. Tyttökin on ollut pirun kiukkuinen. Ihan terveen oloinen kyllä, ei ollut lähelläkään edes lämpöä kun mittasin. Taitaa nyt johtua jotenkin tuosta, kun mies on kotona. Silloin oli niin hyväntuulinen ja kiltti, kun isänsä kävi lääkärissä :D

Maha täynnä ruokaa, taapero kohta untenmailla ja sitten mä taas hengähdän :) mies saa pärjätä omineen :D

Pihla 16+2
 
Aukko, kyllä meilläkin on matkarattaat kauppareissuja tai muita menoja varten ja isot rattaat sitten kotona. Että jos vaikka matkarattaat ostat sitten käytettynä :)

Mulle on tullut riesaksi päänsärky. Eilen sai ottaa panadolia ja taas jomottaa. Pitäisi vaan napata se pilleri kun niitä on ihan turvallista syödä eikä kärsiä tästä kivusta...

lauwra 15+3
 
Täälläkin pn ollut ärsyttävä päänsärky jo monta päivää putkeen... Kerran olen joutunut lääkettä nappailemaan.

Tänään oli myös nt ultra, ultraajan mukaan kaikki ok ja turvotusta 1.8mm. Muttakun minusta se on aika paljon... Viikon päästä saa vielä veriseulan yhteis tulokset. Vähän jäi pelko persiiseen vaikla kai luku normaali onkon... Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista! :)


A
ggen 12+2
 
Mekin varmaan ostetaan uudet vaunut, kun vanhat on jo aika kuluneet. Emmaljungat haluaisin, mutta ne on kyllä uutena tosi kalliit. Saa nähdä mihin päädytään.

Onnea hyvistä ultrakuulumisista. Meillä olis ultra ens viikolla. Jännittää. Tänään tuli vähän veristä vuotoakin. Tiedän että voi olla normaalia, mutta aikaisemmissa raskauksissa ei ole ollut mitään tällaista, niin nyt mietityttää kovasti.. Ensi viikkoon on pitkä aika!

Toukkamasu ja vaavi 11+2
 
Mukava kuulla että on samoja lukuja ollut ja kaikki tosiaan kai ok :) jotenkin jäi vaan muutenkin paha maku suuhun.. ultraaja oli vanhempi tätti ja jo heti aluksi moitti kun ei ollut rakko tarpeeksi täynnä. Muutenkin ultrasi nopeasti eikä edes sydänääniä kuunneltu vaikka sitä odotin kovasti. Viileä ja tylyhkö täti:/
 
Unna <3 aivan mahtavia uutisia, olen niiiin onnellinen puolestasi! Nyt voitte taas keskittyä lähitulevaisuuteen ja mahdolliseen uuteen yritykseen, ihanaa!!!

Mulla on np-ultra 3päivän päästä!
Voi jännyys. Yritän rentoutua ja ajatella ettei se, mitä siellä selviää, ole minun käsissä. Toivon vain niin kovasti, että kaikki olisi pikkuisella hyvin <3

Helen ja murmeli nro3 11+2
 
Aggen: Meillä oli turvotus 1,3 ja muakin huolettaa kun mun mielestä oli paljon. Tuntuu et kaikilla muilla oli jotain 0,8. Mut toisaalta oon lukenu monelta joilla on oikeesti ollu turvotusta ja riskiluvut koholla ni turvotusta on ollu jotain 5-8. Että kai nää meiän luvut on ihan ok :)

Meillä oli tänään neuvola. Kuunneltiin sydänäänet ja kuulosti ihan veturilta. Ihanaa <3 muuten on olluki ihan peeeska päivä,joten oli kiva lopettaa tohon :) terkkaki oli tosi mukava,vaikka viimeks jäiki vähän huono maku. Nyt vaan mietityttää että missä mahdetaan asua keväällä ja saako mies töitä. Pitää vaan koittaa elää päivä kerrallaan..

aida1& pikkukaveri 15+4

Ainiin LA PÄIVITYS 29.5 ON UUSI LASKETTU AIKA
 
Tähkä81
Meillä niskaturvotusta oli 1,5 mm, ja ultraajatädin mielestä se oli hyvä arvo. Mäkin olen käsittänyt, että vasta usemman millin turvotus eli jotain >3 voi olla huono merkki.

AUkko ihmettelikin jo autottoman perheen turvaistuinhommia. Oon miettinyt ihan samoja kysymyksiä. Turvaistuin vissiin myös pitää olla valmiiksi ostettuna, jos hurautetaan synnytyksen jälkeen sairaalasta taksilla kotiin? En taida silloin kävellä, vaikka lyhyt matka onkin. :D

Onko kellään kokemuksia Postafenista? Jostain syystä muutaman paremman päivän jälkeen tää pahoinvointi taas meni sille tolalle, että otin viimein pahoinvointilääkettä. Turvalliseksi tuota tunnutaan kaikkialla sanovan, mutta jotenkin silti on huono omatunto. En vaan enää kestä tätä oksentamista, niin ei nyt auta muukaan kuin koettaa tätä.

Tähkä81 12+2
 
Jännä tuo nt-ultrakäytäntö, kun täällä taas piti olla tyhjä rakko :D sanovat vielä siinä ilmoittautuessa, että pitäisi käydä vielä sielläkin vessassa, että rakko on varmasti tyhjä. Muistaakseni rakenneultraan toivottiin täyttä rakkoa tytön odotusaikana.

Turvotus meillä oli 0,7mm. Tytöstä ei aikanaan edes mitattu, kun oli niin hankalassa asennossa koko ajan, niin itse lopulta totesin, että antaa olla.

Aika surkea päivä on täälläkin ollut. Valittava mies, jota pitäisi koko ajan passata ja pikkuihminen, joka vaatii koko ajan jotain. Tosi uuvuttava päivä. Onneksi mies sentään päätti, että nukkui ensi yön sohvalla, ettei valvota muita flunssansa takia :) päivän kohokohta on tainnut olla se, kun livahdin koirien kanssa pienelle lenkille ja törmäsin yhteen naapurin mummeliin koirineen ja tehtiinkin lenkki yhdessä. Olipas kiva saada sellaista juttuseuraa, joka ei koko aikaa valittanut :D niin että miksi se olikaan niin, että naiset on raskaana ja synnyttää... ;)
 

Yhteistyössä