Kesäkuun kullanmurut *joulukuussa*

Ultrassa kaikki hyvin! Vastasi viikkoja +1pvä. :) Voisiko joku ystävällisesti kertoa mihin osoitteeseen piti laittaa FB ryhmäpyyntö? Nyt uskaltaa sinne jo liittyä, mut en löydä sitä osoitetta puhelimella...
 
Onnea ultrakuulumisista :)

Ultra täälläkin takana. kaikki näytti olevan niinkuin pitääkin näillä viikoilla. Hieman oli laiska kääntyilemään haluttuun kuvakulmaan, mutta lopulta siihenkin suostui. Niskaturvotus li vähäistä, 0,8mm. Päiviä vain tuli lisää. Laskettuaika muuttui.

Voi laittaa siis listaan uusiksi Emmi85/29v/3.lapsi/KOS Laskettu aika 12.6.2015

rv12+2 (vaikka sikiö vastas 12+4) ja paha olo vain jatkuu. Tuntuu et se on vain pahentunut!!! :(
 
Pihla: Kaikki kolme syntyneet täysiaikaisina. Viimeisimmässä avauduin kipeistä supistuksista 3-4senttiin rv35+, mutta se tyssäs sitten. Pehmeä kohdunsuu oli jo melko aikaisin noista.
Mua jännittää kohdunkaulakanavan mitta nyt, kun oli jo rv10+ ultralla 3cm, kun muista ollut alkuraskaudessa viisisenttinen ja siitä supistusten voimasta lyhentynyt. Kun nyt ei kävis sillä lailla. :(

Olipa omanapainen päivitys, liityin tänään Facebook-ryhmään niin koetan siellä lueskella. :)
 
Pihla, miten sun sektio oli jo noin aikaisilla viikoilla? Mulla oli rv38+6. Täällä siis on käytäntönä viikkoa ennen laskettua aikaa sopia sektio.

(.) Ihme homma tää palannut oksentaminen! Tänään söin aamupalan, mutta niin vaan tuli ylös. Voisko päällä oleva flunssa jotenkin nyt pahentaa tätä...

lauwra 14+4
 
Lawra mullakin meni paha olo lähes kokonaan ohi enkä muutenkaan koko alkuraskauden aikana oksentanut kuin kerran ja sekin möykkyisen bussimatkan takia. Sit se paha olo palas viime viikolla ja oksensin kolmena iltana yllättäen ihan ilman mitään ulkoista syytä. Nyt on taas ollu ihan hyvä olo. Kai se vaan vaihtelee...
 
Mullakin paha olo palas heti kun pääsin julistamasta että nyt se on ohi. No, suurimman osan ajasta on kuitenki ihan hyvä olla ja pystyn tekemään ihan normaaleja asioita, välillä saattaa tulla paha olo ja oksennus mut ne on sit aika nopeita eikä jää viipymään.

Yönälkää täälläkin välillä havaittavissa, mut en oo menny syömään ja jos vaan unta saa niin sit pärjään hyvin aamuun.

Joulua en oo vielä jaksanu laittaa. Mä kyllä oon sellanen joulufiilistelijä ja tykkään laittaa, mutta väsymys on jotenki saanu saamattomaksi. Pitää varmaan joku päivä ryhdistäytyä.

AUkko: Kiva kuulla että riskiarvo on alhaalla vaikka seula olikin sekava :) Varmaan on vähän jännittäny odotella. JA onnea kaikille muillekkin hyviä ultrakuulumisia tuoneille :)

Neuvolassa käyty ja sykkeet hyvät :) Sieltä ne kuulu 1 cm navan alapuolelta, että aika ylhäällä vauva jo on. Oon kokoajan odotellu että koska turvotus laskee ja maha alkais näkyä. Nyt on laskenu ja silti ihmettelin kun navan kohalla on mahan korkein kohta. No neuvolatäti sitten sano että se on kuule se vauvamaha siinä kun vauva on jo niin ylhäällä :) Ihanaa :)

Niiskuilija ja 14+0 !! :heart:
 
Onnittelut taas hyviä ultra- ja veriseulakuulumisia saaneille :)

Pele, lohduttavaa kuulla, että kukaan ei ole ennen aikojaan syntynyt supistuksista huolimatta. Toivottavasti päästään tälläkin kertaa hyville viikoille, molemmat. Ja me kaikki tietysti :) nyt muistan, miksi ajattelin, että tyttö saa jäädä ainoaksi :D inhosin kipuja ja supistuksia ja sitä supistusten aiheuttamaa huolta siitä, miten pitkälle päästään. No, jääköön tämä viimeiseksi ;) kyllä tämän kaiken kestää, kun palkinto on mitä mahtavin.

Lauwra, täälläkin käytäntö on se n. viikkoa ennen laskettua aikaa. Mulla ultrassa todettiin rv 36+, että tyttö on pienikokoinen ja koska painoseurantaa ei missään vaiheessa ollut (sf-mitta meni koko ajan alakäyrän alapuolella, mutta kasvoi tasaisesti), niin ei voitu olla varmoja, onko koko ajan kasvanut hitaammin, vai kasvu jostain syystä hidastunut. Kaikki virtaukset oli kuitenkin hyvät. Painoarvioksi tuli 2,5kg laskettuna aikana, joten lääkäri totesi, ettei ole mun eikä vauvan etujen mukaista jatkaa raskautta pidemmälle. Niinpä sektio sovittiin sinne viikoille 37+5, itsenäisyyspäivän aatoksi :) tyttö tosiaan oli pieni, 2388g ja 46,5cm, mutta muuten täysin terve :) verensokereita seurattiin 5vrk ja kuudentena pääsi kotiin :) saa nähdä, tuleeko nyt tarkempi seuranta. Keskenmenneestä sanottiin, että tulee tuon tytön pienen syntymäkoon takia, mutta niin pitkälle ei koskaan päästy. Nyt kukaan ei ole sanonut mitään. Täytynee itse kysyä seuraavassa neuvolassa. Mutta sehän on kuitenkin vasta joskus 30+ viikoilla, jos joudun seurantaan.

Täällä me vielä yöpukusillamme ollaan tytön kanssa :D kohta pitäisi ryhdistäytyä ja viedä koirat lenkille. Muuten voisin yrittää ottaa rauhallisesti tämän päivän (selkäkivut)... Huomenna olisi kuitenkin synttärileipomuksia ja sen sellaista. Muuten onkin tullut pikkuhiljaa siivoiltua kotia. Joka päivä jotain pientä.

Pihla 15+3
 
Pihla, aaaaah okei :) no mutta hyvä, että lääkäritkin ajattelivat asiaa myös sun kannalta eikä vain sen peruskäytännön mukaan. Mulla sf-mitta olikin sitten täysin poikkeava sun mitoista! Kasvoin koko ajan yli yläkäyrän, pahimmassa vaiheessa olin n. 10 viikkoa edellä. Tyttö painoi viikon etuajassa syntyessää 3900g, että kyllä mua nyt vähän pelottaa millaisen jötkäleen joudun pusertaa. Aion kyllä huoleni ottaa myös neuvolassa puheeksi. Jos alakautta synnytän niin tahdon käynnistyksen ajoissa tai sektion, en tahdo sitä riskiä että vauva on liian iso ja jää jumiin. Katsotaan sitä sitten rv30 painoarvion tietämillä :)
 
Sf-käyrästä.. Tytär painoi 2615g ja mulla meni käyrä sentin yläkäyrän yläpuolella. Oikeastaan kaikissa raskauksissa ollut noin. Oon varmaan niin pölön mallinen, ettei noilla vauvoilla oo muuta mahista ku kasvaa kauheaksi eturepuksi. :D Plus, että on kuulemma "pysty kohtu".

Tänään np. Jee!! <3
 
Kauheeta ku aika menee nopeeta! Nyt "jo" rv 14, olin alusta asti ihan varma että kesken tämä menee heti koska lähipiirissä (siskot ja äiti) kaikki saaneet useita keskenmenoja.. Mutta niin vaan edelleen kaikki hyvin, toivottavasti jatkuukin :)

En nyt hoksaa onko tästä jo ollut puhetta mutta onko muilla n. samoilla olevilla jo maha kasvanut paljonkin? Mulla tuntuu et nyt yhtäkkiä tupsahtanut näkyviin, ei vaan pysty enää vetämään sisään :D Ekat äitiyshousutkin jo käytössä, vanhatkin menis kait mutta ai että oli ihana käyttää nuita kun mistään ei purista :)
Mulla on edelleen kiusana nuo tollaset heikotuskohtaukset, erityisesti jos käy pitkällä kävelyllä, ihan yhtäkkiä tulee kylmä hiki ja tuntuu et tulee joko oksennus tai sitten taju lähtee.. En tiiä missä vika, ei oo väliä oonko just syöny vai tunteja sitten, se tulee aina :( Tosi inhottava vaiva!
Anteeks, nyt tuli kyllä täysin omaan napaan keskittyvä kirjoitus! Mutta onnittelut kaikille hyviä uutisia saaneille :)
 
miiula: Mulla samaa ongelmaa heikotuksen kanssa. Ei uskalla edes pidemmälle kävelylle lähteä kun yhtäkkiä saattaa tulla "heikotuskohtaus" enkä pääse omin voimin takas kotiin. Sit urheiluhullu appiukko kokoajan jankuttaa että pitäis sun nyt kuule liikkua paljon että tekis hyvää. Ja mä yritän kertoa että en voi kun heti tulee niin kamala olo. Eihän se tietysti usko ja itelle tulee laiska paska -olo kun en mitään tee. Paha mieli... Tekis jo mieli urheilla....

Maha on kasvanu sen verran että jos tietää mun mahan oleen melko litteä ennen raskautta niin näkyy jo. Tuntematon ei pysty sanomaan että onko vaan pömppis vai ei. Housut ei enää mee kiinni eli mammapöksyt käytössä
 
niiskuilija; "kiva" että muilla samaa, helpottaako sulla oloa jos esim syöt? Mulla kun ei oikeen muu auta kun et istun alas ja juon jotain, sit menee pikkuhiljaa ohi.. Ja joo, mulla ihan sama että eräs henkilö toitottaa kuinka tärkeää ois liikkua, kyllähän mä sen tiiän mutta se olo on vaan jotenki nii kamala :/ Pitää toivoa että pääsee liikkumaan paremmin vielä tässä :)
 
Lauwra, mä taas toivoisin, että tällä kertaa vauva olisi vähän isompi :) ettei olisi häikkää verensokereissa ja olisi niin millintarkkaa, paljonko syö ja mihin aikaan syö. 44cm vaatteet on kyllä tallessa :D mutta myös sitä sektiota aion taas toivoa. Tyttöhän oli perätilassa, joten meni jo automaattisestikin sektioon.

Maha, ei sitä kovin hyvin enää piilotella. Saa nähdä, miten tytön synttäreillä käy. Yritän kyllä vielä silloin saada piiloon, enkä usko, että kukaan ainakaan suoraan kysyy mitään. Miehen sukulaisia en ole edes nähnyt plussaamisen jälkeen... Jospa kukaan ei mun paisumiseen kiinnittäisi mitään huomiota. Haluttaisiin salata rakenneultraan asti suurimmalta osalta.

Tisseistäkin olen saanut kommenttia sekä mieheltä, että tuolta aina niin avoimelta ja rehelliseltä 2 vuotiaalta :D "äitillä on isot tissit". Että kaipa nekin vihdoin kasvaa :D
 
Mä olen vihdoin päässyt eroon siitä jäätävästä turvotuksesta. Toisaalta jätin kyllä pois myös ylettömän ruisleivän syömisen, sekin tuntui keräävän ilmaa pötsiin ihan huolella. Nyt voisi sanoa että suurimman osan ajasta mulla on vielä ihan oma, normaali vatsa =) Mitään suurempaa pullahdusta ei ole siis vielä tapahtunut, vanhat farkut menee taas pitkästä aikaa jalkaan jne.

On jotenkin hurja ajatella että 12. viikko alkaa olla lopuillaan! En meinaa uskoa että me ollaan päästy näin pitkälle, minulla kun on tätä historiaa vähän enemmänkin.. Tammikuun lopussa oleva rakenneultrakin tuntuu olevan yllättävän lähellä, tässä on kuitenkin pitkät joululomat ja kaikenlaista hössötystä välissä.

Vointi on tajutonta väsymystä lukuunottamatta ihan hyvä. Olen taas saanut liikkumisesta kiinni, ja päivittäin tuleekin käveltyä n. tunnin verran. Töissä tietysti vielä hyötyliikuntaa. Työpaineetkin on helpottamaan päin, sain vähän ratkaisuja stressaavaan asiaan.

Jokohan sitä kohta uskaltaisi alkaa ompelemaan kestovaippoja? :cool:
 
Huh, nt-ultra ohi ja kaikki hyvin, mikä helpotus! :) pikkuinen oli niin kova liikkumaan että hyvä kun lääkäri sai mitat otettua :D itkua ei pystyny pidättelemään kun kuuli sydänäänet ekaa kertaa, vieläkin tulee itku ku miettii sitä. On tää vaa niin uskomatonta, että noin pieni vielä ja silti ihan vauvan näköinen..
 
"Mae"
Mulla loppui pahoivointi (+muutkin raskausoireet) joskus rv 9. Ja raskaana en tietäisi olevani ellei aina välillä supistelisi/mini potkisi.

Tänään rv 14+0 ja neuvolakäynti takana. Kaikki sieltä osin hyvin ja sydänäänetkin kuuluivat, tosin melko alhaalta (edellisestä lapsesta mitattiin sf jo vk 17 eli oli siis todella ylhäällä jo).

Järkyttävä flunssa ollut jo useamman viikon ja eilen sitten kävinkin työterveydessä. Lääkäri oli kovin huolissaan, kun näytän niin väsyneeltä. En kyllä itse tunne itseäni väsyneeksi, mutta nyt sitten kauhea kasa labroja otettu tänään. Huomenna saan niistä tietoa sitten.

Joitain vauvatavaroitakin jo ostettu, kun on hyvään hintaan sattunut eteen (mm. kantoliina, kaukalo, pinnasänky ja jotain pikkutavaraa).

Mukavaa loppuviikkoa kaikille! Tää lähtee nyt duuniin!

Mae ja mini 14+0
 
Joku muukin miettinyt kestovaippoja (ja niiden ompelua). Onko kokemusta ja suositusta mikä olis paras imu ja onki all in one vai täyttövaippa kätevämpi? Me aateltiin käyttää kestoja mahd. paljon ja aattelin ompelutaitosena niitä alkaa kyhäilemään. All in one ois varmaan kätsympi ku siinä ois kaikki samassa mut eikö sellasen kuivumisessa kestä ikuisuus? Ehkä se täyttö ois parempi. Voihan niitä täyttää valmiiks,ni osaa mieski ne pukea vauvalle :D

Mahan kasvusta.. Mittasin viikonloppuna vyötärön ympäryksen ekaa kertaa plussan jälkee ku aloin kaavaa tekemään.
Mun vyötärö on kasvanu 20cm :O järkyttävää :D

Väsymys on taas alkanu nostaa päätään. Eilen piti pitkästä aikaa ottaa päiväunet,ku väsytti ihan sikana. En ois kaivannu tätä takasin :/

Onnittelut kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille ja Aukolle siitä,että riskiluku on alhainen :)

Me varattiin tukholman risteily! Saatiin lahjakortti ja lähetään 2viikon päästä :)

aida1& pikkukaveri 14+5
 
Pikaista päivitystä tilanteeseen, vihdoin ja viimein sain soitettua neuvolaan. Multa ei ole koskaan ennen kysytty, aiotko keskeyttää raskauden ja nyt kysyttiin. Jotenkin tuntu tylyltä. Mutta ensi viikolla eka neuvola ja sitä ennen pitää se raskaustesti tehdä. Ilman sitä ei voi olla neuvolan asiakas. No seuraavaksi kun asiaa apteekkiin, niin pitää se hommata ja tehdä. Aika pian on myös se eka ultra, vähäsen jännittää. IIIIKS !
 
  • Tykkää
Reactions: Valkoinen
Löllerö82 Jotenki ihana nimimerkki muute :) Mulle oli kans pienimutonen järkytys ku neuvlaan menin ja kysyttiin, niin että pidät lapsen.. Olin hämilläni ja vastasin. "öö, sen takia tänne nvlaan tulinkin". Jotenkin outoa ja ehkä hieman törkeääkin kysyä tuollaista..ei sinne nvlaan muuten mennä..

aida1 heh, kivasti se sit kasvanu..hitsi, ku ei oo itestä tajunu mittoja ottaa. Tosin näkeehän tästä ruhosta, että vyötärö on kadonnut :D Vaikka kohtu onkin vielä tuolla häpykummun piilossa, mutta turvotus on tehnyt tehtävänsä.

Tisseistä Mä en enää kestä näit rintakipui, rinnat niin isot ja raskaat jo nyt. Ku ilman liivejä niin ihan sattuu. Nukunkin urheiluliivit päällä, ei vaan pysty enää ilman. Olen järkyttynyt, kuin nää tällei on kasvanu. Ja tiedän, että koko vielä tuplaantuu maidon nousun/imetyksen aikana..voi iho reppanaa, ku joutuu koetukselle :(

Yönälkä Mulla jotenkin tuo nälkä voimistuu iltaa myöten. Mitään ei tietenkään tee mieli syödä, mutta pahinvointi on todella pahaa just iltasin..mikään ei auta siihen. Maha murisee koko ajan, eikä mikään tunnu siihenkään auttavan. Yölläkin kun herään on niin kauhea nälkä..ja jos nousen edes vessaan niin pahaolo tulee..joten makaan jalat ristissä sängyssä ja toivon, että uni tulee :D Nälästä viis. Yöllä en halua syödä! Esikoisesta ihan viimisilläni ollessa heräsin yöllä syömään :D Oli vaan pakko, kun meinasin pyörtyä nälkään.

Jotenkin hassua lukea kaikkien kuulumisia ja nähdä, että raskausviikot vain kasvaa. Vaikka ihan itsestäänselvä asia, mutta tää rv12 rajapyykki alkaa oleman niin monella jo ylitetty ja monella just tulossa, että näin se aika vaan tekee ihmeitä :) Itsellä tää raskaus on vieläkin jotenkin sisäistämättä. Perheen tilanne ku ollu kaaoksella, mutta kait se vaa pitää alkaa tajumaan, että yksi tulokas on kesällä lisää :)

Raskaushimoista Pakko kysyy. Oon huomannu, että kaupassa ollessa kun hedelmäosastolla lehahtaa voimakas omenan tuoksu, niin tekisi mieli hyökätä niitten omenoitten kimppuun :D Onko kellään vastaavia tuoksun aiheuttamia mielihaluja tms???? Ja tähän siis vielä, että tässä raskaudessa en koe niin voimakasta hajuällötystä asioista..mutta tuo omenan tuoksu, rakastan sitä nykyään! :D

rv 12+6 (mennään nyt ultran mukaan sitten, vaikka kauhuissani olen, että vielä niin voimakasta pahoinvointia näillä viikoilla. Koska oikein helpottaa???)
 
Emmi85, täällä on haisteluhimo koiran raksuihin:ashamed:
Ne tuoksuu kupissa niin ihanalle, että on pakko istua lähellä kun koirat syövät. Maistaa ei kyllä mieli tee :D

Huomenna viimeistään pitäisi tulla puhelu, jos seula hälyyttää. Sanoin jo miehelle, ettei sitä puhelua tule, enkä stressaa asiaa enempää.

Toivottavasti kukaan ei enää saa huonoja uutisia ja jää ryhmästä pois. Aika pitkällä ollaan jo kaikki :)

Ruu79 ja 12+5
 
Onnea taas hyvistä ultrakuulumisista! :)

Tämä päivä on ollut yhtä touhua. Nyt on tarjoilut tehty tytön synttäreille, mutta kyllä siinä taas aikaakin meni. Selkä huutaa hoosiannaa, kun on koko päivän melkeinpä ollut jalkojen päällä ja touhunnut jotain. Vihdoin pääsin sohvalle ja tästä en heti nouse :D olen lepohetkeni ansainnut.

Toisaalta tuntuu, että viikot vaan vierii ja aika menee kamalan nopeasti, mutta toisaalta saisi mennä nopeamminkin :D jotenkin tuntuu, että vasta sitä plussasi ja nyt on menossa jo 16. viikko. Mutta sitten kun miettii, miten monta viikkoa on vielä edessäpäin, niin tuntuu, että on ihan alussa vasta.

Mutta nyt otan kaiken irti tästä hetken rauhasta (tyttö nukkuu) ja palailen paremmalla ajalla, kun pääkin taas pelaa :D

Pihla 15+4
 
Söin tänään tulista ruokaa. Oli virhe. Se polte ei ole kovin mukava kun ruokaa tulee ylös... Lisäksi pari yötä oon nukkunut huonosti ja nyt on ihan jäätävä väsy. Onneksi mies on hoitanut tänään kaiken ton taaperon kanssa.

Huomasin juuri, että minullepa on ilmestynyt linea negra :heart: nyt ei pysty muiden juttuihin paneutumaan, huomenna uusi yritys!

väsy lauwra 14+5
 
  • Tykkää
Reactions: Valkoinen
Oli aivan ihanaa, kun rankan päivän päätteeksi postilaatikosta löytyi kaukana asuvan ystävän lähettämä hemmottelupaketti :) odottamaton, mutta niin ihana ja piristävä yllätys :)

Vähän jänskättää tytön huomiset synttärit. Muistaako kaikki, jotka raskaudesta tietää, olla möläyttämättä kenellekään, joka ei tiedä. Ja toki myös se, jäänkö kiinni. Mittailin ihan mielenkiinnosta vatsan ympärystä, niin tytöstä oli VIIMEISILLÄÄN vain n. 10cm isompi. Hurjaa! Että ehkä tuo maha "vähän" on pullahtanut :D hui.

Staffy85, kannattaa syödä extra-magnesiumia :) mä vältyin suonenvedoilta tytön odotusaikana ja söin magnesiumia melkeinpä koko raskausajan. Tälläkin kertaa olen ajoissa aloittanut. Esim. Multitabsin mammavitamiinissa magnesiumia on ihan tosi vähän, joten ihan huoletta voi ottaa vielä erikseenkin :)

Hyviä unia kaikille! :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä