Kesäkuun kullanmurut 2015 **Toukokuu**

Moikka!

Minulla oli tänään ensimmäinen äitiyslomapäivä, aloitin hitaan kodin raivauksen. Kaikkea sitä ihminen nurkissaan säilöö! Kaksi muovipussia ihan aitoa roskaa lähti roskiin ja yks pussillinen vaatetta lähti Punaisen ristin Konttiin.

Eilen töissä pidettiin pienet läksiäiset ja sain ohjeita lapsilta ja nuorilta, että mitenkäs sen vauvan kanssa kantsii menetellä. Ne oli mielestäni niin hyviä, että ajattelin jakaa ne nyt teillekin, niin tekin pärjäätte sitten omien murujen kanssa :p
Tässä neuvojen helmet:
- Älä ota mallia Salkkareista
- Älä vie 4 vuotiasta elokuviin, koska se kyselee liikaa ja häiritsee
- Älä osta 6 vuotiaalle tablettia, koska se ei osaa katsoa Youtube-videoita
- Älä muutenkaan hemmottele, muista kuri!
- Mahdollisimman paljon ulkoilua, jos sataa vettä niin osta sadeviitta ja kumpparit
- Jos se vauva ei osaa kävellä, niin työnnä rattaissa, pääasia on, että viet ulos
Tippa linssissä lähdin sieltä eilen sitten, tosin lupasin käydä näyttämässä vauvaa kesällä :)

Toissapäivänä kävin ylimääräisen käynnin neuvolassakin, kun en tuntenut vauvan liikkeitä kuin 1-3 kertaa/tunti ja laskin kyllä varmaan kahden päivän aikana 6 kertaa.
Ihana tyttönen siellä otti minut vartin sisällä vastaan siitä kun sinne soitin ja kerroin olevani huolissani.
Sydänäänet kuuluivat hyvin ja rytmi vaihteli sen verran tiheään, että siitä tämä neuvolan tyttö osasi päätellä, että kyllä se vauva siellä liikkuu.
Minulla on vaan tuo etuseinässä oleva istukka, joten sen nyt päättelimme vaimentavan liikkeitä.
Ihana kun selvisin pelkällä säikähdyksellä, vaikkakin itkuhan siinä kyllä tuli edellisen päivän iltana, kun ei millään alkanut potkuja tuntumaan.
Kun on sitten hölmönä lukenut kaiken maailman kohtukuolemista raskauden viimeisillä viikoilla, niin tulee ihan vainoharhaiseksi :)
Sekin täytyy nyt kyllä sanoa, että täällä Kuopiossa ainakin minun kohdalle on neuvolassa sattunut AINA todella kiireetöntä ja inhimillistä kohtaamista. Itsekin kun sos-alalla olen, niin tiedän, että kiire painaa ihan varmasti. Siitä huolimatta minusta tuntui, että sain olla siellä ihan just niin pitkään kun tarvitsin ja jutella niin kauan kun halusin.

Meillä on nyt kans suurin osa hankinnoista tehty.
Enää semmoset pienet jutut, öljyt, vaipat ja rasvat sun muut tilpehöörit on ostamatta, mutta ne ehtinee. Vielähän tässä pitäisi yli kuukausi olla synnytykseen :p Vauvan vaatteita alkaa olla jo vähän liikaakin, kirppareilta olen niitä hamstrannut kun on halvalla kivoja saanut. Saa olla kyllä melkoinen puklailija ja ohipissijä, että meiltä vaatteet loppuu kesken :D
Pelottaa ihan kun kesäkuun alussa olen lähdössä sinne Lappiin veljen häihin, siellä on varmaan jokaisen sukulaisen luona kassillinen tavaraa odottamassa... Sukuun on tulossa ensimmäinen lapsenlapsi ja lapsenlapsenlapsi, joten ihan höperöiksihän nuo tulevat mummit ja papat menee, se heille sallittakoon :)
Äitini tuossa jo soitteli, että haluaisinko oman 27 vuotta vanhan vannan meidän vauvalle? Onneksi onnistuin kieltäytymään, ei meille mitään vannaa mahdu :D

Itse olen ostanut kahdet imetysliivit netistä tilaamalla sekä H&M:ltä kaksi imetykseen tarkoitettua t-paitaa.
Muuten ajattelin selvitä ihan vetoketjullisilla/napillisilla paidoilla ja kesämekoilla. Ja kun kaupungissa tässä asustellaan, niin kyllä niitä H&M:n t-paitoja saa nopeasti lisää, jos alkaa tuntua että ne on parhautta.

Naksuva maha täälläkin
Pakko kommentoida näin "ulkopuolisena" rv kolkytkuutosena tuota mahan naksuntaa!

Mulla naksuu massu ja etsin tietoo...netistä... Mutta törmäsin siihen, että monilla vauvan nivelet naksuu kun vauva liikuttelee jalkojaan. Itsellä naksahtaa yllättävän lujaakin varsinkin kun vauva saa potkuspurtteja. En voi kuvitella että naksuminen johtuu muustakaan. Joillekkin on sanottu, että kalvot naksuu, mutta on kyllä kovat kalvot ittellä jos näin olisi.

Ääni on ihan kuin kynsiä naksuttelis tai kuin tulitikku katkeaisi. Kuulostaako tutulta?

No nyt ne meinaa kotiuttaa meidät! :O jännittää ihan kauheesti.
Onneksi ollaan eilisestä saatu olla perhehuoneessa harjoittelemassa, eiköhän me huomenna osata kotona nää jutut.

Se hikka ja tukkaennustus piti paikkaansa. Meillähän oli mahassa ne 5 hikkaa päivässä ja tukka on pojalla parin sentin pituinen ja todella paksu. Hikkaa ei onneksi ole enää niin paljoa, mutta päivittäin kuitenkin.

Milloinkas se imetyksen sattuminen loppuu? Ainakin täällä näkyy tähtiä, kun vauva aloittaa imemisen. Onneksi ei kestä kovin kauaa.

Päänsärky on rantautunut tähän osoitteeseen. Joko se on koko raskauden poissa pysynyt migreeni tai sitten valvomisesta johtuvaa. Pitääkin jostain kysyä, saako migreenilääkkeitä käyttää silloin kun imettää. Ei nimittäin buranat ja panadolit auta:|

Toivottavasti alatte jakautua siellä muutkin pikkuhiljaa, etten olisi ainut mahaton.

Rintapumpusta sen verran, että mulla on ollut käsikäyttöinen ja näitä sairaalan sähköpumppuja. Käsikäyttöisellä sain ainoan hankauman aikaan. Ja onhan se hidasta, jos joutuu paljon pumppaamaan. Yhtenä päivänä testasin maitotilausta. Pumppasin 2 tunnin välein ja seuraavana päivänä tosiaan maidontulo melkein tuplaantui. Nyt sitä on jääkaappi pullollaan :) Onpahan pakastettavaksi asti.
Hankaumaan ja kipeisiin nänneihin täällä suositeltiin omaa maitotippaa levitettäväksi. Lampaanvillarasva kuulemma tekee hengittämättömän kalvon. En tiedä oliko vain jonkun mielipide. Mutta minä pärjäsin maitotipalla.

Ruu ja Massa Taavetti 11pv

"lauwra"
Staffy, ei mullakaan juuri ole supistellut. Toki synnytys voi käynnistyä myös vesien menolla ja supistuksia joudutaan hakemaan lääkkeillä sairaalassa, että sillai en huolestu asiasta :) Kyllä ne paikat kypsyy varmasti myös ilman kipeitä suppareita kuukausikaupalla.

AnnaS, jos siellä päin jaetaan sairaalassa (niin kuin aika monessa paikassa) Liberon kasseja, niin niistä löytyy rasvaa, pieniä vaippoja ja muuta tarpeellista pikkusälää :)

Valkoinen, voimia hankalaan tilanteeseen! Te olette miehen kanssa kulkeneet nyt pitkän tien jo tän raskaudenkin takia/aikana. Toivottavasti asiat järjestyisivät ja luottamus palautuisi. Mutta jos niin ei tapahdu, niin ei kukaan voi huonoon suhteeseen jäädä, vaikka kyllähän arki yksinhuoltajana olisi rankkaa.

Mä veikkaan kans, että kun toivon ajoissa syntyvää lasta, niin käynnistys kolkuttelee ovella kesäkuun puolessa välissä :D Sovitaanko, että alkukuun odottajat sais ensin niitä vauvoja kun on "kärsitty" pidempään? :D Tai jos vaikka kaikkien vauvat syntyis sen viikon etuajassa, se olis mukavaa :)

"*Pihla*"
Ruu, ihanaa, että pääsette kotiin! :) ja että kaikki on hyvin. Mä lupaan jakaantua viimeistään ensi viikolla jossain vaiheessa :D ehkä joku muu ehtii vielä ensin.

Imetysvaatteista mulla on vaan muutamat imetysliivit, mitkä sain siskolta. En ole kovin luottavainen sen suhteen, että imetys tälläkään kertaa onnistuu, vaikka viimeksi se menikin pieleen vauvan pienikokoisuuden takia ja nyt pitäisi olla isompi tulossa :)

Te, jotka vielä kykenette liikunta harrastamaan.. Olkaa onnellisia ja arvostakaa joka hetkeä. Olen niin kateellinen teille. Itsekin normaalisti aika aktiivinen liikkuja, niin kyllä tämä naista syö, kun mitään ei pysty tekemään.

Miten muuten Lauwran maha? Onko kaikki ollut ihan normaalisti iskusta huolimatta?

Täällä kivut laantuivat, mutta edelleen nuo lantion luut tuntuu jotenkin tosi aroilta. Tyttö oli pari tuntia mun vanhemmilla leikkimässä, että sai jotain tekemistä ja mä sain huilia. Pikku päikkärit taisin tytön kanssa torkahtaa sohvalla tänään :D ei ole ihan mun tapaista nukkua päiväunia, mutta kaipa se ihan hyvää teki. Vaikka edelleen väsyttää tosi paljon. Jospa sitä lukisi muutaman sivun kirjaa ja sitten kiltisti nukkumaan hyvien yöunien toivossa. Kunpa saisin nukutuksi. Pelottaa jo valmiiksi edes käydä nukkumaan...

Mitähän tässä vielä piti kommentoida. Kun en edelliselle sivulle näe, niin jotain unohtuu varmasti.

"lauwra"
Ruu, ihanaa kotiutumista! Ja se on ihan normaalia pelätä sitä :) Itsekin pelkään jo nyt, vaikka yhden erityisen paljon hoidettavan ja sairaan lapsen olenkin kotiin jo tuonut. Normaali lapsi pelottaa ehkä vielä enemmän :D

Pihla, mustelma on iso ja maha siitä kohtaa arka, niin kuin toki aina mustelman kohdasta. Samoin nyt sattuu enemmän vauvan liikkeet, mutta hyvin on liikkunut, joten en sen puolesta ole huolissani. En usko, että mitään vakavampaa sain kolhimisellani aikaan, mutta täytyy olla nyt jatkossa varovaisempi ja muistaa omat mittansa :D

Ruu79, hienoa jos teillä menee jo niin hyvin että päästävät teidät kotiin :heart:

Mahan naksumisesta, mullakin naksuu, mutta pääasiassa sängyssä kääntyillessä. Vähän kun sähkärin saisin? tai siltä se tuntuu. Ei esikoisella näin naksunut tai sitten en muista.. :O Musta tuntuu että vauva on ottanut taas kasvuspurtin ja olen ihan täynnä vauvaa koko mahasta. Maha ei itsellään ole levinnyt mihinkään, mutta silti ahdistaa.. Ja tämä flunssahan ei asiaan auta ollenkaan.

AnnaS. Ihania nuo ohjeet :D :heart:

Meillä on esikoinen alkanut uhmata? Tänään käytiin kahdestaan kaupassa, ei siinä mitään mutta kun mentiin autoon ja lähdin ajamaan kotiin niin a) VIRHE antaa tytölle uudet kumpparit ihmeteltäväksi koska lenkkarit lenti samantien, ja kun kumppari ei mennyt omin avuin jalkaan niin hermostui totaallisesti b) VIRHE rapistella vahingossa kauppakuittia laukunpohjalta kun tyttö luuli että on jotain hyvää ja kiljui varmaan 5min suoraa huutoa "ANNA ANNA ANNA!!!" ja tästä taas palasi siihen kumppariepisodiin.
Ja kotona sitten tuo huuto tietenkin jatkui jostain ihmeen syystä vielä myöhemmin toiset 20min... Rauhottui vasta kun tein meille kräkkerit ruokaa odotellessa ja rupesin itse syömään niin typykin rauhottui vihdoin. Ruokaa kyllä pisti poskeen sitten sitä tahtia että olisko ollut se pohjaton nälkä jälleen. :popcorn: Muutenhan tuo on kun pieni päivänsäde kaikenaikaa. On tästä flunssasta edes se hyvä, että vaimensi tuota kiljuhuutoa huomattavasti.

Eikai mul muuta.. Väsyttää.

Ai niin tosiaan, nyt saatte sitten luvan kanssa alkaa jakautumaan kun mulla alkoi äippäloma ja on nyt aikaa päivittää listaa! Joten antaa mennä vaan! :D

Ja Ruu mahtavia uutisia! :heart: Hienoa että maitoa tulee ja hyvin menee =)

Jäätävä närästys ja pitäisi mennä makuulle..

Viimeksi muokattu:
"lauwra"
(ai miten niin käyn täällä koko ajan.....)

Osaako joku suositella minkälaisia siteitä kannattaa ostaa LAPSIVEDEN VUOTAMISTA varten? Eli jos synnytys käynnistyy kotona vesien menolla ja sitä lorahtelee housuun koko ajan. Yökuukautissuojia vai jotain suojia virtsankarkailuun? Mitkä on olleet toimivia? :)

Mä ostin käsikäyttöisen rintapumpun ja toivon että se riittää. Aion kyllä pumpata maitoa pulloihinkin että saa mieskin syöttää ja vauva ei oo riippuvainen musta niin paljoa. :)

Mulle järjestettiin vauvakutsut. Oli kyllä ihanat! Mulla oli toka vipa työpäivä ja tulin töistä kotiin ihan rättiväsyneenä. Kotona odotti tupa täynnä ystäviä, äiti, sisko, anoppi ja käly. Pöydät notkui herkuista ja lahjoista. :) Mies oli ollut kans juonessa mukana ja pääsivät yllättämään täysin. :)

Mies aikoo pitää varpajaiset sinä aikana kun oon sairaalassa. Koira saa mennä mun vanhemmille hoitoon, niin ei tartte pelätä että se karkaa. Ja sen oon tehnyt selväksi että siivous kuuluu sitten miehelle!

Ihanaa kun Ruu saa pikkuisen poikansa kotiin! :heart:

Mulla oli tänään lääkärineuvola ja vihdoin sai kuulla jotain painoarviota. 2700g oli pojulla painoa ja lasketunajan aikaan arvioi painoksi 3200-3400g. Toivottavasti ei mee hirveesti yli että mahtuu tulemaan! Vaikka lääkäri sanoi että lantio on hyvän mallinen synnytykseen. :) Vauva on laskeutunut jo aivan alas, mutta kuitenkaan ei vielä ollut kiinnittynyt. Paikat eivät olleet kypsyneet ollenkaan ja kaulaa 3cm jäljellä. Tällä kertaa oli tosi mukava lääkäri, kun viime kerralla oli vähän omituinen... Hyvä fiilis jäi ja vauva sais tulla jo vaikka ens viikolla. :D

jjennna & pikkumurunen 36+3

..malsa
Mä kans suosittelen inkoktinenssisuojia lapsiveden hulahteluun! Tenoilla ja halpismerkeillä oli muistaakseni jopa 5€ hintaero, ihan vink vink vaan. :) inkontinenssisuojat tosiaan imasee paremmin ne vedet kun tavalliset kuukautissiteet.

Niin huono yö taas takana... Nukuin ehkä 3 h ja sitten heräsin pahaan oloon enkä saanut enää unta. Onneksi on mies kotona hoitamassa tyttöä.

Makaa ja pojuE poksuu 37+0 !

• Tykkää
Reactions: Valkoinen
"*Pihla*"
Lauwra, hyvä että kaikki vaikuttaa olevan kunnossa törmäyksestä huolimatta :)

Malsalle tsempit! Tunnen tuskasi. Huonosti nukutut yöt vaikuttaa ihan kaikkeen. Mulla on huomattavasti parempi päivä sekä henkisesti, että fyysisesti, kun sain viime yönä paremmat unet.

Tänään oli vihdoin ilmestynyt omakantaan lääkärin tekstit rv 36+. Sielläkin mainitaan mun pelot ja ahdistukset MONEEN kertaan. Mm. sanamuodoin "erittäin ahdistunut", "todella voimakas pelko" ym. Miksi siis mun vauvani ei ole jo syntynyt? Selvästi lääkärit on mun ahdistuksen ja pelot pistäneet merkille (jokaisessa tekstissä ne mainitaan), niin miksi pitää pitkittää tätä odotusta, kun vauvakin on jo täysiaikainen? Tokikaan ei ole enää montaa päivää jäljellä, mutta silti.

Sairaalakassi on vieläkin pakkaamatta :D kai sitä itsekin jollain tavalla itselleen uskottelee, ettei tämä ennen sovittua päivää synny, eikä sen takia pidä kiirettä. Ainut, mitä olen sairaalakassiin jo ostanut, on pieni "siskolahja" tytölle :) vielä pitäisi käydä ostamassa herkkuja (himottaa se supersalmiakkiPUSSI ihan törkeästi), mehuja ja jotain mehukeittoja tms. pientä kevyttä, kun eivät kuitenkaan ruoki minua ennen iltaa siellä sairaalassa sinä päivänä kun vauva syntyy... Viimeksi kätilö neuvoi piilottamaan suklaata sairaalakassiin, että saan jotain tankattua sektion jälkeen :D

Mä makoilen jo sängyssä. Tyttö simahti yöunille 19.30, kun jäi päikkärit nukkumatta. On ollut vähän puuhakas päivä ja ollaan oltu melkein koko päivä mun vanhemmilla. Totaaliväsymys ja itku tuohon iski 18.30, siihen saakka jaksoi kivasti. Olipa ainakin helppo saada nukkumaan, kun noin kolmessa minuutissa oli umpiunessa... Niinpä minäkin sitten päätin jo käydä pitkäkseni :) mies on vielä menossa kaverilleen katsomaan mm-kisoja, joten saan rauhassa lukea kirjaa sängyssä.

Missä kaikki luuraa? Onko uusia vauvoja saatu, kun on ollut niin hiljaista? :D

Pihla 38+4

"lauwra"
Ei vauvaa vielä täällä! Vaikkakin tosi kipeitä alaselkä kipuja ja eilen luin, että synnytyspoltot voi alkaa selkäkipuina ja levitä sieltä muualle. Nooh, huomenna poksuu ja käynnistyy 39. viikko, joten eipä se vauva enää kaukana ole vaikka yliaikaa menisi. Pakko jaksaa ajatella noin. Eipä se ole muutamasta päivästä enää kiinni kun tässä on 9kk odotettu poikaa saapuvaksi :)

Onneksi mies on huomisenkin kotona ja appiukko tulee myös remppa avuksi. Iltapäivällä sitten tapettikaupoille :) Ihanaa saada asioita tehtyä. Jospa sen sairaalakassinkin sais pakattua :D

Mulla on ollut tänään toisaalta puuhapäivä ja toisaalta armoton lepopäivä. Nukuin aamulla kahdeksaan, aivan ennenkuulumatonta :O Tosin yöllä oltiin hereillä taas varmaan tunnin ajan. Sitten muutaman tunnin päikkärit, ja kohta nukkumaan. Puuhakkuus onkin sitten näkynyt sisustusintoiluna ja kalustamisena, olen tänään mm. siirtänyt ja nostanut pianoa ja isoa sohvaa. Ei kyllä saisi, tiedän :ashamed: Mutta oli "pakko" jos meinataan saada joskus tämä koti kuntoon. Lisäksi keittiön kaappien pesua ja hyllyjen paperointia, siitä ei näköjään loppua tule :headwall: Tarkkana saa olla kun jakkaralla kiipeilee.

Illalla käytiin vielä katiskoilla ja lenkittämässä koiria metsässä, yllättävän hyvin jalka nousee :D Huomenna jännää luvassa :p Ja huomenna poksutaankin =)

Ei oo vauvoja täälläkää vielä mutta parempi ois pian olla tai tää mamma kilahtaa...! Mä en tajua miten joku voi tykätä raskausajasta, mä oon niin kyllästyny tähän kun kokoajan kolottaa, jomottaa, väsyttää,närästää,ärsyttää,itkettää,henki ei kule, näytän ja tunnun paksulta porsaalta! Mä haluan jo oman kropan ja kunnon vaatteet takas ja päästä urheilee!

Never again! Kiitos ja anteeksi!

"lauwra"
Kerttuliini, i feel you! Yritän vaan nyt keksiä joka päivälle jotain mukavaa, että aika kuluisi nopeasti. Jos mietin, että tässä tilassa joutuu olemaan vielä kuukauden, niin tulen hulluksi...

Täällä on alkanut enenevissä määrin tuntumaan kipua häpyluussa. Jospa vauva siellä porautuisi alemmas... Yritän ottaa kaikki menkkamaiset krampit ja tukalat supistukset nyt plussana ja ajatella, että koko ajan ollaan päivän lähempänä palkintoa!

lauwra & pikkuveikka poksuu 38+0 :heart:
koko ajan ollaan lähempänä synnytystä :)

Täälläkin vielä yhdessä koossa eli palstahiljaisuuteen ollut syynä vain laiskuus :) kännykällä ei jaksa kirjoitella pitkiä juttuja ja niin paljon on tullut tekstiä viime päivinä... Mutta nyt koneella pitkästä aikaa! Tyttö tuolla etsii päiväuntaan ja itse nukuin makeat 1,5h aamupäiväunet kun tyttö oli isänsä kanssa puistoilemassa, niin nyt voi tehdä muita juttuja kun energiaa riittää. Toki voisin tehdä jotain oikeasti hyödyllistä, mutta aloitetaan nyt tästä :)

Tsemppiä parisuhdeasioiden kanssa kamppaileville, tässä tilanteessa kun omat hormonit vielä jyllää miten sattuu niin varmasti se tuki ja turva omalta puolisolta on kaiken a ja o. Toivottavasti asiat selkenevät jokaisella niin, että kaikilla perheenjäsenillä on hyvä olla jatkossa <3

Varpajaiset, täällä mies ei niitä esikoisen aikaan viettänyt koska ei harrasta ryyppäämistä ollenkaan. Ei ole ollut juovuksissa varmaan viimeiseen viiteen vuoteen... joten niistä ei ole pelkoa nytkään! Viime kerralla hänelle oli kaveri jo etukäteen ostanut yhteen jääkiekkopeliin lipun ja oltiin vielä synnärillä kun peli olisi ollut. Mies ei vaan malttanut lähteä sieltä meidän luota pois eli peli jäi näkemättä :) Ei nytkään siis ole mitenkään erityisesti juhlistamassa uuden lapsen syntymää.

Kaikille liikkuville onnittelut, hienoa, että pystytte siihen! Täällä ei olisi puhettakaan.. Suurin liikkuminen on läheiseen leikkipuistoon ja takaisin, onneksi edes sitä pystyn tekemään niin saa tytön kanssa touhuttua. Mutta supistuksia se saa aikaiseksi. En siis yritä mitään monen kilometrin lenkkiä tehdä. Toisaalta lääkäri on liian rasittamisen muutenkin kieltänyt verenpaineen takia joten parempi tyytyä vain puistoiluun.

Ruulle onnittelut kotiinpääsystä, kaikki tulee menemään hyvin!!

Imetysjuttuja en ole hankkinut ollenkaan, tänään ajattelin kyllä ostaa parit H&M:n halppisliivit varuiksi, sellaiset kaarituettomat pehmeät. Sitten jos homma sujuu eli maito tulee, niin ostaa sitten parempia. Samoin pari imetystoppia samasta liikkeestä varmaan hommaan, varsinkin yöaikaan toimi edellisellä kerralla...sen mitä siis imetti.

Tänään alkoi virallisesti äitiysloma eli POKS 35+0!! Huimaa hommaa! Täällä ei ole pelkoa että mökihöperöksi tulisi, koska edelleen ei ole mitään tehty vauvan hyväksi, muuta kuin pinnasänky siirretty meidän makkariin ja lakanat siihen pesty. Vaatteet edelleen varastossa ja eipä niille kyllä olisi kaappitilakaan kun ei ole jaksanut vaatekaappeja uudelleen järjestellä. Tämän viikonlopun missio tuo kyllä on. Tänään on tarkoitus on lähteä nyt vaunushoppailemaan tai ainakin katsomaan miltä miettimäni vaunut tuntuvat ja näyttävät livenä. eilen tultiin miehen kanssa siihen päätökseen, että ei myydä nykyisiä yhdistelmiä pois vaan jätetään ne odottamaan. Eli kun tuossa noin 1,5v kuluttua esikoinen jaksaa kulkea seisomalaudalla taikka polkea pyörällä niin sitten voidaan siirtyä niihin takaisin. Nyt kuitenkin reilun vuoden ajan on hyvä olla esikoisellekin oma istuin missä istua ja ehkä jopa nukkuakin :) Ajatuksena myös juhlistaa tätä äitiysloman alkua menemällä koko poppoo ulos syömään!

Muuten olo entisellään, verenpainelääkitys saanut aikaan pientä päänsärkyä ja supistuksia tulee, onneksi suurin osa kivuttomia. Menkkajomotuksia muutaman kerran päivässä. Verenpaineet tasoittuneet muutaman pykälän alemmas mitä ennen lääkitystä, varsinkin yläpaine on laskenut hyvin, enää siis ollaan vain 140/90 tasolla eikä siellä 155/95 tai enemmän... Ensi viikon tiistaina kontrolli missä tarkastetaan tilanne. Kolme täyttä vuorokautta tässä on lääkkeitä tullut popsittua, en sitten tiedä miten nopeasti pitäisi vaikuttaa eli pitäisikö olla jo alhaisempi. Pyrin olemaan stressaamatta liikaa.

Eilen kyllä kun unta odottelin ja mahassa oli sellaiset jumpat menossa, niin tuli ajatus että kääntyikö vauva ympäri. Mielestäni tuli hikka vauvalle ja se hikka tuntui niin selkeästi ylhäällä eikä tuolla häpyluun seudulla kuten aikaisemmin. Tänään ei ole hikkaa vielä ollut niin en ole asiaan "varmistusta" saanut. Perätilavauva tästä vielä puuttuisikin :) Muuten kun en liikkeistä osaa sanoa missä asennossa tuolla vatsassa majaillaan.

Nyt taidan ottaa tuon vauvan peiton virkkaamisen työnalle ja katsella jotain hömppää, ehtii niitä vaatekaappeja koluta myöhemminkin...

Catnip82 + kyytiläinen 35+0!!!

"*Pihla*"
Tulin vaan tuota hikka-asiaa kommentoimaan. Mun perätilavauvan hikka tuntui AINA alhaalla. Siitä oikeastaan tiesinkin, ettei ole pyörähtänyt ympäri, vaikka neuvolassa muuta väitettiinkin. Tämän pää alaspäin olevan hikka taas tuntuu milloin missäkin. Aika usein melkein keskellä mahaa :D en siis pitäisi sitä hikkaa kovin luotettavana mittarina sille, mitenpäin vauva on. Tämä on ollut pää alaspäin viikkoja ja hikka seilailee ihan ympäri mahaa :)

Eipä mulla oikein muuta. Huonot yöunet, kipuja ja särkyjä. Ei enää montaa päivää. Kun nyt jotenkin selviytyisi sinne saakka yhdessä kasassa.

Pihla 38+5

"miiula"
Pihla luit mun ajatukset kun just olin tulossa kysymään, että missä on perätilavauvan hikka tuntunu.. Mulla se tuntuu välillä ihan alhaalla ja välillä taas tuossa navan seudulla. En osaa sanoa enää onko kääntyny vai ei.. Siis vauva :D Toisaalta kaikki potkut tuntuu alhaalla niinku aiemminki, vaikka voihan se toki käsilläkin siellä nyrkkeillä mutta luulisin että jalkoja kans liikuttelis, eli tuntisin jotain myös ylempänä jos ois rt. Joku möykky tuossa ylhäällä tuntuu, mut mistä mä tunnistan onko se pää vai peppu :D
Äh en tiiä, maanantaina on onneksi se lääkäri, toivon vaan että on sellainen joka oikeesti tietää jotain, eikä niinku se mun neuvolatäti et lähinnä arvailee..

Täällä alkoi tänään kans äitiysloma, mutta eipä tuossa huomaa eroa, kun on tullu oltua viimeiset 10 vuotta kotirouvana/-äitinä. Ja samoin poksutaan siis 35+0.

Hauska juttu oli kun luin vanhoja raskauspäiväkirjojani, niin esikoista odottaessa sain loppuvaiheessa neuvon olla 20-30 min. päivässä konttausasennossa. Vauva oli raivotarjonnassa, mutta jotenkin silti epäedullisessa asennossa (sivuttain?), niin meinasivat, että tuommonen konttausasento vois auttaa vauvaa vähän kääntymään. En tiedä sitte auttoko, ei näy missään merkintää, että mihinpäin vauvan nenä näytti syntyessä. Kolme tuntiahan vauvaa ponnistin, että ehkä ei sit ollu kaikkein parhaassa asenossa pää. Toisaalta pää oli niin iso, että en tiedä olisko sillä ollu väliä. Muistaako joku mikä se vauvan pään paras asento on (jos sellanen ny ees on olemassa)? Siis raivotarjonta tietty, mut sit vielä se nenän suunta.

Huomaan, että ulkomailla olo on vaikuttanu mun vauvanvaate makuun... mä en jotenkin lämpene näille Suomessa myytäville vaatteille. Jotenkin ne on niin hailun värisiä ja sit tää pinkki/vaaleensininen väritys on tylsää. Toisaalta en sit lämpene myöskään niille printtikuoseille mitä värikkäimmissä vaatteissa on. Haluaisin vaatteessa yksivärisenä esim. vihreetä tai violettia tai turkoosia ja sit lisänä joku pieni yksityiskohta vaikka pinkillä tai aniliinilla. Tytölle tykkäisin ostaa kyllä tyttömäisiä vaatteita, mutta värit sais olla muuta kun vaaleanpunaista. Pari potkupukua tilasin sit Kiinasta, ku en lähempää mistään tuntunu kivoja löytävän. :O

Sulo-Sylvia ja sipsukka 35+0

"*Pihla*"
Miiula, mulla ainakin perätilavauvan pää painoi tosi ikävästi kylkiluihin, enkä pystynyt nukkumaankaan kuin oikealla kyljellä, kun vauvan pää oli vasemmalla puolella. Perätilavauva taas ei aiheuttanut niin ikäviä tuntemuksia tuonne alas kuin tämä pää alaspäin oleva :D ja tämän peppu ei paina kylkiluihin yhtä ikävästi kuin tuon perätilan pää painoi. Mulla tuntuu iso osa liikkeistä ylhäällä ja tämä todistettavasti oli ainakin viikko sitten pää alaspäin. Uskon, että olisit huomannut, jos vauva olisi kääntynyt :) kyllä se mun mielestä niiiiin erilaiselta tuntuu tällä kertaa, kun vauva onkin pää alaspäin. Ja mulla tuntuu ihan selvästi välillä tuossa ylämahalla vauvan jalkapohja :D mitä ei tietenkään ensimmäisessä raskaudessa tuntunut, kun ne jalat oli sinne alaspäin. Eiköhän ne sullakin vielä ultraa sen asennon varmistamiseksi :) itse en ainakaan enää mihinkään käsikopeloon luota pätkän vertaa, kun tosiaan ekassa raskaudessa terkka oli ehdottomasti sitä mieltä, että vauva on pää alaspäin ja mun mielestä se kyllä oli koko ajan perätilassa. Ja mä olin oikeassa :D

Hei!
Täälläkin ollaan vielä yhdessä koossa ja tämän päiväisen synnytystapa-arvion mukaan, vielä pitkään. Vauvalla kaikki hyvin ja paino reilu 2900g. Alakautta tätä lähdetään yrittämään ja tulee kun on tullakseen. Jotenkin helpottunut vaikka olin jo varma sektiopäätöksestä. No, kohdunkaulaa hyvin jäljellä, paikat kiinni ja kun ei supistele, niin mikäs niitä aukoisi. Raivotarjonnassa poju viihtyy, pää laskeutunut, mutta ei kiinnittynyt. Muuten olo ihan ok. Hankinnoista tekemättä pienet vaipat ja tutti varastoon. Mitään ihmeempiä ei tosiaan kannata jemmailla, kun kuten muutkin todenneet, niin toisille sopii libero, toisille Pampers ym. Ym. Imetyksen onnistumista en stressaa. Ostetaan sitten välineitä sitä mukaa, kun tarvitsee, mutta etukäteen ei ihmeempiä.
Tsemppiä kaikille loppu viikoille, kohta varmaan kuulunee lisää vauvauutisia.
CityPähkinä poksuu 36+0

"miiula"
Pihla,mulla painaa just samallai tää tonne kylkiluihin, pitää välillä oikeen punkee takasi ku tuntuu että repee iho. Luulisin tosiaan että oisin tuntenut jos ois kääntyny, kai sitä vaan toiveikkaasti aattelee et jos se vaikka ois toisinpäin.. Mullahan tuo terkka on kans sanonu koko ajan että raivotarjonnassa on mutta eipä vaan ollut, niinku ite olin ajatellutkin :) No, maanantaina oon taas toivon mukaan viisaampi tässä asiassa...

Yhteistyössä