Kuusama, Juu sairaalassa suosittelevat että käytävillä/oman huoneen ulkopuolella vauvaa kärrätään sängyssä koska availevat ovia ja vauva saattaa sylistä tippua tms.
Muistan esikoisen aikaan kun olin yksin huoneessani, mies oli vauvan kanssa jossain ja sitten kätilö tuli sisään ja kysyi kauhuissaan missä vauva on, tyhjän sängyn nähdessään
(joo, heitin sen ikkunasta...) Totesin siihen että isänsä kanssa on ja sitten kätilö pyysi että vauvaa kärrätään siinä sängyssä.
Täälläkin takana huono yö, valvoin tunnin putkeen kun heräsin enkä saanut enää unta, muutenkin tulee heräiltyä jatkuvasti ja ei saa hyvää asentoa. päikkäreitäkään ei saa nukuttua enää, ei vaan tule uni
Edit:
Pyykinpesusta, mä pesen koko perheen pyykin samassa ja käytän hajustamatonta nestemäistä pesuainetta, hajusteetonta huuhteluainetta tarpeen mukaan (aika harvoin) Olen itse tosi tuoksuherkkä ja en voi käyttää hajustettuja aineita sen vuoksi. Mutta tosiaan kaikki pyykit samassa ja tahranpoistoon sappisaippuaa
Vain (aikuisten) sukat ja miehen työvaatteet pesen erillään kun ovat sen verran likaisia.
Oma
imetyskokemus: Esikoisen raskausaikana kammosin koko ajatusta mutta haluisin silti yrittää niinkin luonnollista asiaa. Mulla oli aika rankka, nopeasti käynnistetty synnytys raskausmyrkytyksen vuoksi ja tyttö syntyi tosiaan 37+5 viikolla. Synnytys kesti 18 tuntia ja ennen sitä en ollut nukkunut kahteen vuorokauteen.
Synnytys oli tosiaan kuitenkin tavallinen alatiesynnytys ja ensi-imetys onnistui salissa.
Maito ei kuitenkaan sairaalassa lähtenyt nousemaan, ja lapsen verensokerit olivat alhaiset joten hänelle annettiin kolmen tunnin välein ihan tavallista korviketta.
Itse yritin koko ajan imettää myös, mutta maitoa ei vain tullut. Pumppasin sairaalassa aina kun ehdin, että maito lähtis nousemaan. Nännit oli todella kipeät ja käytin koko ajan rintakumeja sairaalassa, sekä kotona muutamia viikkoja.
Kotiin päästiin 3vrk synnytyksestä ja maito nousi sitten kotona 5 vrk synnytyksestä. Sen kyllä selkeästi huomaa, kun maito oikeasti nousee. Rinnat on kuin kovat jalkapallot! Pumppaaminen siis auttoi sekä sitkeä yritys, omalla kohdallani. Myös
rintakumeja suosittelen ihan kaikille, niiden huonoudesta varoitellaan, mutta en usko että mun imetys olisi ilman niitä onnistunutkaan.
Olen luottavainen, että tämän toisenkin kanssa onnistuu viimeistään kotona sitten ja jos joutuu aluksi korviketta antamaan niin en huolestu. Loppuviimein imetin tyttöäni melkein täysimetyksellä 7 kk, koska hän hylkäsi pullon noin 2 kk iässä, ei enää tissin jälkeen kelvannut, eikä syönyt myöskään tuttia.
Perjantaina olis neuvola ja joudun ottaa tuon 2vn mukaan, toivottavasti ei häiriköi
Lissu 34+5