Kesäkuun kullanmurut 2015 **Toukokuu**

"lauwra"
Pihla, sydänäänet kuului hyvin, mutta ei se vauva lähtenyt liikkeelle edes terkan käsittelystä huolimatta. Päivän saan olla kuulemma rauhallisin mielin, mutta jos illalla vauva ei saa hepulia (niin kuin normaalisti) niin pitää soittaa äippäpolille ja lähtä käyrille.

Meillä lastenvaatteet on pesty erikseen Neutralin pesuaineilla. Vauvalle pesin kaikki vaatteet, mutta taaperolle en nykyään välttämättä pese kaupasta ostettuja. Kirppisvaatteet toki pesen aina. Jossain vaiheessa varmasti siirrytään koko perhe samaan pesuaineeseen, nyt käytetään kahdenlaisia. Itse tykkään huuhteluaineen tuomasta tuoksusta, mutta lastenvaatteissa en ole sitä käyttänyt. Varsinkaan paremman merkkisissä lastenvaatteissa, joita tahtoo myydä eteenpäin. :)

Ja tuosta tuli mieleen, että käympä täyttämässä pesukoneen :D Mieli tekisi pihahommiin kun aurinko paistaa ja on lämmintä, mutta tää flunssa estää kyllä kaiken. Hain apteekista panadol hottia (yöks!) kun ei tää tunnu teellä ja mustaherukkamehulla paranevan.
 
"*Pihla*"
Lauwra, jospa siellä sitten vaan nukutaan sikeämmin. Oletko kokeillut mitään sokerista, jos saisi sokerihepulit? Mä tein sitä paljon tyttöä odottaessani, kun tyttö oli koko ajan tosi rauhallinen ja liikkui hirveän vähän (ainakin tähän toiseen verrattuna) ja sillä yleensä saikin niitä liikkeitä tuntumaan :) toivotaan nyt, että vauva aktivoituu pikkuhiljaa, ettei tarvitse äitipolille lähteä.

Mä en käytä huuhteluainetta ollenkaan pyykkiä pestessäni. Hajustettu pesuaine ajaa ihan saman asian, eikä veltostuta vaatteita :) ja taaperon vaatteet jää täälläkin pesemättä nykyään silloin harvoin, jos kaupasta jotain ostetaan. Jos ei ole jotenkin tosi pahanhajuinen vaate.

Mä join flunssaisena posivil zinkiä, kun siinä ei ollut mainintaa, ettei saisi juoda raskaana ollessa. Mun mielestä auttoi jonkun verran :) en sitä maksimimäärää kuitenkaan uskaltanut juoda, mutta kupin tai kaksi päivässä.
 
"lauwra"
Pihla, joo aamulla join kaakaota ja söin suklaata, ei vaikutusta. Neuvolakäynnillä ostin terveyskeskuksen kioskista mehua ja sillä sain kaksi potkua aikaiseksi. Neuvolatätikin sanoi, että joskus vauvoilla voi tässä viimeisillä viikoilla olla hiljaisia päiviä, esim. joka kolmas päivä. Jospa se olisi sitä :)
 
Noniin, alkaisko pakkaileen sairaalakassia?

Nääs neuvolassa käyty sf-mitta kontrollissa ja edelleen jatkuu vähän hitaampana kasvu. Antoi uuden kontrolliajan 2vk päähän mut soitteli sit perään et oli jutellu lääkärin kans ja laittaneet lähetteen äitipolille ultraan. Nyt sit oottelen et soittavat aikaa sieltä. Hermostuttaa! Mitä jos siel on jotain häikkää? Jos vauvalla ei ookkaan kaikki hyvin? Liikkuuki niin hirveen vähän! En kestä.. Työ ja tuska pitää ittesä erossa googlesta..
 
Hui ompa tänne jo tullut tekstiä...

Ja eka vauva!!! TUHANNESTI ONNEA Ruu pikkuisesta pojasta!

Meillä vika reissu takana ja ihan hienosti meni, vaikka istuminen ei lennolla olekkaan enää mitään herkkua. Huomasin muuten, että olen tippunut listasta pois. Oliko Kuusama, joka päivitteli tietoja? Mulle vois päivittää LA 7.6. 37v. KOS.

Hups, nyt tyttö heräs, jatkan illalla.

Ameile vk 35
 
Nuo minun vaatesetit oli siis ajateltu mahdollista hellekeliä varten, ei tokikaan kylmempää =) Silloin vetäisin päälle haalarin ja tumput, mukaan varalle vielä vilttikin. Ja tosiaan, itsekin näin juhannusaattona lunta.

Mulla oli tänään neuvola, oli yllättävän fiksua settiä. Virtsanäyte oli puhdas, alapaine vähän koholla, mutta se taitaa mennä tämän muuttotouhun piikkiin. Painoa oli tullut 150 g/viikko, yhteensä nyt noussut 9,8 kg. Ruokahalu on ollut huono tässä viimeisten viikkojen aikana, mutta uskon siihen että kyllä kroppa tietää mitä ja miten paljon tarvitaan. Hemoglobiini oli sen 120, mutta kun olo on ihan hyvä niin en mä rautaa nyt ala syömään.

Yksi iso helpotus oli se, että vauva on tosiaan nyt kääntynyt oikeaan tarjontaan =) Siellä se ultratessa heilutteli käsiään :heart: Sf-mitta oli 31.

Hienoa Ruu että homma on lähtenyt hyvin käyntiin!

Kuusama ja Vauva-T rv 33+3
 
Staffy
Lauwra, mulla ollut tänään hiljaista vatsassa myös ja jouduin liikelaskentaakin tekemään, mutta saan onneksi liikkeitä sen verran kasaan etten ole lähtenyt näytille. Mulla on myös flunssa... Tiedä sitten voisiko se jotenkin vaikuttaa vauvan rauhalisuuteen? Jotenkin tuntuu välillä henkisesti todella rankalta.. Toivottavasti sinulla liikkeet lisääntyy iltaa kohti ja tietäisit kaiken olevan hyvin <3
 
pyykinpesusta kaikki pyykki menee perus hajusteettomilla aineilla, välillä käytetään hajullista huuhteluainetta, tuli hankittua rumpukuivain ja se pehmentää pyykin mukavasti :). Ollaan allergia/atoopikkoporukkaa niin siksi suosiolla vauvanvaatteet taas erikseen ja niihin en laita mitään hajustettua kunnes nään minkätyyppinen on iholtaan. uudet vaatteet pestään aina ennen käyttöä kun ne on oikeesti aika kyllästettyjä kaikenmaailman myrkyillä ja nahka menee ukollakin (joka ei ees oo pahemmin allerginen) hirveelle kutinalle jos esim uudet housut vetää jalkaan päiväks ennenkun on pesty, yök :O Mut jos ei oltais niin herkkänahkasta porukkaa, en paljoo miettis vaan vauvanpyykkikin menis samoissa kun omat alusta asti eli olosuhteiden pakosta näin :D
 
"lauwra"
Staffy, voishan se tosiaan flunssankin vika olla tämä laiskuus, kyllä se itseltäkin vie voimat. Nyt vauva on vähän herännyt iltaa kohden, joten uskon kaiken olevan kunnossa. Siirrettiin terkan kanssa mun torstainen käynti huomiselle, joten päivällä sitten pääsee taas äänet kuuntelemaan.

Mulla on maha alkanut LASKEUTUMAAN. Pari kertaa olen saanut kommentteja, että olisi jo aika alhaalla. Nyt selasin nuo viikottain otetut mahakuvat ja tosiaan, ei se maha enää lähde tissien alta vaan on reilusti alempana! Hyvä niin :)
 
  • Tykkää
Reactions: Syli84
Kuusama joo sori en ajatellut että lastas kylmettäisit, mä vaan taas heitin mukamas yleishyödyllisen kommentin siihen vaatekysymykseen ja saatto kuulostaa tyhmältä :) ja tosiaan helteillä se onki sit pienen kans sama juttu että helpommin tulee liikaa kuuma kun ei kroppa viel toimi niin aika nakuna saakin olla jos vaikka pukkaa semmoset yli kolmen kympin kelit mitä jotkut visioinu jo alkukesään :p
 
Tänään bongattu ekat supistukset, asteikoilla 1-10, sanoisin että 3 tai 4? Ehkä tunnin verran nipisteli ja paratabsilla loppui. Oliskohan mulla tällä kertaa tsäänssi synnyttää ihan ajallani, kun esikoisesta ekat supistukset alkoivat vasta 40+5 ja syntyi silti käynnistettynä 42+0. Nyt on vielä 10 (arki)työpäivää edessä, saa nähdä miten käy: joudunko kuitenkin luovuttaa ja jättäytyä sairaslomalle ennen aikojani jos nuo supistelut jatkuu. Lonkat ei oo ainakaan vielä ruvenneet muljumaan, mutta kyllä jalat vaan voi olla poikki työpäivän jälkeen..

Meillä pestään pyykki LV:n pyykinpesuaineella ja LV:n hajusteettomalla huuhteluaineella, koska mun pää ei kestä hajusteita. Joskus sillontällöin yrittänyt MIEDOSTI hajustettuja ja sellaisetkin migreenit pukkaa samantien että oksat pois. Ja kesällä todellakin kuivataan pyykki ulkona, jopa ne pienet potkarit :heart: Ihan innolla odotankin jo lämpimiä päiviä, sillä se ulkona kuivatun pyykin tuoksu on herkkua..!

Innolla toisaalta jo odotan tulevia lomapäiviä, sillä ehkä sitten on aikaa niille "Omille ajatuksille" myös :D Nyt tää elämä on vaan suorittamista..

Beibei & Ipana 32+4
 
"*Pihla*"
Lauwra, hyvä että liikkeitä on alkanut löytymään :) eiköhän kaikki ole ihan hyvin. Ehkä se tosiaan on tuo flunssa, mikä tekee vauvankin rauhallisemmaksi tai sitten ne terkan veikkailemat viimeiset viikot. Tai niiden yhteisvaikutus :D pääasia, että liikkeitä on alkanut tuntumaan ja että pääset taas huomenna kuulemaan sykkeet :)

Kerttuliinu, mitäs sinne? :) mullahan nämä molemmat on olleet pieniä ja tyttö vielä liikkuikin tosi vähän. Nyt liikkuu sitten vähän enemmänkin ja on paikoillaan tuskin koskaan... :D ymmärrän kyllä pelkosi ja huolesi, kun itsekin taas tässä tilanteessa olen, niin kyllä se mietityttää. Mutta pois sieltä Googlesta! :D mä päätin, että googleen en tässä(kään) asiassa repsahda. Luotan siihen, että äitipolilla ja neuvolassa tiedetään paremmin ja mulla on käyntejä tiuhaan. Nyt 1,5 viikon sisään tulee kaikkiaan 4 käyntiä, joista 1 neuvolassa ja 3 äitipolilla. Viime viikon kasvukontrolli ja käyrillä istuminen mukaan laskettuna :) keskiviikkona neuvola ja perjantaina äitipoli. Ja kyllä muakin se äitipoli taas jännittää...

Niin ne kivut ja hankala olo sieltä sitten taas rantautuivat. Nyt taas vähän helpottaa, kun kävi petiin huilaamaan ja otti panadolin. Taapero tuossa nyt vielä kieppuu, minkä ehtii, mutta niinhän se joka ilta, kunnes ykskaks nukahtaa kuin katkasijasta kääntämällä :D

Vauva hikkailee ja kovasti on kantapäällä(?) puskenut tänään tuohon just rintalastan alapuolelle. Välillä voisi melkein laskea varpaatkin, kun niin kovasti puskee :D
 
..malsa
Pyykistä.. Esikoiselle käyttöönottopesin vaatteet erikseen ja sitten pesinkin ihan omien ja miehen pyykkien kanssa samassa. Pesuaineena on siitä asti toiminut hajusteettomat aineet. Itse tykkäisin, että olis vähän jotain tuoksua, mutta en halua pientä vauvaa niille hajuille altistaa. Tykkään, että pieni vauva tarvitsee enemmän sitä vanhempien tuoksua kun pesuaineen. :) Sitten kun tämä poju on vähän isompi niin vaihdan sitten koko perheelle pesuaineeksi jonkun miedosti hajustetun kuitenkin. Miehen vanhemmat käyttää jotain pesuainetta joka haisee aivan älyttömän voimakkaasti ja nyt varsinkin raskausaikana mua niiin oksettaa se haju! Kun käyvät kylässä niin se haju jää vielä leijailemaan tänne pitkin kämppää.. yööök :D

Mulla on niin voimakas tunne, että tää vauva syntyy ennen laskettua aikaa. Nyt on ollut jo useampi päivä, jolloin olen miettinyt, että tuleekohan synnärille lähtö tänään.. Eilen illalla tuli kaikista pelästyttävin tunne kun oltiin nukkumaan menossa. Mietiskelin synnytystä ja vauvaa ja sitä, että en yhtään ihmettelisi jos vauva saisi nyt kalvot puhkeamaan kun venytti niin kovasti, että teki tosi kipeetä. Yhtäkkiä tuntui ihan samalta kun silloin kun tytön kanssa lapsivettä lurahti ensimmäisen kerran. Silloinkin makasin sängyssä ja kun vähän jalkaa liikautin niin tuntui, että jotain lurahti. Hetken makasin paikoillaan ja huikkasin miehen paikalle. Sydän hakkasi aivan älyttömästi ja iski jo pieni paniikki, mutta samalla myös positiivinen jännitys. Nousin varovasti ja totesin olleen väärähälytys, huh hyvä niin. Onneksi ylihuomenna neuvolalääkäri ja tsekataan ekaa kertaa tässä raskaudessa mikä tilanne tuolla alhaalla! :)

Malsa ja pojuE 35+4
 
Käväisisinpä tänään yksityisellä ultrassa ja niinhän se vauva vaan perätilassa istuskelee edelleen.. Kuulemma aika alhaalla jo, saa nähdä kääntyykö vielä itsekseen. Huomenna onneksi on neuvola niin pitää siellä asiasta jutella.. Yritän olla ajattelematta asiaa mutta kyllähän se väkisin pyörii mielessä :/
Maha on selvästi laskeutunut ja huomaa kyllä olossakin, närästys vähentynyt mutta pissahätä on koko ajan! Sukkapuikkokivut on aikalailla loppunut mutta tilalla aika kovat menkkamaiset kivut :(
Pahoittelen tätä kauheaa valitusta mutta väsyttää ja ärsyttää.. Palaan paremmalla tuulella ens kerralla :D
miiula 34+6 ehkäpä :)
 
"lauwra"
Sonde, sairaalassa ei ihan heti anneta korviketta, kyllä vauva pärjää niillä tipoilla pari päivää. Mutta esim. sektion jälkeen maidon nousussa voi mennä useita päiviä ja silloin sairaalasta saa sille ajalle kyllä vauvalle ruokaa, mutta kotiin kannattaa pari purkkia Nannia ostaa valmiiksi. Ja Mamin pullot on mielestäni suusta leveämpiä kuin muut eivätkä ne käy yhteen, mutta muiden pullojen osat saattavat toisiinsa sopia. :)
 
Kukahan se nyt kyseli siitä, voiko lapsen kanssa kävellä sairaalasta kotiin. Tottakai voi! Itse jouduin aikanani lähteä suoraan sairaalasta (taksilla kotiin, vauva vaunuihin ja menoksi) kävelemään kauppaan vauvan kanssa, koska minulta ei tullut yhtään maitoa ja vauva huusi kuin tapettaisi. (Sain ikuiset traumat siitä.)

Meillä ei ole autoa eikä turvaistuinta, joten olen itsekin miettinyt, että menisin bussilla kotiin. On turhan kallis sijoitus ostaa istuin vain siksi, että voi mennä autolla sairaalasta kotiin.

Maidonnoususta joku myös kyseli. Maitoa tulee kyllä heti, mutta varsinainen rintojen täyttyminen voi viedä vähän kauemmin. Lapsella on elimistössään vararavintoa tätä varten, joten ei kuole nälkään. Tuttipulloa ei suositella annettavan ollenkaan, koska se voi sotkea imetyksen.

Omat kokemukset on karmeita, kun ekan lapsen kanssa maito ei noussut ollenkaan. Kuten tuossa aiemmin sanoin, jouduin suoraan sairaalasta lähteä ostamaan maitoa. Siitä lapsi sai ravintoa, mutta tissillä olo väheni. Osittaisimetin runsaan kuukauden ja siirryin sitten pulloruokintaan.

Toisen lapsen kanssa maito nousi niin kuin piti ja olin varma, että nyt onnistuu. No ei onnistunut. Nännit meni niin pahaan kuntoon, että lopulta omaiset käskivät lopettaa imettämisen, kun vihasin koko imetystä ja siinä sivussa lasta, koska ruokkimistilanne oli silkkaa kidutusta ja kärsimystä. (Ja kyllä kokeilin kaikki maailman rasvat ja rintakumit yms.) Tämä oli tosi kova paikka ja koin epäonnistuneeni täysin lapsen ruokinnassa.

Kolmannen kanssa en ota yhtään stressiä. Tiedostan, että joko onnistuu tai sitten ei. En lähde liikkeelle samalla luottamuksella kuin toisen lapsen kanssa (olin varma, että onnistun, koska olin ottanut asioista selvää). Ostan pullot ja tuttelit valmiiksi.

Eilinen oli aika jännä päivä. Olin aamupäivällä neuvolalääkärillä. Siellä olikin proteiinit plussalla (+2). Sain kontrollilähetteen labraan. Verenpaine oli kuitenkin normaali.

Iltapäivällä taas oli käynti äippäpolilla matalan hemoglobiinin kanssa. Siellä pissa tutkittiin tarkemmin (tikkutesti oli sielläkin +2). Proteiinit oli +1. Ei tarvitse sentään ruveta pissaa keräämään, mutta huomenna pitää antaa uusi näyte ja ottaa verenpaine. Tilannetta seuraillaan.

Sain rautainfuusion eli suoraan suoneen 1000mg rautaa. Tuntuu vähän paremmalta, mutta ei ihmeellistä.

Vauvan painoarvio oli 2,6kg eli keskikäyrällä. Syntymäpainoarvio 3,7kg. 98% varmasti on tyttö. Poikien vehkeitä ei löytynyt (lääkäri katsoi). Kaikki oli noin muutoin ihan niin kuin pitää.

Kanavaa 2cm ja pehmentynyt. On siis toivoa, että ei mene ainakaan yli lasketun ajan. Käynnistystä en toivo enkä sektiota. Rv37+0 menen akupunktioon, jotta rupeisi paikat kypsymään.

Näillä eväillä eteenpäin...


-Valkoinen 35+0
 
  • Tykkää
Reactions: Syli84
"lauwra"
Minä kans voisin oman IMETYSkokemukseni kertoa :) Eli maanantaina esikoinen syntyi sektiolla ja multa ei kyllä tullut tipan tippaa maitoa. Lypsäminen aloitettiin tiistaina. Torstain ja perjantain välisenä yönä maito vasta nousi ja samantien kaikki tiehyet meni tukkoon, mutta onneksi eivät tulehtuneet. Lapsi ei oppinut rinnalle (syynä varmasti nämä suun/nielun alueen kasvaimet) ja ensimmäisen kuukauden pumppasin yötä päivää maitoa. Öisinkin nousin kotona pumppaamaan 3 tunnin välein ja vein maitoa sairaalaan. Sain kuitenkin pumpattua vain murto-osan lapsen tarvitsemasta maidosta ja kun sairaalassa siirryttiin luovutetusta äidinmaidosta korvikkeeseen, lopetin lypsämisen. En tiedä oliko syynä, että lapsi oli alusta asti erossa minusta eli toisella osastolla, vai milät meni pieleen... Nyt toisella kertaa odotukset ei ole kovin korkealla enkä ole raaskinut hankkia mitään imetysvaatteita tai tarvikkeita valmiiksi.

Ja tosiaan korjauksena tohon aikaisempaan kirjoitukseeni, että kyllähän vastasyntyneelle annetaan sairaalassa sitä luovutettua äidinmaitoa eikä korviketta jos on tarve :)

Viime yö meni taas valvoessa ja tää flunssa on raivostuttava. Kurkku on niin kipeä, että ei pysty aamuisin puhumaan... Onneksi tuon taaperon kanssa kommunikoidaan tukiviittomin :D

lauwra & pikkuveikka 36+4
 
Minä siitä sairaalasta kotiin kävelemisestä kysyin, kun tosiaan synnytysvalmennuksen nainen painotti, että ei missään nimessä saa tehdä niin ja muistaakseni jopa sanoi, että se on ihan kaupungin käytäntö, että vauvaa ei saa viedä vaunuissa kotiin. :D Kuulosti tosi oudolta, kun en tosiaan kesävauvan kanssa näe mitään ongelmaa kotiin kävelemisessä, jos kunnossa ollaan ja vauvan pukee hyvin. Se nainen oli kyllä muutenkin ihan pihalla, kohokohtana se, kun kivunlievityspowerpointeissa luki "äänenkäyttö". Ajattelin, että nytkö tässä vihdoin tulee jotain hyödyllistä. Mutta muija vaan totesi, että "ääntä on lupa käyttää, ei tarvitse olla hiljaa, vaan saa huutaa jos sattuu." NO AI JAA! Kiitos luvasta. :D :D Miehen kanssa pyöriteltiin silmiämme sen valmennuksen ajan.

Kahtena aamuna olen nyt herännyt varttia vaille viisi ja sen jälkeen pyörinyt hereillä seitsemään asti. Huoh. Pieni väsy.
 
lauwra, miten ihanaa, että joku muukin on kevätflunssan kourissa!! ;) Täällä nyt viides päivä menossa ja alan olemaan jo hieman kypsä. Räkää tulee ja yskiessä lima liikkuu, onneksi ei kuumetta kuitenkaan ole. Vetää olon kuitenkin niin voimattomaksi. Tänään ehkä hieman energisempi olo...no, lasken silti monelta pääsen päiväunille :)

Pyykinpesussa meillä on ihan normiaineet ja ei pestä mitenkään erillään vauvan vaatteita meidän muiden. Emme käytä huuhteluaineita koska niissä liian vahva tuoksu ja toisaalta monien vaatteiden kanssa ei suositella huuhteluaineiden käyttöä. Kuivattaisin vaatteet parvekkeella, mutta miehen siitepölyallergian takia ei sitä viitsi tehdä näin keväällä. Kesällä sitten :)

Imetyksen suhteen ei täälläkään ole mitään odotuksia, esikoisesta ei maitoa vaan tullut niin paljon, että se olisi yksistään riittänyt. Toki olimme ensimmäisen yön kokonaan erossa ja sittenkin sairaalassa olo ajan emme harrastaneet kenguruhoitoa mikä olisi edesauttanut maidonnousussa. Mutta ei tuosta meille kukaan maininnut mitään, oltiin vaan tyytyväisiä kun tyttö oli isänsä sylissä nukkumassa... nyt siis ehkä toimitaan hieman eri tavalla jos se edesauttaisi maidon nousua. Jouduttiin myös korviketta antamaan heti koska tosiaan maitoa ei tullut, sokerit olisi muuten tippuneet ja paino pudonnut liikaa. Tälläkään kertaa en painonlaskun takia suostu sairaalassa olemaan yhtään ylimääräistä päivää koska niidenkin keinot siihen on korvikkeen antaminen. Saman voin tehdä kotona. En siis ala stressaamaan tuosta asiasta mitenkään, yksi korvikelapsi kasvatettu ja terveenä ollut, nukkuu hyvin jne.

Myös minä tuppaan nykyään nukkumaan todella katkonaisesti, se on sitä kehon valmistautumista tulevaan. Mutta ei se silti ole kiva herätä klo 5 pirteänä, valvoa tunti ja juurikin vaipuu uneen, taapero herää...Päiväunetkaan ei ole enää niin sikeitä kuin vielä par viikkoa sitten. Ja sekös harmittaa! :)

Nyt lounaan tekoon, kohta mies tulee taaperon kanssa ulkoilemasta niin saadaan sitten mahat täyteen ja kaikki nukkuu hyvin päiväunet! Olot täällä muuten normaalit, jos ei tosiaan tätä flunssaa oteta mukaan laskuihin.. turvotusta tullut taas kilon verran lisää lyhyessä ajassa, parin viime päivän ajan verenpaineet huidelleet missä lie, onneksi nyt tasaantuneet taas tutulle tasolle. Ylihuomenna neuvolaan ja aion pyytää kyllä lähetteen äippäpolille, että istukka tsekataan varmuuden vuoksi. Siihen kun nämä kohonneet paineet eniten vaikuttaa. Saa mielenrauhan jos ei muuta.

Catnip82 + kyytiläinen 33+4
 
"Kuusama"
Tuosta sairaalasta kotiin kävelemisestä tuli mieleen että olen lukenut joissain synnäreillä olevan sääntönä että vauvaa saa kuljettaa vain siinä muovisessa vauvan sairaalasängyssä. Onko jollain kokemusta?
 
Kuusama, Juu sairaalassa suosittelevat että käytävillä/oman huoneen ulkopuolella vauvaa kärrätään sängyssä koska availevat ovia ja vauva saattaa sylistä tippua tms.
Muistan esikoisen aikaan kun olin yksin huoneessani, mies oli vauvan kanssa jossain ja sitten kätilö tuli sisään ja kysyi kauhuissaan missä vauva on, tyhjän sängyn nähdessään :D (joo, heitin sen ikkunasta...) Totesin siihen että isänsä kanssa on ja sitten kätilö pyysi että vauvaa kärrätään siinä sängyssä.

Täälläkin takana huono yö, valvoin tunnin putkeen kun heräsin enkä saanut enää unta, muutenkin tulee heräiltyä jatkuvasti ja ei saa hyvää asentoa. päikkäreitäkään ei saa nukuttua enää, ei vaan tule uni :(

Edit: Pyykinpesusta, mä pesen koko perheen pyykin samassa ja käytän hajustamatonta nestemäistä pesuainetta, hajusteetonta huuhteluainetta tarpeen mukaan (aika harvoin) Olen itse tosi tuoksuherkkä ja en voi käyttää hajustettuja aineita sen vuoksi. Mutta tosiaan kaikki pyykit samassa ja tahranpoistoon sappisaippuaa :) Vain (aikuisten) sukat ja miehen työvaatteet pesen erillään kun ovat sen verran likaisia.

Oma imetyskokemus: Esikoisen raskausaikana kammosin koko ajatusta mutta haluisin silti yrittää niinkin luonnollista asiaa. Mulla oli aika rankka, nopeasti käynnistetty synnytys raskausmyrkytyksen vuoksi ja tyttö syntyi tosiaan 37+5 viikolla. Synnytys kesti 18 tuntia ja ennen sitä en ollut nukkunut kahteen vuorokauteen.
Synnytys oli tosiaan kuitenkin tavallinen alatiesynnytys ja ensi-imetys onnistui salissa.
Maito ei kuitenkaan sairaalassa lähtenyt nousemaan, ja lapsen verensokerit olivat alhaiset joten hänelle annettiin kolmen tunnin välein ihan tavallista korviketta.
Itse yritin koko ajan imettää myös, mutta maitoa ei vain tullut. Pumppasin sairaalassa aina kun ehdin, että maito lähtis nousemaan. Nännit oli todella kipeät ja käytin koko ajan rintakumeja sairaalassa, sekä kotona muutamia viikkoja.
Kotiin päästiin 3vrk synnytyksestä ja maito nousi sitten kotona 5 vrk synnytyksestä. Sen kyllä selkeästi huomaa, kun maito oikeasti nousee. Rinnat on kuin kovat jalkapallot! Pumppaaminen siis auttoi sekä sitkeä yritys, omalla kohdallani. Myös rintakumeja suosittelen ihan kaikille, niiden huonoudesta varoitellaan, mutta en usko että mun imetys olisi ilman niitä onnistunutkaan.
Olen luottavainen, että tämän toisenkin kanssa onnistuu viimeistään kotona sitten ja jos joutuu aluksi korviketta antamaan niin en huolestu. Loppuviimein imetin tyttöäni melkein täysimetyksellä 7 kk, koska hän hylkäsi pullon noin 2 kk iässä, ei enää tissin jälkeen kelvannut, eikä syönyt myöskään tuttia.

Perjantaina olis neuvola ja joudun ottaa tuon 2vn mukaan, toivottavasti ei häiriköi :D

Lissu 34+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Syli84
vauvan kuljettelu sairaalassa kantoliina/reppu on myös hyvä vaihtoehto, itellä lähtee rengasliina mukaan varuiks :)

Sondemaidon nousuun ja herumiseen vaikuttaa hmm kaikki ja eniten stressihormonit (tietty se prolaktiini) mutta sairaalassa kyllä saa tehdä kaksinverroin rentoutus ja mielikuvaharjoituksia virtaavista maitosuihkuista esim kotiin verrattuna etenkin jos on ruuhkasairaalassa. Mulla nous viimeks kahdessa vuorokaudessa vaikka sairaala-aika oli helvetistä, lämpimässä suihkussa rintojen sively kainaloista nänneihin päin, niskojen hieronta, samat rentoutusäänet kun synnytyksessä ym autto sit herumiseen. Burana-panadoli kuuria vedin toistaviikkoa niin autto imetyksenaikasiin supistuksiin ja imetyskipuunkin ehkä vähän mutta rintakumit otin piankin käyttöön, oli pakko ja ei haitannut tytön imetystä yhtään, jäivät pois kun nännit parani ja imetin reilu yksvuotiaaks. valkoinen tais aika hyvin jo kirjottaa että ei pidä turhaan stressata, ei vaan voi ja se stressaaminen just estää sit sitä herumista/maidon nousua. Helpommin sanottu kun tehty :D joillain menee pari päivää ja joillain pari viikkoa.

ja mitään korvikehommia ei siis tarvii ostaa varuiks. Sairaalasta saa vauvalle tarvittaessa ruokaa kyllä :) Mä luotan siihen että jos niitä tarvii, kotijoukot osaa käydä apteekin/kaupan kautta ja hakea niitä :) viimeks olis jääny meillä käyttämättä niin en turhaan osta kaappiin. Sairaalassa seurataan sitä ensipäivien painonlaskua joka ei sais mennä -10% tai alemmas. Jos paino ei siis laske liiaksi, vauva ok eikä oireile esim sokereilla niin lisämaitoa ei aloiteta automaattisesti ekoina päivinä. Vanhempien kanssa siitä sitten hoitajat kyllä rupeaa puhumaan jos ovat sitä mieltä että pikkuinen tarvii varuiks korviketta. Meillä jo valmiiks hoikan tytön paino laski 8% ja kellastui senverran että annoin luvan korvikkeelle jotta nesteytyis ja bilirubiinit lähtis huuhtoutumaan, sitten about saman vuorokauden sisään mulla rupeskin maidot herumaan niin hyvin että paino lähti likalla nousukiitoon :) uskon että olin ensikertalaisena kuitenkin niin epävarma ja sitten alitajuisesti toi korvikkeen anto jotenkin helpotti stressiä niin maidot lähti syöksyen tuleen :D Nyt lähden huomattavasti varmemmalla mielellä liikenteeseen ja myöskin sillä ajatuksella että en tosiaan ota mitään stressiä, vaikka nyt mentäskin kokonaan korvikkeelle niin lapsi kasvaa silläkin :)

korvikkeista yleisesti jos arveluttaa lehmänmaitopohjasten anto esim sukurasitteiden takia tms niin apteekista aineki althera tai almiro on lehmättömiä
 
Viimeksi muokattu:
"*Pihla*"
Imetyksestä, mä en ole tyttöä imettänyt. Se homma kusi jo sairaalassa, kun tytön verensokerit oli matalat ja päättivät antaa maidon pullosta ja nenämahaletkusta. Tyttö pumpattiin niin täyteen maitoa, että pulautti ja nukahti ja mun olisi sen jälkeen pitänyt yrittää imettää... Kotiin päästiin niin tarkkojen maitomäärien kanssa, että koin helpommaksi jatkaa pulloruokintaa. Maitohan mulla kyllä nousi samana iltana, kun pääsin kotiin ja voi jestas sitä tuskaa! :O talvitakki mahtui vihdoin kiinni mahan kohdalta, niin sitten ei mahtunutkaan tissien kohdalta :D pumppailin kyllä alkuun, mutta aika pian aloin sitäkin vähentelemään. Neuvolassa alettiin kannustaa imetykseen, kun tyttö oli ehkä kuukauden ikäinen. Siinä vaiheessa en enää jaksanut alkaa opettaa pullosta tissille, kun en halunnut alkaa miettimään, saako tuo maitoa tarpeeksi vai ei ja kun yötkin meni niin mukavasti :) toivoisin, että tämän toisen kohdalla olisi toisin ja imetys sujuisi kivasti, mutta odotuksia ei ole ja stressiä en ota :)

Täälläkin nuo yöheräilyt rasittaa. Viime yönä heräsin 4.20, kun kissat riehui. Sitä ennen olin käynyt pissalla 2 kertaa. Aamuyöstä käy vielä usein niin, että uni ei meinaa millään tulla uudelleen ja pyörin hereillä 1-2,5 tuntia... Sitten nukahdan just joskus 5.30-6.00 välillä ja tyttö herää yleensä seitsemältä. No, ei ole pitkä aika, että vauva on syntynyt ja sitten ne yöheräilytkään ei enää turhauta samalla tavalla :) ja pääsen vihdoinkin korkkaamaan kuukausien tauon jälkeen Monsterin low carbin :D

Tänään särkee taas lonkkia aika kovasti. Sisko kävi lastensa kanssa leikkimässä aamupäivällä, joten saatiin vähän tekemistä ja seuraa tytön kanssa :) ulkonakin oltiin tunnin verran ennenkuin sisko tuli. Tunti sitten syötiin gratiinin jämät ja nyt tyttö nukkuu. Mä lepäilen sohvalla ja saatoin syödä vähän suklaatakin... Mutta vain vähän, koska huomenna on neuvola ja vaaka on taas kohdattava. Kotonahan en ole juurikaan vaa'alla käynyt tämän raskauden aikana. Mielenkiinnolla odotan sitä hemoglobiinia, kun menee rauta nestemäisenä ja sen lisäksi otan obsidania öisin. Jos ei ole noussut, niin sitten ei nouse millään. Kunhan ei olisi enää ainakaan laskenut.

Mun ei onneksi tarvi ottaa tyttöä mukaan neuvolaan huomenna, eikä miettiä lapsenvahtia perjantain äitipolikäynnille, kun mun isä on lomalla. Tyttö saa viettää laatuaikaa papan kanssa :) äitipolillahan yleensä vierähtääkin tovi, kun ajat on melkeinpä aina myöhässä toista tuntia. Ihan yllätyin, kun synnytystapa-arvioon pääsin melkein ajallaan :D sattuu vaan tuo äitipoliaika just tytön päikkäriaikaan, mutta ehkä nukahtaa autoon, kun isän kanssa heittävät minut sinne äitipolille.

Pihla 37+2
 

Yhteistyössä