Kesäkuun kullanmurut 2015 **Toukokuu**

Mamira, on ihan vois sanoa että jatkuvasti.. Alkaa viimeistään aina aamupäivällä, nytkin oikeen polttelee :/ Tuo mahan kovettuminen on myös niin tympeätä, tänää yritin muka kirpparilla käydä nii eipä sitä paljo kävellä tai kumarrella näköjään enää. Välillä ei meinaa helpottaa koko supistus.

En tiiä onko tää nyt jotenki tyhmä kysymys mut siis yöllä (yllättäen) tuli mieleen et mitä jos tää vauva alkaaki syntymään aiemmin ja siis niin ettei vedet mee ekana, ni voinko mä luottaa että tuun niin kipeeksi et oon ajoissa sairaalassa, tuota perätilaa jos ajatellaan.. En aio yrittää synnyttää alakautta perätilassa olevaa näin ku ekaa kertaa muutenkin asialla :D Kaikki kyllä sanoo että sen kyllä tietää milloin ne on oikeita suppareita, kai minäki sit :)
 
miiula onko sulla seuraavaa lääkäriaikaa tiedossa? jos ei niin pyydä ihmeessä että katsois onko vaikuttanut noi harkkasupparit/yleiset kivut tai mitä ikinä ovatkaan. Saisit vähän mielenrauhaa. Mulla tosiaan esikoisen aikaan ei julmimmatkaan sukkapuikot, menkkafiilarit, harkkasupparit tehneet mitään... no nyt sit uudelleensynnyttäjälle kuulemma tyypillisesti kohdunkaulaa about 1,5cm, pehmentynyt ja 1 cm auki. Ja tosiaan tilanne vois olla tämä ilman mitään kipujakin niin niistä ei oikein tiedä sitten kuinka ovat vaikuttaneet nytkään :) Kyllä noi viisaammat tapaa sanoa että eka lapsi on paljon tiukemmassa kun mikään paikka ei valmiiks oo löysällä :D ja että ekakertalainen saa oikeasti kipeitä napakoita supistuksia tai sit se harvinainen päälle jäävä kova kipu josta kyllä tulee lähdettyä näytille ajoissa. Mulla kävi tasan noin että supistusten luonne muuttui. Tajusin nojatuolissa istuessa että nyt tuli paljon selkeämpi, koko kohdun kiristävä jotenkin "rytmikkäämpi" supistus kuin menkkojen aikana tai mitä ne harjoitussupistukset oli olleet. Sillä oli jotenkin selkeämpi alku ja loppu. Seuraavan illan ja yönaikana niitä alkoi tulla taajempaan ja ote tiukkeni supistus supistukselta.

Tääkin on valitettavasti just niitä asioita jotka on niin ärsyttävän yksilöllisiä :D mut tosiaan pyytäisin sen lekuriajan kyl :)
 
Miiula, kyllä minä sinuna soittaisin synnärille ja vaikka kävisin näytillä, kun noin paljon jomottelee. Asutko kaukana sairaalasta? Ruullakinhan muistaakseni oli vain menkkamaisia kipuja kotona ollessaan. Ja ei kaikilla mene edes vedet vaikka ois jo monta senttiä paikat auki. Soittelehan sinne! Multakin eilen tosi tarkkaan kyselivät äitipolilla kun sanoin et ollut menkkamaisia kipuja.
 
kuka siel joogassa opetteli sitä jalkojen "rullausta"?? tai siis sitä venytyshommaa jossa tuntuu jo ilkeältä ja sitten hengitellään yms? Voisko laittaa tänne siitä sepustuksen kun kiinnostaa että miten se ohjeisti siellä? Mulla alkaa tosissaan viime viikot valmistautumisen suhteen ja noi harkkasupparitkin on ajoittain sellasia että oon kaivanu jo kaikenmaailman konstit esiin...
 
Soittelin synnärille ja meen nyt käväseen näytillä, toivottavasti tosiaan on vaan ihan harmitonta ja saan mielenrauhan vähäksi aikaa taas :) Mulla ei kyllä tuu mitenkään säännöllisesti nämä kivut vaan lähinnä koko ajan jomottaa ja polttelee jne :/
Nii ja Syli, 18.päivä on vasta lääkäri ja neuvolaakaan ei oo sitä ennen et ehkä parempi näin!:)
 
Viimeksi muokattu:
"*Pihla*"
Miiula, sulla kun on toi perätila, niin kyllä mäkin kehottaisin soittamaan sinne synnärille. Mulle sanottiin edellisessä raskaudessa, että jos vedet menee, niin vaakatasossa sairaalaan, koska on napanuoran luiskahtamisriski. Ambulanssia ei olisi tarvinnut tilata, mutta vaakatasossa silti. Että kannattaa käydä tarkistuttamassa tilanne, jos kovasti jomottelee :) enkä halua yhtään pelotella. Jos ne vedet yllättäen menee, niin tiedät vaan sitten, että pysyttelet mahdollisimman vaakatasossa :) mulla jomottelee usein aamuisin alaselkää tosi häijysti, mutta aika nopeasti helpottaa, kun hetken liikkuu. En siis tiedä, onko ihan vaan jumissa yön jäljiltä, vai miksi jomottelee. Mahaa ei ole jomotellut.

Lainasin mun vanhemmilta verenpainemittarin, että näen, mitä ne paineet nyt kotona on, jos ne siellä äitipolilla kysyy perjantaina. Äsken mittasin 128/78, että ihan VÄHÄN matalammat kuin neuvolassa :D kiva oman mielenrauhan kannalta, kun ei nyt niin tarvi miettiä sitä verenpainetta :) täytyy vielä huomenna mittailla tässä kotona niitä paineita. Perjantaina äitipolilla ne taatusti on taas korkeammat, niin osaanpahan sitten kertoa, mitä ne on kotona olleet.

Tosiaan mitähän kuuluu Ruulle ja vauvalle? :) toivottavasti kaikki on hyvin.
 
"*Pihla*"
Miiula, hyvä, että menet näytille :) niin ja tosiaan noita supistuksia olen itsekin miettinyt, että kai mä tajuan, jos alkaa ihan kunnolla supistaa, kun aika ikäviä ne nytkin on, mutta mä en ole vielä oikein niihin reagoinut :D kaikki on vakuuttaneet, että sen eron huomaa kyllä, joten yritän luottaa siihen.
 
Syli84, minä olin siellä joogassa varpaita rullannu. :D Tässä löysin jonkinlaisen opastuksen tosta itse asennosta. Meille kyllä sanottiin, että jalat piti olla ihan yhdessä ja niitä piti puristaa toisiinsa, kun tossa sanotaan, että kantapäät olis vähän erillään. Thunderbolt pose (vajrasana) - BabyCenter

Eli tosiaan mä oon ihan jäykkis niin mulla toi tuntu voimakkaana, mut tietty se ei saa mitenkään sattua eli pitää tunnistaa se "hyvä" kipu eli sellanen venytys, joka ei saa olla liian voimakas, mutta kuitenkin tuntuu. Ja sit tosiaan hengitellä rauhallisesti ja opettaa keho siihen, että tämä määrä kipua on ihan hyvästä. Eli kun yleensä kipu pakottaa hengityksen pinnalliseksi ja se kertoo keholle että nyt on kyseessä tällainen stressaava tilanne niin hengitystä muuttamalla rauhalliseks voi kertoa keholle, että eipäs olekaan kun tilanne on ihan hallussa.

Toinen vähän samanlainen liike tuli eilen kans joogassa esille, sellanen missä istut risti-istunnassa ja sit laitat sormet nyrkkiin mut peukut jätät pystyyn ja laitat kädet ihan suoriks sivuille hartioiden kans samaan linjaan. Tää tuntuu mulla tossa peukuissa ja pidemmän päälle alkaa myös hartioissa tuntumaan ja on kans tollasta "hyvää kipua ja venytystä".

Supistuksiin sain jostain sellasen vinkin, että niiden aikana pitäis hengitellä kans syvään ja ihan vatsasta lähtien niin, että vatsa venyy ja se vois sit auttaa niihin supistuksiin.

Saikohan näistä mun sepustuksista nyt selvää. :D

Ja miiula hyvä, että lähdit näytille, tuu sit kertomaan, mitä siellä sanottiin. :)
 
"lauwra"
miiula, jostain lueskelin, että keskiverrosti ensisynnyttäjän synnytys kestää sen noin 14 tuntia. Eli jos synnytys alkaa vesien menolla, niin tuskin ambulanssilla tarvii mennä, mutta soitto synnärille ainakin heti :) Ja jos suvussa on syöksysynnytyksiä, niin se nostaa sitä riskiä sullakin, mutta harvemmin ekan kohdalla tulee ihan muuten vaan kauhea kiire.

SAIRAALAKASSIIN kävin äsken ostamassa kaikkea tarpeellista :) Suklaat jäi vielä kauppaan, veikkaan ettei ne olis kassissa säilyneetkään :D
 
Nyt tulee pieni pätkä "verta ja suolenpätkiä", joten lue omalla vastuulla eteenpäin!

Mulla kun oli se kohdunulkoinen, niin yhtenä yönä heräsin älyttömän koviin menkkakipuihin. Missään asennossa ei pystynyt olemaan, kipulääke ei auttanut mitään. Menin sitten kuumaan suihkuun, ja jossain vaiheessa tajunnan jo vähän hämärtyessä tajusin että nämä kivut tulee jotenkin oudon rytmikkäästi pitäen aina pienen tauon. Ehdin vaan miettiä että mikä juttu tämä on, kun tunsin että nyt tulee jotain. No, kananmunan kokoinen kiinteä möykky :x En vieläkään tiedä mikä se oli, mutta kohdusta se tuli supistusten tahdissa. Kipu loppui siihen paikkaan, kunnes alkoi uudestaan, ja vielä toinen möykky. Sitten helpotti koko episodi. Eli mun kokemus tuosta oli, että synnytin "jotain", en tiedä mitä. Supistuksia siis oli, ja homma noudatti perinteistä kaavaa.

Nyt voit taas lukea: Mä uskallan siis väittää että kukaan ei synnytä "vahingossa", yli 2-kiloisen lapsen synnyttäminen on sellaista touhua että ne supistukset jo tuntuu. Tsemppiä miiula!
 
Sanokaa, etten oo ainut ketä kärsii"Kuumista aalloista"? Siis ihan järkyttäviä, parina päivänä töissä on tehny mieli ottaa kaikki vaatteet pois ja mennä suihkuun. Työpaita ihan litimärkä, alushousuihinkin jää sellainen "pyllyn hikiraita", rintaliivien alta kutajaa kun on niin nihkeät, Jne.. :D Ja sitten kun vihdoin pääsee kotiin ja saa kevennettyä vaatetusta niin on muka kylmä!!

ps. mä alan olla niin loppu näihin työpäiviin. Tekis mieli hakea saikkua ihan vaan koska ei huvita enää, mutta silti pe ja ens viikko olis taas kivaa puuhaa ja haluaisin olla töissä. EIkä tässä enää ole kun se 8 työpäivää edessä...

Täällä on tänään satanut ja luonto on ihan räjähtänyt henkiin :heart:
 
mamira siis voi kiitos ihan miljoonasti!!! :kiss: nuo menee heti huomenna harjoitteluun! Ja hyvin sain selvää sepustuksesta :) ton hengityshommat aineki allekirjoitan, mulla se perus syvä hengitys on ollu paras, edellises synnytyksessäkin menin noilla syvillä hengityksillä, nyt oon mielenkiinnosta koittanut harjoitella noita muita " mehiläisen pörinää" ja " kuiskaavaa hengitystä" mutta vielä ne ei tunnu " omilta" saa nähdä sit kun lapsi lähtee tulemaan mikä on mieli :) mut aineki luotan tohon syvään, kohtua ja kipua kohti sisäänhengitykseen ja sit uloshengityksellä kipua ulos yms tyyppisiin ajatuksiin kympillä :) ai niin ja noi vuorosierain hengitykset oon nyt ominu kans! Tuntuu ihan järkyn pöljältä että näinkin yksinkertaisista keinoista ei neuvolassa tai niiden valmennuksessa aikoinaan puhuttu mitään...

Miiula hyvä kun meet! Kuulumisia odotellaan.... :)

Beibei ja muut kuumat kissat täällä yksi ilmottautuu :wave: heräsin viimeyönä vissiin ennen neljää nälkään, vessahätään, yskään, lonkka ja kylkikipuun ja kuumuuteen :D mulla ollut tätä kans jo pidempään mutta sit aamuyöstä rupes ihan naurattaan kun jossain vaihees tajusin et muuten siedettävä fiilis mutta mun naama oli kuuma, tai siis tuntui siltä että naama hohkaa! :O Ja mä oon normaalisti viileä ja kylmäjalkanen ja käsinen ja ja..... Oon aina liikkues hikoilu herkästi mutta nyt ei tarvii eväänsä lotkauttaa niin on kans kaikki vaatteet vaihto vaille.. Viimeraskaudessa tää vaihtui paleluun ja lämmön laskuun pari päivää ennen synnytystä, josko nyt menis samoilla merkeillä ;)
 
Viimeksi muokattu:
Se oli nopea reissu se :)
Mutta kaikki oli onneksi hyvin, ei oo tehny supistelut sen kummempaa, ihan hyvin on kuulemma "paikat" vielä kiinni vaikka selvästi niitä suppareita siinäkin makoillessa tuli, vauva aika tukevasti istuskelee perätilassa :) Mutta ihanaa ku saa vähän huoahtaa, jotenkin pelotti että ois jo jotai tapahtunu, ei nyt ehkä muuten mut jotenkin stressaan ton perätilan takia :D Vaikka vielähän tässä on aikaa!
Toisaalta inhottavaa jos on oikeesti näin supisteluherkkä kohtu että ihan jatkuvasti on kivikova ja kipeetä tekee:/
Lääkäri sanoi vaan että katotaan kääntämistä n rv37 jos vielä tarve, mutta että jos vauva on koko ajan ollu pt niin voi olla ettei käänny.. Alkoi jo puhumaan synnytyksestä alakautta mutta suoraan sanottuna en aio edes harkita, pelottaa jo se "normaali" synnytys ni saati sitten perätila :D
 
"*Pihla*"
BeiBei, mä valittelin täällä noita kuumia aaltoja vissiin viime viikolla :D tosin mulla ei tule hiki, vaan muuten vaan sellainen kuumuus. Vaikea selittää :D tuntuu, että koko kroppa oikein hohkaa. Öisin mulla ei sitä ole ollut, mutta päivisin ja näin iltaisin kyllä.

Miiula, hyvä että kaikki kunnossa :) mäkään en olisi perätilasynnytykseen suostunut, mutta täällä meilläpäin ensisynnyttäjien perätilat menee automaattisesti sektioon, joten eipä mun tarvinnut sitä edes miettiä :) mullahan ei terkka tänään uskaltanut painella mahaa juuri ollenkaan, kun heti meni kovaksi. Ja kun ei varsinaista tarvetta ole vauvan kokoa tai asentoakaan tunnustella, kun niitä ultria kuitenkin on jatkuvasti.

Supistuksiin vielä. Onhan mullakin tosiaan se lääkkeellinen tyhjennys ollut ja siinä ne menkkakivut koveni pikkuhiljaa ja niitä alkoi tulla koko ajan tiheämmin. Jossain vaiheessa ihan mielenkiinnosta vähän seurailin kellosta, miten tiheään niitä kramppeja tuli, niin suunnilleen minuutin välein. Kyllä siinä sai ottaa 1g panadolia, 600mg buranaa ja kuumavesipullon avuksi, sen verran kovia kramppeja tuli. Ja hengittämiseenkin piti ihan keskittyä, ettei mennyt ihan pinnalliseksi. Tuo oli rv 9+. Eli ehkä mä turhaan pelkään, etten huomaisi synnytyksen käynnistymistä supistuksista :D
 
"miiula"
Pihla, mä luulen kans että ne ihan oikeat supistukset sitten tunnistaa, mutta kai sitä käy läpi kaikki "mitä jos" vaihtoehdot :) Varsinkin ite kun ensimmäistä kertaa asialla..
Tekis mieli mennä jo nukkumaan mutta taidanpa vielä venyttää niin että nukahtaisin heti, viime yönä tai siis aamulla katoin kelloa vielä kuuden jälkeen enkä ollut nukahtanut ollenkaan.
Kuumista aalloista kärsin minäkin, saattaa oikeasti olla pää ihan hikinen välillä ja naama hohkaa.. Tosi ihana näky varmaan. Lisäksi oon huomannu että hiki alkanu haisemaan jotenki erilaiselle, vaikka toki dödöä käytän :D Ja tämänhän kaikki halus tietää!
 
Hyvä, että Miiulalla oli kaikki kunnossa. :) Ja Mamiralle kiitos joogavinkeistä täältäkin! Täytyypä katsoa tarkemmin parempana päivänä.

Neuvolassa käyty tänään. Just yks ilta sanoin, että maha tuntuu ottaneen kasvuspurtin, ja näköjään olinkin kolmessa viikossa kerännyt lähes kaksi kiloa lisää painoa. Vapun munkeilla ja muutaman viikon makeanhimolla saattaa olla asian kanssa enemmän tekemistä kuin vauvalla... :D

Oma terkka ei ollut siellä, vaan joku opiskelija. Kysyin, tehdäänkö vauvasta jossain vaiheessa loppuraskautta kokoarviota. Totesi että ei tehdä, vaan sf-mittaa vain katsotaan, ja jotenkin tuntui pitävän ihmeellisenä, että edes asiaa mietin. Onko se nyt niin kummallista, että mua kiinnostaa miten vauva on kasvanut ja minkä kokoinen mötkö mun pitäisi punkea itsestäni ulos? Vauvan sykettä kuunnellessa opiskelija sitten sanoi voivansa yrittää tehdä kokoarvion vauvasta tunnustelemalla, ja heitti hatusta niin pienen lukeman, että vauvaparka olisi aika huonolla tolalla, jos se arvio pitäisi paikkansa. No, tulipahan katsottua verenpaine ja hemoglobiini, mutta turha käynti siis muuten. Myöhemmin tänään sattui muissa kuvioissa kohdalle myös isohkoa perseilyä, joten hermot ovat aika kireällä. Oi kun mahan lisäksi voisikin laittaa yöksi hyllylle myös huonon tuulen...

Tähkä 33+3
 
Täällä ollaan ja kaikki hyvin. En vain ole kerennyt palstailemaan. Viimeisiä töitä yritän saada hoidettua kotiasioiden ja keskolassa käymisen lomassa. Kuitenkin pari tuntia menee matkoihin päivässä ja sielläkin haluaa olla paljon, niin loppuu tunnit vuorokaudessa. Yritän tunnollisesti lypsää maitoa ja olen väsynyt. Rinnatkin pikkuisen hiertyivät alussa, ilmeisesti yritin liikaa. Nyt maito heruu onneksi helposti ja määräkin näyttää lisääntyvän.
Valohoidossa on pikkuinen ollut tämän päivän, riippuen tuloksista, lopetetaan huomenna.
Vähän syö rinnasta ja viimepäivinä on jaksanut pullosta niin hyvin, ettei ole tarvinnut mahaletkua enää käyttää. Tänään oltiin munuaislääkärin juttusilla, viikon päästä seuranta ja riippuu muutoksista tarvitaanko seurantaa enää.

Niin ne hormoonit on täällä tehneet kovasta naisesta itkupillin. Ja voi ihme, kun olen rakastunut minun pikkumieheen:heart:

Kohtutulehduksen oireita tuossa lueskelin, kun päätä on särkenyt ja haju on alakerrassa hieman muuttunut. Seuraan tilannetta.

Ja synnytyksestä, näin ekakertalaisen vinkkinä kehoitan menemään avoimin mielin. Ainakin minä keskustelin paljon kätilön kanssa eri asioista ja vaihtoehdoista. Ja hän oikeasti kyšeli ja oli kiinnostunut minun mielipiteistä.
Ja unohdin aiemmin mainita, minulle tensin boosteri nappi ja ilokaasu tekivät kymmenkertaisesti pahemmat supistukset.
Niin ja mullahan alkuun supistukset olivat vaan menkkakipujen tyyliset, samoin nyt jälkisupistuset myöskin. Näitä jälkisuppareita ei onneksi tule kuin lypsäessä.
Synnytyksen aikana ei tullut kertaakaan niitä harjoitussupistuksia, jossa maha menee kovaksi. Nämä ovat sitten minun kokemuksia, ei mitään hajua onko kaikilla näin:)

Ruu ja Massa Taavetti 4pv
 
Viimeksi muokattu:
..malsa
Antakaas joku vähän neuvoa miten tota Aydin Tekayn raskauskiekon painoarvio käyrää luetaan :eek: Mulle ei nyt ihan aukea toi homma.. punasen pallon vaan piirtää.

Tänään oli neuvolalääkäri.. Tosi nopea toimitus enkä ehtinyt kysyä kaikkea mitä olisin halunut kun tuntui jo, että työnnetään ulos ovesta.. No sainpahan tietää, että vauva voi hyvin eikä lääkärin mielestä ole mitenkään liian iso. Painoksi arvioi 2900g nyt. Alhaalla paikat jo vähän kypsyneet ja veikkasi synnytyksen sujuvan nopeasti kunhan alkaa kun paikat noin hyvin kypsyneet. Kanavaa(sekö se oli) 3cm, kohdunsuu pehmeä ja sormelle helposti auki. Sanoi, että ei vahingossakaan syvemmältä ronklaa, ettei provosoi vielä synnytystä käyntiin. Varmistin vielä, että uskaltaahan sitä reissuun vielä vkl lähteä ja sanoi, että joo tuskin se ihan vielä syntyy, mutta ensi viikosta eteenpäin istu kotona.. Hmmh.

Synnytyssupistuksista.. Esikoisesta meni aamulla vedet ja siitä tunnin päästä alkoi supistelemaan ihan tuntuvasti, mutta ei siinä vaiheessa tullut mieleen edes vielä lähteä sairaalaan. Illaksi pyysivät käyrille, jos ei sitä ennen supistukset lähde kunnolla kipeytymään. Siellä sitten käytiin ja siellä muuten todettiin, että vauva ei kunnolla vielä laskeutunut ja miettivätkin, että päästävätkö enää kotiin napanuoran luiskahtamisvaaran takia. Halusin vielä kotiin ja aamulla käskettiin tulla käynnistelemään supistuksia. Siitä justiin kun oltiin huoneesta lähdössä niin tuli ensimmäinen kunnon supistus... Kuitenkin halusin kotiin ja sairaalanaulassa vielä mietin, että pitäisikö vaan suosiolla jäädä.. Lähdettiin kuitenkin kotiin, joka oli huono idea. :D Kotona yritettiin mennä nukkumaan ja kahden supistuksen jälkeen sanoin, että noni lähetäänpä takasin. Että itsellä ainakin huomasi selvästi kun ne kunnon supistukset sitten alkoi. :)

Ilokaasusta täällä oli kans joku jossain vaiheessa kysellyt.. Kaasua hengittelin kun odottelin epiduraalia ja kyllä se auttoi, vaikka siinä vaiheessa hoinkin ilokaasun olevan humpuukia. Päätin käydä vessassa kaasun hengittelyn välissä ja vessassa tulikin supistus ja silloin kyllä huomasi eron kun oli ilman kaasua.. Tuli aika kiire takaisin maskin luo. Siinä kaasun käytössäkin kannattaa vaan muistaa se oikea tekniikka niin ei välttämättä niin helposti tule huono olo. Itse välillä sen unohdin ja oksennuspussi olikin valmiina.

Vielä vaatevalitusta.. Miten voikaan olla niin vaikeaa löytää vaatteet häihin! Muutaman viikon takia ei viitsisi uusia ostella, mutta kaksi paitaa ostin jo, mutta kumpikaan ei sittenkään kelpaa. Voi että on vaikeeta olla näyttämättä ihan valaalta.... No luultavasti kaikki ymmärtää kyllä, vaikka en kovin hehkeältä näytäkkään. Onneksi ei ole omat häät. :)

Malsa ja pojuE 35+6
 
Enpäs ole taas hetkeen jaksanut kirjoitella mitään, vaikka teidän juttuja olenkin lueskellut. Vienyt näemmä niin voimat tämä muutto :D Kiva kuulla, että Ruulla ja pojulla on kaikki hyvin! :hug: Mulla alkaa olla sellainen olo, etten enää jaksaisi odottaa babyn syntymää. Viime yönä juuri näin unta vauvasta.

Ultrassa oltiin maanantaina. Silloin 31+6 ja painoarvioksi saatiin 1950g, eli keskikäyrillä mennään. Seuraava ultra jo kahden viikon päästä, koska mulla diabetes ja seurataan tuon tyyppiläisen kasvua. Raivotarjonnassa edelleen ja muutenkin kaikki hyvin. BPD-mitta (pään leveys) kuulemma yläkäyrällä, mutta HC (pään ympärysmitta) kuitenkin vastaa raskausviikkoja. Onnistuin nyt sitten tästätkin tietysti huolestumaan, kun äsken googletin vielä nuo lyhenteet ihan vain viattomasti varmistaakseni, mitä mikäkin lyhenne tarkoitti. Ja vaikka tosiaan oli tarkoitus vain tarkistaa ne lyhenteet, niin tietysti onnistuin vahingossa lukemaan myös, mitä liian suuri BPD-mitta VOISI mahdollisesti tarkoittaa (ja meillä se luku kuitenkin oli käyrän sisällä). :p Googlessa pitäisi oikeasti olla joku äitilukko.

Pupumama 32+2
 
"*Pihla*"
Meinaako kaikki kesäkuiset synnyttää toukokuussa? :D

Ruu, kiva kuulla, että kaikki on hyvin :) muista myös levätä välillä, ettet kuluta itseäsi loppuun.

Miiula, vaikka mulla onkin jo yksi lapsi, niin en ole niitä synnytyssupistuksia koskaan kokenut, kun tuohan on sektiolla syntynyt ja sitä ennen ei ehtinyt mitään kipeitä supistuksia tulemaankaan :) siksi nyt vähän mietityttääkin, kun tyttö syntyi jo 37+5 ja mulla on huomenna täynnä se 37+5 ja ylihuomenna ollaankin sitten pidemmillä viikoilla kuin koskaan, niin varmaan tuntemuksetkin ehtii lisääntymään, ennenkuin tämä syntyy :D

Mitähän tälle päivälle keksisi, kun vettä sataa... Onneksi tytöllä oli eilen puuhaa tosi paljon ja päästiin uloskin, kun tästä päivästä on tulossa ilmeisen tylsä. Inhoan näitä sadepäiviä, kun tuntuu, ettei aika kulu millään. Onneksi nukuttiin sentään kahdeksaan asti :)

Ja ne verenpaineet... Tuossa jo aamusta mittasin, niin 120/78, että eipä nuo nyt kovin korkeat ole näin kotimittauksilla olleet :) huomennahan tilanne on toki ihan toinen äitipolilla :D

Pihla 37+4
 
Moikka moi!

Ihana kun Ruu ja poika voivat hyvin, paljon onnea vielä jälkijunassa :)

Minulla alkaa pikkuhiljaa loppua työpäivät kesken, ensi viikolla ois enää maanantai ja tiistai töitä. Tuossa juuri katselin tulevan kesän työvuorolistoja ja totesin työkaverille, että pitäisi ehkä perua koko vauvan tulo, kun näyttää niin pahalta toi kesän miehitys!
En ymmärrä miksi nyt stressaan jostain työpaikan kesäsijaisten *kröhöm* ammattitaidottomuudesta, perehdyttämispäivien vähyydestä jne. On vaan semmonen olo, että työkaverit marssii kohti sotatannerta ja itse on luikkimassa pakoon. Meillä on valtavan ihana ja toimiva työporukka, hommat hoituu melkein ajatusten voimalla, kun yhdessä tehdään ja nyt pahasti näyttää siltä, että "olen jättämässä uppoavan laivan"...

Tämän kaiken työjuttu-stressailun ohella raskaus on mennyt "siinä sivussa" :D Olen kyllä kehittänyt pienen stressin myös vauvan liikkeiden seurannasta sen jälkeen, kun sain sen seuranta-vihkosen neuvolasta. Tuntuu, että kun yrittää laskea niitä 10 liikettä tuntiin niin ei varmaan tule, mutta sit kun ei laske niin kyllähän se vauva siellä sen ainakin 10 kertaa liikkuu. Varmaan liikkeiden tuntemista vähentää etuseinäistukka sekä omat vatsamakkarat, mutta täytyy kyllä sanoa, että rauhallinen tapaus tämä meidän pieni - en tiedä kehen liene tullut siinä asiassa :)
Voi mennä kokonainen päiväkin, että tajuan vasta illalla alkaa kelaamaan taaksepäin, et onkohan vauva liikkunut yhtään?!? Sitten paniikissa kyljelleen maate, vatsaa hölskyttämään ja mies laulamaan kurkku käheänä, jotta pieni heräisi liikuskelemaan.

Minua kiinnostaisi kovasti tietää jonkinlaista paino/kokoarviota - onko tosi ettei sitä automaattisesti ultrata ja katsota tässä raskauden loppumetreillä? :O Kovasti himottaisi mennä yksityiselle 4D-ultraankin, mutta kun onhan tuo nyt kyllä niin kallista puuhaa, että en tiedä raaskinko? Paljon "oikeesti tarpeellista" silläkin rahalla saisi vauvalle ja itsellekin hankittua... Mies puhu,että haluaisi voittaa lotossa, jotta pääsisi sinne ultraan :D

Meillä on tulossa myös häät 6.6, veljeni menee naimisiin. Mekon olen niihin kemuihin hommannut jo aikoja sitten. Tilasin netistä alennusmyynnistä ihan sellaisen äitiysmekon johon isommankin vatsan pitäisi mahtua. Viikonloppuna sitä viimeksi kokeilin ja ainakin vielä se mahtui päälle - saa nähdä mikä tilanne on kuukauden päästä.
Lisäjännitystä tuo se, että häät ovat 700 kilsan päässä Lapissa. Olenko ihan hullu, kun suunnittelen lähteväni raskausviikolla 37 "pikkuajelulle"? Mieshän se toki suurimman osan matkasta ajaa, mutta onhan tuossa ihan reippaasti istumista. Nyt olo ja vointi on vielä ihan loisto, enkä epäilis yhtään lähtöä, mutta kuukausi on kuitenkin pitkä aika, ärsyttää jo valmiiksi jos meen niin kipeeksi loppuajasta ettei se reissu vaan onnistu...Sitäpä tässä jännittäessä sitten äitiysloman ekat viikot :)
 
"lauwra"
AnnaS, kyllä se melkein niin on, että normaalissa raskaudessa on vaan kaksi ultraa ja muutoin vauvaa kokoa arvioidaan sf-mitalla/käsikopelolla. Diabetesäidit ja yli 4,5 kiloisen synnyttäneet saavat sitten jo painoarvioita. Jossain kunnissa, esim. meillä, neuvolalääkäri tekee painoarvion, mutta se on kyllä erikoista!

Ruu, tsemppiä keskolassa ravaamiseen ja lypsyhommiin! Itse lypsin kuukauden esikoiselle, mutta mun maito ei missään vaiheessa riittänyt pelkästään. Kun sairaalassa alkoivat antaa korviketta luovutetun äidinmaidon sijaan, katsoin aiheelliseksi, että kunnolliset yöunet ja lypsystressin lopettaminen palvelivat meitä molempia parhaiten. Mun tyttöni söi nenämahaletkusta 8kk ja sitten oppi vasta pulloon. Ollaan siis onnellisia näistä pienistä asioista, ei se imetys maailmaa kaada!

Pihla, kirjaa ihmeessä ylös noita sun normaaleja paineita! Selkeästi sä stressaat polilla/neuvolassa siitä mittauksesta ja ne on koholla.

Luojalle kiitos hyvin nukutusta yöstä (vaikken uskonnollinen olekaan ;) )! Nyt pirteänä hakemaan itselleni säihkyripset :)

lauwra & poika 36+6
(oho, huomenna ollaan täysiaikaisia!)
 
Pihla, aivan,- en muistanutkaan että sulla on tuo tilanne.. Ei kai se sit auta ku luottaa että tunnistaa ne oikeat supparit, niinhän ne kaikki sanoo mut sitte saa kuulla niistäkin jotka ei oo tienny mitää että ne on niitä oikeita :D Ja nuo verenpaineet, en viiti ees sanoa paljonko mulla oli eilen.. On ne kotonakin aina vähän korkeella mutta ei koskaan niinku tuolla polilla tai neuvolassa :)
Mulla oli kyllä illalla aivan mieletön polte tuolla alamahalla, varmaan oikeen ylty kun se lääkäri oli aika ronski otteissaan.. Onneks helpotti ku otin särkylääkettä ja pääsin sänkyyn, kyllä muuten nukuinkin aivan ihmeen hyvin, liekkö sitte aiemmin vähä stressikin näistä supistuksista valvottanut.. Mutta ai että on erilainen olo nukutun yön jälkeen :) Tosin tuo alamahan polttelu palas taas takaisin kuvioihin kun nousin sängystä.

Ruu, ihana että kaikki on siellä hyvin!

Ainii, oonhan mä saanu vauvasta jo parikin kertaa painoarvion, eilen 2300g, sama kuin maanantaina ultrassa, kuulemma ihan ok kasvanu :) Mistä näitä tietää, mä oon vaan pelännyt jotenki kauheen isoa vauvaa kun itellä ylipainoa jonkun verran ja pitänyt niissä sokerirasituksissa juosta.
miiula 35+2
 
Minä kävin tiistaina taas lääkärineuvolassa ja ei muutoksia edellisiin käynteihin. Minä kyselin tuosta vauvan painoarviosta, että tehdäänkö sellaista jossain vaiheessa ja ei kuulemma ole nykyään enää tapana. Ja varsinkaan silloin, jos on jo alakautta lapsen synnyttänyt. Olis se nyt kiva vähän jotain arviota saada, että minkä kokoisen möllykän sitä joutuu ulos puskemaan :confused: Parin viikon päästä taas uudestaan lääkärikäynti, vaikka se tuntuu mielestäni turhalle ja varsinkin, kun rv 35 jälkeen vauva saa syntyä, jos niikseen tulee. Täällä muuten vauva kasvaa alakäyrillä sf-mitan mukaan.

Paljonko teillä muilla on tullut raskauskiloja? Mulla esikoisen aikaan tuli 13kg ja nyt mulla on tuo määrä jo täynnä. Tässä on kuitenkin vielä n. 8 vk synnytykseen aikaan, jos ei aiemmin tule. Näyttää siltä, että tule kg/vk tuota painoa lisää :O Tosin olen hieman alipainoinen alunperin, että painon nousu ei loppupeleissä haittaa kunhan ne kilot sitten lähtis vielä poiskin =) Tiedä sitten paljonko tästä painosta on turvotusta, kun ekan synnytyksen jälkeen sain juosta pissalla koko ajan parin päivän ajan. Paljon siis jäi kiloja silloin laitoksellekin.

Tänne on myös rantautunut peräpukamat ja närästys. En tykkää sitten yhtään. Ja yöt menee todella vaihtelevasti. Välillä ei mitään ongelmaa kuin tuo hikoileminen ja välillä ei sitten uni tule millään :mad:

Te uudelleen synnyttäjät. Onko teille tarjottu synnytysvalmennusta ym nyt tämän raskauden aikana? Aloin miettimään, että meillä ei ole puhuttu noista sanaakaan. Koen ne kyllä ihan turhaksi mitä esikoisen kohdalla niissä kävin, mutta hieman pohdituttaa mennä synnyttämään ihan suoriltaa ilman mitään valmennusta. En minä enää mitään muista, että miten pitäisi hengittää jne :|

Viivian 33+3
 
Viimeksi muokattu:
viivian ei oo tarjottu onneks valmennusta enkä meniskään koska oli ihan yhtä tyhjän kanssa. meillä oli siellä erikseen fysioterapeutin pitämä osuus ja ajattelin että ekä siellä viimeistään puhutaan hengittämisestä, supistuksiin auttavista jooga yms asennoista mutta paskat! lopulta se meni niin että mä avasin keskustelun synnytslaulusta/äänenkäytöstä synnytyksessä ja lyhyesti vinkkasin mitä synnyttäjä voi tehdä. ja fysioterapeutti huuli pyöreänä sanoi että no en ole kuullut koskaan tommosesta :O siis mitä helvettiä se sitten teki koko synnytysvalmennuksessa!! ja th/kätilön osuudessa tämä kokenut kätilö sanoi napakasti että hengitysharjoituksia ei täällä opeteta ( siis sitä jonkun miehen keksimää älytöntä sihinäpuhinapuuskutusta josta on enemmän haittaa kun hyötyä) koska KAIKKI OSAA HENGITTÄÄ. No joo kaunis ajatus mutta ei sit kuitenkaan loppupelissä mene ihan noin.... että voi perk..le mä sanon nyt pitäis saada joku valtakunnallinen uudistus aikaseks koksa lähinnä noi valmennukset lisää sitä synnytyspelkoa ja harvassa paikassa kuulemani mukaan puhutaan oikeesti synnyttäjästä aktiivisena osapuolena ja siitä miten itse voi helpottaa oloaan ennenkun pääsee sairaalaan ja myöskin sit siellä.

sori mä vähän kimmastuin mutta mua suututtaa kaikkien puolesta jotka saa huonon synnytyskokemuksen vaan sentakia että noinkin yksinkertasista keinoista kiten hengittäminen, ei puhuta :D
 

Yhteistyössä