Kesäkuun kullanmurut 2015 **MEIDÄN KESÄKUU**

Tuosta kaupassa kaukalosta vielä, usein ainakin meidän ipana nukkui paremmin siinä sen aikaa, kuin että olisin repinyt sen irti istuimesta ja laittanut kaupassa niihin vauvakärryihin, saatika jos niitä on edes vapaana! :cautious: Ja vanhemman vastuullahan tuo on..

Muakin taitaa supistella, tai sitten nää on jotain suolenvääntöjä. Ikävältä tuntuu silti, vaikka en oo kauheesti tänäänKÄÄN syönyt niin on ylitäysi olo. Kai johtuu siitä, että jouduin juosta tytön pallon perässä muutaman metrin, ettei kieri auton alle.

Vakuutusasiaa, ootteko ottanut? Mä just viime viikolla soittelin Pohjolaan vakuutustarjousta (sai nyt -30% alella ensimmäiseksi vuodeksi henkilövakuutuksen) ja eilen illalla täytin terveysselvityksen elikkä meillä pitäisi nyt olla tällekin lapselle kattava vakuutus voimassa :) Hinnaksi tuli kokonaisuudessaan 300e, josta tosiaan tuo ale pois niin vähän yli 200e. Ja kattaa mielestäni todella hyvin kaikenmoista hoitotarvetta. Esikoiselle otettiin kanssa aikoinaan ja vaan kahdesti ollaan tarvittu hakea korvausta. Mutta ompahan ainakin jos jotain sattuisi.

Mies tossa tuumasikin, ettei aio antaa seksiä ennenkun vakuutus on voimassa, ettei vaan synnytys käynnisty :whistle: (ei haittaa, mulla on niin norsu-olo taas ettei tee mieli mitään ylimäärästä :D )

Beibei & Ipana 38+6
 
Kuusama meillä oli esikoisen kanssa tommosia vaiheita paljonkin ja yksi jätti iso apu oli ...tadaa, sitterissä nukuttaminen! Eli meillä semmonen perus perinteinen baby Björn. Siinä lapsi on paremmassa asennossa kun sylissä ollessaan. Nukuttiin perhepedis alkuun, pinnari oli alusta asti meidän sängyn vieres. Sitterissä nukuttaes sit sitteri oli siel pinnarissa eli vauva nukku edelleen siinä ihan lähellä ja varmasti turvassa. Ja tutti. Enkä yhtään koe tuttia huonona kun vauvalle se on parempi kun jatkuvat mahahapot kurkussa ja ylisyöminen. Voin vaan lohduttaa et harvoin noita pahoja aikoja meil pitkään kesti kun otti sit heti noi keinot käyttöön. Neuvolan lastenlääkärit kyl määrää happolääkkeet tarvittaessa ihan pienillekin et älä liian kauan kärvistele yksin jos homma jatkuu ja luomukonstein ei auta. Tsemppiä!!
 
Kerttuliinu mun esikoinen synty vähän saman kuulostella oireilla niin että la iltapäivänä tuli eka selkeempi suppari, siitä sit hissuksiin napakoitu ja tiistaina päivällä oli sit lapsi sylissä :) että kannattaa sen miehen oikeasti nyt vähän asennoitua uusiks kun voi hyvinkin tapahtua muutakin kun grillailua :D
 
Miksi meillä ei tapahdu mitään...? Haluaisin jo äkkiä synnyttää niin loppuisi tää jahkailu että milloin vai silloin tai tällöin tai ehkä ei sittenkään. Huoh!

Tänään käytiin neuvolassa (uskalsin ottaa miehen mukaan kaikista edelliskerran puntarin lainaus-kyselyistä huolimatta) ja siellä meidän uusi, astetta liian ylipirteä ja teatraalinen neuvolantäti totesi, että vauva ois jopa ehkä hieman laskeutunut viime viikkoon verrattuna. Kaikki mittailut oli taas ihan kohillaan, verenpaineet extrahyvät.
Minulla ei kuitenkaan ole vielä mitään tuntemuksia, kipuiluja saatika supistuksia. Olen nukkunutkin niin hyvin viime öinä - edellisyönä en noussut kertaakaan vessaan, vaikka normaalisti pitää nousta 2-3 tunnin välein. Alkaa pelottaa, että tämä menee reilusti yli ja sitten sitä ollaankin punnertamassa sitä 5 kilon keijukaista.

Toisaalta haluaisin välttyä käynnistykseltä ja antaa vauvan tulla sitten, kun on tullakseen. Melko ristiriitaiset tunnelmat siis. Vielä kun tiedostan kyllä senkin, että en ole ylittänyt edes laskettua aikaa, että on tavallaan ihan hölmöä odotella vauvaa saapuvaksi ennen sunnuntaita, mutta jos kuitenkin? :D

AnnaS. 39+3
 
Kiitos Syli vinkeistä! Täytyy nyt viimeistään laittaa se sitteri tilaukseen. Viime yön loppupätkä mentiin niin että poika makasi ylävartalo tyynyn päällä, se oli hyvä juttu näin ensiapuna tutin lisäksi. Täytyy tänä yönä nukuttaa suosista taas tyynyn päälle eikä yrittääkään vaakatasoon.

Voi rutto, tuo rakas lapsi on onnistunut lisäämään noilla yöllisillä tissillä roikkumisilla mun maidontuotantoa niin että voisin tällä hetkellä ruokkia naapurin vasikatkin :D Aamulla kun heräsin niin mulla oli toisella puolella hieno p*rnosilari. En oikein tiedä mitä mä näiden kanssa teen, kun kauheasti ei viitsisi pumpata ettei tuotanto lisäänny ja en uskalla jättää tyhjentämättäkään ettei tule tiehyttukoksia :unsure: Vinkkejä? Kyllä mä alan kohta oikeasti harkita sitä maidonluovutusta.
 
Pihla, haava näyttää hyvältä eikä mitään erikoisempaa oo ilmaantunut ni en sit menny näyttämään, ihan normaalia punoitusta tais olla..

Voi että meillä on tänää ollu levotonta, en tiiä mahastako ottaa vai mitä mutta ihan tosissaan on poika itkenyt :(
Taidan lähteä suihkun kautta nukkumaan (tai sitten ei)..o_O
 
Kuusama: Jos meinas mennä ylituotannoksi niin imetä useampi kerta samasta rinnasta peräjälkeen. Tämä on ns. suihkutissi hoitoa. Leporintaa täytyy varmaan vähän tyhjentää silti ettei tule tukosta, mutta vain sen verran ettei ole kova.

Täällä supistelee kovasti ja aikaisemmin päivällä tuli kolme kertaa todella kova kipu oikeaan nivuseen, joka kesti yli 10min kerrallaan. Soitin jo synnärillekin, että mitä hittoa. Sanoivat, että varmaan supistus saa vauvan jotenkin sellaiseen asentoon, että painaa jotain hermoa. Täytyy mennä näytille jos ei lopu. Nyt kuitenkin menen nukkumaan ja toivon että yön saisi olla rauhassa. En aijo synnyttää ennen juhannusta, koska ostettiin niin hyvät ruoat :p

Lara 38+5
 
  • Tykkää
Reactions: Staffy85
Jippii .. Rintatulehdusta tai jotain pukkaa ! 38.5 kuumetta joka onneksi laski nyt panadolilla. Onneksi mies sai sumplittua työt että voi olla kotona loppu viikon. Mä en nimittäin pysty melkein kävelemään. Ihan järkyt liitoskivut joten kävelen pitkin seiniä. Ei puhettakaan että pystyisin kantamaan vauvaa taikka taaperoa. Nukunkin ihan todella huonosti. Jes tää on mahtavaa. :)) tutinkin lykkäsin vauvalle suuhun kun alle 2h välein syöminen ottaa mahaan. Nyt simahti ihan samantien kun lykkäsin tutin suuhun.

Malsa ja pojuE 8päivää
 
Hei ja anteeksi kun tukin teidän palstalle,mut tuosta mahanväänteistä antaisin pikku neuvon: mulla nyt nuorin täyttää loppukuusta puolivuotta ja meilläki alussa oli mahtavan kitinät. Ostin apteekista ns. koliikkkitippoja ja siihen jäi kipuilut! Ne on periaattees maitohappotippoja mut tuolla nimellä ne sieltä löytyy.
Jäin ihmettelemään tuota,et koppaa EI saa ostoskärryihin laittaa. En oo ikinä kuullukkaa o_O sen oon tienny,et joissaki paikoissa isompaa lasta ei saa laittaa...
 
Voi ei Malsa! Antibiootitko täytyy tulehdukseen hakea? Tsemppiä!

Uskon Kerttuliinu, että suututtaa. Joudut kärsimään ns. turhista suppareista. Tai eihän ne välttämättä turhia ole kun paikat siellä kypsyy!

Mites juhannuksen saunaolueeseen tulisi suhtautua? Jos yhden ottaa, pitäisikö antaa maitoa pullosta?

Mitäs olette mieltä mökkeilystä kolme viikkosen kanssa ja neljän sadan kilometrin matkasta? Mökki on kyllä ihan nykyaikainen suihkuineen ja sisävessoineen. Järvivesi tietty tulee...

Ihanaa juhannusta kaikille!
 
Malsa: Älä katso kauaa tota oloa jos ei helpota, kuume yleensä kyllä jo kertoo että antibiootti on tarpeen. Mutta ensiapuna voisit ottaa ibuprofeiinia 3krt pvssä pakkausohjeen mukaan, se laskee sekä kuumetta, että auttaa mahdolliseen tulehdukseen! Onko sulla kovaa kohtaa rinnassa tai punoittavaa aluetta?

Kerttuliinu: ISO halaus! Täällä samaa... Koitahan jaksaa!!

Staffy: Voit imettää kyllä jos juot yhden oluen. Alkoholipitoisuus rintamaidossa on yhtä pieni kun veressä, eli promilleja, tuhannesosia! Mutta jos pitkän tauon jälkeen alkoholi nousee päähän niin ei ole suositeltavaa hoitaa tai pidellä vauvaa sylissä. Vauva vaistoaa heti muutoksen äidin käytöksessä ja voi pelästyä. Mutta ihan ihan turvallista esim ruoan kanssa juoda jos ei nyt kerta hulasulla vedä alas... :) Alkoholi poistuu rintamaidosta samalla lailla kun verestä, että jos haluaa juoda muutaman niin ei tarvitse pumpata maitoa haaskuun, se puhdistuu itsestään kun alkoholi haihtuu sieltä.
Mun mielestäni mökkeily vauvan kanssa on hyvä idea, mutta pitkä ajomatka saattaa ottaa vauvaa selästä. Jos voisi pitää riittävästi taukoja tai ajoittaa pitkien unien ajaksi automatkan niin voisi olla parempi. Itse en kyllä järvivedellä pesii vauvaa, vaan sitten vaikka pullovedellä ja pumpulilla/ liinalla pyyhkien.

Mulla pukkaa kohta masis, tuntuu kanssa että kaikilla muilla on jo vauvat ja oma ei synny koskaan :( Ainut lapsenvahtikin ilmoitti ettei ole lauantaina kotona, Jes no en synnytä ainakaan sit sillon..... En haluaisi mennä yksin synnyttämään mutta sitten on pakko :( Eilen oli vielä ihan ok fiilis ja tänään kaikkea muuta. Johtui varmaan siitä kun kokoajan supistaa, polttaa, vihloo ja sattuu :( Molemmat aikaisemmat lapset ovat syntyneet 39+0, pelkään että nyt menee kyllä yli sen ja sekin harmittaa, toivoin että tämäkin... Anteeksi valitus virsi.

Lara 38+6
 
Joku aiemmin kyseli kauan mulla meni supistusten säännölistyttyä siihen että vauva syntyi. Mulla säännöllisiä 6-8 min välein tulevia supistuksia tuli 5 päivää ennen kuin synnytys lähti käyntiin. Niitä tuli iltaisin ja oli aika lailla kivuttomia. Silloin perjantai iltana niitä tuli ihan samalla tavalla ja laantuivat nukkumaan mennessä. Alkuyöstä heräsin pari kertaa kipeempään supistukseen, jotka sitten yhtäkkiä tulivatkin jo 4 min välein. Kotona kärvistelin niiden kanssa 4 tuntia ennen sairaalaan menoa ja siellä olinkin jo 5 cm auki. Loppu aukesikin sitten sen reilu 3 h aikana ja ponnistus 10 min. Toisen kohdalla ei sitten varmaan kovin kauaksi aikaa kannata kotiin jäädä odottelemaan:D
Kerttuliinu: mulla varmasti siis ne parin päivän iltasupistelut kypsytti hyvin paikkoja. Koita jaksaa, ei varmasti mene enää kauaa!

Mulla on sama ongelma kuin kuusamalla. Maitoa tulee todella paljon, rinnat ihan kivikovat ja valtavat ja kävely sattuu niihin joka askeleella. Oon kans miettinyt että miten kannattaisi pumpata. Tuon Laran ohjeen mukaan menin eilisillan ja viime yön. Maitoa pumppasin toisesta rinnasta 125 ml ennen kuin se kovuus yhtään helpotti :eek: Tuollainen määrä varmaan kyllä vaan lisää sitä tuotantoa, mutta pakko oli saada olo helpottumaan. Vauva ainakin kasvaa kun painoa oli tullut 130 g 2,5 vrk aikana :D Mietin kyllä jo, että maitoa voisi ruveta luovuttamaan jos tällainen ylituotanto jatkuu. Oma pakastin alkaa jo olla täynnä.

Staffy85: me ollaan kanssa tässä parin viikon kuluttua lähdössä mökille 700 km päähän. Neuvolasta eivät nähneet mitään estettä jos vaan vauvan kanssa muuten kaikki sujuu hyvin. Matkaan saa tosin varata varmaan aika paljon enemmän aikaa...

Tsempit kaikille mahojen kanssa vielä palloileville (y)

Hep87 ja pikkuneiti 5 vrk
 
Hep en ole tainnut muistaa sinua onnitella, paljon onnea :) Jos maidon luovutus kiinnostaa niin sehän on valtavan hieno asia! :) Osa rintojen pingotuksesta voi olla kudos turvotusta. Tähän auttaa jääkaappi kylmät kaalinlehdet. Ne pitää ensin vähän rutistella tai rikkoa haarukalla ja sitten liiveihin rintojen ympärille. Tämä auttaa tehokkaasti turvotukseen! Upea painon nousu teillä :)
 
Kyllä mie vaan kateellisena noita teidän maitomääriä luen :) itse olin iloinen kun sain molemmista irti yhteensä 40ml..ja rinnat oli täysin pehmeät sen jälkeen. Onneksi on korviketta olemassa :)

Me käytiin tänään punnituskäynnillä neuvolassa ja viikossa painoa tullut yli 200g! Ja enää ei ole tarvetta käydä ylimääräistä punnitusta. Seuraava neuvola onkin sitten neuvolalääkäri parin viikon kuluessa, 6vkon iässä.

Mutta pitkästä aikaa tiedossa on pari viikkoa milloin ei ole mitään neuvola/sairaalakäyntiä tiedossa!!

Nyt kauppaan muutama juhannusruoka hakemaan ja sitten vain jännitetään kuka on seuraava synnyttäjä. Lupaavalta vaikuttaa muutamakin nimimerkki :)
 
Kyllä sen yhden saunasiiderin/oluen voi yhtälailla juoda imettäessä kuin raskaana ollessakin :)

Kerttuliinu, nuo turhaan valvottavat supistukset on raivostuttavia! Ei auta kuin ajatella, että seuraavat voi sitten olla ne, joiden päätteeksi vauva on sylissä...

Mua täällä naurattaa te, jotka ette täyden jääkaapin takia tahdo lähtä synnyttämään :D

Tänään aamusta poika vihdoin kakkasi 3vrk tauon jälkeen! Neuvolatäti kävi eilen kotikäynnillä ja pojan paino oli noussut 5 päivässä 120g ja alle 100g on enää syntymäpainoon. Eli hyvin menee :) Ja tuo jämäkkä
poika päätti ettei ole enää viikon ikäisenä mikään pieni vauva vaan alkoi kannatella päätään o_O

Hyvää juhannusta kaikille!
 
Täällä poksutaan 40+0! Ei ole kauhean monella tainnut mennä yli lasketun ajan tässä ryhmässä.

Ei edelleenkään mitään muita tuntemuksia, kuin vähän sellainen "menkat alkaa ehkä kohta" -tunne. Ei supistuksia, mitä nyt satunnaisesti jos kumartelee tai öisin kun käy vessassa. Eilen aamusta olin jopa huolissani, kun masussa ei liikuttu yhtään niin aktiivisesti kuin parina edellisenä päivänä. Mut sit iltapäivän jälkeen tulikin kovat jumppaukset. :)

Eli täällä vaan odotellaan. Toivon todella, että sit kun alkaa supparit niin alkaa myös synnytys, eikä tarvitsisi kärvistellä supistelujen kanssa montaa päivää, niinkuin täällä on monella näyttänyt käyvän.
 
Lauwra, ei oo naurun asia täysi jääkaappi ja kaikki syömättömät herkut jos lähtö tulee :D meidän jääkaappi ei ole kyllä aikoihin NOIN täynnä ollut. Mä vaan oottelen täälä että isäntä tulee kotiin ja kesäloma alkaa :) aivan ihanan säänkin pukkasi tällepäivää, oltiin puistossa melkein 2h ja nyt tyttö päikkäreillä ja mammalla greyn anatomia töllössä. Ah tätä rauhan hetkeä ennenkin taas mennään..

Poks poks 39+0 ja tänään otetaan vielä ainakin yks mahakuva :p
 
  • Tykkää
Reactions: lauwra
Hep, minä täällä kyselin sitä synnytyksen kestoa :) aikalailla samoissa mentiin kun olin 4h säännöllisten sopistusten jälkeen 6cm auki ja loput aukesi reilun 4h sisään. Ja saman alkuajan kärvistelin vesihauteella, tosin sairaalassa. Mutta täytyy tosiaan seuraavan (siis jos:whistle:) kohdalla lähteä ajoissa liikkeelle :) ja upeat maitomäärät sulla, ei voi kun suositella maidon luovuttamista! (y)

Ja tissien kudosturvotukseen tosiaan ne kaalinlehdet on ihan ykkösiä. Suosittelen.

Beibei, täytyy sun miehen sitten tuoda ne herkut sulle sairaalaan jos viikonloppuna lähtö tulee;)
 
Mun piti olla viimeinen synnyttäjä, mutta täällä ollaan osastolla balonki jossain tuolla uumenissa!
Luulin tulevani vaan tarkastukseen ja lähteväni juhannuksen viettoon, mutta olikin sappiarvot lääkkeistä huolimatta nousseet ja katsottiin parhaimmaksi käynnistää. Lähtötilanne aika epäkypsä, joten tässä saattaa kestää tovi. Jotain tuolla kyllä jo tapahtuu, kun pientä kipuilua alkaa olla.
Ristiriitaiset tuntemukset täälläkin. Toivoin just luonnollista käynnistymistä ja olisin voinut odotella vielä muutaman viikon, mutta tietenkin vauvan turvallisuuden vuoksi näin on just hyvä! Ja ihanaa nähdä hänet jo aika pian! Mulla siis hepatogestoosin takia tämä käynnistely.

Illa tuu ja poju 38+2
 

Yhteistyössä