Kesäkuun kullanmurut 2015 **Huhtikuu**

Moi, täällä myös laskettu aika kesäkuussa :) Olen täältä lukenut muitten odottajien juttuja innolla. Ja jatkossakin ajon lukea!
Itse jäin juurikin äitiyslomalle. Kaiken työ kiirreen jälkeen, huomasin että voisi jakaa muiten odottajien kanssa ajatuksia. Onko siis vielä jotain facebook ryhmään mihin pääsisin mukaan? :)
 
"lauwra"
Tähkä, justiinsa kuulin, että vanhan kansan mukaan hikatessaan vauva kasvattaa tukkaa :D Eli muistakaapa kertoa tuliko kaljupäitä vai kunnon pehkolla olevia vauvoja :)

RASKAUSARVISTA: Mulle on tullut muutama piste molempiin kylkiin, ei siis mitään viivoja. Esikoisesta tuli viikolla 36-38 alavatsaan arvet, mutta nopeasti ne synnytyksen jälkeen vaaleni. Kaikille suosittelen BIO-OILia myös raskauden jälkeen :) Nyt olen lotrannut kyseistä tuotetta aika huolella, mutta ehkä noi vanhat arvet antaa tässäkin raskaudessa vähän apuja tolle mahan venymiselle.

Tytöllä ei enää tänään ollut kuumetta, joten huomenna lähdetään aamusta sairaalaan kokeilemaan josko lääkärit antaisivat nukuttaa tytön magneettikuvausta varten. Tiistaille ja keskiviikollekin on ohjelmaa ja torstaina lähdetään mun äidille vapun viettoon 200km päähän. Toisaalta tykkään näistä kiireisistä viikoista. Ollaan pian taas viikkoa lähempänä vauvaa :heart:
 
Lauwra, kiitos päivän nauruista, siis tuon hikkajutun suhteen. :LOL: Sekä mulla että miehellä on hyvin pitkät ja paksut hiukset, ja oon joskus vitsaillut, että meidän geeneillä vauvalla on polkkatukka jo syntyessään. Ehkä vanha kansa tietää. :D

Onnea magneettikuvausmatkaan, toivottavasti tällä kertaa onnistuu!
 
"Catnip82"
Hikkaamisen perusteella, kaljua tyyppiä pukkaa :)

Meillä tulee olemaan ristiäiset, pienellä kaavalla eli isovanhemmat ja sisarrukset perheineen. Siitä porukasta on kummitkin mietitty. Esikoisen aikaan oli sama kokoonpano, parilla lisätyypillä varustettuna, mentiin samalla naimisiin miehen kanssa. Mutta sellaiset 14 aikuista ja lapsia sellaiset 11 (+ pappi) jos kaikki tulee, ajateltiin joku tila vuokrata ja pitopalvelusta ruuat. Meillä kaikki tulee pidemmän matkan päästä niin lämmin ruoka pitää olla tarjolla kuitenkin ja sitten kakkua ja vähän muuta makeaa. Lapselle tulee sama kastemekko kuin esikoisellakin (anoppini virkkaama), alle valkoinen body ja sukkikset/legginsit. Juhla-asu sitten muuten. Ristiäisissä on siinä mielessä helppoa että "kaava" tulee ns. "talon puolesta" mutta siinäkin on vaihtoehtoja eli esim. nimen ilmoittaminen, sen voi kertoa pappi tai sitten jompikumpi vanhemmista tai joku isommista sisarruksista. Nimiäiset voi varmaan ns. matkia tuota seremoniaa. En kertaakaan ole paikalla ollut, mutta kuullut että usein joku toimii ns. puhemiehenä ja on joku runo tai muu mikä lausutaan ja sitten nimen kertominen ja "kummien" virallistaminen jollain keinolla. Netistä löytyy varmasti paljon vinkkejä, miten tehdä niistä oman näköiset juhlat.

Sairaalassa on sisäkengät saatavilla, miun mielestä aika kehnot mutta niinhän ne kaikki vaatteet on sitä ihanaa sairaalakamaa :) itse kuljinkin viimeeksi villasukissa kun ei ne tohvelit meinanneet jalassa pysyä. Mutta kun itsellä ei mitään sisäkenkiä ollut mukaan ottaa.

Facebookissa taitaa olla parikin ryhmää, joku mainitsi sivu pari takaisinperin miten tähän jälkimmäiseen, kuulema aika hiljaiseen ryhmään pääsee mukaan. Tosiaan suuriosa etusivun listalla olijoista on kadonnut kuin tuhkatuuleen, mutta niinhän se on kaikissa ketjuissa. Osalle valitettavasti tulee surullisia uutisia ja eivät tule päivittämään tietoja, osa ilmoittaa tietonsa mutta siirtyvät heti facebookin puolelle ja osa sitten taustailee. Hienoa, että meillä on täällä näinkin aktiivinen porukka, että joka kuukausi tekstiä tulee urakalla! Usein varsinkin nämä "kituviikot" ennen äitiyslomien alkamista on hiljaista aikaa, mutta ei meillä! Pidetään sama tahti yllä! :)

Täällä kohta vuorossa verenpaineiden mittaaminen, eilen onneksi verenpaineet laskivat "säädylliselle" tasolle eli 135/85, kun neuvolasoittoraja menee 140/90.. katsotaan nyt mikä tilanne on. Saatan kyllä tänään soitella neuvolaan kun soittoaika on, että saisiko sairauslomaa niin saisi varmuudella levätä eikä stressailla noista paineista liikoja. Viikonloppu meni hieman harakoille kun mietti kaikki skenaariot mielessään puhki... Raskausmyrkytys ei ole suuri riski itselle, muita oireita vp:n lisäksi kun ei ole. Mutta korkea alapaine varsinkin vaikuttaa istukan toimivuuteen ja sehän se eniten huolettaa. Mutta viimeistään torstaina minulla on kontrollikäynti ja sitten aion kyllä lomat valittaa. Sen keinolla jaksan nämä seuraavat kolme päivää töissä...

Catnip82 + kyytiläinen 32+3
 
Tänne olis hikkauksen perusteella luvassa jonkinsortin poninhäntätyyppi :D Tosin ollaan paksuhiuksisia muutenkin, joten ihme olisi jos aivan kalju vauva tulisi.

Viime yö meni pitkästä aikaa huonosti. Mies sairastaa edelleen ja valvoi puoli yötä. No, häiritsihän se minuakin vähän ja kolmesta eteenpäin olen vain torkkunut. Onneksi töissä ei pitäisi olla luvassa mitään kovin ihmeellistä.

Tänään tulee kuluneeksi 5 viikkoa äitiysavustushakemuksen jättämisestä. Jokohan pakkaus tulisi tänään? Huoh, ärsyttävän pitkäksi venynyt tuo touhu. Ei voi oikein kehua.
 
Nimiäiset meillä puettiin lapsi kastemekkoon joka ollut pari sukupolvea jo käytössä ja siinä kaikkien nimet ja oman mummoni ja äitini kanssa puhuin että se sopii heille että on yleinen nimenanto/ vauvan eka oma juhla - mekko myöskin eikä siis sidottu siihen kasteeseen mekko on hauska perinne ja anoppikin ihastui kun heidän puolella ei oo ollu tommosta :)

tilasin nimenantotodistuksen ja kummitodistukset pro-seremonioilta ja lapselle pyydettiin kaksi kummia ja huom. kummiuden käsite ja sana kummi on siis paljon vanhempaa perua kuin kristinusko eli kuuluu siis kaikille muillekin kuin kristityille tais olla kreikkalaisetn keksintö :)

Meillä oli leppoisaa ja iloista taustamusiikkia, vieraat (eli ihan lähisuku vain josta tosin tulee jo melki 30 henkeä pienimmilläänkin) saapui ja kun kaikki oli paikalla kokoonnuttiin olohuoneeseen. Siinä oli pienellä pöydällä iso kynttilä jota lapsen kaikissa juhlissa on sit poltettu, nimiäistodistus, kummitodistukset ja seppele

Puhuin itse. Toivotin tervetulleeksi kaikki ( ei siis todellakaan mitään pönötystä vaan puhetta suoraan sydämestä kaikista lähimmille :) ) muutama sanaa siitä että miksi on kokoonnuttu (lapsen eka oma juhla ja nimiäiset) ketkä valittiin kummeiksi ja miksi (uskomme että osaavat kertoa maailmasta monipuolisesti ja ovat hyviä tyyppejä ja olla tukena ja ilona) sitten kerroin nimen taakse liittyvän tarinan.

Sitten ojensin seppeleen toiselle kummeista. Lausuin sitten sanat "tänään virallisesti nimen saa ja tervetulleeksi sukuun toivotetaan ...." ja lapsen isä sitten sanoi nimen ilmoille ja kummi laski seppeleen lapsen päähän. (tosin ihan valtion tasolla virallisestihan se nimi on ollut jo siitä asti kun maistraatilta tuli hyväksyntä mutta näinniinkun ihmisten kesken virallisesti :) )

Sitten toinen kummeista luki nimenantotodistuksen ja kummitodistuksen tekstin. Sen jälkeen lauloin ja soitin kitaralla säveltämäni nimiäislaulun jonka jälkeen toinen kummeista vielä ohjasi kolminkertaisen eläköön huudon "eläköön eläköön eläköön..ja lapsen koko nimi"

Sitten ohjeistin mistä päin mennään hakeen tarjoiluja ym, laitettiin taustamusat takasin soimaan ja alkoi syöminen ja yhteinen ilonpito :) sääkin suosi senverran että pystyttiin oleen ulkonakin ja aurinko paistoi.

Nimiäisseppeleen tilasin kukkakaupasta päänympäryksen mukaan ja siinä oli mahdollisuus säätöönkin. Nyt se on kuivatettuna ja tarkoitus tehdä taulu siitä johon sit nimi tulee myös.

Kuulumme nk. "uskonnottomiin" emme ole ateisteja mutta ei ole olemassa tunnustuksellista uskontoa jolla olisi samanlainen käsitys maailmasta ja maailmankaikkeudesta ja elämänasioista. Kuuluimme kummatkin ev.lut kirkkoon nuorempina ja meidät on jopa siellä vihitty mutta erottiin aikoinaan kun ei ollut mitään syytä kuulua ja se edustaa aika negatiivisiakin asioita meille. Lapsille kerromme asioista niin kuin ajattelmme mutta myös monipuolisesti siitä mitä toiset ihmiset ajattelee ja uskoo. Sitten n 15 kesäisenä pidetään lapsuudesta nuoruuteen - siirtymäjuhlat ja lapset saa käydä prometheusleirin, rippileirin ja vaikka mitä muuta haluavatkaan ja pohtia sitten omaa katsomustaan rauhassa.
 
"lauwra"
NIMIÄISIIN piti vielä lisätä, että "kummeja" meille ei tullut ollenkaan. Olisivat kuitenkin olleet lähisukulaisia, jotka ovat lapsen elämässä mukana muutenkin paljon :) Joten uudellekaan perheenjäsenelle ei tule kummeja.

Sonden lailla olen välillä miettinyt facebookkiin kadonneiden tilanteita. Onkohan kesäkuisia vauvoja jo syntynyt keskesina? Ninatuksen kaksoset kuitenkin saattavat tulla etuajassa :) Olisi kiva tietää kuka sen ensimmäisen pirpanan saa syliinsä :)

Viime yö meni kyllä taas niin vituralleen kuin mennä voi. Kuitenkin kuuden jälkeen nukahdin todistetusti ainakin 15 minuutiksi! Kyllä mä ymmärrän, että keho tässä valmistaa mua heräilemään myös vauvan kanssa, mutta edes jonkinmoiset unet olisi suotavia kun pitää tota taaperoa hoitaa päivät. Huoh.. Noh, kohta lähtään tytön kanssa tayssiin, toivottavasti edes toimenpide onnistuisi.

väsynyt lauwra & pikkuveikka 35+3
 
Meillä esikoiselle pidettiin nimiäiset ja samoin tullaan toimimaan tämän uuden tulokkaan kanssa. Meillä ei ollut nimiäisissä mitään ihmeellistä ohjelmaa. Kutsuttiin lähimmät ihmiset paikalle, kerrottiin vauvan nimi ja kahviteltiin kakun kanssa =) Tämän vauvan kanssa olen ajatellut, että tuo tuleva isosisko saisi keksiä jonkin kivan tavan millä nimi kerrotaan. Sen verran kovasti on mukana tässä touhussa, että pitää antaa hänenkin auttaa omalla tavallaan ;)

Yöunet on kyllä yhtä tuskaa täällä. Kun makuulleen menee niin heti alkaa nivusia särkemään ja mikään asento ei ole hyvä. Yön aikana saa ravata vessassa koko ajan ja välillä on myös jotain hikisiä kohtauksia, että herään ihan hiestä märkänä :mad: Päivällä sitten väsyttääkin ihan kivasti.

Lääkäri määräsi noiden supistuksien takia sairaslomalle nyt sitten äitiysloman alkuun asti. Välillä tämä sairasloma tuntuu kyllä itestä ihan turhalle, kun nuo supistukset ovat helpottaneet tosi paljon kotona ollessa, mutta kyllähän ne selkeästi yltyy rasituksessa. Kohdunkaulan pituuteen oli jotain muutoksia tullut, että pakkohan se nyt sitten on uskoa, että parempi olla kotona.

Synnytyssairaalaan olen jo täyttänyt kaikki esitiedot synnystä varten, mutta mahdolliset toiveet on vielä täyttämättä. Eipä noita toiveita nyt hirveästi olekaan. Oleellisimmat ovat ne, että haluaisin kokeilla ammetta (jos ei tule taas pikasynnytys) ja tärkein, että ruokavalioni huomioitaisiin. Minä en ole varmaan viiteen vuoteen käyttänyt mitään viljatuotteita ja, jos sairaalassa tätä ei huomioida niin sitten mies saa kuskata mulle ruokaa, että saan jotain syötävää. Tällä kertaa tiedän, että pitää pakata synnytyskassiin ainakin suklaata mukaan. Viime kerralla mies toi yhden suklaalevyn ja eihän se riittänyt mihinkään :D

Sairaalasta haluan kotiin heti kuin mahdollista. En viimeksi viihtynyt siellä yhtään. Meitä oli kolme synnyttänyttä yhdessä huoneessa ja minä olin keskimmäisessä vuoteessa. Meille jankattiin, että lapsen isäkään ei saa käydä kuin vierailuaikana, mutta yllättäen tämä ei sitten näyttänyt koskevan päätysängyssä olevaa naista. Hänen luonaan oli joka päivä koko ulkomaalainen suku (jostain syystä lähinnä miehistä koostuva sellainen) ja eivät kyllä vierailuaikoja noudattaneet ollenkaan. Kyllä ittee ahdisti, kun ne väliverhotkaan eivät suojanneet mitään. Yritä siinä sitten harjoitella imettämistä vieraiden silmien alla. Tuolloin olin niin ujohko etten uskaltanut sanoakaan tuosta kellekään, mutta nyt kyllä saan suuni auki, jos vastaavaa tapahtuu :)

Tsemppiä kaikille noiden kolotuksien, oireiden, synnytyspelkojen ja muidenkin ajatuksien suhteen. Enää ei onneksi ole pitkä aika siihen, että raskausaika on kaikilla takana ja uudet asiat pohdittavana.

Viivian 31+6
 
Nimiäisistä meillä esikoisen nimiäisissä oli paikalla päälle 30 hlöä (lähin suku), lapselle kaksi siviilikummia (kummankin siskot). Nyt ei kyllä ole vaihtoehtoja vauvalle kummeiksi, saa nähdä jos pyydetään nuo siskot uudelleen?? Tytöllä oli mummin virkkaama kastemekko (juhlat oli joulukuussa), mutta luulen että seuraavalle ostetaan joku ohut vaalea kesämekko TAI vaaleat kivat vaatteet. Ei meillä muuta ohjelmaa ollut kuin Sukupuun täyttö josta selvisi tytön koko nimi. Vauvan juhlia itseasiassa mietin eilen, yritetään järjestää kyllä jo heinä-elokuussa, mikäli vain syntyy ajallaan silloin kesäkuussa.. Grillijuhlia ajattelin :) Viimeksi meinasin saada burnoutin kun väänsin niitä saamarin kakkuja, rieskarullia ja voileipäkakkua klo 2 yöllä, tyttö tississä kiinni. Nyt mä tilaan ne valmiina TAI pyydän jonkun ne tekemään ellen itse OIKEASTI jaksa. Oon vaan niin perfektionisti että kaikki pitää olla itsetehtyä :LOL:

Eilen syötiin iltapalaksi GRILLIJUUSTOMAKKARAA, ja aiettä se makkaran kuori oli hyvääää.. Olisin voinu syödä vaan niitä kuoria, mitä aiemmin oon nyppiny koirille :LOL: Ja cokiksen join ja valvoin 1,5h-2h yöllä, kiitos vaan. En juo siis enää, eikä sitä kuulemma suositellakkaan kofeiinin takia.. Mutta kun sekin on niin hyvää, pysyttelen jatkossa Pommacissa.

Kaivelin eilen vauvanvaatteita kaapista ja mulle tuli aivan sellainen tunne, että oon ihan pihalla mitä KESÄVAUVALLE tulee pukea?! Kauhea kasa bodyja, housuja ja sukkiksia yms löysin, mutta.. Ehkä jotain puuvillamyssyjä pitäisi etsiä lisäksi. Esikoinen syntyi syksyllä ja silloin sai jo pukea oikein urakalla päälle että tarkeni. Vilukissojahan nuo vauvat on, mutta eikai sille nyt sentään liikaakaan saa pukea, läkähtyy raukka. Ja yöllä hereillä ollessa pohdin meidän tulevaa nukkumisjärjestelyä, esikoisen uutta sänkyä yms järkevää. Itse synnytys ei vieläkään jännitä, lähinnä se sen jälkeinen aika alkaa jännittää. Onneksi on kesä ja mies voi tarpeen mukaan olla 7vkoa kotona auttamassa.

Kai mä tästä hipsin tiskaamaan kun kerrankin saan rauhassa tiskata. Tytöllä oli lääkärineuvola aamulla ja hoidossa nyt, joten muutama tunti omaa aikaa. JA MÄ KÄYTÄN SEN SIIVOAMISEEN!? :headwall:

Beibei & Ipana 31+4
 
Staffy
Terveisiä äitiyslomalta, eipä tarvinnut lähteä tänä aamuna töihin :)

Mä kuuluun myös teihin yötuskailijoihin! Aina oon ollut hyvä uninen ja nyt on yöt ihan levottomia. Mikään asento ei tunnu hyvältä eikä saa kunnolla unta enää :( kai tää on jotain luonnollista valmistautumista vauvan hoitoon.
 
Uusi viikko, uudet vaivat..eiku kujeet :)

Mä oon kans pohdiskellu tota sairaalaan otettavien kamojen politiikkaa että jotta mitäsitä.. Kengiksi sain kamulta vinkin, et noi tommoset feikkicroksit eli super upeat puutarhakengät on hyvät siellä, ku ne jalassa voi käydä suihkussakin ja sitte kotio lähtiissä paiskata roskiin. Ite sairaalassa töissä olleena en kyllä suihkutiloihin paljain varpain astu ;)

Vauvauutisia pukkas sen verran tossa vkonlopun aikana et mä en jaksais omaani odottaa saapuvaksi enää päivääkään!:) kateellisena kyyläilen Pihlan viikkomääriä.. Ihana ku oot meijän porukassa mut kysyn silti et mikset oo toukokuisissa?
Tää ryhmä on kyl huippu.. Niin paljon saanu tsemppausta, vinkkausta ja ohjeita täältä, kiitos siskot<3! Jatketaan samaan malliin loppuun saakka...

Pätkii taas ajatus huonosti nukutun yön jälkeen..

Onko tääl ketään muita jolla ei viel oo liitoskipuja? Mulla ei lonkat oo kipuillu yhtään ja tietenki sit huolestun et löystyykö mulla paikat ollenkaan.. !?
Ehkä ne kivut ehtii tulla vielä..

Miten synnytystapa-arvioon pääsee ja tekeekö sen lääkäri vai kätilö ja miten se tehään ja missä?
Mä sain eilen päähäni kun aloin juurikin noita liitoskipuja miettii ja toki sit sorruin googleen ja sieltä läsähti naamaan kamalia kuvia episiotomioista ym niin...kääk!! Mulla niin sattuu aina kaikki sisätutkimukset ym ni miten ihmessä minusta mikään vauva mahtuu ulos!!?

Hepulikerttuli 31+5 tai jotain
 
Sonde, katsoin juuri kelan sivuilta. Oli myönteinen päätös aamulla tullut. Mistään en löytänyt kyllä, mitä kaikkea matkakorvauksiin saa laitettua. Vuotuista omavastuuta tuo ei tietenkään vielä ylittänyt, mutta kun kaikki käynnit laittaa, niin ylihän se menee että heilahtaa. Pitäisikö kokeilla myös rakenne ja nt ultran osalta matkakorvaukset hakea? : /
Selitys oli vain kontrolli ultraus, noissa myönnetyissä hakemuksissa.

Se Annan pukama rantautui eilen tänne. Onneksi tuntuu jo paremmalta, taisi vain säikäyttää. Toivottavasti:'(

Mukavaa viikkoa kaikille :)

Ruu
 
"*Pihla*"
Kerttuliinu, olen tässä ryhmässä sen takia, kun luulin lasketun ajan menevän kesäkuun puolelle. Menkoista laskettuna olisi ollut 18.5., mutta ekassa raskaudessakin piti menkoista olla laskettuaika 7.12., ultrassa muuttui niinkin vähäsen kuin 21.12. :D seuraavassa (keskenmeno) heitti kolmisen viikkoa. Niinpä luulin, että tässäkin olisi vähintään se parin viikon heitto, mutta olikin vain 6 päivää :) ja kun katsoo toukokuisten ryhmää, niin olen iloinen, että päädyin tänne. Toukokuisissa taitaa keskustella 2-3 aktiivisemmin ja muut kadonneet Facebookiin... Ja minähän en facessa ole ;)

Synnytystapa-arvio ei ole automaattinen. Täälläpäin ensisynnyttäjä pääsee, jos on alle 155cm pitkä tai todetaan radi tai on joku riskitekijä tai synnytyspelko. Tässä raskaudessa mä pääsen sen edellisen sektion takia automaattisesti ja sitten vielä sen synnytyspelon. Lääkäri sen tekee ja edellisessä synnytystapa-arviossa mulla ainakin ihan vaan ultrattiin vauvan koko ja kohdunsuun tilanne. En tiedä, mikä on normaali kaava, kun mullahan tuossa arviossa todettiin, että vauva on perätilassa ja tulee automaattisesti sektio. Käskettiin vaan tulemaan mahdollisimman vaakatasossa sairaalaan, jos lapsivedet menee ennen sovittua sektiopäivää.

Ei taas kovin kehuttavat yöunet takana. Koski ja kolotti. Häpyluuhun, lonkkaan ja iskiaskin taisi vaivata. Hankala asento koko ajan ja vaikka mitä muuta :D tyttökin jotain kitisi välillä. Tyttö nukkui melkein kahdeksaan, mutta mä heräsin 6.30, enkä enää nukahtanut uudelleen.

Harmaan ja synkän päivän kunniaksi ylitin kuitenkin itseni ja imuroin! :D

Pihla 36+1
 
Sonde toi kenkähomma taitaa olla sairaalakohtanen mut aineki TAYS sis tarttis olla omat. Ja noi korvatulpat on kyl mulla kans ihan ehdoton!! oli viimeksi mukana ja autto paljonkin :) tosin mä ite sit oon niitä hymisijöitä ajoittain, ihan suomen kielellä kyllä kun imetyskivuissa se helpottaa mua :D ja täl kertaa toiseen sairaalaan menossa ja perhehuoneeseen päästään jos hommat menee putkeen.. viimeks jouduttiin vahtiin vieruskaverin pitkiäkin aikoja huutavaa vauvaa ym järjetöntä ja olin himppasen sekasin ite niin en tajunnu älähtää...
 
Kiitos nimiäisvinkeistä, kuulosti kivalta tuo ajatus, että vauvan nimi selviäisi sukupuusta, täytyykin pohtia jos sellaisen väsäis!

Meillä oli tänään neuvola, kaikki hyvin ja vauva raivotarjonnassa ja terkka oli sitä mieltä että jos nyt jo viihtyy noin päin niin tuskin enää perätilaan kääntyy :)

ÄITIYSPAKKAUS on tullut, vihdoin, wuhuuu! Täytyy illalla käydä hakemassa :) vähän jo pelkäsin ettei ehdi tulla ennen muuttoa, torstai-aamuna ois lähtö toiselle paikkakunnalle :D

Milsteri ja hikkailija - tännekin varmaan "heviletti" tulossa kun närästääkin niin paljon :D
 
Josko sitä jaksais jotain kirjotella... useemman kerran päivässä käyn kyllä lukasemassa teidän jutut. Tosi ihana kun on aktiivista keskustelua.

Mulla oli perjantaina neuvola. Hb oli laskenut 106:sta 95:en, vaikka oon syöny rautaa. :( Nuha-yskää on ollu ny viikon verran ja aattelin, että vetämätön olo johtuu siitä, mutta ehkä tuolla hb:llä on osuutta asiaan. Pitää käydä kuulemma tutkituttamassa, ettei oo jotain raudan imeytymishäiriöö. Ajattelin myös kokeilla isompaa annostusta.
Sf-mitta oli ekalla mittauksella tasan sama ku edellisellä kerralla 3,5 viikkoa sitten, mutta sai se terkka siihen sentin sit lisää ku mittas uudestaan. Viimeks oli pikkusen keskikäyrän yläpuolella ja nyt saman verran alapuolella, mutta terkan mukaan asiassa ei ole huolestuttavaa.
Painoa ei onneks ollu tullu kuin jotain +400g per viikko lisää. Seuraava käynti on sit lääkärineuvola 4 viikon päästä. Tää mun terkka ilmotti, että nyt olikin viimenen kerta ku nähtiin, kun hän jää eläkkeelle. Pikkusen harmittaa, että nyt sit joutuu selitteleen asiat perinpohjin uudelle ihmiselle, tää terkka kun muisti kyllä mun asiat aikas hyvin.

jaa, nyt tuo nuorin heräs kiukku päällä, joten se siitä kirjottelusta...
Sulo-Sylvia ja sipsukka 32+3
 
Kerttuliinu: mä sain lähetteen neuvolasta synnytystapa- ja kokoarvioon äitiyspolille kun pyysin. Mä oon pieni kokoinen ja mulla lantio ei leventynyt edes teini-ikäisenä, eikä nytkään ollenkaan, eikä myöskään ole ollut mitään liitoskipuja. Lisäksi sekä minä että mieheni olemme olleet reilu 4 kg vauvoja, joten neuvolan terkka oli hyvin samaa mieltä, että tarkistetaan tilanne. Sf mitta mulla on kyllä mennyt hyvin keskikäyrällä koko ajan.

Täällä yöt on myös hankalia. Mitään kipuja ei ole, mutta hikoilu on jotain aivan kamalaa. Yleensä kerran yössä herää ihan märkänä ja välillä on pakko ihan mennä suihkuun ja vaihtaa lakanat. Jalat myös kramppaa paljon, varsinkin jos kuumuuden vuoksi yrittää pitää niitä peiton ulkopuolella. Ihan vielä ei viitsisi pitää ikkunaakaan auki yöllä. Niin ja jano tietysti on ihan hirveä koko yön. Hikoilun vuoksi vissiin menettää nestettä niin paljon ettei vessassa sentään tarvii ravata yöllä ollenkaan vaikka vettä menee yöllä varmaan ainakin litran verran.

Kiva huomata, että täällä on muillakin remonttiprojekti meneillään :) Meillä onneksi alkaa olla jo loppusuoralla. Onhan tässä jo kolme kuukautta oltu ensin ilman kylppäriä ja sitten vielä ketittiökin meni vaihtoon. Nyt on viimeisiä listoituksia vaille valmista, sitten voi alkaa puuhaamaan vauvan vaatteiden ja tavaroiden kanssa.

Hep87 ja pikkuneiti 33+0 (joka myös heitti eilen perätilasta takaisin raivotarjontaan :) )
 
"lauwra"
Täällä on alkanut tapahtua menkkamaisten kramppien ja supistusten kanssa. Tänään ja eilen selkeästi havaittavissa ja alaselkään ottaa myös ajoittain. Esikoisesta en tuntenut MITÄÄN viikolle 39 asti, joten nyt on toiveissa että tuolla alakerrassa tapahtuisi jotain kypsymistä. Toinen nivunen on äärettömän kipeä, vaikka en sitä mielestäni ole reväyttänyt mitenkään.

Sain kuulla, että työpaikalleni (josta reilu vuosi sitten jäin äp-loman jatkumoksi työttömäksi) oli tullut 4 vakipaikkaa. Täytyypä laittaa hakemukset ja toivoa parasta.
 
"*Pihla*"
Lauwra, toivotaan synnytyksen käynnistymistä ennen laskettua-aikaa :)

Täälläkin on kaikenlaista tuikkimista, vihlontaa, supistuksia (tuntuu mahan kovettumisen lisäksi selässä ja reisissä), painetta... Ei kuitenkaan mitään sellaista, mikä saisi lähtemään näytille :) en siis usko tämän olevan just nyt tulossa, vaikka olenkin vannottanut miestä, että sen on oltava mun tavoitettavissa työpäivän aikana. Toki työskentelee tehtaassa, jossa meteliä voi olla, ettei kuule puhelinta. Onneksi mun isä on yleensä aina tavoitettavissa vaikka työpäivän aikanakin, niin saa edes jostain turvaa :) ja ensi viikon isä onkin lomalla, joten on taatusti tavoitettavissa ja pääsee meille 5 minuutissa tarvittaessa :D hurjaa, että aletaan olla niin lähellä laskettua-aikaa, että on pakko jo miettiä, kenet saa kiinni, jos menee lapsivedet tai alkaa kovasti supistella.

Meillä ei remonttiprojekteja ole, kun ennen tytön syntymää rempattiin vessa ja tytön syntymän jälkeen keittiö ja muita pintoja. Ei viitsi parin vuoden välein... :D

Ihanaa, mies tulee kohta kotiin! Tosi tylsä päivä, kun on pilvistä ja sateista.
 
Mitäs mun piti tänne tulla höpäjämään...

No joku ainakin valitteli jatkuvaa vessassa ravaamista. Kerroinkin jo aikaisemmin, että mulla auttanut se, että kun luulee asian tulleen hoidetuksi, kallistuu vähän eteenpäin ja rentoutuu niin kyllä sieltä vielä yllättävänkin paljon saattaa tulla. Tällä siis vältyn siltä, että ihan 15 minuutin sisään pitäis taas juosta vessaan. Sitten puolen tunnin kuluttua ehkä taas... :rolleyes:

Kävin tässä äitiysjoogatunnilla ja sieltä yks neuvo painui hyvin mieleen, mikä ehkä vähän liittyy tähän täällä olleeseen debattiin noista toiveista ja valmistautumisesta. Oltiin siis sellaisessa asennossa, jossa ikään kuin istutaan varpaiden päällä, varpaat on siis rullattu sillä lailla että jalkapohja ja akillesjänne venyy ja se sattuu jotenkin ihan törkeesti. |O Siinä sitten kivuissa kärvistellessäni ohjaaja sanoi, että vaikka tekisi mieli mennä asennosta pois niin keskittykää hengittämään ja rauhoittumaan, tämä kipu ei ole pahasta, se on vain lihasten ja ligamenttien venymistä ja enemmän venymistä teille tapahtuu sitten synnytyksessä. Silloin oikeasti tajusin, että ainakin itselleni tuollaisesta rentoutumisesta ja kivun hyväksymisen opettelusta voi olla vaan positiivisia vaikutuksia. Monesti oon kuullut, että ensisynnyttäjät menee synnyttämään ajatellen, että kyllä kätilöt osaa neuvoa ja kyllä oma keho tietää miten toimia. Mutta mä olen tällä hetkellä kyllä vahvasti sitä mieltä, että vaikka mun keho tietäisikin miten toimia, pää saattaa sanoa itsensä irti. Haluan, että olen siis myös jollain tapaa henkisesti valmistautunut, koska mulla on tosi pieni kipukynnys ja luulen, että jotenkin vaistomaisesti alan vaan taistelemaan kipua vastaan, mikä yleensä vaan pahentaa asioita. En usko että kauhean hyvin hanskaan sitä kipua ilman, että olisin siihen etukäteen varautunut just esim. rentouttamisen/hengitysharjoitusten avulla.

Täällä synnytystapa-arvio on kaikille ensisynnyttäjille automaattinen, mutta sisältää siis vain ultrauksen ja jotain lantion/vauvan asennon tunnustelua. Ja jos siinä ilmenee sit jotain huolenaiheita niin magneettikuvaus tai muu jatkotoimenpide. Näin olen siis käsittänyt, synnytystapa-arvio mulla siis vasta kolmen viikon päästä edessä.

Meillä hikka ei yksinkertaisesti voi tarkoittaa tukan muodostamista, tai sit se on niin, että siellä kovasti YRITETÄÄN muodostaa tukkaa. Vitsaillaan vaan siitä, kun olin itse melkein kalju pienenä ja vasta aika myöhään alkoi tämä pehko kasvaa. Miehellä sama juttu niin en usko, että sieltä kovin kummoista lettiä on luvassa. :D

Ristiäiset luvassa ja äidin vanhaa ristiäismekkoa varmaan käytetään, kun se sattumalta just löytyi kaapista. Nimi tosin varmaan paljastetaan jo heti siinä vaiheessa kun vauva on syntynyt, kun en ole koskaan ymmärtänyt, miksi sitä pitäisi pantata kahden kuukauden ajan. Ja meillä tulee radikaalisti vain yksi nimi lapselle, nykyäänhän aika moni antaa kaksikin toista nimeä. Meille tuon yhden nimen keksiminen oli jo ihan tarpeeksi työn ja tuskan takana. :D

Lauwralle tsemppiä työnhakuun!
 
  • Tykkää
Reactions: Syli84
[QUOTE="lauwra";30798406]Valkoinen, ihan mielenkiinnosta kysyn, että montako pakollista käyntiä neuvolassa on? Ilmeisesti ne on siis edellytyksiä äitiysavustuksille. Ja meinaatko vauvan kanssa käydä lastenneuvolassa?[/QUOTE]

On se aloituskäynti ja Kela-käynti. Lisäksi käyn lääkärintarkastukset. Joskus loppuraskaudesta on kai myös "pakollista", jotta saa lähetteen yliaikaiskontrolliin.
 
"lauwra"
Koita Kuusama kestää huomiseen, tai no pakkohan se on :D

Mamira, muistan kerran töissä ihmetelleeni asiakkaan yksinimisyyttä, johon tämä vanha pappara tokaisi että "poistatin toisen nimeni, se oli typerä" :D Meille on ollut helppo keksiä toinen nimi, mutta se ensimmäinen tuottaa ongelmia edelleen!

Valkoinen, okei kiitos tiedosta :) Yllättävän vähän sitä siis väkisin raskautta kontrolloidaan.

Huh! Tytön magneetti ohi ja vihdoin päästiin kotiin. Tänään mulla oli tosi kipeä selkä ja nivunen ja eihän tuolla sairaalassa päässyt lepäämään koko päivänä. Mutta nyt ei pitäisi olla sinne menoa ennen syksyä, siis lastenosastolle :D Äippäpolille aika jo keskiviikkona ja synnärille mieluusti siitä muutaman viikon päästä :)
 

Yhteistyössä