Kesäkuun kullanmurut 2015 **Helmikuu**

Tervetuloa uusille! Kiva, että porukka lisääntyy (no pun intended) :)

Oltiin aamulla neuvolassa. Sf-mitta keskikäyrällä ja verenpaine hyvä. Painoa hätkähdin, kun sitä oli tullut melkein neljä kiloa 16.1. olleen neuvolakäynnin jälkeen. :O Ei ihme, että maha on tuntunut yhtäkkiä muuttuneen olemattomasta isoksi. Terkka kuitenkin sanoi, että ihan huoletta voin olla painon suhteen, koska olen niin hoikka ja alkuraskaudessa painoa lähti oksentamisen takia. Totta sinänsä. Tuli vaan sellainen olo, että mitenkähän valtava musta vielä tulee ennen juhannusta... Onneksi laskiaispullat poistuivat kaupoista. :D

Jännä, että hemoglobiinin mittaamiset ja rautalisäsuositukset vaihtelevat noin. Mulla oli nyt hemoglobiini laskenut 110:een, mutta koska olo on hyvä eikä väsytä, sain vain rautaa sisältäviä ruoka-aineita esittelevän lehtisen mukaani ja alan lisäksi syödä joka päivä raskausvitamiineja, joissa on myös jonkin verran rautaa mukana. Tähän asti olen napsinut vitamiineja silloin kun olen muistanut.

Sokerirasituksesta: mulle sitä ehdotettiin ainoastaan siksi, että olen niin vanha. Ja terkka tosiaan vaan ehdotti sitä ja kysyi omaa mielipidettäni, ei sanonut mitään ehdotonta. Laittoi kuitenkin lähetteen ja sanoi, että voinhan varata ajan ja katsoa, mikä olo on sitten lähempänä ja perua, jos siltä tuntuu. Nyt on taas etonut iltaisin, ja tää pahoinvointi alkaa olla niin nähty, että ei kyllä huvittaisi yhtään juoda sokerilitkua. Ei myöskään uskota, että testiin on tarvetta. Toisaalta tunnollisuus kolkuttelee ja sanoo, että pieni juttuhan se loppujenlopuksi on, ja miksi en tekisi sitä vauvan eteen. Varasin nyt sitten päivän miettimisen jälkeen ajan, ja testin aikaan on menossa rv 26.

Vauvan syke oli ok, ja tyttö liikkui niin vilkkaasti ympäriinsä, että karkaili koko ajan sykettä kuunnellessa. Terkka totesi, että rakenneultrassa lääkäri oli merkinnyt vauvan olevan hyvin vilkasliikkeinen. Saa nähdä, millainen vipeltäjä tästä tulee. :D

Millä viikoilla muuten teillä muilla rh-negatiivisilla on verikokeita? Tuli vasta nyt mieleen, että nekin varmaan pitäisi olla ennen seuraavaa neuvolakäyntiä, mutta terkka ei sanonut niistä aamulla mitään.

Hauskaa viikonloppua kaikille
Tähkä 22+5

Mulla sokerirasitus rv 26. Haluan siihen mennä, koska välillä tuntuu että saattaisi jotain häikkää ollakin arvoissa... :(

Mulle tuli eilen äitiyspakkaus, ja menin kyllä ihan sekaisin onnesta. Niin suloisen ihania vaatteita! Ensimmäistä kertaa tuli oikeasti olo etten jaksa millään enää odottaa kesäkuun alkua!

Staffy 25+4

Kuusamalle tsempit koiran kanssa. Toivottavasti ei ole mitään vakavaa :)

Hyvä, että Lauwran tyttö voi jo paremmin :)

Tervetuloa uusille! :)

Kissa on antanut steriloinnin anteeksi :D tänään pääsi jo taas lauman jatkoksi, kun eivät ole riehuneet. Yöksi saa taas häkkituomion (painoeroa suurimpaan kissaan n. 5kg, joten turvallisuus kysymys tässä tilanteessa), että vältyttäisiin vahingoilta. Onneksi tuo on perinyt emoltaan rennon ragdollin luonteen, joten sulattaa "tuomionsa" ainakin toistaiseksi ihan mukavasti :)

Toipilaan kissan lisäksi meillä on täällä sairastupa. Mies oli eilen yli 38 asteen kuumeessa ja mulla iski flunssa. Mies torkkui eilen koko päivän sohvalla peiton alla ja jätti mulle sekä eläimet että lapsen hoidettavaksi. Sama jatkui tänään aamupäivällä, vaikkei miehellä enää kuumetta olekkaan ja mun olo tuntuu olevan kurjempi kuin miehen. Onneksi ryhdistäytyi iltapäivästä ja nyt mä tulinkin jo sänkyyn ja tyttö jäi vielä vähäksi aikaa isänsä kanssa touhuamaan :) lisäksi tässä painaa monen yön univelka, kun pari yötä meni noiden lonkkien kanssa valvoessa ja pari yötä on mennyt flunssan kourissa ja kissaa silmällä pitäen. Mä en raaski kauluria sille laittaa, niin pakko pitää vähän silmällä. Jospa ensi yönä saisi paremmin nukutuksi, niin olokin ehkä kohenisi...

Magnesiumsuihketta olen käyttänyt nyt kahtena yönä, eikä lonkkiakaan ole särkenyt. Tiedä sitten, onko sattumaa vai onko tuosta apua :D kun tosiaan kaksi yötä on mennyt aika vähillä unilla muista syistä. Aion kuitenkin ennen nukkumaanmenoa suihkia lonkat tuolla suihkeella. On se joka sentin arvoinen, jos kivuttomat yöt on olleet sen ansiota :)

Äitiyspakkausta varten en ole vielä hakemusta laittanut. Haluan ensin nähdä sen uuden pakkauksen, vaikka en tosiaankaan usko sitä saavani. Ja syy, miksi panttaan, on se, että mun siskolla ja serkulla on tuo vuoden 2014 pakkaus, niin olisi sen takia kiva saada uusi pakkaus :) etenkin kun siskon ja lasten kanssa liikutaan paljon yhdessä. Mutta sen näkee ensi viikolla, haluaisinko edes sitä uutta pakkausta :D

Nyt kirjan pariin potemaan tätä flunssaa.

Pihla 26+5

Kerttuliinu : Mulla aiheutti Obsidan myös ripulin edellisessä raskaudessa ja hirveän pahanolon. Terkkakaan ei meinannu uskoa että mulle tuli siitä ripuli kun yleensä se aiheuttaa ennemminkin ummetusta. Itse käytin sitten Maltofer tippoja, ne oli tosi pahanmakuisia, mutta ne sopi mun vatsalle paremmin. En uskaltanut kyllä niitäkään ottaa 100mg edestä vaan taisin ottaa noin 75mg ja välillä muutaman tipan enemmän.

Olen siis itsekkin kesäkuun odottaja. Ketjuanne olen lukenut ihan alusta asti säännöllisesti, mutta en vaan ole saanut kirjoitettua.
Tiedot: Hepaliini 32v. 2. lapsi Satks. Poikalupaus 18.6.. Esikoinen täyttää nyt 3 vuotta. Esikoista yritettiin noin 6 vuotta ja hän sai alkunsa lapsettomuushoidoista. Tämä toinen sai alkunsa mös lapsettomuushoitojen aikana.

Rakenneultrassa käyty joku aika sitten ja poikalupaus tosiaan saatiin. Kaikki näyttäis muuten hyvältä, mutta toinen jalka on kampurajalka. Maaliskuun lopulla on ylimääräinen ultra ja silloin tehdään lääkärin kanssa hoitosuunnitelmaa että miten ja missä vaiheessa aloitetaan kampurajalan hoito. Eli luultavammin se jalka kipsataan aika pian syntymän jälkeen.

Onko facebook ryhmä jo suljettu uusilta jäseniltä vai vieläkö siihen otetaan uusia mukaan?

Hepaliini 23+1

..malsa
Raudoista..Mulla käytössä noi Maltofer tipat, eikä ole mitään ongelmia tullut. Eikä mun mielestä maistu kovinkaan pahalta kun appelsiinimehun kanssa nappaa menemään. :) Niissä lukee, että aterian yhteydessä tai heti jälkeen, mutta otin eilenkin joku tunnin syömisen jälkeen eikä vatsakipuja tai muita tullut. Pillerit ja tabletit ei oo yhtään mun juttu niin nää tipat sopii mulle. :)

Kivuista ja kolotuksista.. Oonpa tässä sitä miettinyt, että nyt kyllä kolottaa ja särkee paljon vähemmän kun esikoisen kanssa. Ei oikeastaan nyt ole oikeen mihinkään särkenyt kuin satunnaisesti. Tämä varmaan johtunee kyllä siitä, että esikoisen aikaan olin kuitenkin töissä ja työ ei ollut mitään helppoa tai kevyttä (hoitamassa huonokuntoisia vaikeasti muistisairaita) hommaa. Rv 26+0 olin yhden päivän sairaslomalla ja sitten pari viikkoa ennen äitiysloman alkua jäin sairauslomalle kun en töissä enää jaksanut. Että jollain tapaa tää on helpompaa tällä kierroksella kun ei tarvitse töissä jaksaa, vaikka kyllähän tää taaperon hoitaminenkin osaa olla rankkaa! Jaksamista kaikille töihin ja tasapuolisesti kotiin! :)

Malsa ja pojuE 25+1

Kiitos vinkeistä malsa ja Hepaliini, vois käydä ostaan noita tippoja ja kokeilla niitä. Jäi vaan niin kammo siitä eilisestä oksentelusta et mieluiten pysyisin kaukana kaikista rautalääkkeistä mut pakko kai se on uskaltaa ottaa niitä ????
Sais vähä lisää virtaa kinttaasee!

Aika huikeelta kuulostaa tuo magnesiumsuihke ku noin auttaa kipuihin! Itse oon vielä säästynyt kolotuksilta mutta eiköhän niitä oo odotettavissa kunhan rupeaa maha oikeesti olemaan iso!

Sokerirasituksesta.. Mulle terkka sanoi kun kysyin siitä, et ei välttis tarvi mennä.. Vaikka oon yli 25v ja siskollani ollut rask ajan diabetes!? Kysyi että miltä musta ittestä tuntuu... Sanoin et aika hankala ensimmäisen kohalla sanoa ku ei tiiä miltä pitäis tuntua!!? Aateltiin sit palata asiaan kk päästä
Nlassa.. Kuulemma 28vkolla se tehään jos tehään.

Oliko se beibei jolla oli joku halkeama sormessa joka ei parane? Mun siskolla oli kans ja hän sai sit mummulta ohjeen et bepanthenia tms hyvää paksua voidetta ja päälle teipata kertis kumihanskasta leikattu yks sormi:)semmonen viritelmä yöksi muhimaan ni pitäis parantua!

Palataan, mukavaa vkonloppua!

Kerttuli ja pieni rakas 22+3

• Tykkää
Reactions: BeiBei
Niin ja viel piti kysyä et ootteko saaneet neuvolasta tunnukset joilla käydä täyttää esitietolomake synnärille? Mä sain... Ja arvatkaa alkoko jännittää synnytys :s :-D
Siihen pitäs sit vauvelille nimet laittaa... Eilen niitä miehen kans mietittiin ja yllätyin kyllä totaalisesti kun mies ehotteli niin mun makuun olevia nimiä! <3

Hei kaikille:wave:
Jos vielä yksi uusi mahtuisi mukaan...olen kyllä aina välillä käynyt juttujanne lueskelemassa mutta en ole jaksanut kirjautua sisään vaikka nuo tunnukset ovat olemassa edellisen raskauden ajoilta. Yritän nyt vähän katsella tätä helmikuun pinoa ja tutustua teihin edes jotenkin. Palaan sitten uudestaan:)

Ja listoille voi lisätä tiedoilla Kaktus-76 / 38v / LA 14.6 / 3.lapsi / :flower:

Tervetuloa uusille! Kyllä tänne mahtuu :)

Viime yökin selvitty ilman lonkkasärkyjä :D

Miehellä nousi kuume uudelleen ja koska mulla on "vain flunssa", niin mies torkkuu taas sohvalla peiton alla ja yrittää passuuttaa mua. Kyllä mä voin lapsen ja eläimet hoitaa, mutta en kyllä kaikkien asioita ala hyppäämään, kun en itsekään kunnossa ole. Onneksi sain tytön aamupäiväksi mun vanhemmille hoitoon, niin sain itsekin levätä. Ottaa niin päähän tuo miehen touhu. Kyllä mä ymmärrän, ettei kuumeessa jaksa, mutta pitäisi senkin ymmärtää, ettei flunssassakaan jaksa koko perhettä passata. Sitten kun se ei syö, eikä juo mitään, niin vetäähän sekin olon heikoksi. En mä kuitenkaan ala aikuiselle ihmiselle tyrkyttämällä tyrkyttämään, jos haluaa tehdä olostaan vieläkin kurjemman.

Tälläistä meidän lauantaipäivään.

Flunssainen ja kiukkuinen Pihla 26+6

Kerttuli, kiitos vinkistä. KOKEILEN! :D

Esitietolomakkeessa ei oo pakko olla lapselle nimeä valmiina, me ei viittitty laittaa kun ystävä on meidän synnärillä töissä ja olisi muuten paljastunut. Tosin ei me nimeä tiedettykkään, kun vasta pari viikkoa syntymän jälkeen :LOL: Se on vaan siksi siinä, että JOS tulee hätäkaste, niin se on se ensisijainen nimi (jonka saa muuttaa vielä jälkeenpäin..) eikä me edes kuuluta kirkkoon, että ei meidän lasta olisi edes kastettu. Mutta kukin tekee niinkuin tykkää :) Ei me tästäkään lapsesta voida sitä nimeä sinne laittaa :LOL:

Niin ja tuosta sokerirasituksestakin vielä, ensimmäisessä raskaudessa mun arvot olivat loistavat, ja siksi ei ensin pitänyt mennä uudelleen tässä. En tiiä mikä nyt sit on. Ihmeellisiä nämä paikkakuntakohtaiset erot, luulisi että joka paikassa tällaiset asiat olisi vakiot. Mutta eikai sitten.

Hemoglobiini pysyi esikoisellakin 130 tuntumassa, tässäkään ei ole kun 136->134 tippunut marraskuusta. Jännää :D Tosin syön maksamakkaraa (ja salaa töissä maksakastiketta tai maksapihvejä kun tarjolla) aina silloin tällöin.. En koe syyllisyyttä A-vitamiinista, koska määrät noissa ruuissa on niin minimaaliset vielä :) Esikoisen aikana söin VAAN ruisleipää, päällä maksamakkaraa ja tomaattia ja juustoa. Ei oo maistunu kun vasta uuden raskauden aikana uudemman kerran. :LOL: Tai en tiedä, onko syy tässä.

Nyt odottelen, että tyttö heräisi, jotta pääsen tekemään kotitekoisia hampurilaisia. Maha jo murisee. Käydään näin vkloppuisin uimassa ja aina kamala pohjaton nälkä päälle..

Beibei & Ipana 22+2

Mulla on sokerirasitus viikolla 26. Itse halusin mennä vaikka "pakko" ei olisi ollut. Ajattelin, että parempi katsoa kuin katua jälkeenpäin :) Oon tosi pienikokoinen ja haluaisin ehdottomasti alatiesynnytyksen, mutta mun lantiolla ei varmasti jättivauvaa ulos puskettaisi enkä sitten halua jälkeenpäin potea huonoa omaatuntoa syömisistä.

Mun käskettiin 109 hemoglobiinilla aloittaa rautakuuri. Tosin hemoglobiini oli reilussa kuukaudessa tippunut 143 -->109, minkä kyllä tunsi väsymyksenä ja huimauksena. Obsidania oon nyt viikon ajan päivittäin ottanut eikä ole mitään mahavaivoja tullut.

Meillä on edelleen lähes kaikki hankinnat vauvalle tekemättä, mutta nyt ajattelin lähteä shoppailemaan :)

Hep87 ja pikkuneiti 23+5

Pihla hienoa että sullakin selkeesti se magnesiumsuihke auttaa. Mä oon kyl ollu tosi yllättyny sen tehosta.

sokeri rasitukseen en ilmeisestikkään joudu. Vaikka ikää on yli 25,mut niin neuvolatäti sanoi. Enkä oo ollenkaan pahoillani.

Me lähetään kahen viikon päästä reissuun. Vähän alkaa jännittää 10h lentomatka. Millähän siitä selviän?! En jännitä edes ton 4 veen takia vaan ainoastaan itseni. Täytyy varmaan vaan laittaa tukisukat jalkaan,särkylääkettä nassuun ja magnesiumsuihketta selkä ja pakarat täyteen :D ehkä niillä eväillä selviän.

hankintojaei hirveesti tarvii tehdä. Turvakaukalo meillä puuttuu kun se myytiin,mutta muuten on kaikki. Vaatteitakin oon pojalle ostellut nyt jonkun verran jo,kun tyttö on ennestään,ja kaikki kyllä niin tyttömäisiä kun olla voi.

..malsa
Onkos tuplien ostajat jo kokeilleet uusia menopelejä? Mitä fiiliksiä ?

Meille kotiutui viikolla Baby joggerin city selectit ja kyllä mä tyytyväinen olen. :) Niinhän se on, että uhrauksia joutuu tekemään kun kyseessä menopeli kahdelle lapselle. Istuimet eivät ole niin muhkeat, pituutta on enemmän, ja jousitukset eivät ole niin hyvät ja kääntyvien eturenkaiden takia renkaat on vähän pienemmät. Kyllähän näihin tottuu, mutta väkisinkin vertaa noihin emmaljungiin, jotka kuitenkin on niin hyvät vaunut. Jännää sitten millaset on kahden lapsen kanssa kulkiessa. :)

Laitoin Emmaljungatkin myyntiin ja kiinnostuneita on ollut, mutta päätöksiä eivät ole vielä tehneet. Vaunut on niin hyvässä kunnossa, että välillä tuntuu, että ei tekisi niitä edes mieli myydä! :) No pian varmasti joudun luovuttamaan ne hartainmielin uuteen kotiin. Toivottavasti ei tule itku.. hah.

Malsa ja pojuE

Heipsan! :)

Helmikuun alussa oli neuvola josta sain myöskin käskyn mennä sokerirasituskokeeseen. Syynä oli mun BMI ennen raskautta (25,5). Vähän kyllä ärsyttää kun ihan oon salilla itteni tuohon painoon saanut ja lihaserottuvuutta on edelleen niin että säikeet näkyy reisistä. Mutta toki ihan mielelläni nyt meen, kun meillä on vähän sukurasitetta tuohon ja onhan tää raskaus elimistölle kova stressi ja sen takia sokeriarvot voi huonontua. :) Ja kokeeseen pitää mennä rv.26-28 en nyt sitten tiedä tarkoittaako nuo täysiä vai käynnissä olevia viikkoja. Ite aion varata ajan rv 27+ niin on ainakin marginaalissa. :D

Laitoin viikolla ne vanhempainraha jutut menemään kelalle, mutta äitiyspakkausta en vielä tilannut kun haluan nähdä sen uuden pakkauksen myös ja valita noista kahdesta mieluisimman. Tuossa 2014 pakkauksessa on kyllä tosi poikamaiset vaatteet väreiltä (ja meillä siis poikalupaus), niin kuitenkaan tuo sininen ei innosta mua. Tykkään kauheasti vaalean värisistä, harmaista ja beessisistä vaatteista. :D

Vakuutuksesta laitoin pohjolaan tarjouspyynnön kans yks päivä. Ja vakuutus siis aiotaan ottaa. Mieluummin vien flunssan takiakin yksityiselle lääkärille, kun jonotan terveyskeskukseen 4 tuntia saamatta mitään apua. Niin sais edes osan lääkäri kuluista takaisin.

Ruokahimona mulla on aika vahvasti ollut valkosipuli. Sen haju vaan muka tulee nenään jostain ja sitten sitä on pakko saada jossain muodossa. :D

Onko teille ilmestynyt jo raskausarpia? Mulla on tisseissä ihan hirveät jäljet. :( Niinku olis puukolla viillelty. Mun tissit paisui kyllä ensimmäisen neljän kuukauden aikana c-kupista e-kuppiin. :eek: vatsassa ei vielä oo näkyvissä arpia, onneksi. Oon kyllä mahaa rasvannut ahkerammin. Maha on vielä kauhean pienikin, mutta sf mitta oli neuvolassa keskikäyrän ja alakäyrän puolessa välissä kuitenkin. :)

jjennna & pikkumurunen 25+0 poksuu

Viimeksi muokattu:
Raskausarpia ei onneksi ole vielä näkyvissä. En ihan joka päivä muista rasvaillakaan.

Mä tykkään tosi paljon 2014 äitiyspakkauksen kuoseista. Toki jännittää jos uusi onkin tosi paljon parempi kun meille tuli jo tuo vanhamalli. Se vihreä apina makuupussi on ihana! Ja tykkään myös retrokuoseista ja siitä harmaasta toppapuvusta.

Ostettiin vaunut, Mutsy igo. Tuli ihan puskista tuo valinta. Kateltiin Stokken vaunuja, Bugaboo Buffaloita ja Emmaljungan Duo Edge. Meillä kriteereinä vaunulenkit koiran kanssa, autolla matkustaminen, kevyehköt.

Stokke, menivät isompaan tilaan autoon kuin Mutsyt. Puolet kalliimmat.
Bugaboo, ei tullut hyvä fiilis. Myyjän puheet vaakuttivat ja olisivat meille olleet varmaan juuri sopivat, mutta en tykännyt. Varsinkaan koppa ei oo kivan näköinen. Jotenkin iso ja kova. Iso tavaratila 10kg:lle.
Emaljungat, isommat, vievät autosta tilaa.
Mutsy, näppärät, kivan näköiset, kevyet, etupyörät sopivan kokoiset vaikka ovat kääntyvät ja helpot liikuttaa. Menee näppärästi kasaan ja pieneen tilaan. Ei välttämättä tarvitse matkarattaita erikseen. Järkevä hinta. tavaratila on pieni 5kg:lle. Modernit.

Olin myös ostamassa Mandukan kantoreppua, mutta BabyBjörn oli niin paljon paremman ja tukevamman tuntuisempi joten se lähti mukaan :)

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
"lauwra"
raskausarvista: ei ole tullut lisää ja esikoisesta alavatsaan tuli rv36 jälkeen. Ensin en edes huomannut niitä kun ne oli niin piilossa, mutta peili paljasti :D Hyvin ovat vaalenneet (bio-oilia käytin raskauden jälkeen paljon) eivätkä häiritse enää yhtään. Ne on niitä rakkausarpia :heart:

kantoliina/kantoreppu: olen kans Mandulaa miettinyt. Esikoisella oli kirppikseltä ostettu Emman kantoreppu, koskaan ei sitä käytetty. Nyt tulee varmasti kannettua enemmän kun on häärättävä ton esikoisen kanssa :)

FLUNSSA: aivan kamala olo! Nielutulehdus, kamala limayskä ja räkänenä. Nyt saa vauva ravinnokseen vaan lämpösiä juomia... Tytön kuume on laskenut, mutta on muuten vielä flunssainen. Huomisesta tulee piiiiiiitkä päivä....

lauwra & muru 26+2

Nunnika, joo en mäkään enää jaksa uskoa, että olisi sattumaa, kun viime yökin meni ilman särkyä :) suihkuttelin nivusetkin, kun nekin kipuilee :D tai lähinnä suihkin käteen ja siitä laitoin nivusiin. Mun mielestä auttoi :)

Raskausarpia ei vielä ole. Maha kyllä kutisee aivan tolkuttomasti ja yhtenä päivänä raavinkin verinaarmuille, vaikka en edes raapinut mitenkään kovasti! Nyt en uskalla raapia oikeastaan ollenkaan :D bio-oilia laitan aamuin illoin.

Olo alkaa taas olla ihmismäinen. Josko huomenna jaksaisi taas laittaa ruokaakin. Nyt ainakin tuntuu, että flunssa olisi hellittämässä. Miehelläkään ei ole tänään ollut kuumetta, eikä toivottavasti enää nousekaan. Toivottavasti tyttö pysyy terveenä. Viime yönä sain jo kohtalaisen hyvin nukutuksikin, kun ensin yskin puolille öin. Tyttö herätti yhden maissa, kun kömpi viereen ja seitsemän jälkeen heräsi. Kissa sai jo mennä menojaan, kun oli illan eristyksissä siltä varalta, että iltariehumiset alkaa :D nyt on taas häkissä ja päästän pois, kun herään vessaan (00-02 välillä).

Vauvalla on iltajumpat meneillään :) minäkin kömmin kohta kirjan kanssa peiton alle, kunhan saan tytön unille. Aika väsynyt olo on vielä. Tosin on sitä univelkaakin kertynyt.

Pihla poksuu 27+0! :)

Iltaa.

Arvista.. Tisseihin on haaleita arpia tullut ku mulla kans ekan 3kk:n aikana saivat jonku kasvupyrähdyksen. Liivivarasto meni uusiksi ja niinhän tuo ukkokulta naureskeli yks ilta et käy nää uudetkin kohta pieniksi :) mahaan ei oo vielä tullu arpia ja lotraan bio-oilia kyllä hullunlailla! Jospa ei tulis! Systeri sano sinkkivoiteella voidelleen arpiaan synnytylsen jälkeen niin vaalenee hyvin.

Jospa ensviikolla minäki suoriutuisin vaunukauppaan, otampa tavotteeksi!

Öitä!
Kerttuli ja iltavilli-ipana 22+4

Oltiin muutama päivä hiihtolomailemassa mummuloissa, niin jopas oli tullu paljon tekstiä sillä välin. Kiva, että juttua riittää. Ja tervetuloa uusille.

Mulla oli sokerirasitus varattuna jo ens maanantaille (silloin olis 25+), mutta kun lueskelin noita viikkoja milloin yleensä mennään, niin siirsin sen sit ens viikon perjantaille edes. Mulla silloin rv 26. Neuvolan terkka vaan oli merkannu aikavälin milloin pitäis varata se aika ja sen mukaan olis voinu varata jo nyt perjantaista, jolloin alkais vasta rv 25. Ehkä terkka laski mun viikot väärin. Terkka sano, että sokerirasitustesti tehdään yli 40-vuotiaille tai jos BMI enemmän ku 25 (ennen raskautta) tai sit jos oli aikasemmin ollu raskausdiabetes. Ja olikohan vielä joku muukin "syy".. no mulla oli BMI just 25, niin sillä "pääsen" testiin.

Täällä alkoi lonkka- ja polvisäryt yövaivoina ton järkyttävän häpyliitoskivun lisäksi. Koitan nyt sit nukkua puoliksi istuviltaan. Viime yönä olin vaan liian pystyasennossa, koska takapuoli puutui aivan kipeäksi. :/ On se hankalaa löytää helpoin ja vähiten kipua aiheuttava nukkuma-asento. Pitäisköhän kokeilla tota magnesiumsuihketta, kun te noin sitä kehutte?! :D

Raskausarvista ei oikein osaa sanoa, kun niitä on ollu ekasta raskaudesta asti, että onko joku juomu tullut lisää. Ja tonne masun alapintaan on vallan hankala edes nähdä (paitsi tietty peilistä, mutta meillä ei ole oikein hyvää kokovartalopeiliä, mistä näkis).

Meille melkein tuli muutto tohon vauvan syntymän aikoihin. Mutta nyt onneks näyttää, että mies jatkaakin töitä tässä lähellä niin, ettei tarvikaan muuttaa. Muutto olis siis ollu täältä Uudeltamaalta Pohjanmaalle. Meinas mennä yöunet, kun pähkäili, että muutettasko heti koulun loppumisen jälkeen ja just ennen vauvan syntymää vai sit vasta ku vauva on syntyny. Mutta eihän noista vauvoista tiiä millon ne päättää syntyä, niin olishan se ollu ressaavaa. Tänään siis saatiin tieto, ettei muuttoa taida tullakaan. Ei kai Pohjanmaassa mitään vikaa olis, mut tuntuu vaan, että olis niin kaukana ja kaikki olis uutta (taas, kun tälläkin paikkakunnalla on asuttu vasta n. 4kk!) No, lähiviikot jännätään miten tässä sit lopullisesti käy.

Mukavaa alkanutta viikkoa ja hyvää hiihtolomaa, niille joilla se nyt sattuu olemaan.
Sulo-Sylvia ja sipsukka 24+3

Minut on flunssa kaatanut sänkyyn, juuri sopivasti tietysti lomalla. Varsinkin kun ollaan Lapissa mökillä lomailemassa :headwall: Keksisin mä täällä vähän muutakin tekemistä kuin maata sisällä.

Eilen sain vielä kaupan päälle massiivisen nenäverenvuodon, sitä tyrehdytin 1,5 tuntia :( Ja sen jälkeen saikin lähteä viemään koiraa lääkäriin, nice. No, nyt on asiat onneksi tasapainossa, vaikka vielä odottelenkin sitä koiran koepalan vastausta.

Mulle ei ole tullut arpia, en kyllä ole jaksanut rasvaillakaan. Masu on komean kokoinen ja rinnat on kokoluokkaa D. Mulla taitaa auttaa se kun olen aiemmin ollut isompi ja nahka on jo tottunut venymään.

Muuten tässä mennään aika oireetonta aikaa =) Ei särkyjä eikä kolotuksia, ja toimintakyky on ihan ennallaan. Lonkatkin on olleet paremmat. Vauva liikkuu vilkkaasti, varsinkin yöllä. Apua :D

Turvakaukalo pitäisi hankkia varmaan seuraavaksi. En vaan vielä uskalla ostaa kun edessä taitaa olla myös auton vaihto. Pakkauksen julkistamista odotan innolla =)

Kuusama ja Vauva-T 23+3

Taas täälläkin pitkästä aikaa:) Lueskelen kyllä aina mitä muille kuuluu, tuntuu vaan tyhmältä kirjoitella kun ei oo oikeen mitään uutta..
Maha kasvaa vauhdilla, oon käyttänyt tuota bio-oilia, ei oo arpia näkynyt mutta kerkeepä niitä tässä aika hyvin tullakin jos on tullakseen! En jaksa ajatella asiaa sen kummemmin :)
Muitakaan vaivoja ei oo pahemmin ilmaantunut, paitsi öisin välillä levottomat jalat ja kädet(!!), se on kyllä niin tuskaa että pahimmillaan nukahdan vasta aamuyöllä.. Venyttely tuntuu kyllä auttavan vähän ja sen nyt yritänkin muistaa, varsinkin jos on liikkunut enemmän päivän aikana.

Me ei olla kyllä hankittu oikeen mitään vielä, vaatteita lähinnä, oottelen nyt oikeestaan vaan Suomeen lähtöä ja siellä teen sitten suurimman osan hankinnoista:) Se toinen sokerirasituskin ois sitten edessä..

Vauva liikkuu aivan jatkuvasti, oikeen tunkee itteensä tuonne navan seutuville, tuntuu aika jännältä! :D Yöllä on aina se pahin mylläys..

Tämmöistä normaalia arkea tänne, voikaa hyvin!

:headwall: Ihme sekoilua. Tammikuussa sain neuvolasta paperin rh-negatiivisten testeistä. Viime käynnillä eli perjantaina asiasta ei puhuttu yhtään mitään, ja kun kotona asia tuli mieleen ja katselin paperia, totesin, että verikokeessa pitäisi käydä näillä raskausviikoilla. Soitin siis tänään neuvolaan ja kysyin, miksei asiasta puhuttu perjantaina mitään ja voisiko minulle laittaa lähetteen verikokeisiin. Terveydenhoitaja oli että "hyvä kun otit puheeksi, nythän sinne tosiaan pitää mennä... katsotaas nämä vanhat labratulokset... mutta sähän olet rh-positiivinen?" Kysyin, miksi esimerkiksi neuvolakortissa ja i-panan esitietolomakkeella sitten lukee, että olen rh-negatiivinen. Ilmeisesti terveydenhoitaja on laittanut tiedon jonnekin väärin, ja väärä tieto on sieltä sitten kopioitunut kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Gaaaaah. Tuli huomiseksi ylimääräinen neuvolakäynti asiaa selvittelemään ja tietoja muuttelemaan.

Vähän kiukuttaa, että niinkin tärkeä asia kuin veriryhmä onnistutaan sössimään vääräksi ties minne. :mad:

Mitä muuten olette laittaneet siihen esitietolomakkeen kohtaan, jossa voi esittää toiveita synnytyssairaalalle? Tuntuu jotenkin vaikealta laittaa siihen mitään, kun en ole ennen synnyttänyt enkä varsinaisesti tiedä, mitä odottaa, mitä edes voisi toivoa tai mitkä asiat ovat saatavilla automaattisestí.

Tähkä 23+1

Heippa kaikille!

Minäkin palailen taas tänne, viimeksi muutamia kuukausia sitten kirjoittelin oksentelun ja tiputuksen kourissa... nyt napostelen Zofran pahoinvointilääkettä, olen vähentänyt puoleen tablettiin päivässä ja toivottavasti pian yhteen neljäsosaan ja jospa jossakin vaiheessa uskaltaisi jättää kokonaan pois. Nyt on paino (ja elämä!) tullut taas takaisin, enkä tunne pahaa omaatuntoa lääkkeiden syömisestä, koska en usko, että jatkuva tiputuksessa olokaan (+ stressi ja laihtuminen) olisi ollut mitenkään hyvä vauvan kannalta. Varsinkin kun sairaalassa laittoivat tiputukseen vasta sitten, kun kehossa oli ketoaineita eli myrkkyä... Nyt pystyn taas käymään töissä ja nauttimaan raskaudesta. :)

Olen taustaillut siis täällä hetken aikaa, hauska oli lukea, kun ihan samanlaisia juttuja tuli esiin, mitä itsekin koen. Muistan kuinka joku päivitteli, että vatsa näyttää yhtäkkiä pienentyneen. Oma vatsani kasvoi aika vauhdilla muutamia viikkoja, mutta nyt se on näyttänyt jo pitkän aikaa samalta ja jopa välillä pienemmältä:D. Ehkä siihen on vain tottunut? Itse rasvailen sitä aina silloin tällöin ihan vaan pelkällä oliiviöljyllä, kun olen laiska ostelemaan mitään erikoistuotteita. Luulin jo, että pääsen retostelemaan sillä, ettei ole tullut raskausarpia, mutta eipä ole monella muullakaan. :D Luulin, että näillä viikoilla jo olisi tuomio selvä, mutta ilmeisesti niitä tulee siis yleensäkin vasta myöhemmillä viikoilla.

Pikku hiljaa alan miettimään yhä enenevässä määrin synnytystä. Pelkään kamalasti, että kohdalle sattuu joku ikävämpi kätilö, joka ei ollenkaan kuuntele synnyttäjän toiveita. Tiputuksessa ollessa tuli vastaan muutama (yleensä vanhempi) kätilö, jotka ei kyllä yhtään ymmärtäneet tai välittäneet mun toiveista, vaan heillä oli selvä käsitys siitä, mitä mun pitäis tuntea ja kuinka nopeasti parantua. Sitten, kun kätilö taas vaihtui niin vaihtui hoitomenetelmäkin... Kovasti toivoisin mahdollisimman lääkkeetöntä synnytystä ja turhien toimenpiteiden välttämistä, siis jos vaan vauvan tila antaa siihen myötä. Pelottaa, että ne heti siellä antaa epiduraalia ja oksitosiinia ja mitälie ja laittaa sängylle makaamaan. Mulla on tosin aika matala kipukynnys, että voihan olla, että siinä tilanteessa kaikki käy. :D Pelko ei taida olla niin voimakas, että pääsisin minnekään pelkopolille siitä juttelemaan, mutta ajattelin ainakin neuvolassa mainita. Olen myös lainannut pari äitiysjoogakirjaa/dvd-tä kirjastosta, jospa niiden avulla saan stressin hallintaan ja oppisin vähän rentoutumaan. :)

Vielä liikkeistä sen verran, että olen jo kuukauden ajan tuntenut ja tietty nyt voimistuneet kunnon potkuiksi. En kyllä aina tajua, että mitä siellä oikein tapahtuu! Tänäänkin on potkuja tuntunut lähinnä tuolla "selän puolella", mikä tuntuu todella oudolta. Ultrassahan vauva oli aika paikoillaan, pää niin syvällä lantiossa, ettei ultraamisesta meinannut tulla mitään ja pitikin tehdä se kaksi kertaa (ja lopulta alakautta, jotta pää saatiin kuvattua, kun toisella kerralla oli ottanut saman asennon). Kauheasti se ultraaja vaan hötkytti mun vatsaa, luulen, että vauva oikeestaan sen takia oli aika paikoillaan ja mytyssä, eihän tollanen nyt kivaa oo kun painellaan. :D Ja sen jälkeen tietty illalla kauhee rumba, kun jo luulin että ehkä siellä ollaan jo asetuttu pää alaspäin "oikeaan asentoon".

Mamira ja pikku hötkyli 23+4

Yhteistyössä