**Kesäkuun kullanmurut 2014** Toukokuussa

Huomenta!

Onnea Amy_mam, tsempit Taniiralle tähän päivään ja Letulle jaksamista kipujen kanssa!

Oma olo on nuutunut. Illalla mietin miehen kanssa, että en ole aiemmissa raskauksissa näin huonokuntoinen ollut vielä tässä vaiheessa. Liekö tässäkin asiassa ikä ja useammat raskaudet tehneet tehtävänsä. Onneksi on viimeinen kerta tätä lajia ja enää 1,5 kk jäljellä. Nukkuminen olisi kyllä ihanaa... Viime yö meni taas pyöriessä ja tuskaillessa. Illalla vielä kuulin ikäviä uutisia eräisiin tuttaviin liittyen, joten nekin asiat pyörivät mielessä ja tulivat myös uniin asti.

Kelikin ärsyttää, miksi ei voi olla jo lämmintä? Joka aamu saa pakata päälleen hirveän määrän vaatetta, ihan kuin talvella. Olihan se mittalukema taas raikkaat 3,5 astetta plussalla (sentäs). Ärsytyskynnys on kyllä tästä väsymyksestä johtuen melko matala.

Vauva on yöllä melskannut ja venytellyt oikein kunnolla. Aamulla tietyt kohdat olivat kosketusarat, sattui, kun vähän mahaan osui jotain. Yritä siinä sitten auttaa kohta kaksivuotiasta haalariin, kun toinen touhottaa minkä kerkeää ja itsellä on hankala olla.

Mies, niin... Meillä käytiin pahimmat taistot miehen ymmärtämyksen lisäämiseksi jo alkuraskauden aikana. Hän ei millään meinannut kyetä ymmärtämään, kuinka raato silloin olin. Erinnäisiä tiukkasanaisia keskusteluita aiheesta käytiinkin. Nyt on jo todennut, että turha odottaa minulta mitään suuria ponnisteluita ja paras vain ottaa homma haltuun.

Huoh, nyt aamukahvia, jotta saa päivän liikkeelle.
 
Onnea Amy_mam :heart: voimia ja jaksamista koko perheelle ja toivottavasti pienellä kaikki hyvin! Meillä esikoinen kans samoilla viikoilla syntynyt ja suurin piirtein saman kokoinen, istukka lopetti toimintansa ja synnytys käynnistettiin.

Tsemppiä Taniira tämän päivän koitokseen! :)

Ja voimia kaikille muillekkin tuskaisille uupuneille mammoilla, ei tässä enää ole pitkää aikaa jäljellä kenelläkään! :heart:

Mielellään jatkan minäkin keskustelua myös kesäkuun jälkeen syntyneiden tai kerhon puolella!

Mulla piti olla mammapoli käynti tänään mut se siirrettiin huomiselle nyt on vähän orpo olo kun olis halunut saada vastauksia heti eikä vasta huomenna! |O No enpä usko et ne osaa huomenna sanoa yhtään sen enempää mihinkään ja olen ihan yhtä stressaantunut kuin tänäänkin mut ainakin täytyy yrittää. Pääasiat kuitenkin pitäs selvitä ihan ultralla et kaveri olis oikein päin ja kasvaisi edelleen ja istukka toimis normaalisti.

Tänään ajattelin keskittyä noihin jaloissa pyöriviin riiviöihini ja yrittää unohtaa tän mahan/oman tilan edes hetkeksi, suunnataan HopLopiin ja käydään jossain syömässä. Korkeasaareen olisivat haluneet mut kun en jaksa enää kävellä niin lupasin viedä heidät heti kun vauva on syntynyt. Tais tosin olla sekin vähän liian optimistisesti luvattu. Edellisellä kerralla jouduin viikko synnytyksen jälkeen peräpukamaleikkaukseen ja siitä toipuminen kesti monta viikkoa ja kävely oli todella tuskaista. Synnytys ei tuntunut missään sen rinnalla...

S 36+6
 
Heippa, kirjoittelut täällä jääneet vähiin mutta nyt tärähtää kokonainen kertomus tulemaan. 1.5 Olin koko päivän tosi väsynyt,ei ois jaksanu tehä mitään ja palelti niin että torkuin viltin sisällä.Illalla vauva piti kamalaa mekkalaa mahassa ja moneen kertaan sanoin ääneenkin että äläs tule läpi kun kohta puhkee kalvot samoin kun veljensä puhkaisi aikoinaan. Klo: 22.00 Tuntuu että on mentävä vessaan, pienet kosteusvanat lähtee pitkin kinttuja juoksemaan ja housut kostuu,mietin että hitsi miten noloa että mulla karkailee jo pissa :) En sanonu miehelle mitään kun vaihtelin pikkarit ja menin takasin vessaan pöntölle ja liruttelin mietin että miks ei tunnu että pissaan kunnolla no päätin ängätä pissan ja samassa tajusin et se toinen ei muuten oo pissaa,pulssi 200 ei helvetti voi tulla vielä tää vauva :O Huusin miehelle et mulla tulee lapsivettä,se selittää jotain mitä katsoo koneelta ja huikkaa et aijaa. Huusin uusiks että tule nyt vittu tänne vessaan,se oli kuullu et pihalla sataa vettä XD no miestä alko vaan naurattaa ja mulla oli paniikki,en ollu yhtään henkisesti valmis synnyttämään. Soitin synnytysvastaanottoon ja sieltä sanottiin et tuu vaan omalla kyydillä kaikessa rauhassa et muuten voisit olla kotona ainakin aamuun mutkun on kumminkin ennenaikanen niin katotaan viel ultralla et kaikki ok. Oltiin sairaalalla puolenyön aikaan. Otettiin käyrää ja lääkäri ultrasi,kaikki ok painoarvio 2500g kohdunsuu sormelle auki sit kätilö sanoo että joo isä lähteekin nyt sitten kotiin ja äiti laitetaan osastolle odottamaan synnytyksen käynnistymistä. WTF?? Kysyin et millon tää on sit käynnissä jos ei nyt niin sitte ku supistaa napakasti,sanoin sille naiselle että joo sun ja mun napakka voi olla kaks eri asiaa..no mut ei auttanu väitellä. Sanoin miehelle ennen lähtöä et älä mee kotiin asti,sano et en aikonukkaan et meen autoon ja saatan mennä abc:lle istumaan eli klo 02.00 iskä lähtee ja minun pitää mennä nukkumaan. Pyörin huoneessa ympyrää kunnes kävin 4 aikaan kysymässä että voisko saada jotain ku en voi nukkua,sain BANADOLIN :D okke, kysyin saako mennä suihkuun niin sano et mee vaan. Suihkussa tuntu et en uskalla olla siellä yksin kun kipuaalto iski aina niin että ei jaksanu seisoa. Pyysin kätilöä kattomaan kohdunsuuta,sano et huvikseen sinne ei katella mut viimein kun suostu niin sanoi et max kahdelle sormelle auki et mee nukkumaan kun ei tässä muuta voi ku odotella. Menin johonkin ihmeelliseen tilaan ja olin täysin omassa maailmassa seuraavat pari tuntia,aina kun menin sänkyyn tuli supistus ja piti nousta seisomaan sitä väliä loikin sen 3h kunnes menin 07.00 kysymään voisiko joku auttaa kun mua sattuu ja tuntuu että en jaksa,väsyttää ja päässä pyörii kun oisin humalassa kun en oo silmällistäkään saanu nukuttua.Kätilö sanoo että kuule kun tuo raportti ja vuoronvaihto on kesken että ottele sen aikaa, mulla valui vedet silmistä ja snaoin että kai se on pakko odottaa.Kätilö sano et mennään käytävään juttelemaan ja kysyy et mitä haluat että sulle tehdään? Sanoin et mistä minä tiedän kun tää on mun ensimmäinen synnytys ja ketään ei kiinnosta mulle ees tarjota mitään apua :( No hän sano et mee huoneeseen ni kohta joku tulee sun luo. Menin huoneeseen ja soitin miehelle että tuu tänne,en jaksa enää kun kukaan ei kuuntele minua,mies oli sairaalan viereisellä nesteellä kahvilla ja sano et tulee heti. Sit kätilö tuli huoneeseen ja sano että joko tiiät mitä haluat,sanoin et anna vaihtoehtoja. No tutkitaan kohdunsuu.....Tää on täysin auki ja vauva syntyy nyt,älä liiku enää minnekkään viedään sängyllä saliin ja sillon lähettiin kiireellä menemään.Salissa sängyltä noustessa tulee pitkä supistus ja miestä ei näy,käskin hoitajaa hakemaan miehen mut sano ei oo aikaa ehtiä ketään..mut onneksmies oli tajunnu lähtee ehtimään ja kohta koputteli ovella <3 Mulla oli ollut mielessä aikasemmin se että en halua synnyttää pitkällään mut siinä tilanteessa ei kerenny enää miettiä,koitin tsempata itteeni et en mee enemmän paniikkiin ja sit alko ponnistuttaa,kätilö sano et ihan omaan tahtiin saat mennä ja hallita. Tuntu että oon tunkenu ja änkeny jo ainakin 2 lasta ulos kun kätilö sano et hienosti melkein puoli päätä on jo tullu, epätoivo iski että en jaksa änkee sitä ulos asti. No kun pään sain ulos niin helpotti jo kovin alkoi uus änkeäminen ja loppu vauva suorastaan lennähti ulos 02.05.2014 klo:08.01 Poika :) Voi sitä tunnetta,niin euforinen olo <3 Vauvalle pisteet 8/9 väristä miinusta hetki rinnalla ja isi lähti vauvan kanssa lääkärin tarkastukseen. Mie sain piikin kanyyliin et istukka irtoo ja se lenti pienellä ponnistuksella ulos. Jälkeiset oli täydelliset,napanuora oli lyhyt 45cm. Kysyin miten alapääni voi? :D Sinne 2 tikkiä emättimen suulle muuten "asfaltti-ihottumaa" ja nekin sit laitettiin ilman puudutteita kun ei tässä muutenkaan ollu muuta kun banadoli saatu.

1 vaiheen kestoks merkattu 3h45min 2 vaihe 16min 3 vaihe 13 min jälkeiset 610g verenhukka 340ml
Poika syntyi viikoilla 35+0 3250g pipo 32,5cm pituus 49cm
Vauva joutui teholle aluks lisähappeen keskoskaappiin, toisena päivänä päästiin hapesta irti mutta nousi bilirubiiniarvot ja jouduttiin valohoitoon 1,5vrk triplavalolla ja pääsi teholta vierihoitoon,kuitenkin tuplavaloilla jatkettiin 1vrk ja 1 valolla 2,5vrk eli vauva sai syödä max puoli tuntia ja takasin valopedille makaamaan. mutta päästiin siis 6vrk ikäisenä kotiin ja koitetaan kovin painoa saada nousemaan kun se tippui 2865g syntymän jälkeen,eilen neuvolan täti kävi jo kotona ja painoa oli nyt 3160g Vauva on äärimmäisen tyytyäinen ja se todella melkein syö ja nukkuu välissä kakkii :) Onnea muillekkin jo vauvaantuneille <3 Ja tsemppiä kaikille joilla rutistus on vielä edessä.
 
  • Tykkää
Reactions: Hedeliini
Onnea jenzei ja amy_mam:)

Kuinkahan taniiralla?

Täällähän on tapahtunut kaikenlaista... Me olemme olleet nettipimennossa viisi päivää...
Olimme mökkeilemässä ja käytin lapsia hoplopissa. Itse kyllä istuksin vain... Ei enää jaksa lapsukaisten perässä.

Minäkin olisin kiinnostunut jatkamaan juttua synnytyksen jälkeen.

Jaksamista kaikille!
 
Jentzeille onnea!!! :)

Täällä ei niin onnekasta, kävin kääntymässä(4tuntia) taas osastolla ja käyrää otettiin, tämänpäiväinen lääkäri ei sitte alkanut käynnistykseen, kun maagiset luvut eivät vielä ole 37+0 vaan 36+5, päätökseen vaikuttanee se että osasto oli täynnä ja useita käynnistyksiä käynnissä/suunnitteilla. Nyt 2x päivässä käyrää ja huomenna labroja aamusta ja taas uudestaan käynnistys mietteitä. Osastopaikka säilyy, tavarat jätin jo sinne kaappiin, kun ei taas tiedä pitääkö sinne illalla jäädä, ärsyttää ees taas ajaminen, vaikka kotonakin kiva olla, mutta kai tässä täytyy harkita teltan pystyttämistä kättärin nurkille :D vaikka kaipa sinne saisi jäädäkin jos haluaa, kun sänkypaikka siellä odottaa jokatapauksessa. Epätietoisuus riivaa. Varsinkin kun pitää miehen töiden takia panikoida, koska hänen olisi suotavaa saapua.

Turhautunut Taniira ja pikkuinen 36+5 <3
 
Voih, vauvoja satelee urakalla, ihanaa!!
ISOT ONNITTELUT SYNNYTTÄNEILLE!! <3
Ja isot tsempit meille vielä masua kasvattaville!!
Sukkapuikkokivut olleet eilisestä illasta asti "ilonani", kuten myös napakat supistukset läpi vuorokauden ja menkkajomotukset... yöllä heräsin sata kertaa kipuun. Plaah!

Hei, tehdään joku suljettu yhteisö tai joku, kun beibet syntynyt, niin voi tosiaan vapaammin jutella! :)

Jaksuja kaikille!!!!!!

-julianna rv 37 (jolla tod huono päivä tänään...)
 
Onnea kaikille nyytin jo saaneille!

Itse vielä kärvistelen varmasti pitkään. Nyt pari päivää vaivannut armoton pahoinvointi :( Vauva vetää jumppaa välillä niin, että luulen pyrkivän nahkojen läpi pois :D

Muuten on tämä loppuaikakin sujunut ihan hyvin. Paino noussut nyt 8kg ja SF-mitta oli rv32 jo hieman keskikäyrän yllä eli meidän siro onkin ottanut ehkä spurttia (oli siis kontrolliultra jokunen viikko sitten, kun rakenneultrassa ei viikot vastanneet).

Jaksamisia kaikille, kohta päästään ihailemaan pikkuisia.

Sachiel ja jäpikkä 33+5
 
Paljon onnea Amy_mam ja jenzei pienistä pojista!! :heart: :flower: On se vaan hienoa, kun vauvoja alkaa syntymään tähän pinoon. Jenzein synnytys kuulosti aika rajulta, kun et mitään kipulääkkeitäkään saanut! Ihme touhua!

Hyvä Lettu, että lääkkeet auttoivat oloon! Tsemppiä vielä loppumetreille!

MMMJ:lle myös isot tsempit! Olisiko sulla jotain kaveria tai sukulaista, keneltä voisit pyytää apuja, jos olo tuntuu kovin yksinäiseltä?

Kävin aamulla viemässä B-streptokokkinäytteen labraan ja lenkkeilin siinä samalla 3 km. Kun taapersi riittävän hitaasti, niin lenkistä ihan jopa nautti :) Ja vielä kun aurinko paistoi muutaman sadepäivän jälkeen, niin mielikin piristyi kummasti. Tuosta näytteestä, sehän otetaan siis kummastakin aukosta alapäästä. Ei muuten ollut ihan helppoa ottaa sitä tuolta takapuolesta, onneksi kukaan ei ollut näkemässä :LOL: Ei meinannut kädet taipua.

Kävin myös ostamassa ne imetysliivit ja pari imetyspaitaa valmiiksi. Ostin kaarituettomat ja yhtä kuppikokoa isommat ja liivit kyllä tuntuivat oikein mukavilta päällä. Noilla pärjään varmasti ensimmäiset päivät ja käyn sitten ostamassa uudet isommat jos tarve niin vaatii. Tai lähetän miehen asioille. Äiti lupasi ostaa meille itkuhälyttimen ja isä uuden patjan pinnasänkyyn. Mulle jää sitten enää se rintapumpun hankinta. Sitten onkin oikeastaan kaikki valmiina. Vauva vaan puuttuu.

Onko teillä ajatuksena käyttää kantoliinaa tai kantoreppua vauvan kanssa? Mä sain kaverilta kantoliinan lainaan ja ajattelin kyllä sitä kokeilla. Eikös siinä pysty hyvin tekemään kotihommia samalla, kun vauva nukkuu siellä liinassa? Tai riippuu tietysti vauvasta… Kokemuksia otetaan tästäkin vastaan.

Huomenna olen menossa seurakunnan järjestämään tilaisuuteen, jossa kerrotaan ristiäisten järjestämisestä yms. Tuleeko teille ristiäisiä tai nimiäisiä? Meille tulee ihan perinteiset ristiäiset. Ei siis olla mitään uskovaisia, mutta meidät on vihitty kirkossa ja kuulutaan kirkkoon ja jotenkin vaan nuo ristiäiset ovat semmoinen perinne, mistä halutaan pitää kiinni. Tein tuossa vähän alustavaa nimilistaa vieraista ja kauhukseni huomasin, että listassa on nyt 60 nimeä ja siinä on siis ihan meidän lähisuku :O Ja tuosta vielä puuttuu jokunen nimi. Mutta kaikki eivät varmaan pääse tulemaan, kun ristiäiset kuitenkin pidetään heinä-elokuussa, niin ihmiset saattavat olla lomilla ja reissuissa. Kotona ei kyllä voida juhlia pitää, ei meille mahdu tuommoista porukkaa.

Karoliina & Kepa 37+1
 
Onnea Jenzeille ja Amy_mamille pikkuisista! On se vaan hurjaa, että täällä alkaa nyt tapahtua jo.. Ja monille, joilla viikkoja vähemmän kun mulla! Ei vaan tajua vieläkään, että kohta se vaavi tuolta tuleepi. Ja voi tulla koska vaan. Tosin ei mitään merkkejä mihinkään suuntaan, että tuo tuolta tulisi. Tänäänkin kävin lenkillä ja oon touhuillut kotona. Mulla on vahvasti sellainen tunne, että menee yliaikaiseksi ja käynnistetään.

Missäs sä Jenzei synnytit, kun sua ei oo tossa alun listalla? Mietin vaan, että missä noin töykeää palvelua saa ja Panadolin avulla synnytetään!

Mä nukuin taas viime yönä tosi huonosti. Meinaa mennä, että joka toinen yö hyvin ja joka toinen yö huonosti. Pyörin vaan koko yön sängyssä ja mietiskelin kaikkea. Vauvakin oli hereillä suurimmaksi osaksi ajasta, joten yhdessä valvottiin.

Hymynaama Kiitos kaikille tiedosta, että sen saa neuvolasta! Toivottavasti meidän kunta ei säästä ja ole jakamatta niitä. Haluisin kovasti sellaisen! No, kaipa sen jostain netistä saa kaivettua, jos ei neuvola anna.

-Nuppu- ja Vauva 37+2
 
Taas uus vauva. Onnea kauheasti. :)

Ensimmäiset vauvan vaatteet pesussa.. Huomasin juuri, että enhän mä ole hankkinu ku muutaman bodyn, parit housut ja pari kesävaatetta. :) Joutuu/saa lähteä shoppaileen aivan kunnolla :) jes.. on mulla edelliseltä toki tytön vaatetta, mutta otan sieltä vain just mistä tykkäsin ja edellinen on talvivauva, että mitään kesävaatetta mulla ei sielläkään ole kuin vasta koossa 74 ja isompaa..

Lenkilläkin kävin tänään ekaa kertaa yli viikkoon ja ihan hyvin pystyi 5km sopivaa vauhtia kävellä. Pari kertaa piti hengähtää kun vauva innostui liikkumaan ja tuntui, että nyt tulee ulos..:) Mut kaiken kaikkiaan olin helpottunut, et vielä pystyy.

Toki nyt on hieman jäykkä olo, mutta ei supistele. Saa nähdä miten illalla kun olen 4h istunut kurssilla niin voipi olla nukkumaan mennessä tuskanen olo.

Mut heti kun aurinko paistaa vaikka kylmä vielä onkin, mutta fiilis on heti parempi. :)

Pitää mennä antamaan lapsille mannapuuroa ja soppaa..

Aapaliini ja vauva 33+2
 
Moi.

Kauhean paljon onnea vauvan jo saaneille! Ihanaa lukea teidän kertomuksia, kiitos niistä :flower:

Minulla supistelu yltyy vallan mahdottomaksi, jos vähänkin enemmän koitan kävellä. Tai lähinnä kovempaa. Kipu on sitä tasoa, että ei voi muuta kuin pysähtyä. Supistaa.

Vasemmalle häpyluuhun sattuu myös hyvin helposti, liekö sitten vauva painamassa sinne jotain hermoa tai vastaavaa. Ja se puuskuttaminen… Ylämäessä on aina sama, silloin vauhti hidastuu ja hengittelyyn joutuu alkaa ihan keskittymään. Pissahätä tulee nopeasti. Ja jano.

Niin että liikunta on valitettavasti jäänyt aika vähälle. Entisenä himoliikkujana vähän harmittaa, mutta kohtahan sen voi taas aloittaa. Ehkä pitäisi vaan nauttia siitä että nyt voi ottaa löysemmin.

Huomenna neuvola, silloin viikkoja 34+0. Odotusarvollisesti hb laskenut ja elopaino noussut, nyt ainakin. Jospa saisi jotain infoa vauvan kiinnittymiseen liittyen, rt:ssä ollaan kuitenkin ehdottomasti sanoisin :)

LL & Bebe, tänään rv 33+6
 
Paljon onnea Amy_mam ja jenzei! :heart:

Mulla neuvolalääkäri takana ja päivystykseen lähtö edessä.. Verenpaineet taas kamalan korkeat ja proteiinit kahdella plussalla. En jaksa pitää mitään kiirettä kun ei tässä hengen hätää ole, muita raskausmyrkytyksen oireita ei ole. Viimeks oli sama juttu ja turha reissu. Toki on hyvä että asia otetaan vakavasti ja tarkistetaan :) Lääkäri kyllä alkoi puhumaan että onneksi on jo näin hyvät viikot jos vauvan täytyy nyt syntyä :O En oo vielä valmis synnyttämään! :D
Lääkärikäynnillä myös vihdoin selvis että vauva on raivotarjonnassa, hyvin tuntui pää alhaalla. Jee! Muutenkin kaikki ok ja paikat kiinni.

Me aiotaan pitää ristiäiset. Ei myöskään olla mitään uskovaisia mutta se on kiva perinne, kirkkohäät myös tiedossa ensi talvena.

Mä myös mielelläni jatkan keskustelua vielä vauvojen synnyttyä! :)

elpukka & papu 35+6
 
Onnea Amy_mamille ja Jenzeille vauvoista!:heart:

En enään ollenkaan muista mitä oon viimeksi kirjoittanut kun on ollut ajatukset muualla ja tekemistä rittänyt. Sain nyt melkein jo pakattua sairaalakassin vihdoin. Jotain pientä pitää vielä pakata. Ainakin kaikki tarpeellinen on.
Kävin maanantaina lääkärillä ja olin puoliksi pehmenä ja 1cm auki. Josta olin kyllä ihmeissäni. En tiennyt että nyt jo voi pehmitä ja auveta. Kun onhan tämä eka raskauteni. Kivut ovat olleet kovat. Olen makoillut paljon että ei paikat olis niin kipeet. Lenkillä olen pyrkinyt kerran päivässä käydä. Joskus tuntuu että on kiva kävellä mutta joskus on huonompi päivä ja ei meinaa kävelystä tulla mitään.
Lääkärin paino arvio oli pikkuselle 2570g ja jos on siihen laskettuun aikaan asti niin on noin 3500g. Eli sellainen suurinpiirtein kuin minäkin olin. Eli siro. En varmaan pystyisikään paljoa isompaa synnyttää. Ainakin niin arvioi kun kokeili lanteita samalla.
Alan vaan koko ajan enemmän ja enemmän olla huolissani että kaikki menis hyvin. Varsinkin kun ei tiedä ollenkaan mitä tuleva tuo tullessaan. Jännitystäkin on vähäsen jo ilmassa.
Yöt menee silleen että joskus saa hyvin nukuttua ja joskus taas ei. Sitten oon vaan hereillä ja koitan olla herättämättä miestäni.
Toivon että vauva syntysi parin viikon päästä niin helpottaisi tätä olo kun selkä on kipee ja lonkkiin sattuu kun yrittää nukkua. Sitten en malttaisi odottaa että saisin sen pikkusen jo hoivattavaksi.

Olen kanssa kiinnostunut jatkamaan keskusteluja sitten kun vauva on syntynyt. Se olisi ihan mukavaa vaihtaa kuulumisia ja ajatuksia.

Ihanaa odotusta kaikille. Odotan innolla että kuka ilmoittaa taas vauva uutisia.

Norappi 35+2
 
Tosta streptosta..mulle tänään nlatätsy ilmoitti että moista ei enää otettas automaattisesti ellei epäillä jtn, uus käytäntö taasen - sanoin kyllä että vaadin sen ja todellakin otan puheeks synnytystapa-arviossa Kättärillä parin vkon päästä!

Muutoin aika tylsänpulskea käynti; tosin sydänäänistä päätellen ois tääkin jo rtssa! \o/ Nooh vielä tuo tuolla möyryää. Paksukaisen ( eli mun) paino hieman laskenut (? Vaaka varmaan rikki?!) Ja nyt tullut 4kg alun jälkeen.. no vielä on aikaa kiriä kun makaan vaan kotona :/ Verenpaineet varmaan paremmat kuin ikinä, tosin eipä noissa toistaseks koskaan mitään erikoista ollukkaan. Saa siis olla varsin tyytyväinen.

Eilen kasattiin vaunut, nyt mä ihmettelen niitä tossa eteisessä ;) Vielä tarvis sitä sun tätä mutta kaippa sitterit sun muut kerkiää myöhemminkin. Sen rintapumpun kyllä tahtoisin jo piakkoin et ois sit varmasti valmiina.

Sabsu 33+4
 
Heippa vaan kaikille ja Oikein paljon onnea vauvansa saaneille!:flower:

Täällä ois kaikki valmiina vauvaa varten ja loppu vaiheen odotus tuntuu todella pitkältä kun olen ollut jo maaliskuusta asti kotona! ja laskettu aika vasta on juhannuksena :attn: Elättelen toiveita kun esikoinen on syntynyt rv 37+0 että siihen ei ole enää pitkä aika! Mutta ei ole enää yhtään harjoitus supistuksia kuin rv. 30 ja aikaisemmin niitä tuntui monta päivässä!!! olotila alkaa olla jo kuin elefantilla, ja maha on kaikessa tiellä..

Huomaan myös että hormonit hyrrää ja itku on herkässä, myös miehen kanssa saan riidan aikaiseksi todella pienistä asioista.. Blaah. Ottaa vaan päähän nämä kaikenlaiset kipuilut ja jomotukset ja haluaisin jo oman kroppani takaisin! Ensi viikolla lääkäri neuvola jossa tarkistetaan sitten kohdunsuun tilanne ja otetaan tuo streptonäyte, täällä kemissä kuulemma otetaan nykyisin kaikilta odottavilta äideiltä. Esikoisen aikaan tälläistä ei ollut eli siis jotain parempaan suuntaan!

Kaikille meille kärvistelijöille tsemppiä! Käyn monta kertaa päivässä lukemassa puhelimella kuulumiset mutta itsellä tulee harvemmin kirjoitettua!

Viuhti ja "elpukka" 34+4
 
Täällä vietellään toista vuorokautta äitiyslomalla. Ikkunat on pesty (puoliso pesi), itse olen pessyt jääkaapin ja saanut vihdoin laitettua talvivaatteet ja kengät kesäteloille. Lisäksi kaikkea pientä järjestämistä löytyy niin keittiöstä kuin muualtakin, pakastin pitäisi vielä tyhjentää ja sulattaa mansikka-aikaa ajatellen.

Puoliso oli tehnyt ihanan yllätyksen, oli tilannut nettikaupasta suloiset luonnonvalkoiset nahkaiset kengät kokoa 17 ja siihen sopivan beigevalkoisen pienen mekon kokoa 56 :heart: En olis ikinä uskonut, että sillä on niin hyvä maku ja että se osaa ostaa vauvanvaatteita :heart:

Äitislomalla on ihanaa, paitsi mun virtsarakko vetää ehkä noin 50 ml, pitää ravata ½ tunnin välein vessassa, kun juodakin pitää turvotusten takia kovasti. Napakoita supistuksia tulee iltaisin säännöllisesti ja epäsäännöllisesti, riippuu kuinka kovasti päivällä touhuaa.

Muoks: ne briteistä tilatut äitiysliivit tulee noin 1-1,5 viikossa!

RBB 35+0
 
Viimeksi muokattu:
Paljon onnea Amy_mam ja jenzei pienistä pojista :flower:

Itselläni alkoi eilen menkka-tyyliset kivut kun lääkäri teki sisätutkimuksen. Siitä asti on alavartaloon sattunut. Yöllä sain vain muutaman tunnin nukuttua, ehkä ensi yönä täytyy ottaa Panadol jos ei kivut hellitä. Tänään käyty labrassa antaa pissa- ja fluorinäyte. Mulla katsotaan tosta fluorinäytteestä b-streptokokki. Ja se kuulemma lääkärin mukaan otetaan vielä Kättärillä automaattisesti kun menee synnyttämään. Kävely on yhtä tuskaa, mielellään en kävele kun pakolliset. Minä olen jo kanssa kypsä tähän mahaan :( vaikka sieltä maailman ihanimman palkinnon saakin :heart: Innolla odotan, että pääsen vauvan kanssa lenkille ja itse kunnolla liikkumaan.
Me pidetään ristiäiset. Ajateltiin jos seurakunnalta kysyis seurakuntataloa, sieltä kun saa astiat ja pöytäliinatkin talon puolesta. Ja on tilaa, niin mahtuu vieraat istumaan. Eikä se maksa mitään.
Tsemppiä muille mammoille, ei ole enää pitkä aika kun meillä on nyytit sylissä :)

satulu ja pieni ihme 35+3
 
Onnea uusille mammoille pikku prinsseistä! Jännittävää käydä täällä lukemassa, kun koko ajan tapahtuu! :)

Täällä alkoi yöllä menkkakivut, ei tosin kestänyt onneksi kauan. Tänään myös juilinut kuin menkat olisi alkamassa, lämpöpussi onneksi auttaa. Varmuuden vuoksi peruin huomisen hierojankin, ettei se ainakaan provosois supistuksia. Saisi tämä nimittäin vielä muutaman viikon pysyä massussa!

Me pidetään ihan perinteiset pienet ristiäiset kun kirkkoon kuulutaan. Kesällä helppo pitää kotona kun on pihamaata lisätilana jos vaan suinkin sää sallii. Tuskin kutsutaan kuin kummankin perheet vaan, joista tulee kummit. Kavereita voisi kutsua sitten rääppiäisiin, kivempi kun kaikki ei ole yhtä aikaa niin ehtii vähän seurustellakin.

Minä olen päätynyt Philipsin avent manuaaliseen rintapumppuun, mies saa sen sitten hakea jos sellaiselle huomaa tarvetta. Jos vaan maitoa tulee, pumppailen sen verran että mieskin saa syöttää ja pääsee jossain piipahtamaan ilman vauvaa.

Vointeja kaikille!

-Nelina 33+5
 
Heips!

Käyrät ok, kotiin yöksi ja huomenna aamulla labrat ja osastolle takaisin.

Mua alkaa ihan totta ketuttamaan jo tämä, en ymmärrä miten voi olla näin eri hoitolinjat lääkäreillä?! Kätilö tänään sanoi, että olisi parempi hänestä odottaa vauvan kasvamista vatsassa, kun taas eilinen lääkäri oli sitä mieltä että se on "vanhanaikainen" tapa ajatella, vauvan on parempi ulkopuolella jos on liian pieni vatsassa. Mitä tässä sitten enää uskoo!? Vaikeaa kun ei itsekään tiedä enää mikä on vauvan parhaaksi ja mikä ei :( Ihan sekaisin kaikki ajatukset. Päätä särkee ja fyysisesti huono olo :/

Taniira ja pikkuinen 36+5 <3
 
Taniira tulin vain pikaisesti kommentoimaan tuota sinun tilannetta. Mulla oli ensimmäisessä raskaudessa tuo hepatoosi ja silloin meillä olisi ollut käynnistys rv 38 mutta lääkäri pyöräytti kalvot 36+5 ja tyttö syntyi tasan 37. Lääkärin mielestä oli parempi että vauva syntyy kuin on mahassa liian pitkään. Tosin tyttö oli hyvänkokoinenkin 3100g. . Riippuu niin lääkäreistä mitä ratkaisuja tekevät...
 
Taniira: synnyin 36+4 vuonna -84 käynnistettynä, äitini raskaushepatoosin vuoksi. Jos silloin tiedettiin kohtukuoleman riskin olevan suurempi raskaushepatoosissa: sappihapot pääsee istukan läpi sikiön verenkiertoon ja saattavat häiritä sydämen johtoratoja ja aiheuttaa sydänpysäyksen. En halua pelotella, mutta siksi hepatoosiraskauksia yleensä käynnistetään viimeistään lähellä laskettua aikaa, ilmeisesti riippuen vähän äidin ja vauvan voinnista sekä sappihappojen määrästä veressä. Tottakai vauvan on parempi olla vatsassa sinne 37 viikolle asti, mutta joskus on turvallisempaa jatkaa kasvamista kohdun ulkopuolella...
 

Yhteistyössä