**Kesäkuun kullanmurut 2014** Marraskuussa

Hei jälleen kaikille, hetkeen en ole kirjoittanut kun on ollut kiireitä ja huonoa oloa ( yök ) mutta lukenut olen teidän kuulumisia. :)

Voima haleja niille joita suru on kohdannut! :heart:

Itselläni oli alkuviikosta ensimmäinen neuvola ja Laskettua aikaa saa laittaa yhde päivä aikaisemmaksi eli LA 15.6 jee ! :)
Yrittivät kuunnella sydän ääniä mut ei vielä kuulunut, ihan normaalia ainakin th mukaan kun viikkojakin vasta 8 kasassa ettei laite sitä tunnista. muilla samoja tuloksia?

2vko päästä olis sitte ultra! :) jännittää jo nytte ihan hirmusesti!!

Täällä muuten olo on ollu kurja, oksettaa 24/7, maaten vähän parempi olo, mutta pystyssä ja liikkuessa vointi menee alas. tuntuu että olis iän ikuinen vatsatauti ilma vatsakipuja.. hajut on tehneet myös kiusaa, paha haju kun tulee nokkaan ni heti alkaa kakominen. :(

8+5 <3
 
Pikkupeikko85 tehtiinkö sulle missä varhaisultra? Mä menin vuodon ja kovien selkä- sekä mahakipujen takia kunnalliseen lääkäriin (muistaakseni 6vkolla), mut ultrattiin ja diagnoosina oli rypäleraskaus. Siittä kiireellisellä lähetteellä sairaalaan kaavintaan, jossa mut ONNEKSI ultrattiin uudelleen, ja sanottiin että missään nimessä ei ole rypäleraskaus. Ultrassa kävin joka viikko(yht.viis kertaa) ja nyt kaikki näyttää normaalilta.. Viikkoja nyt 10+4.
Voimia huomiseen, ja toivottavasti sulla olis kans vielä pieni toivon kipinä.
 
Joku kyseli mitä ultrassa näkyy 7+5, itse kävin samana aikana UÄ:ssä ja siellä näkyi kohtu ja sen sisällä se vauvan alku joka on vain epämääräinen möykky :D mutta syke siellä näkyy mikä on tärkeintä. Ja toki siitä vauvasta mitta saadaan jolla viikot lasketaan.
Joku kyseli dopplerista, mä tilasin raskauskeijulta ja tuli parissa päivässä. Maksoi jotain 30-35e. Mun laitteessa ei näy syke, vain kuuluu joten itse tuossa jokunen päivä sitten kuunnellessa kuulin oman sykkeeni. Sen kyllä tunnistaa kun vauvan syke on niin paljon nopeampi. Pitää taas joku päivä kokeilla. Aiemmin se on ollut minusta hyvä ja käytetty on. Ihana illalla nukkumaan mennessä laittaa kuulokkeet korville ja hetki kuunnella vauvaa.
 
Jaksamisia ja haleja niille, joita on suru kohdannut. <3

Sekä onnittelut hyviä uutisia saaneille. <3

Meillä tosiaan oli maanantaina neuvola ja helpotukseksi siellä oli kaikki hyvin, tai siis masussa oli kaikki hyvin ja vastas viikkoja.
Sydänäänet ei vielä kuulunu, mutta syke kyllä näkyi ja kyllä se rauhoitti mieltä.
Meillä on doppleri ja jossain vaiheessa sillä yritän kuunnella, joskin en nyt ihan pariin viikkoon vielä ainakaan.

Lehtisiä ja kaiken maailman juttuja sieltä taas tuli mukaan, vaikka esikoisestakin ne on vielä tallella.
Tiedä sitten miks antoivat uusia, kun sama neukkutäti siellä oli kun esikoisenkin aikana. Noi tosin meni samantein laatikon pohjalle, kun ne on jo kertaalleen luettu (miks ihmeessä meinasin kirjottaa, että leikattu..). :D

Mä en oo piikkikammonen, mut hajamielinen taas näköjään oon.
Normisti en oo, mutta nyt näköjään sit oon..
Meinasin unohtaa laukun sinne huoneeseen ja kännykkäkin meinas jäädä sinne samalla.
Eilen löysin puhelimeni jääkaapista, sekä nyt aamulla kun heräsin, ja olin tekemässä leipää niin meinasin juuston laittaa leipälaatikkoon ja oivariinin tiskikoneeseen.. Hmm.. Ehkä mä nyt laitan kahvin tippumaan, jos se sattuis ensimmäisellä yrittämällä onnistua.

Oireet on pysyny niissä samoissa.
Pahoinvointi on osittain pysyny poissa, välillä tulee oikeen kunnon puuskia, mut sit ne menee ohi kun saa ruokaa suuhunsa.
Hajuaisti on voimistunu, ehkä jopa liikaakin.
Tissien aristus on helpottamaan päin.
Huimausta on välillä, mutta ei nyt hirveen häiritsevästi. Pystyssä ollaan pysytty. :D

BOLA - korunkin tilasin ja en malta odottaa, että tulee.
Oli mulla esikoisenkin aikana käytössä, mut oon laittanu sen näköjään niin hyvään talteen, etten tiedä missä se on.
Eikä mieskään muista...

Ja loput unohtuki, ne mitä piti kirjottaa siis..

Susanna#1 & Pupunen 8+4
 
Pikkupeikko85: Voi ei, olen todella pahoillani. Paljon voimia!

LuckyLucia: Minäkin kävin rv 7+5 varhaisultrassa ja siellä näkyi tosiaan vauvan alku, joka oli oikeassa paikassa ja sen sydän löi. Pituutta möykyllä oli 14,24 mm. Luulin, että sydänäänet kuuluisivat, mutta ne näkyivät vaan näytöllä. Kysyin tästä vielä erikseen, niin lääkäri sanoi, että sydän löi normaalisti, mutta heidän laitteillaan ei ääniä saanut kuulumaan.

Kävin aamulla seuloja varten verikokeissa ja vein pissanäytteet. 6 putkea otettiin verta, yök. Samalla katsotaan kilpirauhasarvot. Viikon päästä on neuvolalääkäri. Osaako joku kertoa, ultrataanko neuvolalääkärissä tai yritetäänkö siellä kuunnella sydänääniä? Viikon päästä on viikkoja kasassa 11+1, joten kuuluuko vatsan päältä äänet vielä tuossa vaiheessa? Minulla on ihan hirveä pelko, onko kaikki kunnossa, kun oireita ei ole juuri lainkaan. Hyvin lievää ällötystä ollut silloin tällöin, kestää n. 1-2 tuntia ja ilmenee lähinnä iltaisin. Menee ohi syömällä. En huomaa, että olisin yhtään normaalia väsyneempi. Rinnat eivät ole kasvaneet ja niitä vähän aristaa vain jos koskee tai puristaa, lähinnä nännit ovat arat. Pissalla joudun kyllä yöllä käymään 1-2 kertaa ja ruokahalu on kasvanut. Myös mun maha tuntuu kasvaneen tosi paljon, vaikka on ensimmäinen raskaus. Voiko olla mahdollista vielä näillä viikoilla? Kun tuskin pelkällä syömisellä saa tuommoista mahaa parissa viikossa. Eikös mahan kasvuun vaikuta se, miten kohtu on kallistunut ja missä istukka on? Pelkään hirveästi keskeytynyttä keskenmenoa. Mitään kipuja tai vuotoja ei ollut. Onko muita yhtä oireettomia? Pystyttekö olemaan kuitenkin luottavaisilla mielin? Kahden viikon päästä on np-ultra ja sitäkin jännitän jo. Jos tuo neuvolalääkäri nyt kuitenkin saisi sydänäänet kuulumaan, niin olo olisi vähän helpottuneempi. Mutta siihenkin on vielä viikko aikaa.

Nyt kuitenkin jo 1/4 raskautta takana, niin kuin joku muukin jo kirjoitteli :)

Karoliina ja Kerttu 10+1
 
Viimeksi muokattu:
Mahassa köllötti sintti, jolla näkyi syke ja vastasi 6+4. Mun laskujen mukaan olis 7+0, mutta kierrot oli niin sekaisin, että vaikea laskea..ja testikin oli tosi herkkä millä testasin ja silti näytti positiivista vasta kp 38, että kai se voi pitää paikkansa. Sen mukaan la olis 30.6.

Eltsu 6+4
 
Viimeksi muokattu:
Yökkis, mä ajattelin palailla duuniin maanantaina, mutta mitä lähemmäs päästään -- noh, ajatuskin saa oksentamaan. Seuloihin ois pitäny mennä tällä viikolla, mutta en mä vaan pysty. Nyt varasin netissä ajan terveyskeskukseen ens keskiviikolle (11+0), sillee et pääsen duunin jälkeen sikäli mikäli siellä pystyn olemaan. Tässä ollut nyt karvan verran parempi fiilis viime päivät, mutta maatenhan nää tunnit kuluu. Töissä ei sitten pystykään lepäämään ja mun duuni on sen verran hektistä että en kyllä tiedä miten selviän. Lääkäri ei oo missään vaiheessa ollu pistämässä mua takaisin töihin, mutta mä oon nyt ollut poissa neljä viikkoa, tavallaan jo alkaa ahdistamaan toi viikkojen määrä + tulotaso romahtanut kun ei oo ilta/vkltöitä nostamassa peruspalkkaa.

Ärsyttävää. Kaikki on nyt jotenkin tosi huonosti. Oksentamaankin täytyy mennä ihan just. Ärripurri. :kieh:

Toivottavasti muilla paremmat perjantaifiilikset.

Lettu ja Kornelius 10+2
 
(.) Pahoinvointia/ etovaa olo ei ole tänään ollut. Jihuu! Hyvin jaksaa esikoisen kanssa temmeltää. Toivottavasti tää jatkuu mahdollisimman pitkään. :) Aamupäivällä kävin tekemässä tiukan treenin kuntosalilla. Esikoinen oli sillä aikaa salin lapsiparkissa, missä viihtyikin hyvin aamun kiukutteluista huolimatta... esikoisella on vissiin joku esiuhmaikä, kun kiellot ei toimi ja mikään ei oo hyvin. : /

Etunimet meillä on valmiiksi mietittyinä tulevalle pienokaiselle, mutta toisista nimistä tullaan varmasti keskustelemaan pitkään. Katsotaan sitten lähempänä... :)

Ja tänään taas poksutaan,

Elinasics 8+0 POKS:heart:
 
Teki hän 6+6 erikoislääkäri äitipolilla, ei löytynyt ku ruskuaispussi, nyt 7+5 uusinta ua kohtu täynnä lumisadetta eli täydellinen moola mun tapauksessa ja mitään elävää siellä ei ollut.. 3eri lääkäriä ultrasi tämän ja tulos sama, ni uskottava oli :( hCG myös korkea ja kohtu todella iso vkoihin nähden, korkein kohta melkee navan alla,mitä ei tod ole 8+ viikolla..

Tänään tosiaan tehtiin kaavinta, nyt kotona ja jäädään odottelee et hCG laskee ja saadaan vastaukset kaavoitusta materiaalista..
 
Pikkupeikolle hirmuisesti voimia ja suuren suuri halaus!!! :hug:

Karoliina81, täällä myös aikas oireetonta.. Lähinnä just se, että rinnat ei ole yhtään kipeät tai kovinkaan turvonneet, ehkä vain juostessa vähän tuntuu. Krapulaista oloa on toisina päivinä enemmän kuin toisina, jotkut päivät menee kyllä kokonaan krapulassa. Iltaisin turvottaa, mut tuntuu et sekin on vähentynyt. Väsyttää kyllä, mutta tähän aikaan vuodesta nyt muutenkin. Kävin vu:ssa rv 8+2 ja siellä kaikki ok, mut tietysti vähän mietityttää, välillä... Np-ultra vasta 25.11.

Maanu ja Möykkynen 10+3
 
Voi itku naiset, täällä sitä taas kärvistellään. Ajattelin jo, että olo olis lopullisesti paranemaan päin, mutta vielä mitä :( Eilen alkoi taas puskea pahoinvointi ja nyt ei pääse sohvalta ylös paitsi hakemaan jotain syötävää. Ja mikään muu ei maistu paitsi vahva tomaattinen jauhelihakeitto. Onneksi sitä on kattilassa, kiva vetää aamulla yhdeksältä jo kunnon ruokaa :) Väsymys tuli myös takaisin, ehdinkin jo pari päivää kokea mitä on olla melkein pirteä. No, jospas tää taas tästä. Onneksi on viikonloppu ja saa puuhailla oman mielen mukaan.

Töissä kerroin pomolle raskaudesta ja hän otti sen tosi ihanasti, kannusti lepäämään tarpeen tullen ja jäämään kotiin jos tuntuu siltä. Kiva, että voi sen suhteen olla positiivisella mielellä eikä tartte jännittää että perästä kuuluu, jos oon vähän nuutunut ja en aina ihan parhaimmillani.

Eka neuvola oli tällä viikolla. Sain valita kuunnellaanko sydänääniä, viikkoja oli silloin kasassa 10+2. Päätin ettei kuunnella. Jos ei olis vielä saatu kuulumaan, hermoilisin vaan liikaa ja varmaan tuhlaisin taas omaisuuden siihen, että käydään yksityisellä ultrassa varmistamassa että kaikki on ok. Nyt täytyy vaan jaksaa np-ultraan asti, en vielä tiedä koska se on. Jotenkin sellanen olo, että vasta jos np-ultrassa on kaikki hyvin, oon oikeasti raskaana. Vaikka rv6+6 olikin alkio ja syke näkyvissä, kun kävin varhaisultrassa. Seuraava neuvola olis sitten joskus viikolla 16 muistaakseni. Täällä sai uudelleensynnyttäjä valita käykö alkuraskaudessa lääkärillä vai vaan terkkarilla. Mä valitsin terkkarin, kun ei ole noista neuvolalääkäreistä niin hyviä kokemuksia. Jos sitten tulee tässä ennen puolivälin lääkäriä jotain mitä oikeasti mietin ja haluan varmistuksen, varaan ajan yksityiselle.
 
Voimia suru-uutisen saaneille!:heart:

Kuvottavaa oloa silloin tällöin. Se sekä väsymys pysyy mulla hyvin poissa, kun syö mahdollisimman terveellisesti ja harrastaa liikuntaa väh. joka toinen päivä. :)

Mulla lääkärineuvola ensi pe! Keskiraskauden lääkärineuvolaa täällä ei enää olekaan. : / Kuumeisesti odotan kutsua NP -ultraan... seulaan kuuluviin verikokeisiin voin mennä n. vkon vkon kuluttua.

Vatsa pömpöttää iltaisin. Töihin tungen itseni korkeavyötäröisiin farkkuihin, kun en halua, että töissä vielä kukaan tietää mitään. Ensi viikolla kehityskeskustelu... jospa siellä kertoisin pomolle. :)

Elinasics 8+1
 
Onko teillä vietetty isänpäivää? :) Me odotetaan esikoistamme ja ostin tulevalle isälle paketin. Anoppilassa ollaan ja anoppi teki pojalleen kakun. Aika ihanaa että tällaista päivää saadaan itsekin alkaa viettää!

Meinaatteko ottaa kausi-influenssarokotteen? Mä oon vielä vähän kahden vaiheilla.. En oikein tiedä millainen riski vauvalle on jos saan influenssan. Toisaalta en haluaisi ottaa ylimääräisiä rokotteita..

Meillä huomenna np-ultra! Kivaa päästä kurkkaa vauvaa, vaikka alkoi kyllä taas jännittää jos kaikki ei ookaan hyvin masusa. No ei auta etukäteen murehtia.

-Nuppu- ja Vauva 10 plus 3
 
Viimeksi muokattu:
Isänpäivää täällä hieman vietettiin aamusella. Isäntä oli sitä mieltä alkujaan, että sitä ei kuuluisi vielä vietellä. Mutta aamulla kun hän heräsi aikaisiin hirvimetsälle, niin minä heräsin tekemään aamupalan ja eväät valmiiksi ja kaivoin kaapista pienen paketin. Kun mies saapui keittiöön niin ilmoitin "Mahan kanssa olimme sitä mieltä, että isänpäivääkin pitää harjoitella, jotta osaa sitten ensi vuonna juhlia oikein :)". Kyllä näytti aamupala kelpaavan ja lahjakin aukesi. Alunperin meinattiin että ei kerrota raskaudesta vielä hetkeen, mutta olen nähnyt kuinka miehelle tekee vaikeaa salata asia isältään. Joten eilen kun mentiin hänen vanhemmilleen isänpäiväkahville etukäteen, niin sanoin miehelle että kerro isänpäivälahjaksi uutiset. Olivat onnellisia :)

(.) Töissä kuumottaisi kertoa jo, koska nytkin jouduin tekosyiden varjolla ottamaan toisen yövuoron palkatonta, koska eka yö meni oksentaessa ja palellessa. Paha olo edelleen vaivaa ja rintoja aristaa. Mielihaluja on vaikka muille jakaa mm.ranskalaiset ja mandariinit. Alkuviikosta kerron lähimmäiselle ystävälle uutiset. Jännittää..

Katann & Pam 9+2
 
Viimeksi muokattu:
Täällä sama meininki kuin monella muullakin, eli pahaa oloa ja väsymystä. Töissäkäyminen on aivan tuskaa, kauhulla jo odotan huomista. Viikonloppuina olo on vähän siedettävämpi, kun pystyy syömään aina kun tarvitsee ja vähän lepäämäänkin. Ja ehkä suurin tekijä on se, kun ei tarvitse näytellä hyvävointista.

Luulen, että töissä pian huomaavat. Elleivät valkoisesta naamasta, niin turvonneesta mahasta. Maha ei ole tosiaan kadonnut koko viikonloppuna, että kai se sitten tosiaan tulee näin toisessa raskaudessa aiemmin esille. Ensimmäisessä raskaudessa pystyi vielä puolivälissäkin halutessaan piilottamaan! :)

Aela, 10+2
 
Ihania uutisia Sydänx3. <3 Onnea! Miunki puolesta tervetuloa takas fb-ryhmään. :)

Mullahan on huomenna se uusintaultra, katsotaan onko pikkuisen sydän jaksanu jatkaa sykkimistä, ja onko hän kasvanu enää. Milli per viikko kun on vähän liian hidas kasvuvauhti... Mua jännittää aivan hirveesti, en oo koskaan pelänny näin paljon ultraan menoa ku nyt. :eek:

Tänään oksensin eka kertaa tässä raskaudessa. Eka kertaa missään raskauksistani. Se on hyvä merkki. Pikkunen saattaa siis vielä sinnitellä kyydissä. <3

Huomista jännityksellä ootellen Emotar
 
Moikka kaikille pitkästä aikaa!

Tämä tuleva mamma on viettänyt viikon etelän lämmössä. Raskaus tuotti kyllä omat haasteensa kun piti miettiä mitä voi laittaa suuhun ja mitä ei. Pelkäsin jo pahinta siellä että olen saanut jonkun mahataudiin kun yksi ilta oli aika huono olo ja ruoka ei oikein koko aikana maistunut. No tänään 13h unien jälkeen on edelleen pieni kuvotus. Joku tuolla ylhäällä kuvasi hyvin että olo kuin mahataudissa mutta ei ole sitä mahakipua. Kuitenkin pelkään että sain sieltä jonkun bakteeripöpön joka olisi haitaksi toukalle mutta kai se jotenkin oireilisi, siis tyyliin että oksentaisin ja olisi kunnon mahatauti ?
Varattiin tuo reissu ennen raskautta ja tuntui tyhmältä sen takia perua.
No turhaa kai tällainen murehtiminen. Viikkoja tulee nopeasti lisää. Mulla neuvolaan vielä tasan kaksi viikkoa ja silloin olen jo raskausviikolla 10. Tuntuu tosi myöhäiseltä.

terkuin Jepu ja toukka 7+5
 
Mulla oli tänään eka neuvola, taas kamalasti papereiden täyttämistä ja otettiin verenpaineet ja hemoglobiini mikä oli 138 eli todella hyvä. Pissa puhdas, sokerirasitukseen joudun koska on tota ylipainoa, mutta olen ennenkin saanut vain hyviä tuloksia. Huomenna sitten lääkäriin jossa pääsen taas kurkkaamaan pikkuista. :)

Sanna-M ja pilkku rv 7+6
 
Meiän pikkuisen sydän oli lakannu sykkimästä. :'(
Heinäkuussa tuulimuna/km ja nyt tää. Mä en kestä! :(
Yritän vaan ny pitää itteni kasassa ku pitää lähteä ihmisten ilmoille. Kiitos seurasta ja hyvää jatkoa kaikille! <3
 

Yhteistyössä