**Kesäkuun kullanmurut 2014** Maaliskuussa

Julianna40, kyllä mä sinuna soittaisin suoraan synnärille. En halua pelotella tai muutakaan, mutta siellä ainakin puhelimeen vastataan ja apuakin luulisi saavan. Neuvola on kuitenkin "vain" neuvola.

Apanapa, tuolla ei oo käytössä akuneuloja, ihan sellainen laite -- siis vissiin just toi mistä puhuit, toi vempain. Se fysioterapeutti sanoi että sellainen on käytössä sairaaloissa ja näytti tyyliin joltain ultraäänilaitteelta ilman näyttöä? Akuneulojen avulla luulis osuvan just eikä melkein oikeeseen kohtaan. Jännittäis kyllä kokeilla tota sähköä, kun siinä jonkin vastuuvapautuslapunkin joutuu allekirjoittamaan. Mietinnässä on.

Joku puhui Ikeasta. Ai vitsi, nyt alkoi tehdä mieli mennä tuhlaamaan kevään kunniaksi. Kaikkea pientä kivaa sisustussälää voisi mennä tutkailemaan...

Lettu ja Kornelius 27+6

Toinen osa sokerirasituksesta nyt takana, ja sit jännäillään että mitä arvot on. Siis olen nyt käynyt alkuraskaudessa ja tämä oli se toinen kerta, ekalla kerralla arvot oli todella hyvät neuvolatädin mielestä joten toivotaan että pysyvät yhtä hyvinä myös nyt.

Tänään ajattelin laittaa paperit kelaan ja sitten vain odotellaan koska saan uuden äitiyspakkauksen hypisteltäväksi :)

Sanna-M ja Papu rv 25+5

Lettuperkele itse olen raskaana oleville asiakkailleni antanut kotiin TNS-laitteen selkäkipujen hoitamiseksi. Yksi asiakas oli muistaakseni lääkäri joka oli aiemmissakin raskauksissa laitetta samaan vaivaan käyttänyt. Tuon vastuuvapauslauseke kuulostaa minusta kyllä hieman oudolta. Kyllähän sillä hoitotaholla pitäisi olla tieto ja taito että sopiiko se sinulle. Kysyin tätä myös meidän lääkäriltä joka konsultoi äityispolia joka ei pitänyt raskautta esteenä TNS-hoidon aloittamiselle. Voithan itsekin kysyä vielä neuvolalääkäriltä.

Täällä vaivaa kaamea flunssa joka tuntuu että ei helpotu yhtään. yöt ovat kauheita kun on niin tukossa että vaikea nukkua. Olen nyt tämän päivän sairaslomalla ja varmaan vielä muutaman päivännkin.. sen verran on kamala olo. Toivottavasti vauva voi masussa hyvin eikä sillä ole yhtä huono olo kun kantajallaan.

terveisin Jepu ja prinsessa 24+6

Kylläpäs muuten auringonpaiste saa hyvälle tuulelle. Tai ainakin luulen, että siitä johtuu.. Eilen kävin sokerirasituksessa ja laittelin äitiysavustuspaperit matkaan. Päätös onkin jo näköjään tullut, nyt sitten vaan odotellaan laatikkoa kotiin hypisteltäväksi.

Itse olen onneksi terveenä pysytellyt ja toivottavasti pysynkin. Sen verran imi mehuja minusta talven dengue-kuume, josta saikin sit jatkaa parin kuukauden pahoinvoinnilla, että meinas usko loppua kesken. Tsemppiä kaikille flunssan kourissa oleville!

Tilasin vähän kevätvaatetta kanssa itselleni ja sitäkin pakettia odottelen kieli pitkällään.
Joo... Ei kai muuta, jotenkin tänään on niin superhyvä ja energinen fiilis, että oli pakko tännekin jotain vähän hehkutella! :heart:

Lyde ja Lyyli 25+6

Lisäsin viikot

Todellakin ihana auringonpaiste :)

(.)Neuvolassa käyty, rf oli 23,5cm, eli keskikäyrällä mennään. Hempparikin oli tosi hyvä 128, vaikkakin ajattelin sen olleen laskussa, kun niin väsymys vaivaa... Masussa edelleen perätilassa istuskellaan, mutta eipä siitä stressata vielä. Torstaina uusi yritys sokerirasitukseen ja saan myös lähetteen sypelle. Kuukauden päästä sitten uusi aika...

Minä odottelen vaunuja saapuvaksi, kovasti jo tekis mieli laitella sänkyä yms. valmiiksi, mutta jotenkin ei työpäivän jälkeen ole virtaa mihinkään. Varsinkin tän flunssan jäljiltä tuntuu energiat olevan ihan hukassa.

Supistelusta.. huomaan jos stressaan jotain asiaa niin sen ajattelu saa kohdun supistelmaan, toki ovat vielä kivuttomia, mutta epämiellyttäviä.

Vauva liikkuu ja potkii pääsääntöisesti tosi aktiivisesti, mutta on niitä hiljaisempia päiviä täälläkin. Lähes tulkoon kaikki liikkeet vauvan asennostakin riippuen tulevat mulla tonne "alakertaan".

Öisin on kyllä asennon kanssa hakemista, herään yleensä aina, kun selkä kipuilee. Ei ole hyvä olla kovin kauaa kummallakaan kyljellä, eikä sitten selällään.. Mites muut nukkuu? Vessassakin kyllä juoksettaa useamman kerran..

Tänään taidan laitella äippäraha yms. hakemukset eteenpäin. Palkanlaskijan kanssa sain jo asiat selviteltyä.

Tsempit kaikille flunssasta ja kipuiluista kärsiville ja toivottavasti Julianna40 on kaikki hyvin.

Amy & masuasukki 26+4 :heart:

No niin, nyt on polilla käyty näytillä. Kaikki on kunnossa, vaikkakin viime viikolla neuvolassa kohdunsuuta oli jäljellä 3cm, nyt nippa nappa 2cm, eli kyllä ne supistukset on jotain saaneet aikaan. :/ Mutta lääkäri ei kieltänyt mitään muuta, kun että paras nyt ottaa iisisti, jättää kaikki raskaat hommat muille (ja mä kun ajattelin alkaa ensi viikolla ikkunanpesu urakkaan!) ja olla stressaamatta. Helpommin sanottu kuin tehty, koska olen viikot yksin lasten kanssa, kun mies on reissuhommissa...
Vauvelia näin pikaisesti ultrassa, hyvin liikkui, istui risti-istunnassa (hmph!) ja painoi 1,1kg. <3
Että näillä eteenpäin, huojentavia uutisia siis!

P.s. Mulla kanssa nukkumisongelmaa... kummallakaan kyljellä ei oikein ole hyvä olla, helposti puutuu lonkat tai selkä, ja selälleen en voi olla yhtään, tulee heti huono-olo. Muutenkin mulla on aina iltaisin heikko- ja huono-olo ja yölliset vessareissut tosi inhottavia, kun huimaa ja etoo eikä uni meinaa enää tulla. :(

-julianna40 rv 28

Ihana Julianna, että kaikki masussa hyvin! Muista nyt vaan ottaa rauhassa, että pikkuinen saa kasvella vielä nuo kymmenisen viikkoa! Ikkunoita ehtii pestä myöhemminkin tai vaikka talkooväellä :)

Täällä sokerirasitus aamulla takana ja hyvinhän tuo meni vaikka pelkäsin kovasti huonoa oloa. Liekö helppouteen osasyynä se, että täällä sai oman huoneen pariksi tunniksi käyttöön tv:n ja sängyn kera :) ...Hyvää palvelua! Tuloskista ei tietoa, mutta ainahan voin tsekata ne, kun töihin menen.

Painoa on tullut sen verran, että koko päivän tuohuilun jälkeen lonkkia ja selkää särkee, supistelee, vaan ei onneksi kivuliaasti. Yöt menee katkonaisesti...välillä pikkuinen mellastaa niin, ettei nukkumisesta taho tulla mitään ja aina potkii vastaan, jos menen väärään asentoon. Mutta hyvin tässä vielä ainakin on jakseltu vähistä unista huolimatta.

Muistakaa kaikki, että nyt ollaan jo niillä viikoilla, jotta jos jotain huolestuttavaa kipuilua, vuotoja tms tulee niin herkästi soitto äippäpolille tai synnärille suoraan! Niistä saa yleensä parhaimman avun. Nuo neuvolan tädit pakkaa aika usein olla melko tietämättömiä ja niiden sanomisiin en itse hirmusti nuissa tilanteissa luottaisi.

Nyt vain kaikki nautitaan kevät auringosta, laitetaan vauvaa varten paikkoja valmiiksi niin, että kaikki alkaa tuntua todellisemmalta. Ja on sitten aikaa kun loma alkaa nauttia ulkoilusta ja vaan rentoutua ennen tulevaa vauva-arkea! Mielettömän ihanaan aikaan me saadaan nuo pikkuiset syliin, kun on sitten kesä parhaimmillaan ja ulkoilut voi aloittaa heti kotiin päästyä!

Nellineiti ja bebe 24+5

Julianna40 onpas sulla ollut jännät hetket sielä.Hyvä että kaikki kuitenkin kunnossa. Rauhallista menoa nyt sitten vaan,että vauva pysyy vielä masussa.Tsemppiä!!:) nii ja siis noihin nukkumis-ongelmiin ootko ottanu ylimääräistä tyynyä sänkyyn??! kirjoittelinkin jo aiemmin,että itellä on jo kaks..:DToinen on polvien välis kun makana kyljellä ja toinen kainalos,ei puudu ja väsy lonkat yhtään niin paljon kuin ilman tyynyä!Suosittelen ainakin koittamaan!!Toki isäntä nauraa iltaisin että mihinkäs hän mahtuu:LOL:

Neillineidin teksit oli kyllä ihanan positiivista luettavaa,KIITOS!!Ja yhdyn kyllä myös tuohon kommentiin,että herkästi vaan soittoa äitipolille tai synnärille.mennään kumminkin jo niin isoilla viikoilla,että supistusten ja paineen tunteen kanssa ei kannata kovin kauaa yksikseen pähkäillä!

omaa oloa Eilen aamulla vietetty parisen tuntia sokerirasitukses. labran työtekijä nauroi,ettei oo ikinä nähnyt että kukaan ois noin nopsaa juonu sen litkun.Siis meikähän kiskaisi sen ihan ykkösellä alas:LOL: En olisi saanu sitä ollenkaan alas jos oisin pikku hörppyjä ottanu kerrralla. Ja sain Hippuselle kudottua tumpun siinä odotellessa...tehokasta!

Kontrolli rakenne uä käytiin viime viikolla ja edelleen ollaan seurannassa. Eli vasen aivo kammio on isompi kuin oikea. Epikriisissä luki että vanhempia rauhoiteltu:DJa edelleen lääkäri oli sitä mieltä että mitään ressattavaa ei oo. No näillä mennään. Tsekkas samalla kohdun suun tilanteen,kiinni ja kiinteä.pituutta 3cm.saatiin super söpö 4d kuva kotia mukaan hippusen naamasta,suloinen tapaus sielä kasvaa:heart: seuraava uä on sitten rv 34.
Potkut on meidän jätkällä kyllä voimistunu jo ihan hurjiksi,jos vähänkin "lytys" istuu niin saa kyllä oikoa itteä nopsasti,niin terhakkaasti monotetaan =)

te jotka haette tukia viimeisen 6 kk:n mukaan, mulle ainakin palkanlaskija sanoi että hän voi vasta toukokuussa laittaa kelalle sen lomakkeen menemään,kun kela vaatii ihan viimeisimmästä tilistä 6kk taakse päin ennen äitiyslomaa sen lapun??!Mulle siis työnantaja maksaa ekat 3kk palkkaa. Mutta siis arvatkaa pelkäänkö et se tyyppi unohtaa koko lomakkeen laittamisen? piti laittaa kännykkään itelle muistutus et muistaa soitella perään ja kysyä!

lauantaian suunnataan nokka kohti Leviä!!! Jei,lumi täältä tullaan!!

Mukavaa keskiviikkoa kaikille!

Miinu ja Hippunen 27+2

te jotka haette tukia viimeisen 6 kk:n mukaan, mulle ainakin palkanlaskija sanoi että hän voi vasta toukokuussa laittaa kelalle sen lomakkeen menemään,kun kela vaatii ihan viimeisimmästä tilistä 6kk taakse päin ennen äitiyslomaa sen lapun??!Mulle siis työnantaja maksaa ekat 3kk palkkaa. Mutta siis arvatkaa pelkäänkö et se tyyppi unohtaa koko lomakkeen laittamisen? piti laittaa kännykkään itelle muistutus et muistaa soitella perään ja kysyä!
Enpä tienny tyotä, mä pyysin sit turhaan palkkatodistukset ja laitoin Kelaan... + Mä oon ollut saikulla 6 viikkoa, ja palkka on ollut noin 500-1000 euroa pienempi kuin normaalisti tammi-helmikuussa, että toivottavasti se ei vaikuta tuohon juttuun.. Kun oon valmistunut vuonna 2012 ja sillon tulot on ollu 20 % pienemmät. Eli nyt jos ei tule ihan sitä 20 % suurempaa palkkaa sairaslomien vuoksi, niin mulla tulee äitiysraha sit vuoden 2012 mukaan ja se sillon tulot oli tosiaan tuon 20% pienemmät, voi rähmä! Pitääpä kysyä siitä siltä Kelan tätiltä sitten kun se soittaa, mä tosiaan varasin sen soittoajan, kun jäi niin paljon pähkäiltävää.

Perjantaina on palkkapäivä ja mennän katteleen vaunuja ja ostamaan pinnis, jee! Sit puolentoistaviikon päästä on viikon loma ja aletaan maalaileen seiniä. Muutettiin tähän asuntoon viime elokuussa ja mitään ei olla vielä tehty kuin laitettu tavarat paikalleen, ollaan tuumittu seinien värejä jne ja nyt alkaa sitten toteuttaminen, ihanaa! Kevät on parasta aikaa sisustaa kun aurinko paistaa ja linnut laulaa ja tulee hinku tehdä suursiivousta jne.

Mä oon ollut ihan ihmeissäni miten hyvin jaksan töissä, ehkä se 6 vko:n sairasloma toimi sitten hyvänä lepona. Nukun erinomaisesti, nukahdan heti ja herään lähinnä 3-4 maissa vessaan ja nukahdan heti uudelleen kun oon vähän kuunnellut pikkuisen mukellusta, sillä on aktiivinen hetki just noihin aikoihin. Vielä ei ole mitään tukielinvaivoja, vaikka eiköhän niitäkin kohta tule : ) Mut ihanaa tosiaan, että vauva syntyy kesäkuussa, niin saa pitkän kesäloman, jo toukokuulta. Juhannus voi meillä mennä tänä vuonna hieman ohi, tuskin on grillaukset ja mökkeilyt mielessä lasketun ajan tienoilla : )

RBB 26+0

Moi! Onpas ollut ihana aurinkoinen päivä vaikka tuuli vie linnutkin puista :D tänään olin vapaalla ja aamulla töihin. Liitoskivut on kyllä tulleet jäädäkseen. Ei tarvi pitkästi lähellä kun nivuset on tulessa. Töissä se ei niinkään tunnu mutta kotona pitää maata sohvalla loppuilta. Meinasin jo soittaa työterveyslääkäriin muuta odottelen vielä. Jos jaksais talvilomaan asti olla töissä :)
AB 25+4

Ihanan aurinkoista päivää kaikille...

Sokerirasituksesta selvitty, aikas imelää oli mehu ja hieman meinasi huono olo tulla, mutta siinähän se meni kuitenkin. Huomenna soittelee neuvolasta, jos arvoissa jotain..

Joku puheli suonenvedoista... mulla myös öisin suonenvetoa pohkeissa.. Apua olen saanut magnesium valmisteesta nimeltään EMGESAN. Joten vinkkinä muille, jos tuota suonenveto-ongelmaa.. Jotenkin ne on niin inhottavia varsinkin yöaikaan, jolloin kaikki muutkin kivut yms, tuntuu paljon pahemmalta, kuin päiväsaikaan.

(.)... vauva taas mahdottoman vilkkaalla tuulella, liekö sokeriliemellä osuutta asiaan :D Tuntuu, että flunssakin alkaa tästä pikku hiljaa parantumaan. Hirmuinen on vaan tuon vasemman nivusen kipuilu, liikkeelle lähtö ja jalkojen nostelu yhtä tuskaa :(

Amy & masuasukki 26+6 :heart:

Heippahei,

Osaako kukaan sanoa kuinka nopeasti hemoglobiini voi laskea? Nimittäin viime neuvolassa arvo oli hurjat 149, terkka neuvoi lopettamaan raudan syönnin ja lopetinkin viikko sitten. No nyt on sitten aivan uuvahtanut olo koko ajan. Ennen raudan aloittamista luku oli 114. Ja aina mulla on raskaana ollessa laskenu tuo ellen syö rautaa, mutta toisaalta ei myöskään koskaan ole lisäraudalla noussut noin korkeelle kuin nyt.

Tänne ei kuulu muuta kuin kovia työpaineita ja stressiä. Viime yökin meni osaksi työasioita murehtiessa. En millään jaksaisi odottaa reilun kolmen viikon päässä häämöttävää etelän lomamatkaa. Sen jälkeen vielä reilu kuukausi töitä. Paljon vain pitäisi saada aikaan ennen äitiyslomallejäämistä ja lisämurhetta tosiaan tulee jatkuvasti. Oli se vain helpompaa silloin kun opiskelujen lomassa lapsia pyöräytti... Tai toisaalta ei, kun oli mahdoton rahapula ja jatkuva huono omatuntu äitiyslomalla siitä, että opinnot ei riittävästi edenneet. Suo siellä, vetelä täällä. Onneksi tähän kevääseen mahtuu paljon kaikkea kivaa, synttäreitä ja yllätysjuhlia ja tosiaan tuo lomamatka koko perheen kera.

AnnaOnni 24+5

Ai niin, Myhkäri, katso tuolta etusivulta nuo tiedot jos haluat listautua ja sen jälkeen sen kuin vain hyppäät keskustelemaan kanssamme. Tervetuloa!

Hoh, viimeiset viikot töissä ovat olleet raskaita, eilinen päivä venyi 12 tuntiseksi ja tänään piti taas olla ajoissa liikkeellä. Noh, päivä vielä ja viikonloppuna saa jatkaa remppaa mukavaakin mukavemmalla hommalta eli lattian asennuksella, mahtavaa saada valmista pintaa näkyviin kaiken rakentamisen jälkeen. Töissä taitaa olla vähän sama tilanne kuin AnnaOnnilla, paljon tekemistä ja aika käy vähiin. Noooh, tiukka rytistys tässä vielä ja sitten toukokuussa hyvillä mielin puhelin ja kone kiinni, korkkarit nurkkaan ja vapaalle.

Mulla on väsymys jatkunut, vaikka hb nousi normaaliksi. Ehkä sitä ei vain palaudu töistä. Tällä hetkellä itse käytän rautaa joka toinen päivä. Saas nähdä miltä hb näyttää taas parin viikon päästä seuraavassa neuvolassa. Väsymykseen liitän myös valtaisan makeanhimon, joka on nyt viime viikkoina iskenyt. Onneksi asutaan kaukana kaupoista, niin kovin helpolla ei tule lähdettyä heräteostoksia tekemään.

Sokerirasitukseen ajattelin mennä ensi viikolla, kun töissä on vähän kevyempi viikko. Jospa sitä taas selvittäisiin puhtain paperein siitä.

Ai niin, nyt se on alkanut, ihmiset ovat alkaneet hipelöimään mun mahaa. En tykkää siitä yhtään, henkilökohtainen reviirini on iso eikä mahani ole muutenkaan julkinen asia.

Annales 24+6

LA 23.6
myhkäri / 32 / 3.lapsi / KYS

Siinäpä ne tärkeimmät :) Vehkeitään ei suostunut rakenneultrassa näyttämään joten jännityksellä odotetaan joko saataisiin kahen pojan jälkeen prinsessa perheeseen.

myhkäri+ "Turo" 25+3

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: NancyC
Kysytäänpä täältä viisaammilta: eli ootteko kaikki käyneet sokerirasituksessa? Mikä se käytäntö nykyään on? Meijän neuvolassa ei maininnu sanallakaan koko asiaa ja aikasemmissa raskauksissa oon joutunu käymään.

Tervetuloa mukaan, myhkäri! Tosta sokerirasituksesta, kutsuja ei kaikille oo ees tullu. Tässä ryhmässä oli yksi tai kaksi, jotka siitä puhui, ja mulla on kaveri heinäkuisissa jolle sanottiin suoraan että kun ei ole ylipainoa eikä sukurasitetta tai muita riskitekijöitä, ei tarvitse mennä laisinkaan. Itsellänihän oli varhennettu jo rv 16 ja tuomiohan sieltä nasahti. Tämä siksi koska edellisessä raskaudessa ilmeisesti todettu radi vaikkei mulla siitä ole mitään muistikuvaa, ja suvussakin on vahvana kakkostyyppi. Painoakin löytyy - eli taidan olla tää klassinen tapaus radin suhteen. :D

Tuntuu että rikkinäiset yöt on tulleet jäädäkseen. Tässä pari kuukautta nukuttu ihan hyvin ilman suurempia uniongelmia ja nyt taas herään yöllä ihan muuten vaan tai selkäkipuun ja en vaan nukahda enää. Rasittavaa. Toisaalta ei haittaa nyt niin kauheasti kun ei töitäkään ole, että sinänsä siedettävää. Saan päivällä ottaa parin tunnin nokoset jos siltä tuntuu.

Taidan kokeilla sitä sähköhoitoa ensi keskiviikkona. On toi lonkka sen verran kipeä eikä hieronta tai venyttely pidä kipua poissa juuri ollenkaan. Just eilen katselin tota kaappia missä säilytetään kaikkia lääkkeitä. Siellä on voimassa olevaa Motifeneä ja Arcoxiaa ja Sirdaludia ja mä meinasin purskahtaa itkuun kun ne on ihan siinä käsillä mutta ei voi syödä. :headwall::LOL: Toisaalta mä nyt itken milloin mistäkin.

Huomenna sitä oltais taas vuoden vanhempia, paperilla ainakin. Viime vuonna karkasin Lissaboniin yksin juhlistamaan synttäreitäni, tänä vuonna taidan vaan nukkua, kiitos.

Ja yök tohon mahan koskettelujuttuun. Jokaisella on oikeus koskemattomuuteen, raskaana tai ei. Mä läpsäisisin kädelle jos joku yrittäisi. :$

Mukavaa viikonloppua kaikille kesäkuisille! Nautitaanpas auringosta vielä tänään ja kestetään seuraavat pari päivää lunta ja kuraa.

Lettu ja Kornelius 28+2

Viimeksi muokattu:
Minäkin jouduin sokerirasitukseen iän perusteella (32). Ylipainoa ei ollut eikä sukurasitetta. Onneksi sieltä tuli puhtaat paperit :)
?
Nukkuminen on täällä sujunut ihan ok. Kerran yössä herään vessaan ja kylkeä kääntäessä herään joka kerta, mutta muuten on nukuttanut ihan hyvin. Viikonloppuisin olen alkanut heräämään paljon aikaisemmin kuin normaalisti. Toki enää ei tule kukuttua mihinkään aamuyöhön.

Mahan koskettelusta ei ole vielä hirveästi kokemusta, mutta tuntemattomat ja puolitutut rohkeasti jo kyselevät, koska olen jäämässä äitiyslomalle ja koska vauva syntyy. Itse en uskalla enää keneltäkään kysyä, oletko raskaana. Kerran tein semmoisen mokan, että menin tämmöiseltä kaverin kaverilta asiaa tiedustelemaan, ja hän vastasi, joo, en ole raskaana. Se oli noloa! Mutta tämä mun maha on kyllä niin selvä vauvamaha ja näkyy jo löysän takinkin alta hyvin. Kävin ostamassa yhden lipaston viime viikolla ja nuori myyjätyttö ihan oma-aloitteisesti sanoi, että hän voi kärrätä tämän autolle ja katseli mun mahaa.

Viikko sitten tosiaan neuvolalääkärissä todettiin ultrassa, että vauva on pää alaspäin tuolla aika alhaalla ja painaa aika inhottavasti tuonne alavatsaan ja alapäähän. Eikä paine ole yhtään helpottanut tämän viikon aikana. Päinvastoin, iltaisin alkaa olemaan jo välillä todella tukala olla. Tällä viikolla on ollut hirveästi menoja töiden jälkeen ja olen päässyt vasta kymmenen aikaan illalla kotiin. Siitä suoraan nukkumaan ja aamulla kello taas soimassa puoli 6 – 6:n aikoihin. Huomaa kyllä selvästi, miten ei jaksa enää niin kuin ennen. Nyt taas olen onneksi etäpäivällä kotona, niin sai nukkua vähän pidempään. Kävelemään pystyn onneksi vielä lähes normaalisti, vauhti on ehkä vähän hidastunut, mutta en huomaa ainakaan vielä vaappuvani. Selkää särkee välillä tuonne oikealle sivulle, kun istuu pitkään paikoillaan, mutta se menee ohi kun lähtee liikkeelle. Ja täälläkin välillä suonenvetoja, lähinnä öisin.

Pesänrakennusvietti alkaa olemaan kova :) Niin kuin näköjään muillakin :)
Vauvan huonetta ja olohuonetta ollaan remontoitu ja sisustettu. Mies on mm. maalannut ja vaihtanut listoja ja minä olen käynyt shoppailemassa kaikkea tarpeellista :LOL: Hyvä työnjako. No joo, olen minä myös siivonnut kaappeja. Huomenna haetaan pinnasänky ja uudet liukuovet vaatekaappeihin. Lamppuja ollaan vaihdettu ja uusia tekstiilejä ja huonekaluja hommattu. Suunnittelen tässä myös ikkunoiden pesua, mutta viikonlopuksi on luvattu ilmeisesti aika huonoja kelejä, että saa nähdä pitääkö vielä siirtää. Nyt on kyllä ulkona niin ihana auringonpaiste, että tekisi mieli lähteä ulos kävelemään!

Oliko muita, jotka ovat jo käyneet tai ovat menossa 4D-ultraan? Me ollaan menossa maanantaina. Toivottavasti saadaan hyviä kuvia sieltä. Alan olla jo niin malttamaton, että haluaisin nähdä, miltä vauva näyttää :)

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Karoliina & Kepa 28+3

Kävin tänään Oysissa pyörähtämässä ambulanssilla. Aamulla alkoi kovat alavatsakivut ja supisteli sekä oli kova paineen tunne alavatsalla ja tuntui jopa että saa ponnistaa vaikkei mitään tule :( itkun kans soitin päivystykseen ja siellä arpoivat mennäänkö lähimpään tk:n vai oysiin. Matkalla supistukset hiipui mutta tuli huono olo ja vihlominen jatkui. Perillä vauvan sydänkäyrää ja lääkäri tutki. Kohdunsuu oli pehmennyt sormelle mutta kanavaa oli reippaasti jäljellä. Pissanäyte oli puhdas ja verikokeet ja hb hyvä. Hiivaa se sitten epäili vaikka näyte oli ok. Viikko saikkua ja lepoa. Heti yhteys oysiin jos supistukset alkaa taas. Olihan se semmoinen säikäys että eipä toista kertaa tarvis tulla. Väsyttää niin kuin olis käyny synnyttämässä. Vauvan painoarvio oli 881g. Ja kaikki näytti vauvalla olevan hyvin :) kohta unta palloon!
AB 25+6

Anniinaballeriina: oho, aika pelottava kokemus varmasti : ( Mistähän sulla noin rajut oireet sitten johtui? Aika hullua, että hiiva vois aiheuttaa tollasta... Oisko voinut olla jotain suolistoperäistä tai sellasta?

Mua pelottaa, että mun kohdunkaula on taas lyhentynyt/kypsynyt, kun ennen tunsin sormenpäissä jos varovasti tunnustelin, kohdunkaulaa 1,5-1 cm, mut nyt ei tunnu enää kuin puolisen senttiä... Neljä viikkoa vielä kontrolliultraan.. Tosin viimeksikin kun kokeilin ennen edellistä ultraa, musta se oli lyhentynyt, mut ultralla oli vielä 4 cm jäljellä, eli ei se mun oma näppituntuma kyllä viimeksikään tiennyt mitään, mulla kuulemma kohtu jotenkin vetää kohdunkaulaa vinoon ja se on aivan mutkalla lantiossa, eli ehkä se siksi ei tunnu ja on mahan kasvun myötä mennyt vielä enempi vinoon. Nyt vaan toivon, että kaksi viikkoa menis hyvin ja saavuttaisin viikon 28, jonka jälkeen vauvan syntymä ei olis enää niin katastrofi.. Mä oon vieläki ihan pessimistinen ja oon varma, että vauva tulee ennen aikojaan, vaikka mikään ei kyllä oo siihen pitkään aikaan viitannu : / Katotaan niin oon kummiski se heinäkuinen synnyttäjä täällä : D *peukut pystyyn* Mieluummin yli- kuin aliajalla...

Käytiin ostamassa pinnasänky, Little Footprintsin Brooklyn, kauheeta kun se näyttää koottuna valtavalta : D Meijän pieni mytty kyllä hukkuu siihen, jos nyt edes raskitaan se siihen laittaan, varmaan vauva nukkuu meijän välissä...

Kateltiin samalla alustavasti vaunuja, havaittiin Gessleinitkin hyviksi, en enää muista noista aiemmista keskusteluista, mutta onko joku ostanut/aikoo ostaa Gessleinit? Huomenna mennää katteleen toisesta liikkeestä niitä Emmaljungia, joita aiemmin ollaan mietitty. Jos otettais Gessleinit, ne tulis vasta touko-kesäkuun vaihteessa, eli kyllä nyt ainakin täällä meilläpäin kannattaa näköjään olla liikkeellä, että saa vaunut ennen vauvan syntymää :O Varmaan eri asia sitten Etelä-Suomessa, enemmän liikkeitä, varastoa ja tilauksia, veikkaan.

Pikkuinen pyörii ja kierii nykyään mahassa niin, että välillä tuntuu jo epämiellyttävältä. Yöllä en enää heräile välttämättä edes vessaan, nukun todella sikeästi, oon ollut viikon ajan tosi väsynyt, töissä menee kyllä niin mehut, vaikka töistä nautinkin. Aamulla sitten kyllä tuntuu, että rakko räjähtää ja pitää melkein kumarassa rynnätä vessaan.

Ihanaa on ollut tämä auringonpaiste tällä viikolla, tänne luvattiin viikonlopuksikin hyviä säitä, tosin kovaa tuulta. Saatiin Philips Avent itkuhälytin tänään porukoilta lahjaksi ja huomenna haetaan kamera lainaksi oman rikkoutuneen tilalle mun veljeltä, että saa ottaa masukuvia ja ehditään opetella sen käyttö ennen synnytystä, sillä on useampia kameroita ja tämä saadaan "ikuiseen" lainaan. Ostetaan oma sitten kun ei ole näitä muita isoja ostoksia tehtävänä. Ihan valtava tämä rahanmeno ja tavaroiden haaliminen kun vauva tulee! Onneksi tänään tulleessa Vauvalehdessä oli artikkeli vauva-ajan turhakkeista ja välttämättömyyksistä. Me päätettiin, että esim. puuhamattoa ei meille tule, ja kantoreppu ostetaan, kun ensin kokeillaan, että viihtyykö vauva siinä, lainataan tutuilta. Kantoliina saadaan myös "ikuiseen" lainaan tutuilta, jotka eivät omaansa enää tarvi. Rintapumppua mietin, että millasenhan sitä ostais... Toisaalta käsikäyttöiset on käteviä, esim. mukana, mut sähköisillä pumppaaminen kuulostaa olevan tehokkaampaa.

Voice of Finland ja nettisurffausta :popcorn:

RBB 26+2

Pakko purkautua vähän. Erään tuttavani tyttövauva kuoli toissa päivänä. :'( Kuulin asiasta tänään. Tiedän vain sen verran, että hänellä oli laskettuaika nyt maaliskuussa ja kaikki piti olla hyvin. Ja tosiaan ilmeisesti synnytyksessä kuoli. No, näitä kaiketi sattuu aina joskus ja olen todella surullinen heidän puolestaan. Jotenkin näin itse raskaana ollessa asia järkyttää tavallista enemmän.

Rupesin miettimään sitten omaa tulevaa synnytystä... En ole synnytyskammoinen ja mietinkin, että mihin synnytyspelko liittyy niillä kellä sellaista on? Siihenkö, että tapahtuma on kivulias, kenties menettää kontrollin tapahtumista vai siihen, että jos vauvalle käy jotain? Mä alan olla jo sen verran kiintynyt tulevaan vauvaan, plus tämä tuttavan tapahtuma, että huoli alkaa nousta... Lisäksi 9 kuukauden tuskasta se on vähin palkinto mitä voi saada.

Mun ei ole tarkoitus ketään säikytellä, mutta pakko jonnekin vähän tuntoja purkaa, kun ei toi mies näyttänyt reagoivan mitenkään (ei tunne ko. Ihmistä) mun purkautumisyritykseen :)

Muutoin kaikki hyvin.. Tosin tänään ei tee yhtään mieli hehkutella mitään...

Lyde ja Lyyli 26+2

AB - hui ja vielä kerran hui. Ei kai hiiva voi aiheuttaa tommosta? :O Hyvä tosin kuulla ettei mukelolla ollut hätää! Tommoset on ihan järkkyjä. Muistan alkuraskaudessa mulla oli ihan sairaat alavatsakiput ja järkky turvotus Limpukka-leivästä. Tänään totesin ettei hiivalla nostetut tuotteet yksinkertaisesti käy mulle - vatsa turpoo niin että itkettää:/ Rautakuurin aloitus aiheutti mulla kans ongelmaa, jouduin siirtämään sen ottoa myöhempään ajankohtaan, muuten olo on jotain ihan kamalaa. Voiskohan se AB johtua tosiaan jostain suolistoperäisestä?

Tekeekö kellään kipeää aivastaminen? Mulla nappaa kipeää keskilinjalla ja toiselta sivulta kun aivastan.

Olo alkaa olemaan lievästi tuhti, liian reipas kävely tekee pahaa, hengästyttää ja tuntuu ettei kauaa mee kunnes en saa enää kenkiä itse jalkaan! Nukkumisasennon löytäminen on haastavaa ja ylösnousut saa puuskuttamaan :D How lovely ;)

Sabsu ja huomenna rv25!

Yhteistyössä