**Kesäkuun kullanmurut 2014** Kesäkuussa - vihdoin meidän kuu!

Paljon onnea kaikille nyyttinsä saaneille! Tsemppiä niille jotka odottavat tapahtumaa alkavaksi ;)

Päivät kuluvat super nopeaan. Vauva on joutunut mukaan isoveljien treeni ja matsi rumbaan rattaissa kentän laidalla nukkuen tai autossa mukana liikkuen. Vielä ei olla käyty kyläilemässä tai kauppakeskuksissa pyörimässä mutta meillä on osa naapureista, muutama kaveri ja isovanhemmat käyneet pyörähtämässä. Yhdet syntsät on olleet ja yhdet tulossa jossa käyn edustamassa isompien poikien kanssa.

Peräpukamiin on mulla auttanut vain tyhjennys ja lääkärin kirjoittana resepti rasva. Toisen raskauden jälkeen kärsin viikon ennenkuin menin lääkäriin nyt menin heti kotiin päästyäni kun huomasin et sama homma taas edessä. Pukamat täyttyneet hyytyneellä verellä ja olivat kuin tummatviinirypäleet :( Nyt olo on aivan loistava kun pukamat lähes hävinneet vajaassa viikossa!

S & edelleen nimetön 1vko 4pv
 
Päivää taas, täällä ei minkäänlaisia tuntemukia lähestyvästä synnytyksestä, yöllä muutama kipeä supistus mutta sitten taas laantui itsestään, hyvä niin kun mies on kuumeessa ja kipeä niin haluaisin sen mukaan kuitenkin synnärille, eli saisi parantua ennen vauvan syntymää.

Olen käynyt aamuisin kävelyllä oman jaksamisen mukaan mutta tuntuu että vauvan pää painaa jo jalkovälissä ja siksi kävely on haastavaa. Nyt ei muuta kuin odotellaan että koska on meidän vuoro saada nyytti syliin. :)

Sanna-M ja Papu rv 38+5
 
Pullantuoksusta päivää! Viime yönä nukuin kertaakaan heräämättä ja oi onnea, miten levollinen olo onkin. Toki univelkaa on muutamista edellisistä öistä, mutta siltikin virtaa on paljon enemmän. Sain vihdoin ja viimein pullataikinan työnalle ja lasten kanssa pullat pyöriteltyä.

Tuosta potilashotellista olen hieman kade pirkanmaanlaisille, kelpaisi Keski-Suomeenkin :). Käly siellä on käynyt kääntymässä ja kuulemma hienot tilat ovat. Noh, jospa oma sairaalakeikka menisi hyvin ja pääsisin taas jaloilleni nopeasti, niin voisin koittaa päästä kotiin kahden yön jälkeen, vaikka sektio edessä onkin.

Kävelyillä ei ole pahemmin tullut käytyä erikseen. Omalla pihalla on sen verran tekemistä, että liikettä tuntuu tulevan ihan vahingossa muutenkin. Pitäisi kyllä oikeasti vielä reipastua kävelemisen suhteen. Ehkä sekin tulee viikonloppuna tehtyä, jos innostun lähtemään miehelle kuskiksi Jukolan viestiin. Sikäli mikäli löydän vielä jotain lämmintä vaatetta, joka mahtuu päälle...

Jospa sitten lounasta nassuun ja sen jälkeen siivoamaan taloa.
 
Neuvolakuulumisia täältä suunnalta:

Lääkärintarkastus ohi ja täytyy myöntää, että nyt on toiveikas olo, ettei menisi yli ainakaan. Paikat pehmenneet, kohdunkaulaa 2 cm jäljellä ja sormelle auki. Lääkäri myös huomautti limaisuudesta, ja sanoi, että voisi ennakoida, että alkaisi tapahtumaan ennen la:a. Yritän pysytellä housuissa ja varautua pahimpaa eli yliaikaisuuteen, mutta pikkuisen alkoi jo innostua meikäläinen.

Sf oli jatkanut kasvuaan (eri mittaaja tosin) oli nyt 32 (viimeksi 30,5). Paino jopa laskenut 100 gr. Ja paineet ja pissa ok.

Sockervaddin arki kuulostaa tutulta, mä olen lähdössä poikia kuskaamaan 130 km:n päähän pelireissulle iltapäivällä ja kotona ollaan iltamyöhään. Ens viikonloppuna olisi iso turnaus, jossa ollaan järjestävänä seurana, joten talkoovuoroa ja kentänlaidalla seisoskelua tiedoksi koko viikonlopuksi. Eli ensi viikolla tässä vasta aikaa olisikin raskautta ja synnytystä miettiä. ;)

Ai niin, katselin aamulla tuota meidän etusivun pinoa ja aika pieni on lopulta tämä aktiivisten porukka. Onkohan Facebook-ryhmät kesäkuisilla kuinka aktiivisia?

AnnaOnni 37+3
 
Heippa,
Olen seurannut keskustelujanne koko ajan, olen itsekin kesäkuussa synnyttävä nyt rv 39+2. Olen synnyttämässä Tayssissa.

Huomenta Suomen potilashotelli jutun voi ainakin vielä tänään katsoa Katsomosta, joten ketä kiinnostaa niin äkkiä kurkkaamaan tuo pätkä.

Minulla on useampi tuttu jotka ovat olleet kevään aikana hotellissa ja kukaan ei ole pahaa sanaa sanonut. Hotellissa on suositus käyttää omia vaatteita, mutta kuulemma äidinkin on mahdollista käyttää sairaalan paitaa, jos kokee että omat vaatteet eivät riitä tms. Kaikki kehuvat sitä kuinka on oma rauha ja ihanaa syödä ravintolassa.

Itse en aio mennä hotelliin. Miksikö vaikka kaikki ylistää hotellia? Odotan esikoista, asun aika syrjässä maaseudulla ja jotenkin minulla on sellainen tunne että tulen olemaan kotona vauvan kanssa niin paljon omassa rauhassa, että en halua niitä paria vuorokautta alussa olla yksin (miehen kanssa) vaan siten että ympärillä on muitakin ihmisiä. Lisäksi osastoilla on huoneet kuulemma nykyään 1-2 hengen huoneita, joten ei niissä luultavasti niin kovasti ole hälyä. Toki vauvat varmasti ovat eri rytmissä.

Toisaalta olen työni vuoksi majoittunut niin paljon hotellissa, että en koe siinä mitään "luksusta" ja ravintola-aamiainen ei erityisesti minulle paina.

Osastoilla on nykyään myös enemmän perhehuoneita tuon hotellin tulon/laajennuksen jälkeen joten sielläkin on mahdollista saada mies koko ajaksi mukaan. Näin ymmärsin esittelykäynnillä.

Mutta todellakin se on hienoa että tällainenkin vaihtoehto on olemassa ja sitä saa käyttää kuka vaan ensisynnyttäjästä konkariin, kunhan terveydellisesti äiti ja lapsi voivat riittävän hyvin. Ystävän lapselle tuotiin jopa valolaite huoneeseen, jotta keltaisuutta voitiin hoitaa. Ei tarvinnut sen vuoksi mennä osastolle.
 
Aurinkoista päivää kaikille! :)

Tänne ei ihmeempiä kuulu, vointi on kohtalaisen hyvä. Massu naksuu ja poksuu melkolailla kun vauveli jumppailee ahtaaksi käyvässä yksiössään. Tuntuu kyllä ihmeelliseltä, miten kalvot on voineet tännekin asti kestää tuota meininkiä, mahtavatkohan edes vauvan voimasta poksahtaa vaikka olenkin ollut jotenkin aivan varma koko ajan, että vedet menisi kotona ja siitä sitten alkaisi synnytys. Vauvan töytäisyt alkaa olemaan väliin jo melko epämiellyttävän tuntuisia, mutta kyllä niistä kuitenkin nauttii aivan suunnattomasti.

Yöt on aika katkonaisia, 1-3h tunnin välein täytyy käydä pissalla. Onneksi pääsääntöisesti saan heti unen päästä kiinni, ellei sitten närästä hulluna tai ole nälkä! Päivisin olen omaan tahtiin jaksanut kotihommia puuhastella ja kylästellä. Päikkäreitä ei ole tarvinnut monestikaan nukkua mutta kyllä illalla aina askel painaa.

Kävelylenkit ovat lyhentyneet kun tulee mahan kiristelyjä niin usein, mutta olen sitten sitäkin enemmän koittanut pihalla hippasta kastelukannun kanssa yms. puuhailujen parissa. :)

Huomenna taas neuvola, nyt onkin taas joku eri sijainen kun viimeksi kun oma terkka jäi lomalle. Kiva kuulla viikko sitten otetun strepton tulos, en ole erikseen viitsinyt siitä soitella kun lääkäri sanoi, että en itse sitä tietoa välttämättä tarvitse, synnärillä kyllä tarkistavat asian ja tiputtavat varulta antibiootin jos tulos on vanhentunut tai sitä ei ole otettu.

Tsemppiä kaikille vielä odottaville, tositoimissa oleville ja vauvantuoksusta jo nauttiville arkeen!

Nelina 37+4
 
Neuvolasta täälläkin omanapaiset terveiset. Eilen tiputettu pissanäyte edelleen yhdellä plussalla verta - muuten ok - saan siis jatkaa näytteenottoa. Huolena vissiinkin aiemmin sairastettu munuaisaltaan tulehdus.. vti kun voi olla oireetonkin ettei sitten sinne asti menisi.

Muutoin homma hanskassa paitsi ettei mukula ole kiinnittynyt ja ohjeena, että jos vedet menisi ennen kiinnittymistä niin makuulle ja ampparilla eteenpäin napanuoran esiinluiskahtamisriskin vuoksi.

Kauniita imetyspaitoja /mekkoja/tunikoita muuten kaverini ylläpitämänä Maitotyttö nimen alla. Hän investoi juuri Nalle kestovaipat itselleen joten kiinnostuneet käykäähän kurkkaamassa :)

Mun täytyy ihmetellä ( viisaammat sivistäkäähän! :D) et mikä idea on kauniissa sisävaipassa (kuosi siis) jos siihen tulee jokatapauksessa laittaa vaippakuori kosteutta pitämään?! Pitääkö sisävaippa+kuori paremmin kuin PUL laminoitu tasku imuineen?

Sabsu 37+3
 
Hei taas pitkästä aikaa.. jospa sitä puhelimella viihtis muutaman sanan naputella..

Huomenna olis synnytystapa arvio äitipolilla. Ihana päästä näkemään vauva ja saamaan painoarvioo ja kohdunsuun tilanteen. Ainut lääkäri kun on ollut jo rv 16 niin ei mitään hajua onko jotain tapahtunut.

Paljon on vauvoja syntynyt onnea kaikille ei meitä kovin montaa enää täällä taida olla.

Juhannuksena olis tiedossa omat 30 v synttärit ja vielä pitäs jotain leipoa. Sen jälkeen voisin synnyttää. .:) kummitytön synttäreille mennään sunnuntaina ja tänäänkin ollaan kyläilemään menossa. Eilen olin koko päivän isommassa kaupungissa ostoksilla ja vaaville löysin myös jotain. Nyt sit iski migreeni ja siitä koitan toipua sohvalla makoillen. :) tsemppiä kaikille.

Aapaliini ja vauva 37+1
 
Hei naiset!

Käyn täällä lukemassa joka päivä, mutta kännykällä en pysty kommentoimaan, joten hiljaiseloa siltä osin. On ihana lukea teidän viime viikkojen kuulumiset ja voinnit, kovasti olen hengessä mukana! :)

Täällä vietetään ihanaa vauvantuoksuista arkea! <3 Poika on unelma, syö ja nukkuu vain, välillä hetken seurustelee!
En ole tiennytkään, että näin helppoja vauvoja on oikeesti olemassa! ; D Oma olo kohenee päivä päivältä, ja olen touhunnut jo lähes normaalisti. Vieraita on käynyt meillä, mutta me ei olla vielä kyläilty eikä käyty kaupassa vauvan kanssa. Ulkona toki oltu vaunuttelemassa. Nautin kyllä hurjasti tästä iltatähdestäni! :)

Synnytystarinan kirjoittelen jossain vaiheessa...

Ai niin, neuvolasta kävivät kotikäynnillä viime viikolla, silloin poika viikon ikäinen ja paino oli 3720gr. Syntymäpainohan oli 3800gr ja kotiinlähtö paino 3566gr. Eli hyvin kasvaa rintamaidolla sekä korviketta saa tarvittaessa, n. 2-3xvrk.

Paljon voimia jokaiselle!!

-julianna ja vauva melkein 12 päivää :)

P.s. Nimeä ei olla päätetty vieläkään...
 
Viimeksi muokattu:
AnnaOnni Facebookissa toimii ainakin tämä ryhmä joka on aktiivinen! https://www.facebook.com/groups/671384479575574/ Itsekin siellä päivittäin käyn. :)


Omaa napaa, tänään neuvolassa käyty ja kaikki ok. Vauva pysynyt rt:ssa, otettiin näyte kun sanoin että valuu jatkuvasti jotain alapäästä, epäilin itsekin että valkovuotoa mutta täti halusi varmistaa. Ja niinhän se oli erittäin vetistä valkovuotoa. En tiedä valmisteleeko synnytystä vai mistä johtunee, saisi minun puolesta vaikka tullakin jo!
Peräpukamista moni kirjoitteli, siis räjähtäneet synnytyksessä??? Kamalaa, miten niitä silloin hoidetaan, ommellaanko haavat? Omistani olen kärsinyt jo edellisestä synnytyksestä asti (5v), ihan hirvittää mitä niille tässä synnytyksessä tapahtuu.... :/

Myhkäri+"Turo" 38+1
 
Toivounelma ajattelin jo olevani ainut joka ei tuon potilashotellin hienoutta ymmärrä. Osastolla oli älyttömän kiva "kämppis" ja kätilöt pääsi usein käymään luona. Esikoinen siis tuotoksena, joten tukea arvostin ja muutenkin olisin seonnut, jos olisin joutunut yksin istumaan huoneessa. Ehkä hotelli on mukava uudelleen synnyttäjälle joka kaipaa vaan nopeaa kotiin pääsyä..

Huh. Täällä harjoitellaan vähillä unilla selviytymistä. Tuntuu, että ei enää ajatuskaan juokse..

NancyC ja pikkumies 1kk
 
  • Tykkää
Reactions: toivounelma
Onnittelut synnyttäneille ja tsemppiä vielä odotteleville!

Minulla on jäänyt muutaman päivän ajalta viestit lukematta, sillä ollaan sairaalassa. Tultiin tänne su iltana verenvuodon takia ja ottivat osastolle.

Poika syntyikin sItten 10.6 klo 3.05. Painoa oli 3780g ja päänympärys oli 35cm. :)

Minulle tehtiin eppari ja emätin repesi. Verta menetin melkein litran, joten olen aika heikkona vielä. Kertoilen lisää, kunhan päästään kotiin.

Nemelia ja pikkujätkä 1vrk
 
  • Tykkää
Reactions: Katann ja Jansson
Onnea Nemelia pojasta, ja toipumisia!

Mulla oli tänään se painoarvio ja vauvan asennon tarkastus polilla. Kaikki oli kunnossa, eli nyt voi ottaa rennosti. Eli vauva on raivotarjonnassa aika alhaalla ja painoarvio tällä hetkellä 3,5 kg. Eli hyvillä mielin nyt odottelen synnytystä.

-Orange80 tv 39+3
 
Moikka!
Täällä 38+0. Synnytykseen viittaavia merkkejä ei kyllä kauheasti ole (mitä ikinä ne merkit sitten edes ovatkaan:) ). Vointi kohtuullisen hyvä. Turvotusta reippaasti ja helteillä jalat sen takia tuskassa. Masu on aika iso omasta mielestä vaikka ilmeisesti keskikäyrillä mennään. Sf-mitta oli viimeksi 33cm. Vauva on laskeutunut mutta ei kiinnittynyt. Päivät menee kotitouhuissa ja kävelylenkeillä. Nyt on jo tottunut siihenkin ajatukseen että töihin ei tarvitse mennä :D

Peräpukamista: Jos on ulkoisia ja trombosoituneita käykää lääkärillä ne tyhjentämässä. Ei ole oikein muuta keinoa niihin. Lisäksi apteekista lyhyenä kuurina Sheriproct voidetta. Ummetus pitää hoitaa pois. Itse käytän levolacia jos maha ei ole toiminut päivään. Ja lisäksi tarvittaessa kuitulisää (visibliniä siis). Nestettä ja kuituja runsaasti :) Itsellä nämä auttaneet ja se että ei tarvitse enää töissä istua mikä varmaan entisestään ärsytti oireilua.

Onnea vauvautuneille ja tsemppiä meille kaikille odottaville viime metreille !

Jepu ja neiti 38+0
 
heippa. onnea kaikille vauvan saanneille <3
ei ole tullut nyt kauheasti kirjoiteltua kun niin harvoin nykyään avaan konetta :) nytkin haluan kysyä vaan pikaisen kysymyksen ja palaan myöhemmin kirjoittamaan lisää :)
mitä olette mieltä että voiko isän toisen nimen antaa pojalle etunimeksi? kuulostaako hölmöltä :D nimi sellaine mistä olen aina tykännyt mutta mies sitä mieltä ettei voi antaa hänen toista nimeä.
 
Onnea Nemelia ja pikaista toipumista!

talvi1 tsemppiä tulevaan synnytykseen!

Anniinaballeriina Tyhjennys jos tarvitsee tehdä niin vasta synnytyksen jälkeen. Mulle neuvolalääkäri kirjoitti reseptillä jotain voidetta jota aloin käyttää jo muutama päivä ennen synnytystä kun pukamat ilmaantui vauvan laskeuduttua. Pyysin myös synnytyksen jälkeen sairaalassa olessani lääkäriä katsomaan ja arvioimaan tilanteen. Hän tarkisti ja mulla kun olivat trombosoituneet niin käski vaan mennä heti kotiin päästyäni omalle TA;lle päivystykseen tyhjennyttämään pukamat. Joudun kans käyttämään vatsan pehmennykseen Pegorionia se on ainoa mikä mulla auttaa pitämään vatsan kunnossa. Sitä antoivat myös sairaalassa kun pukamista oli puhetta.

Nimestä meillä riittää vääntöä varmasti ristiäisiin saakka. Miehellä on yks nimi mielessä joka musta ei sovi pojalle ollenkaan. Olen yrittänyt sanoa sen kauniisti ja välillä vähemmänkin kauniisti mut ei tunnu menevän jakeluun :LOL: Ei meillä tosin ole vielä ristiäispäivää päätetty eikä kummejakaan kai tämä tästä jotenkin selviää ja on noi isommatkin nimen saaneet vaikka se onkin (esikoisen kanssa) päätetty ristiäispäivänä :whistle: Pankkitilin avauspyynnön laitoin jo eteenpäin kun sinne riitti pelkkä hetu ikinä ei ole liian aikaista alkaa säästämään :D

S& poika 1vko 5pv
 
Heips ja onnea uusimmille vauvautuneille :)

Piti tulla päivittämään kun tänää käytiin äitipolilla koko arvossa. Painoarvio nyt oli nippa nappa 3 kg. Laskeutunut mutta ei vielä ihan kiinnittynyt. Kohdunsuun reilulla sormelle auki, venyttää kahdelle, pehmeä ja kaulaa 1.5cm jälellä. . Ei välttämättä mennä yliaikaiseksi. .:) 3.6kg olis lasketun ajan tietämissä. Helpotti tieto ja nyt voi rauhallisin mielin odotella synnytystä. :)

Mullakin pienet pukamat saa nähä paheneeko synnytyksessä. . Viimeks meni ohi ihan suihkuttelulla yms..

No eipä taas muuta

Aapaliini ja vauva 37+2
 
Onnea Nemelia ja tsemppiä toipumiseeen!

Omat neuvolakuulumiset: vauva laskeutunut ja kiinnittynyt, SF 31,5cm, pissa puhdas, verenpaine ok, hemppa 114, painoa tullut ennätykselliset 1000g/vko! Kokonaisuudessaan nyt tullut se 15kg. Vähän voi varmaan pistää turvotusten piikkiin, sormukset ei enää mahdu ja kengät tuntuvat hieman aiempaa tiukemmilta. Mutta ei minusta mitään hirveitä turvotuksia toistaiseksi ole.

Kävin hakemassa nestemäistä rautaa (Maltofer), josko se vähän paremmin imeytyisi kuin Obsidan, joka ei oo saanut arvoja juurikaan kohoamaan ja mahaa vaan ärsyttää.

Yöllä ja tänään ollut aiempaa enemmän menkkajomottelua ja paineentunne kävellessä alkaa olemaan melkoinen. Joskohan tässä viikon sisään jo pääsisi tositoimiin!

Nelina 37+5
 
Heipä hei pitkästä aikaa. täällä taidetaan aika varmasti mennä yliajalle koska huomenna olis la ja tänään lahdessa sanoivat et uusinta käynti sit puolentoista viikon päästä. Painoarvioo muutettiin pienemmäks ennen oli 3900g mut tänään saikin arvioks 3500g. :D kyl melkein ääneen huokasin helpotuksesta. :) Lääkäri oli sitä mieltä et ei tartte varmaankaan alkaa ollenkaan käynnistelemään koska paikat pehmenneet hynin ja 2cm jo auki sormelle.. ei vaan malttais odottaa enään et sais pikkupikku rinsessan syliin. :p Verenpaineita pitää tarkkailla edelleen koska alapaineet ollu yli 100 luokkaa... verenpainelääkityksellä oon ollu tässä about jo kuukauden ja sano vaan et jatka samaan malliin. Ja sokereitakin pitäis mittailla..mun päivät pyöriikin melkein kellon ja mittareiden välillä. :D Mut toivotaan et pikkunen haluis tulla pian pihalle,miehelle olis siinä hyvä synttärilahja 23.6 kun hän täyttää 26w. turvotusta on ollu aika tavalla näillä helteillä. jalat kiittää aina illalla jos innostun enempi touhuamaan sisällä tai ulkona. lenkille en oo menny kun omassa pihassakin on jo aika moinen työ. 2h menee ruohonkin leikkuussa,mut mies ei oikein suostu antamaan mun ajaa nurtsia koska se on kuulemma liian raskasta. ja pah.. nooh tehkööt itse mä hoidan mielelläni kotityöt sisällä näillä helteillä. :D meillä olis heinäkuussa yhet 50w synttäri juhlat ja yhdet häät,mut pitää nyt miettiä mennäänkö vai jätetäänkö suosiolla menemättä.

Joo mut tsemppiä kaikille odottaville ja onnea oikein paljon jo pienokaisensa saaneille. :)

-Heiduli89 ja "Nellipapunen "nyt poksuis 39+6 <3
 
Iltaa!

Täällä on illan mittaan supistellut epäsäännöllisesti, saunomisen ja suihkun ajan oli kokonaan supparit tauolla, mutta tiukkeni sen jälkeen. Nyt tuntuisi taas laantuvan. Vauva liikkuu kovaa ja saa aikaan vihlontaa ja mahan kovettumista, välillä kivuilla ja välillä ilman. Lisäksi peräsuolessa tuntuu painetta. Tässä nyt sitten suht nopeana synnyttäjänä arvon, että mitä teen. Odottelen varmaan, mutta miten kauan. Sairaalaa kun on tällä kertaa se reipas 100 km.

Sairaalakassin (tosin osa tavaroista, kuten oikean kokoiset imetysliivit, edelleen ostamatta) ja vauvan kotiutumisvaatteet katoin kiireellä valmiiksi. Mies kyllä tuossa naureskelee, että ei tässä vielä mihinkään lähdetä. Ehkäpä ei. Jänskättää vain kun tuo tilanne jo eilen oli lääkärikäynnillä kypsähkö. Ja sitten se, että mitään varsinaista limatulppaa ei ole tullut (keltaista rään tyyppistä lukuun ottamatta), eikä sitä suolen tyhjenemistä ole tapahtunut. Ja nää on siis aiemmin olleet ne merkit mulle, että jotain todella tapahtuu...

AnnaOnni 37+4
 

Yhteistyössä