**Kesäkuun kullanmurut 2014** Joulukuussa

Voi jestas Lettu mikä jättipotti :O Jospas ensimmäiset lääkekuurit auttaisi niin ei joutuisi kamalaan kierteeseen. Kurja tuuri.

Myö käytiin niskaturvotus-ultrassa ja kaikki vaikutti olevan ok. Seulan tuloksia ei olla vielä saatu. Seuraava olisi lääkäri vuodenvaihteessa ja seuraava neuvola olisi vasta pitkälti ensi vuoden puolella kuulemma? Onko kellään muulla ollut näin vähän neuvoloita? Siis yksi on vasta ollut ja toisesta ei siis tietoa edes vielä. Kunta ilmeisesti säästää :D
Se vaan tuntuu kurjalle kun esim. sydänääniä en ole kuullut kertaakaan!

Mä olen nyt ultran jälkeen antanut itselleni luvan riehaantua oikein kunnolla hankintojen kanssa ja olen alkanut miettiä vaunuja yms. Yritän ehdottomasti hankkia vaunut ja pinniksen käytettynä kunhan vastaan tulee, siinäpä ne isot hankinnat sitten onkin.

Nimet alkaa olla tytölle ja pojalle toisia nimiä myöten mietittyinä valmiina. Minäkö aikaisessa ;)

Ruokia en ole mitään erityisemmin jaksanut vältellä. Normaalisti en syö kalaa enkä maksaa joten.....
Kokista yritän olla juomatta ja kahvia, niitä vedän normaalisti litratolkulla. Syön normaalistikin paljon kasviksia ja salaattia ja panostan laadukkaaseen ruokaan ihan jo lastenkin takia niin ei ole paljoa tarvinnut tsempata.

Alusta asti on ollut tyttöolo, jospa pääsiskin pinkkiä ostelemaan tällä kertaa :)

-ÄitiKohtaNeljälle 12+3
 
ÄitiKohtaNeljälle: joo, täällä HUS:in alueella on ainakin tuo käytäntö - siis että yksi neuvolakäynti ja sitten NP-ultra, rakenneultra ja sitten vasta viikoin 22-24 toinen neuvolakäynti. Ymmärtääkseni siitä sitten tihenee pikkuhiljaa. Ensimmäinen neuvolalääkäri taisi olla vasta rv 26. Näin siis uudelleensynnyttäjillä. Meidän tk:ssa on kyllä torstaiaamuisin päivystysneuvola minne pääsee keskustelemaan askarruttavista asioista tai kuuntelemaan sydänääniä jne. Mullekin kyllä tuli ekan neuvolan (rv 5+1) jälkeen sellainen fiilis että aika yksin sitä saa olla raskautensa kanssa. Mutta apua kyllä saa hienosti (ainakin mä olen saanut) mikäli sitä tarvitsee.

Lettu ja Kornelius 16+1
 
Tänään oli lääkärinla ja olipas hmm, erikoinen lääkäri :D no ei uutta mahaosastolla. Kun vasta oli nt-ultra en saanu kuvia mukaan mutta ultrasi se vähän. No sitten päästään sokerirasitustestin tuloksiin ja paastoarvo oli hieman koholla joten sain verensokerimittarin ja ruokavalioneuvontaa. Oon kyllä ihan puulla päähän lyötynä että mulla siis raskausajandiabetes?! No ei kai tässä sitte herkutella jouluna tai muulloinkaan. Painoa oli tullu n.2kg. Lähtöpaino oli 62kg että vähemmän ku eka raskaudessa tässä vaiheessa.
AB 13+5
 
Nt-ultrassa käyty ja kaikki ok :) Seulatulokset tulee vielä postissa. Vastasi tosin vähän pienempää eli la olis 3.7., mutta vähän ihmettelen sitä kun mitat tästä oli kuitenki isommat mitä esikoisesta isommilla viikoilla (jos siis ton 3.7. mukaan laskee).
 
  • Tykkää
Reactions: bumbis
Voi Lettu, ootpas sä keränny kaiken mahollisen kerralla! :whistle: Hyvänen aika! No mutta tärkeintä, että sait ny lääkkeet!

ON: Kävin tänään hakemassa rokotuksen, ja sain samalla katsoa taas meidän Papua ruudulta! Neukkari halusi myös kokeilla, josko sieltä saataisiin kuulumaan sydänäänet ja hienostihan ne kuuluikin! 150 jumputti mussun sydän. :heart: Isille saatiin vietäväksi muutamat kuvat (ei päässyt tänään, kummankin harmiksi, mukaan), kun oli herra/neiti Papu asettunut pää alaspäin -asentoon ja vaikka jalat potki kovasti niin kädet pysyi koko ajan rennosti niskan takana ristissä! :D on siis kovin rento kaveri! Neukkari meinaskin, että pitää sitte seurata, kun vauva syntyy, että tykkääkö se kovastikin nukkua kädet pään vierellä :)

Ihanaa joulunodotusta kaikille kesäkuisille! :heart:
ToKa89 ja Papu 15+0
 
Heippa kaikille!

Mä en ala. Mulla on taas huono olo.. Mikään ei ole maistunu kunnolla moneen päivään, ja nyt sitte kaiken kukkuraksi voin pahoin jo kolmatta päivää.. Luulin, että ois ohimenevää mutta uskottava se on, pahoinvointi on palannut. Hetken olikin tuossa jo ihana aika, jolloin kaikki terveellinen maistui ja nyt ei oikein enää mikään. Äh, menispä ohi pian!

Myöskin olen huomannut, ettei vauva/kohtu anna mun tehä mitään vähääkään raskaampaa, heti on selkä ja maha tosi kipeänä, eilen oli aamun pakkaamisesta kipeä pitkälle iltaan.. Kaipa tuo kuuluu asiaan?


Mukava kuulla muiden iloisia uutisia ultrista ja neuvoloista, mulla aikaa vasta tammikuulle :)

Taniira ja pikkuinen 15+6 <3
 
Iltaa/yötä, kesäkuiset!

Päivittelenpä tänne vähäisiä kuulumisia..=)

Painon noususta: Itsellä on paino noussut hurjaa vauhtia. Eilen kävin puntarilla ja ekasta neuvolasta tullut taas 2,5kg lisäystä eli yhteensä alkaa olemaan jo +5kg. Vähän hirvittää, että kuinka mahtavaksi tässä vielä muuttuu..=/
Olen huomannut, että ihmiset ovat alkaneet katsella vatsan seutua. Iltasella töihin tullessa hoitaja, jota en ole vähään aikaan nähnyt, kyseli kuulumisia ja ohimennen uteli, että ollaanko me perheenlisäystä suunniteltu. Hädissäni takeltelin, että suunniteltu on ja harjoiteltukin vähän..=D En myöntänyt vielä.

Liikkeistä: Ultran jälkeen olen silloin tällöin tuntenut "muljahduksia" alavatsalla, jotka olen päätellyt vauvan kääntyilyksi. Pinkeyden tunnetta ja jonkinlaista "ahdistuksen tunnetta" vatsassa tuntuu myös ajoittain.
Nuo ahdistuksen tunteet olen ajatellut, ehkä, supistuksiksi, koskapa ilmenee usein, kun on tehnyt jotain raskaampaa.

Alkuviikosta meillä oli muutto ja voin sanoa, että voimille otti. Vaikka yritinkin vältellä raskaita kantamisia, vatsassa tuntui välillä vihlaisuja. Silloin heittäydyin aina hetkeksi makuulle levähtämään.

Neuvola käynnit Ihmetyttää kyllä itseäkin paikkakunta erot noissa neuvola käyntejen määrissä. Itse olen käynyt vain kerran, seuraava käynti tammikuun puolivälissä ja lääkärille "pääsen" vasta raskauden viimeisellä kolmanneksella. Ilmeisesti Lohjalla jo siirrytty uuteen, harvennettuun, käytäntöön.

Vaikka tulee pitkä teksti, niin kerronpa vielä..
Joskus aijemmin joku kyseli yövuoroista. Itse olen Yökkö, eli teen pelkästään yövuoroja. Ja aina 7 putkessaan. Hyvin olen jaksanut tähän saakka, vaikka lepohetkiä olen joutunut pitämään useammin ja aamuyön väsymys on ainakin triplaantunut.=) Mummojen kääntelyihin olen myös pyytänyt enempi apuja.. Mielenkiinnolla odotan, että kauanko jaksetaan.=)

Rauhaisaa joulun aikaa odottajille
=) Jansson ja pikkunen 14+1
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!
Täällä nyt viimein käyty ultrassa pari päivää sitten. Mulla ilmeisesti vauva on jossain niin selkärangan vieressä että näkyvyys oli huono. Sen takia sieltä ei oo sykkeitäkään kuulunut. Vauva ei myöskään suostunut kääntymään kyljelleen vaan katseli suoraan meitä kokoajan. Joudun käymään parin viikon kuluttua uudestaan ultrassa. Kaikki "strategiset" mitat kuitenkin saatiin, niskaturvotusta oli vain 1mm ja kuulemma erittäin hyvin kehittyneet aivot. Riskiluvut kuulin tänään neuvolassa, 1:2500 ja 1:100000 eli matalat. Sykkeitä ei siis tänäänkään neuvolassa kuulunut enkä yhtään ihmettele. Mutta kaiken kaikkiaan kuitenkin helpottanut olo, sikiö vastasi viikkojaan ja laskettu aika pysyi samana.

Toivotan kaikille rauhaisaa joulua! En usko että kauheasti täällä käyn lukemassa jouluna kun yritän pitää elektroniikasta taukoa :) Nauttikaa läheistenne seurasta, ulkoilkaa, syökää ja levätkää:heart:
 
Huomenta vaan kaikille!
Sunflowerille pahoittelut ja paljon voimia.

Lettu, saitko streptokokin takia jatko-ohjeet? Mulla se löytyi pissasta ekaa odottaessa, mutta sairaala möhläsi synnytyksessä ja lapsi oli viikon antibioottitipassa. Pelättiin streptokokkisepsistä, kun tulehdusarvot nousi synnytyksen jälkeen muksulta. Sun pitää saada antibiootit suoneen 4-5h ennen lapsen syntymää, silloin lääke kulkeutuu myös istukan läpi ja vähentää riskiä tartunnan leviämisestä lapselle. Streptokokki b ei lähde koskaan kokonaan pois, vaan voi aktivoitua milloin vaan. Tutun lapsi menehtyi streptokokkisepsikseen synnytyksen jälkeen, mutta se tartunta on aika hyvin estettävissä tolla tipalla. Mä sain viimeksi liian myöhään antibiootit, ei kerinneet vauvalle saakka. Tulehdusarvoja otettiinkin pari kertaa päivässä vauvalta ja sairaalaan piti ottaa heti yhteyttä, jos tulee jotain tavallisesta poikkeavaa vauvan vointiin. Multa ei streptokokkibakteeria ole löydetty sen jälkeen, voi majailla emättimessä tai peräsuolessa, vaikka testattu on parisenkymmentä kertaa raskauksien aikana. Siltikin pitää muistaa se antibioottisuoja seuraavassakin synnytyksessä.

Mulla on joululahjaongelma. En tiedä mitä ostaa kuopukselle ja miehelle. Esikoiselle on vaikka mitä ja keksisin vieläkin vaikka tuhat muuta lahjaa, mutta tuolle parivuotiaalle on mahdotonta keksiä mitään. Sillä on jo pelit ja vehkeet eikä se juuri mitään tarvitse. Ei niin kovasti leiki millään, seuraa vaan isoveljeä ja sen leikkejä häiriköi. Pari pehmeää pakettia oon pienelle hankkinut, muttei vaatteet taida kiinnostaa.

Meillä jatkuu sairastupa. Mulla oli vatsatauti ja nuha ja yskä sen kun vaan jatkuu. Lääkäri ei löytänyt mitään vikaa, mykoplasmaa epäili kuitenkin ja passitti uusiin verikokeisiin. Ensi viikolla saan tulokset. Liikkeitä tuntuu aika harvaan, istukka on edessä ja maha on melko pieni, oon vielä kaapissa tän raskauden suhteen. Maha näyttää vaan turvonneelta, vaikka olen aika pieni. Viikoista en ole ollenkaan perillä, piti tarkistaa ne netistä.
Huomio taitaa olla lähinnä arjessa selviämisessä, ei tässä raskaudessa.
Jouluiloa kaikille! :)
Apanapa ja vielä nimetön pikkuolio 17+1
 
Apanapa: mä olen MRSA-kantaja (joka selvisi vasta ekalla neuvolakäynnillä, oli mulla todettu jo 24.2.2012, kukaan ei vaan kertonut siitä mulle), ja sekin vaatii jo omat erikoisjärjestelynsä. Neuvolatädin kanssa nopsaan käytiin läpi just toi antibioottitippajuttu, mutta neukkatäti sanoi että synnärin hygienistin kanssa voi jutella vielä tarkemmin miten toi menee. Mä joudun enivei synnyttää eristyksiin ton MRSA:n takia, niin tässä tulee olee tosi paljon normaalista poikkeavia juttuja sitten kun on synnytyksen aika. Mä en tiiä että sovitaanko näiden juttujen takia sit käynnistys jollekin tietylle päivälle vai miten menetellään että voitaisiin taata a) eristyshuone valmiiksi, ja b) että antibiootit ehtii vaikuttaa ajoissa. Aika näyttää.

Aika hurjalta kuulosti tuo teidän esikon tapaus, onneksi kaikki kuitenkin meni hyvin - ja on mennyt jatkossakin tuon strepton osalta. :hug:

Lettu ja Kornelius 16+2
 
Lettu, mistäs oot MRSA:n saanut ja miksei sitä ole sulle kerrottu? Aika kummaa.

Mulla käynnistettiin eka synnytys,kun lapsivettä ei ollut ultrassa kalvojen puhkaisulla. No, se ei tehnyt mitään, joten sain oksitosiinitipan. Oli lääkärit ja muut, mutta kukaan ei muistanut tota streptokokkia ja en saanut lääkitystä ollenkaan. Itse kuvittelin, että se toinen pussi ,jota tippui oli antibiootti, mutta se olikin vain sokerisuolaliuosta... Kyllä pikkasen otti päähän, kun asia selvisi. Poika vielä oli muutenkin pieni ja laittoivat antibiootin, kun tulehdusarvo oli kaksi kertaa nouseva, olisi pitänyt ottaa verikoe, josta olisi tulehdus/sepsis näkynyt. Mentiin sitten sen pisimmän kaavan mukaan hoito, mutta poju joutui muutenkin olemaan lastenosastolla pienen kokonsa ym. muiden tutkimuksien takia. Pääasia, että lopputulos oli loistava ja terve pikkumies. Nyt pelottaa, että en taaskaan ehdi tippaan. Viimeksi kerkisin olla sairaalassa pari tuntia ja vauva oli ulkona.
 
Lettu, mistäs oot MRSA:n saanut ja miksei sitä ole sulle kerrottu? Aika kummaa.
Mä en tiedä mistä se on tullut. Mulla nousi influenssan jälkitautina viime vuonna CRP 200:n hujakoille ja poskionteloista tulehdus silloin leviämässä korkeammalle - punkteerattiin pariin otteeseen ja vihreänruskeasta limasta löytyi MRSA. Kukaan ei sitä mule kertonut koska HUS korvapolilla ollut silloin siirtymä papereista sähköiseen potilaskansioon ja tää nyt vaan "unohtui", myöhemmin kirjattu ylös mun tietoihin ja pamahti siis neuvolatädin ruudulle kun kaivoi mun tietoja esille ekassa neuvolassa - puolitoista vuotta MRSA-löydöksen jälkeen.

Usko pois, nostin asiasta metelin ja tota selvitteli mulle niin potilasasiamies kuin korvapolilta hoitsut, hoitanut lääkäri ja ylilääkäri. Nootin tuosta aion vielä kirjoittaa kun vain jaksan paneutua asiaan.

Ihan käsittämätöntä miten sitä itse saa olla muistuttamassa lääkäreitä ihan kaikesta. Siis ymmmärrän toki että kaikkea ne ei voi muistaa tai ehdi lukea sun tietoja tms. aina, mutta hemmetti soikoon ettei jotain streptoa muista, että ihan kuin se olisi odottavan äidin vastuulla että hoitohenkilökunta muistaa hoitaa sua sun terveydentilan vaatimalla tavalla! Mulla on vaikea lateksiallergia ja sekin lukee ISOLLA papereissa, mutta niin vaan siitä sanon ihan kaikille ihan joka kerta ja usein hoitavat henkilöt ihan säikähtää, että hui, hyvä kun sanoit, ja vaihtaa nitriilihanskoihin, vaikka juuri olivat katseensa nostaneet mun tiedoista.

Toi just muakin jännittää -- siis että ehdinkö ajoissa sairaalaan ja onko kaikki sit valmiina. Just siksi meinaan puhua usein ja paljon tosta että miten synnärillä aiotaan hoitaa mun tapaus että voidaan varmistua siitä että saan sen antibiootin ajoissa. Ja mulla käynnistettiin eka synnytys, pari päivää cytotecia ei tehnyt mitään ja kolmantena suoraan oksitosiiniin ja lopulta saatiin supistukset aikaan. Neiti syntyi 42+3, hiukan ennen puolta yötä. Mistä mä edes tiedän milloin mun synnytys on käynnissä kun en oo kokenut luonnollisia supistuksia ollenkaan? Ja entäs jos sairaalassa on sulku päällä, onko sitten muualla tiedossa mun erityistarpeet? Huhhuh, voi mennä väännöksi vielä.

Pystyisitköhän säkin puhumaan neuvolaan näin ennalta jo tosta sun huolesta että miten ne aikoo saada ton antibiootin valumaan ajoissa että vältytään aiemmalta kokemukselta? En tiiä mitä ne voi oikeen ees luvata tms., mutta täytyyhän niiden ottaa huomioon sunkin tilanne ja ihan täysin validi huoli sun tulevan lapsen terveydestä.
 
Kiva juttu toi sun MRSA, hienosti hoidettu sairaalalta. Mulla on muuten kanssa lateksiallergia, ei kovin paha, mutta joka kerta saan siitä muistuttaa, vaikka se lukee kansioissa.

Kuopuksen syntyessä menin liian myöhään sairaalaan, koska en just tunnistanut suppareita kunnolla. Eka käynnistettiin ja toka synnytys oli keskenmenon yhteydessä sairaalassa cytojen kanssa. Pakottivat mulle kipulääkkeitä, vaikken niitä olisi halunnut. Mä tunsin kuopuksesta vasta ne ponnistussupistukset tosi kipeinä, sattui se avautuminenkin, muttei se ollut mitään verrattuna käynnistykseen, joten en udkonut synnyttäväni. En viimeksi kerinnyt saada mitään muuta kuin ilokaasua pari kertaa ponnistusvaiheessa, en edes nähnyt lääkäriä koko synnytyksessä. Kun alkoi kunnon supistukset olin jo 10cm auki ja alle puolessa tunnissa vauva oli maailmassa. Siitäkin meni osa aikaa siihen, kun tappelin kätilön kanssa, että halusin sängylle, en mihinkään jakkaralle ja siirryttiin synnytyssaliin. Jos seuraavaksi on yhtä nopeaa toimintaa, niin ei me päästä sairaalaan saakka.

Mulle pitäisi olla luvassa ekstrakäyntejä äitiyspolilla lapsivesiongelmien takia edellisien raskauksien lopulla, joten ehkä nyt saadaan joku parempi ratkaisu aikaiseksi tälle kerralle. Yksi vaihtoehto on syödä vaikka lasketusta ajasta eteenpäin antibioottikuuria, muttei ne sitä mielellään käytä.

Hitto, mulla taitaa olla poskionteloiden tulehdus. Nenässä lisääntyvää tukkoisuutta, vihreetä räkää ja paha haju. Mä en nyt jaksaisi tätä ollenkaan.
 
Multakin löytyi viime synnytyksessä B-sterptokokki. Synnytys meni ihan hyvin (2,5h) aika luomuna. Aamulla poika syntyi ja illalla mulle nousi kova horkka kuume. Crp oli yli200. Pojalla nousi kans mut ei pahasti. Mulla todettiin ihan sepsis. 3xpäivässä sain kahta antibioottia suoneen melkein viikon. Poika sai onneksi olla vierihoidossa ja kävi päivittäin lastenosastolla antibiootissa muutaman päivän. Selvittiin onneksi. Seuraava synnytys jännittää et tiedetäänkö sit sairaalassa mun historia, saanko antibiootin ennalta, ja ehdinkö edes sairaalaan synnyttää!!! No aika on jo äitiyspolille, ni aion kyllä vääntää rautalankaa. Vielä n.puoli vuotta aikaa painottaa asiaa :)

Hyvää viikonloppua

Huomenna Tirppa poksuu rv13
 
Oho taas on kyllä reaaliterapia tehokasta. Näiden jälkeen omat närästys- ja joulumurheet tuntuu aika toissijaisilta. Kuulostaa hurjalta, että tuollaiset asiat jää synnyttäjän murheeksi,mutta virheen hinta voi olla sen verta kallis, että parempi varmistaa kuin luottaa ja katua.

Nanny ja alien bebe 16+5
 
Oho taas on kyllä reaaliterapia tehokasta. Näiden jälkeen omat närästys- ja joulumurheet tuntuu aika toissijaisilta. Kuulostaa hurjalta, että tuollaiset asiat jää synnyttäjän murheeksi,mutta virheen hinta voi olla sen verta kallis, että parempi varmistaa kuin luottaa ja katua.

Nanny ja alien bebe 16+5
Meillä on kaikilla omat murheet, eikä niitä oikein voi laittaa tärkeysjärjestykseen -- henkilökohtaiset asiat on aina henkilökohtaisia. Närästys on inhottava vaiva ja joulu voi olla kovinkin stressaavaa. :hug:

Lettu ja Kornelius 16+3
 
Meilläkin oli käynti ke ultrassa jossa totesivat niskaturvotuksen olevan 3.4-4.1 joten tuohon haitariin osuttaessa on vielä 75% mahdollisuus saada täysin terve vauva mutta 25% mahdollisuudella voi tulla vielä keskenmeno tai vauvalla on kromosomipoikkeavuus tai sydänvika. Turvotusta ei onneksi ollut muualla kun niskassa ja muuten kaikki näytti normaalilta että nyt odotellaan eilen otetun istukkanäytteen tuloksia. Onneksi tulokset yleensä tulee jopa näin jouluviikolla jo viikossa niin toivottavasti saadaan vastaukset jo ens perjantaina. Laskettuaikakin siirtyi viikolla (nyt 2.7) ja samalla aloitettiin rv12 uudelleen.

Kaikesta huolimatta, Ihanaa joulua ja vuotta 2014 kaikille! :)

Ma&Mi rv12+3
 
Moi,

minut voisi lisätä listalle:

27.6. annales/33v/3.lapsi/K-SKS

Kolmatta siis odotellaan, entuudestaan on kaksi tyttöä. Nt-ultra takana ja kaikki oli kunnossa. Erikoislääkäri ultrasi ja samalla sain keskustella migreenistäni, joka pahenee raskausaikana.

Edessä on sektio, ensimmäistä yritettiin alakautta, kunnes todettiin ettei tule läpi omin avuin ja tie vei leikkuriin. Samalla tuli papereihin merkintä sektiosta myös jatkossa. Ahdistaa jo hieman valmiiksi se kokoonkursimisvaihe. Viimeksi loppui puudutus hieman kesken ja ai kamalaa miten se sattui vaikka lääkettä sai lisää. Eka sektio meni kivasti, kun oli pitkän yrityksen jälkeen väsynyt ja mömmöistä ihan kuutamolla. Toisen aikaan olin aivan liian virkeä.

Neuvolakäynneistä on ollut puhetta, kysyin itse asiasta, kun meillä niitä on vielä paljon, vaikka olen uudelleensynnyttäjä. Terkka näytti kirjaa, josta heillekin tehdään uutta ohjeistusta, mutta koska se ohjeistus ei ole vielä valmis, niin täällä mennään vanhalla mallilla. Takana siis kaksi neuvolaa ja nt-ultra.

Joulun ruokien suhteen aion toimia maltillisesti, Aura-juusto kuuluu pöytään, samoin graavilohi. Maksalaatikko ei ole osa meidän joulupöytää. En siis joudu luopumaan oikeastaan muusta kuin viinistä.

Mukavaa ja leppoisaa joulun aikaa!
 
Täällä menee ihan mukavasti. Mahaa yritän vielä piilotella vaikka vaikeaa se jo on.. Meillä on neuvolakäynnit kuukauden välein myös uudelleensynnyttäjillä. Lääkäri sanoi tosin että noihin tulee muutoksia vuoden alussa. Ja kun ennen toinen lääkärikäynti on ollut 27-28 rv, niin jatkossa se tulee olemaan joskus rv 34 paikkeilla. Sanoi kyllä että täytyy miettiä mun kohdalla sitten miten tehdään kun aina olen joutunut saikulle jo ennen 30. viikkoa ja vauvat syntyneet 37-38 rv.

Mä vältän kaikkea listeriariskin sisältävää koska olen nähnyt läheltä mitä se voi tehdä odottavalle tai keskosena syntyneelle vauvalle :/
 
heippa taas. Täällä oli joulufiilistä tähän päivään asti.. tänään heräsin nenä tukossa, päätä särkien ja ilmeisesti viisaudenhammas puskee ylöspäin koska sitäkin särkee.. olo on kun jyrän alle jääneellä ja pitäisi vähän edes saada kämppää siistimmäksi joulua varten. Ei auta kun juoda teetä hunajan kera ja toivoa et olo helpottaa.. panadolista ei ole mitään apua minulla näihin särkyihin.
Neuvolakäynneistä, meillä on ollut 2 neuvolaa ja yksi lääkärineuvola. Tammikuussa seuraava neuvola ja sen jälkeen tulee kuulemma sitten taas lääkärineuvola. 2 kertaa olen tässä välissä käynyt muuten neuvolassa kuunteluttamassa sydänäänet kun on ollut outoa oloa niin saanut siitä sitten mielenrauhan :)

suza86+ pikkupulla 16+5 :)
 
Mulla on ollu nyt yks neuvola silloin rv 7+ ja seuraava on tammikuussa rv 17+6. Hus:in alueelta oon ja ensisynnyttäjä. Lääkärikäynti on rv 24-26. Mun mielestä aika harvakseltaan noita on.

Mulla on ollu välillä kovaa päänsärkyä ja panadol ei kyllä auta mihinkään vaivaan..

elpukka & papu 15+3
 
Kylläpän neuvola käytännöt tosiaan vaihtelee hirmusesti.

Täällä oli ensimmäinen neuvola rv 9, sitten se np-ultra, ja nyt viime viikolla lääkärineuvola.. Seuraava neuvola on sitten tammikuussa. Eli samaa tahtia käydään neuvolassa nyt tokan raskauden kanssa kun esikoisestakin.. :) Ultraa meiän neuvolassa ei ole ollenkaan, ja jossain nähtävästi ultrataan joka kerta.. Onpa hassua ettei tämmösestä asiasta ole mitään valtakunnallista ohjetta, vaan joka paikkakunta säveltää eri tavalla.

IHANAA JOULUA KAIKILLE! :heart:

bumbis & pipana 14+5
 
Hei! Mulla on ollu kaks neuvolakäyntiä 9+5 ja 13+5, siinä välissä oli nt-ultra. Viime nla oli kylläkin lääkärinla. Seuraava nla on 17.1 ja rakenneultra 11.2. Saapa nähdä miten käynnit harvenee kun vuosi vaihtuu. Vai seuraako ne yhtä tarkasti kun on tuo diabetes. Tosin kotona mitatessa arvot on olleet normaalit. Meillä ultrataan neuvolassa joka kerta.
AB 14+1
 

Yhteistyössä