**Kesäkuun kullanmurut 2014** Joulukuussa

Painosta sen verran, että mulla on pysynyt samoissa, eikä sinänsä ihme kun juuri mikään ei maistu.. Tänään ja eilen ollut taas huonovointisuutta vaikka luulin sen olevan jo taaksejäänyttä. Ei yhtään mukavaa.

Tänään mulla oli ekan kerran tyttöolo, en tiedä mistä tuli, mutta aamulla vaan oli sellanen olo, että voihan siellä tyttökin olla, kun koko alkuraskauden olen ollut sitä mieltä, että poika on vaikka muut veikanneet tyttöä :) Tänään mieli muuttui kuin taikaiskusta ja nyt tosiaan ainakin tällähetkellä tytöksi ajattelen pienen :)

Taniira + pikkuinen 15+4 <3
 
Tänään oli neuvolapäivä. Sykkeet oli pienellä 140. Lisäksi kaveri tuntuu olevan hyvin eläväinen. Liikkui koko ajan ja karkasi välillä kauemmaksi. Neuvolatäti tunnusteli vatsan päältä ja sanoi, että kohtu on niin voimakkaasti taaksepäin kallistunut, että on nyt samalla korkeudella, kuin "normaali"kohtu olisi viikolla 10. Kaikki kunnossa kuitenkin.

Painoakin on tullut... 8kg. Jospa tuo painonnousu tasoittuisi. En haluaisi enää yhtään painoa, kun tämäkin jo kauhistuttaa... Turvotus ainakin on kamala vieläkin, joten se varmasti osaltaan nostaa painoa.

Mulle vois muuten siirtää LA:N. 12.6 muutettiin 11.6.
 
Siis miten teillä muilla muutetaan laskettua aikaa ihan päivän vuoksi? NP-ultrassa Kornelius oli pari päivää suurempi kuin mitä oli kasassa ja mulle kätilö sanoi että ei muutamalla päivällä oo väliä, että ei niitä noin pienestä muutella. Vai onko teillä nää muutokset tehnyt neuvola? Ihan mielenkiinnosta kyselen.

Taas on sorruttu syömään sushia, tää alkaa jo karata käsistä. Maksaakin otin pari palaa eilen kun teki niin kovasti mieli. :ashamed:

Lettu ja Kornelius 15+6
 
Täällä (HUSin) alueella ainakin on käytäntö et vasta yli 5 pv:n heitto muuttais la:n.
Sain vihdoin sydänäänetkin kuuluviin :heart: Uskaltaa paremmin mielin odotta torstain ultraa.. Myös muutaman muljun olen bongannut ja kaiketi ne on liikkeitä jo :) Esikoisesta tunsin joskus rv 14-15.

Eltsu 12+1
 
Mulla muutettiin Naikkarilla yhdellä päivällä ja syyksi sanoivat etteivät osaa neuvolassa laskea :D

Tänään kerroin duunissa pomolle kun on rekryt tulossa erään toisen työntekijän siirryttyä muihin tehtäviin ajattelin et änkeän tähän samaan rakoon ja saadaan rekryt sit samaan. Pomo oli aika hämillään eikä oikein osannut sanoa mitään pyöri siellä pitkin neukkaria vähän aikaa ennen kuin rauhoittui ja saatiin järkevä keskutelu aikaan :LOL:

Painoa tullut pari kiloa ja turvotusta näyttäs vähän olevan kun sukista jää rajat. Toivottavasti ei paljoa nousisi. Molemmissa edellisissä raskauksissa on tullut sellaiset 10 kiloa jotka on sit olleet todella vaikeita saada pois |O

S 15+5
 
Jep mulla HUS alueella 5 päivän ero neuvolan ja np-ultran la:n välillä. Ei siirretty "muutaman päivän takia" :). 28.5. on edelleen virallinen päivä, mutta itse seuraan ovulaation ja np:n mukaista 2.6. No pääseen mammalomalle aikaisemmin ja ehkä laskevat yliaikaiseksi pikkuisen varhemmin.

NancyC + bebe 16+2 (neuvolan mukaan siis 17+0)
 
Hei! Mun herkkuihin kuuluu jouluna homejuustot, kylmäsavulohi ja punaviini..jää kaikki nyt syömättä. Kerran oon salaatissa syöny aurajuustoa salaatin seassa ja tulipa huono omatunto heti. Missä vaiheessa te aiotte kertoa kavereille/tutuille että ootatte? Viime kerralla moni huomasi sen pian että raskaana ollaan ja nyt kukaan ei oo vielä huomannu. Tekis mieli kailottaa kaikille että meille tulee vauva! Poikakaan ei oo hoidossa kertonu vaikka on tienny monta viikkoa. Eipä muuta :)
A+B 13+4?
 
Mulla kans muutettiin la koska ihan alunperin se ois menkkojen mukaan ollu 15.5. Sit ite oviksesta laskin et ois 14.6 mut varhaisultrassa koon mukaan virallinen laskettuaika on 12.6. Np-ultrassa taas oli muutaman päivän pienempi, mutta ei muutettu enää :)

elpukka & papu 14+6
 
Moi.

Mullahan la menkkojen mukaan oli 27.6. Varhaisultrassa 13.11. se katsottiin olevan kuitenkin 26.6. alkion koon mukaisesti ja NKL:lla 13.12. mitat näyttivät pikemminkin päiväksi 25.6. En edes tiedä mikä loppujen lopuksi on tällä hetkellä se ns. "virallinen" laskettu päivä, mutta luotan noihin mittauksiin. Menkkoja kerkesi olla ne yhdet pillerien lopetuksen jälkeen, niin ei hirmu luotettavia tilastoja kyllä ole. Menkoista siis.

Eli elän tuon tuoreimman mukaan ja sillähän ei tosiaan loppupeleissä hirveästi merkitystä sitten ole että mikä on se ihan lopullinen la. Yliaikaisuustutkimusten osalta korkeintaan ja niitäkin varten ultrataan ja tutkitaan.

Ja AB, mulla tismalleen samat jouluherkut. Hitto :|

LL, rv 13+0
 
Olen kertonut jo useimmille kavereille, mitä facebook-julkistusta en aio tehdä, ei oikein mun tyylistä. Sukulaisista osa tietää, osa ei, mutta kunhan käydään joululahjoja viemässä kummilapselle niin sieltä se sana lähtee sitten kiertämään :D

Esikoisen hoitotädille ajattelin myös ehkä kertoa tässä ennen joululomaa, koska ajatuksena on että tyttö jää kesäkuussa sitten hoidosta kokonaan pois niin tietää hoitajakin, että paikka on vapautumassa. En usko että tyttö itse on asiasta siellä hoidossa mitään puhunut, koska ei tunnu häntä vielä kiinnostavan vauva-asia (ei ehkä myöskään vielä oikein ymmärrä).

Tänään neuvolaan, saa toivottavasti taas varmistuksen että vauva elää ja kasvaa, kun kuunnellaan sydänäänet.

Vielä muutama joululahja ostamatta, kiirus meinaa tulla :D Luulen että meidän 2v saa kyllä paketteja ihan liiankin kanssa...

Mariska 14+3
 
Mulla vaihdettiin laskettua aikaa ainakin sen vuoksi että ensin laskettiin se vaan kuukautisten perusteella, vaikkei mulla ollut mitään tarkkaa muistikuvaa milloin menkat oli.

Mä ajattelin että helpommalla pääsis ton kertomisen kanssa kun oikeasti vaan pläjäyttäis facebookiin jonkun ultrakuvan :D Muutamille läheisimmille ystäville, perheelle ja pomolle oli pakko kertoa, mutta tuntuu tosi vaikealta kertoa joillekkin ei niin läheisille ihmisille asiasta, ihmettelevät sitten vaan kun olen lihonut ja hommannut varmaan silikonitissitkin ... :p
 
Tänään oltiin mieheni kanssa ensimmäisessä ultrassa. Vähän jännitti et onko kaikki hyvin, mut siellä se Tirppa teki kuperkeikkoja ja potkuhatjoituksia :) Sydän sykki kauniisti. Nt:skin oli normaali :) Rakenneultra onkin sitten oikein äitiyspoliklinikka Taysissa. Ilmeisesti sen takia kun edelliset synnytykset ollu haasteellisia.

Vointi on ollut vaihteleva. Yleisesti parempi vointi, mut jos oikein väsyy ja ei ole syönyt ni oksennus tulee herkästi :( Täytyy yrittää ottaa rennosti. Liitoskipua on ilmaantunut hieman. Laskettuaika ei muuttunut.

Jouluksi anopin valmiisiin pöytiin. Ihanaa :D Vielä muutama joululahja ostamatta.

Tervetuloa uusille :)

MamaFor3 + Tirppa 12+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: bumbis
Esikoinen syntyi sektiolla heinäkuussa 2011 eli kakkosen kans ikäeroksi nippa nappa 3 vuotta. Onko täällä sektion jälkeen normaalisti synnyttäneitä tai sit uudelleen sektioon päädytty, ja mistä syystä

Omassa navassa kaikki ennallaan. Voimisteluliikkeitä jo tunnen, talvitakki jäämässä pieneksi ja toppahousut nauraa navasta. Aivan kuin olisin elänyt tän ennenkin... oo kesän lapsi mä oon. Oo, kesän lapsia mä myös teen :)

Uma ja sintti n.rv 14
 
Täällä oli tänään lääkärineuvola.. Painoa tullut alle kilo lisää.. (Jouluherkkuja odotellessa :D )
Sisätutkimuksen teki, ja muut perushommelit. Sydänääniä etsi varmaan kymmenen minuuttia, laite oli ikivanha rämisevä masiina.. Meinasi jo että pitäisköhän ultraan lähettää kun ei täältä kyllä ääniä löydy.. Haki sitten vanhan kunnon terkkarin yrittämään ja hän sai äänet kuulumaan samantien :D n.130 tasolla jyskytteli menemään pienokainen :)

Mitenhän noi syketasoista sukupuoli veikkailut pitää paikkaansa? :) Siis että pojalla ois alle 145 ja tytöllä yli tuon 145? :) Mitä teillä on ollut sykkeet ja kumpi tuli? :)
Mulla edellisessä sykkeet koko raskaus ajan 130 hujakoilla ja poika tuli, ja silloin tuo meidän terkkarikin sanoi että pojan syketaso ja ääni, sanoi että tyttö syke naputtaa erilailla kuin poikasyke :) Nooh, sehän selvii viimeistään kesäkuussa jos ei aiemmin :)

Huomenna ois tarkotus julistaa asia töissä pomolle ja työkavereille, jotka eivät siis tiedä vielä yhtään mitään :) Meillä huomenna palaveri jossa suunnitellaan alustavasti kesälomat niin kai se täytyy ilmoittaa että olenkin koko kesän pois ja vähän enemmänkin :D

bumbis & pipana 14+1 :heart:
 
Heipähei!

Hyvä päivä! Nt-ultrassa 5 senttinen Buddhan näköinen kaveri. 4d kuvasta väitän kyllä nähneeni pippelin, ultraaja ei kyllä myöntänyt asiaa. Mitäpä muuta meille voisikaan odottaa, kun kaksi on jo ennestään. Vauva näytti jo ihan vauvalta ja kaikki tuntui olevan kohdillaan. Verikokeiden ja turvotuksen jälkeen ei wmitään erityisiä riskejä.

Vuotojen vuoksi oli vielä lääkärinkäynti ja lääkäri sanoi huomanneensa pienen nestepussin, joka kuulemma saattaa vuodella pois, muttei aiheuta esim. keskenmenon uhkaa. Istukkakin oli ylhäällä takaseinässä, eli turvassa siellä. Sykkeetkin kuulin nyt ekaa kertaa.

Nyt sitten vain joulua odottelemaan. Lääkärineuvola sitten loppiaisen jälkeen 7.1

Minut saa siis nyt listata tänne, eli la 28.6

AnnaOnni/31v./3.lapsi/Seks/ja oma veikkaus, että poika
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: bumbis
Teille jotka sitä aurajuustoa rakastavat. Mulle sanoi neuvolan täti että he ovat selvittäneet valiolta tämän asian ja sitä saa syödä ihan huoletta. On niin hyvin testattua ja suomalaisesta pastöroidusta (anteeksi mahdollinen kirjotushärö) maidosta tehty, että itse ainakin aion nauttia ihan huoletta kyseistä tuotetta! En voisi olla ilman. Ja jos siltikin epäilee niin kypsennettynähän sitä saa syödä muutenkin ;)
 
Huomenia, ei täällä mitään uutta, olo on hyvä ja maha iso :) Muuten mennään tälläistä tasaista kautta, odotan jouluvapaita. Mulla 4 päivää vapaata, syödään hyvin ja ollaan vaan.

Tänään poksuu, rv 14 alkoi. :)

Sanna-M ja Papu rv 14
 
Teille jotka sitä aurajuustoa rakastavat. Mulle sanoi neuvolan täti että he ovat selvittäneet valiolta tämän asian ja sitä saa syödä ihan huoletta. On niin hyvin testattua ja suomalaisesta pastöroidusta (anteeksi mahdollinen kirjotushärö) maidosta tehty, että itse ainakin aion nauttia ihan huoletta kyseistä tuotetta! En voisi olla ilman. Ja jos siltikin epäilee niin kypsennettynähän sitä saa syödä muutenkin ;)
Kiitos tiedosta ! Uskaltaa nyt ainakin muutaman palan jouluna syödä :)
 
Moikka.

Mulla sykkeet tässä raskaudessa on vauvalla olleet 170 hujakoilla, vähän alle ja yli. Poikia ennestään, joten poikaa odotan nytkin, kuinkas muuten :heart:

Sain muuten sen kirjeen riskeistä jokunen päivä sitten, seulonnan tulokset. Kaikki hyvin ja 85 prosentin varmuudella ei Downin syndroomaa.

Liikkeitä olen tuntenut tänään jo kahdesti. Pientä koputusta ja tömähtelyä. On aivan mielettömän upea tunne ja miten se viesti vatsasta osaakin tulla juuri silloin kun eniten mietityttää että onkohan kaikki varmasti hyvin.

Kerroin pomolle tiistaina ja äsken hän tuli tuohon, katsoi mahaa ja totesi että näkyyhän se. Silti koitan pitää täällä muuten salassa ensi vuoden puolelle, ensi viikon olenkin lomalla, niin vähän helpottaa.

LL, rv 13+1
 
Kielletyistä ruoista: Itse suhtaudun pienellä varauksella neuvolan antamiin ruokavaliosuosituksiin. Sekä alkoholi että tupakka yms. ovat tietenkin ehdoton ei, mutta nämä muut sitten. : / Itse olen syönyt aivan normaalisti, kuten ennen raskauttakin. Joulupöydässä aion nauttia niin lohta kuin erilaisia juustojakin ja juon appivanhempien lypsytilalta saatua pastöroimatonta maitoa. Ravintolassa olen tilannut pihvini edelleen medium miinuksena. Niin ja sushiakin olen syönyt! ;) Mielestäni maalaisjärki käyttöön ja kohtuudella kaikkea. Maksaruokien kiellon ymmärrän jokseenkin A -vitamiinipitoisuuden vuoksi. :)
 
En muista oonko aiemmin tänne kirjoittanut, mutta mä olin esikoisen odotusaikana tosi huoleton noiden ruokasuositusten suhteen, mutta nyt olen vähän ollut tarkempi. Tuttavapiirissä tuli ilmi yksi keskenmeno listerian vuoksi ja toisella tutulla epäiltiin sikiön turvotuksen aiheuttajaksi (jouduttiin keskyttämään) listeriaa, mutta olikin sitten muu syy tutkimusten valmistuttua. Lähinnä siksi koitan olla tarkempi, että jos jotain tapahtuu, niin ei tarvitse jossitella onko johtunut syömisistä vai mistä..eli oman mielenrauhan vuoksi, kun on yksi km:kin jo taustalla.
Mutta pästöroituja maitotuotteita ja esim. juustoja käytän ihan normisti. Erityisesti varoisin vakuumipakattuja kaloja ja tietty raakaa kalaa/ lihaa muutenkin. Maksalaatikkoa ja maksamakkaraa syön silloin tällöin, niin kuin onkin lupa syödä. Että ihan maalaisjärjellä täälläkin mennään. Kohtuushan ei tuon listerian suhteen auta, kun sen voi saada minkälaisesta suupalasta tahansa, jos on saadakseen.
 
Viimeksi muokattu:
Jaahas. Neuvolatäti soitti sitten tänään maanantain testien tuloksia. Nyt kävi niin että narahdin taas sokerirasituksessa ja sain mittarin kotiin. Ei tuo vielä niinkään mitään, mutta.

Hiivatulehdus, emätintulehdus ja streptokokki B löytyi bakteeriviljelyssä. Siis ensimmäinen näyte mikä otettiin silloin kiireellisenä tuli takaisin puhtaana, ja lääkäri halusi viljelyn vielä kuitenkin ottaa ja sitten löytyikin oikein jättipotti. Arvauskeskus, mene ja tiedä. *pudistaa päätä* Joka tapauksessa, kävin tänään akuuttineuvola-ajalla ja sain mittarin ja ohjeistuksia ruokavalioon ja samalla sitten kysyin että miten, hoidetaanko mieskin samalla. Olin lukenut useammasta lähteestä että emätintulehdus, varsinkin raskaana ollessa, on sellainen joka tulisi hoitaa varmuuden vuoksi myös partnerilta, ettei sitä saa heti takaisin kun on syönyt kuurin. Neuvolassa ei tuosta metodista tiedetty mitään ja lääkärikin otti asiasta selvää -- soitti sitten tunnin päästä ja kertoi kirjoittaneensa miehellekin saman kuurin suun kautta syötäväksi. Nyt kummatkin sitten pyritään hoitamaan tulehdukset pois - vaikka miehellä ei oireita olekaan eikä häntä ole tutkittukaan, mutta todennäköisyys sille että hän on myös kantaja on suuri.

Joten tiedoksi teillekin, mikäli joudutte vastaavaan tilanteeseen: pyytäkää myös kumppanille lääkkeet, jottette saa uudestaan vaivaa lääkehoidon jälkeen! Minimoidaan riskit tällä tavoin. (Tosin, ei tuokaan aina välttämättä auta jos on sitkeä tulehdus)

Samalla neuvolakäynnillä kuunneltiin sykettä ja hienosti löytyikin. Huiteli monitorin mukaan about 140-145 tienoilla ja potkujakin ottettiin vastaan. Helpottunut olo tuonkin suhteen, vaikka liikkeita tuntuu jo hyvin ja reilusti.

Kiitos noista lasketun ajan vastauksista. Mullakin näkyi neuvolakorttiin Naikkarin kätilö ultratessa laittaneen että todennäköisin la on 3.6 - neuvolan mukaan menkoista 4.6, mutta mulle täysin yhdentekevä, kunhan muksu on juhannukseen mennessä ulkona niin kaikki on hyvin.

Että tällaisia uutisia tällä kertaa. Toivottavasti nää lääkkeet tepsii niin ei tarvitsisi murehtia.

Lettu ja Kornelius 16+1
 
Viimeksi muokattu:
Pitkästä aikaan kirjoitan kuulumisia! Tiiviisti seuraan mitä muille kuuluu, mutta itse olen hieman laiska kirjottamaan.
Oltiin eilen np-ultrassa ja kaikki on hyvin :heart: Siellä pikkuinen ensin oli unten mailla, kunnes kuunneltiin sydänääniä ja sitten alkoikin kunnon kieppuminen :)
Vatsa kasvaa, ekat mammapöksyt ostettu ja nää on ihanat! Hennesin farkut siis kyseessä, mutta tykkään kovasti!
Mulla ei oo ollu ollenkaan pahoinvointia, nyt on kyllä parin viime viikon aikana väsymys alkanut olemaan läsnä... No, pian on joulu ja monta vapaapäivää jolloin syön suklaata ja nautin rauhasta :)

Nannuliini + kirppu 12+3
 

Yhteistyössä