!! **** kesäkuun kullanmurut 2011 - tammikuussa <3**** !!

Huomenta mammat, meillä nukuttiin niiiin pitkään :)

sf-mitasta on ollut puhetta:)
Edellisestä raskaudesta meni yläkäyrällä tasaisesti, iso masu vaikkei tyttö iso ollutkaan:) No tietty tuo syntyi 2 viikkoa etuajassa, eli 38+2, olishan sitä painoa varmaan enemmän ollut muuten :D
Mitoilla 3165g/48cm oli pikkuinen :) Toivottavasti samaa kaliiberia tämäkin tulokas olisi :/ saas nähdä, kun isä on vuoren kokoinen :LOL:

Jessi muistatko kyseisen mulkku kätilön nimeä???? Mul on nimi hukassa sille jota kammoan, näkyy varmaan tytön papereissa kuka oli, ja kasvoja en unohda... Sen verran mitä voisin juttujen perusteella veikata niin samanlaiselta kuin minun tapauksessa, kuulostaa Maija Karjalainen.... Löytyy jotain juttua hänestä netissäkin, eikä ollenkaan hyvää... -05 hänellä oli lyhyet, kihartavat aavistuksen punertavat hiukset, kasvot ilkeät, käytös ja puhetyyli tympeää ja minkäänlaista empatiaa ei ihminen varmaan tunne...
 
kiitos vastauksista! mulla on ollu kans jättimahat edellisistä, tosin vasta lopussa räjähtäny kunnolla. sf-mitta on molemmista huidellu yläkäyrien yläpuolella, ekassa on mitattu ekan kerran rv22 ja sillon ollu 25 ja tokasta mitattu rv18 ja sillon ollu 19, vkolla 22 on ollu 22 et hivenen pienempi ku ekassa raskaudessa mut olin hoikempiki. ja mä kun oon aika isokokonen ni maatessa maha hävii aika hyvin lantioon.

amma oon tehny saman päätöksen. viimeks lähettiin liian aikasin ku ekassa raskaudessa ekat kunnon supparit oli synnytyssupparit ja lähti nätisti käyntiin, nyt huijaski ja supparit loppu ku seinään kun jäin paikoilleen. eli siinä tuli sitte liukasteltua pitkin karkkaria ja imuroitua miehen veljen kämppä ja koksissa jatku ravailut, ylös alas portaita kaheksanteen kerrokseen. vähän löi jalat maitohapoille mut lähti synnytyski käyntiin ja vauhikkaasti sit tuli.

harhis uskoisin et ilman noita ylimääräsiä ultria yms oisit ollu tarkemmassa seurannassa mahan kasvun takia. noin ne just tutkii sitäki. no kattoo nyt miten tää mahan kasvu tästä edistyy. tuntuu et oon jotenki ylihysteerinen taas tässäki asiassa :ashamed:

mmilia hieno maha! tota vaihetta en kyllä kaipaa ja sitä kömpelyyttä ja avuttomuutta sen ison mahan kanssa puhistessa. mä sain tokassa spinaalin ja supparit kyllä tuntu ja sain ponnistettua pojan ulos muutamassa minuutissa. ekassa sain epin ja se vei tunnon niin etten tuntenu suppareita vaan arvailin ja siks ponnistusvaihe kestiki 35min.

sannikki en muista sen kätilön nimeä ku mumis sen vaan ku tultii sisään. sellanen tummahko suht nuori muija oli, ehkä kolmenkympin korvissa tjn. vois maija ollakki se nimi ku musta se kuulosti vähän mun nimeltä ku esitteli ittensä. tosi töykee kyllä oli ja sellanen maku jäi suuhun et halus meistä äkkiä eroon. tuli sellanen tunne et tota en kyllä halua synnytykseen enkä sitä toista mikä oli tokassa synnytyksessä. sitä ei kans kiinnostanu me pätkääkään: "kyllähän te uudelleensynnyttäjät pärjäätte" :kieh: tohon vauvan syntymäkokoon ni oon jostain lukenu et isän koko vaikuttaa tosi vähän ja se on suurimmaks osaks kiinni äidin koosta. kai luonto on senki hoitanu niin et pienikokoset äidit saa suht pieniä vauvoja eikä jättejä. vaikka tuleehan niitäkin välillä.

me lähetään nyt käymään anttilassa. ilma on aika arsesta, vettä sato ap, hyi :rolleyes: nyt tulee näköjään räntää, kiva keli ajella...

jessi ja pikkuj 17+2
 
jessi Kyl tää mun tapaus oli vanhempi, varmaan 50 huitteilla.... Ja äiti sanoi muistavansa sen olleen vissiin minun syntymässä myös mut ei muistanut nimeä.... Eli pakko ollakin vanhempi...

Voi kun olis jo tiistai että pääsis neuvolassa puhumaan ahdistuksesta....
 
Hirveesti tullu tekstiä :D, hienoa, et ollaan ahkeria kirjottajia :D. En vaa taas muista mitä piti kommentoida, ku nii paljon on tullu juttua sen jälkeen ku viimeks kirjotin, no yritän muistaa tärkeimmät.

Tervetuloa uusille :D!

Ja samaa mieltä oon muiden kans, et äityli4pt kirjota vaan kuulumisiasi :D. Sitä varten täällä ollaan, et tuetaan toisiamme :heart:. Voimia teille :hug:.

sf-mitasta ekassa ku ootin tyttöä ni sf-mitta meni vissiin keskikäyrällä ja täs tokassa meni aluks yli käyrien mut sit tasottu, ku miul on vauvat ollu jo hyvissä ajoin pää alaspäin ni sekin vaikuttaa siihen. Saa nähä millanen maha nyt tulee, en kyl usko, et yhtä iso ku pojasta, jotenkin ei vaan tunnu siltä, et tulis ja sit miul on se tunne, et tää olis tyttö :heart: ni sillonkaan tuskin tulee yhtä iso maha ku pojasta. Eikä tarviis tullakaan, oli meinaa sen verran valtava viimisillään :D.

Ikäviä kokemuksia sannikilla ja jessillä kätilöistä :(. Miust hölmöö, et tuolla alalla on tolllasia ihmisiä, ku nimenomaan tuossa tilanteessa pitäis olla ystävällinen ja empaattinen. Sen verran tärkeää työtä tekevät. Luulis jo kouluun hyväksymisvaiheessa karsiutuvan tuollasten ihmisten, mut ovat vissiin hyviä esittämään sillon ja todellinen luonne paljastuu vasta tosityössä. Miulla onneks sattu ihanat kätilöt kummallakin kerralla :heart:. Ekan meinaa synnytin yksin ja oli sen verran hankala synnytys, et jos ois ollu hirvee kätilö ni en tiiä miten olisin ajatellu siitä jälkeenpäin. Tokassa oli kans aivan ihana kätilö. Saas nähä miten nyt, ku synnäri vaihtuu tohon EKKS, kaks ekaa synnytin Savonlinnan sairaalassa.

Itse synnytys jännittää sillon, ku se tulee mieleen. Ei muuten, mut se loppuajan kipu siin viimisen supistuksen aikaan enne lupaa ponnistaa oli jotain aivan hirveetä :x. Kummatkin oon synnyttäny luomuna ilman puudutteita, et eiköhän tää kolmaskin synny samal taval. Toka oli sen verran nopee 3h45min, et se vähän ajaletuttaa, et millo lähetään sairaalaan, et keretään sinne. Ja jos tää on tyttö ni saattaa olla, et ei mee lähellekään la:ta, esikoinen synty jo 37+5 ihan yllättäen. No, sen näkee lähempänä.

sannikkitoivottavast pääset pian tosta siun ahdistuksesta :hug:. Ja mmilia samaa kaliiperia oli miun masu viimeks :whistle:. Ihana!

Pyyter ja OttoAnneli 16+5
 
Heippa! Kotiuduttiin miehen kanssa Ruotsista tänään, appiukon 60v juhlia vietettiin :)
Voi elämä, että meidän poika oli ilonen kun tultiin kotiin!!! Mummin ja ukin hoidossa oli ollut ja tietysti hyvin viihtynyt, mutta eipä ollut riemulla rajaa kun olivat meitä vastassa...liikuttavaa <3

Jessi Esikoinen täyttää siis tässä kuussa 2vuotta :)


Lueskelin vähän noista sf-mitoista, ei ole mitattu vielä, seuraava nla on esikoisen kanssa kimppakäynti vasta 25.2, eli _ikuisuuden_ päästä :D mulla on niin selkee "poikamasu" tulossa, kyllä pömpähti esiin samaan aikaan kun esikoisen kohdalla ja nyt on jo tuollainen sievä pieni kumpu.. :)

Tervetuloa uusille, itsekin olen tosin hyvin uusi vielä, täällä on kiva kirjotella ja helppo jakaa tunteita!!! :hug:

Ainiin, täälläkin *pokspoks* 16+0 tänään..:)
 
Kiva nähdä, että muillakin on jo isoja masuja. Tuntuu, että tämä ei meinaa millään pysyä varsinkaan öisin kylkeä kääntäessä enään mukana. Just kun ehdin ajattelemaan, että onneksi ei oo tuollaiset painajaiset vielä iskeny niin viime yönä niitä oli sitten senkin edestä. Kun edellisen sait poikki niin uusi alkoi. Täytyy toivoa, että se jäi vaan yhdeksi yöksi.

Multakaan ei ole vielä otettu mitään mittoja ja kertaakaan ei oo tehty minkäänlaista sisätutkimusta. Siihen malliin on kyllä jomotellut, että tuntuu välillä, että kaikki paikat on kohta jo levällään;) No ei maha mitään muuta kun ootella ensi rakenneultraa 31.1 ja sitte seuraavaa neuvolaa 7.2. Jotenki tuntuu välit nyt hirmu pitkiltä vaikka aika meneekin hurjaa vauhtia.

Tessism ja muru 18+5
 
Heippa kaikki!

Täällä on ollut astetta kiireempi viikonloppu, ystävä oli täällä meidän luona kyläilemässä ja mentiin sitten joka päivä ympäri kaupunkia alennusmyynneissä ja syötiin illat ulkona. Oli kyllä ihanaa! Tänään illalla ollaan miehen kanssa vaan kahdestaan, ja on sekin aika ihanaa kun keskiviikosta asti ollut vieraita.

Paljon on keskustelua ollut kipeistäkin asioista, mielenkiinnolla olen lukenut ja tuntuu hyvältä jos täältä saa joku oikeasti arvokasta vertaistukea - vaikka itselläni on tilanne täysin päinvastainen niin siltikin täällä pinossa jutteleminen on tosi tärkeetä, kun hirveästi ei oo ystävät saaneet lapsia, itseasiassa vaan yhdellä kunnon kaverilla on lapsi.

sannikki Komea massu :) Mulla on ihan mini vielä! No eiköhän se ehdi tulla.. Mitään mittoja ei ole otettu, katsotaan ottaako seuraavalla kerralla.

Kysymys kaikille uudelleen synnyttäjille: Kun täällä on ollut puhetta noista puudutuksista, että spinaalin kanssa meni tunto jne, niin mitä periaatteessa "välivaihtoehtoja" löytyy? Mua ei itse synnytys kauhistuta tai pelota yhtään (taistellen sotaan, heh...), mut kauhistuttaa jos epiduraalista tai spinaalista menee vaikka jaloista tunto tai ei tiedä milloin ponnistaa. Mikä olisi paras vaihtoehto, jos haluaisi jotain, joka ottaisi sen pahimman kivun pois, mutta siltikin tuntisi jotain, ja saisi sattua jonkun verran? Jääkö ilokaasu ainoaksi vaihtoehdoksi? Mun äiti synnytti pelkällä ilokaasulla ja hänelle se sopi ihan sairaan hyvin, eikä tullut huono olo, mut sillä onkin tosi tosi korkea kipukynnys (odotti mun veljeä eikä halunnut hammaslääkärissä puudutteita niin hammas vedettiin ilman mitään... Ei ihan mun luokkaa..). Minkäslaisia kokemuksia teillä on ja mistä puudutteista?

Mukavaa sunnuntaita kaikille :heart:

Lily ja 16+2
 
Huh huh, anoppilan keikka takana. Käytiin siis ekaa kertaa siellä yhdessä näytillä ja syömässä. Hyvin meni ja anoppi onnitteli kovasti. Kyselivät kaikkee mahollista vauvasta ja mun perheestä ja miten mahutaan asumaan, että olivat kiinnostuneita. Appiukko toivos tyttöö kuulemma ku suvussa vaan poikia :D

Eilen oli tosiaan ukkelin työkaverin sydet ja siellä oltii sit ilta, mulla oli omat alkoholittomat kaljat mukana ja hyvin meni ilta känniläisiä katellessa. Ukonkin sain raahattua kotiin yhtäaikaa ku minä..oli aika soosissa niin hyvä vaan ettei jääny mihinkään mieron tielle :D

Meen huomenna testaa töihin miten nuo supistelut, et yltyykö taas vai onko ollenkaan. Että pärjääkö torstain lääkäriin vai pitääkö pyytää saikkua siihen. Tekis mieli kysyä torstaina sitten et näkyykö se jo kumpi se on..vaikka eka olin sitä mieltä etten haluis tietää mut nyt jotenkin mieli muuttunu...meneeköhän siinä sit kaikki jännitys :D

Ainiin aamulla heräsin siihen ku oli ihan järjetön migreeni, eka otin gramman panadolia ja menin takas nukkumaan, heräsin 1 aikaan ja vaan koski, otin toisen gramman ja join kahvia ja vähä söin, siitä sit tunnin päästä vasta helpotti ja ku pääsi vähä koiran kaa ulos kävelee. Mut nu on lisiny ihan sikana nyt raskausaikana nuo nimenomaan pahat migreenit. Oksentaa ei kuitenkaan tarvinnu tällä kertaa.

Nyt jos kävis piiitkän lenkin sessen kaa ku vaan 1 aste pakkasta. Aivan mahtava ku koko talven pitäny vähintään -10 ja yli. Sit pitäs tehä kanarisotto ku kanat vanhenee tänään. Jos sitä jo kanasuikaleet maistuis. Nekin oli pannassa vähä aikaa tuossa alussa. Yöh.

Hyviä vointeja teille. Tinsku ja ReinoViljami 18+2
 
Lily-Jane: mulla on kokemusta synnytyksestä jossa sain kaikki mahdolliset kipulääkkeet piikistä ilokaasun kautta epiduraaliin. Ponnistamisen tarve tuli kohtalaisesti epiduraalista huolimatta, vaikka kivut se vei erittäin tehokkaasti pois. Toisessa synnytyksessäkin olisin halunnut kaikki saada, mut synnytys eteni niin nopeasti että en ehtinyt saada kuin ilokaasua. Kohdunkaula voidaan käsittääkseni puuduttaa piikillä (mulla ei olis kuulemma sekään enää ehtinyt vaikuttaa). Ilokaasusta oli hyvä apu avautumisvaiheessa, mutta ponnistusvaiheessa se on hankalaa kun ei siinä sisään sitä hengitellä samaan aikaan kun ponnistaa :) ilokaasusynnytyksen jälkeen palautuminen synnytyksestä oli tosi nopeeta, olo oli hetkessä hyvä kuyn taas muistelen että epiduraalin jälkeen oli pidempään hutera olo. Mutta mulla ei ole kummassakaan synnytyksessä mitään valittamista vaikka erilaiset olivat keskenään.

Kätilötkin on olleet ihania siellä salin puolella, odottavien osastolta on sit pikkasen huonompi kokemus ainakin yhdestä kätilöstä esikoisen aikana..Mulle oli lääkäri määrännyt petidiinipiikin synnytyksen estelyn/hidastamisen kannalta, mutta kyseinen kätilö ei sitä mulle sit meinannu loplta antaa. Itkin ja kiukkusin kyllä hänelle suoraan, minkä jälkeen meni ottamaan ilmeisesti lääkäriin yhteyttä ja tuli hapannaamana antamaan piikin.

Onko muut huomanneet ihon kuivumista? Mulla on ihan kuiva ja kutisee, ja silti puskee finnejä..Hiukset ja hiuspohjakin on kuivuneet. Poikaa odottaessa mulla kasvoi hiukset nopeesti, ja oli paksut/kiiltävät ja kynnet kasvoi nopeesti. Nyt on sama kuin tytön kanssa, eli just toi kuivuus+finnit+hiusten huono kunto.
 
Heipsan!

Jälkisuppareista joku muistutteli... olin jo unohtanut sen kauheuden :eek: Paljon pahempaa kuin ite synnytys. Tokassa synnytyksessä sain jo salissa 800mg buranaa ja kun en huolinut kätilö käski ottaa varuiksi mukaan osastolle. Ja vasta siellä ja varsinkin imettäessä NE alkoivat. En ole ihan varma oliko pelkkää buranaa vai oliko joku burana-paracetamoli koktaili, mut auttoi hyvin.

Mulla on ollu nopeita molemmat synnytykset. Ekassa sain epiduraalin ja se oli hyvä. Minullakaan ei ollut supistuskipuja eikä ponnistamisen tarvetta, mutta kätilön ohjeilla ponnistelin tytön vartissa pihalle (ja aika tuntui olemattoman lyhyeltä). Kakkosesta mentiin ilokaasun voimalla, ihan ok sekin, ponnistusaika samaa luokkaa, vähän pulleat posket teetti enemmän työtä :D Mä kyllä suosittelen epiduraalia ensisynnyttäjälle. Kolmanteen synnytykseen mietin spinaalia, kakkonen rysähti sen verran vauhdikkaasti, et vaurioitti "lantionpohjan sisältöä" ja ajattelin et puudutteen kanssa lantio voisi pysyä rennompana ja siten antaa paremmin myöden. periaatteessa inhoan kun selkää ronkitaan, yäks! Siksi harkinnassa. Ulkoisesti olen selvinnyt molemmista yhdellä varmuuden vuoksi ompeleella ja pienillä nirhaumilla.

Ihania massuja täällä :) Mullakin on aikamoinen, hurjaa kun nythän se kasvu vasta alkaa!

Huomenna alkaa vihdoin arki, ihanaa! Nyt loppuu herkuttelu ja velttoilu ;)

hyvää vointia kaikille!

Riksumi
 
Lily-Jane Mun täytyy sanoa että epiduraali vei ponnistamisen tarpeen tyystin, mut tunsin milloin kohtu kovettui, ja silloin sitten ponnistin ja kyllä hienosti meni :) 25min oli ponnistusvaihe ja nopeammin olis varmaan menny jos ei olisi jotain ihme kielekettä kohdunsuulla johon pää juuttui. siskollani sama homma :(... siis sellanen reilu sentin pykälä jää vaikka on täysin auki. kätilö sit auttoi painamalla sitä kohtaa jotta pää etenee....

Tein varmuuden vuoksi potilasasiakirja pyynnön koksiin, jos en muuten tietoa saa kuka tää avustanut ikävä kätilö oli, saan sit ainakin potilaspapereista selville....

Nyt on vähän helpompi olla, kun on päättänut että kenelläkään ei ole oikeutta pilata minun onnen päivää ja mies ihan samalla mielellä, siinä tilanteessa ei kenenkään tartte/ole oikeutta tuottaa pahaa mieltä synnyttäjälle!!!! Ukko ilmoitti että hän pitää huolen että jos joku on asiaton tai tyly niin vaihtuu nopeaan hoitava henkilö :D

joku sanoi masun kanssa kääntymisen olevan työlästä jo :D sama vika, ja sohvalta nouseminen on hauskaa :LOL:
 
mä tunnen kohdun ehkä n. 2-3 sormea navan alapuolella.

mitähän tää on kun pistää kun pitkään istuu tosi kovaa alamahaa, hetkellisesti. sit ku rentouttaa seisoo vähä niin katoaa. ei se supistus oo mutta ei se kyllä oo kovin kivaakaan :/
jännitänköhän jotain lihasta vaan tietämättäni :D

aa, uusi himo karjalanpiirakat. voisin syödä pussin päivässä. :$
 
Lily-Jane, mä oon saanu kahdessa vikassa parakervikaalipuudutuksen. Mulla ehkä hiukan huonosti ajoitettu, kun ihan loppumetreillä annettu. Mut toka vikasta vei kivut kokonaan 10minuutiks pois ja sain hengähtää, sit alkoikin sattua uudelleen ja pääsin ponnistamaan. Viimeisen kohdalla puudutus saatiin juuri ja juuri laitettua, oli joku pieni reuna jäljellä, jonne sai piikin pistettyä. Ja sekin auttoi sen verran, että sain hengähtää muutaman minuutin (vikasta mulla tuntui, et uusi supistus alkoi heti, kun vanha oli loppunu, kaikkiaan kun kipeitä supistuksia tuli vaan 35min, sit puudutus, hetki huokaisua ja ponnistus) Eli sen puudutuksen voisin ottaa vielä tämänkin kanssa. Vaikka onkin lyhytaikainen apu. Ekasta sain epiduraalin ja se vei tosiaan tunnon niin, et ekan ponnistaminen kesti 45min, kun ei mitään hajua mitä piti tehdä...

Tässäpä tärkeimmät, mä oon ollu oksennustaudissa. Nyt hiukan parempi olo jo, mut huomenna vielä saikkua.

Töllerö ja Ötökkäpieni 17+6
 
Mullakaan ei ole sf-mittaa vielä mitattu kun ei ole ollut edes mitattavaa :) Neuvolaan viikonpäästä oma ja tytön 6v neuvola yhdistettynä, joten aikaa vierähtää siellä sitten enemmän. En tiedä jos sillon jo mittailee. Mä sain eka lapsen aikaan ebiduraalin mutta muiden aikaan menin ilokaasulla vaikka oli kovat kivut. Kakkosen aikaan olin pitkään masentunut kotiin tultua, ja luulen osan syyn olleen sen etten saanut kipuun mitään ja siitä jäi pieni pelko ja huono muisto. Uskalsin kuitenkin vielä kolmannen ja nelonen meni myös ilokaasulla vaikka olin lopussa jo ihan "mä en kestä enää" mutta eivät halunneet antaa mitään ettei se hidasta avautumista. Se tunne kyllä sen jälkeen kun kivut on ohi ja se vauva siinä on niin mahtava:heart: Sitten saakin jo alkaa odottaa kotiin pääsyä kun itku silmässä saa sanoa lapsille heipat ku käyvät vierailulla. Huoh, tuo kaikki edessä ja olen jostain syystä kovasti miettinyt supistuksia tässä raskaudessa:O

amma rv 19+1
 
tossa vähän noista puudutuksista:

TerveSuomi: Synnytyskivun lievitys ja johtopuudutukset

ensisynnyttäjälle mäki suosittelen ehdottomasti epiduraalia koska se vie tehokkaimmin kivut ja ensisynnytys yleensä suht pitkä. toki poikkeuksia on mut noin yleisesti ottaen. mä sain ekassa epin ja tokassa minispinaalin, epiduraali oli taivas sillon ku tuskat niin kovat ja sit helpotti ja sai huilia hetken. spinaali ei auttanu kaikkiin kipuihin mut pääsin heti sen jälkeen ponnistamaan joten ei niin väliäkään. ja poika tuli muutamalla ponnistuksella vaikka oli liki 4kilonen. tässä kolmannessa en tiiä mitä haluisin, ehkä noi paracervikaali tai pudendaali vois olla hyviä, varsinki jos tää etenee samaa tahtia ku kakkonen ni paljo muuta ei kerkee. kolmessa tunnissa tuli kakkonen ja tuskat oli aivan järkyttävät :| ilokaasu on mulla toiminu avautumisvaiheessa suht hyvin, sen ajotus vaan menee välillä pieleen et ei kerke vaikuttaa ennen supistusta. no synnytyksessä sen sit näkee et mitä kivunlievitystä kerkee saada.

onks toi mun maha tein mielestä tosi pieni vkoihin nähden? onko kellään muulla yhtä pientä?
 
Jessi Miten sulla on ollut edellisissä raskauksissa mahan kasvu? En mie huolestuisi kun kuitenkin kohdun paikka näkyy uloskin päin, ja ainakin tossa neuvolasta saadussa kirjassa oli vast 20 viikon kohdalla vissiin että nyt kohtu työntää ulospäin ja vatsa alkaa näkyä. Ja vaavihan voi olla vaan sellaisessa asennossa ettei paina ulospäin :) Onks siul liikkeet tuntun yms? jos on niin ei varmaan hätiä, voi olla että viikon päästä jo ihmettelet mistä se maha yhtä-äkkiä onkin tullut!!!!
 
jessi: mun mielestä sulla oli aika samanlainen maha kun mulla. tai samantyylinen, ei mullakaan niin suuresti näjy. ainakaan tuolleen ilman paitaa joka korostais mahaa. :)
En usko että mahan kasvussa on huolta, kuten itsekkin totesit. maha voi vielä kadota lantioon.
 
kiitos sannikki ja mmilia mielipiteistä. mulla ekassa raskaudessa alko maha näkyä ehkä vkolla 18 tjn ja tokassa sit jo vissiin vkolla 9 oli jo aika selkee maha vaikka turvotusta tietty niin alussa oliki mut ei se siitä pienentyny vaan koko ajan kasvo. liikkeitä en tunne kunnolla, siks oonki siellä neukussa ravannu sydänääniä kuuntelemassa. tokasta tuntu liikkeet jo hirmu aikasin ni sikski ehkä vähä panikoin vaikka tiiänki et niihin vaikuttaa niin moni asia ja tosiaan vauva voi potkia selkäänkin päin enempi. ja vauvatki erilaisia jo masussa ja tää kaiketi nyt sit rauhallisempi tapaus :) toivotaan ainaki ja et kaik hyvin. rakenneultrassahan sit selvii enempi et sinne saakka jännitellään. ja sannikki ollaanki neukussa naureskeltu et kohta mä valitan sitä jättimahaa ja kun ei pysty mitn tekemään et ehkä nyt kannattais nauttia vielä tästä suht mahattomasta ajasta.
 
En muista olenko vielä mutta jotta ei jää tekemättä niin uusille tervetulo :).

Täällä on käyty keskustelua puudutteista, maha koosta joku kysyi kuivasta ihosta.. hmm.. oliko vielä jotain... niin ja inhottavista kätilöistä, noi nyt ainakin muistan.

Puudutus En osaa sanoa mitään. Itse menin synnyttämään niin etten ota jos ei tule pakottavaa tunnetta. Esikoisesta en olisi ehtinyt saadakkaan. Olin 7cm auki kun päästiin laitokselle, menin suihkuun ja saman tien alkoi ponnistus vaihe. Tuli kiire sängylle. Kesti 3.45h ekasta poltosta pojan syntymään.
Toisesta kysyi haluanko enkä halunnut ja olin myös 7cm auki. Synnytys kesti tytöstä 2.30h eli oli myös suht noepa.
Toivon että nyttenkään en joudu ottamaan , aika näyttää :).

Mahan koko Mulla oli kummastakin edellisestä aika pienet mahat, muistaisin että laitokselle kun lähdin niin toisesta olisi ollut sf n.32 ja toisesta n.30.
Vielä ei ole mitattu, mutta mahtaisko olla jo ensi kerralla mittaus.
Jessi mä aattelisin että mulla on kanssa pieni maha, kaikki eivät huomaa vieläkään että odotan. Hämmästyvät jos asia paljastuu. Elä ole huolissasi.

Kuiva iho Mä en oikein tiedä onko mulla kuiva vai rasvanen iho tätä nykyä.. päänahka on lähinnä kuiva ja kasvot on siltä väliltä. Päänahan kuivuus pistää ärsyttämään ja ainakin tuntuu kuin hiuksia lähtis enemmän kuin yleensä... voi olla että kuvittelen.

Kätilöistä Toivottavasti kaikki joilla ollut kurjia kokemuksia kätilöistä niin saavat tällä kertaa hyvät hlö:t. Kätilöiden kyllä kuuluu olla niitä ymmärtäväisiä. Synnyttävä äiti kaipaa hlö:ä joka osaa neuvoa rauhassa ja asiallisesti eikä näitä kiukkuisia ja töksäytteleviä kätilöitä.
Mulla sattui olemaa kummastakin lapsesta sama kätilö ja hän oli aivan ihana =).

Laitoinkohan nyt kaiksta asioista jotain... toivottavasti.

Calumet + :heart: 18+2
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä