** Kesäkuun kullanmurut 2011 ** MAALISKUUSSA

perdy rentouttava käynti oli kyllä ja mulla oli niska-hartiaseudun hieronta mut hiero kyllä alaselkääki. teki hyvää ku toi issias on nyt kiukutellu. kokovartalohierontaa on tässä vaiheessa vaikee toteuttaa ku ei pysty olee mahallaan ja ilmeisesti sitä ei ihmeemmin suositellakkaan ku laittaa kuona-aineet liikkeelle. niinku kai joka hieronnassa mut ei ihan niin isossa mittakaavassa. muistaa vaan juoda paljon sen hieronnan jälkeen.

sannikki kivahan se ois käydä verestämässä muistoja synnärillä ku kakkosen syntymässä en käyttäny mitään apuvälineitä, ilokaasua vaan ja köpöttelyä. nyt haluisin kokeilla sitä jakkaraa ja palloa. ammeeseen en mee ku mulla se ei auttanu yhtään ja kauheen vaikee oli päästä sinne ja sieltä pois :kieh: mäki oon mietiskelly tota polikliinistä ku en viihy siellä sairaalassa. ekasta olin aika pitkään ja ihan ok oli olla ku sai apua ja tukea niin paljo ku tarvi ja poitsu nukku paljon, myös öisin. tosin huonekaverin vauva ei nukkunu :rolleyes: kakkosesta en nukkunu juurikaan yhtään ja sänky oli tosi huono maata vauva koko ajan kainalossa, ekan yön junnu imi tissiä tauotta. kakkosen aikaan myös ruuhka oli aivan järetön, 9 vauvaa synty samana päivänä ku junnu. mut en tiiä sit ku tosiaan kaiken pitää mennä nappiin et sen saa ja sit pitää vauva kuskata sairaalaan lääkärintarkastukseen yms. yritän selvitä yhellä yöllä riippuen mihin aikaan vauva syntyy.

sunburned kiitti linkistä, helpotti kyllä mieltä toi tieto =) eli jatkossaki uskallan noita lisiä syödä koska niillä ilmeisesti positiivinen vaikutus sokereihin + noihin rytmäreihin. jotenki tuntuu et tää raskaus on menny siinä sivussa ku koko ajan tuntuu olevan kaikkee puuhaa vaikka olin kotonaki tossa välissä. ja en pakota itteeni nauttimaan koska se ei onnistu, ku tökkii ni tökkii :D toki mä nautinkin tästä mahasta ja liikkeistä yms mut nää olotilat on välillä raastavia ku närästää ja oksettaa ja mitä kaikkee vielä :rolleyes: onko se nyt muka tää ikä mikä tekee tästä näin hankalan :confused: no eipä tässä enää kauheesti oo jälellä, kohta on jo huhtikuu :) kiitos sulle kannustavista sanoista :)

pupeltaja minähän se :D ja oli muuten hyvää visparia ;) :p tein punasista viinimarjoista ku meil ei puolukoita oo, tulee melkeen parempi niistä. ja vadelmat antaa kans kivan maun :)

vauvan vaatteista meillä meni 56senttiset aika pitkään, pojat oli molemmat 52cm. ekasta mulla ei ihan pieniä vaatteita tainnu montaa ollakkaan vaan äpakkauksen vaatteilla mentiin eli niillä 60senttisillä. aika paljonhan niitä pitää kääntää ja rullata ja sukilla pistää jalkaosat kasaan et oli sopivat ni siks kakkoselle hommasin niitä pienempiäki. mut oon kans sitä mieltä et niitä isompia kerkee sit ostella ku vauva syntyny, ite aion niin tehdä koska sukupuoli ei oo selvillä :)

minimamma uskon et on hyvä tuote toi magnesiamaito mut ite en sais kuunaan sitä alas, never ever, hissi ois kutosessa välittömästi :x

nyt on vissii parempi ruveta kattelee unia, ramasee siihen tahtiin. jalat kyl pitäs nostaa seinälle ku nilkat on taas ku norsulla :rolleyes:
 
Täällä äitin pieni eli neiti 1v10kk nukahti ekaa kertaa omaan sänkyyn. Typykällä itsellään ei ollu minkäänlaisia vaikeuksia, mutta äitillä sitäkin enemmän :'( On siis nukkunut tähän asti meidän keskellä, mutta nyt kun muutettiin meidän makkari alakertaan niin ajateltiin et samalla on oiva tilaisuus laittaa tytölle oma sänky samaan huoneeseen niin ehtii hyvin oppia nukkumaan siinä ennen vauvan tuloa. On tää vaan haikeeta, toinen on jo niin iso ja koko ajan itsenäisempi.

Sannikki mulla kans ollu parissa viime raskaudessa mielessä polikliininensynnytys, mutta en sitten ole sitä kumminkaan pyytänyt, kun meidän lapsilla on kaikilla ollu syntyessään vähän vaikeuksia hengityksen kans (ja kolmosella sydänhomma ja muutakin) niin että nelosta lukuunottamatta ovat kaikki käyneet tehon kautta. Eivät tosin ole olleet siellä, kun max. puoli päivää ja oon saanu aina jo ekaks yöks osastolle viereen, mutta kumminkin. Matkaakin on sairaalaan 150km niin se ois pitkä matka palata, jos jotain sit tuliskin. Eriasia jos sairaala ois samassa kaupungissa.
Eikä mulla ole ongelmaa sairaalassa olemisen kans muutenkaan, saan nukuttua hyvin, ruoka on hyvää ja mikä parasta se tarjoillaan valmiina :D Mä itseasiassa nautin sairaalassa olosta ja sen tuoksusta, mut siihen vaikuttaa varmasti sekin, et mulla ei ole mitään karmaita muistoja tai kokemuksia sairaaloista, mitä nyt kolmosen raskaus- ja sairaala-aika, mutta en koe niitäkään ahdistavina vaan mulla oli jotenkin niin turvallinen olo siellä. Oon kaikkien synnytysten jälkeen (paitsi tietty kolmosen) ollu vauvan kans 2 yötä sairaalassa ja niin aion olla nytkin tai ollaan molemmat, mies ja minä, jos vaan saadaan taas perhehuone. Musta on ihana hengähtää se muutama päivä, olla valmiilla ruoalla ja vähän niin kun lomalla, ilman huolta kotitöistä yms. ja tutustua ihan rauhassa uuteen tulokkaaseen. Toki mies auttas kotona ja tekis niin paljon, kun ehtis, mutta tässä sakissa on kyllä hommaa kahdelle niin ei sitä osais olla sit tekemättä.

Aiotteko te muuten pyytää sairaalassa perhehuonetta niin että mieskin voi olla yötä sairaalassa?
Meillä on ollu perhehuone joka kerta, paitsi vitosesta, kun silloin ei ollu yhtään huonetta vapaana. Mutta silloinkin kun kolmonen sytyi ja oli teholla niin miehellä ja mulla oli perhehuone, jossa oltiin 8 yötä ennen, kun kotiuduttiin ja alettiin kulkea sairaalassa päiväseltään.

Jessi mun mielestä toi magnesiamaito ei oo yhtään pahaa, ihan kun maitoa mikä maistuu vähän jollekkin piparmintulle tai jollekkin vastaavalle, ei tarttee edes vettä hörpätä päälle :)

Sunburned kätsän näkönen kyllä tollanen amme, jos meillä ois ammeelle käyttöä niin varmaan hommaisin tollasen :)

Noista vauvanvaatteista vielä sen verran, että se on tosi yksilöllistä et miten kauan mahtuu minkäkin kokoset vaatteet.
Meillä esikko paino syntyessään 3870g eli ei mikään jätti, mutta silti 56cm vaatteet ei sopinu kuukauttakaan, kun poika kasvo niin kovaa vauhtia. Kakkonen paino syntyessään 4130g ja oli niin pullakan mallinen, että 56cm vaatteet oli napakoita heti alusta eikä niitä kauaa käytetty. Kolmosen synnytys jouduttiin käynnistämään pari viikkoa etuajassa ja poika painoi 3305g. Alku oli muutenkin sen verran kitkuinen, että koko sairaalassaoloaika eli 2kk pojalle mahtui 44 ja 50cm vaatteet. 26 senttisiin siirryttiin hänen kohdallaan vasta joskus 3kk iässä. Nelonen painoi syntyessään 3460g, mutta kasvoi kamalan kituliaasti, että eka kuukaus mentiin 50cm vaatteilla ja 56 senttisetkin mahtui pari kk. Nykyisinkin nelonen on tollanen pieni sirpukka, kun taas esikon vauvana ottama kasvutahti ei näytä laantuvan ja poika on ikäisiään 1-1,5v edellä kasvussa, on nyt piirun verran vaille 8v ja tolla tahdilla menee musta (158cm) ohi vuodessa tai kahdessa. Typykkä painoi syntyessään 3640g, mutta oli niin sironmallinen rimpulakinttu, että 56cm vaatteita käytettiin 2 kuiseksi asti.
Yhtään en siis osaa arvella et minkä kokoset vaatteet tälle tulokkaalle menee syntyessään, onko esikon ja kakkosen mallia ja hädin tuskin mahtuu 56cm vaatteisiin vai enemmän noiden kolmen nuorimman mallia ja pienet 50-56cm vaatteet on käytössä pari kuiseksi. Siks en hommaa kamalasti vaatetta, sen verran vaan että alkuun pääsee ja lisää sit sitä mukaa, kun tietää paremmin mitä kokoa kannattaa ostaa ja lyhyttä vai pitkää, et onko kesä yhtä kuuma, kun viimekesä jolloin vauvalle riittää pelkkä vaippa vai kylmä ja sateinen jolloin tarttee hommata enimmäkseen pitkää vaatetta.

Mut nyt nukkumaan... pitää vielä käydä ylhäällä kattomassa et pojilla on kaikilla peitot päällä ja samalla moiskautan vielä aina pusut ja kuiskuttelen hyvät yöt, vaikka ennen sänkyyn menoa tai peitellessä aina jo toivotellaankin hyvät yöt, halitaan ja kerrotaan miten paljon rakastetaan. Mut mulle on tärkeetä ja tullu tavaks käydä tarkistamassa. Ja tuota äitin pientä neitiä pitää vielä pusutella hetki, kun eka kertaa nukutaan erisängyissä :D Tai no oltiinhan me viime kesänä 2 yötä erossa, kun oltiin miehen kans kahdenkeskisellä viikonloppulomalla (eka kertaa sitten esikon syntymän :D).

Joo, mutta nyt öitä!
 
Huomenta mammat

Onkohan Harhaanjohtajalla kaikki vielä "hyvin" :D verenvuoto ja supparit on mielestäni ei niin hyvin, mut onneks vauvalla on ollu kaikki kunnossa :)

Jessi olihan siel kiva käydä :D muistui mieleen kuin pirusti se sattuu :LOL:

minimamma Koks:ssa ei ole perhe huoneita :( ja jos vaan voi niin kyl tuun omaan sänkyyn maate :)

Minusta on niin ihana ajatus päästä omaan sänkyyn vauvan kanssa, saada esikoinen ja mies siihen lähelle ja olla perheen voimin... Sanoin jo ukolle että jos se onnistuu niin turha tunkea anopin katsomaan saman tien... Ei ihan jonkun 10h vanhan vauvan kanssa haluais vieraita...

minusta on tullu tän raskauden myötä paljon omistushaluisempi :ashamed: Haluais pitää perheen piilossa, ja kaikki muut ulkopuolella... Ja muutenkin asioista päättäminen on tärkeetä, en halua olla pompotettavana:(

vaatteet ei meilläkään kauhean kauaa menny 56cm vaatteet, tyttö kasvoi ku eläin :D
 
huomenia!

kohta sorvin ääreen taas, selkä pikkasen vihottelee, on ku neulalla tuikkis ku kumartuu. saa nähä mihin suuntaan kehittyy vai pysyykö tässä ja miten kauan? paremmaksihan se ei mene... no niin kauan tehää ku jaksetaa.

minimamma siinä polikliinisessä synnytyksessä joutuu aina palata takas sairaalaan siihen lääkärin tarkastukseen et teillä olis turhan pitkä matka ajaa vaa tarkastuksen takia. joo koksis ei tosiaan oo perhehuoneita, erikoistapauksissa siellä on mahdollisuus omaan huoneeseen ja jos ei oo ruuhkaa. kesäkuun tilanteesta ei oo tietoa, helmikuun alku -08 oli kauhee ku junnu synty ja syyskuu -05 taas ihanan rauhallinen ku esikko synty, sopi mulle ku olin kauemmin sairaalassa ja niil oli aikaa paneutua opastamaan :) no kai noiki vaihtelee jonki verran.
ja mä en juo maitoo ollenkaan ni siks ei kyl uppois toi magnesiamaitokaan :whistle:

milja tervetuloa!

sannikki mä en haluu sitä kipuu muistella ja siel se tosiaan varmaan tulee mieleen :D mä oon kans aika omistushalunen tai mikä nyt onkaan ku vauva on syntyny, haluun sen oman ajan alkuun vauvan ja oman perheen kanssa. en haluu isännän pentujakaa meille sillo alkuun, liikaa hälinää.

mut nyt menoks, torstaita :wave:

jessi ja pikkuj 27+6
 
Sunburned: mua kaduttaa jo nyt että leikkasin mun pitkät hiukset toosi lyhyiksi, ja ku näistä tuli lyhemmät mitä piti.. eli kampaaja tajus väärin.. vaatii totuttelua, mutta onneksi mulla on super nopea hiusten kasvu eli n. ½v niin ollaan entisessä mitoissa.

Polikliininen synnytys: on pyöriny mielessä useaan otteeseen, mutta en oo vielä jutellu neukkutätsyn kanssa asiasta: pian pitäisi varmaan jutella ettei mene liian myöhäiseksi.

mitähän muuta oli mikä jäi, varmasti paljon!

MUTTA POKS POKS 29!

mmilia ja pikku rinsessa 28+0
 
Huomenta vaan mammat !!
Tervetuloa Milja :)
Tarviikin vissiin hakee tuota magnesiamaitoo apteekista seuraavalla kerralla,hyvä olla myös synnytyksen jälkeen kotona koska viimekskin sen kakkoshädän teko tuotti lieviä onkelmia.. :D

jessi tollanen hartiahieronta oliski ihanaa ja tekis kyllä hyvää. Jätän ton mun lahjakortin viä tonne laatikkoon ja sit kesällä/syksyllä meen rentoutuu kunnolla :)

Likka viety tarhaan ja pyykkikone pyörii.Tänään sapuskana neidin toiveesta jauhelikastiketta ja spaghettia :D ite vetelen lounaaks eilisen pizzan jämät jos mies ei vieny kaikkia evääks..

Täälläkään ei perhehuoneita sairaalassa ole mutta eipä tästä ajakaan kun 10min taysiin mutta muistan viimeksikin oli hirveetä aina kun mies lähti illalla kotio ja tytön kanssa jäätiin sairaalaan. Hormoonihöyryissä porasin siellä kun kaikki oli uutta ja mies ei voinu jäädä yöks. Nyt onkin eriasia kun sen tarvii likan kanssa kotio tulla. Mun äiti tekee pelkkää yötyötä nin voi olla et just sillon on yövuoroissa. Mitenkähän sitä osais veikata sen syntymäpäivän että osais tytölle hoitopaikkaa kysellä. Tätä oonki useesti miettiny et miten te joilla jo lapsia järjestätte hoidon sillä aikaa kun synnytätte? eli missä vanhemmat muksut? mä yritän hoitopäiviä varmaan siihen lasketun ajan hollille laittaa ja ensisijaisesti sitten mun äiti saa ottaa neidin jos vaan töiltänsä pystyy.Sit on toki mun isä,veli ja sisko,kaikki täs lähelä mut kaikilla myös työt joten sumplittava on. Yksin en synnyttää aio,miehen haluan mukaan :D

Jos jotain murkinaa naamaan ja edelliset pyykit narulta kaappiin..

Perdy 30+0 :D :D täyskymmpi viä edessä (ainakii..) :D
 
Huomenta!

Sannikki oli ainakin miettiny mun vointia: eli ihan hyvin meni eilinen päivä, illalla jonkun verran supisteli, mutta levolla ne loppui. Mulle on noi supistelut ja vuodot liiankin tuttuja tuolta edellisestä raskaudesta, että nyt jo osaan rauhottua pikkasen ja yritän vaan ottaa rennosti. Päivän kerrallaan kun eteenpäin pääsee niin vauvalle aina parempi! Ja viikothan alkaa olla jo ihan hyvät, joten sekään ei hirveesti stressaa. Sanoisinko siis, että herran haltuun tämä homma, menee niinkuin on mennäkseen :) 4.4 on kontrolliaika polille, jos ei sitä ennen mitään radikaalia tapahdu. Vähän vaan jännittää se, että onko kohdunsuun tilanne pysynyt ennallaan, vai onko supistukset saanu tehtyä tuhojaan..osa on sen verran jytyjä ollu, että saas nähdä.

Kohta viemään esikoista eskariin, tuun sit takas kommnetoimaan jos vointi sallii!

Ihanan aurinkoista kevätpäivää kaikille!

Harhis ja sinnikäs Eemeli, 28+3
 
Poitsu meni kuin menikin tänäänkin hoitoon. Ostettiin eilen uudet kurarukkaset ja kurahousut niin sen oli nyt pakko päästä esitteleen niitä muille kun on kuulemma niin hienot :) En löytäny viime vuotisia nimittäin mistään, sit ku löysin illalla ne sattumalta niin ne oli liian pienet, joten ihan hyvä ku kävin ostamassa.

Perdy kyseli vanhempien lasten hoidosta kun lähtö synnytykseen tulee. Mun äiti on lomalla kesäkuun ja anoppi heinäkuun (tai toistepäin, en oo ihan varma), niin kyl sen jompi kumpi ottaa syntyipähän tää millon tahansa. Ja samalla paikkakunnalla asutaan, niin on lyhyt matka käydä viemässä esikoinen hoitoon tai sit jomman kumman tulla meille. Mut mä en usko et tämänkään tulee itekseen, kuten ei esikoinenkaan. Vaan käynnistellään sit 42+ viikoilla ja sit kyl on aikaa ettiä lapsenvahti..

Magnesiamaitoa
mäkään en saisi alas menemään. En pysty yskänlääkkeitäkään ottamaan enkä mitään muitakaan litkulääkkeitä...

Kaupassa eilen tuli taas kaukainen sukulaistäti vastaan ja ekana silittelemään mahaa ja kovaan ääneen mahalle jutteli et mites täällä jaksellaan, aika rasittavaa! Mut en viittiny sit mitään sanoakaan.

Bre ja pikku 27+4
 
Perdy kyseli mihin laitatte lapset mut minä raukka mietin mihin laitan koiran hoitoon ku synnytyksen aika ja sairaala aika koittaa... Mies voi varmaan osittain hoitaa ja sit pitää kysyä siskolta. Äiti ei uskalla sitä ulkoiluttaa ku niin iso et vetäs sen kumoon :D Ja koirahoitolaa on hankala varata etukäteen ku ei voi tietää millon syntyy, tuleeko 38 vai meneekö 42 :D

Käytiin illalla siellä elokuvissa se SOVINTO kattoo, herranjestas ku oli ahdistava mutta hyvä, puhutteleva aihe. Perheväkilvaltaa ja alkoholismia ruotsissa. Siinä oli hyvät näyttelijät ku Outi Mäenpää,Ville Virtanen ja sit kruununa Naomi Rapace; mikä on niissä Millenium trilogian leffoissakin näytelly. Voin suositella tuota leffaa jos ei ahdistusta pelkää.

Tänään ois ruokana possun pihvejä, tai semmosia kyljyksiä mitä lie ja pottua ja kastiketta. Sitten iltapäivällä kaveria tapaamaan. Vauva on ollu nyt virkeenä mahassa, eilenkin koko kaks tuntia leffassa potkutteli;mama söi vähä karkkia niin se sai virtaa. Ja potkut tuntu tosi ylhäällä, reilusti navan päällä. :) Ja illalla vielä jatkoi sitten sängyssä myllerrystä. Näkyy vaan joku päivä olevan hiljasempi, ku sillo hätäilin et kuuntelutin ne sydänäänetkin. Nytkin ihana lenkillä myllersi ku olin äsken, sekin nautti kevät auringosta :D

Nyt pitäs mennä suihkuun ja tiskata.

<3 Tinsku ja ReinoRakas 28+6
 
Meillä on vähän ongelmaa siinä, mihin esikoinen laitetaan synnytyksen ajaksi. Jos synnytys käynnistetään (tai jos joutuu sektioon), niin hoito on helpompi järjestää, kun tietää ajankohdan etukäteen. Jos taas annetaan mennä luonnonmukaisesti, niin saa kyllä miettiä kovastikin, että miten hoito onnistuu...

Joku kyseli niistä ultrajutuista vielä ja siis meillä aivoissa eräs mitta oli jotain muuta kuin olisi pitänyt olla. Seuraavassa ultrassa tämä oli kuitenkin normaali. Lueskelin, että tuo mitta"virhe" voi tulla esim. kuvakulmastakin. Toisaalta on ihan hyvä, että tarkkaan tutkitaan, mutta kyllähän se ylimääräistä huolta aiheutti. Raskaus kun on muutenkin niin herkkää aikaa.

En tiedä oletteko puhuneet jo aiheesta, mutta meillä mietitään kantoliinan tms. kantovälineen hankkimista. Kuulisin mielellään eri välineiden plussia ja miinuksia. Esim. liinassa mietityttää, että onko sitominen vaikeaa ja onko liina kamalan kuuma kesällä lämpimillä ilmoilla.
 
Kajo Kantoliina oli mun mielestä tosi kuuma myös talvella! Nyt meillä on sit tollanen kantopussi? Ja aion sitä testailla sitte enskesänä varmaan tolla keskimmäisellä lapsella.

Neuvolalääkäri oli aamusta, kaikki oko.
Vaan oli kummallista ku ne kysy miten oon voinut, niin en osannu edes vastata ennenku piti miettiä pitempi tovi et miten mä oon voinut. Kun on noi lapset sairastellu nyt niin, ettei oo osannnu itteensä ajatella ollenkaan tai omaa vointiakaan. Vastasin sit vaan et emmätiedä, varmaan ihan hyvin :D

no toi pikkane havahtu taas ja itkee ni pakko mennä. myöhemmi ehkä ehdin taas koneelle sekunniks -.-
 
lapsenhoitoasiaan: Meillä on onneks sekä mun että miehen äiti lähellä, jompikumpi tulee tänne jos yölläkin tarttee lähteä, saa tyttö nukkua sitten:) jos jotain tulis niin vielä mun sisko tossa kilometrin päässä asuu minne voi viedä. On turvallinen olo kun tietää että ei varmaan tartte edes tyttöä herättää:)
 
Viime yönä en taas saanut nukuttua, oli niin raskas olo, tuntui taas ettei ilmassa ole happea. Päiväunia yritin äsken (kun olen siis sairaslomalla vielä), eikä siitäkään tullut mitään, kun se sama olo tuli päälle siinä makuulla. Ja nyt vaikka olen hetken jo istuksinut, se raskas olo painaa yhä. Olo on ollut muuten jo parempi, kun olen saanut nukkua päivisinkin.

Kajo kyselit kantoliinoista, minulla on ollut käytössä Kanga-reppu (= liina, vaikka repuksi kutsutaankin), jota ei ainakaan ole vaikea sitoa ja muutenkin oli kätevä, suosittelen.
Tässä linkki, ei kyllä kovin myyvät sivut netissä:
Kanga-reppu, kantoliina, Merona

Synnytyksen ajaksi lapset saadaan hoitoon varmaan omalle äidilleni tai anopille ja appiukolle. Vielä en ole kysellyt. Äidilleni on 8 km ja anoppila on 20 km:n päässä mutta heidän ohi ajetaan jokatapauksessa matkalla sairaalalle. Molempien lasten kanssa olen suunnitellut ja stressaillut valmiiksi, miten lapset saadaan hoitoon jos yöllä alkaa synnytys, mutta kumpainenkin on sitten käynnistetty ja hoitoon viemiset on menneet tosi kätsysti. Itseasiassa se on äitini, joka on minut vienyt molemmissa tapauksissa sairaalalle, kun olen neuvolasta saanut passituksen, että nyt lähdet suoraan sairaalaan (paineet olleet niin huipussa, ettei kotiin enää asiaa). Olen sitten neuvolalta soittanut äidille, että tuutkos heittään sairaalalle, täytyisi päästä sinne. Nuorempaa odottaessa muistan, että äidillä oli jonkun keiton teko kattilassa kesken, oli sitten vaan, että ei kun hän sammuttaa hellan ja jättää ruoan kesken ja lähdetään, että hän tulee hakemaan. Miehen työpaikka on 70 km:n päässä ja äiti asuu siinä 8 km:n päässä, joten sen takia näin, mies sitten ajeli suoraan sairaalalle, tosin käynnistys aloitettiin kuitenkin vasta aamulla.
Sitä olen jo miettinyt, että kun LA on 4.6., niin mitä jos vauva syntyilee juuri kun on eskarin kevätjuhla, pitäisihän sinne päästä ja jos en minä,niin ainakin mies. Se on kuitenkin tärkeä juttu pojalle, kun eskari on koulun yhteydessä, niin se on jo vähän kuin koulun kevätjuhla.

Nyt alkaa muuten tämä happi kulkea jo vähän paremmin, kun olen vähän aikaa tässä istunut, siis jonkinverran paremmin. Ja väsyttäisi ihan kauheasta, mutta kun ei pysty makaamaan!:headwall: Ahdistus!

Luin muuten jotain sääennustetta, että toukokuusta luvataan erittäin lämmintä, mutta kesäkuusta poikkeuksellisen kylmää. Pitäisiköhän sitä hankkia vauvalle joku ulkohaalarikin kokoa 56? Muutenkin olen hommaillut aktiivisesti nimenomaan lyhythihaisia bodeja, mutta kai niitä lämpimämpiäkin vaatteita pitäisi oikeastaa olla (ja onhan niitäkin jo jotain). Osalla tietysti on loppukesäkuusta vauvat odotettavissa, joten silloin varmaan jo lämpimämpää, mutta onko teillä alkukuisilla ainakin ajatus hankkia tai hankittuna jotain ulkohaalaria vastasyntyneelle? Ehkä esim. joku vuorellinen fleecehaalari voisi olla varoiksi hyvä ajatus...? Tämä on minun eka kesävauva, ihan uutta. =)

kurkkunaamio ja kolmonen 29+5
 
esikoisen hoidosta: Mä pähkäilin kans samaa joku aika sitte, koska mies ei suostu hoitaan esikkoa, aikoo lähtä lomalle..... Mun pikkusisko tulee hoitaan ja muutenki autteleen tänne :)
Se tulee joskus kesäkuun puolessavälissä, ja on siihen asti kunnes synnytän :)
 
lapsenhoitoasiaan
Elikkä meillä pääsääntösesti anoppi päivystää, on parempi hoitaja kun mun äiti. Äitiki kyllä varmaa koittaa vähä sijottaa työvuoroja sillai et pystyy päivystää, jos anoppi ei saa siirreltyä niit vuoroja. Mullahan tilanne on tämän kohdalla se, et varmaan käynnistetään, joten luultavasti lastenhoito on sinänsä helppo delegoida jolleki.

polikliinisesta synnytyksestä
En halua polikliinista synnytystä, nautin siitä, että sairaalassa saa rauhassa tutustua vauvaan ja ruuat valmiina, eikä tartte huolehtii pyykeistä tai mitää. pari yötä siel ajattelin olla taaskin :)

ulkohaalaria vauvalle me käytetää ulkopukuna vauvalla fleecepukua mis housut ja huppari.
tai collegeasuu :>

p & r
 
Perdy: Mullahan on sektio tulossa, joten esikoisen hoito aika helppo sopia. Toivoa, että kaikki menee hyvin ja päivä pitää, kun se sovitaan. Mun äiti on luvannut tulla hoitamaan esikoista, ihanaa, ei tartte sen suhteen sitten jännittää tai ahdistella :)

Perhehuonetta ei aiota toivoa, koska ei mies pystyisi kuitenkaan siellä yötä ja aikaa viettämään niin, että kannattaisi ekstraa alkaa sen takia maksamaan. Ihana kyllä olisi olla omassa rauhassa ehdottomasti, mutta jospa se muutama yö menisi jonkun toisen kanssa huoneen taas jakaen. Toivoo aina, että sattuis mukava huonetoveri. Edellisellä kerralla oli kamala, kun huonekaveri oli tupakoiva ihminen ja mie INHOAN(!) tupakkaa ja sitä hajua ja kaikkea siinä, niin se oli inhottavaa, kun hän haisi tosi voimakkaasti kokoajan :/

Magnesiamaito, voiko olla yököttävämpää nimeä. En tiiä miksi, mutta jo pelkkä nimi saa yökkörefleksin aikaan, hyi kauhia (teki pahaa kirjottaakin tuo sana :D ). Eikä mulla oo hajuakaan edes, mimmosta litkua tuo on :D

minimamma: Teillähän on typy tosi isoksi asti nukkunu keskellänne. Suostuko ihan helposti omaan petiin, kun on noin kauan saanu nukkua teijän kanssa? Voi että, haikeaa se kyllä on varmana. Mulla tuli kans tippa linssiin, kun esikoinen "muutti" meidän makkarista pinniksensä kanssa omaan huoneeseensa aikoinaan, snif..

Milja11: Tervetuloa vain tänne porinoimaan, vielä kerkiää ja pääseepi :)


Sitten vielä lopuksi omia kuulumisia.

Neukku+lääkäri oli tosiaan tänään tuossa aamusella.
Koko illan ja aamun ennen neukkua jännitin, että miten mulla sit kävi niiden eilisen sokerirasituksen tulosten kanssa. No arvatkaapa?! Kaikki ihan tosi hyvin!! Voi hitto, että oon onnellinen! Neukkutäti naurahti kun huokasin ja olin että jes!, kysy että ootko sie oikeesti raukka noin jännittäny. No oon!! Paastoarvokin paljon parempi kuin alkuraskaudessa tehdyssä mittauksessa, ai että! Mii sou häpi! :)

Verenpaine oli 125/72, pissa puhdas, paino noussu tähän mennessä nyt 2,7kg. Vaaveli jytkytteli mahassa lekurin sydänäänianturiin täysillä ja hyvät sykkeet oli, 143. Ultrallaki kurkkas kun halusi nähä miten päin siellä oikeen killutaan. Raivotarjonnassa edelleen.
Kohdunsuu kiinni ja kiinteä, 3cm..mitä, kanavaako? No sitä jotain kuitenki juu nou, muistihärö iski.

Kaikki siis mainiosti, olipa kepeä askel kun kotiin lähdin, jo pelkkä sokrurasitustulos oli niin helpottavan ihana, saatikka että kaikki oli muutenki hyvin. Ihana alotella näillä fiiliksillä huomenna viikonloppukin :)

Ja poksuukin vielä tänään!

Tetasha :heart: Kakkonen 28+0!
 
Viimeksi muokattu:
Aivan ihana aurinkoinen päivä tänään :)
Just tultiin ulkoilemasta, ulkoilun alkajaisiksi syötiin välipala tossa rappusilla auringonpaisteessa. Kohta uus koneellinen pyykkiä pyörimään ja sit sämpylöitä leipomaan. Pikkuhiljaa vois jo laittaa tarvittavia kamppeita kasaan ja typykälle varavaatteet, kun lähdetään huomenna sairaalakeikalle. Kolmosella on aika silmäpolille kontrolliin, et onko sydänlääke jatkanu kertymien tekoa sarveiskalvolle. Samalla haetaan hälle myös holter niin on sen tulokset sit valmiina, kun kolmen viikon päästä mennään sydänlääkärille kontrolliin.
Kun kerran isompaan kaupunkiin reissataan niin samalla käydään ostoksilla ja kauppoja kiertelemässä. Mukaan lähtee miehen ja mun lisäks vaan itse potilas eli kolmonen ja typykkä, muut menee mummolle hoitoon niin on vöhän rauhallisempi se sairaalassakäynti.

Milja tervetuloa mukaan porukkaan :)

Sannikki musta on kans lasten myötä tullu paljon omistus- ja suojeluhaluisempi, kolmosen vaikea raskaus- ja sairaala-aika vaikutti tuohon hirmuisesti ja musta kasvoi oikee leijonaemo. Välillä mulla menee ehkä vähän yli, varsinkin noiden vanhempien lasten kohdalla, kun heitä meinaa suojella samallalailla, kun noita pienimpiä. Pitäisi muistaa, että lapset kasvaa ja kehittyy niin huimaa vauhtia, että pitäisi osata höllätä ja antaa vapauksia sitä mukaa niin heistä kasvaisi omatoimisia ja vastuuntuntoisia. On tää vanhempana oleminen välillä vaan vaikeeta :D

Jessi en eilen tota muistanukkaan, et niinhän sitä pitää tulla vielä lääkärintarkistukselle parin päivän päästä.
Ja en mäkään juo maitoa muuten, kun kahvin seassa, mut hyvin uppoo silti toi magnesiamaito :D

Perdy kyseli lastenhoidosta synnytyksen ja sairaalassaolon aikana. Meillä osa lapsista menee miehen jo eläkkeellä oleville porukoille ja ja osa mun äitille. Mun äiti tekee vuorotyötä, mut on jo varannu vapaata kesäkuun puolivälin paikkeille, tarkentaa sitä sit, kun ollaan käyty rv36-37 äitipolilla ja saanu tarkan päivän käynnistykseen. Mä luulen et käynnistys on joko perjantai 17. päivä tai sit maanantai 20. päivä. Jos vaan ei oo kamalan kypsät paikat sillon niin aion pyytää tota maanantaita niin saa vauva kölliä pari päivää pidempään masussa.

Harhaanjohtaja hienoa et kaikki edelleen ok. Ja onneks viikot alkaa tosiaan olemaan jo aika hyvät, mutta toivotaan vauvalle vielä monta monta viikkoa lisää kasvuaikaa!

Pupeltaja hienoa et neuvolalääkärissä kaikki kunnossa!

Kurkkunaamio mä oon lukenu saman ennusteen tulevan kesän säästä. Meillähän tää syntyy tod.näk. vähän kesäkuun puolenvälin jälkeen niin oon ekoille viikoille ja viileille keleille ostanu sellasen puuvillasen neulehaalarin jolla ajattelin et pärjätään. Vaunuissa tai kaukalossahan se vauva kumminkin yleensä on aluksi niin siihen on helppo sit laittaa tarvittava määrä peittoa päälle.

Mut nyt se pyykki laittamaan ja sämpylöiden tekoon. Taidan saada yhden pikku jauhopeukalon kaveriksi :)
 
Iltapäivää.. kattelin leffaa sohfalla ja viimehetket torkuin mutten jaksa nyt kattoo uudestaan,jos huomenna parempi yritys. Pikkasen no yölliset heräilyt ja valvomiset velottaa näin päivällä.Huomannu että jos "pysähtyy" hetkeks niin johan alkaa väsyttää.

Aamupäivän pesin pyykkiä ja lakanatkin vaihdoin.Käytiin äitin ja koirulin kanssa lenkillä niin kyllähän toi lepohetki olikin ihan jees :)Aurinko paistaa mut kova tuuli.

Mä mietiin jotakin ohutta haalaria myös vauvalle alkukesäksi kun viileetä luvattu tosiaan.Mullakin eka on talvivauva niin tiä oikein. Täytyy katella jotakin sopivaa lämpösempääkin. Muutamia bodyja hommaillu mut eipä oo paljoa vaatetta vielä tullu hankittua.

Jos lähtis hakee likan hoidosta niin saapi taas eloa tähänki kämppään..

Perdy edelleen 30+0
 
Hoitojärjestelyistä olette puhuneet. Meillä molempien vanhemmat asuu tässä samalla paikkakunnalla, miehen porukat 2 kilsan päässä ja mun 10 kilsan päässä. Uskoisin, että mun äitini tulee sitten lähdön tultua tänne hoitamaan neitiä, oli se lähtö sitten yöllä tai ei. Jotenkin vain tuntuu että ois parempi jos tyttö ois kotona kuitenkin! En tiiä, sen näkee sitten missä ihmiset viilettää kun lähtö tulee. Mut en usko että meidän porukat ainakaan mitään suuria suunnitelmia tekee sinne LA:n tienoille, koska silloin on myös mun veljen rippijuhlat! Mun ainokaiset veljeni rippijuhlat 3 päivää ennen minun LA:ta! Toivon vain että pääsen! Mut siis, ei olla vielä oikeen tarpeeks kunnolla suunniteltu tuota hoitojärjestelyä, mut kyllä mun vanhemmat auttaa. :)

Perhehuone Ei oteta. Koska kuitenkin mies tulee tytön luo kotiin! Matkaa sairaalalle on 130 kilsaa ja siksi ollaankin suunniteltu, että jos vaan miehellä töissä sellainen tilanne, niin pakataan esikoisellekin kamat ja mies sitten synnytyksen jälkeen hakee hänet täältä kotoa ja menevät miehen siskon luo siksi aikaa kunnes pääsen vauvan kanssa laitokselta, asuvat siis samassa kaupungissa kuin missä synnäri on. Siitä on lyhyt matka miehellä ja tytöllä sitten käydä katsomassa minua ja vauvaa :) Haluan kuitenkin todella paljon että mies on esikoisen kanssa sitten, ettei tarvi olla montaa päivää ilman molempia vanhempia, koska siinä on muutakin uutta, kun vauva tulee. Minä kyllä pärjään jonkun kanssa samassa huoneessa, jos vain on mukava tyyppi :D Toivon vain, ettei tarvi olla niin kauan kuin esikoisesta, melkein viikko oltiin laitoksella. Tulis ihan hirrrrrrveä ikävä tyttöä!

Tervetuloa joukkoon Milja! :) :flower:

Omat neukkukuulumiset tältä päivältä: Pissa puhdas, paineet 110/58. Sf oli 21. Painoa tullut tähän mennessä 6 kiloa. Sykkeet huitelli 140 luokkaa. Ja sain kuin sainkin sen ajan sinne rasitukseen! Jotenkin nyrpeältä kuulosti kyllä terkka mut mulle ihan sama! Käski itse varata ajan, joka kyllä hämmästytti, oisko sitten suutuspäissään noin tehnyt, koska kaikki muut ajat labraan sun muualle terkka itse varaa suoraan koneelta sillä hetkellä kun itsekin olen vielä neuvolassa, katsotaan sopiva päivä etc. No mut pääasia että pääsen sinne! Voi kuulostaa oudolta että miks sinne haluan, enkä mä mielelläni herääkään aamulla kahdeksaksi syömättä ja juomatta juomaan jotain sokerilitkua, mutta haluan varmuuden :)

Nyt täytyy alkaa katsomaan jääkaappi että mitähän sitä päivälliseksi kehittäis! Mukavaa torstain jatkoa, pian on taas viikonloppu :)

CanWen ja mökö 27+2
 
Tetasha kiva että lekurissa oli kaikki hyvin ja varsinkin ne sokerirasitus tulokset :)
Ja juu, hyvin suostui neiti omaan sänkyynsä, mönki sinne kun pyydettiin, sitten peitteltiin ja annettiin hyvän yön halit ja pusut ja siihen pieni jäi. Me miehen kans tosin laiteltiin pyykkejä samassa huoneessa kaappiin et oltiin lähellä, mut ei menny kauaa kun nukahti.
Meillä on kaikki lapset saaneet nukkua vähintään lähes 2 vuotiaaks meidän vieressä. Vielä nelosen syntyessä meillä oli iiiso 280cm levee sänky perhepetinä ja siinä nukuttiin koko perhe. Sit vasta nelosen ollessa 10kk, kun ostettiin tää talo niin vaihdettiin normaali 160cm sänky ja isommat siirty omaan huoneeseen omiin sänkyihin ihan koko aikaisesti. Oli heillä omat sängyt edellisessäkin asunnossa, mutta nukkuivat silti enemmän meidän vieressä. Me ollaan tykätty edetä tässä (niin kun monissa muissakin asioissa) tälleen lapsentahtisesti ja lasten ehdoilla, nuo on kumminkin niin lyhyen aikaa pieniä niin näin tuntuu että ovat saaneet olla sitä vähän pidempään :)
Ja älkää kukaan tän perusteella nyt ajatelko et meillä on joku vapaakasvatus :D Meillä on hyvinkin tarkat säännöt ja tiukka kuri, pakko olla tällasen sakin kans, muuten karkais homma käsistä. Mutta niissä asioossa joissa pystyy joustamaan niin ollaan joustettu. Meillä tällanen tyyli on toiminu hyvin ja kaikki tutista/pullosta vierotukset, potalle opettelut, omaan sänkyyn siirtymiset ym. on sujuneet kivuttomasti ja ilman itkuja.
 
Nyt on eka pellillinen sämpylöitä uunissa ja toinen kohoamassa niin ehdin teitä terrorisoimaan :D

Ei ku oikeesti mun on pitäny kysyä että te joilla jo ennestään poika/poikia tai jotka nyt odottaa poikaa niin tunnetteko te pojan pissimisen masussa?
Mä en nyt vielä tässä raskaudessa oo tuntenu, mutta noita aiempia poikia odottaessani oon kaikista tuntenu sellasta lorinan tunnetta siis sellasta kun vettä kaadettas ohuena norona iholle. Oon muistaakseni tuntenu sen ekakerran vasta joskus rv30 jälkeen et vielä en odotakkaan sitä tuntevani. Tytöstä en sitä tunnetta tuntenu kertaakaan.

CanWen hyvät kuulumiset neuvolasta ja hienoa et sait kinuttua sen lähetteen sokerirasitukseen!! :)
 
Olipas taas lukemista, kun pariin päivään ei ole ehtinyt käymään täällä. Nytkin kiireesti tuun oma napailemaan ja luen loput tekstit illalla.

Aamulla soittelin neuvolaan kun on jo monena viikkona ollu todella runsaasti valkovuotoa. Tiesin, että sitä raskaana ollessa tulee paljon, mutta alkoi mun mielestä menemään jo liiallisuuksiin asti. Ite pelkäsin eniten sitä,että tihkunko lapsivettä koska vuoto ei muistuttanut millään muotoa valkovuotoa. Sitten kun mulla on koko ajan selkä-lantioon alueen kipuja niin ajattelin et olis hyvä tarkastaa mitä kivut on tehny alapäässä. Sain neuvolasta lähetteen äitiyspolille ja kaikki huoli oli onneksi turhaa. :) Ei ollut lapsivettä, mutta lääkäri sanoi valkovuodon olevan todella vetistä, mutta ei syytä huoleen. Pikkunen oli jo kääntyny pää alaspäin ja se todennäkösesti sitten painaa tonne alas niin,että hädin tuskin pääsen liikkumaan. Painoakin oli pikkuselle kertynyt jo 1060g. :) Kohdunsuu kiinni ja pituutta 3cm. Lapsivettä normaali määrä.

Tiedän, että äitiyspolille pitää mennä jos on huolia mutta itse vähän arvelin ettei mitään löydy joten nolotti ihan hirmusesti olla siellä. : /

Neuvolatäti äsken soitteli ja kyseli kuulumisia. Samalla muistin kysyä sokerirasituksen tuloksia ja hitto, paastoarvo oli hieman koholla. Oliko jollain muulla täällä kohonneita arvoita sokerirasituksessa? Miten sitä hoidetaan? Mulla on sovittuna neuvolaan aika ens tiistaina mutta olis kiva kuulla jo nyt mitä asialla yleensä tehdään.

Harhaanjohtaja on ollut kovasti mielessä täälläkin. Onneksi kaikki hyvin.:heart:

Perhehuone olis kiva, mutta en tiedä vielä mihin koirat menee synnytyksen ajaksi joten hieman siitä riippuen tietää voiko mies olla yöt mukana sairaalassa. Jos koirat saapi ajoissa hoitoon niin totta kai tahdotaan perhehuone jos vapaita huoneita löytyy.:)

Tsemppiä kaikille odotukseen!

Susse83 27+5
 

Yhteistyössä