***KESÄKUUN KULLANKERÄT*** Toukokuussa

Täällähän oli taas kirjoiteltu ahkerasti :) Leena80:lle mukavaa alkanutta äippälomaa, kohta et varmaan enää kaipaa takaisin töihin. Venla05:lla onkin jännät paikat

Minä olin kaverin kanssa viikonlopun mökkeilemässä ja oli kyllä mukavaa. Muutenkin olotila hyvä paitsi tänään väsyttää tais eilinen monen tunnin autossa istuminen veroittaa ja sen päälle vielä lähdin koiran kanssa treeneihin.

Mulla tulee päivittäin kivuttomia mutta ilkeen tuntoisia supistuksia. Yleensä ne alkaa silleen, että tunnen ettei happi kulje naamaan asti tai siis naama alkaa kuumottaan ja kohta kovettuu maha, kestoltaan ovat vaihtelevia ja autossa istuminen on pahin niiden laukaisija.

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

-NeitiA ja KeijoKanerva 33+5-

Ihana päivä ollut tähän mennessä... Aamulla ysin aikaan tehtiin tytön kanssa lähtöä neuvolaan, kun ovea avatessa meidän katti karkas mun jalkojen välistä pihalle. On siis sisäkissa... Se juoksi kuin päätön kana pitkin naapureiden pihoja ja minä perässä sen minkä kykenin, enhän mä sitä kiinni saanut kun en yhtäkään juoksuaskelta kykene ottamaan. Lantio vaan narskui kun mä hyppelehdin tuolla ympäriinsä :x
Neuvolaan oli kuitenkin pakko lähteä kun oli tänään se synnytystapa-arviointi, onneksi sattui yksi kaveri siihen jolle työnsin tytön hoitoon että pääsin pikavauhtia pyörällä sotkemaan neuvolaan, ehdin sentään just ajoissa...

Virtsassa oli proteiinit yhdellä plussalla. Verenpaineet kuitenkin entisellä tasolla, ei ruveta vielä tarkemmin syynäämään... Katsellaan miltä pissi viikon päästä näyttää.
Lääkäri ronklasi paikat, vauva raivotarjonnassa, laskeutunut hieman. Lantion sisämitat hyvät. Kohdunsuu pehmentynyt, kanava ei lyhentynyt. Ultralla katseltiin Muumia joka potki ahkerasti vatsan päällä kulkevaa anturia =)

Kaikki näyttäis hyvin olevan... Ensi viikolla sitten seuraava käynti.

Kotiin kun tulin, katti prkl vartos mua meidän pihalla :eek: Onneksi ei ollut pitemmälle lähtenyt! Nappasin kiinni ja heitin sisälle, sen pituinen oli meidän elikon karkumatka :D

Kylkiluu 35+0

Onnea teille, jotka olette saavuttaneet 37 viikkoa!

Toivonpa, että olisin itse jo samoilla viikoilla. Sattuipa nimittäin tänä aamuna näin: Luin lehteä, kun alkoi tulla näköhäiriöitä. Näkökentässä siis sumeni, ja sitä kesti 40 minuuttia. Soitin ja menin tietysti heti neuvolaan. Pissa oli puhdas, verenpaine 134/84 eli hieman koholla (normaalitaso mulla ollut alle 120/80). Sain kotiin liuskoja, että voin seurata valkuaista pissasta. Ja jos oireita tulee, niin heti näytille.

No sitten, th kokeili vauvaa, niin raivotarjonnassa siellä onneksi ollaan, mutta vauva on kuulemma näille viikoille jo yllättävän alhaalla, puhuikohan jopa kiinnittymisestä. Th meinasi, että olis hyvä jos kasvais vielä muutaman viikon kohdussa, mutta tuskin tarvii pelätä että menis yliaikaiseksi! Esikoinenhan syntyi rv 37+2 eli odotettavissa olikin, että täältäkin tullaan ajoissa, mutta ei nyt vielä ois kiire!

Nyt kun vain saisi oltua levossa mahdollisimman paljon. Te muut taaperon omaavat varmaan tiedätte, ettei se ihan helppoa ole... Meillä on vielä vaipoissa tuo 1,5-vuotias, ja pojalla on painoa yli 14 kg, joten pyllypesulle nostaminen on aika raskasta.

tipu 34+3

LEENA80: Mukavaa äippälomaa, minulla alkoi tänään kans virallinen äippäloma, sitä ennen vietin 3 viikkoa kesälomaa... Pikkasen minua kiinnostaa missä päin sinä asustelet kun kerroit hellettäkin jo olevan :)

itse täällä kaks:lla osatolla, nyt siis aulassa koneella. Arvot olleet ihan ok ja saa nyt nähdä joudunko pistää myös ateria insuja vai riittääkö pelkkä pitkävaikutteinen yö insu. Syödä täällä kyllä saa kunnolla...oliskin näin helppoa kotona niin mikäpä tässä ollessa :)
Huomenna ehkä kotiin....

Vaunugalluppiin: Meillä taitaa olla kombit, en kyllä kovin tykkää mutta mummolassa toiset emmaljungat jotka jo vanhaa mallia mutta ovat mielestäni paljon paremmat. Joten taidampa ne kuljettaa kotiin ja niillä lenkit tehdä.Uusia en aio hommata sillä vanhat ajaa saman asian, eli en mistää näkösyystä niitä käytä. Meilläkin tää jää viimeiseksi, ja aionkin pyytää mahdollisen sektion yhteydessä piuhojen nipsausua... Tai täytyyhän siihen anomus tehdä.

Ansku71+ rv 35+0

Heippa!
Kylläpäs kylkiluulla on ollut ohjelmaa kerrakseen :) Meillä on kanssa kissaherra,joka aiheuttaa välillä riittävästi päänvaivaa tempuillaan... :/

Tipulle iso :hug:
Meilläkin on taapero,joten tiedän miten "helppoa" on levätä ja kerätä voimia yms. mitä kaikki toitottaa ennen vauvan syntymää...

Nyt tulee valitusta,mutta mä oon ihan tajuttoman väsynyt,koko ajan on huono-olo,ruoka ei maistu,mut paino nousee,varmaan turvotusta ja kaiken lisäksi vatsa ei toimi,ei sit millään...
Tää mamma alkaa olee aika kypsä...
Sori vuodatus :ashamed:

Bamse 36+3

Jep, tuo taaperon nostelu kyllä tuntuu kun hartiat muuteskin finito ja supistelee päivittäin urakalla.. tosin ei mitään kipeitä, mutta inhottavia.
Itse yritän rajoittaa nostelua, tuossa juuri hoidin kakkavaipan siten että istuin itse vessanpöntön kannella ja repäisin housuvaipan pois lanteiden kohdalta ja pyyhkäisin noilla hoitopyyhkeillä. Onneksi tulee nykyään kunnon pökäleet ettei tarvii pahemmin pyyhkiä.. :D
Tyttö on nyt päikyillä.. itseäni väsyttäisi kanssa mutta taidan nauttia omasta ajasta.. tehdä ruoan ja katsoa jonkun oman sarjan digiboxilta.
Vielä kolme päivää ja pääsee kurkkaa masukkia.. =)

äää & Vilperi 35+4

On tämä ihmiskroppa niin yksilöllinen kyllä.. toisin kuin Bamsella täällä paino laskee vaikka tuntuu että turvotus on hieman lisääntynyt. Ei nyt hurjasti mutta muutama sata grammaa viime viikolta vaikka ruokaillut olen mielestäni yhtä lailla ja painokin tuntuu mahalla kasvavan.. ja toimispa maha sitten kun ei ole raskaana näin hyvin.. =)
Jaksuja!

Pitäsköhän lopettaa puhuminen tuosta raskausmyrkytyksestä, jos sillä estettäs sen tarttuminen teille muille! :kieh:

Tipu olen ihan samalla linjoilla tuon pienen taaperon pyllyn pesun kanssa. Meidänkin kuopus vielä vaipalla. Nyt olen ehkä 1,5 kuukautta käyttänyt aina ruuan jälkeen kakalla potalla. Ja jokainen onnistunut reissu sinne on ns. lottovoitto, ei tarvi ruveta nosteleen pesulle. Muuten jos nostaminen käy ylivoimaiseksi, koittakaa suostuuko istumaan pytylle ja siinä pesette käsisuihkulla. Kaikki taaperot vain ei sitä todellakaan uskalla tehdä, siis istua pytyllä.

Toivotaan sekä Kylkiluulle, että Tipulle vielä muutama viikko lisää. Ja nuo verenpaineet ja valkuaiset oikeille tasoille.

Minulle tuli postista nuo kestoliivisuojat. Joku tässä vasta mainitsi ostaneensa sellaiset valkoiset tavallisesta kaupasta (esim. Primasta) Minäkin ostin yhden raskauden aikaan niitä. Niissä ei kestänyt se kosteuden pito loppuun saakka sitä imetystä. En tiedä pesinkö vahingossa niitä väärin. Mutta sen opin, että en enää niitä osta. Seuraavassa ostin taas kertakäyttöisiä, mutta silti nuo kestohommat ovat parempia..

^^ Minä sain kaveriltani yhdet tuollaiset kaupan kestoliivinsuojat. Niissä on sellainen pitsi päällä päin. Kaveri sanoi että kastuvat melkein heti alkuaikoina kun maitoa tulee paljon. Ilmeisesti niissä on sisällä vain vanua tms. Suosittelen tilaamaan myllymuksuilta ja kestovaippakaupasta niitä kestoliivinsuojia missä on kosteudensuojakangas eli silloin ei maidot tuu paidan läpi :)

Neuvolareissu takana täällä myös. Painoa tullu yhteesä nyt 12,1 kg ekasta neuvolasta laskien. Sf huitelee yläkäyrillä vieläki, 35 oli nyt. Moneen otteeseen oon neuvolatädille huomauttanu, etteikö pitäis päästä sinne synnytystapa-arvioon, ku sf on noin iso, meijän suvuss on syntyny tosi isoja vauvoja ennenaikasestikki ja mun häntäluu on murtunu useemman kerran. Millään ei oo voinnu lähetettä laittaa, mut nyt sen sitte oli pakko, ku vauva oliki poikittain mahassa. Pää siis tossa oikeen rinnan alla ja köllöttelee siellä ku riippukeinussa konsanaan. ;) Oli kaveri selvästi juonessa mukana, ku noin päin oli kääntyny. Nyt ku vaan ymmärtäis kääntyä itekseen takasin raivotarjontaan...

Kylkiksellä oliki ollu tänään varsin jännitävä päivä. ;) Eikö oo ihania noi lemmikit? Meilläki eilen oli kiva episodi, ku koira oli livahtanu syömään kissankakkaa laatikosta ja sai sieraimensa tukkoon sillä hiekalla. :kieh: Ei siinä sitte muuta, ku koira väkisin syliin ja hiekat hammastikulla nenästä. Hoh...

Tipulle nyt paljon haleja! :hug: Yllätävän hyvin lapset osaa ite, ku on vaan pakko. (Hyvähän mun on sanoa, ku ei omia vielä...) Mutsi aikoinaan oli useemman päivän sänkypotilaana mun ollessa parin vuoden ikänen ja tarmokkaasti mä olin rakentanu keittiön täyteen tuoliratoja, et sain tavarat kaapista. Oli tullu varsin kiintoisan näkösiä voikkareita, mut hengissä selvittiin. ;)

rypäle 33+6

Heips! yksi yö osastolla taas takana. PURNAUSTA:

Eilen illalla alko ylävatsakivut kovenemaan. Pissa puhas ja paineet 144/93, ei kuulemma koholla :whistle: Toksemia kokeet puhtaat =) Lääkäri halus kuitenkii osastolle tarkkailuu. Muutaman särkylääkkeet antovat ja ottivat käyriä. Aamulla lääkäri päästi kotiin. Kävin kuiteskii vauvan painoarviossa, kun tällä viikolla piti käydä. Taunolla painoa n. 3kg, arvioitu syntymäpaino n. 3,5kg ja tän lääkärin mukaan ei mitään hätää, ettei mahtuis tulemaan :eek: ylilääkäri vaan pari viikkoa sitten totes, ettei mahu enää parin viikon päästä. Uskokaa tai älkää alkaa v***tus käyrä nousta tällä mammalla :kieh: Juoksutetaan paikasta toiseen ja eka sanotaan, että melko varma sektio, toinen oli käynnistämässä nyt alkuviikosta ja tää kolmas ei nää mitään syytä, ettei vois synnyttää lasketuilla ajoilla :LOL: Paineissakaan ei kuulemma oo mitään vikaa, vaik ollaan jo lääkitystäkin lisätty ja aina alapaine yli 90... Kuitenkii viikottain pitää käydä kontrollissa polilla ( ihana maksaa) ja neuvolaan jatkuvasti, ja labrassa saa juosta yhtenään, vaikkei missään mitään häikkää olekaan :/ OMITUISTA :headwall:

Mutta pääasia, että vauvalla kaikki hyvin ja tosi hyvin on kasvanu. Pää oli jo tosi alhaalla, ei saatu kunnon mittoja. Kohdunsuu kiinni, pehmeä ja kohdunkaulaa 1-1,5cm jälellä :heart: Nyt vaan odotellaan kunnon suppareita ja sitä, jääkö pää kiinni ja mennäänkö hätäsektioon?

Venla ja Tauno 37+1

Venlalle :hug: Ärsyttävää, kun lääkärit on eri mieltä asioista... Heitän täältä sulle oikein kunnon supistuksia :wave:

Mulla on aika sinne äitipolille ylihuomenna. Siihen asti jännitetään, kuinka pitkälle tätä raskautta vielä jatketaan. Olis kyllä hyvä, jos sais synnyttää täysaikasen vauvan ja sais sen heti vierihoitoon :heart: Mut keskiviikkona ollaan viisaampia.

En ole edelleenkään laittanut vauvalle mitään valmiiksi, saatika sairaalakassia. Kai sitä vielä ehtii :whistle: Imetysliivejä pitäis ostaa lisää, vanhat kun alkaa olla puhkikuluneita melkein...

Voimia kaikille vielä viimemetreille! Saapa nähdä, koska se eka kesäkuinen syntyy. Ihme, ettei vielä ole kukaan synnyttänyt.. :)

hankku ja muhku rv 33+4

Venla :hug: Muistan tuon, kun esikoista odottaessa hyppäsin polilla loppuaikana kerran viikossa 70km päässä ja jahkattiin ja jahkattiin käynnistämisen kanssa (lopulta synty käynnistyksellä viikolla 41+5 |O ), se oli melko kuluttavaa. Mulla tosin oli häikkää "vaan" sokereiden kanssa, toksemiaa ei oo ikinä tarvinnu pelätä, paineet ollu aina hyvät tai jos johonkin päin vinksallaan niin paremminkin alas. Nyt muuten kun näin kehun, niin tulee tietysti jotain... Ke oon menossa viimeseen lääkärineuvolaan. Sekin on ihme, kun eri ihmiset (eri lääkärit) antaa erilaista infoa, joku sanoo,ettei oo liikaa paineita, kokoa, sokeria (mistä nyt millonkin on kiinni) ja joku toinen on melkein hysteerinen... Koita siinä sitten...

leenalle mukavan leppoisia älomapäiviä! Äkkiä tähän "joutenoloon" tottuu!

Meillä on toisella ja kolmannella lapsella 1v 10kk ikäeroa ja muistan, miten työlästä oli hoidella pientä isolla mahalla. Nyt nuo on jo omatoimisia ja reippaita koululaisia, niin voin keskittyä rauhassa mahaani ja sitten vauvaan, kun hää tulee. Tässä iltatähteilyssäkin on siis puolensa (vaikka muutaman kerran on pikasesti mielessä kävässytkin, että olikohan se nyt viisasta "alottaa alusta", kun nuo isommat on jo niin helppoja tässä vaiheessa) Teille, joilla on pieniä, ottakaa vastaan kaikki apu, mitä ikinä vaan on saatavilla, varsinkin, jos supistaa ja ottaa muuten kipeää.

Sain tänään yhdeltä ystävältä vauvalle kolme tosi nättiä pukua. Ne oli aika tyttömäisiä, mutta edelleen ollaan siinä uskossa, että tyttö tulee. Eikä tässä enää montaa viikkoa mene, kun asia selviää ;)

Hyvää uutta viikkoa kaikille, koittakaahan jaksaa, kohta saa aamukamman viritellä :D

Ammu ja Iltatähti 36+1

Teillä on ilmeisesti ollut puhetta raskausmyrkytyksestä!? Minulla menny osa jutuista ohi.

Itse nyt pelkään tuota myrkytystä koska yhtäkkiä tullut turvotusta aika reilusti. Lähinnä nilkat on turvoksissa (pari senttiä normaalia paksummat) ja hiukan muuallakin. Ei edes ole kuuma joten ihmettelen yhtäkkistä turpoamista. Perjantaina vein pissa näytteen muun jutun takia mut tänään selvis et leukkarit yhellä plussalla. Terkka soitti ja sanoi et se on ihan normaalia. Pääkipua on jonkin verran ollut ja huono ja voimaton olo. Verenpaine oli eilen mitattuna normaali, aika alhainen kuten minulla yleensä.

Voiko siis myrkytys olla vaikka verenpaineet hyvät??

Neuvolassa on käyty. Ja nyt sitten odotellaan keskiviikkoa, kun on aika tuonne äitiyspolille. Pitää ottaa rauhallisesti, että pysys paineet kurissa. Onneksi valkuainen vielä pois kuvioista!!! Venlalle, kuin myös muille. Että minulla on tullut tässä vuosien varrella sellainen kuva, että nuo paineet saa olla aika korkeitakin, ennen kuin ruvetaan luonnon voimia rikkomaan. (siis käynnistelemään/sektioon) Mutta heti, kun valkuainen alkakaa kummitella, ollaan todella huolissaa. Hyvä Venla, kun sinulla veriarvotkin vielä normaalit. Ota rauhallisesti, niin verenpaineet laskee.. Toivottelen sinulle todellakin, kipeitä supistuksia :hug: !

Mun neuvolakorttiin merkittiin nyt seuraavaa:
Viikot 37+0
Paino 70kg, (+500g viikko) vaikka oksennustauti tässä välissä. Yhteensä tullut painoa 12kg.
turvotus +
RR 130/90 ja 136/90 (mun verenpaineet alkuraskaudessa 100/64)
Pissi puhdas =)
Hemoglobiini 133 (en ole syönyt rautaa, kun n. 20 tablettia koko raskaudessa)
Kohdunkorkeus 34
Tarjonta rt, syke 140
Liikkeet +

Että taidan tästä lähtä lepäämään, kun vauvalla oli olo tila hyvä. Mulla on muuten itsellekin sairausvakuutus, ja kaikki nuo äippäkontrollit korvataan sieltä. Ja heti jos verenpaineita ilmestyy, saan kaikki sairaalassaolotkin sieltä pois. Onneksi tajuttiin ottaa silloin ennen kuin yhtään lasta oli syntynyt. Vain yhden raskauden aikaan, olemme maksaneet sairaalareissun itse, ja sekin oli vain 2 vuorokautta. No, minä olenkin ollut siellä pisimmillään 2,5 viikkoa. Yksi lohtu tuohon äippäpolilla juoksemiseen..

Oikein aurinkoista päivän jatkoa kaikille!
Ottakaa niin rauhallisesti, kuin elämän tilanteenne antaa myöten! Kaikille tasapuolisesti :hug:

Reropera 37+0

Alkuperäinen kirjoittaja maleha:
Teillä on ilmeisesti ollut puhetta raskausmyrkytyksestä!? Minulla menny osa jutuista ohi.

Itse nyt pelkään tuota myrkytystä koska yhtäkkiä tullut turvotusta aika reilusti. Lähinnä nilkat on turvoksissa (pari senttiä normaalia paksummat) ja hiukan muuallakin. Ei edes ole kuuma joten ihmettelen yhtäkkistä turpoamista. Perjantaina vein pissa näytteen muun jutun takia mut tänään selvis et leukkarit yhellä plussalla. Terkka soitti ja sanoi et se on ihan normaalia. Pääkipua on jonkin verran ollut ja huono ja voimaton olo. Verenpaine oli eilen mitattuna normaali, aika alhainen kuten minulla yleensä.

Voiko siis myrkytys olla vaikka verenpaineet hyvät??
Minusta turvotus yksin ei ole merkki raskausmyrkytyksestä. Siihen oikeesti vaaditaan verenpaineita ainakin jonkin verran koholla, valkuaista pissassa sekä veriarvot sekaisin. Nämä yhdessä aiheuttaa raskausmyrkytyksen. Turvotus, näköhäiriöt, ylävatsakivut yms. oireita raskausmyrkykseen, kun nuo verenpaineet, valkuaiset ja veriarvot ovat tulleet kuvioihin.

Onko kellään muulla sillain ettei lääkäri oo tehny koko raskauden aikana yhtään sisätutkimusta? Tähän asti eli rv:lle 25+6 ei oo niitä tehty yhtään ja keskiviikkona mulla on neuvolalääkäri ja elättelin jo toiveita, mut sit tänään puhuin yhden tutun kanssa niin hällekään ei oo tehty yhtään sisätutkimusta ja on käyny jo viimisessä lääkärissä (hän odottaa viidettä lasta ja minä kolmatta lasta) Onkohan määräykset muuttunu ettei sorkita jollei oo mitään ongelmia tai ei oo enää ensisynnyttäjä?

Galluppiin: Mä hankein jo aika raskauden alussa Brio Novat vm -06 kovalla kopalla ja heittoaisalla on tosi vähän käytetyt, eikä niissä minusta ole mitään käytön jälkiä, meillä on kaikilla lapsilla ollut aina eri vaunut kun aina kyllästyn kuoseihin elikkäs ekalla oli Ora Urbanit, tokalla Brio Novat ja sit kun tykästyin noihin brioihin niin ostin sit tälle kolmannellekin Briot. Sit hankin käytettynä x-adventuren peräkkäinsituttavat tuplat, jos lenkillä sattuu tarvitseen tuolle 3 vuotiaalle ja vauvalle, ajattelin et tarttis laihduttaa kun vauva tästä syntyy.

Minulle th sanoi neuvolassa että yleensä raskausmyrkytyksen turvotus on ympärivuorokautista eikä häviä välillä kun taas normaali raskausturvotus ajoittuu yleensä iltaan ja voi hävitä välissä.
Joo, pelkkä turvotus ei ole merkki raskausmyrkytyksestä vaikka sitä toki huolestuu kun alkaa yht'äkkiä turpoamaan kuin pullataikina.. itselläni oli viime raskaudessa niin kova turvotus että jalkapöydät hölskyivät.. nyt hieman nilkoissa turvotusta mutta kun luin tuota raskauden ABC:ta niin sehän onkin vain hyvä merkki näköjään.

Turvotus
Kun äidin verimäärä kasvaa, solujensisäinen ja -välinen nestemäärä kehossa lisääntyy. Pystyasennossa ortostaattinen paine myös häiritsee laskimoiden läppäsysteemien toimintaa ja voi aiheuttaa loppuraskaudesta turvotusta etenkin nilkoissa, jalkapöydissä, sormissa ja kasvoissa.

Vaiva on kiusallinen, mutta yleensä alaraajaturvotus on hyvä merkki siitä, että istukka toimii edelleen tehokkaasti. Jos paino nousee keskikokoisella odottajalla reilusti yli puoli kiloa viikossa, tai yläkehon turvotukseen liittyy verenpaineen kohoamista ja valkuaista virtsassa, asia on tutkittava, koska oireet saattavat viitata raskausmyrkytykseen.

Runsas vedenjuonti, lepo, tukisukkahousut, suolan ja mausteiden karttaminen saattavat vähentää turvotusta. Myös kehon nestekiertoa parantava lymfahieronta on sallittua odottajalle, kunhan hieroja on ammattilainen.

Heippa Kaikki!

Tsemppiä kaikille kärvistelijöille ja kipuilijoille. Kauan ei oo enää kellään onneks tuskaa jäljellä ennen ihanaa vauva-arkea.

Täällä alkaa olemaan jo monella jännät paikat.

Venla toi on niin ärsyttävää, kun koko ajan suunnitelmat muuttuu ja tuntuu, että on itte ihan pyörällä päästään. Koita kestää ja toivottavasti saat pian vauvan kotiin parhaalla mahdollisella tavalla.

Tipu mä oon sun kanssa nyt ihan samassa veneessä.

Mulla siis eilen koko päivän supisteli säännöllisesti mut kivuttomasti. Tuli koko ajan supparit viiden minuutin välein. Sitte yötä kohti alkoivat kipeytyä ja yöllä oli jo tosi kipeitä. Sain siinä kuitenki aina jossain välissä nukuttua, koska aina välillä tulivat taas lievempinä. Aamulla sitten tuli supistuksia enää harvakseltaan, mutta olivat kipeitä.
Soitin neuvolaan, josta käskettiin soittamaan Kättärille. Sieltä pyydettiin päivystykseen käymään. Supistuksia tuli vieläkin sillon tällön ja oli kipeitä. Kättärillä ottivat sydänäänikäyrää ja lääkäri tutki. Käyrä oli kuulema priimaa ja vauvalla muutenki kaikki hyvin. Oli virkeä. Kohdunsuu oli pehmeä ja ehkä yks sormi olis just ja just mahtunu sisään, ei viittiny kokeilla. Vauva oli myös sekä kätilön että lääkärin mukaan TODELLA alhaalla. Esikoinen kun syntyi kolmessa ja puolessa tunnissa, niin kätilö oli sitä mieltä, että tämä tulee vielä nopeemmin, koska on NIIN alhaalla jo.

Eli kaikki oli tavallaan hyvin, eikä synnytys ollu käynnistyny. No sitten lääkäri teki ultralla kokoarvion, joka oli tosiaan 2kg. Eli todella pieni näille viikoille. Nyt on sitte pelko, että vauvan kasvu on hidastunu tai jopa pysähtyny. Sain ajan kokoseurantaan kahden viikon päähän, jos ei oo siihen mennessä syntyny.
Oon niin huolissani ja pelkään, että jo nyt syntyy.

Mulla siis kans toi 1v 3kk vanha tyttö, joka varmaan vaistoo tilanteen jotenki ja on ihan mahdoton. Kaikki on hirveetä tappelua. Oon aivan lopussa ja huolesta sekasin. Tyttö on kaiken lisäks vielä vähän kipeä.
Kunpa vauva vaan jaksais olla kohdussa vielä vaikka pari viikkoa ja kasvais kunnolla, niin olis syntyessään semmonen 2,5kg. Se olis jo ihan hyvä koko.

Esikoisen odotus oli niin ihanaa aikaa ja nyt saan vaan olla koko ajan huolissani. Yhyy!!

emilija ja rontti 34+5

Venla:Voi itku mitä lääkäreitä.Olis paljon helpompaa jos kaikki olis samoilla linjoilla,mutta kun jokaisella näyttää olevan omat mielipiteet...Toivotaan että saisit synnyttää alakautta ihan lähiaikoina :)

Emilija: :hug: Toivottavasti vauva pysyis vielä muutaman viikon masussa.Noi kokoarviot voi heittää aika paljonkin,mut hyvä että seurataan.

Maleha:Mulla on samat "oireet" kun sullakin.Huomenna ajattelin neuvolassa kysästä,mut mä uskoisin,että raskausmyrkytyksessä verenpaineet nousis korkeelle jo ennen turvotusta.
Katsoin just viime raskauden äitiyskortista,niin mulla oli tullut turvotusta näillä samoilla viikoilla ja paino oli noussut jopa 700g/vko,eli eiköhän tää ole normaalia...Noh,huomenna selviää lisää :)

Bamse 36+3

täällä käyty ultrassa katsomassa missä asennossa pikkanen on ja hienosti oli pää alaspäin. Varmaan oli terkkaria hämänny se että vauvan pää oli jo aikas alhaalla eikä saanut kunnon otetta siitä. Painoarviota ei tehny taaskaan. Huomenna onneks neuvola :)

Onko kukaan teistä muuten järkkäämässä tai onko teille pidetty ns. Baby Showerit? Mä oon pitämässä sellaset tulevana lauantaina, kun innostuin asiasta luettuani uusimmasta kaksPlus-lehdestä niistä... :)

Koitan nyt googlettaa, mitä ohjelmaa ja tarjoiluja keksis lauantaille. Kavereita on tulossa näillä näkymin 6. Ideoita otetaan vastaan...

Mouse

Yhteistyössä