Onnea kaikille vauvautuneille :heart: :heart: :flower: :flower:
Vauva uutisia vihdoin täältäkin!
Tyttö, 3645g, 52cm, py 34cm syntyi 17.06 kello 06.06!
Menin siis käynnistykseen maanantaina kello kahdeksan, ja tutkimusten jälkeen kymmenen aikaan laitettiin ensimmäinen tabletti kohdunsuulle, koska siitä ei ollut mitään tehoa toinen laitettiin kahden jälkeen ja samalla ronkittiin oikein olan takaa, jolloin pian jo supistukset alkoivat suoraan erittäin kivuliaina. Sain kahta erilaista kipupiikkiä, joista ei kummastakaan ollut yhtään mitään hyötyä vaikka toista laitettiinki aimo määrä juuri kovien kipujen vuoksi. Kohdunsuu aukeni uskomattoman hitaasti, synnytyssaliinkin pääsin jo aikaisessa vaiheessa kohdunsuuhun nähden noin kello 22.00 ideana siis ilokaasun hngittely, joka sekään ei auttanut. Olo oli kamala, mutta mies oli aivan ihana ja mahtavasti tukena, samoin synnytyssalin kätilö! Kaiken minkä suuhun sain tuli supistuksen aikana ulos :/
Epiduraalin sain hieman puolenyön jälkeen, (jota ennen taas yksi hyödytön kipupiikki) vaikka itse olin todella sekavassa tilassa niin yhäkin mieleen jäi hyvä ja rohkaiseva henkilökunta
Epiduraali heikensi vihdoin kipuja ja laitettiin sitten myös sitä supistuksia lisäävää ainetta menemään. Vauvan pää oli koko melkein koko ajan tosi alhaalla, mutta jotenkin hassusti että kohdun suu jäi sen taakse. Mies torkkui välillä kiikkustuolissa ja minä pääsin käymään vessassa, pystyssä en ollutkaan pystynyt olemaan sitten ensimmäisten supistusten, joten oli ihana oikoa jalkoja!
Epiduraalia lisättiin kolmesti koko synnytyksen aikana. jossain vaiheessa vauvan päästä otettiin verenhapetusarvoja kahteen otteeseen kun eka näyte olikin saastunut. Ja joskus viiden aikaan paine alakerrassa alkoi käydä sietämättömäksi, mitään varsinaista ponnistuksen tarpeen tunnetta ei tullut missään vaiheessa, mutta eipä se paljon menoa hiljentänyt. Lähdettiin siinä sitten hieman kokeilemaan sitä ponnistusta ja 31min myöhemmin oli tyttö maailmassa. Yhtään tikkiä ei tarvittu. Lapsivesi oli puuromaista ja vihreää, pientä imettiin letkuilla, mutta mikään ei näyttänyt olevan huonosti ja sain tytön pian jo rinnalle.
Tässä vaiheessa synnytyspuolella tuli kamala kiire, ilmeisesti jonkun vauvalla oli pahempiakin ongelmia ja toinen synnyttäjä kävi ponnistamaan melkein samaan aikaan kuin minä. Punnitus ja kylvetys jäi kesken, mutta myöhemmin sitten jatkettiin. Synnytyksen kokonais kestoksi oltiin merkattu vajaa 15 tuntia, ponnistus siis sen 31 ja jälkeiset 9min. Tästä loppupuolen synnytyksestä jäi todella hyvä mieli :heart:
Oltiin muutama tunti siinä salissa ja lääkäri kävi tutkimassa tytön kun oli siinä viereisessä huoneessa ollut. Yritin syödä aamupalaa, mutta eipä siitä juuri mitään tullut, kamala närästys
muuten hyökkäsi kimppuun heti kun olin tytön rinnalle kapalossa uudestaan saanut ja meinasi taas laatta lentää, mutta ei sentään.
Vuode osastolle pääsin yhdeksän kymmenen aikaan ja mies lähti kotia. Vähäinenkin uni teki tässä vaiheessa nannaa,kun en ollut edes käynnistystä edeltäneenä yönä saanut nukutuksi kuin ehkä tunnin. Päivällä kävivä isovanhemmat moikkaamassa pikkuneitä onnellisina. Huomasimme vauvan turisevan kummallisesti joista hoitajillekkin puhuimme, seuraavana aamuna selvisikin että tyttö lähtisi toiseen kerrokseen vastasyntyneiden teholle, koska tulehdusarvot olivat koholla (40), suru oli suuri :'(
Onneksi mistään vakavasta ei ollut kyse, antibiootit määrättiin ja tyttö jäi perjantai aamuun asti sinne hoitoon. Käytännössä asuimme miehen kanssa tytön sängyn vierellä minä tietysti tauottomasti itkien hormonihöyryissäni. Joka ilta muutenkin aina itkin kun miehen piti lähteä kotia, ja noina iltoina erityisesti kun pienikin piti jättää toiseen kerrokseen kiinni johtoihin. Henkinen olo oli kamala koko sairaalassa olo ajan ja siksi pyysin että lääkäri tutkisi tytön nyt tänään sunnuntaina, jos vaikka päästäisiin jo kotiin, kun aikaisemmin oltiin maanantaista puhuttu. Kaikki oli hyvin ja siis kotiin päästiin. Kivaa oli kuitenkin se että keskiviikko illasta lähtien nyt la-su yöhön olin avan yksin kolmenhengen huoneessa! kolmen päivän sisään oli vain yksi synnyttäjä, joka näkyi sitten lauantain tilastoissa, jolloin syntyi 7 vauvaa.
Nyt ollaan kotona, huuli pyöreinä, tyttö nukkuu miehen vieressä sängyllä :heart:
Paremmalla ajalla lueskelen näitä teidän juttuja!
Menhit ja tyttö 5päivää :heart: :heart: