Tyttö tuli 16.6.08!
Ne oli ne viimeiset kuuluisat sanat "Voiko lämmönnousu enteillä lähenevää synnytystä"... Kyllä voi, ainakin minun tapauksessa. Viime sunnuntaina nousi siis kuume ja maha oli kipeä. Yöllä tunnin ajan tuntui ekaa kertaa napakampia supistuksia.
Maanantaiaamuna klo 7 alkoi supistukset tuntua alaselässä, ja suoli tyhjeni, eli homma alkoi kuten esikoiseltakin. Soitin lapsenhoitojoukot valmiuteen. Kävin suihkussa, ja supistukset olivat jo säännöllisiä, tiheitä ja tuntuvia. Soitin kätilö-kaverilleni, joka sattui olemaan vapaalla, ja tuli kahdeksan jälkeen meille tarkistamaan tilanteen. Olin 7 cm auki!
Mies ja poika vei meidät synnärille ja pääsimme suoraan saliin. Aloitin ilokaasun vetämisen, ja klo 9 sain kohdunkaulan puudutuksen. Mies pääsi paikalle (annettuaan pojan mun siskon hoiviin) pian siinä yhdeksän jälkeen, ja pian jo puhkaistiin kalvot ja samantien, siinä ennen puolta kymmentä alkoi ponnistuttamaan.
Ponnistusvaihe oli aika kamala, mutta eipä siitä karkuunkaan päässyt. Pakko oli vaan ponnistaa. Kaiken kaikkiaan ponnistelin vissiin 20 minuuttia, mutta aluksi keskityin enemmänkin karjumiseen ja kivun pidättelyyn, kuin vauvan työntämiseen. Lopulta sain jujun juonesta kiinni, ja aktiivinen ponnistusvaihe kesti 8 minuuttia. Isin ja monen muunkin veikkaama tyttö tuli maailmaan ja pääsi äitin rinnalle! Välilihaan tuli muutaman tikin repeämä, ei muuta. Ja kaverini toimi siis kätilönä loppuun asti.
Tyttö syntyi siis klo 9.43, mitat 3590g ja 51,5cm, pää 35cm. Raskausviikkoja rakenneultran mukaan oli 39+3, mutta omien laskujen mukaan (lapsentekohetkestä laskettuna) viikkoja oli tasan 40.
Pääsimme laitokselta eilen torstaina. Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin. Tyttö on hyvin rauhallinen, en ole vielä kuullut edes itkevän, pientä kitinää vain. Isoveli (1v 7kk) on ottanut pikkusiskon hyvin vastaan.
Onnea kaikille vauvan saaneille! Nyt en ehdi lukea, ketkä kaikki ovat jo homman hoitaneet.
tipu ja tyttö 4vrk