**KESÄKUUN KULLANKERÄT** jatketaan täällä!

Seuraa tyhmä kysymys...tuntuu että menkat saattais olla alkamassa. Oletteko käyttäneet jo tamponeja vai pitääkö vielä mennä siteillä? Siis voiko olla tulehdusriski suurempi vielä synnytyksen jälkeen?
 
Velv :hug: Ihanaa että äitisi on jo hyvää vauhtia toipumassa leikkauksesta!

Rypäle :hug:

reropera Kyllä mekin melkein joka päivä joudutaan rasvaamaan.Mulla on sellanen käsitys ettei allerginen ihottuma pelkällä rasvaamisella parane.

Meillä neiti on ottanut yhden ylimääräsen yösyötön klo12.Varmaan sitä tiheänimun kautta,tosin tyttö on niin räkänen ja limanen vielä josko sekin vois vaikuttaa...

Bamse
 
Tyttö nukahtaa muuten aika tehokkaasti, kun laittaa hänet äippäpakkauksen makuupussiin, ja vetoketju kokonaan kiinni. Eli on kauttaaltaan pussin sisällä (ylöshän tietysti jää avonainen aukko, josta saa ilmaa). Nukahtaa muutamassa minuutissa. Taitaa muistuttaa kohdun ahtaita oloja, ja virikkeet minimissä. :D
 
Muistatteko/tiedättekö sen vanhan lasten sadun, missä prinssi tunsi kosijoistaan aidon prinsessan siitä, ettei tää saanu nukuttua lukuisten patjojenkaan päällä, kun niiden alla oli herne? No, meikäläinen nukku ilman minkäänmoisia tuskia viime yönä lapsen tutin päällä! Semmonen pikkunen monttu oli vaan painautunu tuohon kinkkuun siihen kohtaan, mihin se tutin muovinen "möltti" oli painanut. Eli ei oo siniverisen vikaa mussa, ei sillä, että olisin epäilly, mutta nyt se on sitten todistettu :D

Onneks sain tuon prinssini jo ennen ku tääkin selvis...
 
"Huomenta"

Huh, menipä aikaa lukiessa, kun oli niin paljon uutta asiaa. Velv, rypäle ym. :hug: :hug: :hug: täältäkin.

Meillä nukuttiin taas poikkeuksellisen pitkät ekat unet viime yönä: 20-2.30-5.30. Onneks jatkoi unia vielä puoli kuuden jälkeenkin, sai itsekin torkkua kahdeksaan asti.

Äsken isä käytti poikasta suihkussa ensimmäistä kertaa. Miten muilla, kylvetättekö vai suihkutatteko? Meillä on tähän saakka kylvetty, mutta eipä poika suihkustakaan valitellut.

Kääntymisen merkkejä ei täällä juuri ole, tosin kolme kertaa poika on kiepaissut mahalta selälleen vahingossa, eka kerran jo muutaman viikon ikäisenä. Jokellusta kuulee päivittäin, iho on pysynyt hyvänä, paitsi vähän vaippaihottumaa välillä (bepanthenilla hoidettu). Mitäs vielä? Täällä itkunpurskahduksia tulee mulle säännöllisen epäsäännöllisesti, vauvan hymystä, itkusta, söpöistä pikkujaloista ja milloin mistäkin. Välillä on tosi uupunut ja masentunutkin olo, mutta on mennyt mulla nopeasti ohi. Kaikki omat hetket kodin ulkopuolella, jumpat, kaupassakäynnit, lenkit ovat auttaneet. Niitä suosittelen, jos vaan voi jättää vauvan isän tai jonkun muun hoitoon edes tunniksi. :heart:

haikaraemo 32 v ja poikanen 2,5 kk
 
Pitkästä aikaa taas täällä, päivät menee niin hurjaa vauhtia ja tuntuu että ehdin vain pikaisesti käydä lukemassa mitä teille kuuluu... Hauskaa sinänsä, että usein täällä käydään keskustelua juuri sellaisista asioista, jotka itselläkin vaivaa mieltä. Tuntuu hyvältä, ettei tartte yksin näiden pulmien kanssa painiskella! :)

Ammulle onnea kääntymisestä! Täällä ei sitä vielä itse osata, mutta kun isi vähän auttaa on ihmetys suunnaton...

Teillä on muuten tosi hyvänkokoisia vauvoja, ihan kateeksi käy... Meidän hippiäinen oli maanantaina 58,5 cm ja 4570 g eli lisäpyöreys ei tosiaan olisi pahitteeksi. Stressasin tuosta painonkehityksestä alkuun aivan hurjasti, ja vieläkin aina välillä mietityttää saako raukka maitoa tarpeeksi kun ei tuo paino nouse (täysimetyksellä siis mennään). Katsotaan sitten, mitä kiinteiden tai vellien aloittaminen tuo tullessaan. Ehkäpä pikkuhiljaa jo uskaltaisi kokeilla...

Me ollaan selvitty hankalasta alkuviikosta, pikkuneiti sai maanantaina tuon meningokokki B-rokotteen + muut päälle ja tuli kyllä kovasti kipeäksi. Raukka huusi suoraa huutoa ma-illan kunnes särkylääke alkoi vaikuttamaan, ja kuume nousi seuraavana yönä myös. Nyt sitten on ollut masussa enemmän ilmaa kuin yleensä, enkä tiedä johtuuko se näistä rokotteista vai viikko sitten otetusta rota-rokotteesta. Myös kuumeen mittaus pepusta on näyttänyt olevan ongelmallista... Olen siis ymmärtänyt että ummetuksesta kärsivillä vauvoilla tuo on loistava kakkakikka ( :D ) mutta meidän erittäin löysävatsaisella neidillä kuumeen mittaus pepusta aiheuttaa ilmeisesti hirmuisia vatsanväänteitä -> lohdutonta huutoa. Onko kellään muulla kokemusta tällaisesta? On vähän kylmä hiki otsalla, kun sitä hemmetin kuumeen mittausta pitäisi jatkaa vielä kolmena iltana vaikkei kuumetta ole ollut enää pariin päivään. Harmittaa kiusata pientä ihan turhan takia.

Meillä on ilmavaivojen lisäksi lisääntynyt pulauttelu (?) , en sitten tiedä liittyykö osittain myös noihin rokotuksiin. Tässä olenkin pohtinut sitä, osaako joku sanoa miten erottaa toisistaan pulauttelun ja oksentelun? Onko se oksentelua, jos tavara tulee suusta paineella, esim. lentää selällä maatessa siistissä kaaressa rinnuksille eikä suun ympärille jää pisaraakaan? Ja mistäs sitten on kyse, kun pulautusta tulee vielä pari tuntia syömisen jälkeenkin?

Tulipas taas paljon asiaa, ja aika mahapainotteista vieläpä :LOL:
Kovasti jaksuhaleja kaikille mammoille!

Tintti ja Anniina 3 kk (jo!)
 
Mamitzu06:
Tutti-leikki meillä justiina tiputtaa tutin suusta ja köh köh kuuluu ja laitan tutin takas suuhun niin taas sama homma, köh köh ja naureskelee :heart:
Meil on sama leikki. =)

Reropera: En oo huomannu meilkää moista liikettä, vaik muute ei yhtää paikallaa pysykkää. =)

Maleha:
Terkka sanoi et vois jättää iltapullon antamatta.
Pistää niiiiii vihaks tollaset kommentit neuvola tädeiltä!!! |O |O Laittaa nyt kahen kuun ikänen vauva "laihutuskuurille"!! (Pakko oli vuotaa tämä ärsytyksen aihe ulos..:ashamed: ) Tutun vauva oli TOSI pullea vauva iäs, mut kun liikkeelle lähti niin kyllä ne kilot vaan tasaantu. Että en suna Maleha ois huolissaa =)

Voi sua Kielletty, piristys puhallus täältä sulle. Iso :hug: ! Ja Rypäleelle kans! (Jos miu ukko nui sanois nii ois monon kuva persiissä alta aika yksikön, sais mennä varastoo miettii sanomisiaan!) vauvat on sentää lojaaleja, toisin kuin miehet, murh..

Noista hormooneista ja itkukohtauksista yms.. : Miusta tullu sen verta herkkä, etten saata ees lukee/kuunnella mitään sellasta joho vähänki liittyy lasten, saatikka sitten vauvojen kaltoinkohtelu, alkaa ahistaa heti kaikki tollaset jutut nii etten saa illal unta! :O Liekkö normaalia ennää ;)

Tiivari:
Mites te muut, onko vauvanne paljon vatsallaan lattialla ja viihtyykö siinä?
Sen aikaa viihtyy kunnes ei enää jaksa päätään kannatella, sit alkaa vikinä (ja jollei pääse ittekseen kääntyyn). =)

Ihana et Velv:llä hyvä uutisia äidistään, nii se toipuminen lähtee. =)

Menhit: Lievässä masennuksessa pahan olon tunteet vaikuttaa lähes päivittäiseen elämään, eli on hetkittäin hyvinkin asiat, voi olla jopa päiviä putkeen aivan ok. (Tosin tää on tavallisen masennuksen yhteydes, mut aikalail sama kai se on synnytyksen jälkeisessäkin.) Ja sanottakoon että kun työkseni masentuneitakin oon hoitanu, niin LÄHES AINA sinne hoitoo hakeudutaan liian myöhään.. Just sen ajattelu tavan vuoks että: "no onhan täs nyt jo vähä paremmin menny". Ja sit kun masennus potilaita ei tk:ssa oteta tarpeeks vakavasti vieläkään jos ei oo jo vakavaks kyseinen sairaus menny :headwall:

Nyt pitää mennä taas!

Toukkalat
 
haikaraemo:
myös käsistä ylös vedettäessä pää tulee jo hienosti mukana.
Näin meilläkin tehtiin, mut neuvola täti sano ettei se ole hyväks, että pitäis jumpata hartia seudun lihaksia (kipeytyy kuulemma tollasesta jännittämisestä) Ja me sit jumpattii ja nyt kun käsistä nostaa, nii iha rentoreiskana tyttö roikottaa päätä =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja toukkala:
haikaraemo:
myös käsistä ylös vedettäessä pää tulee jo hienosti mukana.
Näin meilläkin tehtiin, mut neuvola täti sano ettei se ole hyväks, että pitäis jumpata hartia seudun lihaksia (kipeytyy kuulemma tollasesta jännittämisestä) Ja me sit jumpattii ja nyt kun käsistä nostaa, nii iha rentoreiskana tyttö roikottaa päätä =)
Eikös sen pään pidäkin tulla jäntevänä perässä kun käsistä nostaa?! :eek: Tai ainakin meillä neuvolassa niin kokeillaan, ja paljon tuli kehuja kun pää seurasi mukana. En oo kuullutkaan, että pitäisi kuitenkin olla rentona :|
 
Moe =)

Kuinka paljon vauvanne juo lisämaitoa päivässä ja minkälaisissa satseissa? Joku kyselinkin tossa aikaisemmin, että onko vellin juonti auttanut jatkuviin yöheräämisiin? Meillä tää yks ihana tuhisija on ottanu vissiin jo tavaksi herätä n. 2 tunnin välein öisin, pläääähhh!! Ei tainnu olla tiheän imun kaudesta kyse, vai voiko se kestää pitkälle toista viikkoa? Auttaskohan tuo velli asiaa??

Tää lähtee parturiin, kiva kiva =)
 
Melodi:

Kuinka paljon vauvanne juo lisämaitoa päivässä ja minkälaisissa satseissa? Joku kyselinkin tossa aikaisemmin, että onko vellin juonti auttanut jatkuviin yöheräämisiin? Meillä tää yks ihana tuhisija on ottanu vissiin jo tavaksi herätä n. 2 tunnin välein öisin, pläääähhh!! Ei tainnu olla tiheän imun kaudesta kyse, vai voiko se kestää pitkälle toista viikkoa? Auttaskohan tuo velli asiaa??


Tää peesaa ihan samaa!!!
Mä kyl kokeilin viikko sitten tuota iltavelliä, tosin 20/100 ml suhteella. Onni söi n. 60 ml pullosta eikä mitään vaikutusta uniin.
Seuraavana iltana itki vatsakipua niin en antanut velliä enää. Pitäiskö taas kokeilla... Ei oikein jaksa enää syöttää 7 kertaa yössä. Oikein on levänny olo kun tätä on menty toista viikkoa.. plaah. Paitsi tästä rokotteesta ja kuumeesta johtuen nukkui viime yönä paremmin, ei tosin hyvin vieläkään.

Onni on ollut tänään pirteämpi, tosin äkäinen ja uninen edelleen. Yöllä oli kuumetta 38 nyt päivällä en oo vielä mitannu. Meillä ei oo tullu masuvaivoja siitä meningokokkirokotuksesta ainakaan toistaiseksi, muuten kyllä yölläkin itketti Onnia.. säälittää niin toisen osa kun tietää että tuli kipeäksi moisesta piikistä. Onneksi tää on kai nopeasti ohi..

ainiin.. älkää hyvät ystävät olko vielä huolissanne vauvan "ylipainosta". Ei sellaista olekaan!!! Eihän ne vielä mitään p-skaa suuhunsa laita kuten pitsaa ja sipsejä vaan maitoa vasta :D Kyllä ne sit "hoikistuu" kun lähtevät liikkeelle! Eikös vauvojem pidä ollakin pehmeitä ? :attn: :heart:
 
Tiivari Ite ku kysyin jälkitarkastuksessa lääkäriltä saanko sitten menkkojen alkaessa käyttää tampoonia, niin kuulema saa, ja oon käyttänytkin. Jälkitarkastuksen jälkeen saa siis elää täysin normaalia elämää, ellei siellä tietty jotain huomata ja sanota erikseen.

rypäle Kyllä meilläkin rasvataan likka monta kertaa päivässä, enkä oo ees ajatellu et siinä mitään erikoista oikeestaan on, ku jos itekkin jätän päivänki rasvaamatta ni kusessa oon seuraavana päivänä ja sama juttu miehellä. Tosin likan iho on kuitenkin sen verran hyvässä kunnossa ettei näytä kortisoonia tarviivan ja jottei tarvittaskaan yritän melkein joka vaipanvaihdon yhteydessä rasvata likan päästä varpaisiin.

tintti
meillä ainaki sairaalassakin mitattiin lämpö tytöltä ihan kainalosta, ni ei tarvii peppuun tökkiä :D

ja kiitos toukkala ja muut vastauksista! Miun on jotenkin vaikee erottaa normaalia ja epänormaalia tossa asiassa kun oon koko ikäni eläny kroonisesti masentuneiden keskellä ja itekki ollu vuosikausia masentunut. Tulipahan uusia näkökulmia asiaan! :flower:

Miulla on kunnon suunnitelmat tälle päivälle, mies ku pääsee töistä niin saa nukkua 2-3 h päikkyjä, ja jotta nukahtaisi mahollisimman nopeesti lähen tytön kanssa "seikkailemaan" tonne ulkomaailmaan vaunujen kanssa, mennään sinne minne nokka vie ja toivottavasti löydetään sit takasinki :D Sitten joskus kuuden maissa lähetään famun ja fafin luo, syödään siellä ja mie laittaudun ja vaihdan vaatteet ja yheksän pintaan jätetään Aliisa isovanhempiensa kainaloon ja marssitaan kohti erotiikkamerrsuja miehen kanssa samalla soitellen kavereille et "joks ootte menos, mis siel ootte? jne.."
Oon jotenkin hirveen innoissani et saan lähtee viihteelle, eikä harmita tytönkää puolesta ku mennää taas samaan paikkaan nukkumaan missä hänkin.

Tosta omasta ajastaki oli ollu puhetta.. Mie oon viimeeks ollu yksinään viimeeks vissii jälkitarkastuksessa, ja kerran sitä ennen, miul ei oo siis mahollisuutta irtautua vauvasta ja miehestä samaan aikaan.. Tai periaatteessa varmaan ois, mut mie en pääse täältä kämpästä mihikään ilman miestä, enkä tykkää lenkkeilystäkään, vaan vaunujen kanssa oon saanu itteni liikkeelle ja sitäkin satunnaisesti paitsi nyt parina päivänä oon innostunu enempi :D
 
Meillä ainakin terkkari nostaa vauvaa käsistä ja kehuu kun pää tulee mukana...
Mä oon pitänyt tyttöä paljon lattialla selällään.Vatsallaan viihtyy jonkun aikaa,mut aika nopeesti menee hermo.

Vauvan pulleudesta Meillä poika kasvoi koko vauva-ajan 0-käyrällä ja vähän sen yläpuolella ja heti kun oppi kävelemään,niin tipahti miinuskäyrille.Nyt kaikki housut roikkuu vyötäröltä,kun sitä ei saa millään syömään :/

Bamse
 
Mä en kestä kun toi muksu kasvaa niin törkeen nopeesti :'( pari päivää sitten se ei vielä paljon perustanu lelukaaren leluista, lähinnä vaan tuijotteli niitä, mutta nyt se jo huiskii niitä käsillään :eek:

Mutta taas toisaalta se on niin ihana seurata sen kehittymistä, kuinka voi pieni ihminen olla ilonen niin pienestä :heart:
 
Ah, ihanaa kun on saanu olla jo 2 kokonaista yötä sängyssä ilman sitä kakatusrumbaa kuumemittarin kera :xmas:

Kylvetyksestä Yleensä kerran viikossa kylvetän, kun on saunavuoro. Sitten 1-2 kertaa viikossa pesen lavuaarissa, eli käsillä valelen vaan vettä päälle.

Vatsallaan mä pidän muutaman kerran päivässä pari minuuttia kerrallaan , kun ei siinä pidempään viihdy

Mä oon syöny nyt kohta kuukauden niitä Cerazette-pillereitä, enkä oo huomannu mitään oireita. Menkat ei oo vielä alkanu, eikä oo tullu mitään välivuotoja.


 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Alkuperäinen kirjoittaja toukkala:
haikaraemo:
myös käsistä ylös vedettäessä pää tulee jo hienosti mukana.
Näin meilläkin tehtiin, mut neuvola täti sano ettei se ole hyväks, että pitäis jumpata hartia seudun lihaksia (kipeytyy kuulemma tollasesta jännittämisestä) Ja me sit jumpattii ja nyt kun käsistä nostaa, nii iha rentoreiskana tyttö roikottaa päätä =)
Eikös sen pään pidäkin tulla jäntevänä perässä kun käsistä nostaa?! :eek: Tai ainakin meillä neuvolassa niin kokeillaan, ja paljon tuli kehuja kun pää seurasi mukana. En oo kuullutkaan, että pitäisi kuitenkin olla rentona :|
Mäkin oon ymmärtänyt, että aluks vaan pää retkottaa ja kun niskalihaksen vahvistuu, niin pää tulee perässä. Mut ehkä pitää varmuuden vuoks vähän rajoittaa tuota nostelua, ettei tule niitä hartiakipuja. Niitä on nääs ihan riittävästi äireellä. :kieh:
 
Niskoista: no jopas on, meille nimittäin fysioterapeutti nimenomaan neuvoi leikkimään vauvan kanssa välillä niin, että käsistä nostetaan ja annetaan vauvan kannatella niskaansa. Tosin hän korosti, että sitä voi tehdä vasta, kun vaavi on tarpeeksi jäntevä ja selvästi itse nostaa päätään. Meidän pikkumies on nykyään niin innoissaan siitä "leikistä", että alkaa itse oma-aloitteisesti nostamaan päätään, kun tartun molemmista käsistä.

Joo, eihän nyt vauvat voi millään olla liian pulleita?! Vauvat ovat vauvoja, osa pyöreitä ja toiset taas ei. Ja kokemuksesta voin sanoa, että alun painokontrollit olivat ihan kamalia, joten nauttikaa vaan, jos vauva syö hyvin! Tämä äiti on ainakin ollut vauvana kunnon makkara :LOL: Katsoin tänään omia neuvolatietojani. Pituutta on ollut saman verran kuin omalla pikkumiehellä, mutta painoa sitten ihan eri lukemissa. Ja ihan hyvä musta tuli. Vasta näin synnytyksen jälkeen on tota makkaraa jäänyt taas vyötärölle. Toivotaan, että se lähtee.

Meidän 3 kk vanha pikku-ukko oli tänään 63 cm pitkä ja painoa oli 6,5 kg (kun nyt näistä lukemista puhutaan). Kamalan nopeaan ne kasvaa. Mulla on jo hirveä vauvakuume, kun meidän pieni on jo niin iso, eikä enää ollenkaan vauva. =) No ei sentään tosissaan, mutta tosi haikea olo on, kun saan viikata pikkuvaatteita koko ajan pois.
 
En keksi yhtään kaunista sanaa millä tämän selostukseni alottaisin :kieh:
Mä kieriskelin viime yön kurkkukipuisena ja arvasin saavani kamalan flunssan! :snotty:
Tänään juoksin pojan kanssa kaupat ja likka huusi isän kainalossa kotona.
Likalla ollut tänää mahdottoman hankala päivä :kieh: Huutoa, itkua ja väsymystä mutta kun on niin saa***an utelias likka niin eipä paljoo oo nukkunu tänään! Kostautu sitten iltaa kohren :headwall: Isäntä meni nukkumaan ja jätti minulle tyytyväisen tytön, noh ei mennyt kuin 15min niin johan se sirkus otti ja lähti käyntiin :headwall:
Likka huusi ja poika riehui :kieh: Sain pojan leikkimään rauhallisempia leikkejä ja likka kaarella huusi sylissä, ei auttanut mikään, ei niin mikään! Poika tuli jo siskoa katsomaan ja laittoi käden siskon pään päälle ja silitteli (niin minäkin sitä ennen tein) ja huuto loppui kuin seinään!!! :eek: Huudon loputtua sain maitoa sille menemään hitusen mutta nukutin likkaa 2,5h :headwall: Toivo oli jo mennyt kun sen 13kertaa kannoin sänkyyn ja TAAS se heräs, sitten jätin sen sinne riekkumaan ja mietin jo että kuka toisi minulle tupakkaa!! (lakossa olen ollut yli 1v) Likalla kädet ja jalat kävi ja tuttikin oli sen 100 kertaa hukassa :headwall:
*^##"**%¤# Mulla on pinna kirees!!
Homma siis jatkui, likka kapaloon ja sänkyyn, huh, rauhoittui tovin päästä ja samalla poika juoksee makkariin ja hokee pis pis, mää että häh? Sitten se syttyi, se lamppu, PERKELE poika istui viimeksi sohvalla ja katsoi hauskoja kotivideoita, KYLLÄ!! mun sohvani on nyt KUSESSA!!!! :headwall: :kieh: :headwall: :'(
Likka nukahti kapaloon ja minä itkin ja siivosin sohvatyynyjä kusesta! (isäntä edelleen nukkui tässä vaiheessa)
Isäntä kun kömpi luolastaan ja tuli pällistelemään että kuinkas täällä on mennyt, voi perkele että mä kihisin :kieh: No, ukko nyt töissä, likka nukkuu ja poikaa nukutan tässä samalla :D Oli pakko tulla kiukkua purkaan tähän koneen näppikseen ja kenellekkäs muulle kun teille :D
Nyt mä lähen imeskeleen pojan suklaat (jotka anoppi toi ja unohti (yllätys sinänsä) ettei pojan karkeissa/suklaassa saa olla pähkinää) :p
Palaan pelipaikalle BB:n jälkeen ;)

(että tämmöstä tänään) :ashamed:
 

Yhteistyössä