Kesäkuun kullankerät 2008 HUHTIKUUSSA

Ja jatkaakseni yksinpuhelua... Mihin Tiivari perustat tän
Kunnallisessa oli tosi tympeät tädit
Toivottavasti et ainakaan siihen pikaseen hetkeen, kun oot paperit vieny. Sulla esikoisen äitinä ei varmaan ole kokemusta päivähoidosta omakohtasesti. Pois ennakkoluulot ja avoimin mielin vaan. Mulla on kunnallisesta päivähoidosta (lähes pelkästään) vain hyvää sanottavaa. Myös sieltä löytyy (enimmäkseen vieläpä ) asiansa osaavia kutsumusammatissa työskenteleviä hoitajia. (äläkä nyt loukkaannu,pliiiiiiis)

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu - The Valionauta:
No niin. Multakin menny vissiin jotain ohi, kun en tajuu yhtään, mistä täällä puhutaan, siis että kellä on "helpoimmat" lapset jne. Mulla varmaan on ns. "helppo" laps, mutta niin vaan piti töihin lähtee ennen ku koko äloma edes kunnolla loppu :/ Mutta oon ollu erittäin tyytyväinen siihen, miten mies on tytön (ja isompien lasten kanssa tietty kans) kanssa täällä pärjännyt. Äiti ei olekaan korvaamaton (ei sillä, että kuvittelin edes olevani :saint: ). Mut muiden ratkaisut on muiden ratkaisuja, meillä eletään nyt näin ja tää passaa meille.
Ei tässä mun käsittääkseni (onneksi) ollut kyse lainkaan hoito vs. koti -paremmuusvastakkainasettelusta, vaan ymmärsin Elpan pontin niin, että ne joilla on ns. helppo lapsi viihtyisivät vielä kotona ja ns. haastavamman lapsen äidit menisivät jo mielusti töihin hengähtämään. Tai siis näin mä sen ymmärsin. Korjatkaa, jos oon väärässä. Eli tosiaan niin kuin MP:kin sanoi, sama koskee varmaan osaltaan myös vauvakuumeiluja.

Ja jatkaakseni yksinpuhelua... Mihin Tiivari perustat tän
Kunnallisessa oli tosi tympeät tädit
Toivottavasti et ainakaan siihen pikaseen hetkeen, kun oot paperit vieny. Sulla esikoisen äitinä ei varmaan ole kokemusta päivähoidosta omakohtasesti. Pois ennakkoluulot ja avoimin mielin vaan. Mulla on kunnallisesta päivähoidosta (lähes pelkästään) vain hyvää sanottavaa. Myös sieltä löytyy (enimmäkseen vieläpä ) asiansa osaavia kutsumusammatissa työskenteleviä hoitajia. (äläkä nyt loukkaannu,pliiiiiiis)
Miten mä nyt tuosta voisin edes loukkaantua, hupsu. =) Alunperin olinkin vakaasti sitä mieltä, että kunnallinen on paras hoitopaikka. Sitä valvotaan niin tarkasti ja on ammattitaitoinen henkilökunta. Mut nyt kun oon kolme kertaa tuossa käynyt katsastamassa, niin joka kerta on tainnut olla sitruunoita lounaalla. Joo - kiirehän niillä pukkaa päälle tietty. :( Osaltaan vaikuttaa toiveeseen nyt myös se, että tuossa kunnallisessa oli 12-14 lapsen ryhmä pienille lapsille, ja yksityisessä 8.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
No niin. Multakin menny vissiin jotain ohi, kun en tajuu yhtään, mistä täällä puhutaan, siis että kellä on "helpoimmat" lapset jne. Mulla varmaan on ns. "helppo" laps, mutta niin vaan piti töihin lähtee ennen ku koko äloma edes kunnolla loppu :/ Mutta oon ollu erittäin tyytyväinen siihen, miten mies on tytön (ja isompien lasten kanssa tietty kans) kanssa täällä pärjännyt. Äiti ei olekaan korvaamaton (ei sillä, että kuvittelin edes olevani :saint: ). Mut muiden ratkaisut on muiden ratkaisuja, meillä eletään nyt näin ja tää passaa meille.
Ei tässä mun käsittääkseni (onneksi) ollut kyse lainkaan hoito vs. koti -paremmuusvastakkainasettelusta, vaan ymmärsin Elpan pontin niin, että ne joilla on ns. helppo lapsi viihtyisivät vielä kotona ja ns. haastavamman lapsen äidit menisivät jo mielusti töihin hengähtämään. Tai siis näin mä sen ymmärsin. Korjatkaa, jos oon väärässä. Eli tosiaan niin kuin MP:kin sanoi, sama koskee varmaan osaltaan myös vauvakuumeiluja.
Näinhän mäkin sen ymmärsin ja riensin heti omalta osaltani kumoamaan pontin (onko se Turun kielellä sama kun pointti on muualla Suomessa ;)?)

( :attn: lainauksen tummennetut kohdat)
Sanovat tuolla "mitäs nyt"illä tasasin väliajoin näissä teemaan (kotihoito/päivähoito) liittyvissä väittelyissä, että on ihan p****puhetta, että rahan takia täytys kenenkään alle 3-v:n vanhemman töihin lähteä, mut kyllä se mun kohdalla oli ainakin aika merkittävä liikkeellepaneva voima, lapseni "helppouden" puolesta voisin olla kotiäitinä hamaan tulevaisuuteen.

Näinhän mäkin sen ymmärsin ja riensin heti omalta osaltani kumoamaan pontin (onko se Turun kielellä sama kun pointti on muualla Suomessa ;)?)

Sanovat tuolla "mitäs nyt"illä tasasin väliajoin näissä teemaan (kotihoito/päivähoito) liittyvissä väittelyissä, että on ihan p****puhetta, että rahan takia täytys kenenkään alle 3-v:n vanhemman töihin lähteä, mut kyllä se mun kohdalla oli ainakin aika merkittävä liikkeellepaneva voima, lapseni "helppouden" puolesta voisin olla kotiäitinä hamaan tulevaisuuteen.
joo toi on JOKA PÄIVÄINEN puheenaihe, "kenenkään ei oo PAKKO viedä lasta hoitoon" ja "raha ei oo syy" ja plaa plaa, jokaisella ihmisellähän on samat tulot ja samat elämäntilanteet |O

huiiiiiii, joudun huomenna ja ylihuomenna töihin aamuvuoroon...7-13.30...huhhu, kun siel oli työpulaa, ja tottakai mä aina autan.
Iiiik, vesijumpan veto klo8, blaaah, jännittää... :eek: ku en oo pian kahteen vuoteen vetäny ku olin kassalla ennenkö jäin saikulle...saas nähdä miten mun käy..

Olis ollu viel 3päivää kesälomaa...

Voi Elppa, meillä on ihan sama tilanne! Mulla myös silmälasit, Venla tykkää niistäkin repiä, ja kuten teilläkin, ukko vetää asian mielummin leikiksi kuin komentaisi pientä rinsessaa. Hohhoijaa. Viimeks ärähdin miehelle, että sitä on vaan komennettava ja sanottava ei, ei se mukula siitä rikki mee. Saas nähdä kuinka kauan onnistuu...

Tässä Viljamille tyttöystäväehdokas:
[/url]http://www.aijaa.com/v.php?i=3970770.jpg Eli siis meidän Venla

Alkuperäinen kirjoittaja Miss Piggy:

joo toi on JOKA PÄIVÄINEN puheenaihe, "kenenkään ei oo PAKKO viedä lasta hoitoon" ja "raha ei oo syy" ja plaa plaa, jokaisella ihmisellähän on samat tulot ja samat elämäntilanteet |O
Joo, jätän nää pinot aina omaan arvoonsa, enkä lähde edes niitä nykyään lukemaan. |O Eiköhän jokainen kuitenkin ole oman tilanteensa paras asiantuntija.

Hui, johan mä sain keskustelun aikaiseksi :ashamed:

Helppo ja vaikea lapsi on niin vaikeita määritellä, riippuu hyvinkin paljon itse äidistä (tai kasvattajasta). Ja en todellakaan tarkoittanut, että vaikeiden lasten äidit ryntäävät töihin onnellisina eroajasta lapsestaan :$

Apua.. nyt tuli superpaska olo :'( En mä osaa pukea sanoiksi sitä, mitä tarkoitan. Sanotaan nyt summa summarum näin: tällä hetkellä ainakin taloudellisesti on oltava töissä, poika viihtyy hoidossa mainiosti (hoitajien mielestä pari kk myöhemmin hoitoon jättäminen olisi ollut pojalle tuhat kertaa haastavampaa), hoitajat supermahtavia vanhempia tätejä. Nyt vaan rahaa säästöön, omaa piilomasennusta tasoittamaan, ja elämän jatkamista.

Venla ja Viljami yhteen soppii :heart: Kauniita lapsia :)

Alkuperäinen kirjoittaja Elppa:
Apua.. nyt tuli superpaska olo :'(
Höpsis! Hyvässä hengessä mun mielestä tätä keskustelua käytiin. Ihan mukavaa vaan, että on jotakin aihetta mielipiteiden vaihtamiseen. Eli murhe pois :hug:

Ja muistutukseksi taas, että juuri me ollaan maailman parhaita äitejä Kullankerillemme - kukin tavallaan! =)

:) :D :LOL: Kyl mar se iha hyvä kuiteki o, et tulee eres ymmärretyks, vaik simmottos sit vaa ei olekaan ihan kirjakielt mitä kirjottaa.

Galluppeja:

1. Opetteleeko lapsenne jo syömään itse?

2. Millä ruuilla aiotte aloittaa siirtymisen "normaaliruokaan"?

3. Miksi nimitätte itseänne (äiti, äippä, mamma, isi, iskä, pappa....)?

4. Montako hammasta on puhjennut?

5. Miten sujuu hampaiden harjaaminen, ja kuinka usein harjaatte? Käytättekö jo tahnaa?

6. Juoko lapsi mukista, nokkamukista vai tuttipullosta?

- Muutaman kerran on kokeiltu, että molemmat pitää lusikasta kiinni, mutta ei vielä yksin.

- Varmaan joku riisi-kanahärpätys ois paras tai jauhelihakeitto

- Äiti ja isi

- 7kpl

5. Miten sujuu hampaiden harjaaminen, ja kuinka usein harjaatte? Käytättekö jo tahnaa?
- Ihan hyvin sujuu, iltaisin pestään ilman tahnaa

- mukista tai nokkamukista, ei huoli pulloa

Galluppeja:

1. Jep, huonolla menestyksellä. Tänään söikin sormin spagettilaatikkoo, sotkusta, mutta hauskaa ja nopeaa Venlan mielestä.

2. Kröhöm, huono äiti täällä hei :wave: Venla syö jo samaa ruokaa kun me, alotettiin perunalla ja jauhelihakastikkeella. Meidän possu söis mitä vaan :ashamed: mutta teen siis ruuat suolattomina, aikuiset lisätkööt itse annokseensa. Ja Venlahan ei siis ole pitkään aikaan suostunu syömään purkkiruokia.

3. äiti ja iskä/isi

4. 8

5. Illalla sipaisu tahnaa, aamulla ilman. Välillä menee lähinnä harjan syömiseks, mut antaa harjata kuitenkin.

6. Nokkamuki tai muki/lasi. Lopetettiin tuttipullosta pois (muutama päivä sitten) ihan vaan hampaiden takia.

Ja Elppa, älä nyt siellä mitään masentele tai mitään sinnepäinkään.

Tehtiin me äidit sitten mitä tahansa, varmasti ajattelemme lasten parasta. Esim. hoitoon laittaminen ja äidin töihin meneminen. Tottakai pitää tienata rahaa, että on lapselle ruokaa. Ja jos äiti ei aina jaksa ja on joskus väsynyt (kuten minä olen ollut), on varmasti lapsellekin kivempi, että äiti on hetken ihan eri paikassa, ja on myöhemmin iloisempi ja energisempi. Varmasti lapsestakin on hauskempaa olla äidin seurassa, jonka mielestä yhdessäolo on entistä ihanampaa =)

Kaikki äidit ja lapset ovat kuitenkin erilaisia. Töihinmeno ja lapsen hoitoon laittaminen ei ole väärin, eikä sekään, että on kotiäitinä vaikka koko loppuikänsä. Äidin tehtävä on kuitenkin huolehtia lapsesta, eikä se onnistu väsyneenä, kiukkuisena tai masentuneena. Kaikki äidit eivät väsy samalla tavalla, ja jokaisella on oma keinonsa hoitaa edellämainitut "ongelmat". Eikä mikään niistä keinoista tee kenestäkään huonoa äitiä. (puhutaan siis edelleen ns. normaaleista äideistä, ei esim. alkkiksista, joilla saattaa mennä viina lapsen edelle)

Niin että :flower: meille kaikille. Me olemme parhaita. Piste. :D

Kiitokset teille ihanuuksille :heart: Löysin vain hyvän tekosyyn lievittää omaa "hoitoonjättämismorkkistani" ;)

Heti aamusta käyty tappelu miehen kanssa :kieh: Se on itse piru kun herää, ainut aika meidän parisuhteessa, kun tulee sanottua pahasti tai riideltyä. Itse illalla sanoi, että vie pojan aamulla myöhemmin hoitoon, että sais edes hetken pojan kanssa hengattua tänään (iltavuoro), ja herää sitten pojan kanssa samaan aikaan. 6.20 pärähti pikkumies, ja samantien kiukkuitkua: supersuuret kakat housussa ja selkeästi vähän jo nälkä. Mies sitten viljeli "turpa kiinni kakara" jne. kommentteja, josta minä sitten tulistuin. Ehti jo sanoa pojalle että "söisit piru vie iltaisin ettei olis niin kova nälkä" mihin minä fiksuna (ja erittäin sanavalmiina :D) tokaisin "menisit ***** ajoissa nukkumaan niin et olis niin ***** väsynyt" ja siitä se sit alko :D Äsken jo (eli aamukahvin ja piristävän kävelyn jälkeen) mies sitten soitteli ja pyyteli anteeksi aamuäreisyyttään. Käskin hankkimaan terapeutin ja kerroin hänen olevan velkaa mulle ainakin hampurilaisen huonosti alkaneesta aamusta. :LOL: Jostain syystä täs on vähän kireenä jokainen tällä viikolla, niin minä, poika kuin isäkin. Mikä lie stressaa...

Miestäkin kyrsii kun ei ehdi pojan kanssa olemaan ollenkaan, kun pääsiäinen (työpaikkana alko...) verottaa kotonaoloaikaa niin hirmuisesti. Eilenkin meillä oli miehen veli (edelleen) ja mun sisko, ja Alex ei noteerannut isäänsä paljon ollenkaan, mistä mies sitten pahoitti mielensä :(

Arvatkaapa sitä yllätystä kun tulin eilen töistä kotiin :eek: Sisko ja miehen veli olivat päivällä yhteistuumin SIIVONNEET koko asunnon vessaa myöten! :heart: Ihania ihmisiä. Lattianpesun jättivät meille, kun eivät tienneet millä aineella me se pestään. Uuuh.. nyt on sitten koti mitä esitellä, ainakin vielä vuorokauden :D

Lusikka joutuu aina samantien suuhun pystyasennossa, eli eipä oikein, ellei sormiruokaa ole tarjolla.

Ajattelin ihan pottua ja jotain pehmeän lihan kastiketta, keittoa, tai makaroonilaatikkoa.

Äiti ja äiskä / Isi ja iskä

7

Vaihtelevalla menestyksellä. Harjan mussutus on kivaa, ja kun äiti / iskä ottaa harjasta kiinni että "nyt harjataan" alkaa venkoilu.

6. Juoko lapsi mukista, nokkamukista vai tuttipullosta?[/quote]

Tuttipullosta maidot, ruokajuomat aina nokkamukista (sellaisesta "vanhanaikaisesta", josta tulee nestettä nopealla vauhdilla ja lentelee pitkin poikin jos joutaa ylösalaisin). Itse ei vielä tajua nostaa mukin pohjaa sen verta korkealle, että pystyisi näin sitä juomaan.

-Kyllähä toi kovast lusikkaa lautasel ruuas pyörittelee :)

-Iha sil mitä sillo o tarjolla...en käytä missää ruuas paljoo mausteit ku tyttö ei tykkää.

-Äiti/isi

-6kpl

-HUPS,pitiks niit jo harjata *nolona*

-Mukista,nokkamukista ja ensimukista(pulloa korvaa meil)

Ei ole oikein kiinnostunut, kasviksia järsii välillä. Muut vedetään etusormella pöydän reunan yli ja katsotaan kun se mätkähtää lattialle.

Joku perusmättö. On jo pari viikkoa pitänyt mutta nuo purkit on ihan liian helppoja.

äiti ja isi

2 alhaalla, taitaa kiukkuilun perusteella olla ylös kans tulossa

Ilman tahnaa iltaisin. Juliasta se on hauskaa :D Pureskelee itse ja minä vaivihkaa harjaan välillä.

Ruualla nokkamotista (aina kun äiti muistaa), vellit pullosta. Ollaan hörpitty ihan lasistakin vettä mutta vielä ei tunnu käsittävän että pitää nielaista kun suuhun tulee vettä :D

Meillä on onnistuneesti Julia siirtynyt nukkumaan omaan sänkyyn, on "sivuvaununa" mun vieressä niin saa itse puoliunessa antaa tuttia tai muuta jos tarvii.

Me lähdetään jo tänään pääsiäisen viettoon, jos en käy, niin hyvää pääsiäistä kaikille ihanille, hyville, kauniille ja rohkeille kullankerien äideille
:flower:

Aamu-uutisia:

Väestörekisterikeskuksen mukaan 487 tyttöä nimettiin viime vuonna Emmaksi. Onni-nimen taas sai 517 poikaa.

Emman jälkeen suosituimmat tyttöjen etunimet olivat Ella, Sara, Venla ja Siiri. Poikien yleisimmät nimet Onnin jälkeen olivat Eetu, Veeti, Elias ja Aleksi.

Ruotsinkielisten tyttöjen yleisin etunimi oli Ellen. Poikien nimistä suurin suosikki oli Emil.

Yhteistyössä