*!!!!! Kesäkuun kullan murut 2011 joulukuussa !!!!*

Tessim, vihlomiset sun muut kivut kuuluvat asiaan. Huolestuisin vasta, jos on erittäin kovia kipuja ja/tai kuukautiskipujen kaltaisia, kovia supistuksia. Etenkin jos niihin liittyy verenvuotoa. Tietty kova kipu kannattaa muutenkin tutkituttaa, kuin vasta vuototilanteessa.

Mullakin on ollut jomottelua ja vihlomista häpyluun tietämillä. Ja toista siis odotan. =)

neito84 + pikkunen 16+3
 
moro!

joulut onneks ohi, nyt uutta vuotta ootellessa ja sit kohti kevättä! ootan helmikuuta ku sillon alkaa taas valostua ja itekki piristyy. en tykkää tästä jatkuvasta pimeydestä. muutenki tää alkutalvi on ollu tosi rankka työpaikan menetyksen ja rankan raskauden takia. ei oo jotenki osannu nauttia tästä raskaudesta vaikka ois ihana ku pystyis koska tää on kuitenki viiminen. no ehkä se tästä ku raskaus muuttuu konkreettisemmaks liikkeitten ja mahan kasvun myötä.

alkaa jouluruuat jo tökkiä ja eilen tilattiin pitsaa ja kyllä oli hyvää :p naamiksesta huomasin et oli muillaki pitsamaanantai :D suklaata on menny luvattoman paljon ja huomenna neukussa vaaka huutaa hoosiannaa :x ihanaa kyllä päästä sydänäänet kuuntelemaan ni tietää et kaik hyvin. me lähetään esikon kanssa huomenna pariks päiväks mun enolle ni tulee pieni palstatauko.

tessism tosiaan kuuluu asiaan noi vihlonnat yms, kohdun kasvukipuja. itellä ollu nyt aika vähän mitään vaivoja vaikka kolmas jo tulossa mut eiköhän ne vielä kerkee iskee. sitte jos teen pitempään jotain rankempaa hommaa niin alkaa mahassa tuntua mut menee huilaamalla ohi. selkää pitäs vahvistaa ettei se alkas vittuilemaan niinku aiemmissa raskauksissa.

tyttö tai poikaolosta mitään tunnetta ei oo kummastakaan, tyttöähän meille kahen pojan jälkeen toivottais mutta poikahan sieltä varmaan tulee, 3 muskettisoturia :D sukupuolta ei myöskään kysytä, jääköön salaisuudeks synnytykseen asti :)

jessi ja pikkuj 15+4
 
Täällä taas ollaan sairaslomalla.Tällä kertaa selän takia. Alaselkä ollut jumissa joulupäivästä asti ja ankkatyylillä mennään. Oliko täällä jollain niitä selän jumppaohjeita?

tessism:
Mulla kans vihloo alapään paikkoja ihan kunnolla.auts.

tyttö tai poikaoloa ei ole vielä tullut.Kovasti tekisi mieli mennä alennus myynteihin ostamaan kaikkea mut en vaan osaa ostaa mitään kun en tiedä kumpi on tulossa.:D
 
Otokka
Hei kaikille, ilmoittelenpahan täällä vaan olemassaolostani! Meille päin ei kuulu mitään erikoista, paitsi pissalla saa edelleen käydä kohtuu usein. Vauvan liikkeitä en ole vielä tuntenut, mutta odottelen kovasti sitä ensimmäistä kovaa potkua :).

Vaunuja ollaan jo käyty katselemassa ja että voi olla valinnan varaa! Uutena vai vanhana, mikä merkki, mikä malli, mikä väri, vaunut vai yhdistelmät vai rattaat kantokopalla, heittoaisa, renkaiden määrä ja koko yms. Ihan hullua!

Otokka ja pikkarainen 17+3

 
susse mulla on niitä selän jumppaohjeita ja emily vai kuka linkitti jotain jumppaohjeita netistä. neuvolasta kannattaa kysyä onko niillä niitä monisteita, sieltä mä sain noi ohjeet ja ihan fysioterapiasta on et varmaan pitäs olla hyviä ja turvallisia.

otokka vessassa ravataan täälläki jatkuvasti, öisin varsinki se on todella rasittavaa. tosta vaunujutusta ni ehdottomasti kannattaa hommata heittoaisalliset varsinki jos vaunulenkkejä meinaat heittää. on kätevä kun voi aina mennä aurinkoon päin niin ei häikäse vauvaa. ite ainaki koin sen hyväks mut muilla voi olla muita mielipiteitä :)
 
tyttö/poika olo!
Alussa oli poika olo, mutta nyt on vahva tyttö olo!

vaunuista
Mä niin haluaisin uudet vaunut, vihaan noita likan yhdistelmiä mutta eipä tuo mies anna niitä myydä saati meillä ole tilaa toisille.. Niin ja ne on anopin ostamat: ja rumat ku mikkä ja isot. (sain värin valita, mutta vaunut valitsi anoppi) kömpelöt. yök.
WWW.VAUNULA.FI - Edullisia lastentarvikkeita vaunuista pottiin suoraan maahantuojalta. Firkon F7. en suosittele sitten kellekkään!

Täällä on hermot koko ajan tiukalla, flunssa vetää voimia. mennee hermo vaan koko ajan :Y

MMILIA JA MASA 15+5
 
Heipä hei!

Mä pääsin tänään käymään kampaajalla, nyt on vanha pää mut vähä tuunattu malli :LOL: On niin pitkään ollu sama malli ja väri ku niin tykkään tästä :)

Ihan hirvee pakkanen taas -26.7.. olipa kiva käyä koiran kaa ulkoilee. Mut tarettiin kuiteskii, paljon vaan vaatetta niin kylläpä mieli virkistyy.

Mulla on taas paha olo jotenkin tullu takaste, tai jotenkin herkemmin yököttää eikä oikein tee mitään mieli. Eilen tein illalla ite pizzaa niin ei sekään mitään himottavaa ollu :(

Sain muuten viimeks neuvolasta ajan jo synnytyssali tutustumiskäynnille, maaliskuun alkuun ja sitten fysioterpaia ryhmäkäynnin; lantionphjalihaksistoon ja ryhtiin yms liittyvää käsitellään. Parista perheeksi seksuaaliterapeutin "luento" sekä isälle et äidille jätettiin sit välistä..ei oikein nappaa.

Mietin tässä et mulla on täydet kesälomat eli 5 vkoa, niin voiskohan ne pitää ennen äitiyslomaa...?? Äippäloma alkas 5.5.. Ja jos sais pomon puolesta/kannattas niin voi heti huhtikuun alusta alottaa lomailun :) Ja pitäsin kaikki pois sen takia jos en meekää takas ja ku tuon talon tulevaisuus on auki vielä helmikuulle asti et jatkuuko työt vai mikä o.. Ja kerttpä niitä lomia äippälomallakin.. Miten te teette? :confused:

Tinsku ja Viljami 16+4
 
Heipsan vaan kaikille...

Täällä mennään hieman ristiriitaisissa merkeissä, voipi olla taas että ylireagoin... No kuitenkin kolmas päivä kun tuntuu tihkuvan jotain, on siis täysin kirkasta nestettä, kävin eilen tk:ssa, kun äippäpolilta sanoivat että sitä kautta lähete ja heille jos olis vaik lapsvettä tai ainakin pitää tarkistaa. Tk:ssa lääkäri tyrmäs täysin, jos vaikka olis hiivaa, kun ei lapsivettä tihku, vaan kaikki tulee kerralla!!!! paskan marjat sanon minä, eipähän edellisen synnytyksessäkään tullu kerralla... No pyysin vielä toiselta mielipiteen ja sanoi vaan ettei voi mitään tehdä jos kollega on asian tutkinut.

Se tutkiminen siis käsitti hmmm ei mitään koska hänellä ei ollut pätevyyttä esim kohdunsuun tilan tutkintaan!!!!!

No siinä kohtaa en ollu huolissani kun tihkuminen on niin niin niukkaa, mut nyt sitten pari tuntia ollu viiltävää kipua alavatsalla, just soittelin synnärille ja kyl sain neuvoa mennä ensiapuun heti jos kipu lisääntyy ja nimen omaan ensiapuun koska siellä on PAKKO tutkia ja konsultoida gyneä...

Vituttaa tää paska toiminta ja epäpätevät lääkärit...
 
Voi Sannikki, kurjaa, kun menee lääkäriin ja joutuu lähtee yhtä epätietoisena pois. Nyt meet käymään äippäpolilla tai siellä päivystyksessä. Pikku koe, hiukan näytettä johkin liuskaan, joka kertoo onko se lapsivettä. Siinä menee n. minuutti. Multa otettiin sillo, kun tää nuorimmainen tihkutti lapsivettä (tosin viikolla 37+) ja siinä ei mee tosiaan kauaa. Saat mielenrauhan, turhaan odottelet mitään kipuja kotona.

Lomista puhetta... Mä en tiedä, kun mulla on viikko vanhoja kesälomia, viikko talvilomaa ja sit kerkee kertyä huhtikuun alkuun mennessä täysi kesälomakin... Mä ajattelin kysellä kyllä pomolta saanko säästää ainakin osan kesälomaa äippäloman loppuun. Kivempi sitte vauvan kanssa olla kotona pidempään.

Heiii, mä olin niin iloinen eilen illalla, kun pikkuinen ötökkäni potki mahassa niin kovin, että tuntu kämmeneen :heart: Ja neuvolassa oli kaikki ok. Kolme kiloa oli paino noussu ja mä luulen, että suurin osa kyllä nyt joulusta kerättynä :ashamed:

Mut ei kai tänne muuta, seuraava neuvola vasta helmikuussa, kuuden viikon päästä. Hyvä niin. Neuvolantäti sanos, että jos tulee jotain niin voi soittaa, mutta turha mua siellä juoksuttaa neljän viikon välein, kun kaikki on jo tuttua. Huh.

Töllerö ja Ötökkä 16+1 (neuvola päivitti viikot ajantasalle)
 
sannikki: käy ihmeessä päivystyksessä! Tosiaan se on vaan vanupuikon pyöräytys ja tulos on hetkessä valmis..Onpahan kumma käsitys lääkärillä että kaikki muka kerralla tulee, omakohtainen kokemus ilmeisesti useemmallakin on se että kyllä vaan voi tiputella. Toivottavasti ei sitä kuitenkaan olis, vaan vaikka vetistä valkovuotoo. Mulla raskauksien aikana joskus tulee sellasta, ja tyttöä odottaessa säikähdin useempaan kertaan että oli lapsivettä, mut ei sit ollutkaan.

Töllerö: mä kans eilen illalla tunsin ekat potkut käteen asti:heart:

Omaan napaan kuuuluu yrjötauti tmv..Mahassa kiertää ja aamulla oksensin ihan huolella, nyt on heikko olo..palailen joku toinen kerta taas paremmalla voinnilla..

Harhis ja Hippiäinen, 16+1
 
Tyttö/poikaolo: jotenkin on tyttöolo, vaikka en millään uskokaan että täällä tyttö on. Ristiriitaista siis :) On vaan ollu niin erilainen raskaus kuin pojasta..

Liikkeet napakoita liikkeitä tuntuu, ei vielä mahan päälle.

Pissalla käynti: käyn jatkuvasti. Ja viime päivinä se vaan on pahentunu, otin sit tääl töissä itsetäni pissinäytteen ja tulehdushan siellä oli. Sain kuurin ja pääsin jopa neuvolalääkärillekin kesken työpäivän kun oli siellä rauhallista. ultrasi ennen kuurin kirjoittamista et kaikki on hyvin ja hyvinhän siellä oli. Tonen on jo niiiiin ison vauvan näköinen. IHANA!

Oma napa pissitulehdus siis vaivaa, muutenkin öllötysolo koko ajan.EI tää pahoinvointi helpota varmaan ikinä. Huomenaamuna pääsis töistä pois, johan tääl on ma aamusta asti taas oltukin. Olikin tosi outoa tulla pitkästä aikaa töihin kun lomaa oli joulun aikaan niin kivasti.

Lomista
Mä en tiiä mitä tekis, mulla ois 9 päivää vielä jäljellä vielä talveksi. Ja sit tulevat lomat tietty myös..

Neuvola olisi ylihuomenna. Kävin tänään puntarissa tääl ja 100g oli laskenut sitten viime käynnin kolmisen viikkoa sitten. Ihan kiva, en mä kyllä mitään pysty syömäänkään...

Nyt jos siirtyis lepäämään ja toivois rauhallista yötä..

Bre+Elsa 15+2
 
harhaanjohtaja sitä minäkin ensin mietin että valkkaria olis mut kolmas päivä kun on tihkunut...
kipu on hellittän levolla ja samaa kaavaa jatkan ja aamulla soittoa lääkäriin. Onneksi liikkeitä tuntuu välistä, huojentaa kun pieni liikkuu ja huojentuminen tuntuu olevan suorassa yhteydessä myös kipuun! Stressi ei tee hyvää :D

Mua niiiin inhottaa nää "vaivat".... tunnen pitäväni meteliä maailman luonnollisimmasta asiasta minkä ei pitäis yleisen ajatuksen mukaan olla hankalaa, mut ymmärrän nyt hyvin niitä joilla raskaus ei mene oppikirjan tyyliin! Antaisin mitä vaan jos saisin yhtä huolettoman loppuajan kuin tytöstä oli :)
Olen myös täysin tietoinen siitä että se alun kova vuoto ja stressi ja pelko on jättänyt tietynlaisen arkuuden ja helpommin kiinnittää huomiota jos on jotain epätavallista.

No eiköhän se oli kuitenkin niin että ei vara venettä kaada ja saavathan hoitohenkilöt palkkansa. Tietty sekin on takaraivossa että eipä tässä vaiheessakaan mitään asialle voisi tehdä jos pikkuinen päättäisi kyydistä poistua:( sehän se niin kauheaa onkin.... ei voisi millään auttaa tuota tyyppiä mikä suuttuu kun aamulla silittelen tai kun käännyn vasemmalle kyljelle:D silloin on täysi möykkä:D

Mie vaikka tarvittaessa makaan koko loppuajan, rakastan tuota toukkaa jo niin suuresti että en hevillä luovuta!!!
 
Oltiin pudottu jo toiselle sivulle,äkkiä piti tulla nostamaan :)
Pyhien aikana vähän hiljasempaa kirjottelu :)

Täällä flunssan kourissa minä sekä tänään 4-vuotta täyttävä neiti :) Kurkkua kutittaa ja koskee.. Onneks valmiiks jo saikulla niin ei tarvii lekutriin mennä.Sunnuntaina seuraavan kerran töihin.Illalla tulee kummit ja mummit kahveelle,viikon päästä sitten kaverit.

Toivottavasti sannikilla selvii asiat ja helpottaa olo!

Mukavaa loppuvuotta mammoille :wave:

Perdy ja murunen 17+6
 
Poks vaan! 15+0
Aamulla oli neuvola ja kaikki hyvin. Ääniä kuunnellessa tämä potkas hetken päästä ja poistui paikalta =) Nyt on taas rauhallinen olo, kun kuuli äänet. Liikkeet ei ole niin selviä vielä, että niistä sais varmuutta, mutta eiköhän nekin tästä vahvistu. Muksuille ajateltiin tänään kertoa. Kuopus olikin aamulla iskän kanssa odotustilassa oottamassa, kun olin sisällä ja kuuli jumputukset. Hieman oli ihmetellyt, hih!

Jokos Sannikki on saanut selvyyttä asiaan?

 
Meillä tyttö yht'äkkiä eileen illalla leikkien keskeltä totesi: "äiti minä olen isosisko :heart:"
Ja se on koko päivän hoeskellut: "olen isosisko olen isosisko" : tässä yrittänyt selittää, että olet sitten kesällä isosisko (jos kaikki menee hyvin) :) mutta se on niin suloinen kun se katselee peilistäkin itseään, että ISOSISKO. :heart:

Ollaan vauvasta puhuttu, mutta eihän se vielä niin ymmärrä kun raskaus ei näy. tyttö siis on 2,5v.

Täällä olo on tasaista, maanantai aamulla neuvolaan. vasta! viime kerrasta on jo 5 viikkoa!

MMILIA JA MASA 15+5
 
Heippa kaikille, mahtuuko vielä mukaan?

Olen taustalla seurannut tätä ketjua niin ahkeraan, että päätin vihdoin liittyä mukaan. 15. viikolla mennään ja laskettu aika menee sinne kesäkuun lopulle. Ensimmäinen lapsi kun on kyseessä, on tiedonjano valtava. Mieheni jo kielsi minua lukemasta kirjoja, lehtiä ja nettiä, kun kuulemma tulen hysteeriseksi... Kieltämättä tunteet on olleet aika pinnassa!

Muutama sana vielä itsestäni. Olen työssäkäyvä lähempänä 30 kuin 20 vuotta oleva nainen ja avioliitossa toista vuotta. Vauva oli toivottu, vaikka kaikki tapahtuikin nopeammin kuin olisin osannut odottaa. Jostain syystä kuvittelin aina, etten voi saada lapsia. Toisesta kierrosta vauveli kuitenkin sai alkunsa ja erittäin onnellisena tulokasta odotellaan!
 
Tervetuloa mukaan koruharakka =)!

Toivottavasti Sannikilla on kaikki kunnossa!

Tänään poksuu jo 18+0, uskomatonta että kohta on puoliväli! En millään malttais oottaa sitä rakenneultraa kun aiotaan tällä kertaa kysyä sukupuoltakin. Mulla ei oikein ole mitään tyttö/poikaoloa kuten ei ollut viimeksikään...

Nyt on liikkeet vasta alkaneet tuntua kunnolla, eli ihan samoilla viikoilla kuin ekassakin raskaudessa. Vielä ei kyllä mahan päältä tunnu.
 
Tervetuloa joukkoomme Koruharakka :)

Mää kävin tuossa ostaa ekat ihka omat äippähousut, Mamaliciousin mustat pillihousut, jotain pehmeempää kangasta ku farkut. Ei ees paha hinta ku 40e.. äiti oli makutuomarina :D Sitten piti sen kaa raahautua museoon :) No ihan jees joskus jotain muutakin ku omia juttuja.

Huomenna sitten töihin..katotaan miten jaksaa pitkästä aikaa iltavuoroo tehä. Jospa hyvin :) Ja jospa pääsis sen pomon kaa jutulle niistä mun loma aikeista. Oisin niin onnellinen ku ei tarvis enää olla ku 3 kk töissä ja sais jäähä sitten lomailee kolmeks kuukaudeks.

SannikkiMitenkäs siellä on tilanne nyt ? Pääsitsä nyt lääkäriin selvyyttä saamaan ?

Tinsku ja Viljami 16+5
 
Viimeksi muokattu:
Moikka pitkästä aikaa kaikille!! =)

Ihan näin muistin aikana :) Mulle vois päivittää LA:n 5.6.2011


En olekaan täällä käynyt oolen ollut aika pahoin voiva edelleen.
vielä pari päivää ennen joulua oksentelin ja sitten se vähän helpotti mutta
tilalle tuli huimaus.

Liikkeistä täällä on näköjään puhuttu paljon ja samaten sukupuolesta. Täällä masuasukki
liikkuu hyvin ahkerasti aja liikkeitä tuntuu jo päivittäin :heart:
Ja itselläni on ihan tyttö olo. Meinaatteko kysyä rakenneultrassa sukupuolta?

mmilia: meilläkin täällä tyttö hokee koko ajan että hän ei ole enään vaan pikkusisko vaan on myös isosisko:heart: ja käy antamassa masulle haleja (tyttö täyttää nyt 1.tammikuuta 3 vuotta).

Ja täällä ei olekaan enään mitn epäselvyyttä kenelläkään siitä että meille tosiaan on tulossa vauva :) Masu on jo ihan hyvän kokoinen. Piti uusi takkikin käydä ostamassa kun ei menny enään toppatakki kiinni.




Halinappi ja masuasukki 17+3
 
Sannikki Apteekista saa mun mielestä liuskoja millä pystyt myös katsomaan onko lapsvettä vai ei. Mun ystävä epäili taannoin samaa ja kävi hakemassa niitä liuskoja.
Toivottavasti kaikki hyvin.

Koruharakka Ihana nikki =) ja tervetuloa mukaan joukkoon :D!!

Halinappi Me kysytään rakenneultrasa sukupuoli :). Mulla oli ihan ekoina viikkoina tyttö olo, mutta aika pian vaihtui poika oloon. Saa nähdä miten käy.

Muistaako joku mitä se syke ei saa raskausaikana urheilessa ylittää?? Kävin eilen et tänään juoksemassa tunnin ajat juoksumatolla ja jäin pohtimaan mikä se syke raja mahtoi olla, en sitten millään muista.

Calumet + :heart: 16+5
 
Moi!

Täälläkin on vauva masu alkanut näkyä :) tuntuu että nyt sen vasta alan itse huomata. Takki ei kyllä loppuun asti kiinni mene. yks nappi siitä hukkui jonnekkin niin mahalla on tilaa kasvaa kun ala osa tilava :D Mamma housuja olen nyt hankkinut koska omat esim. farkut ei menis enää. Onko teillä muilla syönnin jälkeen turvotusta ylämahalla? mulla tuntuu ei tarvi kun vähän syödä alkaa jo ähky tuntua. Poika/tyttö tunteesta: mulla on poika tunne ja kysytään rakenneultrassa näkyykö mitään ;) Itse en osaa vielä mitään vauva tavaraa alkaa hankkia ja vaunutkin joskus keväällä katsellaan. Mä haluan tällä kertaa turvakaukaloksi sen jalustaan kiinnitettävän systeemin, mutta en kyllä yhtään tiedä saako sitä meidän autoon. Meillä viimeksi oli ihan vöillä oleva kaukalo ja siihenkin menee aikaa kun vyöt kieritään ympäri kaukaloa jne..

amma rv 17+4
 
Halinappi, komea maha:)

Mä olen täällä saikulla, nyt alkujaan Loppiaisen yli, eli 10 päivä meen sit seuraavan kerran töihin. Todennäköisesti käyn työvuorolistoja tekemässä kuitenkin ennen sitä. Liitoskipujen takia menin lääkäriin ja tosiaan, häpyluun liitoksen aukeaminen on diagnoosi. Osasin kyllä näitä kipuja odotellakin, mutta että näin aikaisin, tää on tosi kurjaa. No, fysioterapiasta sain tosi hyvän tukivyön, ei siis mikään mamabelt tms, niistä ei kyllä tähän ongelmaan oo mitään apua, tää vyö on ihan ku korsetti, joka tulee lantiolle, ja tosi napakka sellainen ja helpottaa kyllä arkea. Joten tän kanssa nyt sit koitetaan pärjäillä.Eilen myös lääkäri ultrasi pientä, ja hienosti kasvaa ja hyvinvoiva näytti olevan.

Pieni ihminen on tänään potkinut moneen kertaan, ainakin 4 kertaa päivän mittaan on useempi potku tuntunut. Ei siis mitään perhosen siiven hipaisuja, vaan ihan oikeita potkuja

Tosiaan, pian on 16 viikkoa täynnä ja esikoisestakin jo selkeät potkut näkyi mahan pinnalla 17+3:D

No, nyt saunaan rentoutumaan, jälkikasvu on jo nukkumassa!

Jy 15+
 
calumet Hyvä vinkki kiitos:) pitää käydä kysymässä!

Juu pääsin neuvolalääkärille, kohdunkaulan tilanne normaali eikä selkeää vuotoa näkynyt, tosi tarkkaan katsoi kaiken ja lohdutteli että saattaa jopa hieman tihkuakin jos vettä on paljon, pussit läpäisee aavistuksen ja jos vaavi/kohtu on oikein venynyt kokoa lähipäivinä on mahdollisuus läpäisyvuotoihinkin. Kyllä on sikäli huojentunut olo ja käskyä tuli olla tarkkana mieluummin kuin odottaa liian kauan jos epäilee jotain. Sanoi myös että tämä vaihe on hankala kun ei oikein apuja ole vaikka lapsivesi vuotaisikin, paitsi lepo ja ehdoton nostelukielto.

koruharakka tervetuloa joukkoon :)

Meillä olis neuvola vasta 11.1 mut hurjan nopsaan tuntuu aika menevän:) pari päivää ollu ihan mökkihöperö olo... pitäis saada omaa aikaa, eikä miehen eilinen ryyppyilta helpottan mun kotivanki-oloa yhtään:(
 
Pikanen päivitys tähän väliin, että tiedän missä olen menossa lukemisessa. Masussa kaikki hyvin. Kaamea väsymys vaan, kun ei ole 3 yöhön kunnolla tullut nukuttua. Sunnuntaina lanssilla sairaalaan tytön kanssa, keuhkokuume oli! Tänään päästiin pois. Rakas nyt onneksi paranemaan päin <3 Nyt nukkumaan! tervetuloa koruharakka ja hienoa Sannikki että kaikki oli hyvin.

CanWen 15+1
 

Yhteistyössä