Kesäkuun Keijut marraskuussa

Huomenia täältäkin..
Mulle on iskeny joku epätodellisuus tai ihme pelkotila et mitäs jos kaikki ei olekaa hyvin.. ihme tuntemuksia :D aika oireeton ollu tää raskaus, rinnat kipeytyi heti ja on edellee arat mut jotenkin se pingotus on omasta mielestä helpottanu ni heti aattelee et noni onkoha kaikki ok kuitenkaa? Ehkä ne kai on mukautunu venymisee ja ei siksi ole ni pinkeen tuntuiset? :/ onko muilla tälläistä?

Tiistaina ois uus ultra taas et sithän tuon tietää.. dopleria aattelin koklata hulluna jo tänään illasta, ku kahesta aiemmasta sykkeet ooon saanu metästettyä 8+ viikoilla.. :D paljonko se sintin syke väli pitikää olla?

Viikonloppua päin (.) 8+1
 
Tänään oli ultra. Vuotelut tulee ilmeisesti istukan reunalta. Tuli sitten itkettyä siellä monen viikon itkut, kun tyyppi liikkui näytöllä. Ultraajakin halusi lopuksi vain katsella vauvan liikkumista, kun oli kuulemma niin ihanaa. :love:

LASKETTU AIKA MUUTTUI JA ON NYT 7.6.

Viikot siis muuttuivat 10+4:stä 11+2. Kohta tulee 12+0 täyteen. Uskomatonta.

Nyt haluisin sitten keksiä jonku kiva tavan kertoa läheisille. Facebookiin en varmaan halua tällä kertaa ilmoitella mitään. Muut saa huomata omaa tahtiaan ja kysyä tai olla kysymättä. :D

Salmiakki. Haluttaa ihan hirveesti syödä salmiakkia. Neuvolassa kysyin sitä niin se sano vaan, että tärkeämpä pitäisi esimerkiksi varmistaa ettei vitamiineissa on A:ta ja enemmän kiinnittää huomiota listeriariskiin kuin salmiakin poisjättämiseen. Otan pari nappulaa siis suuhun silloin tällöin. Paineet on taas niin alhaiset joten helpottaa vähän.

Emiliaksi ja Hattivatti 11+2

Ps. Osa hävinneistä oireista palasi heti ultran jälkeen. Ehkä se häviäminen oli jotenkin enemmän henkistä. Outoa.
 
  • Tykkää
Reactions: Särö78 ja velmis
kiva lukee ultra kuulumisia voiku itelläki menis hyvin siel.. viel vähä reilu viikko odottamista.
Jännittää onko kaikki kehittyny normaalisti.. ja mitä ne seula tuloksetkin kertoo..hmm.

Oksentelu taas vaihteeks jatkuu.. alkaa mennä järki. Taas lääkäriin... haluisin jo töihi mutta työ sellaista että ei voi tehdä jos oksentelee. Voiku ois toimistotyötä ni vois oksennella ja olla töissä. Kerkes jo 2pvää olla iha hyviä.. Laittaako mun elimistö vaan miehen sukusoluja vastaan eikä siedä niitä.. ku tää kestäny heti rv4+0 alkaen.. älytöntä.

Söin pari viikkoo sit yhdis juhlis juustokakkua vähän.. ei ois saanu mutta toiv. ei sitä listeriaa tullu. Kissankakkojaki oon joutunu siivoon... on tässä riskejä vaikka mitä.. Täytyy vältellä ja toivoo parasta.
 
Tänään oli ultra. Vuotelut tulee ilmeisesti istukan reunalta. Tuli sitten itkettyä siellä monen viikon itkut, kun tyyppi liikkui näytöllä. Ultraajakin halusi lopuksi vain katsella vauvan liikkumista, kun oli kuulemma niin ihanaa. :love:
Mieletöntä! Onnea! :love::love:

Salmiakista lukee THL:n ruokasuosituksissa näin:
Pienet annokset (esimerkiksi annos lakritsijää- telöä tai muutama makeinen) eivät ole haitallisia.
Mä ajattelin viikonloppuna syödä muutaman ihanan salmiakkipääkallon, kun mennään leffaan :ninja:
 
Nyt täytyy oikeen kysyä, että eikai juustokakuissa listeriariskiä oo :O Mä en oo edes koskaan ajatellu,että olis ja syöny ihan onnellisena :D (aion kyllä syödä vastakin) Eniten harmittaa , ettei jouluna saa syödä papan tekemää graavilohta. Vai saako syödä jos ei oo ollu missään valmispaketissa? jos siis on ollu useemman päivän suolattavana kylmässä?

Onnea ihanista ultra uutisista ultrissa käyneille, me muut vielä jännityksellä odotellaan :)

Salmiakkia rupes tekemään mieli, kiitos teidän :D
Täytynee kaupas käydes napata joku aski mukaan mistä saa napsia silloin tällöin.

Täälä olis tänään joulun avajaiset ja ilotulitus , joten täytyypä alkaa valmistautua maistelemaan glögiä ja piparkakkuja :p (vesisateeseen)

mimma & mytty 11+4
 
Juustokakuissa on siis tuorejuustoa yleensä, joka on kiellettyjen listalla. Ja kaikki juustokakut ei ole kuumennettujakaan.
Salmiakkia tai lakua ei sais ilmeisesti syödä verenpaineen nousun takia(?), mut mullekin neuvolassa sanottiin ettei oo muutama laku sillon tällön vaarallista :)
Kysyin tota graavilohi juttua myös, anoppi tekee itse siis, mut en saanut siunausta edes itse graavattuun loheen :( Otin sitten reippaana vastaan etten tänä jouluna syö graavilohta, ei tarvii painia sen ajatuksen kanssa, onko riskiä vai ei ;)

Onnea ihanista ultrakuulumisista kaikille!!
 
Juustokakussa ongelma on tuorejuusto. Taas lainaus Eviran ohjeista:
Pastöroimattomasta maidosta valmistetut juustot sekä pastöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot:

Ei suositella kuumentamattomina. Listeriabakteeri tuhoutuu yli 70 asteen kuumennuksessa, mutta ei pakastettaessa eikä suolattaessa. Kaikkia juustoja voi käyttää kuplivan kuumiksi kuumennettuina.

Graavikalassa olisi syytä graavaus tehdä mahdollisimman tuoreeseen kalaan, EI siis tyhjiöpakattuun fileeseen, koska tyhjiöpakkaus ei poista Listeriabakteerin lisääntymistä. Mutta listeria lisääntyy myös jääkaapissa, joten kalan säilyttäminen alle 3:ssa asteessa on erittäin tärkeää. Tuolta löytyy ohjeet kalaankin
https://www.evira.fi/globalassets/elintarvikkeet/tietoa-elintarvikkeista/elintarvikevaarat/elintarvikkeiden-kayton-rajoitukset/evira_taulukko1.pdf
Siellä graavikala kyllä suositellaan jätettäväksi pois kokonaan.

Itse jätän kyllä graavikalan ja juustot jouluna väliin.
 
Lisäyksenä vielä edelliseen. Valio kertoo tuotteistaan näin:
http://www.valio.fi/ammattilaiset/ravitsemus_ja_terveys/valion-juustot-raskausaikana/

Että tiedä häntä sitten... Tietty jos ei ole itse valmistanut esim juustokakkua, on vaikea tietää mitä juustoa siinä on käytetty.

Kaitpa nuo riskituotteet on aina riskituotteita, ja ne sitten Suomessa suositellaan jätettäväksi pois kokonaan.
Taannoin näin telkkarissa tilastotieteilijän haastattelun, joka totesi että raskaana ollessaan, hän tutki että on todennäköisempää jäädä auton alle kuin saada sushista listeriatartunta. Hän sitten oli päättänyt syödä sushia raskaana ollessaan. Jokaisen oma valintahan se loppujenlopuksi on.
 
Mua himottaa sushi ja punaviini............:geek: Mies vielä eilen haki itelleen iltapalaksi sushia kotimatkalta (syödään usein arki-iltoina erikseen kun mä kotiudun töistä viiden maissa ja kuolen nälkään viimeistään seiskalta tätä nykyä ja hän taas tulee vasta kahdeksan-yhdeksän maissa) ja mässäs mun edessä. Kuola valuu edelleen kun ajattelenkin.

Salmiakkia oon syönyt muutaman silloin tällöin. Ne pehmeät pääkallot on niiiin hyviä ja auttaa myös aika kivasti pahoinvointiin!

Noissa tuorejuustoissa käsittääkseni ei ole suurta riskiä, jos on pastöroituun maitoon tehty ja tuoreeltaan avattu, mutta jos ei ole itse tehty niin kauhean vaikea arvioida.

Mä ajatuksissani vetäisin viime viikolla yhdellä lounaalla jälkkäriksi tiramisua ja vasta jälkikäteen tuli mieleen että tässähän oli ainakin alkoholia (toki ihan tosi vähän mutta maistui kuitenkin niissä kekseissä) ja raakoja kananmunia, mahdollisesti myös pastöroimatonta mascarponea. Soitin itkuisen puhelun miehelle, että musta tulee maailman paskin äiti kun en edes muista olevani raskaana. Ihan saleen unohdan sen vauvan johonkin kaupan kassalle kun se on syntynyt... Mies oli onneksi ihana ja lohdutti ja taisin selvitä säikähdyksellä.

9+3
 
Juttelin juustoista neuvolassa ja sieltä sanottiin että tuorejuustot on Suomessa yleensä aina pastöroidusta maidosta valmistettuja ja jos kylmäketju ei katkea niin voi syödä. Jos syö muuta kuin itse tehtyä niin sittenhän ei voi tietää. Et jos on pikkujouluissa tai muissa joku juustopöytä niin se varmaan kannattaa skipata.
 
Joo kaikkee kieltoo on.. pakastemarjoja ei sais syödä neuvolan mukaan..itsepoimittuja ja pakastettuja saa.. mut onko sit ulkomaiset vai myös kotimaiset kauapan pakasteetki kielletty.. no omat marjat on loppu..empä oo ostanu pakaste marjoja..vaikka kyl tekis mieli.

hyvä tietää et tuorejuustotki voi olla pästöroituja niin että niitä saaki syödä.. eli täytyyki ens kerral tarkistaa viel pakkaukset.
voi ku jouluna ei graavilohta saa..se on ainut mun herkku näin joulun allaki
 
Ulkomaisista marjoista löytyy suht usein esim. norovirusta, ehkä sitten joskus jotain vaarallisempaakin. En itse tästä syystä syö kuin kuumennettuina marjoja (esim. kiisselissä) ihan normaalitilassakaan, koska kammoan oksentamista niin hirveästi... Mutta joo, vähän tuntuu hetkittäin hankalalta, kun oon tottunut syömään aika paljon ulkona ja kavereiden luona ja töissä (muiden laittamaa) ja nyt saa koko ajan arvailla, mitä oikein saa ja ei saa ottaa. Varsinkin kun en oo vieläkään töissä kertonut kenellekään niin täytyy aika vaivihkaa närppiä kielletyt sivuun. o_O
 
  • Tykkää
Reactions: pikkutassu17
Minä oon syöny salmiakkia silloin tällöin ja tuosta sushista ei varoitellaan kuin Suomessa. Mielenkiintoista :)

Oli pakko tulla kysymään, että sattuuko kellään muulla alavatsaan toisinaan ku aivastaa tai yskäsee? Mul on tää ollu siis ihan koko tän raskausajan mutta ihmetyttää että mikä sielä hiertää !?

Sassa & rusina 8+6
 
Minä oon syöny salmiakkia silloin tällöin ja tuosta sushista ei varoitellaan kuin Suomessa. Mielenkiintoista :)

Oli pakko tulla kysymään, että sattuuko kellään muulla alavatsaan toisinaan ku aivastaa tai yskäsee? Mul on tää ollu siis ihan koko tän raskausajan mutta ihmetyttää että mikä sielä hiertää !?

Sassa & rusina 8+6
Mulla koskee ihan alavatsaan, oli ensimmäisessä raskaudessa rv 20 eteenpäin ja nyt alkoi rv 7. Todella kipeää tekee välillä. Ne on ns. repäisykipuja, liittyy kohdun kasvuun ja on ihan normaaleja. Aivastan itse jalat koukussa ja se helpottaa ;)
 
Mulla ei aivastaes useimminkaa tuu alavatsa kipua mut kun.nousen sängyltä tai sohvalta tai jostain ylös niin silloin sattuu. Ei joka kerta mutta usein...tossa illal sattu enempo vasemmalle alavatsaan ja se kipu kestiki hetken aikaa ja olin selkä koukussa ennenku kipu meni ohi.. Eli siis omaan muistiin tän tapaisia mulla oli ekas raskaudessaki mut sillo ku maha oli iso.. alkuraskaudest en tälläsii muista..
Mut ny on ollu ja eiköhän vaaratonta ole. Kun kipu menee kuitenkin ohi :)
 
Suositukset on aina suosituksia eikä niitä ole pakko noudattaa. Mulla on lähipiirissä kohtukuoleman rv 24 kokenut, jolta löytyi sitten vasta synnytyksen jälkeisissä tutkimuksissa listerioosi. Ei ollut oireillut mitenkään eikä voinut siis jäljittää mistä se oli tullut, mutta vaikka riskit on pienet niin ne on silti olemassaolevat. Tosi paska nakkihan se on, että osuu omaan nilkkaan, mutta suositusten kutsuminen esimerkiksi höpöhöpöksi tuntuu kyllä aika halventavalta niitä kohtaan, joille se huono tuuri on käynyt.
 
Tuorejuuston pastörointi ei käsittääkseni poista niissä olevaa riskiä ja siksi noissa Eviran ohjeissakin mainitaan pastöroidusta maidosta tehdyt pehmeät juustot. Jos niitä juustoja haluaa silti syödä, niin Valion juustot lienee turvallisimpia, koska ne jatkuvastasti siellä tarkkailee listeriaa. Minun ymmärryksen mukaan tuorejuusto on kai aika ihanteellinen kasvualusta bakteereille pakkauksen avaamisen jälkeen, vaikka se jääkaapissa säilytetäänkin. Itse en siis ainakaan avatusta paketista rohkenisi ottaa. Mutta loppupeleissähän jokainen on vastuussa omista tekemisistään ja syömisistään ja niistä mahdollisesti aiheutuvista seurauksista ;)
 
  • Tykkää
Reactions: hanmum
Tuorejuuston pastörointi ei käsittääkseni poista niissä olevaa riskiä ja siksi noissa Eviran ohjeissakin mainitaan pastöroidusta maidosta tehdyt pehmeät juustot. Jos niitä juustoja haluaa silti syödä, niin Valion juustot lienee turvallisimpia, koska ne jatkuvastasti siellä tarkkailee listeriaa. Minun ymmärryksen mukaan tuorejuusto on kai aika ihanteellinen kasvualusta bakteereille pakkauksen avaamisen jälkeen, vaikka se jääkaapissa säilytetäänkin. Itse en siis ainakaan avatusta paketista rohkenisi ottaa. Mutta loppupeleissähän jokainen on vastuussa omista tekemisistään ja syömisistään ja niistä mahdollisesti aiheutuvista seurauksista ;)
Näinpä, ja raskausaika on kuitenkin aika lyhyt aika elämästä, jos jotakin joutuu jättämään ruokavaliosta pois siksi aikaa niin ehkä se ei ihan mahdoton tehtävä ole :)
 
  • Tykkää
Reactions: hanmum
Luulisin noudattavani noitten valion juustojen arvioita. Ja juuriki tota ettei avatusta purkista tuorejuustoa söis ym. Mutta itse voin tehdä juustokakun jouluna tai pipariappelsiini tryffeleitä.

Ja graavilohen olen jättänyt molemmissa edellisissä raskauksissa varmuuden vuoksi pois ja taidan mennä tänä jouluna samalla kaavalla.. Ei viitti raa`an kalan kanssa ottaa riskiä.
Ikävää sinänsä, että se on ollut mun lempparia kautta aikojen. Varsinkin paapan tekemä:p

Kaikkihan päätää itse mitä syö/ noudattaa, ja itse kärsii mahdolliset seuraukset, jos sattuu huonosti käymään.


Tosta vatsan vihlomisesta: Mulla ottaa kans aivastellessa alavatsaan kipeetä ja ylösnoustessa vihloo.
Nyt alkaa pieni kumpu ilmaantua alavatsalle :)

Mitään hankintoja en oo vielä tehnyt, mutta nuo pari kaapissa olevaa äitiyspakkauslaatikkoa (vanhat vauvan vaatteet ) selasin läpi ja jätin niin tyttöjen kun poikien vaatteista kaikki hyväkuntoiset joten vaatteista ei tule ainakaan pulaa :)

mimma + mytty 11+5
 
Minulla on ollut noita alamahakipuja jo ovulaatiosta asti. Olin kalenterista laskeskellut milloin ovulaation pitäs olla ja kerran aamuyöstä heräsin siihen kun oikeenpuoleisessa munasarjassa tuntu tosi kipeetä jomotusta. Meni ohi aika nopeesti. Siitä asti on tuntunu kipua tuolla oikeella puolella aivastaessa, yskiessä ja autosta noustessa.

Onnea hyvistä ultrakuulumisista! :love:

Särö 12+1
 
Mulla on aivastaessa välillä kovaakin kipua oikealla ja vasemmalla. Olen ajatellut että kivut oisivat munasarjoissa ja liityisivät ehkä tehtyyn ivf-hoitoon. Mulla punktoitiin yli 20 rakkulaa, ja vaikkei hyperiä tullutkaan niin munasarjat oli kovassa rasituksessa. Tuntuu et se kipu on alkanut ihan hiljattain vähenemään.

Alavatsalla on välillä ihan lieviä tuntemuksia, mutta ei mun mielestä liity liikumiseen tai aivasteluun, vaan on ihan satunnaisia.
 

Yhteistyössä