Kesäkuun Kastehelmet 2012 **TOUKOKUUSSA**

möhköpantti, mä oon käsittänyt että jollei oo kohdunkaula vielä kypsynyt/pehmentynyt, niin silloin aloitetaan kypsyttelyllä, cytoteciä kohdunsuulle. Näin ainakin mulla esikoisen kohdalla. Tuolta linkistä kävin myös kurkkimassa: http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CHAQFjAA&url=http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,957,27795,27803,27837,27838,27900,27916&ei=HiPFT7HhA4nDswaQ9LF_&usg=AFQjCNGB9r3eW6HtaMIKmJqDy9zemacfoQ&sig2=nFD_wZx7VGFGGl84HG4mZg

Maikki rv 37+0
 
Selkä taas ihan rikki. Ja supistelee epäsäännöllisesti ja vähä kipeestikkin. Oon rampannu pyykkituvalla klo 17-22 välillä useampaan otteeseen ja me asutaan 3. kerroksessa eikä tietysti hissiä. Väsyttää! Alan oleen niin loppu!
Huomenna neuvola!

Pillipöllö rv 39+4
 
Viimeksi muokattu:
Ompas täällä jännitystä ilmassa :)

En muista onko tullut tänne mainittua nämä käynnistelykikat mitkä ainakin itsellä toimivat esikoisen aikaan. Eli raput, seksi ja kyykyt. Kyykyt silleen että rauhallisia puolikyykkyjä usealla toistolla esim. 10 sarjoissa + vaikka tyyny jonka pudottaa ja nostaa lattialta samalla..
Neukkaterkka antoi semmoisen vihjeen että jumppapallon tai tuolin reunalle istualleen silleen että lonkat mahdollisimman auki, painovoima sitä vaavia vetää alaspäin :D

Seksiä on ollut harvemmin, ehkä 1-3krt viikossa.. Ei vaan ole yksinkertaisesti tehnyt mieli ja näitten kipujen kanssa + alapäässä jatkuvasti jonkinsortin tulehdus päällä :( Esikoista odottaessa seksiä oli päivittäin.. Oiskohan eroa sitten sillä että esikko tyttö ja tämä (kuulemma) poika? :D Joku hormonaalinen juttu kenties? Tiedä näistä.
Teris tais kysyä miten se seksi sitten edesauttaa synnytyksen käynnistymistä? En oo expertti mutta eiköhän se rentouta alapään lihaksistoa, venyttää paikkoja ym. + kuulemma sperma voi joillain laukaista supistuksia :D Sen lisäks ainakin itse oon harvinaisen laiska (tahi siis tunnen itseni tyhmäksi) noudattamaan noita neuvolan välilihanhieronta ohjeita, hoituu se siinä seksin ohessa :)

Omia kuulumisia sen verta että painoarviossa tänään käyty ja normaalin kokoista vauvaa siellä sen mukaan kasvatellaan :) Vähän oli lekurilla vaikeuksia mittojen otossa mutta tämänhetken arvio 2980g. Eli ei se suurehko sf-mitta välttis mitään tarkoita (miulla siis viimeks 35+ 34cm).
Vaavi oli laskeutunut lähtökuoppiin ja kuulemma ei siitä enää karkaa. Hyvä tietää JosJaKun synnytys käynnistyy niin ei tarvii pelätä mitään napanuoran luiskahtamisia ym... Kohdunkaulaa 1,5cm pehmeä mutta kiinni :) Lääkäri toivotti vauvan tervetulleeksi ulkomaailmaan kunhan 37+0 poksahtaa. Saa nähdä milloin koittaa se hetki :)

Peikko ja Otus 36+5
 
peikko meillä on samat tilanteet ja mulle muistutettiin, että lapsi voi vielä olla sitten maksimiajan kohdussa ettei kannata elätellä toiveita turhaan. Musta on aika erikoista, että tota synnytyksen alkua arvioidaan kun se on kuitenkin täysin mahdotonta ellei kohdun suu ole lähteny selvästi avautumaan.. Mitä tässä on tätä foorumia ja lueskellut niin aikamoni on tuon lupauksen saanu ja silti kärvistelly viikkoja.

Onpas jännittävää lueskella tuntemuksia useammalta mammalta! möhköpantti mä luulen ja toivon, että käynnistysmuotoa valittaessa alapään kypsyyden arviointi on ainut tapa tietää miten voidaan edetä joten eiköhän se siinä vaiheessa tarkisteta :)

Ja seksi. Huoh. Viime kerrasta on aikaa ja siitä miehen kanssa joku aika sitten puhuttiin. Mä oon niin huono nainen ollut etten ole hoidellut häntä millään tavalla tässä välissä ja se on alkanu ahdistamaan. Omat halut on myös heränny tässä aika korkeiksi ja mun pitäisi nyt vaan rohkeuteni kerätä kun tiedän, että mun mies ei mua tuu lähestymään. Raskauden jälkeen pelkään seksin aloituksen venyvän jälkivuodontakia, uuden perheenjäsenen takia ja mun kehoni ei todella näytä siltä kuin lähtötilanteessa. Nyt olen aikasujut pallomahani kanssa ja peilikuva ei ahdista, mutta ilman tätä huhuihui.. Saati se, että mies on synnytyksessä mukana ja mietin sen vaikutusta hänen halukkuuteensa. Pitäisi lakata miettimästä ja puhumasta - siirtyä tekoihin niin se ois pois päiväjärjestyksestä.

Ai niin mulle sanottiin polilla, että uida saat minkä mielesi tekee sanoo neuvola mitä tahansa.

Sandrastiina ja Mini 36+2
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tosta Sandarstiinan tuumauksesta "että miten miehen synnytykses mukana olo vaikuttaa miehen haluihin", mieleen, että onko teillä jo synnyttäneillä kokemusta tästä.. Onko miehillä jääny synnytyksestä huonoja kokemuksia??

Sandarstiina Eli, nyt uimaan!! :) Meillä on uima-allas pihalla, mutta mä oon sellanen vilukissa, että en oo viä tohtinu muutaku turvonneita nilkkoja siä lillutella.. Josko pian uskaltautus, että vois edes vähä nauttia siitä ennen ku muksu tulee ja sen mukana Ihana jälkivuoto!

Rukka-Peikko Takkutukka Nii, siis Mikä? Välilihanhieronta ohje?? Miks, tä? Ei meillä oo moisesta pouhuttu mitää.. :confused:

Eilen just mietinki, että mitä Poikkkalle kuuluu.. :) Tästä päivästä taitaa tulla pitkä päivä!? :D

(.) Eilen anoppi haki mut kukkaostoksille.. Tahto tulla kantoavuks, ja loppuviimeen se halus ostaa meille havupenkkiin ne puskat! =) ..ja kauppaan kuulu istutus.. :D Oli se aika ihana, ku mä olin jo luovuttanu asian suhteen, koska ensinnäki puutarhan laitta on Kallista ja toiseks, en pysty yhtää kyykkii ja kumarteleen ton selän takia.! Olin sitte "henkisenä tukena" ku anoppi istutteli penkkiä, nii olin siitäki jo aiva kipiä. Ja kaiken lisäks äiti soitteli illalla, että kävin kasvihuoneilla ja ostin sulle kesäkukkia.. valkonen amppeli.. :heart: Ajatustenlukijat liikentees.. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Sandrastiina
Mielenkiintosta että kyykyt ym vaikuttaa paikkoihin täytyy kokeilla ensi viikolla kun 37vkoa täynnä. Välilihaöljyä olen minäkin käyttänyt, mutta tosin pari kertaa ja en todella 5-10 min niinkuin pitäisi, inhottavan tuntuistakin. Eipä taida paljon hyödyttää.
Ihmettelen ettei ole ollenkaan ollu kunnon harjoitussupistuksia, muutamia kramppeja alavatsalla eikä muuta. Tosin rasituskin on tässä jäänyt aika vähälle, kun kipua on enimmäkseen alapäässä eikä kävelykään tunnu kivalta.
Ei mulla miehelle esikon synnytyksessä ainakaan jääny mitään haluongelmia, enemmän se oli oman pään sisällä ne huolet, eikä alapää taatusti ollut enää entisellään hurjista repeämisistä. Vannotin vaan että mies ei saa katsoa vauvan pään tuloa ym, kuten teen nytkin.
teris 36vko
 
Terkut viimeiseltä neuvolakäynniltä! Paineet ja pissa OK, sf-mitta oli 32, omaa painoa tullut yht. n. 14 kg. Aika mitäänsanomaton keikka, sovittiin sitten että vauvan kanssa seuraava käynti viikon päästä kotiutumisesta.

Aamuyöstä heräsin supistuksiin, joita tuli n. 10 minuutin välein 1,5 tunnin ajan, sitten nukahdin. Nuo oli erilaisia kuin vatsan kovettumiset, alkoi kaulassa tuntuvalla puristavalla tunteella ja levisivät siitä alaspäin. Aamulla ei ollut mitään. Ajattelin jo siinä valvoessani, että nytkö synnytys käynnistyy, mutta ei. Kauhea päänsärky ja väsymy ollut koko aamupäivän. Huomenna lapsivesipunktio ja mahdollisesti käynnistelyn aloitus.

Maikki rv 37+1
 
Hips hei! Täällä taas, kun kävi vähä välillä yön sairaalassa :O

Eli mentiin sit eilen illalla synnärille kun supparit alko taas iltapäivästä n. 3 lähtien oleen 2-3 min välein 30-40 sekkaa. Ja niitä kesti sit taas niin kauan kunnes illalla nukkumaan mentäes lykättiin kipulääkettä (kuten edellisessäkin raskaudessa). Ainut että näillä 2 päivän supistuksilla oli se lopputulos että olen kahdelle sormelle auki (esikoisen aikaan ekan turhan käynnin jälkeen kanava oli varmaan täysin kiinni ja kova, mutta kaulaa hävinny), mutta kanavaa on jäljellä. Ja vaikka neuvolalääkäri sano 2 viikkoo sitte että pehmee kohdunkaula ja eilen kätilö sano et pehmee niin tänään synnärilääkäri sano epäkypsä |O Paino-arvio vauvalla on nyt 3500g eli olis ihan kokoa jo vaikka syntyiskin ennemmin. Mutta nyt on taas supparit poissa, ei ees niitä satunnaisia joita oli eilen päivällä :headwall: Jos mentäis nyt samaa kaavaa kun esikoisellakin niin mulla pitäis ens yönä nyt sit alkaa supparit, taas :D Mutta enpä tiedä, oon heittäny kirveen kaivoon, tää on ja pysyy tuola varmaan sen maksimin... :headwall: Hauskinta tässä keikassa sairaalaan oli kun kävin lääkärin tarkastukses ennen lähtöä kotia, niin mut tarkasti tismalleen sama lääkäri joka mut tarkasti myös esikoisen aikana, kun oltiin sillä ekalla turhalla hälytysmatkalla :D Dejá vu :D

Tsemppiä kaikille ruhtinaalisesti tähän loppuun ja hermoja! Mä olin ainakin ihan rikki ku tajusin yöllä taas keikan olleen turha, mutta sainpa ainakin tietää missä mennään ja paino-arvion kaupan päälle :)

PikkuMyy ja "kikko" 38+4

P.S. Arvakkaa olinko kateellinen mun huonekaverille kun sillä alko tulla lapsivettä siinä kun lääkäri teki sisätutkimuksen siinä kun ite olin lähtökuopissa, kun sillä oli ollu tulehdusarvot koholla. Sillä oli vaan tihkunu siihen asti eikä se ollu ite huomannu mitään. No sillä sit siinä alotettiin käynnistys, sillä olis ollu huomenna LA. Kyllä käännettiin puukkoa haavas :)
 
  • Tykkää
Reactions: Hemutus
yhes koos ollaan edelleen...supistelee välil mut ei tee ees kipeetä huoh.
Neidil ei näytä olevan enää mikään kiire maailmaan :D
varmaan menee yliaikaseks ja sit täytyy sanoa et mä en varmaan enää uskalla alakautta lähtee yrittää synnyttää jos tyttö o lähemmäs sen 4kg..
Kaikki kyselee joko tulos ja mitä nyt teet onko sektioon aika varattu plaah.....ei jaksa kyselyitä enää yhtään..pinna ollu kireel pari päivää :mad:
kaikille kovasti tsemppiä :)

Poikkka voi et vähänkö jännää tuuhan kertoo kuis käy =)

Turhautunut Taistis ja pikkuneiti 38+3 :heart:
 
Onpa tosiaan monta jännitysnäytelmää :D Poikkka pääsee sitten synnyttämään, ja kukas olikaan menossa maanantaina, mörri85? Ja Maikkikin ehkä huomenna? Alkaa tässä itsekin tulla niiiin malttamattomaksi. Mieskin eilen sanoi, että eikö tuosta vauvamahasta voisi jo luopua ja saada vauvan maailmaan. Anoppikin olisi ollut meillä yökylässä sopivasti, mutta ei, supisteli jopa vähemmän kuin yleensä!!

Mulla on kivuttomia suppareita alinomaa nyt päivisin ja iltaisin sitten kipeitäkin, mutta tosiaan vain muutamia, harvoin mitään sarjaa edes. Tuosta PikkyMyyn kommentista mietin, että jos paikat ovat pehmentyneet, voivatko sitten kiinteytyä uudelleen? Vai onko neuvolassa sitten arvioitu väärin tai oikea vaihtoehto olisikin puolipehmeä? Mulla esikoista oottaessa rv36 kaulaa 2,5cm ja kohdunsuu "puolipehmeä" ja kiinni. Vedet meni 39+0. Toista oottaessa rv37+4 kaulaa 3cm (tai ylikin!) ja kiinteä ja kiinni, syntyi 41+1. Nyt 37+2 kaulaa 2,5cm, pehmeä ja kiinni. On tää jännää! Tuntuu, että kun edes jotain on tapahtunut kohdunsuulla, voisi tulla jopa ennen laskettua aikaa... mutta sitten toisaalta ei mitään kunnon merkkiä siitä ole. Korkeintaan nuo supparit ja ehkä vähän vähän limaista vuotoa. Mutta niin vähän, ettei mitään kunnon limatulppaa vielä. Monellahan voi kohdunsuu olla viikkoja aukikin ilman, että synnytys käynnistyy. Sitten kyllä nopeuttaa itse synnytystä, jos valmiiksi vaikka 3cm auki :)

Alkaa olla ne ajat, ettei oikein mitään uskalla suunnitella tai mihinkään lähteä, sitä vain siivoilee kotia ja odottelee merkkiä synnytyksestä. Aika turhauttavaahan se on viikkotolkulla näin elää, nyt vasta 38+2...
 
Tulin kurkkimaan tähän kesäkuisten pinoon, kun hetken aikanaan itsekin täällä olin ja silloin kyseessä oli tuulimunaraskaus. Itsellä nyt laskettuaika elokuun lopussa eli aika pian km:n jälkeen tulin uudelleen raskaaksi. :) Kovasti tsemppiä teille, monella h-hetki ihan päivien päässä!!! :)

Joku kysyi miehen haluista synnytyksen jälkeen ja meillä mies sanoi ennen synnytystä, että hän ei sitten sinne alapäähän synnytyksessä katso. Ja sanoin itsekin, että ei sinne tarttekaan katsoa (tuskin itsekään haluaisin nähdä). Ja mitä teki mies, kun lapsi oli pihalla oli hän siellä kuitenkin kurkkimassa. :) Hänen mielestä kaikki meni niin "helposti", eikä jäänyt mitään traumoja vaikka itsellenikin muutamia tikkejä ommeltiin. Mut itsekin koin synnytyksen (tai siis ponnistusvaiheen) helpommaksi mitä etukäteen kuvittelin, saas nähdä miten tän toisen kanssa menee...
 
mies synnytyksessä. Meillä mies oli ihana tuki koko synnytyksen ajan. Supistusten alkaessa nosti mut seisomaan ja tauon ajaksi auttoi istumaan jumppapallon päälle. Ponnistus tehtiin puoli-istuvassa ja hän seisoi mun rinnalla pitämässä kädestä kiinni, joten ei ollut katsomassa varsinaista syntymistä :)
Eikä todellakaan jäänyt mitään traumoja, päinvastoin. Hän oli aivan vaikuttunut naisista ja äideistä tämän jälkeen ja oli puhunut kavereilleenkin miten mahtavia me naiset ollaan :D Olin hänestä haluttavampi kuin koskaan, vaikka oma olo oli kaikkea muuta! Ystävälläni on Italiasta kotoisin oleva mies ja hän ei tunne ketään miestä, joka olisi ollut synnytyksessä mukana, koska se ei ilmeisesti kuulu heidän kulttuuriinsa. Oli kuitenkin ollut itse mukana ja sama juttu hänellä. Hänelle se oli vain ja ainoastaan positiivinen kokemus, vaikka muut olivat varoitelleet häntä siitä, ettei tule enää naistaan näkemään samanlaisin silmin.

Voi kun on jännittäviä aikoja täällä palstalla. Itse poksun huomenna, eikä mitään tuntemuksia vielä!

37+6
 
Heippa!

Tänään käytiin äitipkl:llä. Lapsivesipunktiota ei otettu. Tämä sen vuoksi että poika kasvanut tasaisesti ja lääkäri oli sitä mieltä että jos nyt syntyy niin kaikki on hyvin ja että saa tulla koska vaan :)
Painoarvio oli 3300g ja tasaisesti kasvaa pää, vartalo ja reisuluu toisiinsa nähden, tämä hyvä :)
Sain uuden ajan 12.6 eli kahden viikon päähän jolloin tilannetta tarkastetaan uudestaan. Käynnistys aikaa en siis saanut (tästä hieman pettyneenä ja "hoomoilasena") mutta keskustellessa kätilön kanssa ymmärsin kyllä että parempi odottaa kaksi viikkoa ja katsoa "kypsyykö" oma keho sillä kyllähän tuo käynnistys ihan nolla tilanteesta aika pitkä/raskas/kipeä prosessi on ja tietysti sitä haluaisi kokea sen luonnollisen synnytyksen käynnistymisen :)
Kohdunkaulalla mulla oli tapahtunut muutosta! Sormelle auki!! Jee eli supistukset jotain tehneet ja kypsyttäneet kohdunkaulaa! :) Eli nyt aletaan saunomaan ja teho-touhuileen :D

Hemutus ja Möykky 36+3
 
38+0 POKS POKS:heart::heart:

Mä pelkään vaan et mies pyörtyy synnytyksen aikana, kun siltä on kerran taju lähteny kun toista ihmistä vaan pistettiin neulalla :LOL: tai no ei varmaan siinnä vaiheessa naurata, kun yritä siinnä nyt sitten synnyttää kun toisella on taju kankaalla.... Muuten ei vielä mitään tuntemuksia blaah...
 
Jaahas se olis huomenna nla.
Nii ja koko illan maha murissu isoon ääneen ja ollu semmonen mahatauti fiilis ja äsken sit pitiki käyä vessasa ja iha löysät tuli... eli saas nähä onko piakkoin tulossa
rv tänään siis 39+6.
Jos vaikka sattus huomenna syntyyn ni kotiin ei pääse sairaalasta ku vasta maanantaina :/ mielellään en sen enempää olis kun sen pakolliset 3 vrk mikä on meilläpäin tuola sairaalassa uudelleen synnyttäjille se aika että vauvan pitää olla 3vrk vanha. ja ekakertalaisille 5vrk. muttaku jos nyt huomena syntyy ni lekuria ei oo tarkistaan vauvaa ku vasta maanantaina... ni ei kiinnostas yhtää ylimäärästä olla.
mies tänään vasta katto itelleen vara housut ja paidan mukaan reissulle... ei yhtää liian aikaisin ainakaan XD
 
mandeliini mun mahani on kun uudestisyntynyt. Tarkoitan suolistoa :D lorinaa ja purinaa ja kurinaa. Täysin löysää ja 3x wcssä.mä en ole moneen kuukauteen kokenu tämmöstä suolen tyhjennystä!!! Mieski ihmetteli, että mitä sä oot alkanu syömään :D en keksi muuta kun raparperi, mutta luulen kyllä mahan tippumisen helpoittavan suoliston toimintaa ei oo muuta vaihtoehtoa. Ei tulis mieleenkään käyttää mitään levolacia tai muita luumuja tällä hetkellä. Tuskin ennakoi mun kohdalla mitään vauvan tuloon viittaavaa kumminkaan. .
 
Viimeksi muokattu:
Sandrastiina, kirjoitin varmaan epäselvästi mut siis lekuri tarkoitti kommentillaan että vauvan on turvallista syntyä kun 37+0 täynnä :) Sitähän ei tiedä milloin synnytys käynnistyy, pahimmillaanhan tässä saattaa vielä se 5 viikkoa vierähtää.. :whistle: Toivottavasti ei ainakaan yliajalle menis, esikoinen synty 39+6...

Pikkumyy87, jännä ettei teille oo annettu noita välilihanhieronta ohjeita.. Esikoisen aikaan kun sen lapun sain käteen niin tuli semmoinen olo että "mihkä tässä on oikein lähdetty, emmie tämmöseen oo lupautunut" :D Mut sen pointtihan on ihan ehkäistä välilihan repeämistä synnytyksessä, varmaan googlettamalla löytyy ohjetta. Se että auttaako oikeesti vai ei ei oo vissiin varmaa mut ei kai vara venettä kaada...

Ei tolle miun miehelle jäänyt tietääkseni minkään sortin traumoja esikoisen synnytyksestä, jopa kurkkas kun pää oli näkyvissä :rolleyes: Enemmän miuta häiritsi se että ponnistaessa tunsi selvästi kun ulostetta tuli, ei kovin seksikkääksi itteesä tuntenu siinä ja ukko vieressä.. Miehen kanssa tosta vähän aika sitten puhuttiin ja hän totes että ei voi olettaakkaan että synnytys on jotenkin siisti ja kaunis tapahtuma. Verta, hikeä, kusta, paskaa ja kaikki muut ihmiseritteet siinä tulee nähtyä... mut silti haluaa mukaan tähän seuraavaankin synnytykseen. Joten oma on ongelmansa jos traumatisoituu, häntä on (taas) varoitettu ;)

Tuli tosta SSS käynnistelystä mieleen että miulla käy järkeen toi seksi ja siivous mut miten se sauna vaikuttaa?? :D

Peikko ja Otus 36+6 (tunnin päästä poks 37+0)
 
  • Tykkää
Reactions: Sandrastiina
Täällä kanssa suoli toiminut suht aktiiviset joku viikon kaks. Kauheeta kurinaa, murinaa ja lorinaa kuuluu ja kyllä sen pari krt päivässä on useimmiten saanut vessassa käydä.

Kypsyttelykikoista niin sperma sisältää pieniä määriä sitä samaa hormonia, jota laitetaan kohdunsuulle kypsyttelemään paikkoja. Tämä on ainut vinkki, jota esikoisen aikainen terkka suositteli. Jostain luin, että jos on kauhean stressaantunut ym. niin keho ei tuota tuota hyvän olon hormonia eli oksitosiinia, joka saa synnytyksen mahdollisesti käynnistymään. Saunan ymmärrän rentoutumisen osalta, mutta siivousta en. Mulle terkka sanoikin vikalla käynnillä, että älä turhaan rehki. Ja ei noi kikat toimi täällä lainkaan. Parhaiten oon saanut suppareita aikaan syömällä mahan reilusti täyteen. :D

Poikkalle tsemppiä viimeisiin päiviin ja tulevaan koitokseen!

Ei meillekään ole annettu mitään välilihan hieromisohjeita. Ei nyt, eikä esikoisen aikanakaan.

Täällä supisteli toissa päivänä sellasen 8 tunnin ajan epäsäännöllisesti ja suht kivuttomasti. Kunnes sitten menin illalla suihkuun, jonne ne taas jäi. Ei tää taida syntyä ilman avittamista. Ja nyt sais kyllä pysyä vielä pari päivää masussa kun mies on tän ja huomisen työkeikalla, eikä pääse sieltä välillä pois. Yritti siirtää hommaa ens viikkoon, mutta kun asiakkaat halusivat sen heti, niin ei siinä paljoa voi laittaa vastaan. Tosin on vain tunnin ajomatkan päässä, mutta silti.

Mupelo ja sintti rv 40+3
 
Huomenta,

Neuvola/ sairaala kuulumisia tulin kertomaan. Tiistaina oli neuvola jossa kaikki muu ok, mut vauvan sydämen syke oli alhanen 110. Ja siks terkka laittoi mul päivystys lähetteen äippäpolil.
Kauhun sekaisin tuntein lähin näytille. Istuin siellä sydän käyrillä tunnin. Käyräs ei tarpeeks vaihteluita kuulemma. Ja hulluinta et vauva liikku kuitenkin koko ajan. Lekuri ultras sai painoarvioksi 3500g. Paikat pehmeät sormelle auki sekä ulkosuu että sisäsuu ja kanavaa jäljellä 2cm. Halusi näyttää käyriäni erik.lääkäril ja päättivät ottaa mut tarkkailuun osastolle.
Käyriä otettiin 2 tunnin välein. Välil näyttivät paremmilta ja välil heikommilta. Perustaso sykkeessä pysy 110 ja välil vähän vähempikin. Lekuri ultras eilen vielä heidän parhaimmalla laitteella vauvan ja siinä syketaso oli 130 paikkeil ja rytmi tasanen kuulemma priima käyrää. Ja useampi lekuri tätä oli kattelemas. Ja tarkkaan kattelivatkin. Et ei ainakaan huonosta palvelusta voi syttää.=)
Sain luvan lähteä kotiin. Ja käyrille taas maanantaina. Loppuviikkoon käskivät ottaa neuvola ajan ja sitten seuraaval viikol lekuril äippäpolil kontrolliin ja mahdollisesti käynnistykseen. Viikkoja tuolloin 39+1.Jos ei ole mitään tapahtunut sitä ennen.Ja tietty jos liikkeet vähenee ni sitte heti sairaalaan. Meillä 10 min ajomatka sairaalaan. Siksi päästivät kotiin.
Vuorokausi sairaalassa maanneena tulin rauhallisin mieli eilen kotiin. Mutta kylläpä todella säikäytti tämä kokemus.

Mies synnytyksessä tästä oli kirjoiteltu. Mulla ollu mies mukana joka synnytyksessä ja ei oo hälle jääny traumoja tai haluttomuutta mua kohtaan. Se on kuitenkin luonnollinen tapahtuma ja pääasia siinä on se uusi ihmisen alku. Ei siinä varmaan mieskään muuta ajattele. Ei se siistiä puuhaa ole kun päydällä kaik eritteet mut ei niitä siinä kohtaan ajattele että yök. On tietysti miehiä jotka voivat pahoin ja jopa pyörtyilevät kun näkevät verta ja tuskaa. Kätilöt ovat kyllä ammattilaisia ja lähettävät miehen huoneesta pois jos siltä näyttää. Tuttava pariskunnan mies oli lähetetty pois kesken synnytyksen huoneesta kun oli mennyt kalpeaksi ja huono vointiseksi. Oli sitte heti ku vauva oli syntyny haettu huoneeseen. Muutoin oli äidin tukena kokoajan vain "ikävämpi osuus" jäi näkemättä.

Tänään aattelin soittaa neuvola aikaa ens viikon loppupuolel ja samalla sopia josko voin ennen viikon loppuu huomen käydä kuunteluttamas vielä pikkuisen sydän äänet.
Ihanaa 2 viikon päästä mulla voi olla jo nyytti kainalossa.=)

Nona ja rymyiita 37+2
 
Hei pikapikaa

Enisa kyseli kuulumisia: noh, yhtenä valtavana kappaleena ollaan edelleen : ). Nla:ssa aina hoitaja on äimänä, kun marssin sisään. Lääkäri kun tosiaan totes jo kolme viikkoa sitte, että tulee justiinsa. Niinpä niin, kohdunsuu auki ja paikat pehmeinä voidaan tässä mennä vaikka yliajalle. LA on ylihuomenna, josko tähtäis siihen!?

Jänniä aikoja jo monella, eikun voimia loppurutistukseen ja sen piinaavaan odottamiseen!

Höpöttäjä 39+5
 
SunRise ..kirjotit tosi nätisti miehen kokemuksesta.. =) Toivottavasti meilläkin menis noin ku kerroit sun miehelläs menneen.. :) En ainakaa usko, että aiva kesken alkaa heikottamaan, ku on kans kaikenlaista jo nähny palokunnan touhuus..

Rukka-Peikko Takkutukka Joo-o, ei oo mitää moisesta puhuttu.. On tää hassua kuinka erilaisia nää käytännöt on, mones asias. :confused: Nii, en mäkää tie ehkäseekö rasvaaminen "rakkausarpien" tuloo, mutta oonpa rasvannu kumminki. Tuskin sillä mitää suurempaa merkitystä on, eiköhän se oo yksilöllistä kuinka käy, niin arvis ku repeemises.. Ja jos sieltä joku päälle 4kg tulee, nii siinä ei paljo hieronnat auta!! ;)

Kypsyttääkö kivuttomat harkkasupparit yhtää mitää?? :confused: ..mulla ei oo tullu ku muutama heikko suppari tullu, ja ei niillä kyllä kuuhun mennä.. Mä voisin kyllä jo kovasti mennä. :D Toki, eihän täs ny nii kiirus oo ku perjantaina olis täysaikanen, mutta, ku maltti ei oo mun valttia.! ;)

Pikkumyy ja Tirriäänen 36+6
 
Empäs ole taas aikoihin joutanu kirjotteleen kun on joku ihmeen siivousvimma iskeny :D
mä kyselin neuvolassa tuosta saunasta, seksistä ja siivouksesta ja meitin neuvola sano että siivous on hyvä ja varsinkin kaikki konttaamiset, kyykistelyt (minä näppäränä tyttönä pesin jalkalistoja tuos viikkositten HAMMSAHARJALLA :D) neuvola sit sanokin että konttaaminen auttaa jotenkin siihen käynnistymiseen ja sanoinkin sitten että arvaas vaan mihin alan kuluttaan kaikki päiväni :D
sitten spermassa on joku sama "aine" jota käytetään myös synnytyksen käynnistämisessä että seksiä kehoitti harrastamaan :D
tosin täällä joku kyselikin tuosta seksin määrästä ja täälä on kyllä ollu nii hiljasta koko raskaus ajan ja mies keksii kaikki temput ettei tarvis moista harrastaa ja mulla kyllä haluja on ollu ihan mielettömästi koko ajan :(
ja sitten viimeisenä tuo sauna...siitä neuvola sano että se kova kuumuus aiheuttaa kovia verenpaineen muutoksia ja se ei ole hyvä joten ainakin joka päivästä saunomista pitäs ehdottomasti välttää.

täälä ollu satunnaisia supistuksia eikä todellakaan edes kivuliaita.
mutta kyllä jotain on tapahtunu kun äippäpolilla kävin viime viikolla niin sormelle auki ja kanavaa 1,5cm jäljellä.
eilen illalla tulikin kivuliaampia suppareita puolen tunnin välein ja mä niin toivoin että olisivat voimistuneet mutta eeeeeeeih :(
yöllä heräsin kerran supistukseen mutta sekin meni sit menojaan argh
tosin eipä mulla esikoisestakaan ollu mitää ennakoivia merkkejä lähestyvästä synnytyksestä...yks ilta tuli vaan tunne että nyt täytyy lähtee ja sit kun tayssiin päästiin ni sielä sanovat että suoraa saliin ja sit rupeskin tekee kipeetä ja lujaa :D
siihen mennessä ei mitään kipuja ym :D
että josko tääkin vaikka yllättäis

äippäpolilla kun ultrailivat nii painoarvio oli 2900g ja syntymäpainoks veikkas vähä normaalia pienempää eli n.3400g TYTTÖ lasta :)
kysyin siinä vielä että näyttääkö vielä tytöltä kun vaatekaappi täynnä vaaleanpunaista että täytyykö alkaa vielä sisältöö vaihtamaan johon lääkäri sitten totesikin että ei hän ainakaa tän perusteella lähtis vaihtaa :)

matte ja pirpana 38+1
 
  • Tykkää
Reactions: Sandrastiina
Huomenta!

Tosiaan puhuin useamman gynekologin kanssa kun töissä ja äippäpolilla piipahdin ja muistuttivat noista 'käynnistyskikoista'. Niin paljon kun itseäni jaksan väsyttää sen voin tehdä, mutta vältämättä se ei tosian laukaisen hormonitoimintaa joka tarvitaan myös synnytyksen käynnistämiseen. Pelkkä kohdun supistelu ei siis riitä vielä paikkoja avaamaan tarpeeksi ilman oikeita hormooneja jotka kantaa loppuuna asti (eli siksipä kai useat naiset saa synnäreillä hommaa vauhdittamaan lääkkeitä kun luonto toimii hitaasti) Toisilla supistelu aktivoi elimistön muunkin toiminnan, joten aika 50/50 varmaan sitten on noiden eri käynnistys'menetelmien' kanssa. Komensivat unohtamaan moisen itsensä rääkkäämisen jos vaikuttaa siltä ettei supparit tuu kunnolla kipeiksi ja ottamaan ennemmin aurinkoa ja nauttimaan lomasta :)

Me ei olla taidettu puhua puudutusten vaikutuksesta synnytyksen etenemiseen? No siitä puhuin anestesialääkäreiden kanss ja niiden fakta oli siis päinvastainen. Olisi enemmän näyttöä niiden nopeuttavan synnytystä kuin hidastavan. TOKI poikkeuksia on ja päinvastaista reaktiota jos puudutetaan liikaa.

Mikä mu piti vielä jakaa. Niin selällään nukkuminen on ollu ainakin heinäkuisten pinossa tapetilla ja kun ite en nuku kunnolla kuin selällään kysyin siitäkin vielä ja jos se tuntuu hyvältä niin kaikin mokomin.

Ei o välilihaohjeita täälläkään jaeltu rasvat kyllä kaapissa odottaa. .

( . ) nahan kiristys on taas alkanut. Voi apua millasiin mittoihin toi nahka voi muka vielä laajentua! Supistukset öisin herättelee ja kipeitä ne kyllä vaan on! Onneksi ei tuu montaa yössä. Ruokahalu on ihan järjetön, aivan kamalaa. Yritän syödä vaan porkkanoita joka välissä :) Mä odotan niin tota rv 37 täyttymistä kun pääsen mattoja pesemään vihdoin!

Mitäs sitten kun te suurivaltava joukko jotka kohta on nyytin kanssa kotona kirjotelette tänne ja mihin? Musta ois ainakin ääreist ihanaa jos vauvautuneet kävis kirjottelemassa kesäkuun pinoon vielä ensimetrejään kotona. Tuntuu ihan kamalalta ajatukselta, että kökitään muutaman mamman kanssa täällä. Oonko ainut kun kokee eroahdistusta :) ???
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä