Kesäkuun Kastehelmet 2012 **MAALISKUUSSA**

Eebowi

Mulla istukka kans edessä ( en tiedä tarkalleen onko ylhäällä vai missä kohtaa..)
Joka tapauksessa oon tuntenut liikkeet vaan ja ainoastaan vas puolen napaa. Nyt on alkanut tuntumaan vasta muksahduksia oik. puolen. sekä ihan keskellä. Epäilen itse että Möykky olisi niin että pää oik.puolen.
Vaikka nyt on muljaamaan alkanut huomattavasti enemmän, vai johtuisiko siittä että poitsu kasvanut ja voimistunut niin että liikkeet tuntuu paremmin.. :)
 
Sokereista: ainakin meillä paastosokerin raja-arvo, eli sen ekan, on 4,3. Mulla oli viimeksi 4,2 (rv12), eli juuri alle rajan. Täällä joutuu seurantaan tai siis mittailemaan sokereitaan, jos pelkkä paastoarvokin on 4,3. Tokan arvon raja muistaakseni tasan 10,0 ja viimeisen ehkä 8? Kävin toistamiseen sokerirasituksessa perjantaina, en oo vielä kysynyt tuloksia. Ehkä huomenna/ ylihuomenna sitten.

Harkkasupistuksista: mulla tullut nyt pari viikkoa ihan kymmeniä päivässä. Pe, la ja vielä eilinenkin oli täynnä supistuksia, mutta tänään ne ovatkin mystisesti melko tiessään, ainakin vielä. Vasta 3 ollut tänään, jos oikein muistan, ja se on mulle tosi vähän. Olisiko viikonlopun lepo sitten auttanut, vai mikä lie? Seurailen nyt tilannetta, jos taas alkaa kunnon supparit, ei ehkä auta kuin jäädä saikulle :( . Tosin toiset lääkärit ainakin ovat sitä mieltä, ettei pelkät supistuset ole syy siihen. Ehkä olisi hyvä tsekata kohdunkaulan/suun tilanne. Ens viikolla on neuvolalääkäri, sitten oon viisaampi.
 
Sokereista eka 5.3m toka 8.5 ja vika 9.7 eli eka ja vika meni yli sallittujen. Reilun kuukauden mitailinki sitten orjallisesti ja ainoastaan yks arvo meni yli sallittujen! Sainkin luvan vähentää mittaamista mutta nyt on koko pistely unohtunu :ashamed: Kaiken maailman asioita kun pitää hoitaa niin päässy unohtuu..

Äippäpaketin hain eilen postista ja kaverilta jumalatomat kassilliset vaatteita ym. Ainaskaa ei tarvii vaatteit ostaa enää. Niitä oonki sit tänää lajitellu ja pessy ja siivonnu vaatehuonetta ja tehny sinne tilaa. Niin no oishan sitä pitäny levätä tätä lunssaakin pois mut ei mitenkään malta maata sängyssä kun tolpillaan kuitenkin pysyy, kuumetta ei oo ja mahassakaan ei mitään huolta.. Jos nyt loppu päivän yrittäs ottaa rennommin...

Perjantaina olis neuvola, vähän jänskättää toi paino et minne suuntaan se nyt on menny. Huomasin meinaan et ei oo hirveesti mitään mielihaluja syömisiin eikä mitään pakko-saada-ruokaa-nyt-heti-tunnetta. Mahan ympärys mulla on kasvanu 5cm ja vielä menee kaikki vanhat vaatteetki päälle. Mut kyllähän sekin kerkee vielä muuttumaan =D

Roki ja miniriiviö 25+2
 
Sokerien raja-arvot verikokeella otettuna on täällä 5.3, 10 ja 8.6.

Harkkasuppareita täällä ei ainakaan liiemmin ole vielä ollut havaittavissa. Mulla on muutenkin tollanen ei supistusherkkä kohtu, joten tuskin niitä kovin aikasin ees tuleekaan.

Liikkeet tuntuu edelleen pääosin tuolla reilusti navan alapuolella. Viime aikoina on ollut enemmän sellaista möyrintää, liekö tila sitten alkaa käymään ahtaaksi. Muutaman harvan potkun oon saanu navan yläpuolelle. Istukka on ylhäällä takaseinässä ja ainakin r-ultrassa kaveri majaili perätilassa.

Mupelo ja sintti rv 28+0 POKS!
 
(.)

Päivitystä tohon meiän aikasempaan ilosanomaan.. Eli tänään oli se kontrolli ultra. Tytyn kasvu on jätättänyt entisestään (3viikon aikana kasvanut n.viikon). Paino arvio on n.400g. Mitat vastaa viikkoja 21-22, nyt olis 24+2.. Tänään oli mitoissa jo suurempia heittoja keskenäänkin. Että sellasta, tää mamma rupee olemaan jo jaksamisensa äärirajoilla. Seuraava kontrolli 2japuolen viikon päästä..
 
Poikkka kovasti voimia ja jaksamista teille. Toivon hirmuisen paljon, että kaikki osoittautuu vain vääräksi hälytykseksi ja kaikki päätyy parhain päin. :hug:

Liikkeet pitkin päivää tuntuu eri puolilla mahaa. Vauva tykkää selvästi olla hieman vinosti suurimman osan päivästä, kun tähtäykset osuvat yleensä jompaan kumpaan kylkeen. Ensimmäinen hikka bongattiin miehen kanssa perjantaina. Ihmettelin, että miten se tuolla tavalla nytkyy säännöllisesti, kunnes tajusin hikan syyksi.
 
Voi Poikkka :hug:

Antoivatko lääkärit minkä verran arveluja tulevasta?
Oliko sama lääkäri kuin viimeksi?
Kasvua kuitenkin on tapahtunut ja se on aina hyvä.
Nyt täytyy ajatella niin, että sullakin alkaa pian viikkoja olemaan sen verran, että ottavat vaikka sitten kaappiin kasvamaan, jos näyttää ettei tyttö kasva mahassa tarpeeksi.
Tiedän, että on niin avuton olo, kun sitä vauvaa ei voi auttaa siellä mahassa kasvamaan, täytyy olla vain.

Täällä liikkeet vähentynyt parina päivänä, oliskohan vauva vaihtanu asentoa.

Äitiyspakkaus haettu kanssa ja eihän se nyt niin liikkuttavaa sen penkominen ollut kuin eikoisesta :)
Harmi, kun ei ollut sitä helistintä enää.
Opuksia en itse enää kaipaa, mutta vaikka netistä löytyykin tietoa, on tietoa siellä aina monenlaista. Esimerkiksi imetyksestä olisi ensiodottajien hyvä saada oikeaa ja siihen kannustavaa informaatioita.
Niin monella tutulla imetys kaatunut iihen, ettei ymmärretty etukäteen, että se todella voi vaatia töitä onnistuakseen ja että niitä vastoinkäymisiä tulee aina uusia. Kaiken maailman maidon loppumiset ihmetelty, kun vauva saanut olla tissillä vain muutaman kerran päivässä ja loput pumpattu, yms. Eli se oikea, kannustava, mutta realistinen fakta ja tuki puuttunut näiltä.
Jos ei halua imettää, niin se on jokaisen vapaa valinta, mutta harmittaa kuunnella vääriä luuloja ja omilta äideiltä opittuja "faktoja" imetyksestä, joihin luotetaan, eikä luoteta itseensä.

Ihanaa, kun on kevättä ilmassa!
 
Poikkka täältä myös suuren suuri voima :hug: On erittäin kurjaa saada huonoja uutisia tässä vaiheessa raskautta... Toivotaan kuitenkin parasta!!!

Siirreltiin huonekaluja viikonloppuna, ja jep... harkkasuppareita on sadellut ja selkä on niin jumissa, ettei illalla sohvalta ylös pääse..
Näin myös erään vahan ystäväni...ja sain mielenkiintoisen saarnan häneltä... Olen kuulemma aivan liian tukevassa kunnossa, enkö tiedä, että8kg on maximi mitä saisi saada korkeintaan, ja olihan tää viides vauva jo sinänsä ihan järkytys... ei riitä kuulemma rakkautta kaikille tasapuolisesti, saati aikaa... Heillä on yksi lapsi, ja eivät tee enempää... uraihmisiä...`? Muuten mukava ihminen kaikin puolin, mutta tulee vaan kurja fiilis kun napauttaa niin tomerasti päin näköä asioita... Liekö katkeruutta kuitenkin?

Näinpäs tuossa yksi yö aivan ihmeellisen unen... Minulle kun tuota sekctioo on ennustettu, niin juu jouduin siihen unessani ja kappas, sieltä löytyikin yhtäkkiä kaksi vauvaa????!!!!! Ja minulle tuli vain kauhea paniikki turvakaukalosta... juu ja kaikkea kanssa :LOL:

Pitäis yrittää saada unta, en vain saa... on sellainen menkkamainen olo koko ajan...

mutta öitä kuitenkin Jisse ja rinsessa rv 24+?
 
Heippa vain kaikille piiitkästä aikaa!! Lueskellu oon, mutta en oo jaksanut kirjoitella.. Flunssaa taas pukannut päälle, niin ei oo oikeen sit jaksanut mitään..

Jisse78 Oliko tämmä sun kaveri se Marjo Superäiti ??? :LOL: Siitä on tullut niitä mainoksia, ku sillä alkaa se ohjelma.. Sehän sanoo siinä että hänellä ei saa nousta paino ku kork 8kg raskausaikana, joka pvä käy puntarilla. Ja kolmessa vkossa pitää kilot lähteä pois synntyksen jälkeen... Iso huoh!!! Varmaan tooooosi hyvä ohjelma!!!!! ;D

Hei, TE KAIKKI!! auttakaa! Mulla on pari päivää oikeesti tuntunut alapäässä niin hirveä paine, että tuntuu että varmasti jalkapallo tulossa sieltä ulos!!!! ;( Ja eilen kävi mahaan, nipisti ku nousi.. Mulla on se etuseinämäistukka.. vai mikä se on..?? Voiko johtua siitä??? Ja ku ne sano että se on ihan lähellä kohdunsuuta, (kohta kontrolli), niin mietin että sekö sieltä on tulossa ulos..siis painaa mua??? Apua, en oikeesti tiijä..?? Pitäiskö soittaa neuvolaan, to.na kyllä on neuvola... Mut huolettaa!!!!! Nyt ei oo massuun käynyt, mutta tuo "paineen tunne" ei lähde pois ;((

Terv, H ja pikkanen 26+3 <3
 
Poikka: Voi ei, toivottovasti kaikki on kuitenkin hyvin. Voimia odotukseen!

Joku aiemmin kyseli noista muista kelan päätöksistä. Mulle on jo tullut vanheimpainraha päätös äitiysavustuspäätöksen lisäksi.

Hantuliini: Soittele neuvolaan, eivätköhän he sieltä osaa kertoa mitä tehdään.

murukka: Peesailen sua tuossa imetysasiassa. Itse taistelin esikoisen aikaan kaikki mahdolliset rintaraivarit, imulakot ym. ja alkuun oli hankaluuksia maidon nousussa. Nyt tiedän toimia jo synnärillä toisin, jospa maito nousis sitten hieman nopeammin kuin vasta 5-6:tena päivänä synnytyksestä. Tosin eilen korvien putkituksen jälkikontrollissa selvis, että esikoisella on hieman kireähkö kielijänne, joten liekö sekin omalta osaltaan vaikuttanut tuohon imetykseen. Tosin esikoinen sai rintamaitoa 13,5 kk kaikista vaikeuksista huolimatta. Vaati vain hieman sitkeyttä, työtä ja keksiliäisyyttä.

Täällä taisteltu reilut 2 vko sitkeän flunssan kanssa. Viime keskiviikkona kävin lekurissa ja sain kortisonisumutteen nenään sekä ab-kuurin, jos ei toi sumute auta. Eilen sitten aloitin kuurin, josko siitä olis hyötyä.

Mupelo ja sintti 28+1
 
Viimeksi muokattu:
Poikkka voimia sinne teille! Toivotaan että kaikki olisi kuitenkin parhain päin :hug:

Liikkeet täällä tuntuu tuolla alavatsalla ja tuolla alhaalla sivuilla, istukka on ylhäällä takaseinässä ja kaveri perätilassa. Toivottavasti kääntyy vielä, esikoinen jäi näillä viikoilla perätilaan ja niin päin myös syntyi kääntöyrityksestä huolimatta...noh, onhan tuolla vielä aikaa siellä pyöriskellä :D

Hantuliini itselläkin tuntuu painetta alapäässä, mutta ei tosiaan noin pahasti kuin kuvailet. Minä soittaisin kyllä heti neuvolaan, ettei vaan satu mitään. Kannattaahan se tarkistaa.

Mulle on pe. lähetetty äitiyspakkaus, joten varmaan tällä viikolla saa postista hakea, jippii! No, ei tosiaan niin suurta odotusta sen suhteen kuin esikoisen aikaan :)

Ja voi meidän pientä esikoistyttöä, kun hän niin odottaa sitä pikkusiskoa. Itsellä oikein paha olo, kun joutuu tuottamaan toiselle pettymyksen, jos tämä nyt se poika on, mikä kyllä selvästi siltä näytti. Ollaan nyt puhuttu että vauva voi olla tyttö tai poika, että sitä ei tiedä, eikä äiti ja isi saa sitä päättää. Toinen on vain tiukkana, että ei, poika se ei ole, hän haluaa pikkusiskon. Ja toiselta melkein poru tulee, kun vaihtoehtona voi olla se poikakin :'( Parempi kai olla ihan hiljaa vaan noista poika ja tyttö-jutuista ja odottaa synnytykseen asti. Kyllä hän varmaan vauvaa tulee rakastamaan on se sitten kumpi tahansa, ainakin kaikista vauvoista on tähän mennessä tykännyt, on ne kumpia vain.

jkoo + Pupu 24+6
 
Poikka: Ihan hirmuisesti jaksamista! :hug: Toivottavasti vauvalla on vain joku hetkellinen hitaan kasvun vaihe ja kaikki on kuitenkin kunnossa. Eihän tuo viikkojen ero ihan mahdottoman suuri ole. Eikös tässä vaiheessa vauvat ala kasvaa jo omaa yksilöllistä tahtiaan eli jos tulee pieni/lyhyt vauva niin ei kasva yhtä paljon kuin iso/pitkä? Vaikka olet varmasti jaksamisesi äärirajoilla ja huolissasi, koita jaksaa huolehtia omasta voinnistasi. Sehän vaikuttaa suoraan vauvaan. Muista juoda paljon vettä, syödä riittävästi ja monipuolisesti sekä levätä. Muuta et voi nyt vauvan eteen tehdä. Iso lämmin halaus :hug:

Suppareita tulee vaihtelevasti. Jos olen levossa, niitä tulee tosi vähän ja ne menee nopeasti ohi. Työt ja liikunta lisää niiden määrää huomattavasti ja ne ovat voimakkaampia. Samalla lisääntyvät myös liitoskivut ym.

Vauva liikkuu vielä tosi paljon ja potkii ihan joka suuntaan. Mullakin on kuulemma tosi iso istukka ja etuseinämässä. Sanoi ultrassa, että se vaimentaa tehokkaasti liikkeiden tuntemusta ja haittasi näkyvyyttä ultrassakin. Silti olen alkanut tuntea liikkeitä myös istukan alueella. Potkuja on tullut viime päivinä myös reilusti navan yläpuolelle. Välillä tuntuu kunnon muljahduksia eli taitaa pikkuinen heittää volttia siellä :D Eihän nämä pikkuiset vielä tässä vaiheessa asetu vain yhteen asentoon. Se tapahtuu vasta paljon myöhemmin. Nyt on vielä tilaa liikkua miten haluavat. =)

Tuli mieleen aiempi keskustelu sf-mitasta. Viime neuvolankäynnillä se mitattiin ja oli yläkäyrällä. Se on kuulemma hyvin tyypillistä uudelleensynnyttäjillä tässä vaiheessa. Se ei siis kerro vauvan koosta vaan kohtu venyy helpommin aiempien raskauksien jälkeen. Vasta myöhemmin kasvu tasaantuu ja sillä lukemalla alkaa olla jotain merkitystä. Älkää siis turhaan stressatko vielä niistä lukemista. =)

Barbbis 24+3
 
Mulle vois päivittää iäks 26

Koko viikonlopun yli ollu ihan hirvittävää menkkajomotusta, mikä tuntuu ihan eniten alaselässä... ja taitas paheta vaan koko ajan. Ja yöllä sai herätä siihen kun yökkäri on ihan märkä kun toinen rinta on päättäny sit nyt jo alkaa vuotamaan. Torstaina olis äippäpolille meno, jospa siellä vähän selviäis tuo kivun syy...
Ja mulla kans edelleen kävellessä tuntuu kamala paineen tunne alapäässä... Pienen matkan pystyy kävelemään reippaammin ja sit on hiivittävä loppumatka.
Töihin ei tarvii enää mennä niin onneks saa levätä ihan kunnolla


Amehu 28+1
 
Hantuliini oletko varma että kyseessä on juuri jokin asia joka painaa alas? Mulla nimittäin liitoskivut tuntuu juuri kuvailemallasi tavalla siltä, kuin jalkapallo tulisi ulos. Tavallaan paineen tunne, mutta enemmän sellaista särkyä, kolotusta ja tuntuu kuin luut siirtyisivät naristen sen pallon tieltä. Lonkatkin muuten naksuu, eli kyllä siellä todella tapahtuu sitä luisen lantion "avautumista" tai valmistautumista synnytykseen.

Murukka ja pieni 25+5
 
Viimeksi muokattu:
Poikka toivotaan nyt vaan että on väliaikaista hidaskasvuisuutta. Tsemppiä ja voimahali :hug: Ootteko itse pienenmpiä, tuli vain mieleen josko vain johtuis geeneistä?

Harjoitussupparit alkoi myös täällä eilen ku pääsin töistä kotiin ja kesti niin kauan kunnes illalla painelin pehkuihin. Nyt ei oo, mutta saapi nähdä onko tämä nyt sit jokapäiväistä töiden jälkeen vai johtuiko eilinen kenties kun sunnuntaina oltiin miehen kanssa siivoamassa meidän tontilla... Supparit oli kivuttomia, vatta vain kovettui ja tuntui että mukula tulee jostain osaa vattaa pian läpi ja tuntui kuinka nahka veeeennyyyiiii :D kipua ei onneksi ollut missään vaiheessa.

Tänään puoliltapäivin neuvolalääkäri, saas nähdä kuinka paino ja hb on noussu... :D

Voi vitsit, mä en oo saanu vieläkään vietyä Kelan papereita... itse saamattomuus... kaikki energia menee tuonne rakennuksille :ashamed:

PikkuMyy ja "kikko" 26+3
 
Viimeksi muokattu:
Rintintin
Poikkka hirmuisesti voimia!! Ja komppaan barbamamaa siinä että pidät nyt itsestäs huolta, koska niin voit pitää vauvastakin. Yksilöllisestihän kasvavat että jos olisi tosiaan tulossa pikkuinen vauveli. Kovasti jaksamisia!! :hug:

murukka/Mupelo olisiko teillä jotakin vinkkiä imetyksen aloittamiseen? Mulle kasataan paineita sukujen puolesta siinä asiassa ja on jo nyt sellainen olo että jos ei onnistu niin mussa on jotakin vikaa. :) Enkä pelkästään painostuksen takia aio yrittää vaan siis muutenkin olisi hyvä kuulla vinkkejä tms.

Kummit on mietitty mutta ei olla kysytty. Välillä on kyllä tilanteita että on pitänyt purra hammasta ettei lipsauta mitään. :) Ajateltiin että kysytään vasta kun pieni on syntynyt.

Liikkeet tuntuu alhaalla tai sitten navan korkeudella/hieman ylempänä. Vauva on nyt kääntynyt pää alaspäin joten potkii ylös ja nyrkkeilee alas. :)

Supistuksia tulee lähes poikkeuksetta rasituksen jälkeen, joskus kivuliaitakin. Mutta koska rasitusta pystyn välttämään aika paljon tai ainakin suunnittelmaan niin että sitten saan vain olla niin ei ole päivittäistä, viikottaista kylläkin.

(.) Eilen kävin 4D-ultrassa ja kaikki hyvin. Tämä vesseli on kyllä sitä mieltä että ei tarvi tutkia ja tökkiä kun jokaisella ultra-käynnillä ja neuvolassa dopplerin kanssa kätilö/hoitaja/lääkäri on sanonut että taisi suuttua kun alkaa hirveä mesoaminen. :) Ja eilen piti kätensä visusti kasvojen edessä, ettei oikein saatu selkeää kuvaa. Kaikki oli kuitenkin kunnossa. :heart: Hieno päivä eilen kun pienellä kaikki hyvin, näin pari kaveria joita en ollut pitkään aikaan nähnyt ja tuli vielä tekstarikin että vaunut olisi noudettavissa. On taas ihan yltiö onnellinen olo. :heart: (ja perus-pessimistinä ajattelen että koska menee joku vikaan....)

Rintintin & masukki 26+2
 
Poikkka :heart: *Voimia toivotaan että kaikki hyvin, mutta niinkun tässäkin jo sanottu niin alkaa noita vaihteluja kasvuja oleen jotku syntyy pikkusempina kuin toiset.

liikkeet Mä tunnen kaikki liikkeet navan alueella tai alapuolella,välillä harvoin kyljissä. istukka on edessä ja jokasessa ultrassa on sanottu että Heta-Einari on pääalaspäin (vaikka toki siellä varmasti liikkuu)

mulla on edelleen siivous villitys käynnissä. Ollut oikeastaan siitä asti kun pahoinvoinneista selvisin. Mun on pakko imuroida joka päivä (alakerta joka päivä) yläkerta joka toinen) lisäksi pesen lattiat joka toinen päivä ja mä en kelpuuta sitä mopin kanssa vaan meen tua kontillani ja pyynään joka ikisen nurkan (ihme etten vielä hammasharjaa oo ottanut käyttöön :) ) Eilen pesin 2 isoa lelu kopallista poikien isojen legoja en tiä kyl miksi kun ei ne nyt kovin likasia ollut =)

Huomenna olii ultra :heart: Kiva päästä kurkkaan taas Heta-Einaria :) Eniten jännittää tuo sukupuoli että josko siihen nyt saisi varmistusta vähän enemmän, toisaalta pelottaa että mitä jos se nyt jo on jo painaa joku 2kg kun mulle on isoa vauvelia povattu.

Mä oon jo miettinyt oikeastaan ihan hirmusesti kaikkee etteenpäin Oon miettinyt ristiäisiä ja tarjottavia yks kummikin on jo kysytty ,nimet kai nyt ehkä jo päätetty kokonaan ja uusin oli että päätin jo nyt vauvelin kotiintulovaatteet (Minäkö ajoissa?) Oon sekä tytölle että pojalle ne päättänyt koska ultrassa sain varovaisen tyttölupauksen mutta ite uskon siihen poikaan)
Vaatekaappia pitäisi alkaa metsästelemään koska se on ainut isompi mikä meiltä puuttuu ja senkun saa ostettua niin pääsee peseen ja viikkaan niitä kaappiin :)

möhköpantti + Heta-Einari 23+6
 
Hantuliini Suosittelen ehdottomasti et soitat heti neuvolaan, mulle sanottu et just se paineen tunne jos tulee ni yhteyttä heti päivystykseen. Oma tilanteeni on juu eri, mut suosittelen et tarkastaisivat ei siitä haittaa ole! :saint:

Poikka Tovotaan nyt viel et mittaukset vaa heittäny vähä, niinki voi käydä ja et ottais täs nyt kasvupyrähdyksen ennen seuraavaa kontrollia! :)

jkoo Täälki esikoinen(poika) kovasti oottaa pikkusiskoa, aika varmasti pitäis ollaki. Välil ain nii suloisesti kyselee et tuleeko se koht leikkimään hänen kanssaan ja sit yritetää sanoo et no pitää hetki viel oottaa et on tarpeeks iso. :heart: :D Poitsulle selkeesti on iha sama kumpi tulee kuha tulee kaveri ja hän saa olla ISOveli.. :heart: :D On nuo lapset suloisia!

Neuvola ois tänää, saapi nähä mitä sanovat.. täytyy tänne sit tulla viel kertoilee lisää.. reilu tunti pitää oottaa.. :ashamed: =)

Missy ja prinsessa 26+4
 
Tuohon imetykseen saa tosiaan vähintäänkin kyseenalaisia neuvoja edellisiltä sukupolvilta... Itse olen onnistunut imetyksissä huomattavasti paremmin kuin äitini ja ex-anoppini. Oli raivostuttavaa, kun ex-anoppi kysyi joka kerta ennen mitään muuta, että "joko maito on loppu?". Ihan kuin se olisi itsestäänselvyys, että maito loppuu. :mad: Oma äitini kertoi 70-luvun hulluista ohjeista minkä vuoksi imetys loppui lyhyeen. Silloin vauvaa oli pakko / sai syöttää vain 4 tunnin välein eli kellon mukaan mentiin viis siitä milloin lapsella oli nälkä. Rinnat piti kuulemma tyhjentää joka imetyksellä eikä silloin ollut mitään pumppuja eli käsipelillä... huh!!! :O Ei ihme, että loppui lyhyeen...

Neuvoja saa tosiaan imetystukiryhmistä. Synnärillä työskentelevät hoitajat eivät välttämättä osaa yhtään neuvoa eli sen varaan ei kannata laskea. Muutamia neuvoja tulee heti mieleen:
- Ota rennosti. Jännitys ja stressi voi vaikuttaa maidon tuloon. Rennosti ottamalla ja helliä tunteita vauvaa kohtaan ajattelemalla maitoa tulee helpommin (oikeasti vauvan ajattelukin saattaa saada maidon herumaan vaikka kuulostaa hullulta).
- Pidä rinnat lämpimänä. Kylmyys voi aiheuttaa rintatulehduksen. Lämpimässä maito myös heruu helpommin (esim. lämpimässä suihkussa voi suihkuta rinnoistakin).
- Juo TOSI paljon vettä!!! Nesteytystä tarvitaan yllättävän paljon.
- Jotta imetys sujuisi hyvin ja tuntuisi mukavalta, vauvan pään ja suun asento on tärkeää. Koita itse juoda leuka kiinni rinnassa - ei onnistu. Siksi siis vauvan pää hieman takakenoon ja kutittele vauvan poskea. Refleksin vuoksi vauva avaa suunsa isolle ja silloin tuuppaat rintaa mahdollisimman paljon vauvan suuhun (koko tumma nänni ja nännipiha pitäisi mennä sinne ja ehkä vähän enemmänkin riippuen rinnan koosta). Vauva ei siis ime vain siitä nännin päästä kuin pillistä vaan pumppaa rinnasta maitoa. Jos vauva saa suuhunsa vain nännin, imetys on kivuliasta eikä vauva saa riittävästi ravintoa.
- Älä vertaa teidän tilannetta muihin (kuinka usein imetät ja kuinka pitkään ym.). Jokainen vauva on erilainen. Turhat stressit pois!
- Yöllä kannattaa imettää sillä etenkin yöimetys lisää maidontuotantoa.
- Maidontuotannossa on kysynnän ja tarjonnan laki: mitä enemmän kysyntää = sitä enemmän tarjontaa. Tuo tarkoittaa siis sitä, että mitä enemmän ja useammin imetät tai pumppaat rintoja tyhjäksi, sitä enemmän rinnat alkavat tuottaa maitoa. Jos vähentää imetyskertoja, myös maidontuotanto alkaa hiipua. Siksi ei kannata sortua lisäkorvikkeisiin kovin helposti ellei halua lopettaa imetystä. Mieluummin pumppaa rinnoista maidot tuttipulloon mistä mies voi syöttää vauvaa poissaollessasi =)

Meidänkin tyttö taitaa vihata noita tutkimuksia. Viimeksi neuvolassa potkaisi dobbler anturia, kun kuunneltiin sydänääniä eikä ultrassakaan vaikuttanut kovin ihastuneelta toimenpiteeseen :LOL:

PikkuMyy: Oisko helpompi tehdä se hakemus netissä? Eikös siinä ollut joku määräaika mihin mennessä hakemus pitää jättää? Muistelen, että joku niistä jutuista oli sellainen mitä ei saa takautuvasti. En vaan nyt millään muista, että mikä...

Paineentunnetta alapäällä on mullakin ollut välillä. Etenkin rankkoina työpäivinä, kun on ollut paljon jaloillaan ja suppareita, liitoskipuja ym. on reilusti, silloin tulee se inhottava painontunnekin. Se helpottaa levolla. Kyllähän nämä tietysti kuuluvat asiaan, kun keho valmistautuu synnytykseen. Jos tunne on tosi voimakas ja kivulias, kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan ja jutella siitä. Ehkä on syytä tarkistaa, ettei kohdunsuulla tapahdu muutoksia?

Barbbis 24+3
 
Lääkärineuvola takana Joo eli painoa oli tullu 2,2 kg eli muiden mun neuvolakäynteihin verrattuna niin nyt oli tullut eniten painoa, eli pienoinen massakausi takana :D Yhteensä on tullut nyt painoa raskauden aikana 7 kg...

Hemoglobiinikin oli noussu sieltä 118sta 136een eli mä veikkaan että kun mulla oli silloin aika kova flunssa viimeksi että se vaikutti osaltaan mun alhaiseen hb:hen. Nyt oon tän kuukauden ottanu kaks rauta tabua viikos ja nyt saa jättää ne sit pois :) Sf-käyrä oli 25 cm eli tipahtanu sieltä reilulta yläkäyrältä edes vähä alaspäin keskikäyrän ja yläkäyrän välille. Vaavelin sydänäänet oli 140 :heart:

Neuvolaterveisin:
PikkuMyy ja kikko 26+3
 
Poikkka: jaksamisia sinne :hug:

(.) Eilen neuvolassa kaikki ok, ei mitään ihmeitä, esitietolomaketta pääs täyttelee netis.
Sf-mitta tuli yläkäyrältä keskikäyrälle.
Ja muita kuulumisii:
Paino +630g/vko (+392/vko)
RR 124/80 (124/79)
Pissa puhdas (puhdas)
Hb 122 (111)
Kohdunpohjankork. 22 (21)
Syke 137 (140)
Liikkeet ++ (++)
Painoo tullu nyt vähän reippaammin, yyyyyh. Liikaa herkutteluu! Kokonaispainonnousu täl hetkellä 6kg. : /

~ZZ&PikkuT 25+0~ POKS!(taasko?! mihin nää viikot menee?!) :O
 
  • Tykkää
Reactions: Missy1985
Kelan paperit eikös ne pidä olla lähetettynä 2kk ennen laskettua aikaa. Eli ensi kuussa viim. pitäis olla lähetettynä.

Imetyksestä täältä tulee kanssa pari neuvoa esikoisen saaville :D Eli älkää luovuttako helpolla, se voi aluksi olla kivuliasta ja vaikeaa, mutta lähtee kyllä käyntiin siitä. Itse jouduin aluksi käyttämään rintakumia, koska nännit olivat niin kipeät. Ja muistakaa rasvailla niitä, neuvolasta itse sain ainakin jotain rasvaa.
Itse sorruimme antamaan pulloa esikoiselle, jotta itsekin pääsin käymään jossain, välillä pumppasin maitoa ja välillä annoimme korviketta (siis n. 2-3kk iässä) ja se taitoikin koitua meidän kohtaloksi. Vauva tottui pulloon, kun sieltä tuli paremmin maitoa ja itse en saanut pumppaamalla tarpeeksi maitoa tulemaan. Aikamoista taistelua se imetys sitten alkoi olemaan ja maito alkoi hiipumaan. Imetys loppui siinä 4kk iässä...ja minua harmitti. Se oli kova paikka minulle ja itkien vielä yritin..turhaa. Nyt olen päättänyt olla stressaamatta ja keskityn paremmin koko hommaan ja yritämme välttää kaikin keinoin sitä pulloa, koska pumppaamalla en saanut maitoa kyllä tulemaan tarpeeksi. Onneksi vauva syntyy kesällä, niin on isännällä siinä isyyslomaa ja kesälomaa, niin saan rauhassa keskittyä syöttöpuuhiin ja hän touhuta esikoisen kanssa. Minulle se oli ainakin iso juttu se imetys ja haluan että se onnistuu. Monet tuttuni, jotka tässä on vauvoja saaneet, niin ovat omaehtoisesti lopettaneet imetyksen n 2vkon iässä, enkä heitä tuomitsekkaan, se ei ole kaikkien juttu, mutta niille jotka kokevat sen tärkeäksi, niin kärsivällisyyttä ja tsemppiä, se ei tosiaan ole niin helppoa kuin lehdet ym. antavat ymmärtää. Ja tosiaan mitä enemmän maitoa vauva syö rinnasta, niin sitä paremmin sitä maitoa myös tulee :)
 

Yhteistyössä