Kesäkuun Kastehelmet 2012 **HUHTIKUUSSA**

Aika monilla on painoarvioita! Meillä ei ole minkäänlaista kokoarviota, kun vauvakin on masussa majaillut niin, ettei minkäänlaista mittaa ole pystynyt neuvolassa käsinkään arvioimaan. Mutta katsotaan nyt, jos sf huitelee vielä pilvissä viikon päästä, pääsen ehkä jonkinlaiseen painoarvioon. Lisäksi vauva tuntuu olevan edelleen poikittain :( Aamuisin aina tarkistan, että josko olisi yön aikana kääntynyt, mutta ei!

Eilen illalla supisteli tosi paljon. Kivuttomia tuli jossain vaiheessa ihan pienestäkin liikkeestä 5min välein, ja myöhemmin illalla kipeämpiä ja pitkiä supistuksiakin tuli muutamia, mutta ei onneksi sentään noin tiheästi. Siitä huolimatta, että makasin sohvalla niitä tuli. Päätin sitten lähteä nukkumaan, että taukoaisivat, ja niin kävikin. Eivät nyt vielä mitään synnytyssupistuksia olleet, mutta vähän vahvempia kuitenkin. Eilen mulla oli jotenkin muutenkin heikko päivä, pulssikin taas korkea jatkuvasti.

Raskausarpia mulle ei vielä ole tullut. Esikoisesta ei tullut yhtään, masu olikin pieni (tämänkokoinen kuin mun vatsa on nyt!) Kuopuksesta arpia tuli vasta, kun raskaus meni yli lasketun ajan. Eikä tullut montaa viirua. Nyt vatsa on omissa lukemissaan ja riskit saada noita arpiakin lisääntyy, kun iho joutuu venymään enemmän. Toivottavasti en tulisi ihan tiikeriksi, eikö nuo lukuisat uudet suonikohjut jo riittäisi rumistukseksi!??
 
Täälläkään ei ole saatu mitään painoarviota, ainoastaan rakenneultran yhteydessä sillon rv 21+ jotain eli ei oikein mitään havaintoa kuinka kookas kaveri tuolla masussa majailee.

Mulle iski eilen mukava särky tuonne vasempaan pohkeeseen. Yhtään ei pystynyt olla jalan päällä, vaan hetken seisomisen jälkeen alko kiristämään/särkemään. Levossa kipu helpotti. Kävin kuitenkin tk:n iltapäivystyksessä näyttäytymässä ja lekuri oli sitä mieltä, että pahat suonikohjut ovat valloittaneet meikäläisen pohkeen, tosin eivät vielä ole näkyvissä (onneks). Yön sain nukuttua ok, mutta aamulla ylösnoustessa kipu palas. Kävin kuitenkin nyt aamusella kaupassa ja pidempi aikainen kävely näytti helpottavan kipu, joten ei kai tuo mitään kovin vakavaa voi olla. Tosin seuraillaan tilannetta ja jos turpoaa/ kipu ei helpota parissa päivässä ni lekuri käski uudelleen vastaanotolle. Täytyy antaa ruusuja tuolle päivystykselle. Maks. 15 min meni koko reissulla.
 
Neuvolakuulumisia aamulta Viikkoja tasan 32+0 :heart:
Paino nyt 68.5kg, eli kaikkiaan tullut nyt sitten 13kg!
RR 116/65
SF 30cm
Tarjonta rt, oli täti siitä kuulemma aivan varma.
Neuvolalääkärille aikaa piti katsoa, mutta siellä ei ollut yhtään vapaata aikaa, 1 lääkäri käytössä!!? Ensimmäinen vapaa aika olisi ollut, kun mulla olisi viikkoja jo 38 ja se oli neuvolatädin mielestä liian pitkällä...joo-o, noh, ollaan muutenkin miehen kanssa mietitty sitä yksityiselle ultraan menoa, koska olisi kiva vielä nähdä pikkuinen ja saada tarkkoja mittoja ja varmuus tarjonnasta, joten sanoin sitten neukkutädille, että menemme suosiolla yksityiselle ja hän saa katsoa siellä sitten kaikki tarvittavat mitä pitääkin, ajan sain yksityiselle sitten rv 35 ja ihan kiva päästä kyllä sitten vielä oikein ultraankin, kun tuolla neuvolalääkärillä kokoarvio oltaisiin tehty käsikopelolla :D Mutta outoa kyllä, ettei heillä ollut tarjota neuvolassa lääkäriaikaa, eihän kaikilla ole mahdollisuutta maksaa yksityisestä...
Vähän oli myös turvotusta jaloissa ja sormissa ja täti käski lepäillä päivisin, kunpa vain malttais, kun päivät lämpenee, niin ei malta sisällä maata :whistle:

Komeita painoarvioita täällä tullut muille! Ja ihanaa, en muista kuka siitä mainitsikin, mutta kaikilla vielä vauvat masussa ja turvallisilla viikoilla ollaan kuitenkin jo!! Kukahan mahtaa tuoda tähän ryhmään ensimmäisen nyytin? :heart:

jkoo + Pupu 32+0
 
  • Tykkää
Reactions: Mupelo
Heipat taas pitkästä aikaa :wave: Oon kirjoitellu viime aikoina enemmän tuolla facen puolella, kun sinne on olevinaan niin paljon helpompi kommentoida. Lueskelemassa olen kyllä täällä plussan puolella käynyt, mutta jotenkin ei ole ollut voimia ja aikaa kirjoittamiseen. Maanantaina oli vika työpäivä ja eilen alkoi mammaloma, joten nyt on ainakin aikaa :)

Hassua tosiaan olla kotona tälleen keskellä päivää ilman, että olisi kipeä (saikulla) :D Mitenköhän sitä vieroittuu tosta työarjesta...kuitenkin 8,5 vuotta samassa työpaikassa (tosin ei koko aikaa samoissa tehtävissä) tullut oltua ja viimeiset 6 vuotta kokopäiväisesti, niin tuntuu oudolta, ettei sinne hetkeen tarvi mennä! Äsken laitoin koneellisen vauvanvaatteita pesemäään ja tuota tulevaa vauvan huonettakin pitäis järjestellä ja sisustaa. Ja kukille pitäis vaihtaa mullat, ikkunat pestä jne. joten kyllä kai sen ajan saa tästä täyttymään :D

sairaalakassia en oo pakannu. Tuskin pakkaankaan etukäteen muuta kuin vauvan vaatteet ja ehkä omat kotiutumisvaatteet. Kaikki hygieniajutut on kuitenkin joka päivä käytössä, niin luotan siihen, että ne saa sitten kasattua äkkiä silloin kun lähtö tulee.

painoarvioista oli juttua. Meillä neiti oli 30+6 1678g, kun kävin yksityisellä ultrassa vähäisten liikkeiden takia.

Vointi on edelleen ihan hyvä :) Vähän alkaa jo pidemmät kävelylenkit särkemään jalkoja ja pistää puuskuttamaan, eli samanlailla ei kyllä jaksa enää kuin ennen. Viime viikon neuvolassa meiän neiti oli edelleen perätilassa. Huomenna olis neuvolalääkäri, joka kuulemma pistää lähetteen äippäpolille käännösyritystä varten, jos neiti ei ole tässä viikon aikana tajunnut kääntyä "oikeinpäin". Vähän hirvittää muutenkin tuo huominen lääkäri, kun olen kuullut juttua, että tekee aika kovakouraisen sisätutkimuksen tuossa ns. viimeisessä lääkärineuvolassa :O Kai jotenkin liittyy siihen, että tunnustelee sen, että mahtuuko vauva syntymään alakautta...

Ja tänään huomasin, että mulla taitaa olla peräpukamia! :O Ikinä moista vaivaa ennen ollut, mutta tänään kun kävin kakkosella, niin paperiin jäi pyyhittäessä kirkkaanpunaista verta moneen kertaan ja tuntuu muutenkin aralta tuo takalisto. Eli eikös aika selkeitä oireita pukamista? Niin oon ainakin käsittänyt. Onko muilla tullut moisia riesaksi?

Sanmar + superpapunen 34+5
 
jkoo: Meidän neuvolassakaan ei ollut lääkäriaikoja! Sain ajan toiseen saman kaupungin neuvolaan (sama lääkäri) mutta vasta viikolle 37+3. Ei siis kovin monta päivää aikaisemmin kuin sun 38+0!? Senkin puolesta toivoisin, että saisin sf-mitan/poikkitilan vuoksi lähetteen äitipolille ajoissa, että pääsisin oikeasti lääkäriin ajoissa esim. jos kääntää yrittävät / täytyy miettiä sektioaikaa tms. 37+3 on torstai, silloin siis on se mun lääkäri ja jos se jonkin lähetteen laittaa, menee varmasti ainakin maanantaille, jolloin on 38+0. Onneksi terkkarikin voi määrätä suoraan äitipolille. Sitten kuulemma neuvolalääkäriajan voi perua, jos siellä lääkäri tarkistaa tilanteen. Kai sitä voisi yksityiselle menemistäkin harkita, mutta täällä nekin ajat ovat toisinaan ihan kiven alla. Nyt en kyllä ole kysellytkään. Täytyy varmaan alkaa selvittää asiaa, jos äitipolilähetettä ei ensi viikolla tulekaan. Ensi viikolla menossa kuitenkin jo 35. viikko! Vähiin käyvät nämä viikot jo! Vaikka toisaalta tiedän, että loppuajan odotus etenkin lasketun ajan jälkeen on aika matelevaa...
 
Ei mullekaan mitään painoarviota ole tehty. Käsittääkseni se ei kuulukaan tässä vaiheessa normaaliin käytäntöön. Tietenkin on eri asia, jos on syytä epäillä jotain ongelmia. Täällä ainakin se kokoarvio ja tarjonta tarkistetaan rakenneultran lisäksi vain siellä viimeisessä lääkärineuvolassa, jolloin ultrataan neuvolassa. Monessa neuvolassa ei ole ultraa ollenkaan eli välttämättä ei silloinkaan tehdä kuin karkea arvio vatsan päältä tunnustelemalla.

Poikka: Kovasti voimia! Toivottavasti pikkuinen voi hyvin ja pysyy masussa vielä jonkin viikon. Jokainen päivä on tärkeä. Koska teillä on seuraava seurantakäynti vauvan voinnin suhteen?

Roki: Miehesi tytöllä voi olla sopeutumisvaikeuksia uuteen tilanteeseen. Ehkä kannattaa antaa asian olla ja antaa hänelle aikaa sopeutua? Miksi turhaan puhua koko ajan vauvasta, jos se vain pahentaa toisen olotilaa? Kyllä hän aikanaan sopeutuu asiaan, kun vauva on olemassa ja huomaa, ettei häntä silti hylätä. Olen itse uusperheen äiti ja nuo jutut on tuttuja. Omat lapseni ovat kärsineet isän ikävästä vaikka näkevät joka viikko ja välillä tunteet nousevat pintaan yllättävänkin vahvasti. Meillä erosta on sentään jo 6 vuotta aikaa ja lapset isoja, mutta silti tulee niitä tilanteita missä he selkeästi kärsivät yhä. Yksi etappi oli sen hyväksyminen, että isä meni uusiin naimisiin ja sai lapsen uuden vaimon kanssa. Alku oli vaikeaa ja lapset kokivat, ettei isällä ollut aikaa heille vaan huomion vei aina joku muu. Lapset toivoivat silloin omaa aikaa isän kanssa ilman isän uutta perhettä. Se ei oikein kunnolla toteutunut vaikka kerroin exälle lasten toiveista. Pikkuhiljaa lapset hyväksyivät tilanteen joka tapauksessa. Nyt isän lapsi on heille jo tärkeä sisarus jota he ikävöivät kotona ollessaan. Aika siis auttaa. Ei kannata väkisin pakottaa miehesi lasta siihen vaan antaa hänen löytää yhteys vauvaan pikkuhiljaa omaan tapaansa.

Mietin tässä jokunen päivä sitten ihan samaa, että aletaan olla jo 30+ viikoilla eli suhteellisen turvallisilla vesillä kaikki =) Toukokuisilla alkaa laskettu aikakin olla jo lähellä. Ihanaa päästä jännäämään kenellä vauva syntyy ekana. Noissa edellisten kuukausien porukoissa on tainnut jokaisessa olla ennen rv 37+0 syntyneitäkin (=keskosia). Saa nähdä miten meidän käy...

(.) Olen ollut ihan superväsynyt viime päivinä. Vaikka olen saanut kohtuullisesti nukuttua yöllä, on ollut pakko ottaa päikkärit tai kahdetkin. Eilen en tehnyt juuri muuta kuin laitoin pyykit koneeseen, kävin kaupassa ja tehtiin tytön kanssa ruokaa. Sen jälkeen tuli taas ikävältä tuntuvia supistuksia jonkin aikaa kunnes helpotti. Olen tänään koittanut tehdä edes jotain pikkujuttuja täällä kotona ja levätä aina välissä, ettei tulisi liikaa rasitusta. 8-10 viikkoa vielä tätä.... HUH! Olotila vaan pahenee tietty loppua kohti, kun masu kasvaa isommaksi ja paikat valmistuvat synnytystä varten...

Barbbis 31+4
 
Aanna meni sinullekin tosiaan aika pitkälle tuo aika, varsinkin jos pitää yrittää kääntää vauvaa. Minulla esikoista yritettiin kääntää viikolla 36, mikä on mun käsittääkseni aika viimeisiä viikkoja kun vauvan saisi vielä käännettyä, ennen kuin on liian iso tai jo kiinnittynyt, niin muistaisin että esikoisen aikaan oli puhetta, kun mullakin meinas aika viime tipalle mennä silloin se kääntöyritys, kun huomattiin perätila silloin aika myöhään. Jos ei ole mitään ongelmia vaikka vauvan tarjonnan kanssa, niin ei hätiä, mutta sun tilanteessa kyllä harkitsisin aikaisemmin lääkärille menoa. Itse haluan tosiaan mennä kanssa ennen tuota 38 viikkoa, minkä neuvolasta olisi antanut, kun haluan olla varma vauvan tarjonnasta ja muutenkin mielenrauhan vuoksi vielä käydä ultrassa mitä ei tosiaan meidän neuvolassa enää tehdä.
 
Hip hei viikko 33 POKS POKS :)

Kyllä se nyt visiin alkaa näyttämään siltä että se maanantainen muljahdus olis ollut se että pätkä päätti kääntyä oikein kunnolla. Musta ainakin tuntuu et pää olis nyt alaspäin ja potkut tosiaan tuntuu nyt tossa pallean alla enimmäkseen. Olin jo valmistautunut siihen et joudutaan yrittämään ulkoista kääntöä ja et jos jää perätilaan ni jos vaan olis luvan saanu olisin yrittänyt silti alakautta synnyttää. Mut toivotaan nyt et olis siellä oikein päin ja pysyis kans.

Muuten vointi on ollut ihan hyvä kun on rauhallisesti saanut olla. Sairaalakassin suuntaan en ole pienintäkään ajatusta laittanut, kun ei kait se lähtö nyt niin nopea ole ettei muutamaa tavaraa saa kassiin laitettua. No toisaalta ei haittaa vaiks ei olis kassia ollenkaan kun toi synnäri toisiaan näkyy tosta meidän keittiön ikkunasta ni voi sitten joku mulle niitä tarvittavia tavaroita sitten sinne tuoda.

Peräpukamista oli kans ollut juttua, ni tännekin sellainen yksi ilmestyi. Oli muutaman päivän todella kipeä, mutta hain apteekista Hädesalvaa ja lopetin takapuolen pyyhkimisen paperilla, ni tosi nopeesti rahottui. Ja ihan reipasta lämpimällä vedellähän suihkuttelua suositellaan ihan hoidoksikin. No kyllähän se oli odotettavissa et niitä helkkarin pukamia tulee.Raskausarpia ei onneksi ole uusi tullut. Mulla jo teininä jossain vaiheesa kun paino putos tuli vatsaan noita arpia ja ne on nyt sitten vaan vähän venyny lisää.

Mut aivan ihanaa kevätpäivän jatkoa kaikille, toivottavasti muuallakin on näin unelma sää!!!
 
  • Tykkää
Reactions: Mupelo
Heipä hei! :wave:

Olen seuraillut tätä palstaa päivittäin kun itsellä kans laskettu aika 4.6 ja kolmas lapsi tuloillaan, olisiko mahtunut vielä mukaan? :)

Minulla nyt menossa 34+2 ja sokerirasituksessa jäin kiinni jo joskus 14 viikoilla, siitä lähtien olen nyt seuraillut kotona arvoja ja ravannut äitipolilla tuon tuosta kun ollaan seurattu pojan kokoa ja viime viikolla alotettiinkin sitten se tablettihoitoinen insuliini. en tykkää yhtään mut pakkoha se on niitä syödä.

Ens viikolla on taas äitipolilla käynti, ultraillaan ja tehdään samalla sisätutkimus koska ollut nyt nuita kipeitä supisteluja, sukkapuikkovihlasuja ym ym tuntuu välillä että saapi huutaa tuskasta :O

Täällä oli muuten viimes painoarvio rv 32+3 niin 2,1 kg. itsestä tuntuu että menisi hieman isompana,vai?

Tänään taas sattunut alakertaan tooooosi paljon, juilii ja jomottaa KOKO AJAN, aivna kuin olisi sietämättömät menkat : /

eipä ihmeempää tällä haavaa,

mörri85 ja sintti 34+2
 
jkoo: mä oletan, että saisin sen äitipoliajan ensi viikon neuvolasta. Sitten tietysti on kurjempaa, jos en saakaan :( Täytyy harkita yksityiseltä lääkäriajan metsästystä. Mutta sitten haluaisin kyllä mennä ihan alan lääkärille, ja en tosiaan tiedä, miten hyvin niitä aikoja sitten saa. Pitää yrittää siis poliaika saada, kun mulla on pelko, että vauva on iso ja ainakin vielä se on ihan poikittain edelleen.

Madde84: kiva, jos sun vaavi on kääntynyt oikeinpäin! Yksi huoli vähemmän :)

Mäkin lueskelin noita aikaisempien kuukausien ketjuja kerran, ja totesin, että näillä viikoilla syntyneitäkin oli listoilla! Saa tosiaan nähdä, kenen vaavi syntyy ensimmäisenä kesäkuisista. Jännät ajat edessä!
 
Tottakai mahtuu mukaan mörri! Saadaan loppuajaks kunnon jutustelut aikaan. Tervetuloa! :flower:

Aanna ja jkoo: Täällä kanssa lääkäriajat kortilla. Onneks terkka oli kaukaa viisas ja varas mulle jo maaliskuun loppupuolella tuon neuvolalääkärin. Muuten ois jääny saamatta.

Täälläkin alkaa hiljalleen jännittämään kuka poksahtaa ensimmäisenä. Alkaa jännät ajat olemaan tosiaan käsillä. Mites muuten malendra jakselet?
 
onko teiltä otettu/ otetaanko uudestaan vasta-aine verikoetta?
luin tuosta olikoha liberon kirjasesta jotain myös jos on Rh+ ja edelinen lapsi on ollu sinivalohoidossa että pitäis ottaa verikoe ym... jos ny oikein ymmärsin
 
Pikavastaus Mandeliinille, multa otetaan rv 36 se vasta-ainekoe, otettiin edellisessä raskaudessakin viikolla 36. Esikoinen oli siis valohoidossa, toinen ei joutunut ja toivon, ettei tämä kolmaskaan! :)

Bamse* ja Viuhti 33+0 :heart:
 
Mandeliini Miulla on joku käsitys et ne vasta-aine kokeet kuuluu jotenkin rh neg. EI rh pos. "ryhmäsille"?? Tai sitten todistan taas tyhmyyttäni. Mut ei oo miulta otettu mitään, oon rh+ eikä esikoiselle mitään valohoitoja tehty...

Mut mikä on miusta jännä tavallaan, että vastasyntyneiltä ei katsota veriryhmää jne. En tiijä miks ees semmoista oon olettanut mut sitä ihmettelin kun tyttö synty. :D Siis jotenkin et vaikka sattus jotain ja tarviis veritippaa tjtn.. Mut mitäpä sitä turhaan pieniä piikittämään. :)

Meillä, ihme kyllä, lääkäriaikoja on saanut aina kun on tarvinnut about viikon sisään. Mut sitten meillä ei raskaudenseurannassa oo neuvolalääkäriä muuten kuin tarvittaessa, kuin jossain päin (vai kaikkialla muualla? :D) niitä on tyyliin 3krt raskaus.. :confused: Tosi hyvä miusta tälleen mut muuten sitten ei lääkärille pääsekkään kirveelläkään. Tai niinkuin vasta sattui että mentiin esikon kanssa varatulle lääkäriajalle ja lääkäri ei suvainnut saapua edes paikalle.. Akuuteissa asioissa joutuu kyllä raskaanakin päivystykseen lähtemään, niin hyvä palvelu sentään ei ole :D

Täälläkin vauva oli kääntynyt perstarjonnasta raivotarjontaan :) Nyt kun vaan ei enää pyörähtäis takaisin.
Olikos se tässä ketjussa se puhe että miks menee niin myöhälle ne perätila vauvan kääntöhommat? Miulle lääkäri sanoi että ennen 35-36 viikkoa kääntöä ei hyödytä suorittaa koska vauva saattaa kääntyä/mahtuu kääntymään itse takaisin perätilaan. :)

Me saatiin toi painoarvio tavallaan "huvikseen". Lääkäri ultras istukan kuntoa niin mitat otti samalla. Istukkaa ultrattiin siks että itse pyysin, esikoisesta kalkkeutui suht aikaiseen ja paineita seurattiin pariinkin otteeseen loppuraskaudesta + suvussa ollut näitä istukan ennenaikaisia irtoamisia ym. (allekirjoittanutkin saapunut maailmaan hätäsektiolla).. VAIKKA näitä ei voidakkaan perinnöllisenä pitää. Nyt istukka vaikutti onneksi olevan ihan priimaa :)
Meillä on myös neuvolassa ultrauslaitteet ja ihmeekseni hoitajat ultraavat mielellään pienestäkin syystä :) Todella luksusta kun esikoisen aikaan ja nyt alkuraskaudesta kuuluin eri neuvola alueeseen jossa näitä laitteita ei ollut. (Esikoisen "istukkaongelmat" havaittiin viikolla 36+ jotain ihan sattumalta synnytystapa arvion yhteydessä..)

Huokaus, rahaongelmat painavat täällä päälle.. Mut 2.5. alkaa äippäloma ja hetkeksi helpottaa :) Jee. Miusta on vaan kauheeta miten pieni toi lasten kotihoidontuki on, jotenkin tulee sellainen olo että on vaan rikkaiden oikeus hoitaa lapsensa kotona :( Epäreilua.

"Shoppailin"pa tänään nettikaupassa vähän kaikkee mitä tarviis esikoiselle ja tälle tulevalle vauvalle vielä hommata.. 311e tuli hintaa kaikkineen (myönnettäköön että turhaakin tai paremmin sanottuna ei niin tähdellistä tavaraa joukkoon mahtui,mm. vedettävä siililelu).. 2h ihmettelin ja katselin tavaroita, valitsin ym. Sittenpä kun olin menossa tilaamaan niin tajusin että näähän pitäis maksaa tilauksen yhteydessä :ashamed: Ei oo mahdollista saada laskulle.. Otinpa sitten tavaralistan itselle ylös ja katsotaan enskuussa uudestaan. :kieh:
Tästä tulikin mieleeni, onko kellään ollut käytössä vauvalla "kylvetystukea"? Meinasin tilata semmoisenkin kun tais jonkun 10e vaan maksaa. Pysyykö se vauva siinä mitenkään ja onko oikeesti hyvä keksintö?
Kaikkee sitä löytyy.. tommosista kuullukkaan aijemmin :D

Ootteko miten paljon joutuneet käyttämään särkylääkkeitä ylipäätään raskauden tai varsinkin nyt loppuraskauden aikana? Miulla eilen kärys hermo totaalisesti kun en oo viikkoihin kunnolla nukkunut näitten kipujeni kanssa ja otin 1g panadolia nassuun. Nukuin kyllä verrattaen hyvin. Nyt aattelin ottaa 500mg panadolin, josko siitä edes jotain hyötyä olisi.. Sitten taas kituuttelisi, ei viitti päivittäin ottaa.. Buranat jätin lääkärin ohjeen mukaisesti 30viikolla pois, panacodia oon ehkä kerran tai kahdesti ottanut kovempaan kipuun viimeisen migreenin, tais olla rv28, jälkeen. Tuntuu että ihan liikaa menee vaikka tarpeeseen oonkin ottanut.. Tulis vaan se kesä.

Peikko ja Otus "taas kerran ihan melkein just" 32+0
 
Peikko: Mä otin viimeeks 1 g panadolia tuossa alkuviikosta. Useamman tunnin olin yöllä pyörinyt sängyssä ja mm. varsin kivojen liitoskipujen kanssa. Sit en enää niitä jaksanut ja nappasin pandolit. Johan nukutti loppuyön. Alkuraskaudessa meni pari buranaa, jonkin verran panadolia, muutama panacod sekä joku 4-5 kpl migreenilääkkeitä.
 
Mä toivon et toi kylvetystuki on toimiva. Ostin sellaisen kun mulla on vasurista kaksi jännettä revenny ni toi vauvan tukeminen kylvetystilanteessa on niitä pahimpia asentoja ranteelle. Kait se siitä kun sitä rasittaa ni se toivottavasti vahvistuu, mut ainakin nyt tulee herkästi todella kipeeks helkkari sentään eikä sitä voi korjata.
 
Vasta-ainekokeista: rh- äideiltä vasta-aineverikoe otetaan 3 kertaa raskauden aikana. Sitten useammin, jos jotain häikkää on noissa arvoissa. Esim. multa tuo koe on nyt otettu neljästi, kun kolmannessa näkyi hieman vasta-aineita, jotka luultavasti kuitenkin ovat peräisin punktion jälkeen annetusta vasta-ainerokotteesta (joka rh- äideille annetaan). Myös rh- äitien lapsista otetaan synnytyksen jälkeen verikoe, jotta tiedetään antaa äidille taas rokote synnytyksen jälkeen, mikäli lapsi on rh+. Rh+äitien vasta-ainekokeista en sitten tiedäkään, itse kun olen rh-.

Särkylääkkeistä: buranaan en ole raskausaikana turvautunut, mutta panadolia olen kyllä joutunut syömään. Ihan juuri siksi, että saisin nukuttua. Selkävaivoihin olen ottanut. Niihin panadol ei kyllä ole paras mahdollinen lääke :( Onneksi nyt selkä antaa öisin nukkua, mutta päivisin on ollut kipuiluja etenkin iltaa kohden ja iskias-vihlontaakin nyt muutamana päivänä. Kunhan tilanne ei pahene, pärjään päivät ilman särkylääkettä. Ja tällä hetkellä yötkin (kopkop). Mutta kyllä varmaan sellaisen kolmenkymmenen panadolin paketin verran olen lääkettä popsinut nyt raskausaikana. En varmasti ainakaan vähempää :(

Tänään 33+2. Vauva taitaa poikittain majailla edelleen. Eilen tunnustelin, että olisi ollut selkä ylöspäin ainakin hetkellisesti. Normaalisti vatsan päältä on tuntenut vain pään ja jalat. Eilen jopa ihmettelin, että onko se pää kuitenkaan pää, vai pylly. No, poikittain on joka tapauksessa vieläkin.
 
En ole aikoihin kerenny kirjottelee mutta olen kyllä takapiruna lueskellu kirjoituksianne :)
täälä on nyt viikon verran ollu sen luokan nivuskivut että jos erehdyn illalla laittaan sohvalle pitkälleni niin turha haaveilla että siitä ylös pääsisin :(
sama homma on aamusin kun yritän sängystä ylös mutta onneks sängyssä enempi korkeutta kun sohvassa joten vähän helpompi nousu aamusin.
eilen neuvolassa sanoinkin että nyt rupeen olee nii kypsä näihin kipuihin että olisin valmis lähtee jo synnärille.
neuvola ja lääkäri sit totesivatkin että vauveli on laskeutunut jo tuonne alas ja painaa sielä je se sit tekee liikkumisesta hankalaa.
sama kun tuossa navan seudulla on sellasta omituista kipuilua josta sitten kysyinkin niin neuvola sano että todenäköisesti johtuu sektioarvesta ja sielä on jotain kiinnikkeitä jotka sit tuottaa kipua.

sain lähetteen myös äitiyspolille synnytystapa arvioon esikoisen ison koon vuoksi (4115g) että sielä sit selviää mennäänkö toistamisee leikeltäväks.
toisaalta mä en laittas hanttii vaikka leikattavaks joutusinkin mutta sit taas toisaalta oon tän pikkusen tilannu syntyväks toukokuunaikana :D
ajattelin siel synnytystapa arviossa vielä udella sukupuolta toistamiseen kun kaappi on täynnä vaaleanpunaisia toistaan ihanempia vaatteita kun sain ison laatikollisen vauvan vaatetusta ystävältäni :D

mun piti niin joihinkin kirjotuksiin kommentoidakkin mutta empä nyt sitten muista mistä täälä on puhuttu.
 
Moi pitkästä aikaa täältäkin!

Ä-loma alkaa, kevät tulee tosissaan ja esikoisen kauan odotetut 2v juhlat on ovella - elämä hymyilee siis =)

Kaikki keskustelut on luettu, vaikka itse olenkin ollut hiukan hiljainen. Täytyy sanoa, että vielä olis 5 viikkoa aikaa, että jonkun perustaudin sitä ehtis tässä sairastaa... mä olen ollut kipeä käytännössä melkein koko raskauden ajan. Syksyllä oli poskionteloiden punkteerausta, keuhkoputkentulehdusta, mykoplasma-infektio... keväällä oon ehtiny vetästä jo influenssan, noroviruksen ja sappivaivoista johtuvan suolistotulehduksen - mikä puuttuu? vielä ehtis...

Sairaalakassia en oo pakannu, aattelin ens viikolla lomalla pakkailla jotain. Ja esikoisen mummilakassi kanssa olis hyvä laittaa kuntoon valmiiksi. Sitä en ollut tullut ajatelleeksikaan, ennen kuin joku, oliko Mupelo, tuossa vinkkasi. Hyvä juttu, voi olla että jäis aika vajaaksi supistelujen keskellä, ajatukset on siinä vaiheessa kyllä ihan jossain muualla. Mun vinkit kassiin laitettavaksi on huulirasva ja hiuslenkki - kun sitä ilokaasua vetelee muutaman tunnin, tuntuu koko naama kummalliselta suun ympäriltä vielä seuraavanakin päivänä ja huulet on ihan hurjan kuivat. Toki jos ottaa mukaan rinnanpäitä varten rasvaa, se sama sopii huulillekin. Ja ton hiuslenkin mä unohdin viimeksi, sairaalan kanttiinista sai sitte ostaa sellasen kaamean lilan karvakasan...

Kotiin tulon jälkeen muuten vinkiksi niille, jotka saavat tikkejä alapäähän: tavallinen vessapaperi tarttuu tosi inhottavasti tikkeihin, mulle oli helpottavaa käyttää talouspaperia painellen. Vesisuihkun kanssa pissiminen auttoi kanssa haavojen kirvelyyn, mutta tota talouspaperin käyttöä en heti alkuun hoksannut ja tikkeihin tarttuneen vessapaperin irrottaminen oli tosi inhaa.

Täällä kanssa on ollut käytössä kestoliivinsuojat, tosi hyviä saa valmiina ja helppoja ovat tehdä itsekin. Mulla tosin esikoisesta tuli tosi paha hiivatulehdus rinnanpäihin ja lääkevoiteiden käyttöpakko pakotti käyttämään kertakäyttöisiä suojia. Lapsen suuhun tuli sammasta ja sitä ei neuvolassakaan huomattu, mun rintojen verisiä päitä vaan hoitaja ihmetteli. Ääneen oikein moneen kertaan ekassa neuvolassa sanoi (meillä ei ollut kotikäyntiä vaan mentiin neuvolaan), että kuinka ihmeessä pystyt noilla rinnoilla imettämään? Veri lensi ja lapsi ei meinannut syödä ylimääräisen mausteen takia jne. Hommasta selvittiin lopulta kunnialla, kun käytiin itse lääkärissä näyttämässä lapsen suuhun tullutta valkoista pinnoitetta, saatiin siihen hoito-ohjeet (sokeroimatonta puolukkaa/puolukkamehua lusikan kärjellä tai vanupuikolla suuhun aina syömisen jälkeen) ja äidille tuhti lääkerasva nänneihin. Lääkettä ei saanut mennä lapsen suuhun, joten rinnat piti aina pestä ennen syöttämistä ja liivinsuojia piti vaihtaa ihan alvariinsa. Lansinohia sekä rintoihin että kerros vielä liivinsuojiinkin esti rikkinäisiä nännejä tarttumasta suojien pintaan. Ja muutamana pahimpana yönä annettiin korviketta pullosta, jotta rinnan päät sai olla reilussa lääkerasvapöperössä koko yön yli. Jälkikäteen ajateltuna aika hirvittävä kokemus, kun imetys ylipäätään ei ollut "tuosta vaan" ja "helppoa kuin heinän teko" -hommaa. Suosittelen kyllä kaikille, että tarkkailkaa lapsen suuta ja ottakaa homma hoitoon jo siinä vaiheessa, kun sammas on vasta lapsen suussa. Jos se pääsee rintoihin, hoitaminen on paaaaljon suurempi juttu. Uskomattomin kommentti tuli viikkojen taistelun jälkeen neuvolan tädiltä: siis miten tämä nyt on sitten vaikuttanut äitiin, lapsellahan tämä sammas on ollut? Meinasin tippua penkiltä - että miten siis vaikuttanut!?! No esimerkiksi niin, että rinnat on verillä, imetys sattuu h--tisti, veri lentää, lapsi ei syö, nännit on rupisina kiinni liivinsuojissa jne jne. Ei kai ihan yleistä ole, että sammas äityy äidillä noin pahaksi, mutta tiedän, että en ole ainoa moisesta kärsinyt. Toivottavasti selviän hiukan helpommalla tällä kertaa.

Meillä ei esikoisella ollu kylvetystukea ja hyvin pärjättiin. Jotenkin oli luotevampaa pitää lapsesta itse kiinni, kuin laskea jonkun muovituen varaan. Me aloitettiin 3kk iässä vauvauinti, joten sekin toi varmuutta liukkaan ja märän lapsen käsittelyyn.

Painoarvio saatiin viikolla 33 kun piti käydä vatsataudin takia päivystyksessä. Vauvelilla oli tuolloin painoa about 1800g eli ihan keskikäyrillä mennään täällä. Ja sf-mittahan mulla huitelee yläkäyrän yläpuolella, ihan kuten viimeksikin. Käsikopeloarviot jätän omaan arvoonsa, niissä oli tekijäkohtaista heittoa useita satoja grammoja viimeksi, kun joku povasi reilusti yli neljäkiloista ja toinen sanoi, että 3600g tulee, hän on aika varma. Lopputulos oli sitten 3430g, joten ei kertonut sf-mitta eikä hoitajien arviot oikeastaan mitään. Lähimmäksi pääsi, kuten etukäteen itse uskoinkin, ultran arvio synnytystapa-arviointia tehtäessä, kun ultraaja arveli lapsesta tulevan 3150-3350g painoisen, joltain tasaisen kasvun käyrältä katsottuna.

Vauvelille ei ole mitään vielä valmiina ja pienoinen takaraivopaniikki alkaa nousta. Onneksi alkaa loma ja päivisin on vähän enemmän aikaa, jos saisi esikoisen vanhat tavarat ullakolta kaiveltua ja pestyä ja pinottua laatikkoon. Kotiintulovaatteen ostin, ettei nyt ihan totaalinollilla ole tämä homma :)

Höpöttäjä 34+5
 
Mua kutittaa ja paljon. Iltapäivällä ja huomenna labrat valmiit. Toivon ettei vaan olisi hepatoosia. Oon jo valvonu muutamana yönä ja kiinnittänyt huomiota, että kutisee, mutta nyt kutisee koko ajan ja kaikkialta.


Neuvolassa sf 30cm, paino noussut n. 200g viikossa, hemoglobiini 123 enkä taas ole syönyt mitään rautaa, nyt vois alotella hissukseen jotain kevyttä annosta. Paineet oli ok, en muista mitä mutta pienemmät kuin viimeksi.

Tänään 33+0
 
Mupelo, jakselen ihan ok kiitos kysymästä :)

Parina viime yönä on ollut nukahtamisvaikeuksia, nukahdin vasta kun olin tosi väsynyt eli jotain siihen kahteen kolmeen aikaan. Ja aamullakin valvottaa pari tuntia... Mua kutittaa vaikka kävin jo kaks kertaa verikokeissa hepatoosin takia.

Huomenna alkaa äitiysloma ja samalla ois käynti äitiyspolille... Toivottavasti saan tietää synnytystavan kun tuo A-vauva ollut perätilassa pari kuukautta enkä usko sen kääntyvän enää... eli EHKÄ päädyn sektioon mut saa nähdä huomenna... Jännää kyllä :) supistuksia on kyllä ollut paljon päivän aikana mutta onneksi vain muutamia kivuliaita... Mun puolesta vauvat saavat syntyä jo nyt :D

Täällä kans yksi jota vaivaa peräpukamat.

malendra 34+4
 
Viimeksi muokattu:
Täällä kanssa eilen käyty neuvolassa.

Painon nousu vähän helpottanut ja nyt oli tullut vaan reilu 200 g/vk.

Kotona aloin ihmettelemään, että sain tosiaan lääkärin ajan vasta päivälle 37+4. Eikös lääkäriajan olisi pitänyt olla joskus 36. viikolla? Tai ainakin niin muistan jostain lukeneeni.

Sf-mitta oli laskenut taas. Alkuun mentiin yläkäyrällä, mutta nyt keskikäyrällä. Vauva on edelleen raivotarjonnassa, kuulemma vielä liikkuu, mutta hyvää vauhtia kiinnittymässä jo.

Itseäni nyt vähän hirvittää, että tuo lääkäriaika on vasta tuolloin. Vauvahan on siitä jo 3 pv päästä täysiaikainen, eli periaatteessahan saattaa olla jo syntynyt ennen tuota vikaa lääkäriä. (Itsellä ollut alusta asti sellainen tunne että syntyisi jo toukokuussa, vaikka laskettu aika vasta 17.6) Kannattaisiko siis varata aikaa yksityiselle? Ja missähän Tampereella tehdään noita tutkimuksia?

PikkuistaOdottava + pikkuinen prinsessa 32+4
 

Yhteistyössä