Kesäkuun Kastehelmet 2012 **HELMIKUUSSA**

Kestovaippailusta: meillä on ollut vain osittain kestoja. Olin esikoisen kanssa ajatellut kestoilla, mutta kyllä se siinä härdellissä valitettavasti jäi. Vasta, kun vauva oli isompi, aloin edes osittaiskestoilla :( Sama juttu vähän kuopuksen kanssakin. Nyt olen jo muutaman keston hankkinut etukäteen, ajatuksena osittaiskestoilla vähän aktiivisemmin. Mutta saa nähdä, kuinka käy.

Äitiyslomalle jäämisestä / saikusta: mä en uskalla jäädä kovin helpolla saikulle. Nyt onneksi olo on alkuraskautta jaksavampi, jaksan jo vähän jotain iltaisin. Tosin kun jotain teen, esim. vien lapset luistelemaan, nukahdan sohvalle vartin kuluttua lasten nukahtamisesta. Mutta jos nyt jään saikulle, en tiedä, olisiko mulla taas sitten töitä maalis-huhtikuussa, kun teen pätkätöitä. Joten koitan vielä sinnitellä, kun vauvalla ei ole mitään hätää ja itsekin koen nyt jotenkin paremmin jaksavani. Epäilen, että mun jaksaminen ei tästä varsinaisesti helpota kuitenkaan loppuraskautta kohti mentäessä. Huhtikuussa pitäisi olla tiedossa vähän lomaakin, ja äippäloma alkaisi jo toukokuun ekan viikon jälkeen. Ei paha rasti enää.

sf-mitasta vielä: niin, eihän se täysin kyllä korreloi vauvan koon kanssa. Mutta olon kanssa ehkä kuitenkin, tai olo on tosi kömpelö jo. Katsoin aikaisempia raskauksia ja sf on ollut 25 vasta kuukautta myöhemmin! Joskus rv28. Nyt siis jo rv:lla 24... tänään 23+5, esitietolomake sairaalalle edelleen täyttämättä kun en tiedä, minkä nimen mahdollista hätäkastetta varten kirjoittaisin! Mies totesi, että eikö se ole sama, mitä kirjoittaa, kun jos kaikki menee hyvin, ei tuota nimeä tarvitse käyttää kuitenkaan. Mutta jotenkin haluaisin jo miettiä sellaisen nimen, joka mahdollisesti lapselle oikeastikin voisi tulla.
 
Huomenia.

Onnea hyvistä ultrakuulumisista ja voimia edelleen teille, kenellä on huolia. Poikkka toivotaan, että saat tuloksia pian!

sairaslomista ja äitiyslomasta olen sitä mieltä, että työn laatu vaikuttaa tosi paljon jaksamiseen.
On ihan erilaista istua toimistossa ja tehdä kevyttä työtä, kuin olla sellaisissa fyysisissä töissä, joissa ainoat hetket kun pääsee istahtamaan ja lopettamaan nostelut ja kävelyn ovat lakisääteiset kahvitauot. Mutta kevyemmässäkin työssä voi vaivata väsymys, selkäkivut, supistelut istuessa, päänsäryt, ym, eli ei voi tietää miltä toisesta odottajasta tuntuu.

Mä olin ekasta sairaslomalla enemmän ja vähemmän jo puolivälistä asti ja työmotivaatio laski nollaan, kun töihin palatessa sai aina ihan järkky raskaita nosteluita tehdäkseen, vaikka olin juuri ollut supistelujen takia poissa. Eli se siitä sopivan työ järjestämisestä. Meillä ilmeisesti sen hetkisellä esimiehellä oli tarve saada raskaana olevat joko kokonaan saikulle (tippuu sairaspäivärahalle) tai tekemään kaikki normaali työt tahtia hidastamatta. En jaksanut alkaa taistelemaan asiasta, toinen työkaveri jaksoi. En jaksanut varmaan senkään takia, että ajatus kokonaan kotiin jäämisestä tuntui helpottavalta ajatukselta.

Raskaudet on niin erilaisia, että turha vertailla tai syyllistää työnantajan puolelta, että kuka jaksaa loppuun asti ja kuka ei.
Tässä toisessa raskaudessa, nyt kun pahoinvoinnit ja muut ovat helpottaneet, jaksan paljon paremmin vaikka onkin pieni lapsi kotona.
Toisten raskaudet tuntuvat herättän voimakkaitakin tunteita toisissa naisissa, harmi jos se toinen nainen on esimies tai työkaveri.

Mä oon sitä mieltä, että odottavalla äidillä on oikeus kuunnella omia tuntemuksiaan ja toimia niiden mukaan. Eikä tarvitse potea huonoa omaatuntoa. Vaikka supistelut ovatki normaalja tässä vaiheessa raskautta, niin suosittelen myös ottamaan vähän breikkiä, jos huoli ja väsymys valtaa mielen.
Toisen lapsen kanssa (saati kolmannen tai neljännen, jne) tähän väsymykseen on jo niin tottunut, ettei se tunnu niin raskaalta :D Mä muistan ekassa raskaudessa miten mietin, että miten ihmeessä ne odottjat, joilla on jo lapsia kotona, jaksavat. Kun ei voi makoilla sohvalla tai nukkua silloin kun väsyttää ja on kaikki kotihommat ja ruoat tehtävä ajallaan, jne. Mutta jaksan melkein paremmin, kun tiedän mitä odottaa.


Mulla liitoskivut tuntuivat (ja pikkuhiljaa tuntuvat) siltä kuin jalkovälistä, tai oikeastaan lantiosta ja nivusista, tulisi ulos jalkapallo :)
Eli tuntuu, että luut aukeisi ja niitä särkee ja vihloo varsinkin sängystä noustessa, mutta ei vielä kovinkaan voimakkaasti.

Mä en olisi huolissani mistään raskausaikaisista kivuista, ellei ne ole selkeästi mahakipua, jonka voi tulkita supistuksiski tai hellittämätöntä ylävatsakipua.
Selkäsärkykin jatkuessaan, voi olla merkki jostain, mutta silloin se on voimakasta, eikä helpota misään asennossa.

Me ei olla muuttamassa, mutta meillä on tiedossa isot remontit vielä kun olen ihan viimeisillään / vauva jo syntynyt. Saas nähdä miten menee.



Voin kun teille on syntynyt edellisistä raskauksista pieniä vauvoja ! Toivotaan, että mahdollisimman moni selviäisi näidenkin vauvojen kanssa mahdollisimman lyhyillä sairaalajaksoilla, jos vauvat syntyvät ajoissa.

höpöttäjä75 Ja meillä on myös nuo Britaxin B-Dualit sisaristuimella. Noista painorajoista sen verran, että kyllähän toi 15kg riittää tosi pitkään. Ja sillä ei ole mitään käytännön merkitystä painaako se lapsi 15 vai vaikka 17 kg, rattaat kestää kyllä :) 20kg lapsi enää harvemmin käyttää rattaita, eli siis sellainen neljävuotias. Ja uskon että rattaat kestää kyllä senkin ihan hyvin. Voin lämpimästi suositella noita Britaxeja! Sen lisäksi että ne on kevyet ja helpot työntää, niissä on tosi helpot mekanismit istuinten vaihtoon ja iso tavaratila. Nää rattaat saa muunneltua mihin tarpeeseen vain. Tosi näppärät.
 
  • Tykkää
Reactions: ninanina
Lentsu ja kurkkukipu vaivannut täs sais mennä ohi jo.......ja toi lumen tulo kiitos riittää jo :D äkkiä se kevät tänne.
SF mitta itel menee siinä keskikäyräl just ja just..
Masu kasvanu kyl mukavasti ja pikkunen liikkuu joka päivä jonku näkönen rytmi sillä o nyt jo :)
se o taas poksu päivä 24 vko täyteen :heart::heart:

Taistis ja pikkuneiti 24+0 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Missy1985
Heissulivei!

Kestoilu-keskusteluun en ota osaa, me kertistellään tämänkin vauvan kanssa :)

Sairaslomasta on ollu puhetta. Oon Murukan kanssa samoilla linjoilla, et työ jo itsessään määrää paljon. Mä oon vuodeosastolla, ja nostokiellossa ollu 2kk. Kaikki p*ska sataa mun niskaan, ei oo kivaa :/ Se väsyttää henkisesti ja fyysisestikin oon tosi väsyny. Rautaakin jo syön, joten en usko et on siitäkään kiinni. Mulla on perjantaina neuvola, ni ajattelin ottaa puheeks, jos pääsis kilpparikokeisiin. Iltasin uni tulee väkisin seiskan maissa ja useesti keskellä päivääkin väsyttää. En tiä onko tässä aihetta valittaa neuvolassa, epäilen ettei ne kuitenkaan saikkua tästä kirjota?! Vapaapäivinä haluisin nukkua pitkään, mutta kaks vanhempaa lasta herättää viimeistään seitsemältä, joten ei siitäkään mitään tule :/ Tosiaan siis lähes 12h yöunet ei tunnu riittävän. Meillä on kans sosiaalinen elämä melko kuollutta, kun mä oon niin väsyny. Samoin mies joutuu sitten hoitamaan kodin ja lapset ja eläimet, kun mä en kertakaikkiaan jaksa :/ En tiedä mitä pitäis tän asian kanssa tehdä.

Sf-mitasta on kans ollu puhetta. Mulla meni kahdessa aikasemmassa raskaudessa joko keskikäyrän alapuolella tai ihan hiukan sen yläpuolella. Nyt mennään reippaasti yläkäyrän yläpuolella. Iso painoarvio rinsessasta kyllä saatiinkin rakenneultrassa :D Mulla oli sf-mitta rv 16 15cm ja viimeks rv 20 se oli sitten jo 21,5cm. Katoin et edellisissä on tolla viikolla ollu 16cm. Tulevana perjantaina sitten nähdään, et missä nyt mennään :D Meillä oli esikoisen ja toisen syntymäpainoero yli 800g ja molemmat siis oli täysaikasia. Et jos tämä vielä on 800g painavempi kuin edellinen, ni syntymäpaino huitelee sitten 4500g:ssa.... Huih :D

Liitoskivuista, täällä niitä riittää :/ Nukkuminen on vaikeeta, kun hyvää asentoa ei löydy ja samoin kävellessä sattuu. Lisäks issias vaivaa. Nä on kyllä ihan normaaleja vaivoja edellisistä raskauksista, nä tarvii vaan kestää.. Ja kyllähän näiden kans elää, ku tietää miten ihana palkinto sieltä on tulossa :heart:

Mies tuli kaupasta, taidan mennä laittaa kahvin porisemaan :)

Bamse* ja Viuhti 23+4 :heart:
 
Sandrastiina, kysyit kestovaipoista. Meillä kestoiltiin esikoisen kanssa alusta saakka, mutta mitään tarkkaa muistikuvaa ei ole montako vaippaa oli kierrossa kerralla... Varmaan sellainen 6-8 vaippaa per päivä meni ja sitten kun laskee pyykissä olevat, niin olisko joku 15-20 vaippaa yhteensä hyvä arvio... Riippuu tietenkin miten ahkerasti pesee.

Esikoisella käytin prefoldeja ja surkeita flanellisisävaippoja, jotka oon sittemmin muokannut imuiksi ja huonoimmat hävittänyt, eli uutta vaippakantaa on hankittava tulokkaalle.

Uus hoitopöytä on kans hankinnan alla, kun edellinen lipasto levisi käsiin uutossa. Teetetään remontin yhteydessä kalustefirmassa erillisen hoitotason alle sopivan hyllystön, johon mahtuu isot elfa-korit kestovaipoille. Mies sanoi, että sillä ehdolla kestovaippaillaan, että niille vaipoille on kunnon säilytystilat.

Sain just kaverilta lainaan rintapumpun, sitterin ja kestoliivinsuojia. Just niitä olin ajatellut hankkia, mutta hyvä kun sainkin nyt lainaan, niin ei tarvitse myöhemmin miettiä mihin ne tunkis (kun meille ei näillä näkymin tule enempää lapsia). Kaveri taas on suunnittelemassa heille lähiaikoina pikkusisarusta, joten saan sit kätevästi kamppeet heille takaisin.

Täällä ei oo oikeastaan muuta valittamista kuin ristiselän kivut. Etenkin kun kiskoin esikoisen kanssa kaupasta 2 kassillista ruokaa pulkalla, niin ristiselkä alkoi heti vihoitella. Toisaalta tuntuu että hyvä olis liikkua ja rehkiäkin, niin pysyis hyvässä kunnossa.

Maikki rv 22+5
 
Kestovaipoista
Me aiomme ostaa ja käyttää kertakäyttösiä.

Sairaslomasta
Itsellä kipeytyi perjantaina kunnolla toi häpyluu. Ärtynyt nyt Niin pahaksi että liikkuminen oikeasti tekee kipeää. Lisäksi tänään ollut muutama kivuton supistus! Huomenna olisi ollut taas 7-22 työvuoro ja tiedän että tämän kuntoisena ei tuu mitään!! Soitin töihin siis ja huomenna pitää sit neuvolasta hakea sairaslomaa! Pitää levätä.. Nyt mulla työsopimus huhtikuun loppuun voimassa niin sillain saa olla turvallisin mielin :)

Supisteluista
Onko muilla? Joku ainakin kirjoitti että lepo ja paljon vettä auttaa! :) ..tietty asia erikseen jos kipua/vuotoa :)

H&M 22+0 POKS
 
Hhuuuuh, kivasti supistelee.. : / Hmmph.. Ja kauhian kiva yskäkin tullu seuraks, sattuu välillä tonne alavatsaan ko yskii. Aika epämukavaa! : /

Eipä tässä muuta. Voikaa mammat hyvin :heart: Ja elkää rehkikö ulkona lumen kanssa! Mies töihin sinne, tsoptsop!! :)
Huomenna poksuu 23 :) khihihihi ^_^

Emby^ ja nökö 22+6 :heart:
 
Pitäkästä aikaa taas jotain kirjoitella.

Bamsen teksti juuri niinkuin mun kirjoittama olisi ollut. Olen todella väsynyt. Tuntuu ettei tavallisista asioistakaan meinaa tulla mitään kun väsyttää niin kovasti. Sairaslomaa saisin varmasti, mutta oma esimies on inhottava että alkaa mulle valittamaan jos haen sairaslomaa.
Olen siivousalalla töissä ja teen 7,5h töitä illassa. Yhtäkään taukoa ei mulla ole.
Aamut ja päivät menee kotona 3 alle kouluikäisen lapsen kanssa.
Illalla kun töistä tuun klo.21.30 niin kyllä siinä väkisin tulee jo uni silmään.
Anteeksi kamala marina:(

Sf-mitasta ollut kans paljon puhetta. Viikolla 22+3 mun sf-mitta oli 21cm joten yläkäyrällä mennään myös täällä. Mut joka lapsen odotusaikana toi mitta on mennyt koko ajan yläkäyrällä.

Mutta nyt täytyy mennä laittamaan jotain ruokaa.
Hyvää alkanutta viikkoa

Maraiitti 24+2
 
Meillä vakutuus on Fenniasta. Esikoisen kohdalla ollut täysin toimiva ja tarpeeseen tullut, varsinkin nyt kun saadaan juosta 1 kk välein korvakontrollissa yksityisellä.

Liitoskipuja täällä on toisinaan ja enemmän juuri häpylyyn seudulla. Öisin huomaa helposti kun koittaa kääntää kylkeä kun tuntuu, että hajoaa kahtia.

Vauvaan liittyviä unia täällä on nähty parin viime viikon aikana oikein urakalla. Millon oon ollut ultrassa, jossa selvinnyt, että tulokas on poika. Kerran olin synnytyssalissa ponnistamassa, mutta uni jäi kesken kun esikoinen heräs. Yksi yö näin unta, että syntyi tyttö.

Täällä on aivan mahtava talvipäivä. Aurinko paistaa ja pari astetta pakkasta. Harmi vaan kun joutuu olemaan sisällä. Itselle iski vatsatauti kaamean yskän/nuhan kera ja esikoisella pakki sekaisin, flunssa ja taitaa nostaa uudestaan kuumetta. Huomenna olis ollut aamusta sokerirasitus, mutta sain siirrettyä sen keskiviikko aamulle. Olo on kyllä nyt jo ihan jees kun kuumekin laski, mutta ruokailun jälkeen alkaa vielä heikottamaan, eikä oikein normaalisti pysty syömään.

Paranemisia kaikille sairastelijoille!

Mupelo ja sintti rv 26+0 POKS!
 
Viimeksi muokattu:
Vakuutuksesta: ei olla vielä otettu. Pitäisi kyllä ottaa, sehän kai pitää ottaa 3kk ennen laskettua aikaa? Kuopuksen kanssa me unohdettiin ottaa ajoissa, ja sitten sai vasta, kun vauva oli 2kk. Otettiin sitten heti silloin, onneksi ihan vauvana ei ollut mitään terveysongelmia.

Mä oon olevinaan parempivointinen, mutta kieltämättä väsymystä on edelleen, siis normaaliin verrattuna. Alkuraskauteen verrattuna olen nyt pirteä. Viime yönä nukuin 7 tuntia, mikä normaalisti riittää, mutta nyt olen ollut koko päivän aivan väsyksissä. Tarvitsen unta ainakin 8 tuntia. Mutta sehän on vielä suht normaalia, 12 tuntia ja sekään ei riitä on sitten jotain muuta :( Voimia Bamselle! Mäkään en jaksa mitenkään tehdä ja touhuta kuten ennen raskautta, mutta onneksi on tuo alkuraskauden armoton voimattomuus mihin verrata ;) Siihen verrattuna voin hyvin, kun jaksan joskus tehdä pienen lenkin tai viedä lapset luistelemaan. Tosin yleensä heti, kun vähänkin teen jotain, simahdan täysin :) Mutta jossainhan se raskaus tulee näkyäkin, ja mulla tilanne on nyt ihan inhimillinen. Toista oli syksyllä.

Tänään 24+0, uusi rv alkaa!
 
  • Tykkää
Reactions: Missy1985
Vakuutuksesta
meillä kun esikoinen tulossa niin ei valmiiksi vakuutusta ollut. Ollaan kaikki keskitetty Pohjolaan niin oli luonnollista että sielä otimme myös vauvan vakuutuksen. Vielä ei ole "päätöstä"/laskua tullut. Paperit tosin on laitettu jo menemään :)

Liitoskivuista
Itsellä aikalailla suht häritsevää kipua tossa häpyluulla! Tänään sen vuoksi sl:lla :(

Maidoneritys?
Niin juuri! Apua!! Huomasin eilen että mun aluslakanaan oli tullut pieni läikkä ja tänään kun netistä katselin vauvanvaatteita niin yhtäkkiä toisen nännin kohdalle tuli märkäläikkä!! Yrjöttävää :D

Rinnat
Itsellä on kasvanut nyt viimeisten viikkojen aikana selvästi. Nyt tulikin mieleen ajatus.. Kun itse en kotona koskaan pidä rintaliiveja en ainakaan nukkuessa. Jokatapuksessa ostin tänään H&M:ltä kaarituettomat "kotiliivit" ajatuksena et rinta saisi nukkuessakin tarvittavan tuen. Onko kellään kokemusta? Ajattelin että voisin näin ehkä välttyä rinnan suurelta venymiseltä kun tuki on kokoajan... :)

Huomenna neuvola ja saan kelapaperit :)

H&M 22+1
 
VakuutuksestaMe ei olla etes mietitty tuota vakuutusta,mutta mielenkiinto heräsi,täytynee ottaa selvää!

SF-mitasta Multa otettiin nyt 22rv:lla eka sf-mitta ja terkka sanoi ettei se vielä ole kovin luotettava. Mulla silloin mitta näytti 19.

Erikoisia "himoja" Joillakin raskaudessa tulee johonkin ruokaan himo,mutta mulla bensa-auton pakokaasut haisee vastustattomalle ja moottorikelkka,ah se haisee NIIN hyvälle :O. Ja sitten on pakko tuolla ulkona tiiviitä lumipaakkuja tiellä kävellessä polkea :whistle: Esikoista odottaessa oli samoja mielihaluja.

Vauvan liikkeistä Meidän ylläripyllärillä on jo melke selvä rytmi tuolla mahassa,illasta varsinkin klo 22-23 potkii aivan mahdottomasti ja jyllää menemään :heart:

MaTu ja ylläripylläri 22+5
 
Hemutus , miksi yrjöttävää ? :)

MaTu Mä oon aina tykänny bensan hajusta... :whistle: Lieneekö syy vai seuras jostain :)

Maraiitti Kuulostaapa oudolta, ettei sinulle kuuluisi mitään taukoja? Minkälainen työehtosopimus tuolla alalla on? Kaiken järjen mukaan ainakin kaksi taukoa tuohon kuulu, ruokatuntia sitten taas ei.
Kannattaa miettiä, onko tönantaja sinua kohtaan niin super reilu, että haluat uhrautua hänen hyväkseen tässä asiassa.
 
Supistelee supistelee, miettisin että pitäskö noist olla huolissaan vaik nyt kipeetsi on supistellu jo viikosta 15 lähtien ja viikolla 18 ei ollu ainakaan mitään kohdunsuulla tapahtunut, seuraava lääkärineuvola kuitenkin vasta kuukauden päästä... Jotenkin hirveen epävarma fiilis kun ei mitenkään kontroloida sen enempää ja nyt noit supistuksii on taas ollu enempi.
Pahoinvointia on taa ollu paljon, viime yönä joutusin nousemana kun oksetti ja tänä aamuna aamupala tuli ylös. Olo on kyllä oikeen extreme riutunut.

~ZZ&PikkuT 23+0~ POKS!
 
Jospa tulisi pitkästä aikaa kirjoittelemaan tänne :)

Kestovaippoja kannattaa hankkia ainakin 15 kpl, jos meinaa täyskestoilla. Siis jos hankit all-in-one tai taskuvaippa tyyppisiä, niitä täytyisi olla tuo määrä. Jos taas hankit sisävaippoja ja kuoria, sisävaippoja 15 kpl ja kuoria 4 kpl todennäköisesti riittää. Niitä kuoriahan ei tarvitse pestä joka vaihdolla vaan vaihdetaan vain sisävaippa mikäli kuori on puhdas. Suosittelen muuten muillekin hankkimaan edes yhden tai kaksi HELPPOA kestovaippaa (esim. joku taskuvaippa tai all-in-one) ja kokeilla niiden käyttöä vaikka kotona. Siinäkin säästää jo jonkin verran ja ehkä innostutte kuitenkin kestoilemaan enemmänkin, kun huomaatte kuinka helppoa se on :) Pesin jo vaippoja valmiiksi (uudet kannattaa pestä monta kertaa ennen käyttöä, jotta imevät paremmin). Aika paljon niitä olikin taas kun on edellisten vanhoja, kavereilta perittyjä ja jokunen kirppislöytökin. Harsojakin oli hirmu kasa kuopuksen jäljiltä. Hänellä niitä käytettiin puklurätteinä. Pesin ja kloorivalkaisin ne niin ovat taas ihan käyttökelpoisia :)

Sf-mitta ei kerro juuri mitään oman kokemukseni perusteella. Vertailin lukuja vanhoista neuvolakorteista. Alkuun kuopuksen mitta on hieman isompi, mutta sitten tilanne kääntyy toisinpäin. Esikoinen oli syntyessään ihan keskimittainen 3,5kg 50cm. Kuopuksestakin ennustettiin ns. normikokoista, mutta hän olikin miltei 4,5kg ja 55cm. Tämä ero siis vaikka käyrät näyttivät samalta... Kuopus tosin syntyi 1,5 viikkoa myöhemmin kuin esikoinen, mutta ei siinä ajassa kiloa ja viittä senttiä kerry...

Painosta en jaksa nyt välittää. Kiloja kertyy, mutta mitä siitä. Ehtii niitä tiputella sitten myöhemminkin. Ei elämä näihin muutamaan jäljellä olevaan raskauskuukauteen lopu ;) Olkaa siis armeliaita itseänne kohtaan. Hyvä vointi sekä äidillä että lapsella on tärkeämpää kuin kilojen kyttääminen.

Rinnat kasvaa täälläkin. Käytössä on nyt isoimmat liivit mitä mulla on (edellisen raskauden aikana ostettu) ja rinnat alkavat jo tursuilla näistäkin. Tässä vaiheessa ei vain viitsisi ostaa liivejä, kun jäävät kohta taas turhiksi. Imetysliivejä ei taas kannata ostaa vielä, kun ei tiedä mihin nämä vielä venyvät. Itselläni ainakin rinnat turpoavat vielä siinä maidonnousu vaiheessa jonkin verran. Eipä sitä kasvua millään liiveillä voi hillitä. Yöliivit meinaan ostaa imetystä varten. Ei ole nimittäin mukavaa, kun imettäessä toisesta rinnasta suihkuaa maitoa pitkin petiä... Silloin on kätevää, kun voi peittää suihkutissin liiveillä ja liivinsuojalla.

Liikkeitä tuntuu yhä enemmän ja vahvempina. Tyttö tuntuu olevan yökukkuja. Päivisin on pitkiäkin hiljaisia hetkiä, mutta illalla alkaa meno. Herään siihen välillä montakin kertaa yössä. Saa nähdä tuleeko näistä tietyistä joka yö toistuvista samaan aikaan herätyksistä syöttöhetkiä vauvan synnyttyä.

Sairasloma teki tosi hyvää. Supistukset ja muut ilkeät olotilat lähes loppuivat. Suosittelen muillekin rankoissa töissä olevia juttelemaan neuvolassa omasta jaksamisesta, jos vähänkin siltä tuntuu. Työ maistui ihan erilaiselta pienen tauon jälkeen. Silti en usko, että pystyn olemaan töissä loppuun asti. En tiedä vieläkään mitä tekisin äitiysloman aloituksen kanssa - normaalisti vai varhennettuna. Toisaalta olisi ihana tietää varmasti päivä jolloin työt loppuvat ja että se olisi melko pian edessä. Toisaalta varhennettuna päivät ovat pois äitiysloman loppupäästä : / Tiedän, että saan tarvittaessa sairaslomaa ja voin sillä tavoinkin jäädä aikaisemmin pois. Se olisi tietysti itselle taloudellisesti järkevin vaihtoehto. Se on taas muille asianosaisille ikävää, kun eivät tiedä koska jään pois ja odottavat "limbossa" tietoa koko ajan.

Barbbis 22+3
 
Rintintin
jkoo mainitsit että olet myös Porista niin siksi sinullekin osoitin tekstin 4D-ultrasta. :) Mutta hienoa että teilläkin oli kaikki rakenneultrassa hyvin ettekä koe tarvetta 4D:hen mennä. Ja hyvä että muut on saanut hyviä kokemuksia äitiyspolin kätilöistä, (Hemutuksellakin myös oli kiva kätilö, eikö?) mulla kävi vaan huono tuuri. :) Jos vaikka sitten synnärillä olisi taas mukavaa porukkaa. =)

Vakuutus-paperit meillä on vetämässä, päätöksiä odotellaan. Meillä ainakin asian käsittely on vienyt kolmisen viikkoa, ja jos tulisi hylkäys ettei myönnetä niin voisi koittaa jostakin muualta kun muistaakseni ennen rv27 pitäisi hakemus laittaa. Että sen puoleen olisi kiva jos päätös tulisi mahd. pian. :)

Sf-mitta minullakin menee yläkäyrien yläpuolella, ja painoarvio masukista rakenneultrassa oli aika hurja... Saas nähdä miten käy. :) Onko muuten kellään mitattu vatsanympärystä neuvolassa? Kun jostain muistan kuulleeni tai lukeneeni että sekin antaisi jotakin tietoa mahdollisesti vauvan koosta. Meillä ei ainakaan olla vielä mitattu.

Sokerirasitus -te jotka olette käyneet raskausaikana (nyt tai aiemmissa) niin ootteko huomanneet että olisi vaikuttanut jotenkin pikkuiseen? Mulla oli ko. koe eilen ja tuntui että masukki sai ihan hirveästi virtaa ja liikuskeli ja potki monta tuntia! Illalla ei mitään vaikka yleensä ollut kymmenen maissa selkeästi hereillä. :) Ajattelin että liekö ollut vain väsynyt riehumisesta, tänään kuitenkin liikkeitä jälleen tuntunut. :heart: Ja muutenkin kyseiseen kokeeseen liittyen; niin kuinka tarkkoja siitä ollaan ettei saa mitään juoda eikä syödä eikä oksentaa? Siis ei varmastikaan kaikkea saa oksentaa pois, eikä saa syödä ja paljon juominenkin on kielletty. Kysyin asiasta hoitajalta kun oli niin kuvottava olo että jos edes vähän saisi juoda vettä että olo helpottuisi niin vastas vaan ettei oikeastaan saisi, muttei täysin kieltänytkään. Ja vaarantuuko koko rasitus jos ei ihan kaikki litku pysy sisällä koko kahta tuntia?

ZiiliZeija ja Emby tunnetteko supistukset edelleen samanmoisina kuin sillon viikolla 15-16? Kun mulla myös oli supistuksia aiemmin ja opin ne tunnistamaankin mutta nyt ei hetkees ole ollut samanlaisia tuntemuksia, jotenkin "krampit" tuntuneet ylempänä, navan seutuvilla... Liekö nämäkin juuri niitä supistuksia? Eivät satu, mutta ovat epämiellyttäviä. Vai tietääkö joku mitä muuta voisivat olla?

Liitoskivuista ei hajuakaan, mutta kuulemma sitten tietää varmasti kun tulevat?

Rintintin & masukki 24+2
 
Rakenneultra takana, toinen poika tulossa minkä jo olinkin arvannut, silti vähän
harmitti vaikka pääasia että kaikki oli kunnossa.
Minäkin pähkäilen loman alotuksen kanssa, kesälomatkin jää pitämättä tältä
vuodelta olisi ollu kiva matkustaakin ennen kesää, mutta kokemuksesta muistaa et ehkä parempi ettei jää aikaisin, tulee aika pitkäksi


teris 21+4
 
  • Tykkää
Reactions: ninanina
Vakuutus Pian pitäisi ottaa parilta yhtiöltä tarjoukset, jotta vakuutuksen ehtii ottamaan ajoissa.

Sokerinrasitus on kolmen viikon päästä. Ja lääkärineuvola neljän viikon päästä. Maaliskuun lopulla alkaa kuulemma meidän neuvolan kevään perhevalmennukset!

Painoa on tullut lisää tähän mennessä 5kg.

Miten bikinirajan sheivaus onnistuu teiltä, kun maha tulee tielle? Oletteko käyneet sokeroinnissa raskauden aikana?


Tänään 22+6
 
Jjjeesjees.

Me otetaan se vakuutus tod. näk. Turvasta, ko siellä on mein kaikki muutki vakuutukset :)

Täälläkin supistaa aika-ajoin, välillä aika kivuliaitaki on, mut en oo jaksanu huolestua..

Emby^ ja nökö 23+1 :heart:
 
Hei vaan pitkästä aikaa! Meilläkin vihdoin rakenneultra onnellisesti takana. Täydellinen ja suloinen tyttö siellä köllötteli! :heart: Mulle voi siis päivittää tyttölupauksen. Olinkin sitä jo aavistellut, mutta olipa ihana saada siihen varmistus!

Kaikki oli just eikä melkein juuri niin kuin pitää. Tyttö vastasi kooltaan laskettua aikaa, oli vilkas liikkeissään ja kaikki rakenteet olivat kohdillaan. Meillä ultrassa näytettiin myös 4D kuvaa (kuten np-ultrassakin) ja hän oli tosi tosi suloinen! :heart:

Olen niin onnellinen, että muutamat itkutkin on tullut tirauteltua. :D Liittyy kyllä osin siihen, että olen muutenkin nykyään äärimmäisen herkällä tuulella... Ja pari ihanaa mekkoa oli pakko hakea heti! :heart:

Lähetin Nina Ninalle kaveripyynnön, jospa nyt uskaltautuisin mukaan kesäkuisten Facebook-ryhmään!

Oletteko muut olleet hellyydenkipeitä? Mä olen ihan mahdottoman... Vaikka aina olen ollut, niin nyt se on lähtenyt ihan käsistä. Jatkuvasti roikun miehen kyljessä suukottamassa ja halailemassa. :p Se varmaan alkaa olla jo ihan täynnä mun pulppuavaa rakkauttani. :LOL:

Almeja ja neiti 21+4
 
teris Onnea hyvistä rakenneultrakuulumisista! :flower: :heart:

RinTinTin Itel sokerirasitus ois ees ens perjantaina, mäki miettiny kaikkee et miten se menee.. mut kaipa sen sitte perjantaina vast tietää..

Mietin kyl et tuskin haluan istua sen 2h niil kovil penkeil et täytyy kysyy vaihtoehtoa ku on täyspakko lepo voimassa nyt ku se k.kaulan tilanne on mikä on.. :|
Täällä aika kuluu vähä nopsempaa ku käy ain avautuu täällä.. ^^

Tasan viikko kontrollikäyntiin.. :O *huoh*
Missy 24+4 (onneks sentäs näi pitkällä jo)
 

Yhteistyössä