Kesäkuun Kastehelmet 2012 **HELMIKUUSSA**

Miten paljon teidän vakuutukset syntymättömälle lapselle ovat maksaneet, mistä firmasta? Kauhistuin, kun näin, että hinnat ovat tainneet nousta muutamassa vuodessa pilviin! Siis 500e luokkaa? Tai ylikin. Toki hinnoissa on varmasti eroja ja samalla siinä, mitä vakuutus sitten korvaa.
 
Täälläkin on ollut mietinnässä tuo vakuutusasia, mutta ei taideta kuitenkaan ottaa.

Viime viikko olikin taas tosi hankala ja päädyin synnytyspäivystykseenkin mahakipujen kanssa. Kaikki kuitenkin vauvalla hyvin. Itsellä nyt sitten antibiootti virtsatietulehdukseen. Sain lääkärikäynnillä vielä kysyttyä samalla, että näyttääkö vieläkin tytöltä ja edelleen näytti, joten eiköhän se sitten jo aika varma tyttö ole. =)

Mitenkäs te muut olette muuten matkustelleet raskausaikana, tässä tai aikaisemmassa? Me olemme lähdössä ensi viikolla kanariansaarille viikoksi raskausviikoilla 25+5-26+5. Hieman pelottaa, mutta toivottavasti kaikki menee hyvin. Onko jollakin jotakin vinkkejä, että mitä kaikkea kannattaa ja pitää ottaa huomioon kun lähtee raskaana ollessaan matkalle? Lentolupa-lapun saan varmuuden vuoksi lääkäristä, mutta muusta en tiedäkään.

PikkuistaOdottava 24+1
 
Aanna
Meillä vakuutus Pohjolasta. Varausmaksu, joka maksetaan ennen lapsen syntymää on 260e ja sen maksettua vakuutus astuu voimaan. Syntymän jälkeen kahden kuukauden kuluttua tulee maksaa erotus 50e, samalla kun ilmoittaa lapsen nimen ja sodun. Meillä siis Pohjolasta 1.vuosi 320e (olemme keskittäneet vakuutukset sinne, ilman esim kotivakuutusta olisi vauvavakuutus ollut 600e pohjolasta !!) Omavastuu meillä on 10%, kuitenkin vähintään 150e vuodessa.
Mielestäni hyvä diili :)

PikkuistaOdottava
Saat lentää vkolle 35asti, rv 28 jälkeen ei saa lentää mannerten yli ja rv 36 jälkeen tarvitsee lääkäriltä lausunnon terveydestä! Ei siis mitään hätää! Me ollaan miehen kanssa ajateltu kans käydä huhtikuussa vielä matkalla (Kanaria tai espanja) jos hänen työt sen sallii :) :)

H&M 23+1
 
Moro!

Päivitystä, että hengissä ollaan ja huomenna sokerirasitukseen... aah.
Onpa tullut juttua taas...

PikkuistaOdottava
Me palattiin juuri kaupunkilomalta Euroopasta ja mulla siis viikkoja oli reissulla 25-26. Kaikki meni erinomaisesti, eikä mahaa huomannut muussa kuin ruoka- ja juomarajoitteisuudessa. Alkoi ottaa todella päähän kun mitään tuorettakaan ei uskaltanut syödä... Kannattaa ottaa huomioon, että Keski- ja Etelä-Euroopassa maaperän toksoplasmoosiesiintyvyys on muistaakseni noin kymmenkertainen Suomeen verrattuna. Itse ainakin välttelin kaikkia vihanneksia ja hedelmiä, paitsi niitä jotka itse pesin ja kuorin. En nyt tiedä oliko se hätävarjelun liioittelua, mutta lääkäriystäväni oli myös tehnyt näin raskaana matkaillessaan, joten uskoin häntä...

Muuten: Varaa lannolle juomaa (jos ilmakuoppien takia tarjoilu ei pelaakaan), muutenkin aina juomapullo mukana (itse en joisi hanavettä) ja lennolle kai suositellaan lentosukkia. Itse käytin niitä, mutta en tiedä olisinko tarvinnut. Lentokoneessa laitoin varulta pehmennyksen (villapaidan) mahan ja turvavyön väliin, jos ilmakuoppa tms. olisi yllättänyt.

Mahan kanssa köpöttelin ihan mukavasti menemään kilometritolkulla pitkin kaupungin katuja, ei ongelmia, menin jopavauhdikkaammin kuin mies. Jalat kyllä kipeytyivät, mutta niin ne kipeytyivät miehelläkin. Mulla oli neuvolakortista kopio mukana varmuuden vuoksi, mutta eivät olleet lentoasemalla kiiinnostuneita mun raskausviikoista. Et tarvitse lääkärintodistusta vielä. Eurooppalainen sairausvakuutuskortti kannattaisi olla synnytyksen varalle, tavallinen matkavakuutus ei korvaa synnytyskuluja. Tuolla kortilla (saa Kelasta, tosin ei taida ehtiä jos sitä ei sulla vielä ole) pitäisi saada sairaanhoito paikallisen hintatason mukaan. Ifiltä kyselin ja niiden matkavakuutus olisi korvannut äkilliset hoitotoimenpiteet,mutta ei synnytystä tai kotiinkuljetusta. Sen sijaan lapsi olisi synnyttyään kuulunut matkavakuutuksen piiriin, koska siihen kuuluvat alle 18 v. jälkeläiset. Mutta mitään ei tosiaan käynyt ja vointi oli hyvä, joten näillä ei ollut mitään merkitystä sitten. :) Tulipahan varmistettua.
 
Sanmar sinäkö kirjoitit tuosta lituskaisesta mahasta...
täälä tyttölupaus saatu ja mulla ihan samalla tavalla sellanen lituskainen navan kohdalla :D
olen myös aatellu että johtuu tyttömasusta :)
esikoinen joka siis oli poika niin ei siitä tämmöstä ollu :)

Aanna mä kattelin ifistä vakuutusta ja olis maksanu vähän reilu 140€
varmastikkin paljon eroja firmoittain :)
en kyllä huomannu kattoa että miten hinta menee sit ennen syntymää ja sen jälkeen
 
Mahanmuodosta ootte täällä puhellu, mulla on kans sellainen pyöreä, mutta sit periaatteessa navan alueella/ympärillä on sellainen tasainen kohta - pyöreä mutta neliömäinen ja meilläkin tyttölupaus, joten en tiedä voisko olla "tyttömaha". Täällä kans istukka takaseinässä. Mulla oli nimittäin esikoisesta samanmallinen maha ja esikoinen tosiaan on tyttö. Tiärä sitte. Varasin Mehiläiseltä ultran, ihan siis normaalin ultran, jossa saavat mittailla vauvaa ja itte näkee vauvan vielä ja saa katsoa vielä sukupuoltakin. Tuo on tuollainen oman pään rauhoittamis ultra ja tekee niin mieli vielä nähdä pikkuinen ennen synnytystä :D Aika on maaliskuun 30. päivä et silloin viikkoja on kertyny 29+6.

Meidän vakuutus on If:stä kun sielä on muutkin tällä hetkellä. Meillä maksoi 121 €.

Täällä on yhdellä mammalla lähtenyt sisustusinto ihan käsistä :) Eikä meinaa millään malttaa odottaa uuteen tupaan muuttoa, jossa eilen alotettiin laminaattien laitto lattiaan, huh huh, pian on reilun vuoden projekti siinä vaiheessa että päästään muuttamaan, kesällä alkaa sit pihalla uus projekti kun pitääs saada nurmikot kuntoon :D Kesää siis odotellessa kaikin puolin :)

PikkuMyy ja "kikko" 25+3
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin lituska napa-alue, mutta poikalupauksella. Itse asiassa alue on jopa hieman tummempi ja sileämpi kuin ympäristö, joka ainakin vielä näyttää normi nahalta. ;)

Meillä lääkäri puhui eilen, että Finnair vaatii todistuksen raskaudesta/lentokelvollisuudesta alkaen rv26:sta. Käyn välillä lentäen kotipuolessa, ja neuvolatäti oli ilmeisesti pyytänyt sanomaan tuosta jo etukäteen, ettei mene lennot hukkaan.

(.) Rautakuuria pidellessä. Hb oli laskenut kahdessa viikossa 107:stä 103:n, vaikka olen syönyt vähintään yhden rautatabletin Obsidania päivässä. Ihan alussa otin useampana päivänä kaksi tablettia, kun olo oli niin väsynyt. Nyt sitten toistaiseksi 2tbl/pv, ettei ainakaan laskisi enempää.

Olin yllättynyt siitä, kuinka neuvolalääkäri ja neuvolatäti koittivat kysellä, josko on sairaslomalle tarvetta.

Jaahas, jos lähtisi takaisin hommiin. Nyt etätoimistossa on hieman odottelua teräksen paistelun kanssa, joten hyvin ehtii surffailemaan. :)

Henna ja vaavi 26+3
 
Äitiysavustuspäätös oli tullu, jee! :) Nyt oottelemaan pakkausta.

Ja saikut jatkuu taas kaks viikkoa, sit pitää kattoo tilannetta taas uudestaan. Mut sit ois viel kuukaus äippäloman alkuun, et jos selkä tulis nyt kuntoon ja supparit loppuis niin pääseis viel töihinkin. Sitä toivoisin, selän osalta se ois hyvinkin mahdollista, on alkanut olemaan parempi nyt ja koko aikanen jomotus on vaihtunut ajoittaisiin vihlomisiin. Mutta sen sijaan tuntuu et noi supparit on taas vähän pahentunut eikä kärsi mitään tehdä ja lantio on kipeytynyt entisestään.

~ZZ&PikkuT 24+0~ POKS!
 
  • Tykkää
Reactions: Missy1985
Pikkumyy-82 itse kanssa pohdein tuota "ylimääräistä" ultrakäyntiä yksityiselle, mutta olen kahden vaiheilla kun en tiedä kehtaako sinne vaan huvikseen mennä ja taka-ajatuksena olis tietty se, että se sukupuolikin varmistuisi :D Mies oli sitä mieltä, ettei mentäisi, mutta itseäni se vähän kutkuttaisi...hmm...mitäköhän ne siellä ajattelee, jos sinne menee ihan vain huvikseen?? Vaikkei se heille kuulu, kun olen maksava asiakas vain....:whistle:

jkoo + Pupu 23+6 :heart:
 
jkooyksityisellä puolella saa käydä vaikka kuinka ns. "huvikäynneillä". Lääkärit saa nuppitaksan, joten se että haluat mielenrauha vuoksi mennä tai haluaa sukupuolen selvittää ei heitä varmasti haittaa kun rahaa vain saavat ;)

H&M 23+2
 
  • Tykkää
Reactions: ninanina
Ultra käynneistä Mun mielestä rohkeasti vaa jos oma mieli paranee. =) Ite käyny päivystyksessä ahkeraan pienestki asiasta ja miehen kans todettu et siinähä sitte ihmettelevät, kuha ite saa mielenrauhan. :D

Sokerirasitus tulokset oli puhtaat! Elikkä siltä osin ainaskaa mitää! :heart:

Muuten lääkärintarkastuksessa kaikki oli ok, katellaa sit ens viikon pe uudestaa kuis on sitten. Ei siit tääl sen enempää.

Missy ja prinsessa 25+4 (4pv yli jo jeeeeee) :heart: :heart:
 
Voi elämän käsi tätä väsymyksen määrää.. : / Tuleeko kaik alkuajan vanhat vaivat takas? Kamalaa toi närästys / palakurkussa olo..

..vaikka oon luvannu, etten valita, mut siltiiiiiii.. :) Jos menis vaan nukkumaan. Huomenna päivä uus.

Minttusuklaajäätelöä ja jäistä mansikkamurskaa, nammmnammm :p :heart:

Emby^ ja nökö 24+1 :heart:
 
Närästys on täällä kans astunut esiin, ihan hirveetä, nimenomaan tollanen pala kurkussa-olo! Yöllä se tuntui niin hirveeltä, että heräsin ja jouduin 3 kertaa käydä oksentamassa, sitten helpotti. Olo oli kuin iltapala olisi noussut kurkkuun, enkä saanut unta ennen kuin kävin oksentamassa :kieh: Mietein jo, että tuliko minulle joku oksennustauti, mutta kun aamulla olo oli normaali, niin oksennus tuli kai tuon närästyksen vuoksi. Esikoisen aikana närästys vaivasi myös, mutta vasta ihan viimisillä viikoilla, eli jos se nyt jo alkaa, niin voi kura vaan sanon, inhottava vaiva! Rennietä pitää käydä hakemassa.

jkoo + Pupu 24+0 Poksis :heart:
 
Sanmar, täällä kans Ifiin laitettu vakuutushakemus. Sieltä on esikoisellekin vauvavakuutus ja sain vauvavakuutuksen ilman ongelmaa, vaikka on tyypin 1 diabetes. Nyt on lisäksi taustalla sektio, mutta en oikein usko sen takia vakuutusta evättävän. Toivotaan ettei keskenmeno ole myöskään este vakuutukselle.

PikkuistaOdottava, mä olin kans esikoista odottaessa Euroopassa reissussa raskausviikolla 26 tai jotain. Ei ollut mitään erityistä, paitsi että oli kuuma kesä ja jalat oli koko ajan tosi turvoksissa. Mutta lentämisen suhteen ei ollut mitään erityistä järjestelyä, paitsi lentosukat ehkä ottaisin matkaan.

Tänne ei kummempia, töissä oon jaksanut ihan hyvin. Seuraava ultra on parin viikon päästä, kun oon äitipolilla seurannassa.

Maikki rv 24+1
 
Onpas meitä täällä sitten monta, joilla on se lituska napa-alue ! Tuo nemainin poikalupaus vaan pilasi tän teorian, että olisi tyttömahan merkki :D Tai ainahan sanotaan, että "poikkeukset vahvistaa säännön", että ehkä se sittenkin voi olla tyttömasun merkki :LOL:

jkoo kuullostaapas tosi inhalta toi sun närästys, jos pistää ihan oksentamaan : / Itsellä välillä närästää ruoan jälkeen, mutta se on onneksi ollut enemmän sellaista lievää kurkun polttelua ainakin toistaiseksi.

maikki79 kiva kuulla, että tekin saitte esikoiselle sen vauvavakuutuksen diabeteksestä huolimatta :) Ehkä meilläkin siis on toivoa vakuutuksen suhteen niistä keskenmenoista huolimatta.

Täällä piti vähän vuodattaa kyyneleitä kaverin vauvauutisen johdosta :heart: Etukäteen naureskeltiin, että toivottavasti ei synny karkauspäivänä, kun la oli 28.2. Ja tänäänhän se pieni sitten tietysti päätti syntyä :D Tuli kyllä kauhea malttamattomuus taas, että ei malttais odottaa, että saa omankin nyytin syliin asti!

Sanmar + superpapunen 26+5
 
Viimeksi muokattu:
Rintintin
Aanna; Me otettiin vakuutus vauvalle Lähivakuutuksesta ja varausmaksu ennen syntymää oli ihan pikkusen yli 100€ ja vuosimaksu 220€. Siinäkin muistaakseni jotakin keskittämisalennuksia kun on melkein kaikki vakuutukset sieltä.

jkoo Ultraan vaan jos siltä tuntuu. :) Meillä mies on sitä mieltä ettei tarvi käydä ilman erityistä syytä mutta mulle oman mielen rauhoittaminen on jo aika iso ja painava syy. :) Ja olis se tietysti kiva jos saisi sukupuolen selväksi, vaikka vauvan terveys onkin pääasia. :heart:

Taisin jo aiemminkin kysyä mutta onko keltään mitattu neuvolassa tai ootteko itse mitanneet vatsanympärystä ? Olen kuvitellut että oma masu olis jo aika iso mutta yllättävän monelta olen kuullut ettei olekaan viikkoihin nähden... Kaipa tuo tuosta kasvaa ja yksilöllistähän se on. :) Mutta mietin vaan että tuleeko mittaus neuvolassa jossain kohtaa vastaan?

Odotus on nyt sujunut hyvin, liikkeet tuntuu päivittäin eikä suurempia vaivoja ole ollut kun saanut ottaa ihan rennosti. Mieskin tunsi viikonloppuna ekaa kertaa pikkuisen potkut. :heart:

Rintintin & masukki 25+3
 
minä oon ainaki mittaillu mahan ympärystä vk 25 oli 97cm. tiiä sitte onko iso vai pieni.. en muista mikä oli aikaisemmassa raskaudessa tähän aikaan, mutta painoa ainaki on nyt sen verran ku oli silloin kun olin jotai 30vk ja muutama viikko päälle XD
 
Närästystä täälläkin, kokoajan, ei auta mikään siihen. Täytyy taas tottua vaan:)

Tänään oli eka lääkärineuvola, painoa oli tullut kilo edelliseen (kuukausi sitten oli ed.neuvola), sf-mitta 25, (menee yläkäyrillä, joo...) vauvan sykkeet 150.. kaikki oli kiinni tuolla alhaalla, onneksi.

Joka toinen ilta alkanut supisteleen, menee maha kovaksi ja vähän sattuu, onneksi vain kerran käy tälleen illassa. Ja pääasiassa kun menee nukkumaan. Valkovuotoa tulee.. no, sille ei voi mitään, kuuluu asiaan.

Me jätetään vakuutus ottamatta, kaikille muille on kyllä otettu, tälle nyt otetaan 2kk iässä. Ei saatu vakuutusta, koska tyttö syntyi keskosena ym. Liian suuret riskit. En viitsi edes muualta kysellä, koska olemme keskittäneet kaikki vakuutukset yhteen vakuutusyhtiöön.. oli jotenkin odotettavissakin kielteinen päätös, koska kaverillekaan ei myönnetty (edellinen syntyi kans keskosena..)

Neuvolassa taas tuumasivat, että tod. näk syntyy toukokuussa - toivottavasti edes silloin vasta!

Taas tuli omaa napaa kirjoiteltua...

Piuh ja poitsu 25+5
 
Närästys
Aivan kamalaa!! Jotenkin oon huomennut että meidän poitsun pesä kun on ottanut tuollaisen 7cm kasvupyrähdyksen niin tuntuu siltä että oon ihan täynnä koko ajan!! Kun oon syönyt niin tulee niin huono olo että meinaa yrjö lentää! Eilen kokeilin sitten sellaista että söin pienemmän annoksen, sen jälkeen oli vähän olo että *kyllähän sitä olis ruokaa vielä mahtunut* MUTTA kun lähdin liikkeelle niin tuntu taas samalta että ruoka tulee ulos!
Iltaisin aivan järkyttävää kun iltapalan jälkeen pitäis olla 2h pystyssä ettei tuu huono olo.. muuten närästää ja oksettaa niin paljon.
Tuntuu että tukehdun välillä :D


voi että taas on sellainen ylionnellinen olo
:heart: :heart:

Oletteko huomanneet muuten valve-nukkumis rytmiä vauvvoilla?
Meillä ollaan selvästi hereillä ja jumpataan aamulla klo. 10 iltapäivällä klo. 14 illalla klo 20 ja sit vielä 23 viimeiset :LOL: Mahtava tyyppi kyllä :cool:

H&M 23+3
 
Piuh Tääl samast syyst jää vakuutus ottamatta ku esikoinen on syntyny rv.25+0, ni tuskin saisin, kokeiltii ja vaadittii nii paljon lisäselvityksiä selvitysten jälkee et luovuttiin siitä jo 2vk sitten. |O
Meil onki samat viikot ja päivät menossa.

Neuvolan varasin ens tiistaille, ni näkis ne verenpaineet, sydänäänet sekä hemoglobiinin. Nii ja samalla myös se tiistain injektio hoituu siel sitten. Oma neuvolatäti ei oo paikalla silloin, harmi mut sainpaha ajan toiselle. Ku sit vast ens viikon pe se kontrolli äitipolilla, ni meen ihan mielelläni aiemmin kuuntelee sydänäänet, vaikka tunnen kyllä prinsessan möngerrykset masussa. Joteski vaa tää kaikki huoli muusta saa mut haluamaan tarkastukset useammin. :ashamed:

Hemutus Tääl huomattu sama, mut huonojuttu et aamuyöstä alkaa jo siin 4-5 välis viimeistää pyöriskelee nii et useimmiten herään enkä saa vähää aikaa unta, joskus pariin tuntiin kuten tänään.. |O :heart:

Missy ja prinsessa 25+5 :flower: :heart: :heart: :heart:
 
Valve-unirytmi vilkkainta täällä taitaa olla siellä aamusella 6 aikaan ja minä myös herään siihen, kun toinen möyrii siellä kovaa. Sitten aamupäivällä ollaan kanssa hereillä, mutta illat ollaan hyvinkin hissukseen. Illalla kun kattelen telkkaria ja makoilen sohvalla, niin toivoisin että pieni siellä potkisi, kun kerrankin olisi aikaa liikkeitä kunnolla tunnustella ja jopa mieskin voisi niitä tuntea, mutta ei, tyyppi on hyvinkin hiljainen silloin, ehkä jonkun liikkeen voi antaa, että hei, täällä ollaan, mutta siinäpä se sitten. Muistan vain esikoisesta, että hän oli vilkkaimmillaan illalla. Toivottavasti tämä rytmi ei jää päälle tai me saadaan aikamoinen aamuvirkku :D
 

Yhteistyössä