kesäkuun IVF/ICSI/PAS

Iltaa naiset! ex Dreamer täällä nyt kirjoittelee Kitty nimimerkillä kun tuo pitkään "oma" nimimerkkini on jo joku kerennyt ottamaan....

Täällä eletään sitten pp1. Eilen oli siirto ja jännittävissä tunnelmissahan tuo eka siirto sujui. Kaksi kyytiläistä siirrettiin, ja nyt kaikki sormet ristissä että tarttuisi/tarttuisivat tiukasti kiinni!! Suositteltiin 2-3 päivää lepoa ja sitten voi jo ihan normaali elämää elää. Vaistomaisesti sitä aika varovaisesti tuntuu ottavan, ja yrittän välttää äkkinäisiä liikkeitä, vaikka onhan se kai todettu että itse ei enää tässä vaiheessa voi vaikuttaa tapahtumien kulkuun.
Tällähetkellä tuntemukset on lähinnä että alavatsaa jomottaa, ja rinnat kipeinä . Kaikki menee varmasti lääkkeiden piikkiin, semmoinen satsi mulla on lääkkeitä popsittava että huhhuh! Maanantaina pitäisi taas pistää Pregnyl, lääkärin mukaan se auttaa myös kiinnittymisessä.

Tuulialle onnea hurjasti hienosta punktio saaliista!Nyt toivotaan että pallerot hedelmöittyvät ja lähtevät jakautumaan hienosti!
Kuu-ukolle myös onnea peliin ja pianhan pääsette jo siirtoon!!!! Täällä sitten jännätään ja tsempataan yhdessä, toivotaan että tulis oikeen kunnon PLUSSA aalto tähän kesäkuun pinoon :heart:


 
Alkuperäinen kirjoittaja kuu-ukko:
Täällä punktio myöskin takana. Masu kipeä ja arka, mutta lepäilyä sohvalla, niin auttaa.
Meillä lääkäri oli yllättynyt munarakkuloiden loppukiriin kasvussa, oli kuulemma hyvänkokoisia. Munasoluja löytyi kuusi ja huomenna soittavat mitenkä ovat hedelmöittyneet. Jänskättää :hug: Kohdunlimakalvo oli ohut, niin sain laastarit käyttöön. Onko jollakin kokemuksia ohuesta limakalvosta, lääkityksestä ja onnistumisesta? Tälläinen huoli tuli tällä kertaa...
Ihania uutisia soittelivat klinikalta. Viisi kuudesta oli hedelmöittynyt.
Meillä on ollut vähän ongelmana tuo hedelmöittyminen, mutta nyt kyllä kasvateltiin pisempään kuin koskaan aikaisemmin. Olisiko siinä ollut syynsä, että munarakkulat olivat isompia ja munasolut valmiimpia hedelmöittymään.
Nyt sitten toivomaan, että jakaantuisivat hyvin ja nopeasti :) ja kohdunlimakalvo paksuuntuisi noilla laastareilla. Odottelen innolla jo maanantaita. =)

Hyviä tuulia puhallan muillekin auringonsäteiden keralla. :hug:

 
Just soittivat klinikalta ja vain 4 niistä 9 oli hedelmöittynyt, pieni pettymys :( No maanantaina siirto ja yhen alkionhan sitä vaan tarttee onnistumiseen, vai mitä? =) Onneksi toi mahakipukin on hellittänyt ja pääsee ulos...Hyviä viikonlopunjatkoja, siellä Suomessa taitaakin olla koulujen päättäjäistä ja ylioppilasjuhlia tänään.
 
Helinäkeiju montako hilua sait kyytiin? Sitä ollaan sitten taas 'raskaana' =) Mulla alkaa luget vasta kp13 jos kaikki on ok, ainakin limat venyy ja paukkuu :LOL: ultra pe 8.6..... odottavan aika on pitkä.
Punktio tytyt muistakaa juoda n. 3litraa vettä päivässä ettei tule hyperiä vaikka usein se iskee kun on yli 20 munista mutta eihän sitä koskaan tiedä. Miten hedelmöittyminen sujui? ja kai teille tänään on siirrot tehty ja pääsette niin ihanaan piinailuun (hermoja raastava kokemus) Tiedoksi muuten että luget tuo kaikki mahdolliset raskaus oireet että siihen ei kannata luottaa... Voimahaleja! :hug:
 
Onnea teille, joilla on kyytiläiset jo matkassa! Pistelen itse kuudetta päivää menopuria. Pistin viisi ekaa päivää 150iu, mutta tämän päiväisen verikokeen sairaanhoitaja soitti ja kertoi lääkärin olleen sitä mieltä, että voin käydä hakemassa menopur-reseptin tyhjäksi ja tuplata annoksen!! Sekoittelin äsken parit liuokset ja pistin kaksi piikkiä peräjälkeen. Minulla on vasta eka ivf menossa, joten en yhtään tiedä, onko tämä nyt huono juttu, ettei lääke ollut vielä tehonnut vai onko normaalia, että annoksen voi joutua tuplaamaan tässä vaiheessa. Pari päivää sitten jännitin punktiota ja nyt jännitän sitä, ettei punktioon päästä (ei tämä ainakaan tylsäksi käy..) Toivon tosiaan, että nyt alkaisi tapahtua.
 
No niin tänään siirrettiin yksi kaunis kukkanen ja toivottavasti kasvualusta on muhea ja kukka juurtuu sinne yhdeksäksi kuukaudeksi. Kohdun limakalvokin oli noin sentin paksuinen eli kuulemma ihan ok. Helpotti hieman se tieto.
Testi päivä on 20.6. Nyt vaan piinailemaan ja odottelemaan sitä plussaa. :saint:
 
Tänään siirrettiin meillekin yksi huippu-yksilö, joten nyt sitten vaan peukut pystyyn että pysyy matkassa mukana.
Mulla verikoe 15.6 ja raskaustesti pitäisi tehdä 19.6.
Oon huomenna lähössä viikoksi mökille vaan makoileen ja lähinnä kylppäriremonttia karkuun, joten musta ei nyt sitten kuulu viikkoon. Onnea vaan meille kaikille ja täytyy toivoa että tulee kunnon plussa-aalto tuon lämpö-aallon mukana =)
 
tänään siis pp1! :)
eilen siirrettiin yksi 9-soluinen kakkosluokkainen hyyryläinen kyytiin. en älynnyt kysyä, että onko tämä alkio kuinkakin hyvä. toinen alkio ei selvinnyt sulatuksesta :'( , olisin nimittäin niin mielelläni ottanut molemmat kyytiin.
tällä kertaa siirto meni SIIS todella hyvin ja nopeasti. normaalisti joutunut vaihtamaan "työkalua" ja painamaan oikein kunnolla.
seuraavasta passista puhuttiin jo alustavasti; se olisi sitten elokuussa, ja kaikki loput 4 alkiota sulatetaan ja kaksi sitten siirretään. muta, katsotaan nyt ensin tämä.
milloin pas alkio kiinnittyy? en älynny kysästä sitäkään, kun olin niin onnellinen,e ttä edes yksi hyyryläinen saatiin.
eikun piinailemaan!
 
Miepä kävin tänään ultrassa. Taysin uusiin tiloihin löysin hyvin ja olin kovin kovin ajoissa. Ultrassa näkyi kaksi munasolua, jotka eivät tähän kiertoon sopineet. Siis jotain vanhoja tyyppejä. Outoa. Mutta lääkäri sanoi että ei haittaa mitään. Ne pitää vaan merkata, ettei sitten lasketa niitä mukaan. Sain matkaan reseptin Gonalia. Nyt alan pistään 150 iui sekä nuuskutan vielä Synarelaa. Me lähdetään torstai aamuna aikaisin kohti Kroatiaa, joten palaan asiaan sitten reilun viikon kuluttua. Mukavaa piinailua piinailjoille ja muille sitten hauskaa viikkoa. Pitäkäähän pino pystyssä! :wave:
 
Angelina: Hyperi tarkoittaa hyperstimulaatiota joka voi tulla punktion jälkeen kun munarakkulat josta munasolut on kerätty täyttyvät uudelleen nesteellä ja verellä. Ja muutenkin nestettä voi kertyä munajohtimien ympäristöön. Mulla on aikas tukala olo jo ennen punktiota ja vielä tukalampi olo sen jälkeen parina-kolmena päivänä. Olin viimeksi viikon sairaslomalla punktion jälkeen (18 munista poimittiin) vaikka en niin kovasti kipeä ollutkaan vaan lääkärin mielestä nestettä oli liikaa vatsapeitteissä tai jossain siellä. Gonalin ohjeissa ainakin kerrotaan hyperistä ja googleta niin saat enemmän tietoa.
Nampula: Sulla oli varmaankin ihan pikku kystia jotka voi tulla edellisen kierron munasoluista. Jotkut lääkärit on tarkkoja etteivät aloita hoitoa kun ne voi kasvaa vauhdilla mutta ei mulla ainakaan ole kasvanut. Muista ottaa reseptit reissuun matkaan, miten muuten seuranta ultran käy kun olet ulkomailla? Mukavaa matkaa! :wave:
 
Mulla on tänään sellanen ''toivo hiipuu'' fiilis..... vaikka vasta pp6.
maanantaina ja tiistaina oli hurjaa vatsan turvotusta,ja kiristävää kipua tossa navan alapuolella, en saanut edes kunnolla nukuttua.Tänään tuntemukset ovat hävinneett ja tilalle on tullut ihmeellistä virtsatulehdus oireita....mitäköhän tämäkin nyt sitten on taas :eek:
Kovasti haluan uskoa että edes yksi pikkuinen olisi tarrautunut lujaa kiinnia ja pysyisi nyt ''kelkassa'' koko 9kk!

Testipäiväkin tuntuu häämöttävän ikuisuuden päässä, vasta ens torstaina 14.6!
 
Kittylle vielä vaan voimia jaksaa odottaa hetkinen. :)

Mullahan siirrettiin IVF:ää yhdellä kierrolla kun oli kysta viimeksi. Samainen lääkäri siirsi, joka nyt sanoi etteivät ne haittaa. Mulla piti siis olla aluksi viikolla 22, mutta nyt siis viikolla 25.

Mulla jää nyt yksi seuranta väliin sitten reissun takia. Mutta koska mulla on kuitenkin kaikki munasarjoissa normaalisti, eikä aiemmin ole ollut ongelmia pistosten kanssa, niin uskalsivat päästää. Kävin siis eilen ja käyn uusiksi heti kun reissusta palaan. Sillä ehdolla sain lähteä. ;) Reissu kun on semmonen, että mennään koiranäyttelyyn, niin sitä aikaa kun ei voi valita koska se on. Mutta toki, jos olisi sitten ongelmia asian kanssa tullut, niin reissu olisi jäänyt tekemättä.

Mutta, nyt pakkaileen loppuja. Aamulla (tai siis yöllä) herätys 02.30! :D

Joten :wave:
 
Täällä toivutaan eilisestä punktiosta!Toimenpide oli tällä kertaa kivuton mutta sen jälkeen huh huh!Viime yönäkin piti nousta lääkettä hakemaan.Ja kaiken lisäksi yöllä kipeytyi kurkku ja nousi lämpöä!
Mutta itse asiaan...Kahdestatoista munasolusta oli 9 hedelmöittynyt!!!!Siis aiemmilla kerroilla niitä on kolme hedelmöittynyt...
Huomenna olisi siirto sitten aamupäivällä.
 
Täällähän on paljon piinailijoita :hug: Hermoja teille! Kitty: mun kaverilla tuli heti pissa tulehdus kun tuli raskaaksi siis jo ennen testin tekoa, sai kaksoset =) Hiiva tulehdus on myös yleinen raskaana olevilla. Ei kannata menettää toivoa piinis päivillä, oikeasti sen tietää vasta testipäivänä pp14 tai 16 hoitopaikasta riippuen. Mulla on huomena pas-ultra, varmaan taas jotain häikkää mulla kun ei ole mennyt mikään hoidoissa viime aikoina 'pulkkaan'. Helmi78 sulla hedelmöittyi tosi hyvin, laitetaanko 1 alkio kyytiin?
 
Siirto suoritettu.Kaksi alkiota lähti kyytiin.Molemmat oli 4-soluisia 2-luokkaa.Eli ihan hyviä.Pakkaseen ei kyllä mennyt kuin kaksi vaikka noita hedelmöittyneitä olikin noin paljon.Mutta kun tässä hommassa ei jaksa enää yllättyä eikä masentua enää mistään.Nyt on kyllä niin "takki tyhjä"olo kun vaan voi olla.
Eikä tilannetta auta yhtään että on vielä aivan kamala yskä ja kurkkukipu.
 
Moi pitkästä aikaa!
On ollut vähän hiljaiseloa kun en ole jaksanut kirjoitella..Gonalia ja cetrotideä pitäisi pistellä vielä maanantaihin asti ja keskiviikkona olis punktio..
En ole oikein jaksanut innostua meneillään olevasta hoidosta, fyysisiä tuntemuksia ei ole ollut juuri lainkaan mutta henkisiä sitäkin enemmän..
Oon varmaan pumpannut niin paljon yhteen kyytiin hormooneja että alkaa jo vaikuttaa jaksamiseen. Tammikuun jälkeen kun ei ole ollut kuin yksi tauko.. Mutta itsepä oon halunnut näin tiheään tehdä.
Täytyy yrittää sinnitellä vielä keskiviikkoon ja siitä siirtoon ja jaksaa sitten piinailla. Onneksi on sitten kesäloma kun testin saa tehdä. Joko jää lomalle hyvillä mielin tai sitten ei...
Nyt voin sanoa että on tämä rankkaa kun en aikaisemmin ole kokenut tätä näin rankkana.. Ei jaksa edes nauttia auringonpaisteestakaan.

Mutta tsemppiä kaikille joilla on jo kyytiläisiä!
 
Yritähän Miina piristyä ja :hug: voimahaleja! Kyllä se siitä taas kun hormonit alkaa vähetä elimistöstä.
Kakskomponentti liimaa Helmelle että kyytilläiset pysyvät varmasti matkassa! Paljonko menee lugeja? Mulla oli kaikki ok ultrassa (ihme kyllä) ja tiistaina siirto jos joku yhdeksästä alkiosta selviää hengissä.... pelottaa soittaa labraan maanantaina. Limis oli jopa 11mm eli tosi hyvä. Zumet jatkuu ennallaan 2x2 ja luget aloitan sunnuntaina. Mulla ei tässäkään kierrossa ollut johtavaa follikkelia joten joudun varmaan aina turvautumaan lääkkeelliseen passiin.
 
Minulla on eka ivf menossa eikä hyvältä näytä. Minulla oli endon takia kolminkertaiset jarrut eivätkä menopur-piikitykset ole alkaneet tehota toivotulla tavalla. Lääkäri kertoi tänään, ettei punktioon todennäköisesti päästäkään ensi viikolla. Kaiken lisäksi nyt on tulossa Naikkarin kesätauko, minkä vuoksi hoito jäisi nyt kesken, koska ei ole mahdollisuutta tehdä punktiota enää juhannusviikolla!! Tänään oli niin turtunut olo, että vaivoin pystyin itkeneenä raahautumaan töihin. Jos Pyry vielä luet tätä palstaa, niin eipä minullakaan tämän paremmin mene. Tuntuu kamalalta, että kaiken ivf:stä aiheutuvan stressin lisäksi joutuisi vielä ehkä keskeyttämään hoidon kesätauon takia.

Jatkan menopuria vielä viikonlopun yli ja maanantaina on ultra, jolloin päätetään jatkosta. Lääkäri myönsi, että menopur olisi heti pitänyt aloittaa isommalla annoksella, mutta hän ei ollut ottanut tätä huomioon, kun nollaultrassa oli näyttänyt siltä, että munarakkuloita olisi tulossa. Selvittelin voisiko hoitoa jaksaa yksityisellä ja monessa paikassa todettiin suoraan, ettei resursseja ole. Onneksi Diacorin sairaanhoitaja lupasi jutella lääkärin kanssa ja pyysi minua soittamaan maanantaina uudestaan, jos tarvetta on. Minulla on nyt tässä pari oljenkortta, joiden avulla yritän selviytyä viikonlopun yli näissä fiiliksissä.
 
Voi ei Lotta77, olen niin pahoillani, tiedän tunteesi.... Niin paljon on toivoa pelissä kun vihdoin pääsee hoitoihin, joten vaikka tiedostaa, että esteitä voi hoidon aikana tulla, silti sitä kaikesta sydämestään toivoo, että raskaus vihdoinkin saisi alkunsa.

Toivon todellakin, että pääsisit jatkamaan hoidon loppuun asti. Tosi inhottavia nämä kesätauot! Minkälaisia annoksia pistit menopuria? Minullakin oli aika pienet annokset puregonia, vain 75 ml ja kolmena päivänä 100 ml, munarakkulat kyllä kasvoivat, mutta niistä kahdestakymmenestä vain ne 6 oli käyttökelpoisia... Olen itse miettinyt kaikki mahdolliset vaihtoehdot, miksi meillä meni hoito "pieleen". Itselläni tosiaaan sitä endoa vielä jäi enkä tiedä onnistuiko Procren piikit sitä miten tuhoamaan. Olen miettinyt sitäkin kannattaisiko/pitäisikö minulle tehdä uudestaan laparoskopia. Onneksi pääsen ensi keskiviikkona jälkitarkastus käynnille, jossa aion kysyä kaikki mieltäni askarruttavat kysymykset.

Olen seuraillut ahkerasti kuulumisianne taustalla. Itsellänikin on ollut todella vaikeuksia olla töissä, mutta onneksi siellä on muuta ajateltavaa kun kotona vain miettii näitä hoito ym. asioita ja itkeskelee vähän väliä.

Koita jaksaa viikonlopun yli! Yritetään ajatella niin, että tämä ensimmäinen ivf on vain "kokeilu" jossa saadaan annokset ym kohdalleen ja sitten toisessa hoidossa tositoimiin!

Nimimerkkini muuttui muuten Pyryyksi kun Pyry oli jo käytössä sivujen uudistumisen myötä...
 
Pyryy: Kiitos kannustavasta viestistä:) Niinhän se on, että pitkällisen hoidon jälkeen haluaisi edes sen mahdollisuuden saada, että alkion siirtoon päästäisiin. Olen pistänyt viisi päivää 150iu ja toiset viisi päivää 300iu. Tällä suuremmalla annoksella sitten jatketaan vielä viikonloppu eli jostain syystä annostusta ei kuitenkaan tästä enää lisätty. Tänään tuntui tosiaan erityisen vaikealta mennä töihin, mutta loppujen lopuksi siellä olo oli kuitenkin parempi kuin nyt illalla kotona. Täytyy yrittää keksiä jotain tekemistä viikonlopulle, koska muuten ajatukset tunnetusti ovat tässä aiheessa. Ihan hyvä, että sinulla on jälkitarkastusaika jo ensi viikolla, niin pystyy sitten orientoitumaan jatkoon. Olen itse arvuutellut, että aloitetaankohan minulla sitten e-pillerit (tauotta) endon takia, mutta saa nähdä..
 
Kävin hieman kurkkimassa... Itse olen tuolta inssi puolelta, mutta voipi olla että meidän hoito tuleekin olemaan IVF tässä kierrossa, koska munasoluja oli viime ultrassa liikaa, että inssi voitaisiin tehdä.
Onko teistä kukaan yksityisellä hoidoissa? Kuinka paljon siellä maksaa kokonaisuudessa IVF teko? Kannattaako teidän mielestä lähteä punktioon jos munasoluja on vain 6... Ensi viikolla selviää millä hoidoilla meillä jatketaan.
 
Riksulle: Joskus ei kehity kun vaan tuo 6 munista ivf/icsi-hoidossa mutta kyllä sulla varmaan ns. norm. ivf:ssä tulisi enemmän muniksia kun inssi lääkkeilläkin tuli 6 kpl. Väastöliitolla ivf maksaa n.1200e + lääkkeet joka vuosi n.630e, tuo 1200e on sun omavastuu osuus kun olet jo saanut kelalta takaisin. Googleta väestöliitto lapsettomuus niin näet tarkat hinnat.
Tosi harmillinen juttu Lotta sinulla mutta muista että eka ivf on aina vähän niinkuin kokeilua lääkkeiden kanssa, seuraavassa tiedetään jo millasilla annoksilla aloitetaan hoito. Minusta tuo 150 yksikköä on vähäinen annos, mulla meni gonalia 200-300 yksikköä joka päivä. Voihan tilanne vielä muuttuakin kun saa tuplat lääkkeitä. Montako munista sulla oli kasvamassa? :hug: Voimia!
 

Yhteistyössä