Kesäkuun 2008 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja MinttuO
  • Ensimmäinen viesti
Hoitsujen vastuu
Ei ole kuntien vika, että kätilöt menevät lakkoon. Minkäs sille voi. Onneksi eduskunta turvasi maidät päätöksellään, joten enää ei hätä pitäisi hirmu kova panikoitsijoillekaan.
 
MinttuO ejk
Annettaisiko tämä meidän kesäkuisten keskustelu palstan olla vapaata aluetta näistä "riidoista" Tuolla on omakeskustelu ketju tätä aihetta varten joten voisitteko jatkaa siellä. Ystävällisesti pyydän =)

Tänne ei kummempaa...sama kuvotusolo jatkuu ja oksentanut olen taas useamman kerran =) hymyille yritän tämän kestää...

Täällä on pakkasta ja ulkona ihanan talvinen ilma. Toivotaan ettei ensi viikon lämpimämmät kelit vie meiltä lumia.

Hyvää viikonloppua kaikille!
 
lynn_e
^ Olen samaa mieltä, varsinkin kun ei omalla nimimerkillä uskalleta kirjoittaa, mutta asia käsitelty kiitos kaunis, ihmisillä on oikeus mielipiteisiin. TOIVOTAAN että tämä asia hoituu jokaiselle mieluisella tavalla :) Tack.

Tänne ei ihmettä rv 12+1
 
vieläkö yksi vierailee
En kommentoi lakkoa...
Omaa napaa kylläkin :) Oma olo ollut jo melkein vkon suht hyvä...enää sillointällöin pientä kuvotusta,oon jopa kävelylenkillä käynyt :)
Närästys tullut uutena ja JO nyt alkaneet liitoskivut :/ ...oiskohan syy että paikat löystyneet 3:ssa edellisessä raskaudessa? !
rv 10+2
 
Juulia78
Moi ja Irinalle tervetuloa joukkoon;)

Melkoiset on taas keskustelut ja ihanaa kun täälläkin saa hoitaja kokea ammatinvalintansa nahoisssaan. Eli sairaanhoitaja olen ja kuulun tehyyn mikä onkin terveys- ja sosiaalialan koulutetun henkilöstön ammattijärjestö. Tehyyn siis kuuluu suuri joukko erikoisalojen hoitajia, kätilöitä, terveydenhoitajia, sairaanhoitajia jne. Nyt kun on tää lakko sitten tulossa niin alkuhan lähtee suurista sairaaloista. Yleensä, mun käsittääkseni, neuvolakäynnit kuuluvat perusterveydenhuoltoon eli sen perusteella luulisin (huom luulisin) ettei neuvolakäynnit ole ensimmäisinä lakon piirissä ja toivottavasti ei niin pitkälle mennäkään. Esimerkiksi minun paikkakunnallani neuvolatoiminta ei ole edes vielä lakkouhan alla.

Ja sitten kertoisin miten tämä lakko vaikuttaa minuun hoitajana. Eli kun olen aiemmin tehnyt töissä sijaisuuksia ja nyt kun olen pitkän puurtamisen jälkeen saanut vakituisen paikan niin pitäisi alkaa lakkoon. Ja jokainen odottajista tietää että nyt ansaitsemamme tienestit vaikuttavat myös äitiyspäivärahaan ja jokainen varmaan toivoo saavansa parhaan mahdollisen äitiyspäivärahan ettei sitten äippälomalla tarvitse viimeiseen asti senttiä venyttää ym.

Asiat ei vaan ole niin yksiselitteisiä...

Juulia
 
vieläkö yksi lainakoneelta
Miul pullahti eilen masu kunnol näkyviin :) ...la vielä mahtu farkut kiristämättä jalkaan ja eilen ei sitte samaisista housuista edes nappia saanu kiinni :D
Siirryin sit suosiolla mammahousuihin vaik vkkoi hirmuvähän,mut kai noi 3 edellist raskautta on venyttäny paikat helpommin periks antavaksi.

Juu ja tilasin sitten yhdistelmävaunu paketinkin...ku halvalla sai ;)
 
Katzu
Täällä kanssa maha alkaa olla myös aamuisin killillään ja nyt nää ainoat ns. siistit housut alkavat tuntumaan tosi pahoilta. Iltaisin tuo maha onkin sit jo luku ihan sinänsä..... Onhan tuossa vatsalla tuo pieni höttökerros, mutta painoa on tullut ainoastaan 1.5 kiloa tämän 10 viikon aikana, joten ei sitä läskiäkään ole voinut ylettömästi tulla ;) Viikkoja taitaa olla nyt 10+3, joten sikäli ihme tuota mahaa..... Mulla on kyllä sellainen mielikuva, että joskus sanottu kohdun olevaan eteenpäin kallistunut. Sehän myös asiaan vaikuttaa.

Taitaa lakko peruuntua
 
MinttuO ejk
Huomenta!

Täälläkin yksi pallomaha...esikoiselta aloitin käyttämään äitiyshousuja vasta joskus 5 kuukaudella...oli kesä kyllä siinä alkukuukausina joten pärjäsi kesävaatteilla aika hyvin. Kuopukselta otin äitiyshousut rv 17 käyttöön...ja maha tuli silloin esiin aikaisemmin joten luultavimmin myös tässä kolmannessa raskaudessa tulee tuo maha aikaisemmin esiin. Lempifarkut tuntuu nyt jäävän vähän tonne alamahalle...tuntuvat ikävältä tosta alamahalta...mutta enpä käytäkkään niitä ed päivittäin. Lasten kanssa kotona tulee pidettyä ihan vaan kotihousuja ja ulkoillessa ulkohousuja.

Pahoinvointia/kuvotusta edelleen. Viikonloppu meni paremmin kun sai nukkua aamuisin pidempään mutta tänä aamuna sama meno jatkuu...oksentanut jo olen tälle aamua =( Mutta kestetään sinnillä!! =)

Irtisanoutumiset näyttäisivät peruuntuvan. Hyvä juttu! Olen itsekkin sosiaali-ja terveyspuolen koulun käynyt...en kyllä tehyn jäsen...tarkoitus on vaihtaa tehyyn kunhan töihin joskus menen. Tämän päätöksen olin tehnyt jo valmistuttuani mutta koska en ole ollut töissä päivääkään valmistumisen jälkeen ei vaihto ole ollut mahdollinen.

Kaikille kivaa alkavaa viikkoa! tulkaahan muutkin kertomaan kuulumisia vaikkei niitä kovasti olisikaan...olisi mukava kuulla miten kaikille menee!
 
angsteri
Voi ihana kuulla, että teidän mahat alkavat jo näkymään :) !

Täällä on rinnat tulleet aroiksi vasta nyt, viikolla 10. Pari kolme päivää oli huono-olo täysin poissa, mutta eilen illalla se löysi mut uudestaan ja aamulla tein jälleen "kuolemaa". Onneksi alkuraskaus on kuitenkin mennyt suht' kivuttomasti. Tänään ostamaan äitiyshousuja. Haluaisin sellaiset urheilumalliset, joita voisin käyttää raskauden jälkeenkin eli joissa olisi joustoresori.

Mukavaa päivää!
 
Nadele
Muilla maha kasvaa ja mulla senkun hupenee. :/
Nyt on 8+2 ja 5 kiloa lähtenyt kolmen viikon aikana. Tämä taitaa olla oikeasti läskiä, kun en oksenteluista huolimatta ole enää suuressakaan kuivumisriskissä, nesteet pysyvät jo paremmin mahassa. No, eipä ole läskejä kummoinenkaan ikävä, jotain hyvää tästäkin tuskasta :)

Huomenna meinaan mennä töihin, kolme viikkoa sairaslomaa saa nyt luvan riittää. Sama kai se on, teenkö kuolemaa kotona vai töissä? Tosin huomenna on vielä ihan hirviöpäivä, kun koko päivä on luennointia ja siihen päälle parin-kolmen tunnin junamatkat suuntaansa. Onneksi ylihuomenna on vapaata, eli saan vaikka heittää henkeni huomisiltana töiden puolesta. Kuulijat voivat vähän ihmetellä, jos luennoitsija lähtee heittämään laattaa kesken esityksen, mutta eiköhän siitäkin huumorilla selvitä. Tuleepahan käytännön ehkäisyvalistusta sitten samaan hintaan :D
 
P in Pink
Heissuli vei,

Mun pahoinvointi ja muut oireet ovat melko lailla kävelleet ovesta pihalle. Ainoastaan maha on turvoksissa ja rinnat kasvaneet... Ei siis todellakaan ole sellainen olo, että olisi raskaana. Onko liikkeellä muillakin suunnilla? Meillä on ultra muistaakseni viikon päästä ja silloinhan sitä tilannetta pääsee tarkistelemaan! Äitini on aina sanonut olleensa "elämänsä kunnossa" raskauksien aikana ja toivon että tämä on nyt sitä. Pitäisi käyttää olotila hyödyksi ja olla ahkera opiskelujen ja töiden suhteen.

Niin, no, yksi huolenaihekin on. Mulla on kilpirauhasarvot ylärajoilla, joten niitä joudutaan seuraamaan...
 
MinttuO ejk
Onpas täällä ollut hiljaista...

Mä aloitin aamun taas rankalla oksentamisella...olisi pitänyt heti noustua mennä syömään...mutta jäin sohvalle makoilemaan ja katsomaan lastenohjelmaa esikoisen kanssa...sitten kun tulin lehdenhausta se alkoi...huh huh...viikonloppuna vähän mietin vähäoireisuutta mutta ilm väärä hälyytys! Hyvä niin!

Tänään ajattelin vähän siivoilla...ulkona pakkasta joten petivaatteet vein jo tuulettumaan. Tänne ei ihmeitä...ensiviikon neuvolaa odottaessa...tuntuu että sinne on ikuisuus. Ja ensiviikolla minulla on kampaajakin...mahtavaa...viime kerrasta on jo aikaa...en edes muista koska kävin...=)

Kaikille kivaa tiistaita!
 
Katzu
Juu aika hiljaista tällä palstalla tuntuu olevan :)

Mulla on kanssa ensi viikolla np-uä, kampaaja ja neuvola.

Kampaaja tuleekin ihan aiheeseen. Mulla on vaan ongelmana mitä tälle kuontalolle tekisin. Ilmeisesti kasvatan taas hieman pidemmäksi, mutta nyt tää tukka on tosi ärsyttävässä vaiheessa. Ei meinaa saadaa oikein mitenkään laitettua ja aamuisin en todellakaan ole ollut ihan parhaassa iskussa viime viikkoina....

Mukavaa tiistaita täältäkin.
 
lynn_e
Täällä ei vielä juurikaan mahaa, tänään rv 12+4.
Alkuturvotus on kadonnut ja aika normilta tämä maha näyttää. Ihan hyvin voisin vielä (ja teenkin) piilotella tätä raskautta tarpeen tullen :) En halua että ihan jokainen tästä vielä välttämättä tietää...

Mullakin alussa lähti painoa -2,5kg ja ei ole tullut takaisin vieläkään, mutta ehtiihän ne. Siihen kyllä vaikuttaa minun työni kovasti, ei aina ehdi syömään. Mutta hyvin voin, ei ole pahoinvointia eikä mitään!

Ensi viikolla on se neuvolakin, ihan mukavaa!
 
öjefö
Alkuperäinen kirjoittaja P in Pink:
Heissuli vei,

Niin, no, yksi huolenaihekin on. Mulla on kilpirauhasarvot ylärajoilla, joten niitä joudutaan seuraamaan...


P in Pink, olen maannut monta viikkoa sairaalassa neste- ja ravinnetipassa, nyt rv 11+6. Minullakin nuo kilpparit hälytteli ja sisätautilääkärikin niitä kutsutiin ihmettelemään, mutta lopulta saatiin yleiseen tietoon sellainen tosiasia, että on varsin tavallista, että raskaus häiritsee kilpirauhasarvoja. Ne normalisoituu itsestään rv18 mennessä.
 
Katzu
Nostetaanpa taas meidät tuolle ekalle sivulle ;)

Täällä ei olla kahtena aamuna oksennettu. Mutta melko hönö olo.

Tänään vaatteita pukiessa päätin, että minun on ihan pakko lähteä lauantaina housuostoksille. Nyt oikeasti ne parit vanhat housut jotka ovat vielä mahtuneet jotenkin päin päälle puristaa niin pahasti, että tuntuu mahassa todella ilkeältä. Kaikissa kotona pidettävissä ns. olohousuissakin tuntuu olevan tosi tiukat kuminauhat vyötärössä. Täytyy vissiin kohta kulkea alasti :)

Ei muuta kuin mukavaa keskiviikkoa kaikille
 
Nadele
Nyt iski paniikki. Vessassa pyyhkiessä tuli paperiin vähän verta. Ei kirkasta vaan sellaista vaaleaa, mutta verta se kuitenkin on. Vähän kuin ihan ekat merkit kuukautisista. Oireet ovat ennallaan, kauhea olo koko ajan. Pitääkö tehdä jotain, soittaa neuvolaan tms, vai onko tämä nyt vaan ihan täysin normaalia?
 
Thelma82 ejk
Vieläkö mahtuu joukkoon yksi mattimyöhänen? LA 5.6 ja oon teitä taustaillut tähän saakka:)

Nadelelle voisin heti kommentoida, että ei välttämättä tarkoita tuo veri mitään. Mulla on itsellä tiputellut aina välillä ja pari viikkoa sitten tuli ihan kirkastakin ja kaikki ok. Oon siis ultrassa ravannut jo muutaman kerran asian kanssa. Joten no panik. Neuvolasta sanottiin, et jos on kipuja ja runsasta vuotoa, siis jopa runsaampaa kun kuukautiset niin sitten voi huolestua. Toivottavasti ei ole mitään vakavaa, vaikka tiedä kyllä tunteen kuinka inhottavaa on tuo epävarmuus on. Voithan soittaa neuvolaan varmuuden vuoksi, mut eivät välttämättä kyllä mitään muuta osaa kun neuvoa oottamaan.

Tuuhan Nadele sitten kertomaan tilanteesta!
 
angsteri
Voi Nadele, soita ihmeessä neuvolaan!! Veri voi olla ihan normaaliakin, mutta itse menisin parin päivän päästä ultraan. Verta saattaa tulla esim. jos nyt sulla pitäisi olla normaalisti menkat. Silloin saattaa tulla ns. valemenkat. Todella toivon, että sinulla ja vauvalla on kaikki hyvin!!! Mutta tosiaan, ultraan kannattaa varmasti varata aika!!

Thelmalle kovasti tervetuloa joukkoomme!
 
MinttuO ejk
Tervetuloa Thelma! Uskaltauduit viimein =)

Nadelelle tsemiä...tuo on inhottavaa ja varmasti säikäyttää ihan kunnolla! Minä soittaisin neuvolaan ja varmasti varaisin ajan mahd. pian ultraan. Epävarmuus on kyllä pahin tunne tässä tilassa. =( Tsemiä vielä kerran!

Tänne ei erikoista...väsymystä ja oksentelua sitä se arki on. Väsymys melkein ikävämpi vaiva kuin tuo kuvotus.

Jumpan vetäjä eilen paljasti että hänellä on salamatkustaja kyydissä ja jää tammikuun jälkeen pois vetäjänpaikalta. Enpäs ollut yhtään osannut edes epäillä että hän olisi raskaana =) Itse olen jo ajat sitten keventänyt jumppaliikkeitä jotta syke pysyisi siinä 150. Jumppamaikka vetää kyllä ihan kivalla tempolla vielä...taitaa olla hänellä parempi kunto kuin eräillä =)

mutta nyt kuopuksen perään...kivaa Greyn anatomia iltaa kaikille!
 
Nadele
Tällä hetkellä ei näytä pahalta, verta ei ole tullut ollenkaan tuon yhden kerran jälkeen. Lähipiirin lääkäri käski ottaa rauhallisesti päivän pari ja olla stressaamatta. Neuvola mulla on joka tapauksessa perjantaina, joten ajattelin sinnitellä sinne asti jos ei tilanne mene tämän kummemmaksi. Eiköhän ne siellä tiedä, kannattaako tässä tehdä mitään. Jos verta tulee lisää niin sitten varaan varmasti ajan ultraan.
Mitään ylimääräisiä kipuja mulla ei kai ole, mutta vaikea sanoa, kun menkkakipumaisia kipuja ja vihlaisuja ollut koko ajan. Päätä siinä nyt sitten, onko joku kipu epänormaalia.

Kiitokset tsemppaajille. Nyt on iltapäivän mittaan vähän mieli parantunut kun ei ole verta tullut, mutta kyllähän se aamu meni parkuessa :/
 
Katzu
Eiköhän siellä masussa ole Nadelella kaikki hyvin :)

Toki Thelma mahdut tänne :) Tervetuloa vain.

Nyt en ole kolmeen aamuun oksentanut, mutta eilen töiden jälkeen kylläkin. Toivotaan,että pahoinvointi vähitellen lakkaisi kokonaan.

Katzu 10+6
 

Yhteistyössä