Kesäkuun 08 Kullankerät maaliskuussa

reroperalle pitikin tehdä Alexista uutispläjäys mutta unohdin :ashamed: Eli meillä on lähestulkoon koko vuosi 2009 sairasteltu ja käpristelty, mutta hengissä selvitty! Alhaalla on 2 hammasta, ja ylhäällä 2, ja ylös on tulossa 2 lisää ihan minä päivänä tahansa. Poika oli 8kk neuvolssa 9,5kg ja melkein 74cm, eli hyvinnii sopusuhtainen pieni mies. Iloinen menijä kun on hyvä päivä, ryömii supernopeaa vauhtia pitkin asuntoa, LYÖ kaikkea ja viskoo tavaroita. Hoidossa on ollut jo reilut 2 viikkoa, kun tää mamma läks ensimmäisenä töihin.
Mullahan oli yks ekoista lasketuista ajoista, mutta A päätti sit tulla pikkasen (2,5vk) myöhemmin maailmaan.
Ihanalta kuulostaa omakotitaloasuminen, paljon muksuja jne. :heart: Mullakin esiintyy vauvakuumetta kokoajan enemmän ja enemmän, melkein pelottaa jo että koska mies rupee VAATIMAAN ehkäisyn poisjättöä. Tällä pupumeiningillä (juu, nykyään ei tarvitse enää porata reikiä keittiönrunkoihin :LOL: ) perheenlisäys tulis varmaan hyvinkin nopeasti. Mulla on sijaisuus 4.1.2010 asti, ainakin sen toivon saavani päätökseen kunnialla :)

Heipähei, Hennuli ilmoittautuu joukkoon!

Eli siis, meillä Venla muutaman päivän päästä 9kk, syntymäpäivä 19.06.08. Mitat oli silloin 50cm ja 3380g. Venla syntyi rv 38, suunnitellulla sektiolla.

Tiivistettynä Venlan kehitys, jotta ehdin saamaan muut tässä ketjussa kiinni: Elikkäs 8kk neuvolassa pituutta 71cm, paino 7975g. Hampaita 8, alas tulossa kaks lisää (marraskuussa ilmestyi ensimmäiset). Seissyt tukea vasten puolivuotiaasta asti, kuten myös kontannut. Kävelee tuen kanssa, ilman tukea ensiaskeleet viime viikon torstaina :) Että nyt sitten tapaillaan sitä kävelyä kohti lähintä syliä, on meinaan tyttö aika sylivauva, eikä vierasta ketään. Leluista kaikki pallot on tosi kivoja, ja muuten kelpaa kaikki mitä saa suuhun työnnettyä. (On ollut hieman asiaan totuttelemista, Venlan isoveli, nyt 2v, ei koskaan laittanut mitään suuhunsa, leikkinyt pikkulegoilla vauvasta asti.) Kiipeilykin on kivaa, ja pehmeisiin paikkoihin heittäytyminen. Ja Ihaa-keinuhepan selässä on kiva kiikkua pitämättä mistään kiinni. Useimmiten neidin itsesuojeluvaisto on erittäin hukassa, ja sitten itketään kaikista pikkukopsahduksista oikein olan takaa :D Mutta tosiaan, erittäin touhuinen pakkaus kyllä tämä neiti, ja täysin erilainen kuin veljensä (mikä on tietysti rikkaus). Että tämmöistä meillä.

Aurinkoista kevään alkua kaikille!
Hennuli ja Venla

Elppa:

Ihanalta kuulostaa omakotitaloasuminen, paljon muksuja jne. :heart:
Elppahan puhuu mun elämästä :eek: Ei tää nyt niin ihanaa aina ole, arkea pikemminkin, mut oot mulle varmaan toooooosi kade :LOL: !

Hennulille :wave: ja tervetuloa joukkoon!

Ja rebel kiva, kun kävit kuittaamassa, että oot elossa. Musta on hyvä, että tuo väsyminen otetaan nykyään ihan tosissaan, eikä vaan kuitata sillä, että "vauvat nyt vaan valvottaa". Meillä tuo edellinen oli valvottaja ja mulle vaan hymisteltiin, että "ainahan ne vauvat sairastelee ja valvoskelee", tosin sikäli eri tilanne, että yöhuutoihin oli selkee syy (ne korvat :headwall: ), mut kumminkin, sympatiapisteitä ei paljon jaettu. Onneks nyt on jo vähän toinen meininki. Jaksamis :hug: :hug: :hug: rebelille!!!

Hyvää viikonalkua kaikille!
Ammu ja Mimu 9,5kk :heart:

Hei tää on oikeasti tosi tylsää, ettette enää kirjoittele tänne :( Tulee yksinpuhelu-fiilis jo!! Pitääks sitä mun kans sit löytää jotain elämäntapaista vai mitä? :eek:

Hennulille tervetuloa! :flower:

Meillä on nyt muutama yö ollut aika rauhatonta. Laitoin nyt supon yöksi, jos vaikka hampaat vaivaa. Viime yönä otin sitten lopulta viereen nukkumaan, ja siihen rauhoittui hyvin. Huono tapa kyllä opettaa siihen...vähän on morkkista ilmassa. Siis kun muuten nukkuu hyvin omassa sängyssään. Olenko mä nyt romuuttamassa 9kk hyvin menneen käytännön siitä, että jokainen nukkuu omassa sängyssään. :/

Aamuja =)

Mie kyl tänne kirjottelisin,mut nyt o käyny nii et en vaa ossoo mitää sanoo ku oisin alottaas :headwall:
On vissii toi pää nyt iha vetelees viimusii...viime yöki ol jotai,hmmmmmm :/

Viljami ol vkonlopun maha kovalla ja nyt sit eilisestä ripulilla :(

Tulis jo se kutsu sinne lastenpolille :attn: En millää nyt haluis soittaa sinne ku viimeeks ol nii tyly täti puhelimes.

Hennulille teretulemast sekaan :D

Mie oon nyt ihan hoo moilasena täällä :eek:
Yöllä heräsin, kun likka oli kuuma ku kekäle. Kuumetta oli 38.8 pyllystä mitattuna, annoin sitten panadolia. Loppu yö meni päin honkia, kitinää ja ähinää vartin välein.
Nyt aamulla mittasin, niin 37.4 :eek:
Eli mistä se tuli ja minne se meni :snotty: mitään muita oireita ei oo. Kyllä mulle kelpaa tämmöset pikataudit :D
Ja tosiaan tää oli nyt eka kerta "kipeenä". Pitää nyt seurailla pompsahtaako se kuume uudestaan kun panadolin vaikutus lakkaa...

Huokaus...eilen ei nukuttu meil pväunii ku ekoil vajaa tunti ja tokilla 20min ja tänää nukuttii 15min ja eka huuto :eek: Sain uudestaa nukahtaa,mut tää näköjää vaa pahenee. Ennen nukku iha hyvi 1,5-3h putkee.
3ripulit tänää jo tehny...voi miun poikaa :(

Julia on alkanut ryömimään B) ja vauhdilla! Se on semmosta puoliksi ryömimistä ja puoliksi konttaamista :LOL: Ihana kattoa kun tyttö on itsekkin ihan innoissaan ku pääsee eteenpäin! Ja yksi hammas on päässyt läpi saakka, lisää on tulossa... Nyt on parina päivänä syönyt taas normaalisti ja tappelematta, pitää hulluna tankata nyt että seuraavan hampaan puhkeamisen kans voi taas vähän paastota :whistle:

Oon muuten huomannut että meillä taitaa olla aika pikkuruokanen tyttö...
Nimittäin koko päivän aikana meillä menee max aamulla jugurtti n. 1dl,puolilta päivin (iso) 1 prk liha/kala/kanaruoka, päivällä 1 prk hedelmä, ja illalla velliä. Eli tavallaan yksi ruoka puuttuu :| Tietty maidot tuohon lisäksi...
Pitäs jollakin keinolla saada ruokaa alas ennen toisia päikkäreitä, mutta se yleensä menee sitten vaan kiukutteluksi... Kai se sitten itse tietää parhaiten haluaako ruokaa vai ei :snotty:

Meil ukko menee työhaastatteluun loppuviikosta, olis reissaamishommia tarjolla, eli oltaisiin tytön kans kaksin varmaan suurin osa ajasta... en tiiä onko sekään nyt pitkällä tähtäimellä kivaa, mutta pakkohan sitä on rahaa jostain saada.

abloom Meillä syömään kans aika heikonlaisesti. Aamulla ei uppoo mikään, eli eka ateria on päikkäreitten jälkeen 1 pieni prk kasvista, toisten päikkäreitten jälkeen 1 pieni prk lihaa, siitä parin tunnin päästä hedelmää 1 prk ja illalla puuroa n. 1dl. Ja toi on jo hyvin jos menee KOKO pieni purkki :/

Heippa kaikille!

Eipä oo tullu pitkään aikaan käytyä palstalla :ashamed: Kovaa tuntuu kaikilla lapsoset menevän =) Meillä ryömitään, haetaan konttausta ja noustaan seisomaan joka paikkaan. Ei siis vielä tapailla kävelyä. 9kk neuvolassa tais mitat olla reilu 7,5kg ja reilu 68cm pituutta. Hampaita ei oo. Lapset oli tossa pari viikkoa flunssassa ja nyt itelle meinaa tulla. Yöt sai valvoa, mut nyt alkaa onneks helpottamaan. Enpä nyt osaa muuta kommentoorata, kun hyvää kevättä kaikille. Täytyy yrittää käydä välillä lukemassa kuulumisia :wave:

Kiva kuulla Venla05stä :wave:

Täällä kummallisia öitä takana :/
Alkuunsa mennään "kiltisti" nukkumaan ja n.1h alkaa huuto! kamala kun ei tiedö mitä toinen huutaa :( Sitten mennään tasaseen tahtiin kitinää, tuttia, ähinää ja hyörimistä :/
Flunssa meni nopeasti ohi mutta olisikohan tuo mennyt korviin?? :attn:

Esikoinen syö mun voimani, kamalaa uhmaamista kaikesta |O
No mulla on lääkitys nyt kohdillaan :LOL:
On auttaneet sen verran että pinna ei pala ja mennään semmosta tasasta matalalentoa eteenpäin :whistle: Ahditustani en ole kiusannut, menemällä "ahdistaviin" paikkoihin. Teen sen kunnes uskallan :saint:

Olisi kerhossa kuvaus esikolla ja samaan saisi siskonkin ja sille varmaan omatkin kuvat...
Ja nyt kaipaankin teidän neuvoja!!
Mitenkäs kun eka kerta ja mitä mun pitää ottaa huomioon??
Ja mitä kokemuksia teillä on??
Kertokaa kaikki muksujen kuvauksesta, kiitos!
:attn:

meillä taidetaan "voittaa" rässä pieniruokaisuudessa :whistle: Aamulla menee vaan 2dl maitoa, sit 1 pien tai iso purkki sosetta ja maitoa 2dl, sit taas illalla maitoa 2dl ja iltapalaks pikku purkki pilttiä ja maitoa taas se 2dl. Eli päivän satsi on 8dl maitoa ja kaks purkkia pilttiä..
Mie en ees ymmärrä miten saatte lapsenne syömää noin paljon :D Tosin mein likka on kyl tyytyväinen toho ruokamäärään, ja jos liikaa koittaa syöttää esim pilttiä ni sit ei enää maistu maito tai kaikki tulee bugluna ulos...

Voisinki koittaa ite puntaroida tota tyttöä, ku nyt kävi pelottaa jos on paino lähtenykki laskuu :D

Matiaksen mitat oli 9kk neuvolassa 10kg 250g ja 71cm

valokuvausneuvona sellainen, että kannattaa ottaa joku lampaantalja/kangas mukaan, jos joudut pitämään pientä lasta kiinni. Meillähän otettiin lapsista kuvat jo lokakuussa, ja Matiaksenkin istutin tuolille, itse olin matalana kontallaan sivussa ja pidin poikaa mahan kohdalta kiinni. selästäkin taisin tukea, ettei putoa. Matias oli ihan innoissaan, kiljui ja huitoi.

Toinen neuvo koskee vaatteita; katso sellaiset vaatteet päälle, että lapsikin erottuu vaatteiden keskeltä. tausta on usein joku harmaa/ruskea, mutta itse en laittaisi valkeaa enkä ihan tummaa, esim. mustaa vaatetta, että näkyy muutakin kuin pelkkä pää kuvissa. Sisaruskuvan jos otat, niin omasta mielestä on kiva, jos lasten vaatteet sopii keskenäänkin yhteen.

höh, ei mullakaan oikeestaan muuta kirjotettavaa oo. paitsi että mulla on kaulassa semmonen patti, aika pieni, sormenpäätä pienempi, muttei rasvapatin olonen eikä kipee, on n.5-7cm päässä imusolmukkeesta tuolla kaulan vasemmalla puolella. en mää oo ikinä patteja pelännyt, mutta nyt jotenki alko huolettaan :( no, oikeesti se on varmasti joku lihasjumi, on tosi jumissa koko kaulan alueen lihakset kun painelee.

Alkuperäinen kirjoittaja Menhit:
hmm. 9,8 kg anto vaaka tulokseks, eli ois vaan jotain 400gr tullu reilus kuukaudessa :eek: Onks toi liian vähän? Apuva, nyt iski paniikki!
No ei ole! Tässä iässä jo 500g/kk painonlisäys (kun liikkuvat) on jo todella hyvin :) (näin mulle valaistiin).

Voi rakkaat mammat - teillähän syödään KARSEA määrä verrattuna meihin :eek:

Jos poika syö huonosti, menee n.300ml velliä, 200-300ml maitoa + 1 purkki sosetta (tämä puuron kanssa) ja 1-2dl puuroa. Jos hyvin, niin tähän lisäksi 1-2 purkkia (pikkusta sosetta).

Esimerkki omasta mielestäni HYVIN menneestä ruokailusti lauantaina:

Aamupala klo 05.30 200ml kauravelli
07.30 1,5dl puuroa + 80ml maito
11.45-12.00 puoli purkkia (100g) maissiperunasosetta kalkkunalla + muutama lusikallinen mangoa + 200ml maito
15.30 puoli purkkia (100g) hedelmäkaurasosetta + 150ml maito
18 2dl puuroa
19 100ml maitoa

Siinä kaikki!! Nää "purkit" on niitä 200g isoja purkkeja, joita sattumoisin lauantaina syötettiin.
Yleensä menee alk.4-6kk purkeista n. 1 prk lihakasvista, 2 prk hedelmää, 2-3dl puuroa ja 5-7dl maitoa / pvä.

Ei tuota voi väkisinkään syöttää :(

Nyt tuntuu huutavan kuin hullu 04-05 aikaan, meillä ei ole yösyöttöjä ollut 6kk ikäisen jälkeen paitsi muutaman kerran sairaana - mikä ihmeen vaihe nyt on?! Tankaako se vaan, kun ruoka maittaa? Illallakin eilen vetäs 1,5dl aprikoosiomenapuuroa ja päälle 70ml velliä ja silti karjui klo 4 RUOKAAAAA - mikään muu ei auttanut. Ihme mukula.

Meidän neiti on sitten vissiin suursyömäri :whistle: Päivässä menee maidon lisäksi 2 x isoa purkkia ruokaa (tai 6 perunaa, kasviksia ja lihaa itsetehtynä ), 1,5-2 iso purkkia hedelmää, 3-4dl puuroa.

Suppojen avulla oli loistoyö. Sofia nukkui 20.30-6.00 heräämättä, ja sitten jatkoi unia vielä 7-9. MUTTA mistä mä nyt sitten tiedän, mihin nuo supot auttoi??? Päivisin on ihan hyväntuulinen. Voiko olla korvatulehdus, vaikka ei ole flunssaakaan? Tai hampaat, vaikka ikenissä ei mitään näykään? Mä oon niin pihalla :/

Menhit, hyvä painonnousu tuo on :wave:

Huiskahäntä Voi tosiaan olla vaan tulehtunut imusolmuke. Mutta kannattaa varmaan käydä näyttämässä sitä lääkärille, jotta ei tarvitse sitten turhaan murehtia. =)

Mä veikkaan Tiivari hampaita. Meilläkin niitä huudettiin monta viikkoa vaikka mitään ei näkyny, mutta sieltä ne sitten tuli =)
Teillä menee kyllä hurja satsi ruokaa :D

Juu Menhit älä huolestu. Mä katoin kans neuvolakorttia, niin Elsalle oli tullu puolentoista kuukauden aikana toi 400grammaa.

Yhteistyössä