Kesäkuun 08 Kullankerät maaliskuussa

Tervetuloa takaisin Helmi mammaksi!

Lempileluista...Suosikki on kaikki pallot.Ja isoveljen autot.Eipä tuo oo juuri koskaan omilla vauvaleluilla leikkinyt.Kivempia on ne lelut millä toisetkin leikkii.

Ruokamäärät on meillä laskenut.Tyttö ei syö enää niin paljon kun ennen.Johtuuko hampaista vai nuhasta.
Nykyisin meillä menee suunniilleen:
Aamupuuro 1dl+hedelmäsosetta
Lounas 1 pieni purkki lihasosetta ja 1prk hedelmäsosetta
Välipala 2dl vauvajugurttia
Päivällinen sama kun lounas
Iltapuuro 1dl +hedelmäsose
Mä vielä imetän,eli maitomäärää en tiiä.
 
Helmi mammaksi :wave: ja tervetuloa joukkoon!
Niin noita ruokamääriä mitä meillä menee noin suunnilleen
Puuroa 1,dl ja maitoa?
Kasvis+liha/kalaruoka 2dl +vettä 1dl
Jogurtti/rahka 1dl + maitoa?
Kasvis+liha/kalaruoka 2dl + vesi
Jogurtti/rahka (joskus näiden tilalla puuro) n.1dl
Velli 2dl
Maitoa?
Lisäksi pitkin päivää maistelee leipää, hedelmää, millon mitäkin epämääräisiä määriä :snotty:

Maidon määriä vaikea arvioida, kun tosiaan se on sitä tissimaitoa meillä edelleen, eikä tule noita syöttöpunnituksia tehtyä ;)

Leikeissä kuuminta hottia tuntuu olevan se, mikä millonkin isompia kiinnostaa, legot, autot, pleikkarin ohjaimet, tv:n kaukosäädin :whistle:
Mut jos esikoisen vauva-ajoista muistan, niin pallot oli kova juttu.
Ja Tiivarille lahjapohdintoihin... Meinaan hommata 1v lahjaksi sen keinuseepran, mitä en vielä jouluksi uskaltanu. Mites olis tämmönen? (Vähän isommille ehkä alunperin, mutta Milla ainakin tykkää jo nyt)


Siis tommonen leikkikeittiöhässäkkä pannuineen ja kattiloineen, jääkaapppi ja pesukonekin löytyy :D
 
Heips :wave: on vähän kirjottaminen jääny, mikä on kyllä toisaalta hyvä, ois tullu liian paljon vee-alkusia sanoja :kieh:
Kestihän ne hyvät yöt tasan 2 yötä, sitten mentiin taas muutama yö vanhaan malliin, mutta viime yö meni taas tosi hyvin.

Hei onko hennuli tampereelta? mii tuu :wave:

Mä en osaa ottaa kantaa noihin yökylään jättämisiin, meillä kun on tasan 3h ollu likka hoidossa :D Että jokainen päättäköö ite miten tekee...

Tervetuloa takasin helmi :D

nyt taas pätkii ja pahasti :headwall:
 
Ainiin, mun piti kysyä, että koska niitä ensiaskelkenkiä ostellaan? :snotty:

Toi on muuten huikeeta, miten nopeesti toi tyttö oppii kaikkee uutta :D pari viikkoo ryömi, sitten lähti konttaamaan, siitä parin viikon päästä jo nousi seisomaan ja nyt jo kävelee vähän sohvanreunaa pitkin.
 
Täällä kans kiinnostaa esikoisen lelut + tekemiset enemmän.. robotti ja puhuva Puppe koira on tällä hetkellä out ja dublot + siskon rakentamiin majoihin kiipeily + niiden tuhoaminen on pop.. esikko parka toteaa välillä urheasti että rakennetaan uusi, välillä kiljuu kurkku suorana.. :whistle:
Myös puhallettavan avaruusukkelin kanssa jaksaa painia ja tämä euron huutislöydön ääressä jaksaa istua vaikka kuinka kauan ja kun ei jaksa istua, onnistuu se makuulleenkin.. :D
Lähtee ääntä jos toista noista namikoista.. =)

 
Koskahan mä pääsen tästä kätkytkuolema pelosta :ashamed: vieläkin tarkistan monta kertaa yössä hengittääkö tyttö ja nyt kun on muutaman kerran yöllä kääntyny mahalleen, niin mun on pakko kääntää se kyljelleen takasin :snotty:

Ainiin mä oon unohtanu purnata yhtä asiaa |O Meillä on vessassa kosteutta ja se menee remonttiin kesällä. Eli koko paskahuusi on pois käytöstä 1-2kk :attn: ja luonnollisesti siellä on myös suihku |O eli miten hiivatissa me tässä asutaan, jos vessaan pitää juosta 5kerrosta alemmaks ja suihkuun pääsee sillon kun ei oo saunavuoroja. Lähdenkö mä tota likan pottaakin kiikuttaan hissillä aina tyhjennettäväks, voi olla pienet tuoksut rapussa :kieh: ja keittiön lavuaarissa pesen sitten pyllyn :kieh: jee jee eri reilua.
Eli nyt ois sitten suunnitelmissa muutto huitsin nevadaan tästä, jos vaan jostain saadaan kämppä :/

 
Tänään mennään tekemään hoitosopimusta klo10.30...niin ihanaa, eilisen toisen tutustumisen jälkeen olin viel enemmän ihastunu siihen paikkaan. Ja Emma meni taas siel niinku ennenki olis sielä ollu, muiden lapsien seassa...oih, uskomatonta että löyty heti hyvä hoitopaikka. :xmas:

Huomenna mies menee töihin kuunteleen jotain luentoa, niinpä mä ja Emma ollaan koko päivän kahdestaan, ja ajattelin että käytäis vähä uimas iltapäivällä klo17 aikaan...

Niin ja nyt olis sit ovis aika ohi, ja hyvin ollaan se hyväksi käytetty :heart:
 
Huomenet!

Ensimmäinen "huikea" palkka tilillä! Wohoo, nyt shoppailemaan.... aamupullaa kahviosta :p

Meil on sit nuhanenä vierailulla, TAAS! Toivotaan että on vain parin päivän nuhaa (alko jo su), hampaiden takia. Ehtihän Alex olla 2 viikkoa terveenä :( Nukkui kiltisti 20-06.15 heräämättä, mikä on positiivista.. illan nukutus olikin sit taas snadi taistelu.

Kauhea määrä ruokaa menee kahteen isoon mieheen ja yhteen pieneen naiseen. Mä syön normilautasellisen ruokaa, ja miehet syö n.3x enemmän kuin minä, per nuppi! Eli miehen veli ns. asuu meillä illat ja yöt, kun lopun aikaa remontoi asuntoaan. Ehdotin tätä järjestelyä itse, kuka sitä haluaisi maalipöllyissä patjalla nukkua kun pitää töissäkin pystyä käymään.. ja kaupan päälle pesen vielä pyykit. Tosin sain jo eilen vähän "lisämaksua", söin NELJÄ Brunbergin mansikkasuklaasuukkoa *röyh* illalla :D

Minuu pelottaa tuo pojan vauhti.. eilenkin ryömi loikkien setäänsä karkuun kiljuen innosta ja vilkuillen kokoajan taaksepäin. Meni sitten suoraan päin ovea nassu edellä. Mä oon edelleen sitä mieltä että upea kroppa ja atleettisuus tulee multa, toi hieman vajaaälyisyys on mieheltä :LOL:

Nyt mä teen jotain palkkani eteen, hyvää tiistaipäivää! :flower:

Elppa & Alex 9,5kk
 
Huomenta!
Elppa:
Ensimmäinen "huikea" palkka tilillä!
Nauti siitä. Mulla kävi niin, että kovasti odottelin palkkalaskemaa kans ja mielessäni ynnäilin. No tulihan se :eek:
Ja eikun kiivaasti postia palkanlaskentaan, että wtf?! No, täällä on sosiaali- ja terveyspuoli liitetty vuoden alusta yhteen naapurikuntien kanssa ja kun ennen "vanhaan hyvään aikaan" (lue: ennen mun äitiyslomaa) palkan sai seuraavana maksupäivänä pätkätöiden jälkeen, niin nyt ne tulee vasta ku 6vk listat on tehty loppuun ja toteumat lähetetty naapurikaupunkiin palkanlaskentaan, vakituiset toki saa peruspalkkansa, mutta määräaikisilla maksut tulee "pikkusen" viiveellä:kieh:. Näin kerto palkanlaskija. No, eipä hätiä mitiä, Milla kun ei ole (vielä ) hoidossa, niin sain toki "huikean" kotihoidontuen tänään ja peräti kolmen päivän (joista onneks yks oli sunnuntai) palkan :LOL: Niillä sovelletaan syömiset sit seuraavat 4vk... Pitäsköhän alkaa tyhjentää pakastinta? :p

MP :hug: Kyllä se ajan oloon helpottaa, viimestään sit ku sulla on monta lasta, et enää murehdi niiden hengittämisiä, vaan nukut kun tukki. Oisko mahdollista saada tilapäistä vuokrakämppää rempan ajaksi? Eihän sitä ilman vessaa ja suihkua pärjää :eek:

Käpynen
Hyvä ku on ollu "tehokas" viikonloppu :heart: Parin viikon päästä jännäillään sit sun kans :D

Tiivari meil oli niin päin, et mulle olis riittänyt 8kk neuvola ja seuraava käynti 1v, mut th haluu mitata, kun tuota pituutta on tullu hitaanlaisesti, niin mennään nyt sit 10kk iässäkin, ruokavalioneuvontaa (siis mm. tää hapanmaitotuotteiden lisääminen ruokavalioon 10-kuisella) en koe tarviivani, kun oon kolme kumminki saanu ruokittua kouluikään saakka jo mut esikoisen äidille sekin on tietty uutta. Täällä käytäntö on että 0-12kk käydään vaihdellen 7-10 kertaa. Jos on tarve, niin varmaan pääsis vaik joka kk.

Viimesenä (muttei vähäsimpänä ) 10kk onnittelut Viljamille :flower: ja samaan hengenvetoon :flower: myös niille, joiden 9kk ikä on täyttynyt loppukuusta, kun en oo muistanu onnittella kumminkaan :ashamed:
 
Meilläkin helsingissä normaalit neuvolakäynnit 8kk ja 1v. Poju joutui 10kk kontrolliin varvistamisen ja "motorisen kehityksen" seurantaan, kun käyttää ryömiessä vain oikeaa jalkaansa (edelleen.. ei haittaa menoa).
 
Meillä on Vantaalla neuvolakäyntejä 8kk ja 1v.Tarvittaessa on 10kk kuten meillä kun tuota pituutta ja painoa ei oo tullut tarpeeksi...Esikoisesta oli vielä normaalisti 10kk,mut nykyään säästetään joka asiassa...
 
Heeeei, Miss Piggy. Juu täällä TaNpereen keskustassa asutaan :) Mulla oli Veetin kans toi kätkyt-kuoleman pelko aika iso. Kun Veeti pääsi sairaalasta kotiin, valvoin ensimmäiset yöt sängyn vieressä hengitystä kuunnellen. Siinä sitten ukko naureskeli aamulla herätessään että siinä on meillä tuore mamma 20v. Ei mua vaan naurattanu :ashamed: Ja jos Veeti oli kipeä, niin torkuin vieressä lattialla koiranunta, en malttanut edes sänkyyn mennä. Venlan syntymän jälkeen pelkäsin myös, mutta en sentään vetänyt asioita ihan niin överiksi kuin Veetin kohdalla :D Muutamana iltana itkin itseni uneen miettien että mitäs jos, mutta sitten olin vain kylmänviileä ja päätin ettei sille sitten voi mitään. Ja itkisin vasta sitten jos jotain tapahtuisi oikeasti, enkä etukäteen :ashamed: Koko kätkyt-kuoleman pelosta pääsin eroon Venlan ollessa n. 4kk. Johtuen ehkä siitä että olemme päättäneet, ettei meille enää lapsia tule, en siis joudu pelkäämään enää vastasyntyneen takia.

Noista ensiaskelkengistä. Mullahan iski paniikki tosiaan kun Venla oppi kävelemään, eikä meillä ollut yksiäkään kenkiä. Veeti oppi sen verran myöhemmin kävelemään, että hänen kenkänsä oli ihan liian isoja. Mä kävin sitten tosiaan hakemassa Dinskosta kahdet kengät ja HenkkaMaukalta kahdet. Mä en oiken oo osannu ostaa niitä "oikeita" ensiaskelkenkiä, kun meidän Veetikin on mennyt aina HenkkaMaukan kengillä, tai sitten Puman, Niken ja Adidaksen. Ja suoraan sanottuna mua ärsyttää kun niistä pyydetään hirveitä hintoja. Venlan HM-tennarit makso 9,90e ja hienosti se niillä tuolla ulkona köpöttää meneen.

Venla nukkui aivan uskomattoman huonosti viime yön. Mikään ei ollut hyvin, koko ajan vaan kiukutti vaikka välillä tyttö oli umpiunessa. En tiedä sitten onko hampaita tulossa, ilmavaivoja oli varmaan alussa, mutta röyhtäili ja piereskeli kuin mies unissaan kun taputtelin pyllylle. Kitinä kuitenkin vaan jatkui, loppujen lopuksi tirppa rauhottui n. 5 aikaan, siitä nukuttiinkin sitten ysiin asti ilman mitään. Ihmettelen kyllä suuresti mikä neidillä oli, en ole yhdeksän kuukauden aikana valvonut kertaakaan yön aikana noin kauaa. En kuitenkaan valita, Venla on aina ollut niin hyvä nukkuja että välillä voisin ihan valvoakin :heart:
 
Hei, Gallup noista välikausivaatteista.
Mikä saa teidät ostamaan lapsillenne välikausiasuja? Oletteko olleet tyytyväisiä
kestävyyteen/vedenpitävyyteen? Onko merkillä väliä? Paljonko on hinnassa "kipuraja"?
Onko välikausiasu mielestänne ehdoton?

Mä olen vähän erikoinen äiti varmaan :ashamed: Mä en ole koskaan ostanut mitään välikausiasuja meidän lapsille, enkä varmaan ostakaan. Kaikki Reimatecit sun muut tulee korvista pihalle. Meidän lapset vaihtaa talvivaatteista kevät/kesävaatteisiin, ja sama toisinpäin. Samoin kun meillä vanhemmilla on, on Veetillä ja Venlalla kevät/syksy-takit. Mutta ei me olla koskaan ostettu siis mitään esim. Ticket to heaven-vk-asuja. Kurikset löytyy molemmille, likalla ei olla vielä käytetty, mut Veeti on ihan hienosti pärjännyt lätäkössä kurikset päällä istuen :D Mut en missään nimessä lähde haukkumaan niitä välikausiasuja, kun ei ole niistä kokemustakaan. Mutta ihemtyttää vaan, kun tuolla Mitäs nyt?:in puolella aina puhutaan kuinka on lapselle se Reimatecin vk-asu/haalari. Tietysti kaikki saavat ostaa lapsilleen mitä tykkäävät mut oonko mä jääny aikasemmalla asemalla junasta kun en niiden päälle juuri ymmärrä? :LOL:

Voi jee, loppuhuomautus, huomenna alkaa Hullut Päivät! Tuli taas kuvastosta bongattua yhtä sun toista :ashamed: Mutta sen oon huomannu kans et syksyn Hullarit on varustettu paljon paremmalla tavaralla kun nää kevään.
 
Hejsan,

Miss Piggy itselle suihkuton/vedetön elo kuulostaa aika mahdottomalle, mut kaveripiirin kokemuksen perusteella kai sitä niinkin pärjää, ku pakko on. Esim. yhet kaverit muutti ja sai lapsen viime vuonna, laps on nyt 6-7kk (öö?) ja edelleenkin niiden ainut lämmin vesi tulee saunan padassa lämmittämällä... :eek: Että suihku ja juokseva vesi kuulostaa ihan luksukselta!!

Jei Sydänkäpynen, teilläkin ilmeisesti odotellaan kovasti seuraavaa nyyttiä :D Mulla meni KAI juuri ovisaika ohi, mut oon vähän pyörällä päästäni... Onko täällä ovulaatioexperttejä? Viime kierron aikana käytin Apteekin Onni Ovulaatiotestejä enkä jotenkaan ollut ihan varma niistä. Nyt tilasin Mammaksi.fi:stä täks kierroks rinnalle toisia liuskatestejä, et sit varmasti näyttää kans ja nyt onkin ongelma, kun apteekin testi näytti LH-huippua SEKÄ eilen ETTÄ edellispäivänä, mutta toiset testit EI KUMPANAKAAN?!!! Niis oli erilaiset ohjeet ja eri testausajat ja noudatin molempia just jämpt niinkun kuuluu... Hoooh. Ärsyttävää vetvimistä noitten testien kaa, mutku tosiaan ollaan oltu vauvakuumeisia viimeset 9kk ja menkkojen alettua kierrot on ollu pitkiä, ni jotenkin haluu testeillä varmistaa sen otollisen ajan, ettei taas tarttis odottaa pitkää kuukautta eteenpäin... Ja kun ei muutenkaan sekstailla tällä hetkellä kovin usein, ni et sit edes tärppäis niinä onnenpäivinä ku jaksetaan kellahtaa petiin muutenkin ku juttelemaan..

Ensiaskelkengät mein neuvolantäti kehotti hankkimaan jo 6kk-neuvolan jälkeen... Nooh, onhan toi likka kovin liikkuvainen ja jäntevä ollu aina, mut ei sit kuitenkaan noussu tukee vasten seisomaan ku "vasta" 8kk-päivänään, joten ihan niin aikasin niitä popoja ei kait ois tarvinnu hankkia :) Lähdin ostamaan kenkiä meiän äitin kanssa ja tottahan toki nyt kunnon kengät piti hankkia ja mentiinkin ihan kenkäkauppaan - missä ei myyty muksuille kuin Eccoja! Huhhei, 55e:n ensikengät lähti mukaamme (pienten tyhjien nielasujen kera), mut hei, meneehän ne sit vaiks koko suvun pienokaisille :D Tosi hyvät sandaalit on kyl ollu ja neitikin tykkää - mm. syödä niitä.

Piti vielä kysyä tutin imuttelun lopettamisesta, mimmosia kokemuksia ja suunnitelmia? Ite haluisin Lempparilta tutin veks noin 10kk:n iässä, mut vähän se jännittää... Neiti on vierottanu itse itsensä rinnasta ja tuttipullosta ja jotenkin toivon, et sama kaava toistuis tutin kohdalla, mut en kuitenkaan usko pääseväni täst niin helpolla... :whistle: Mitä aiemmin kai sen parempi, viimestään 12kk mennessä oon päättäny tutin lentävän roskiin, mutten tiedä kumpi ois parempi: ottaa se kerralla pois vai esim. ens päikkäreille mentäessä, sit yöunille mentäessä? Likka syökin tuttia vaan päikkäreille ja yöunille mennessään (sekä toisinaan puettaessa/autoon laitettaessa, kun en kestä sitä rimpuilua), mut jotenkin ne on ne kovat palat, joiden takia en oo vielä uskaltanu ottaa imutinta pois.

Nyt tarvii flunssaisenkin lähtee vähän koiran kaa pihalle... Lumikinoksiin ei kyl enää mennä rymyämään, ku eilen kaivettiin palloa hangesta ja sieltä putkahtikin MYYRÄ, jonka koira otti tietty suuhunsa ja myyrä puri koiraa ja hooooh, mun sydän tykytti. Tänään pysytään visusti hiekkatiellä :D
 
Tutista luopumista ollaan täällä myös mietitty (teinkin tovi sitten galluppia :) ) ja varmaan ennen vuoden ikää jätetään pois. Meilläkään ei syödä tuttia muulloin kuin nukkumaan mennessä ja joskus pukiessa (oikeastaan vain joskus ja kypärää laittaessa joka sekin jää kesän kynnyksellä pois ;) ) sekä harvemmin enää vaunuissa ja autossa.
Viime yönä en laittanut kertaakaan tuttia kun ei sitä vaatinut.

Esikosta muistan että tässä vaiheessa vielä tutti rauhoitti nuo pukemiset ja vaunuilut tarvittessa, mutta jo reilun vuoden iässä tutti ei rauhoittanut juuri ollenkaan.. välillä jos yritti antaa tuttia, hermostui enemmän.. jos halusi pois vaunuista ei siihen tuttia tarvittu vaan vaunuista pois nosto tai kiukun kuuntelu.. ;)
Luopuminen tuossa 2v3kk iässä oli varmasti hankalampaa kuin se olisi nyt kun siitä ei vielä ole tullut tapaa.
Jossain vaiheessa esikoisella valtautui tuo tutin syöminen ihan kokonaan, piti käskeä monta kertaa päivässä viemään tutti sänkyyn.

Eli esikoisen perusteella aiotaan siis luopua tutista ennenkuin siitä tulee tapa josta on vaikea päästä eroon.. nimim. entinen tupakoitsija :)

Kaipa me tehdään se asteittain kuten imetyksen lopetus jolloin myös vieroitti itsensä samalla. Ensin muista tilanteista pois, viimeisenä yöunilta.
 
Onnea Sydänkäpynen tulevasta tätiydestä :) mulla itellä jo neljä veljen lasta ja luulempa ettei enempää noita tädin kultia tulekaan,mutta ohan noita tuossakin :heart: Meillä minä ja mun veljen vaimo ootettiin meiän toisiks nuorimpia samaan aikaan ja neitojen ikäeroks tuli 10pvää :) Harmi vaan kun asuvat kauempana ni nähdään harvoin mutta tytöt on kyl aina kuin parhaimmat ystävät kun nähdään :)
 
Imatran reissu heitetty :D Esikko ol kuumees mut hyvi jakso lääkkeen avulla.
Siis pidettii lapsil kouluvapaa pvä ja vietii Vimppa 10kk mummon luo lomailee ;) ...Haen si viimeistää la pois ku su on esikon 13v syndejuhlat B) ...la ne oikeest on.
 

Yhteistyössä