Kesäkuiset 2023

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Hei jospa mä voisin tulla tähän ryhmään etsimään vertaistukea. Kuukautisista laskettuna la olisi toukokuun loppupuolella, mutta jos kaikki on hyvin niin viikot olis vasta luokkaa 7+0 ja oon ehkä vähän väliinputoaja touko- ja kesäkuun ryhmissä.

Mulla oli verenvuotoa muutama päivä plussatestin jälkeen ja samalla aika kovat vatsakivut. Meni nopsaan ohi, eikä vertakaan tullut paljoa. Oli kirkasta ja joku outo kertaholahdus. Parin päivän päästä tuli uudelleen samalla tavalla verta, pienemmillä kivuilla. Kävin sitten ultrassa jos rv 5+2, mutta lääkäri arvioi mun kierron pituudesta että ehkä ennemmin 4+5. Silloin näkyi pelkkä raskausontelo tms. Toissapäivänä oli seuraava tarkistusultra, mutta mutta, ei saatu varmisusta vieläkään. Voi olla tuulimunaraskaus tai sitten siellä on sikiö ja ehkä sykekin, mutta näkyi vielä hyvin epäselvänä. Joudutaan odottamaan torstaihin asti seuraavaa tarkistusultraa 😣

Tällä hetkellä kamalinta on pahoinvointi yms oireet, jos näitä pitääkin kärsiä ns. turhaan. Vaikea sietää ikävää oloa, jos on menossa kesken joka tapauksessa. Mutta eipä asialle nyt mitään voi tehdäkään.

Tsemppiä myös jokaiselle teistä, oli sitten haasteita vuodon kanssa, huonoa oloa tai ihan vaan epävarmuutta ❤
 
Hei jospa mä voisin tulla tähän ryhmään etsimään vertaistukea. Kuukautisista laskettuna la olisi toukokuun loppupuolella, mutta jos kaikki on hyvin niin viikot olis vasta luokkaa 7+0 ja oon ehkä vähän väliinputoaja touko- ja kesäkuun ryhmissä.

Mulla oli verenvuotoa muutama päivä plussatestin jälkeen ja samalla aika kovat vatsakivut. Meni nopsaan ohi, eikä vertakaan tullut paljoa. Oli kirkasta ja joku outo kertaholahdus. Parin päivän päästä tuli uudelleen samalla tavalla verta, pienemmillä kivuilla. Kävin sitten ultrassa jos rv 5+2, mutta lääkäri arvioi mun kierron pituudesta että ehkä ennemmin 4+5. Silloin näkyi pelkkä raskausontelo tms. Toissapäivänä oli seuraava tarkistusultra, mutta mutta, ei saatu varmisusta vieläkään. Voi olla tuulimunaraskaus tai sitten siellä on sikiö ja ehkä sykekin, mutta näkyi vielä hyvin epäselvänä. Joudutaan odottamaan torstaihin asti seuraavaa tarkistusultraa

Tällä hetkellä kamalinta on pahoinvointi yms oireet, jos näitä pitääkin kärsiä ns. turhaan. Vaikea sietää ikävää oloa, jos on menossa kesken joka tapauksessa. Mutta eipä asialle nyt mitään voi tehdäkään.

Tsemppiä myös jokaiselle teistä, oli sitten haasteita vuodon kanssa, huonoa oloa tai ihan vaan epävarmuutta
Tsemppiä! Mulla kans vuotelua oli ekan viikon plussasta. Ei mitään erityisen runsasta. Nyt tiistaina pääsen vihdoin ultraan (on tässä jo muutama viikko odotettiin) ja toivon piinailu päättyy kun mistään ei viel sellaista rauhaa/varmuutta tästä raskaudesta oo saanu (hcg nousee inssin päiviin nähden ehkä 3-4 päivää myöhässä mun tulkinnalla). Nyt on pikkuhiljaa alkanut tulla oireita ja se nostaa hieman toiveita vaikka tosiaan sellaisella "jos oon raskaana" -asenteella oon koittanut mennä.

Edit. Ja oon siis nyt RV 6+0 inssistä laskettuna eli suht lähekkäin mennään. 😊
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Täällä yksi plussannut.
35-vuotias itselliseksi äidiksi haluava, plussa siis IVF-hoidon tulosta.
Rv 5+1, nyt hirveä pelko keskenmenosta. En voi uskoa että olisin niin onnekas että onnistuisin ensimmäisellä yrittämällä..
Miten te muut siedätte/helpotatte alkuraskauden pelkoa?
Vaikka kuinka yrittäisi ettei koko ajan ajattelisi raskautta, niin kyllähän se jatkuvasti mieleen hiipii.
 
Moikka! Mäkin uskallan ehkä liittyä jo. Mulla on aikuiset lapset sekä pas poikanen 8/21 ja nyt toisesta passista plus. Tämä oli meidän viimeinen alkio ja lopetetaan hoidot jokatapauksessa täjän, meni raskaus loppuun tai ei. Olen nimittäin jo 46...🤟😂 Nyt mennään 4+3 vasta ja todella oireetonta. Väsymystä ja menkkakourasuja satunnaisesti. Aika tarkasti siis pystyy sanomaan, että la 14.6. alkuraskauden ultra on meillä hoitoalkuisilla viikolla 7+0, pitääkin varata se maanantaina. Neuvolankin varasin, koska pk seudulla on niin ruhkaista : 4.11.

Meillä on siis 2 x just ekassa ultrassa todettu keskeytynyt keskenmeno viikolla 6+ ja se tietenkin pelottaa. Toisella kerralla saatiin hoidettua lääkkeillä keskeytys, toisella kerralla lääkkeet+ kaavinta.

2 synnytystä alakautta, mennyt yli la:n.
Viimeisin kiireellinen sektio. Istukka kohdun suun päällä ja alkoi irrota. Oli tarkoitus tehdä suunniteltu sektio. Onko muilla jotain ajatusta jo synnytystavasta?

Oletteko käyttäneet viikkodigiä? Onko jossain lista meistä kesäkuisista jo tehty?
 
  • Tykkää
Reactions: eeveon
Täällä yksi plussannut.
35-vuotias itselliseksi äidiksi haluava, plussa siis IVF-hoidon tulosta.
Rv 5+1, nyt hirveä pelko keskenmenosta. En voi uskoa että olisin niin onnekas että onnistuisin ensimmäisellä yrittämällä..
Miten te muut siedätte/helpotatte alkuraskauden pelkoa?
Vaikka kuinka yrittäisi ettei koko ajan ajattelisi raskautta, niin kyllähän se jatkuvasti mieleen hiipii.
Onnea ❤

Mulla on nyt neljäs raskaus, ja olo on tosi seesteinen ja luottavainen, ainakin toistaiseksi. Kolmella aiemmalla kerralla näin ei todellakaan ollut, vaan silloin kyllä pelko, huoli ja malttamattomuus ovat olleet läsnä pitkään, joten tiedän, mitä sekin on! Tsemppiä hurjasti, varmaan vielä tavallaan vaikeampaa, kun on itsellisellä matkalla ❤

Toivottavasti osaan asetella sanani nyt hyvin, että ajatukseni välittyvät sillä tavoin, kuten ne tarkoitan. Mutta ainakin omasta kokemuksesta voin sanoa, että huoli ja pelko ovat valitettavasti osa vanhemmuutta, ja niiden kanssa täytyy vain oppia elämään. Huolen ja pelon aihe vaan muuttuu, mutta tunteet eivät kokonaan katoa. Mulle tää oli tosi iso pureskeltava asia, kun esikoinen syntyi, ja asia konkretisoitui. Mutta ajatus piti vain käsitellä ja hyväksyä. ❤ Mua itseäni helpottaa nyt (ja monessa muussakin tilanteessa) se ajatus, että asiat menee niinkuin on tarkoitettu, ja että omalla toiminnallani en voi asioihin vaikuttaa tiettyä pistettä enempää. Että nyt raskaudessa, vaikka eläisin miten esimerkillisin elämäntavoin ja kävisin joka viikko ultrassa, ei se silti takaa sitä, että kaikki päättyy hyvin. On vain mentävä eteenpäin ja luotettava. Ja koitettava olla rauhallisin mielin ja nauttia. Tiedän, että se ei aina todellakaan ole helppoa ja varsinkin se on helpommin sanottu, kuin tehty. Ja tiedostan myös, että olen itse ollut näissä asioissa erittäin onnekas, ja ajatukset voisivat olla hyvin erilaiset, jos oma matkani ei olisi ollut tällainen.

Onneksi täällä saa hyvää vertaistukea, kun muut elävät samaa tilannetta ja kokevat monia samoja tunteita! ❤
 
Sit on myöskin hyvä tiedostaa et on ihan ok ja normaalia kokea huolta. Se on monelle mielen tapa käsitellä ja valmistautua. Et sille tunteelle voi sanoa et hei huomaan nyt olevani huolissaan ja saan olla huolissaan ja sit kun tunteen on käsitellyt nii se monesti antaa tilaa myös muille tunteille.

Mä huomaan todella et on vaikea olla olematta huolissaan. Mua pelottaa et mulla on nii isot todennäköisyydet vastaan mua et raskaus olisi hyvin voiva ja kohdussa, mut nyt tavallaan ku on hyväksynyt sen etten voi sille mitään ja saan tietää sit ens viikolla paremmin oonko raskaana, nii kun oon sen tunteen käsitellyt on helpompi rauhoittua odottamaan ensi viikkoa. Olen siis rauhallinen vaikka en todella ole sellaisessa moodissa et olisin raskaana.

Tuntuu ihan siltä kun en olisi viel tehnyt raskaustestiä ja sen testin tulos vasta selviää ens viikolla. En siis vielä juurikaan ajattele et meille on tulossa vauva koska voi todella hyvinkin olla ettei tuu. En sit myöskään tiedä osaisinko vaikka ajatella keskenmenoa tms. Jos kaikki ei olisi hyvin sit ehkä vaan kokisin etten ollutkaan raskaana.

En tiedä lasketaanko se muutenkin edelleen kemialliseksi jos nyt menisi kesken/olisi jotain vikaa.
 
Sit on myöskin hyvä tiedostaa et on ihan ok ja normaalia kokea huolta. Se on monelle mielen tapa käsitellä ja valmistautua. Et sille tunteelle voi sanoa et hei huomaan nyt olevani huolissaan ja saan olla huolissaan ja sit kun tunteen on käsitellyt nii se monesti antaa tilaa myös muille tunteille.

Mä huomaan todella et on vaikea olla olematta huolissaan. Mua pelottaa et mulla on nii isot todennäköisyydet vastaan mua et raskaus olisi hyvin voiva ja kohdussa, mut nyt tavallaan ku on hyväksynyt sen etten voi sille mitään ja saan tietää sit ens viikolla paremmin oonko raskaana, nii kun oon sen tunteen käsitellyt on helpompi rauhoittua odottamaan ensi viikkoa. Olen siis rauhallinen vaikka en todella ole sellaisessa moodissa et olisin raskaana.

Tuntuu ihan siltä kun en olisi viel tehnyt raskaustestiä ja sen testin tulos vasta selviää ens viikolla. En siis vielä juurikaan ajattele et meille on tulossa vauva koska voi todella hyvinkin olla ettei tuu. En sit myöskään tiedä osaisinko vaikka ajatella keskenmenoa tms. Jos kaikki ei olisi hyvin sit ehkä vaan kokisin etten ollutkaan raskaana.

En tiedä lasketaanko se muutenkin edelleen kemialliseksi jos nyt menisi kesken/olisi jotain vikaa.
Niin kyllä, ehdottomasti! En mä ainakaan tarkoittanut, etteikö sais olla huolissaan. Ja nimenomaan se tunne pitää hyväksyä ja antaa sille käsittelylle tilaa. Mulla kyllä joskus aiemmin se huoli on mennyt sit ihan yli, että se tunne on ollut niin kokonaisvaltainen, ettei siitä ole pystynyt yhtään laskemaan irti, ja koko keho on ollut ihan jännitystilassa. Ja se ei tietenkään ole hyvä. Jokaisella toki on omat keinonsa käsitellä tunteitaan, mutta ehkä se hyväksyminen on aika avainsana kuitenkin 🤔
 
Niin kyllä, ehdottomasti! En mä ainakaan tarkoittanut, etteikö sais olla huolissaan. Ja nimenomaan se tunne pitää hyväksyä ja antaa sille käsittelylle tilaa. Mulla kyllä joskus aiemmin se huoli on mennyt sit ihan yli, että se tunne on ollut niin kokonaisvaltainen, ettei siitä ole pystynyt yhtään laskemaan irti, ja koko keho on ollut ihan jännitystilassa. Ja se ei tietenkään ole hyvä. Jokaisella toki on omat keinonsa käsitellä tunteitaan, mutta ehkä se hyväksyminen on aika avainsana kuitenkin
Joo enkä tarkoittanut et sun vinkit olis ollu huonoja. Lähinnä siihen lisäksi jatkoin 😊 juurikin tuo hyväksyminen varmastikin avainsana😊
 
Miten tarkkoja te muuten ajattelitte olla syömisistä? Suosituksista, kahvista ja herkuista esim?
Tosi tarkkana. Ainoa missä joustan on ripsari, hajuvetenä on bodyshop ja raitoja aion laittaa edelleen pari kertaa odotuksen aikana. Tosin mulle tulee helppoa kun ollaan joulu Uudessa-Seelannissa - ei joulun kalapöytää kiusana🤟😂 silti en kritisoi, jos joku ottaa rennommin. Salmiakki tulee olemaan vaikea.
 
  • Tykkää
Reactions: eeveon ja Poppana_
Tosi tarkkana. Ainoa missä joustan on ripsari, hajuvetenä on bodyshop ja raitoja aion laittaa edelleen pari kertaa odotuksen aikana. Tosin mulle tulee helppoa kun ollaan joulu Uudessa-Seelannissa - ei joulun kalapöytää kiusana silti en kritisoi, jos joku ottaa rennommin. Salmiakki tulee olemaan vaikea.
Siis meikkaan toki muutekin kun ripsaria, mutta luonnonkosmetiikkaa. Ja dödöä en löydä toimivaa siltä puolelta, niin on normi käytössä
 
Onpas täällä ollut jo vilkasta keskustelua. Itse huomaan ettei ole enään aikaa seurata keskusteluja saman lailla, kun joskus esikoisen aikaan. Tänään laskujen mukaan 6+4 ja nälkä ja kuvotus vaivaavat samanaikaisesti. Tällä syömisellä kerään kyllä äkkiä raskauskiloja...

Vähän tuntuu oudolta aloittaa taas sama raskausrumba uudelleen, kun tuntuu että vasta sitä on ehtinyt palautua edellisestä. No kaikki tähän mennessä ok, viime raskautta varjosti toistuvat verenvuodot. Nyt mietin menisikö varhaisultraan, vai malttaisiko odottaa np-ultraan asti:unsure:
 
Aikooko joku ottaa influenssarokotteen? Onko jollain tietoa uusimmista suosituksista?
Mä meinasin kysellä ihan samaa! Mun käsityksen mukaan riskiryhmäläisiksi meidät kyllä luokitellaan, että sikäli kai suositus olisi ottaa.. Mutta en itse vielä tiedä. Tekisi ehkä mieli olla ottamatta 🤔 en ole tainnut koskaan raskaana ottaa, mutta muuten kyllä toisinaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Annamaija 76
Ruokatuotteista. Mä oon kasvissyöjä nii moni jää jo siinä ruokavaliossa pois. En meinaa niistä stressiä ottaa mut en oo siis kyl ajatellut syödä kiellettyjä juttuja. Salmiakkia muistan esikoisen raskausaikana syöneeni yhden-kaks satunnaisesti ja luulen et siihen on vastaava raja nytkin 😊
 
  • Tykkää
Reactions: Annamaija 76
Mä oon kans kaikissa raskauksissa ollut suht tarkka ruokasuosituksista, ja aion olla nytkin. Herkkuja oon pyrkiny aina vähentämään reilusti, mut oon kuitenkin jonkun verran syönyt (paitsi salmiakki/laku). Tällä kertaa oon ollu kokonaan juomatta kahvia plussasta asti, mut saa nähdä oonko täysin ilman, vai juonko silloin tällöin.

Kosmetiikkaa käytän tosi vähän nyt kun olen taaperon kanssa vielä kotona, ja silloin kun käytän, käytän luonnonkosmetiikkaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Annamaija 76
Miten tarkkoja te muuten ajattelitte olla syömisistä? Suosituksista, kahvista ja herkuista esim?
Yritän noudattaa kyllä tarkasti suosituksia, ainakin niitä kiellettyjä ruoka-aineita. Herkkuja syön kyllä mutta pyrin kohtuuteen 😊 toki nyt ei oo alkuraskaudessa tehnyt oikein mieli mitään - ehkä poika tulossa vaihteeks kun tyttöraskauksissa tullut herkkuhimo🤩 kahvia menee max muumimukillinen päivässä, sekin taitaa olla viä suositusten rajoissa 🤔
Meikkaan myös tosi vähän, ripsaria ehkä kerran viikkoon niin se saa luvan ollakin 😊 kynsiä en oo lakannut varmaan kolmeen vuoteen 😂
Viides raskaus seitsemään vuoteen ni aika hyvin pitäis olla muistissa ellei jotain uutta oo tullut
 
KESÄKUISET 2023

nimimerkki // laskettu aika // monesko lapsi

Kaneli123 // 1.6. // 4. lapsi
pehmistä // 2.6. // 4. lapsi
Tiukuna // 2.6. // 2. lapsi
Lunni_ // 7.6. // 5. lapsi
topis // 10.6. // 3. lapsi
Poppana_ // 14.6. // 4. lapsi
Annamaija76 // 14.6. // 4. lapsi
sapsuu // 17.6. // 2. lapsi

Joku varmasti puuttuu, mutta vinkatkaa niin lisätään. Listaa on määrä päivitellä säännöllisesti ja nostaa silloin tällöin esiin, jos se on teille ok. Jos kuitenkin haluatte sen ensimmäiselle sivulle ja päivitellään sinne, niin sekin passaa. :)
 
Aikooko joku ottaa influenssarokotteen? Onko jollain tietoa uusimmista suosituksista?
Olen ottanut joka vuosi ties kuinka pitkään kun töiden kautta on tarjottu. Ei tullut edes mieleeni muuten ajatella, että olisi eri tilanne nyt 😅 enkä muutenkaan ehkä ole ihan sisäistänyt olevani raskaana, neuvola-ajankin saan varata vasta ensi viikolla kun saataisiin varmistettua, että joku on kyydissä..
 

Yhteistyössä